برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو I30 هیوندای - هاچ بک اتومات

خودروی هیوندای آی 30 ، هاچ بک شهری است که ساخت کمپانی هیوندای کره جنوبی می‌باشد. این خودرو توسط شرکت کرمان موتور از سال 2010 وارد بازار کشور شد.
0 تومان
i h

: کارشناسی خودرو  I30 هیوندای - هاچ بک  اتومات  با تمام جزئیات

 

خودروی هیوندای آی 30 ، هاچ بک شهری است که ساخت کمپانی هیوندای کره جنوبی می‌باشد. این خودرو توسط شرکت کرمان موتور از سال 2010 وارد بازار کشور شد.  آمار فروش هیوندای آی 30 در سه سال تولیدش خوب بود و در صورت تداوم عرضه، قطعا می‌توانست سهم بیشتری از بازار خودروهای هاچبک کشور را نصیب خود کند.  در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  I30 هیوندای  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  I30 هیوندای

کمپانی هیوندای (Hyundai) بزرگ ترین کمپانی زنجیره‌ای کره جنوبی است که فعالیت خود را از سال 1946 شروع کرده‌است. این کمپانی در ابتدا به عنوان یک شرکت ساختمانی در شهر سئول تاسیس شد. از سال 1354 این کمپانی فعالیت صنعتی خود را گسترش داد و در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کرد تا جایی که در ابتدای دهه 1960 بزرگترین شرکت خوشه‌ای کره جنوبی شد. در سال 1967 هیوندای موتور به عنوانی شرکتی تابعه تاسیس شد که ابتدا به مونتاژ و سپس به ساخت خودروهای سواری پرداخت.

در حال حاضر هیوندای موتور جایگاه سوم خودروسازان بزرگ جهان را به اسم خود ثبت‌کرده است و بزرگترین کارخانه یکپارچه خودروسازی در جهان را دارد. این کارخانه در  شهر اولسان قرار دارد و سالیانه بالغ بر ۱٫۶ میلیون اتومبیل تولید می‌کند. امروزه شرکت هیوندای محصولات خود را از طریق ۶ هزار مرکز فروش و نمایندگی رسمی، که در ۱۹۳ کشور جهان مستقر می‌باشند، عرضه می‌کند. حضور این برند در ایران نیز از اوایل دهه 90 میلادی شروع شد و همچنان نیز همکاری این برند با نمایندگی‌های مختلف ادامه دارد.

هیوندا i30   از سال 2007 به محصولات تولیدی این کمپانی پیوست و در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد. تا کنون سه نسل از این خودرو با چند تیپ مختلف روانه بازار جهانی‌شده است که هر کدام امکانات و مشخصات مختلفی دارند. در ایران تنها یک مدل از آن عرضه می‌شود. این نسل از اواخر سال 2009 توسط آسان موتور وارد شد. آسان موتور در سال 2012 متاسفانه تولید این خودرو را قطع کرد اما باز هم با گذشت 10 سال هنوز هم این خودرو در بازار به رقابت می‌پردازد.

نمای ظاهری هیوندای i30 به عنوان یک خودرو هاچ بک نسبتا قدیمی، نسبتا ساده ولی قابل قبول است ولی فضای کابین آن نسبتا جادار و راحت است. در بخش فنی نیز موتور این خودرو حجم 2 لیتری دارد و جعبه دنده آن اتوماتیک است. عملکرد فنی این خودرو مناسب است ولی سواری آن نسبتا خشک و تعویض دنده آن طولانی است. از لحاظ ایمنی این خودرو در سطح خوبی قرار دارد و امکانات رفاهی آن نسبت به رقبا و قیمتش در حد خیلی خوبی است. در ادامه تمام این بخش‌ها را با جزئیات و دقت بیشتری بررسی خواهیم کرد.

 

کارشناسی خودروی هیوندای i30 خاکستری و نمای آن از رو به رو

بررسی ویژگی‌های خودرو  I30 هیوندای

 

 

 

امکانات و تجهیزات خودرو I30 هیوندای

هیوندای آی 30 موجود در بازار ایران در رده میانی محصولات هیوندای قرار می‌گیرد ولی امکانات رفاهی و تجهیزاتی که در آن موجود است بیشتر از این سطح است. وقتی وارد کابین این خودرو شوید، سیستمی جذاب تر از خودرو‌های هم رده خواهید دید و از نظر طراحی نیز با وجود گذشت زمان زیاد، باز هم می‌توان آن را قابل قبول دانست.

