برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو I20 هیوندای - هاچ بک اتومات

خودروی هیوندای آی 20 ، هاچ بک شهری است که ساخت کمپانی هیوندای کره جنوبی می‌باشد. این خودرو در نسخه‌های مختلفی تولیدشده که دو مدل از نسل اول آن توسط آسان موتور وارد کشور شد و نسل دوم آن نیز توسط کرمان موتور در کشور مونتاژ و عرضه می‌شود.
0 تومان
i h

 

 

خودروی هیوندای آی 20 ، هاچ بک شهری است که ساخت کمپانی هیوندای کره جنوبی می‌باشد. این خودرو در نسخه‌های مختلفی تولیدشده که دو مدل از نسل اول آن توسط آسان موتور وارد کشور شد و نسل دوم آن نیز توسط کرمان موتور در کشور مونتاژ و عرضه می‌شود. هر نسخه ویژگی‌ها و مشخصات مختلفی دارد که در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  I20 هیوندای  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  I20 هیوندای

کمپانی هیوندای (Hyundai) بزرگ ترین کمپانی زنجیره‌ای کره جنوبی است که  در حال حاضر هیوندای موتور جایگاه سوم خودروسازان بزرگ جهان را به اسم خود ثبت‌کرده است. حضور این برند در ایران نیز از اوایل دهه 90 میلادی شروع شد و همچنان نیز همکاری این برند با نمایندگی‌های مختلف ادامه دارد. هیوندای آی 20 از هاچ بک‌های تولیدشده این شرکت است که در سال 2008 معرفی شد. جثه این خودرو مابین کلاس‌های I10 و I30 قرار می‌گیرد و گسترده‌ترین بازار خودرو را در اروپا و هند تجربه‌کرده است.

 این خودرو در نسخه‌های مختلفی وارد بازار جهانی‌شده است که در کشور ما ابتدا دو نسخه از نسل اول که یکی با پیشرانه 1.6 لیتری ( تا سال 2013 ) و دیگری نسخه فیس لیفت 1.4 لیتری ( تا سال 2015 ) بودند، توسط شرکت آسان موتور وارد شدند که با کد PB عرضه آن‌ها انجام شد. از سال 1396 هم پس از معرفی نسل دوم، شرکت کرمان موتور تصمیم به مونتاژ خودرو گرفت و آن را با کد GB می‌شناسیم ( تا سال 1399 ) که پیشرانه آن 1.4 لیتری است. نسل سوم هیوندای آی 20 هنوز وارد ایران نشده‌است.

هیوندای I20 نسبت به I10 طراحی خیلی بهتری دارد و با وجود امکانات رفاهی متعدد و سیستم فنی نسبتا مناسب می‌تواند خودروی خوبی برای خریداران باشد. تیپ فیس لیفت آن نیز با پیشرانه‌ای کم حجم تر و امکاناتی کمی متفاوت‌تر وارد بازار شد که چهره جذابش مشتریان بیشتری به این سری جذب کرد. در رابطه با خودروی مونتاژی کرمان موتور نیز که نسل دوم هیوندای آی 20 است، پیشرانه خیلی متفاوت نیست ولی برای پایین آوردن قیمت آپشن‌ها و امکانات تکمیل نمی‌باشد و تعدادی از  آن‌ها حذف‌شده است.

این خودرو به عنوان خودرویی شهری ساخته‌شده است پس در هیچ نسخه‌ای نمی‌توان توقع چالاکی و شتاب بالا داشت و بیشتر باید به مصرف سوخت، امکانت رفاهی و امنیت اهمیت داد که در این موارد طبق کارشناسی خودرو I20 هیوندای  شرکت سازنده به خوبی عمل‌کرده است. تعداد خودروهای موجود در بازار برای هیوندای آی 20 محدود است و این امر دلیلی بر افزایش قیمت آن می‌باشد که ممکن است در رقابت خریداران را پشیمان کند. در ادامه ویژگی‌های هر یک را به طور جداگانه و با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

 

خودروی هیوندای i20 هاچ بک اتوماتیک قرمز

بررسی ویژگی‌های خودرو  I20 هیوندای

 

امکانات و تجهیزات خودرو I20 هیوندای

 بر خلاف روند همیشگی  آپدیت‌ها، این خودرو در اولین نسخه ورودی‌اش یعنی نسخه 1.6 لیتری بیشترین امکانات را دارد. در تیپ فیس لیفت 1.4 لیتری نیز کمی امکانات متفاوت است ولی باز هم سطح خوبی دارد و به راحتی نیازهای شما را برطرف خواهد کرد. ولی در آخرین نسخه که کرمان موتور آن را مونتاژ کرد، برای کاهش قیمت نهایی و امکان خرید بین افراد بیشتر، برخی از آپشن‌ها حذف شدند. از بین این آپشن‌ها بعضی از آن‌ها خیلی ضروری نبودند اما حذف سانروف، تنظیم برقی صندلی،کروز کنترل، استارت دکمه‌ای و مواردی این چنین سطح هیوندای I20 مونتاژ را پایین می‌آورد.

نتیجه‌ی تست تصادف موسسه‌ی ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) نشان می‌دهد که i20 برای سرنشین بالغ، ایمنی ۸۵ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این میزان برای کودکان ۷۳ درصد خواهد بود. عابران پیاده نیز در صورت تصادف با این خودرو، ۷۹ درصد احتمال زنده‌ ماندن خواهند داشت. در کل این خودرو 4 ستاره امنیتی دریافت می‌کند که سطح قابل قبولی است. وجود سیستم‌های کنترل پایداری و کمک راننده، کیسه‌های هوا و ترمز نسبتا مناسب این خودرو در کنار تجهیزات ایمنی مثل سیستم ضد سرقت و ... این ایمنی را ایجاد می‌کنند. البته در مدل مونتاژی جدید به دلیل حذف برخی آپشن‌ها مثل کیسه هوا و.. ممکن است این سطح کمی افت کرده‌باشد.

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی هر سه نسخه موجود در ایران را به صورت دسته‌بندی جهت کارشناسی خودرو I20 هیوندای  مشاهده می‌کنید:

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

I20 هیوندای 1600

I20 هیوندای 1400 فیس لیفت

I20 هیوندای مونتاژ

نوع جعبه دنده

اتوماتیک   – 4 دنده (جلو)

دنده دستی – 4 دنده جلو

اتوماتیک تیپ ترونیک – 4 دنده جلو

سیستم آینه ها

آینه الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب – آینه‌های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن - دارای چراغ‌های روشنایی بر روی آینه‌ها - قابلیت تاشوندگی

آینه الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب – آینه‌های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن  - قابلیت تاشوندگی

آینه برقی تاشو - دارای آینه الکتروکرومیک + گرمکن

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن‌ها

دارای سنسور باران

سنسور جلو و عقب  - مجهز به دوربین عقب - سنسور باران

سیستم های پایداری و  کمک راننده

مجهز به  ABS , EBD

سیستم ترمز ضد قفل EBD / ABS

HAC کنترل ایستایی در سر بالایی، دارای ESC , سنسور عقب

سیستم شیشه ها

تنظیم برقی تمام پنجره‌ها - بخار زدای اتوماتیک شیشه‌ها - شیشه‌های سولار

شیشه بالابرهای برقی در جلو و عقب - بخار زدای شیشه – شیشه‌های سولار

شیشه‌های برقی

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگو قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی - دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable

دارای 6 عدد بلندگو - CD Player  به همراه پورت AUX /   IPOD/ USB و پخش MP3 و رادیو

دارای 6 عدد بلندگو - سیستم صوتی JBL با پورت ورودی  BLUTOOTH – USB - AUX

سیستم مولتی مدیا

نمایشگر میزان باد تایرها - نمایشگر اطلاعات سفر و اطلاعات راننده به صورت Super Vision

نمایشگر میزان باد تایرها - نمایشگر اطلاعات سفر و اطلاعات راننده به صورت Super Vision