در کارشناسی خودرو I30 هیوندای ،  نسخه موجود در ایران شامل آپشن‌هایی مانند  کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، سامانه هشدار دهنده اتمام لنت، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز پارک برقی چراغ‌های مه شکن، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با شش اسپیکر، چنجر شش تایی، دوربین عقب، مانیتور بزرگ سفارشی، نمایشگر ۴.۲ اینچی صفحه کیلومتر، شش عدد کیسه هوا، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه عقب، کول باکس، صندلی راننده و سرنشین با تنظیم، صندلی عقب تاشونده دو تکه، ایزوفیکس صندلی، خروجی برق ۱۲ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، شیشه بالابر آنتی‌ترپ و .... است.

در بحث ایمنی، هیوندای آی 10 موفق به کسب 5 ستاره از موسسهیورو انکپشده‌است که آن را از ایمن‌ترین خودروهای زمان تولیدش می‌سازد. این امنیت توسط امکاناتی  مانند: ترمز‌های  ABS/EBD ، سامانه کنترل پایداری، 6 ایربگ، دوربین و سنسور پارک عقب و..  ایجاد می‌شود.   

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی را به صورت دسته‌بندی برای بررسی و مقایسه دیگر مشاهده می‌کنید:

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

I30 هیوندای

نوع جعبه دنده

اتوماتیک   – 4 دنده (جلو)

سیستم آینه ها

آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب -  آیهای خارجی با حالت الکتروکرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن - دارای چراغ‌های روشنایی بر روی آینه‌ها - قابلیت تاشوندگی

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن‌ها

سیستم های پایداری و  کمک راننده

ABS دارای 4 کاناله به همراه EBD

سیستم شیشه ها

تنظیم برقی تمام پنجره‌ها-  بخار زدای اتوماتیک شیشه‌ها - شیشه‌های سولار

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگو قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی -  دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable

سیستم مولتی مدیا

نمایشگر میزان باد تایرها - نمایشگر اطلاعات سفر و نمایشگر اطلاعات راننده به صورت Super Vision

کیسه هوا

مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر - کلید غیر فعال سازی کیسه هوای ایمنی جهت نصب صندلی کودک

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک - دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق - دارای Cool Box

سیستم روشنایی جلو

دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها - دارای سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی -  دارای مه شکن

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED طیفی به همراه مه شکن

سیستم صندلی های جلو

دارای سیستم هوشمند پشت سری‌ها برای جلوگیری از صدمات تصادف - دارای روکش پارچه‌ای با تنوع رنگی - صندلی راننده دارای تنظیم برقی 6 حالته – تنظیم دستی 4 حالته صندلی سرنشین کناری – مجهز به سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر

سیستم صندلی های عقب

دارای روکش پارچه‌ای با تنوع رنگی - پشت سری فعال و هوشمند - دارای سیستم گرمکن – قابلیت تاشونده

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو به همراه سیستم دستی ترمز پارک

سیستمهای کمک رانندگی

مجهز به سنسور پارک - سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان سه شاخه با  قابلیت تنظیم در جهت عمودی – دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان

کروز کنترل

کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل

سیستم امنیتی و حافظتی

سیستم کلید ضد سرقت - دارای قفل مرکزی در اختیار راننده - دارای ریموت کنترل رادیویی

سیستم سقف

سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب

 

 

مشخصات فنی این خودرو

پیشرانه این خودرو چهار سیلندر و تنفس طبیعی است که حجمی معادل 2 لیتر دارد. این پیشرانه، 143 اسب بخار قدرت و حداکثر 186 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این نیروی تولیدشده توسط جعبه دنده‌ای 4 سرعته و اتومات به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با وجود پیشرانه قوی، شتاب این خودرو در حدی که توقع می‌رود سریع نیست. حداکثر سرعت 205 کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا صد نیز چیزی حدود 11.2 ثانیه گزارش می‌شود. وزن زیاد و تأخیرهای گیربکس از عواملی هستند که از شتاب می‌کاهند. البته وزن زیاد باعث چسبندگی بیشتر در سرعت‌های بالا می‌شود که مانورپذیری را افزایش خواهد داد.