مانتیور 7 اینچی همراه با نویگیشن – کامپیوتر سفری

کیسه هوا

مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر - کلید غیر فعال سازی کیسه هوای ایمنی جهت نصب صندلی کودک

مجموعا 6 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای

مجموعا دو عدد برای راننده و سرنشین جلو

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک - دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق

دارای سیتم کنترل اتوماتیک - دارای محفظه ی خنک نگه‌دارنده

دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک  - تصفیه هوای یونیزه

سیستم روشنایی جلو

دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها - دارای سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی - دارای مه شکن

روشن و خاموش شدن چراغ ها به صورت اتوماتیک - تنظیم ارتفاع چراغ ها از داخل کابین به صورت دستی - دارای مه شکن

چراغ‌های  زنون (HID) – مجهز به چراغ دید در وز  و اتولایت – دارای  مه شکن

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED طیفی به همراه مه شکن

چراغ‌های LED طیفی به همراه مه شکن

چراغ‌های ال ای دی – دارای مه شکن

سیستم صندلی های جلو

دارای سیستم هوشمند پشت سری‌ها برای جلوگیری از صدمات تصادف - دارای روکش پارچه‌ای با تنوع رنگی - صندلی راننده دارای تنظیم برقی - دارای سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر

دارای پشت سری های فعال در هنگام تصادف - دارای روکش پارچه ای با تنوع رنگ - دارای تنظیم برقی صندلی راننده - گرمکن صندلی - قابلیت تنظیم گودی کمر

امکان تنظیم دستی 6 حالته صندلی – تریم دو رنگ

سیستم صندلی های عقب

دارای روکش پارچه ای با تنوع رنگی - دارای پشت سری فعال و هوشمند - دارای سیستم گرمکن

دارای روکش پارچه ای با تنوع رنگی

صندلی‌های تاشو

داشبرد

دارد

دارد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو به همراه سیستم دستی ترمز پارک

ABS + EBD

ABS + EBD

سیستمهای کمک رانندگی

مجهز به سنسور پارک - سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل

دارای کروز کنترل

سنسور جلو و عقب  - مجهز به دوربین عقب - سنسور باران -  سنسور نور  - کامپیوتر سفری - سوئیچ هوشمند

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت

قابلیت تنظیم دستی فرمان

فرمان برقی MDPS

نوع غربیلک

قابلیت تنظیم در جهت عمودی – دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان

فرمان سه شاخ -  دارای دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

فرمان سه شاخه تلسکوپی -  دارای دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

کروز کنترل

هوشمند

دارد

ندارد

سیستم امنیتی و حافظتی

سیستم کلید ضد سرقت - دارای قفل مرکزی در اختیار راننده - دارای ریموت کنترل رادیویی

ریموت کنترل جهت باز و بسته نمودن درها به همراه دزدگیر - دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر

ضد سرقت ایموبیلایزر

سیستم سقف

سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب

سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب

بدون سانروف

 

 نمای خودروی هیوندای  i20  آبی از پشت

خودرو هیوندای آی 20 و انواع آن

 

مشخصات فنی این خودرو

برای راحت تر بودن مقایسه و  بررسی دقیق تر به ترتیب نسخه‌های مختلف را از لحاظ عملکرد فنی بررسی می‌کنیم. ابتدا به هیوندای 1.6 لیتری بپردازیم. این نسخه بین نمونه‌های موجود بیشترین حجم پیشرانه را دارد  و قدرت و گشتاور بیشتری را تولید می‌کند. این نیرو توسط جعبه دنده اتومات 4 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. به واسطه موتور کم مصرف، اقتصادی است و مصرف سوخت کمی دارد و در هر 100 کیلومر به طور ترکیبی 6.5 لیتر بنزین مصرف دارد. شتاب این خودرو 11.4 ثانیه گزاش می‌شود که برای یک خودرو شهری مناسب است و دنده‌های آن به آرامی و مناسب تعویض می‌شوند و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت است. سیستم تعلیق جلو خوردو مک فرسون مستقل برای هر چرخ و سیستم تعلیق عقب نیز مستقل است. کمک فنر‌ها هم سیستم هیدرولیکی دارند.

فیس لیفت نسل اول

نسخه فیس لیفت همین نسل با پیشرانه‌ای ضعیف تر با حجم 1400 سی سی در بازار موجود است. با این پیشرانه  99 اسب بخار قدرت و حداکثر 137 نیوتون متر گشتاور تولید می‌شود که این نیرو از طریق جعبه دنده دستی 4 سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود. شتاب این خودرو در حد 1.5 ثانیه بهتر است و نهایت سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. با وجود عملکرد ضعیف تر سیستم فنی ولی باز هم این خودرو برای مسافت‌های شهری تجربه رانندگی خوب و مناسبی را برای شما فراهم خواهد کرد. سیستم تعلیق و کمک فنرهای این نسخه مشابه همان خوردوی 1.6 طراحی‌شده است.

نسل دوم ( مونتاژی )

اما به خودروی مونتاژی کرمان موتور می‌رسیم. طبق کارشناسی خودرو I20 هیوندای پیشرانه و قدرت آن مشابه همان نسخه فیس لیفت است ولی نیروی تولیدشده توسط جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک 4 سرعته منتقل می‌شود. در جداول مشخصات شتاب 13.2 ثانیه گزارش می‌شود اما طبق نظر خریداران زمان مورد نیاز برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون خیلی بیشتر است که احتمالا دلیل آن بنزین کم کیفیت داخلی و عملکرد آرام گیربکس اتوماتیک است.  مصرف بنزین در این نسخه کمتر از دو خودرو قبلی است. سیستم تعلیق جلوی این خودرو مک فرسون و تعلیق عقب اکسل یک پارچه با بازوی نیمه دنباله ای و فنر مارپیچ می‌باشد. مصرف سوخت ترکیبی هم تا مقدار 5.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر کاهش‌یافته است.

در نهایت نکته‌ای که در کارشناسی خودرو I20 هیوندای  باید به آن توجه کنید کارکرده بودن کمتر هیوندای مونتاژی نسبت به مدل‌های قبلی است و احتمالا استهلاک آن کمتر و سیستم فنی و تجهیزات آن سالم‌تر هستند. در جدول زیر با جزئیات بهتری می‌توانید این سه نسخه را از نظر فنی مقایسه کنید.

مشخصات فنی

I20 هیوندای 1600

I20 هیوندای 1400 فیس لیفت

I20 هیوندای مونتاژ

کلاس اتومبیل

B Segment

B Segment

A Segment

حجم موتور

1591 سی سی

1396 سی سی

1368 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

بنزین سوز

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

موتور جلو

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

4

4

تعداد سوپاپ ها

16

16

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

خطی مستقیم

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

122 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه

99 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

98.6 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

157 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه

137 نیوتن متر در 4200 دور دقیقه

134 نیوتن متر در 4000 دور دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

76.25 اسب بخار بر لیتر

70.9 اسب بخار بر لیتر

 

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای

انژکتوری تزریق مستقیم

پاشش چند نقطه ای MPI

ظرفیت باک

45 لیتر بنزین

45 لیتر بنزین

45 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک   – 4  دنده ( جلو )

دنده دستی   – 4  دنده ( جلو )

اتوماتیک تیپ ترونیک – 4  دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی  خنک شونده

دیسکی  خنک شونده

دیسکی  خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

دیسکی

دیسکی

نوع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق پیشرفته مستقل

سیستم تعلیق پیشرفته مستقل

سیستم تعلیق یکپارچه

تعلیق جلو

مک فرسون مستقل برای هر چرخ

مک فرسون مستقل برای هر چرخ

مک فرسون

تعلیق عقب

مستقل

مستقل

اکسل یک پارچه با بازوی نیمه دنباله ای و فنر مارپیچ

کمک فنرهای جلو و عقب

هیدرولیکی

هیدرولیکی

-

حداکثر سرعت

180 کیلومتربرساعت

170 کیلومتربرساعت

170 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

11 ثانیه

12.9 ثانیه

13.2  ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

6.5 لیتر در هر صد کیلومتر

6.2  لیتر در هر صد کیلومتر

5.9   لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 5

یورو 5

یورو 5

 

بررسی موتور خودروی هیوندای i20  از لحاظ فنی

کارشناسی خودر I20 هیوندای از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

در مقایسه با نسل قبلی تولیدات این کمپانی، هیوندای آی 20 ظاهری زیباتر دارد. هاچ بک‌ها معمولا توسط جوانان خریداری می‌شوند پس لازم است طراحی اسپرت و جذابی داشته‌باشند. این خودرو توانسته‌با طراحی خوبی که دارد در بازار به رقابت بپردازد. بین نسخه‌های موجود در ایران طراحی‌های ظاهری مختلفی‌دیده می‌شود که به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم.

هیوندای I20 از نظر ظاهری در نسل اول شباهت زیادی به I30 داشت. در نمای جلو دو چراغ چندوجهی دیده می‌شود. در وسط آن‌ها آرم هیوندای و خطی افقی کرومی است. قسمتی از جلو پنجره  بالای سپر است که پلاک هم روی آن قرار می‌گیرد و اطرافش دو چراغ مه شکن دایره‌ای تعبیه‌شده است. در این نما خطوط و برجستگی‌های موجود ظاهر را از سادگی محض نجات می‌دهند. در نمای جانب جز خط و برجستگی ممتدی که از بالای دستگیره‌ها می‌گذرد طرح خاص دیگری را شاهد نیستم و سایز رینگ‌ها هماهنگ است. در نمای عقب نیز چراغ‌ها شیبی نزدیک به عمود دارند. آرم هیوندای و اسم خودرو روی درب صندوق جای‌گرفته است و مه شکن‌های باریک و خظی روی سپر هستند. چند خط و برجستگی نسبتا ساده نیز قابل مشاهده است.

فیس لیفت نسل اول

اولین تغییر با توجه به کارشناسی خودرو I20 هیوندای کشیده‌تر شدن چراغ‌های جلو و افزایش جذبه خودرو است. آرم هیوندای نیز با خطی شیب دار و کرومی به این چراغ‌ها متصل می‌شود و ظاهر بهتری ایجاد می‌کند. مکان چراغ‌های مه شکن تغییری‌نکرده ولی طراحی آن‌ها نیز کشیده‌تر است و قابی مشکی رنگ دارند. در این نسخه پلاک به جای اینکه روی جلوپنجره نصب شود، بالای آن قرار می‌گیرد. سوی خطوط نیز تغییرکرده و حالت بهتری دارد. در نمای جانب فقط شاهد یک اینچ کوچک‌تر شدن  رینگ هستیم که خیلی کار مناسبی نیست. در نمای عقب تغییرات زیاد نیست و طراحی آن خیلی دستخوش تغییرنشده است.

نسخه مونتاژی

با به روزرسانی‌های خارجی این خودرو، ظاهری پخته‌تر و جذاب تر از قبل را شاهد هستیم. چراغ‌های جلو بزرگ‌تر و کشیده‌تر هستند. جلو پنجره شکلی مشبک و بزرگ تر دارد. آرم هیوندای در بین چراغ‌ها است و با خطی افقی به دو سر آن‌ها متصل می‌شود و به خوبی با سایر اجزا هماهنگ است. سپر با طراحی مشابه، مه شکن‌های چندوجهی افقی  را در دو سر خود جای می‌دهد. در این طراحی باری دیگر پلاک میان جلو پنجره نصب می‌شود. فرم کلی ستون‌ها نیز دستخوش تغییر شدند و امضای هیوندای در آن مشهود است. رینگ‌های 15 اینچی باری دیگر به 16 اینچ برگشته‌اند.

برعکس نسخه قبلی، در این نسخه نمای عقب خیلی متفاوت است. چراغ‌های عمودی و ساده قبلی جای خود را به چراغ‌های افقی و کشیده می‌دهد که خیلی قشنگ تر و هماهنگ تر هستند. سپر با حجمی بزرگتر در دو طرف خود مه شکن‌هایی بزرگ‌تر را جای می‌دهد. به طور کلی ابعاد خودروی مونتاژی کرمان موتور از نسخه‌های قبلی‌اش بزرگ تر است و ابهت بیشتری دارد. در جدول زیر اطلاعاتی کلی تر درباره طراحی خارجی و بدنه این نسخه‌ها آورده‌شده است:

 

مشخصات ظاهری

I20 هیوندای 1600

I20 هیوندای 1400 فیس لیفت

I20 هیوندای مونتاژ

نوع بدنه

هاچ‌ بک مینی

هاچ‌ بک مینی

هاچ بک

نوع شاسی

یکپارچه

یکپارچه

یکپارچه

وزن خالص

1155 کیلوگرم

1155 کیلوگرم

1197 کیلوگرم

طول

3995 میلی متر

3995 میلی متر

4035 میلی متر

عرض

1710 میلی متر

1710 میلی متر

1734 میلی متر

ارتفاع

1490  میلی متر

1490  میلی متر

1474  میلی متر

فاصله محورها

2525 میلی متر

2525 میلی متر

2570 میلی متر

تعداد سرنشین

5

5

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

195/50R16

185/60R15

195/55R16

 

خودروی هیوندای i20 هاچ بک اتومات 1.6 لیتری سبز

کارشناسی خودروی I20 هیوندای 1.6 لیتری

 

کارشناسی خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک قرمز فیس لیفت 1.6 لیتری

خودروی I20 هیوندای فیس لیفت

 

کارشناسی خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک نقره ای فیس لیفت 1.6 لیتری

خودروی I20 هیوندای مونتاژ

 

کارشناسی خودرو I20 هیوندای از نظر طراحی داخلی

هیوندای آی 20 که خودرویی هاچ بک است بی شک فضایی کمتر نسبت به خودروهای بزرگ‌تر دارد. اما با طراحی خوب، از کابین این خودرو به راحتی 4 نفر سرنشین می‌توانند استفاده کنند ولی ردیف عقب برای سه نفر بزرگسال خیلی فضای زیاد و راحتی ندارد. در نسل اول 1.6 لیتری در کابین طراحی مناسبی را شاهد هستیم که به خوبی با ظاهر این خودرو هماهنگ است. در قسمت داشبورد طراحی ساده و بی اغراقی وجود دارد. در میان این بخش، در بالاترین قسمت، نمایشگری کوچک برای نشان دادن ساعت و.. وجود دارد. پایین‌تر که رنگ پس زمینه آن متفاوت است، دکمه‌های کنترلی و سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی را شاهد هستیم که دو طرف آن‌ها دو دریچه عمودی و دراز برای هوا تعبیه‌شده است. چینش این دکمه‌ها مرتب و هماهنگ است.

فرمان خودرو سه شاخه و اسپرت است. آرم هیوندای در میان آن و دکمه‌های کنترل کروز کنترل و سیستم مولتی مدیا نیز روی آن وجود دارد. پنل کیلومترشمار از سه دایره برای نشان دادن اطلاعات و یک نمایشگر کوچک دیجیتالی تشکیل می‌شود. صندلی‌ها به خوبی چیده شدند و با تنظیمات و امکانات مختلف خیلی راحت‌اند. روکش صندلی‌ها جنس پارچه‌ای دارد و در تنوع رنگی مختلف عرضه می‌شود. معمولا کابین در تریم دو رنگه طراحی می‌شود.

در نسخه فیس لیفت خیلی فضای کابین متفاوت نیست و در برخی جزئیات تفاوت وجود دارد. برای مثال پره‌های دریچه‌های هوا به جای افقی عمودی‌اند.  مدل دکمه‌های تنظیمات و کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع تغییرکرده و چینش بهتر و اسپرت تری دارد.

نسخه مونتاژی

طبق کارشناسی خودرو I20 هیوندای این نسخه با وجود امکانات کمتر ولی طراحی بروزتری دارد. اولین تغییری که به چشم می‌خورد اضافه شدن نمایشگری لمسی با رهیاب در کنسول میانی است. دریچه‌های هوا بالای این نمایشگر قرار می‌گیرند، دکمه‌های سیستم صوتی در اطراف و سیستم تهویه مطبوع در پایین آن جای می‌گیرد. طراحی فرمان نیز متفاوت ولی ساده‌تر است. استارت دکمه‌ای هم در این نسخه حذف‌شده است. دستگیره درب‌ها حالتی شیب دار دارند و مثل قبل صاف نیستند. سانروف هم در این نسخه اقتصادی دیگر وجود ندارد.  از لحاظ ظاهری صندلی‌ها متفاوت نیستند ولی امکانات آن‌ها مثل تنظیم برقی و دیگر تنظیمات حذف شدند. البته به دلیل ابعاد بزرگ تر این نسخه و هم چنین فاصله محوری بیشتر فضای بهتری در کابین برای سرنشینان فراهم می‌شود که نکته خیلی خوبیست.

 

طراحی داخلی خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک فیس لیفت 1.6 لیتری

طراحی داخلی خوردو I20 هیوندای 1.6 لیتری

 

طراحی داخلی خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک  فیس لیفت 1.6 لیتری

طراحی داخلی خوردو I20 هیوندای فیس لیفت

 

طراحی داخلی داشبورد قهوه ای خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک فیس لیفت 1.6 لیتری

طراحی داخلی خوردو I20 هیوندای مونتاژی

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو I20 هیوندای به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با I20هیوندایآشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • طراحی ظاهری جذاب
  • مصرف سوخت کم
  • کابین با طراحی مناسب
  • سواری نرم و هندینگ خوب
  • تجهیزات خیلی خوب در نسخه‌های اول
  • ایمنی قابل قبول

 

معایب :

  • موتور نه چندان قوی مخصوصا در دو نسخه آخر
  • شتاب نسبتا کند
  • حذف آپشن‌ها در نسخه مونتاژی
  • نداشتن فضای زیاد در کابین
  • توقف تولید و قیمت نسبتا بالا

 

I20 هیوندای بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو I20 هیوندای مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. مهم ترین موردی که  باید در بررسی این خودرو به آن توجه بکنید طراحی آن در ابتدا برای جوانان و در ثانی برای مسافت‌های شهری است. پس نمی‌توان مثل کراس اوورها یا سدان‌های خانوادگی توقع خیلی بالایی از آن داشت. برای جوانان یا خانواده‌های کم جمعیت فضای کابین مناسب و طراحی داخلی و خارجی قابل قبول است اما اگر بخواهید همیشه 5 نفره از آن استفاده کنید و مسیرهای طولانی را طی کنید ممکن است اذیت شوید (خصوصا در نسل اول).

از لحاظ تجربه رانندگی نیز چالاکی و شتاب بالایی را تجربه نخواهید کرد. البته که وضعیت این خودرو نسبت به برخی از هاچ بک‌های دیگر بهتر است اما باز هم رانندگی پرهیجانی را نخواهید داشت و مسافت‌های جاده‌ای را با سرعت خیلی زیادی طی نخواهید کرد. مورد بعدی توقف تولید و واردات این خودرو از چندین سال پیش است. با توجه به تعداد محدود موجود در بازار، قیمت آن‌ها بیشتر از ارزش واقعیشان است و این یکی از موارد اصلی عقب ماندن در رقابتشان می‌باشد که در ایران برای خیلی از خودروها این اتفاق می‌افتد.

ظاهر

از لحاظ ظاهری هر سه نسخه موجود در ایران را بررسی کردیم و احتمال در اینکه نسخه مونتاژی کرمان موتور جذاب‌تر و مدرن‌تر است هم‌نظر هستیم. طراحی داخلی نیز حدودا به هم شبیه است ولی نسخه مونتاژی به دلیل ابعاد بزرگ تر خودرو جادارتر است و فضای بیشتری برای پای سرنشینان مهیا می‌کند. ولی در نسخه‌های اول مخصوصا 1.6 لیتری امکانات رفاهی خیلی بیشتر است و سفر جذاب تری را برای شما ایجاد خواهد کرد.

در رابطه با خودروهای کارکرده عواملی مثل استهلاک یا مصرف نادرست رانندگان قبلی، نیاز به تعویض برخی قطعات ایجاد می‌شود که کرمان موتور شرایط بهتری دارد و نمایندگی‌های بیشتری در سراسر کشور دارد. عملکرد فنی را نیز به طور کامل بررسی کردیم. گیربکس‌ها حتی انواع اتومات خوب عمل می‌کنند و با سیستم تعلیق و سواری نرم است. ترمزگیری هم قابل قبول است.

 

نمای خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک قهوه ای فیس لیفت 1.6 لیتری

بهترین کارشناسی خودرو I20 هیوندای

 

رقیبان خودرو I20 هیوندای

طبق کارشناسی خودرو I20 هیوندای و سایر خودروها در بازار ایران،   سیتروئن C3 و هوندا جاز و سوزوکی بالنو رقیبان اصلی این خودرو هستند. البته خودروهای دست دومی مانند ام جی 6 یا مزدا 3 هاچ بک و صندوق دار هم می‌توان بین رقبا حساب کرد.

هوندا جاز

این خودروی دیزلی از لحاظ پیشرانه با هیوندای هم سطح است. مصرف سوخت آن هم بسیار پایین است که خیلی خوب است. ولی از لحاظ ظاهری هیوندای آی 20 خیلی جذاب تر است و هوندا جاز ظاهری کلاسیک دارد. تعداد موجود در بازار برای هوندا جاز محدود است و از نظر قیمتی در حد هیوندای آی 20 است.

سوزوکی بالنو

سوزوکی بالنو را یک ویتارای کوچک‌تر است و رقیب مناسبی از لحاظ ظاهری برای هیوندای می‌باشد. البته از نظر ایمنی در سطح پایین تر است و عملکرد فنی آن حدودا مثل هیوندای است ولی بی شک بهتر از آن نیست. تنها این مورد که شتاب آن در حدود 10 ثانیه است می‌تواند برتری‌اش باشد ولی در بقیه بخش‌ها معمولا هیوندای بهتر عمل می‌کند. با این وجود قیمت سوزوکی بیشتر است و اگر با ظاهر هیوندای مشکلی ندارید می‌توانید با هزینه کمتر شرایط نسبتا مشابهی را داشته‌باشید.

سیتروئن سی 3

هیوندای i20 و سیتروئن C3 در یک کلاس بدنه و قیمت قرار می‌گیرند، اما این دو خودرو ازنظر مشخصات فنی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. هیوندای i20 مجهز به پیشرانه‌ ۱٫۴لیتری است در مقابل، پیشرانه‌ ۱٫۶لیتری سیتروئن C3 توانایی بیشتری دارد. این خودرو شرایطی نزدیک تر  به نسل اول هیوندای آی 20 دارد. از نظر شتاب باز هم سیتروئن سی 3 برتری دارد. هیوندای آی 120 استهلاک کمتری دارد و هزینه نگه داری کمتری را ایجاد می‌کند. وزن هیوندای در حد 200 کیلوگرم سبک تر است و امکانات آن در نسل اول بهتر و در نسل بعدی کمی ضعیف تر است.

 

بررسی خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک قرمز و نقره ای فیس لیفت 1.6 لیتری

هیوندای  هاچ بک I20

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو I20 هیوندای و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. این خودرو برای خانواده‌های کم جمعیت و استفاده در مسافت‌های شهری گزینه مناسبی است و از طراحی ظاهری جذابی بهره می‌برد. این خودرو در سه نسخه متفاوت تا به حال در ایران عرضه‌شده که در این مقاله با تقاوت‌های آن‌ها آشنا شدید. قبل از خرید حتما تمامی مشخصات را بررسی کنید و سپس با توجه به نیاز و بودجه خود تصمیم بگیرید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

 

 

خودروی هیوندای آی 20 ، هاچ بک شهری است که ساخت کمپانی هیوندای کره جنوبی می‌باشد. این خودرو در نسخه‌های مختلفی تولیدشده که دو مدل از نسل اول آن توسط آسان موتور وارد کشور شد و نسل دوم آن نیز توسط کرمان موتور در کشور مونتاژ و عرضه می‌شود. هر نسخه ویژگی‌ها و مشخصات مختلفی دارد که در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  I20 هیوندای  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  I20 هیوندای

کمپانی هیوندای (Hyundai) بزرگ ترین کمپانی زنجیره‌ای کره جنوبی است که  در حال حاضر هیوندای موتور جایگاه سوم خودروسازان بزرگ جهان را به اسم خود ثبت‌کرده است. حضور این برند در ایران نیز از اوایل دهه 90 میلادی شروع شد و همچنان نیز همکاری این برند با نمایندگی‌های مختلف ادامه دارد. هیوندای آی 20 از هاچ بک‌های تولیدشده این شرکت است که در سال 2008 معرفی شد. جثه این خودرو مابین کلاس‌های I10 و I30 قرار می‌گیرد و گسترده‌ترین بازار خودرو را در اروپا و هند تجربه‌کرده است.

 این خودرو در نسخه‌های مختلفی وارد بازار جهانی‌شده است که در کشور ما ابتدا دو نسخه از نسل اول که یکی با پیشرانه 1.6 لیتری ( تا سال 2013 ) و دیگری نسخه فیس لیفت 1.4 لیتری ( تا سال 2015 ) بودند، توسط شرکت آسان موتور وارد شدند که با کد PB عرضه آن‌ها انجام شد. از سال 1396 هم پس از معرفی نسل دوم، شرکت کرمان موتور تصمیم به مونتاژ خودرو گرفت و آن را با کد GB می‌شناسیم ( تا سال 1399 ) که پیشرانه آن 1.4 لیتری است. نسل سوم هیوندای آی 20 هنوز وارد ایران نشده‌است.

هیوندای I20 نسبت به I10 طراحی خیلی بهتری دارد و با وجود امکانات رفاهی متعدد و سیستم فنی نسبتا مناسب می‌تواند خودروی خوبی برای خریداران باشد. تیپ فیس لیفت آن نیز با پیشرانه‌ای کم حجم تر و امکاناتی کمی متفاوت‌تر وارد بازار شد که چهره جذابش مشتریان بیشتری به این سری جذب کرد. در رابطه با خودروی مونتاژی کرمان موتور نیز که نسل دوم هیوندای آی 20 است، پیشرانه خیلی متفاوت نیست ولی برای پایین آوردن قیمت آپشن‌ها و امکانات تکمیل نمی‌باشد و تعدادی از  آن‌ها حذف‌شده است.

این خودرو به عنوان خودرویی شهری ساخته‌شده است پس در هیچ نسخه‌ای نمی‌توان توقع چالاکی و شتاب بالا داشت و بیشتر باید به مصرف سوخت، امکانت رفاهی و امنیت اهمیت داد که در این موارد طبق کارشناسی خودرو I20 هیوندای  شرکت سازنده به خوبی عمل‌کرده است. تعداد خودروهای موجود در بازار برای هیوندای آی 20 محدود است و این امر دلیلی بر افزایش قیمت آن می‌باشد که ممکن است در رقابت خریداران را پشیمان کند. در ادامه ویژگی‌های هر یک را به طور جداگانه و با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

 

خودروی هیوندای i20 هاچ بک اتوماتیک قرمز

بررسی ویژگی‌های خودرو  I20 هیوندای

 

امکانات و تجهیزات خودرو I20 هیوندای

 بر خلاف روند همیشگی  آپدیت‌ها، این خودرو در اولین نسخه ورودی‌اش یعنی نسخه 1.6 لیتری بیشترین امکانات را دارد. در تیپ فیس لیفت 1.4 لیتری نیز کمی امکانات متفاوت است ولی باز هم سطح خوبی دارد و به راحتی نیازهای شما را برطرف خواهد کرد. ولی در آخرین نسخه که کرمان موتور آن را مونتاژ کرد، برای کاهش قیمت نهایی و امکان خرید بین افراد بیشتر، برخی از آپشن‌ها حذف شدند. از بین این آپشن‌ها بعضی از آن‌ها خیلی ضروری نبودند اما حذف سانروف، تنظیم برقی صندلی،کروز کنترل، استارت دکمه‌ای و مواردی این چنین سطح هیوندای I20 مونتاژ را پایین می‌آورد.

نتیجه‌ی تست تصادف موسسه‌ی ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) نشان می‌دهد که i20 برای سرنشین بالغ، ایمنی ۸۵ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این میزان برای کودکان ۷۳ درصد خواهد بود. عابران پیاده نیز در صورت تصادف با این خودرو، ۷۹ درصد احتمال زنده‌ ماندن خواهند داشت. در کل این خودرو 4 ستاره امنیتی دریافت می‌کند که سطح قابل قبولی است. وجود سیستم‌های کنترل پایداری و کمک راننده، کیسه‌های هوا و ترمز نسبتا مناسب این خودرو در کنار تجهیزات ایمنی مثل سیستم ضد سرقت و ... این ایمنی را ایجاد می‌کنند. البته در مدل مونتاژی جدید به دلیل حذف برخی آپشن‌ها مثل کیسه هوا و.. ممکن است این سطح کمی افت کرده‌باشد.

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی هر سه نسخه موجود در ایران را به صورت دسته‌بندی جهت کارشناسی خودرو I20 هیوندای  مشاهده می‌کنید:

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

I20 هیوندای 1600

I20 هیوندای 1400 فیس لیفت

I20 هیوندای مونتاژ

نوع جعبه دنده

اتوماتیک   – 4 دنده (جلو)

دنده دستی – 4 دنده جلو

اتوماتیک تیپ ترونیک – 4 دنده جلو

سیستم آینه ها

آینه الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب – آینه‌های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن - دارای چراغ‌های روشنایی بر روی آینه‌ها - قابلیت تاشوندگی

آینه الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب – آینه‌های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن  - قابلیت تاشوندگی

آینه برقی تاشو - دارای آینه الکتروکرومیک + گرمکن

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن‌ها

دارای سنسور باران

سنسور جلو و عقب  - مجهز به دوربین عقب - سنسور باران

سیستم های پایداری و  کمک راننده

مجهز به  ABS , EBD

سیستم ترمز ضد قفل EBD / ABS

HAC کنترل ایستایی در سر بالایی، دارای ESC , سنسور عقب

سیستم شیشه ها

تنظیم برقی تمام پنجره‌ها - بخار زدای اتوماتیک شیشه‌ها - شیشه‌های سولار

شیشه بالابرهای برقی در جلو و عقب - بخار زدای شیشه – شیشه‌های سولار

شیشه‌های برقی

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگو قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی - دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable

دارای 6 عدد بلندگو - CD Player  به همراه پورت AUX /   IPOD/ USB و پخش MP3 و رادیو

دارای 6 عدد بلندگو - سیستم صوتی JBL با پورت ورودی  BLUTOOTH – USB - AUX

سیستم مولتی مدیا

نمایشگر میزان باد تایرها - نمایشگر اطلاعات سفر و اطلاعات راننده به صورت Super Vision

نمایشگر میزان باد تایرها - نمایشگر اطلاعات سفر و اطلاعات راننده به صورت Super Vision

مانتیور 7 اینچی همراه با نویگیشن – کامپیوتر سفری

کیسه هوا

مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر - کلید غیر فعال سازی کیسه هوای ایمنی جهت نصب صندلی کودک

مجموعا 6 عدد : راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای

مجموعا دو عدد برای راننده و سرنشین جلو

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک - دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق

دارای سیتم کنترل اتوماتیک - دارای محفظه ی خنک نگه‌دارنده

دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک  - تصفیه هوای یونیزه

سیستم روشنایی جلو

دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها - دارای سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی - دارای مه شکن

روشن و خاموش شدن چراغ ها به صورت اتوماتیک - تنظیم ارتفاع چراغ ها از داخل کابین به صورت دستی - دارای مه شکن

چراغ‌های  زنون (HID) – مجهز به چراغ دید در وز  و اتولایت – دارای  مه شکن

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED طیفی به همراه مه شکن

چراغ‌های LED طیفی به همراه مه شکن

چراغ‌های ال ای دی – دارای مه شکن

سیستم صندلی های جلو

دارای سیستم هوشمند پشت سری‌ها برای جلوگیری از صدمات تصادف - دارای روکش پارچه‌ای با تنوع رنگی - صندلی راننده دارای تنظیم برقی - دارای سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر

دارای پشت سری های فعال در هنگام تصادف - دارای روکش پارچه ای با تنوع رنگ - دارای تنظیم برقی صندلی راننده - گرمکن صندلی - قابلیت تنظیم گودی کمر

امکان تنظیم دستی 6 حالته صندلی – تریم دو رنگ

سیستم صندلی های عقب

دارای روکش پارچه ای با تنوع رنگی - دارای پشت سری فعال و هوشمند - دارای سیستم گرمکن

دارای روکش پارچه ای با تنوع رنگی

صندلی‌های تاشو

داشبرد

دارد

دارد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو به همراه سیستم دستی ترمز پارک

ABS + EBD

ABS + EBD

سیستمهای کمک رانندگی

مجهز به سنسور پارک - سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل

دارای کروز کنترل

سنسور جلو و عقب  - مجهز به دوربین عقب - سنسور باران -  سنسور نور  - کامپیوتر سفری - سوئیچ هوشمند

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت

قابلیت تنظیم دستی فرمان

فرمان برقی MDPS

نوع غربیلک

قابلیت تنظیم در جهت عمودی – دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان

فرمان سه شاخ -  دارای دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

فرمان سه شاخه تلسکوپی -  دارای دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

کروز کنترل

هوشمند

دارد

ندارد

سیستم امنیتی و حافظتی

سیستم کلید ضد سرقت - دارای قفل مرکزی در اختیار راننده - دارای ریموت کنترل رادیویی

ریموت کنترل جهت باز و بسته نمودن درها به همراه دزدگیر - دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر

ضد سرقت ایموبیلایزر

سیستم سقف

سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب

سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب

بدون سانروف

 

 نمای خودروی هیوندای  i20  آبی از پشت

خودرو هیوندای آی 20 و انواع آن

 

مشخصات فنی این خودرو

برای راحت تر بودن مقایسه و  بررسی دقیق تر به ترتیب نسخه‌های مختلف را از لحاظ عملکرد فنی بررسی می‌کنیم. ابتدا به هیوندای 1.6 لیتری بپردازیم. این نسخه بین نمونه‌های موجود بیشترین حجم پیشرانه را دارد  و قدرت و گشتاور بیشتری را تولید می‌کند. این نیرو توسط جعبه دنده اتومات 4 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. به واسطه موتور کم مصرف، اقتصادی است و مصرف سوخت کمی دارد و در هر 100 کیلومر به طور ترکیبی 6.5 لیتر بنزین مصرف دارد. شتاب این خودرو 11.4 ثانیه گزاش می‌شود که برای یک خودرو شهری مناسب است و دنده‌های آن به آرامی و مناسب تعویض می‌شوند و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت است. سیستم تعلیق جلو خوردو مک فرسون مستقل برای هر چرخ و سیستم تعلیق عقب نیز مستقل است. کمک فنر‌ها هم سیستم هیدرولیکی دارند.

فیس لیفت نسل اول

نسخه فیس لیفت همین نسل با پیشرانه‌ای ضعیف تر با حجم 1400 سی سی در بازار موجود است. با این پیشرانه  99 اسب بخار قدرت و حداکثر 137 نیوتون متر گشتاور تولید می‌شود که این نیرو از طریق جعبه دنده دستی 4 سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود. شتاب این خودرو در حد 1.5 ثانیه بهتر است و نهایت سرعت آن 170 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. با وجود عملکرد ضعیف تر سیستم فنی ولی باز هم این خودرو برای مسافت‌های شهری تجربه رانندگی خوب و مناسبی را برای شما فراهم خواهد کرد. سیستم تعلیق و کمک فنرهای این نسخه مشابه همان خوردوی 1.6 طراحی‌شده است.

نسل دوم ( مونتاژی )

اما به خودروی مونتاژی کرمان موتور می‌رسیم. طبق کارشناسی خودرو I20 هیوندای پیشرانه و قدرت آن مشابه همان نسخه فیس لیفت است ولی نیروی تولیدشده توسط جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک 4 سرعته منتقل می‌شود. در جداول مشخصات شتاب 13.2 ثانیه گزارش می‌شود اما طبق نظر خریداران زمان مورد نیاز برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون خیلی بیشتر است که احتمالا دلیل آن بنزین کم کیفیت داخلی و عملکرد آرام گیربکس اتوماتیک است.  مصرف بنزین در این نسخه کمتر از دو خودرو قبلی است. سیستم تعلیق جلوی این خودرو مک فرسون و تعلیق عقب اکسل یک پارچه با بازوی نیمه دنباله ای و فنر مارپیچ می‌باشد. مصرف سوخت ترکیبی هم تا مقدار 5.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر کاهش‌یافته است.

در نهایت نکته‌ای که در کارشناسی خودرو I20 هیوندای  باید به آن توجه کنید کارکرده بودن کمتر هیوندای مونتاژی نسبت به مدل‌های قبلی است و احتمالا استهلاک آن کمتر و سیستم فنی و تجهیزات آن سالم‌تر هستند. در جدول زیر با جزئیات بهتری می‌توانید این سه نسخه را از نظر فنی مقایسه کنید.

مشخصات فنی

I20 هیوندای 1600

I20 هیوندای 1400 فیس لیفت

I20 هیوندای مونتاژ

کلاس اتومبیل

B Segment

B Segment

A Segment

حجم موتور

1591 سی سی

1396 سی سی

1368 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

بنزین سوز

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

موتور جلو

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

4

4

تعداد سوپاپ ها

16

16

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

خطی مستقیم

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

122 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه

99 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

98.6 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

157 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه

137 نیوتن متر در 4200 دور دقیقه

134 نیوتن متر در 4000 دور دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

76.25 اسب بخار بر لیتر

70.9 اسب بخار بر لیتر

 

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای

انژکتوری تزریق مستقیم

پاشش چند نقطه ای MPI

ظرفیت باک

45 لیتر بنزین

45 لیتر بنزین

45 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک   – 4  دنده ( جلو )

دنده دستی   – 4  دنده ( جلو )

اتوماتیک تیپ ترونیک – 4  دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی  خنک شونده

دیسکی  خنک شونده

دیسکی  خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

دیسکی

دیسکی

نوع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق پیشرفته مستقل

سیستم تعلیق پیشرفته مستقل

سیستم تعلیق یکپارچه

تعلیق جلو

مک فرسون مستقل برای هر چرخ

مک فرسون مستقل برای هر چرخ

مک فرسون

تعلیق عقب

مستقل

مستقل

اکسل یک پارچه با بازوی نیمه دنباله ای و فنر مارپیچ

کمک فنرهای جلو و عقب

هیدرولیکی

هیدرولیکی

-

حداکثر سرعت

180 کیلومتربرساعت

170 کیلومتربرساعت

170 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

11 ثانیه

12.9 ثانیه

13.2  ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

6.5 لیتر در هر صد کیلومتر

6.2  لیتر در هر صد کیلومتر

5.9   لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 5

یورو 5

یورو 5

 

بررسی موتور خودروی هیوندای i20  از لحاظ فنی

کارشناسی خودر I20 هیوندای از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

در مقایسه با نسل قبلی تولیدات این کمپانی، هیوندای آی 20 ظاهری زیباتر دارد. هاچ بک‌ها معمولا توسط جوانان خریداری می‌شوند پس لازم است طراحی اسپرت و جذابی داشته‌باشند. این خودرو توانسته‌با طراحی خوبی که دارد در بازار به رقابت بپردازد. بین نسخه‌های موجود در ایران طراحی‌های ظاهری مختلفی‌دیده می‌شود که به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم.

هیوندای I20 از نظر ظاهری در نسل اول شباهت زیادی به I30 داشت. در نمای جلو دو چراغ چندوجهی دیده می‌شود. در وسط آن‌ها آرم هیوندای و خطی افقی کرومی است. قسمتی از جلو پنجره  بالای سپر است که پلاک هم روی آن قرار می‌گیرد و اطرافش دو چراغ مه شکن دایره‌ای تعبیه‌شده است. در این نما خطوط و برجستگی‌های موجود ظاهر را از سادگی محض نجات می‌دهند. در نمای جانب جز خط و برجستگی ممتدی که از بالای دستگیره‌ها می‌گذرد طرح خاص دیگری را شاهد نیستم و سایز رینگ‌ها هماهنگ است. در نمای عقب نیز چراغ‌ها شیبی نزدیک به عمود دارند. آرم هیوندای و اسم خودرو روی درب صندوق جای‌گرفته است و مه شکن‌های باریک و خظی روی سپر هستند. چند خط و برجستگی نسبتا ساده نیز قابل مشاهده است.

فیس لیفت نسل اول

اولین تغییر با توجه به کارشناسی خودرو I20 هیوندای کشیده‌تر شدن چراغ‌های جلو و افزایش جذبه خودرو است. آرم هیوندای نیز با خطی شیب دار و کرومی به این چراغ‌ها متصل می‌شود و ظاهر بهتری ایجاد می‌کند. مکان چراغ‌های مه شکن تغییری‌نکرده ولی طراحی آن‌ها نیز کشیده‌تر است و قابی مشکی رنگ دارند. در این نسخه پلاک به جای اینکه روی جلوپنجره نصب شود، بالای آن قرار می‌گیرد. سوی خطوط نیز تغییرکرده و حالت بهتری دارد. در نمای جانب فقط شاهد یک اینچ کوچک‌تر شدن  رینگ هستیم که خیلی کار مناسبی نیست. در نمای عقب تغییرات زیاد نیست و طراحی آن خیلی دستخوش تغییرنشده است.

نسخه مونتاژی

با به روزرسانی‌های خارجی این خودرو، ظاهری پخته‌تر و جذاب تر از قبل را شاهد هستیم. چراغ‌های جلو بزرگ‌تر و کشیده‌تر هستند. جلو پنجره شکلی مشبک و بزرگ تر دارد. آرم هیوندای در بین چراغ‌ها است و با خطی افقی به دو سر آن‌ها متصل می‌شود و به خوبی با سایر اجزا هماهنگ است. سپر با طراحی مشابه، مه شکن‌های چندوجهی افقی  را در دو سر خود جای می‌دهد. در این طراحی باری دیگر پلاک میان جلو پنجره نصب می‌شود. فرم کلی ستون‌ها نیز دستخوش تغییر شدند و امضای هیوندای در آن مشهود است. رینگ‌های 15 اینچی باری دیگر به 16 اینچ برگشته‌اند.

برعکس نسخه قبلی، در این نسخه نمای عقب خیلی متفاوت است. چراغ‌های عمودی و ساده قبلی جای خود را به چراغ‌های افقی و کشیده می‌دهد که خیلی قشنگ تر و هماهنگ تر هستند. سپر با حجمی بزرگتر در دو طرف خود مه شکن‌هایی بزرگ‌تر را جای می‌دهد. به طور کلی ابعاد خودروی مونتاژی کرمان موتور از نسخه‌های قبلی‌اش بزرگ تر است و ابهت بیشتری دارد. در جدول زیر اطلاعاتی کلی تر درباره طراحی خارجی و بدنه این نسخه‌ها آورده‌شده است:

 

مشخصات ظاهری

I20 هیوندای 1600

I20 هیوندای 1400 فیس لیفت

I20 هیوندای مونتاژ

نوع بدنه

هاچ‌ بک مینی

هاچ‌ بک مینی

هاچ بک

نوع شاسی

یکپارچه

یکپارچه

یکپارچه

وزن خالص

1155 کیلوگرم

1155 کیلوگرم

1197 کیلوگرم

طول

3995 میلی متر

3995 میلی متر

4035 میلی متر

عرض

1710 میلی متر

1710 میلی متر

1734 میلی متر

ارتفاع

1490  میلی متر

1490  میلی متر

1474  میلی متر

فاصله محورها

2525 میلی متر

2525 میلی متر

2570 میلی متر

تعداد سرنشین

5

5

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

195/50R16

185/60R15

195/55R16

 

خودروی هیوندای i20 هاچ بک اتومات 1.6 لیتری سبز

کارشناسی خودروی I20 هیوندای 1.6 لیتری

 

کارشناسی خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک قرمز فیس لیفت 1.6 لیتری

خودروی I20 هیوندای فیس لیفت

 

کارشناسی خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک نقره ای فیس لیفت 1.6 لیتری

خودروی I20 هیوندای مونتاژ

 

کارشناسی خودرو I20 هیوندای از نظر طراحی داخلی

هیوندای آی 20 که خودرویی هاچ بک است بی شک فضایی کمتر نسبت به خودروهای بزرگ‌تر دارد. اما با طراحی خوب، از کابین این خودرو به راحتی 4 نفر سرنشین می‌توانند استفاده کنند ولی ردیف عقب برای سه نفر بزرگسال خیلی فضای زیاد و راحتی ندارد. در نسل اول 1.6 لیتری در کابین طراحی مناسبی را شاهد هستیم که به خوبی با ظاهر این خودرو هماهنگ است. در قسمت داشبورد طراحی ساده و بی اغراقی وجود دارد. در میان این بخش، در بالاترین قسمت، نمایشگری کوچک برای نشان دادن ساعت و.. وجود دارد. پایین‌تر که رنگ پس زمینه آن متفاوت است، دکمه‌های کنترلی و سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی را شاهد هستیم که دو طرف آن‌ها دو دریچه عمودی و دراز برای هوا تعبیه‌شده است. چینش این دکمه‌ها مرتب و هماهنگ است.

فرمان خودرو سه شاخه و اسپرت است. آرم هیوندای در میان آن و دکمه‌های کنترل کروز کنترل و سیستم مولتی مدیا نیز روی آن وجود دارد. پنل کیلومترشمار از سه دایره برای نشان دادن اطلاعات و یک نمایشگر کوچک دیجیتالی تشکیل می‌شود. صندلی‌ها به خوبی چیده شدند و با تنظیمات و امکانات مختلف خیلی راحت‌اند. روکش صندلی‌ها جنس پارچه‌ای دارد و در تنوع رنگی مختلف عرضه می‌شود. معمولا کابین در تریم دو رنگه طراحی می‌شود.

در نسخه فیس لیفت خیلی فضای کابین متفاوت نیست و در برخی جزئیات تفاوت وجود دارد. برای مثال پره‌های دریچه‌های هوا به جای افقی عمودی‌اند.  مدل دکمه‌های تنظیمات و کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع تغییرکرده و چینش بهتر و اسپرت تری دارد.

نسخه مونتاژی

طبق کارشناسی خودرو I20 هیوندای این نسخه با وجود امکانات کمتر ولی طراحی بروزتری دارد. اولین تغییری که به چشم می‌خورد اضافه شدن نمایشگری لمسی با رهیاب در کنسول میانی است. دریچه‌های هوا بالای این نمایشگر قرار می‌گیرند، دکمه‌های سیستم صوتی در اطراف و سیستم تهویه مطبوع در پایین آن جای می‌گیرد. طراحی فرمان نیز متفاوت ولی ساده‌تر است. استارت دکمه‌ای هم در این نسخه حذف‌شده است. دستگیره درب‌ها حالتی شیب دار دارند و مثل قبل صاف نیستند. سانروف هم در این نسخه اقتصادی دیگر وجود ندارد.  از لحاظ ظاهری صندلی‌ها متفاوت نیستند ولی امکانات آن‌ها مثل تنظیم برقی و دیگر تنظیمات حذف شدند. البته به دلیل ابعاد بزرگ تر این نسخه و هم چنین فاصله محوری بیشتر فضای بهتری در کابین برای سرنشینان فراهم می‌شود که نکته خیلی خوبیست.

 

طراحی داخلی خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک فیس لیفت 1.6 لیتری

طراحی داخلی خوردو I20 هیوندای 1.6 لیتری

 

طراحی داخلی خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک  فیس لیفت 1.6 لیتری

طراحی داخلی خوردو I20 هیوندای فیس لیفت

 

طراحی داخلی داشبورد قهوه ای خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک فیس لیفت 1.6 لیتری

طراحی داخلی خوردو I20 هیوندای مونتاژی

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو I20 هیوندای به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با I20هیوندایآشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • طراحی ظاهری جذاب
  • مصرف سوخت کم
  • کابین با طراحی مناسب
  • سواری نرم و هندینگ خوب
  • تجهیزات خیلی خوب در نسخه‌های اول
  • ایمنی قابل قبول

 

معایب :

  • موتور نه چندان قوی مخصوصا در دو نسخه آخر
  • شتاب نسبتا کند
  • حذف آپشن‌ها در نسخه مونتاژی
  • نداشتن فضای زیاد در کابین
  • توقف تولید و قیمت نسبتا بالا

 

I20 هیوندای بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو I20 هیوندای مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. مهم ترین موردی که  باید در بررسی این خودرو به آن توجه بکنید طراحی آن در ابتدا برای جوانان و در ثانی برای مسافت‌های شهری است. پس نمی‌توان مثل کراس اوورها یا سدان‌های خانوادگی توقع خیلی بالایی از آن داشت. برای جوانان یا خانواده‌های کم جمعیت فضای کابین مناسب و طراحی داخلی و خارجی قابل قبول است اما اگر بخواهید همیشه 5 نفره از آن استفاده کنید و مسیرهای طولانی را طی کنید ممکن است اذیت شوید (خصوصا در نسل اول).

از لحاظ تجربه رانندگی نیز چالاکی و شتاب بالایی را تجربه نخواهید کرد. البته که وضعیت این خودرو نسبت به برخی از هاچ بک‌های دیگر بهتر است اما باز هم رانندگی پرهیجانی را نخواهید داشت و مسافت‌های جاده‌ای را با سرعت خیلی زیادی طی نخواهید کرد. مورد بعدی توقف تولید و واردات این خودرو از چندین سال پیش است. با توجه به تعداد محدود موجود در بازار، قیمت آن‌ها بیشتر از ارزش واقعیشان است و این یکی از موارد اصلی عقب ماندن در رقابتشان می‌باشد که در ایران برای خیلی از خودروها این اتفاق می‌افتد.

ظاهر

از لحاظ ظاهری هر سه نسخه موجود در ایران را بررسی کردیم و احتمال در اینکه نسخه مونتاژی کرمان موتور جذاب‌تر و مدرن‌تر است هم‌نظر هستیم. طراحی داخلی نیز حدودا به هم شبیه است ولی نسخه مونتاژی به دلیل ابعاد بزرگ تر خودرو جادارتر است و فضای بیشتری برای پای سرنشینان مهیا می‌کند. ولی در نسخه‌های اول مخصوصا 1.6 لیتری امکانات رفاهی خیلی بیشتر است و سفر جذاب تری را برای شما ایجاد خواهد کرد.

در رابطه با خودروهای کارکرده عواملی مثل استهلاک یا مصرف نادرست رانندگان قبلی، نیاز به تعویض برخی قطعات ایجاد می‌شود که کرمان موتور شرایط بهتری دارد و نمایندگی‌های بیشتری در سراسر کشور دارد. عملکرد فنی را نیز به طور کامل بررسی کردیم. گیربکس‌ها حتی انواع اتومات خوب عمل می‌کنند و با سیستم تعلیق و سواری نرم است. ترمزگیری هم قابل قبول است.

 

نمای خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک قهوه ای فیس لیفت 1.6 لیتری

بهترین کارشناسی خودرو I20 هیوندای

 

رقیبان خودرو I20 هیوندای

طبق کارشناسی خودرو I20 هیوندای و سایر خودروها در بازار ایران،   سیتروئن C3 و هوندا جاز و سوزوکی بالنو رقیبان اصلی این خودرو هستند. البته خودروهای دست دومی مانند ام جی 6 یا مزدا 3 هاچ بک و صندوق دار هم می‌توان بین رقبا حساب کرد.

هوندا جاز

این خودروی دیزلی از لحاظ پیشرانه با هیوندای هم سطح است. مصرف سوخت آن هم بسیار پایین است که خیلی خوب است. ولی از لحاظ ظاهری هیوندای آی 20 خیلی جذاب تر است و هوندا جاز ظاهری کلاسیک دارد. تعداد موجود در بازار برای هوندا جاز محدود است و از نظر قیمتی در حد هیوندای آی 20 است.

سوزوکی بالنو

سوزوکی بالنو را یک ویتارای کوچک‌تر است و رقیب مناسبی از لحاظ ظاهری برای هیوندای می‌باشد. البته از نظر ایمنی در سطح پایین تر است و عملکرد فنی آن حدودا مثل هیوندای است ولی بی شک بهتر از آن نیست. تنها این مورد که شتاب آن در حدود 10 ثانیه است می‌تواند برتری‌اش باشد ولی در بقیه بخش‌ها معمولا هیوندای بهتر عمل می‌کند. با این وجود قیمت سوزوکی بیشتر است و اگر با ظاهر هیوندای مشکلی ندارید می‌توانید با هزینه کمتر شرایط نسبتا مشابهی را داشته‌باشید.

سیتروئن سی 3

هیوندای i20 و سیتروئن C3 در یک کلاس بدنه و قیمت قرار می‌گیرند، اما این دو خودرو ازنظر مشخصات فنی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. هیوندای i20 مجهز به پیشرانه‌ ۱٫۴لیتری است در مقابل، پیشرانه‌ ۱٫۶لیتری سیتروئن C3 توانایی بیشتری دارد. این خودرو شرایطی نزدیک تر  به نسل اول هیوندای آی 20 دارد. از نظر شتاب باز هم سیتروئن سی 3 برتری دارد. هیوندای آی 120 استهلاک کمتری دارد و هزینه نگه داری کمتری را ایجاد می‌کند. وزن هیوندای در حد 200 کیلوگرم سبک تر است و امکانات آن در نسل اول بهتر و در نسل بعدی کمی ضعیف تر است.

 

بررسی خودروی هیوندای i20  اتومات هاچ بک قرمز و نقره ای فیس لیفت 1.6 لیتری

هیوندای  هاچ بک I20

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو I20 هیوندای و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. این خودرو برای خانواده‌های کم جمعیت و استفاده در مسافت‌های شهری گزینه مناسبی است و از طراحی ظاهری جذابی بهره می‌برد. این خودرو در سه نسخه متفاوت تا به حال در ایران عرضه‌شده که در این مقاله با تقاوت‌های آن‌ها آشنا شدید. قبل از خرید حتما تمامی مشخصات را بررسی کنید و سپس با توجه به نیاز و بودجه خود تصمیم بگیرید.

درخواست سریع کارشناس خودرو