این خودرو بیشتر برای مسافت‌های شهری مناسب است و سفری بدون سر و صدا و آرام را برای شما رقم خواهد زد.   سامانه ترمز  ABS توقف زود هنگام و هدایت پذیری خودرو را حین ترمز به خوبی ایجاد می‌کند و با یک سامانه EBD کامل می‌شود.  اما اگر بخواهید در مسافت‌های طولانی و جاده‌ای از هیوندای آی 30 استفاده کنید، به دلیل فنربندی خشک و اسپرت احتمالا رنجیده خاطر شوید. این سیستم تعلیق فرمان پذیری و مانورپذیری را بهبود می‌بخشد اما تعلیق خشک آن در مسافت‌های بالا اذیت‌کننده است.

مصرف سوخت که از موارد مهم حین خرید و انتخاب خودرو می‌باشد با توجه به سیستم و ابعاد این خودرو کمی زیاد است. طبق گزارشات این خودرو در مسافت‌های شهری به ازای هر صد کیلومتر 10.3 لیتر مصرف بنزین دارد و این مقدار در مسافت‌های جاده‌ای به 6.3 لیتر می‌رسد. پس مصرف سوخت ترکیبی خودرو 7.6 لیتر می‌شود. با وجود زیاد بودن نسبت به هیوندای آی 20 و... ولی باز هم نسبت به رقبای هم رده مصرف پایین‌تری دارد.  

 

مشخصات فنی

I30 هیوندای

حجم موتور

1975 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز  

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

141 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

186 نیوتون متر در 4300 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

70.5 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

ظرفیت باک

53 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک   – 4  دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی  خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

نوع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق پیشرفته مستقل

تعلیق جلو

مک فرسون مستقل برای هر چرخ

تعلیق عقب

سیستم چندگانه ( چند پیوندی )

کمک فنرهای جلو و عقب

کمک فنر گازی

حداکثر سرعت

205 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

11 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

7.6 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 3

میزان تولید CO2 

170 گرم در هر کیلومتر

 

بررسی موتور خودروی هیوندای i30 از لحاظ فنی

کارشناسی خودرو I30 هیوندای از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

ساخت و تولید این خودرو به حداقل 10 سال پیش برمیگردد پس نمی‌توان توقع طراحی به روز و مدرنی از آن داشت اما می‌توان گفت در زمان عرضه چهره‌ای جذاب و به روزداشته و به راحتی خریداران را به ظاهر خود راضی می‌کرده.  شاید برایتان جالب باشد که برای فروش بهتر و ایجاد سازگاری با شهروندان اروپایی، این خودرو در آلمان طراحی‌شده است گرچه باز هم طراحی آن خیلی مورد توجه اروپاییان قرار نگرفت.

در نمای جلو شاهد چراغ‌های بزرگ و کمی کشیده هستیم که دو طرف جلوپنجره‌ای نازک جای می‌گیرند. آرم هیوندای در وسط جلو پنجره است و با خطی کرومی و افقی به اطرافش وصل می‌شود. روی سپر هواکشی با طراحی ساده در وسط قرار می‌گیرد که پلاک نیز روی آن نصب می‌شود. دو طرف هواکش دو مه شکن با طراحی هماهنگ تعبیه شدند. درب کاپوت در امتداد ستون‌هایA  حالتی برجسته دارد و همچنین خطوط و برجستگی‌های اطراف مه شکن نیز جذابیت را بیشتر می‌کنند. در نسخه‌های 2012 قاب چراغ‌ها قطر بیشتری دارد و مشکی رنگ است.

طبق کارشناسی خودرو I30 هیونداینمای جانب طراحی ساده‌ای دارد که خط شانه‌ای به همراه مقداری حجم‌پردازی به جذابیت آن می‌افزاید. یک لچکی در گوشه انتهایی فریم پنجره‌ها روی ستون C  وجود دارد که باعث ورود نور بیشتر به کابین خواهد شد. در نمای عقب چراغ‌های خیلی بزرگی را می‌بینیم. این چراغ‌ها  در امتداد ستون سی و درب صندوق به صورت عمودی کشیده‌می‌شوند و طراحی متفاوتی دارند. روی درب صندوق آرم هیوندای و اسم و مشخصات خودرو را می‌بینیم و پلاک روی سپر نصب می‌شود. وجود خطوط بالای سپر و روی درب صندوق این نما را خوش چهره‌تر می‌کنند.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر درباره ظاهر و بدنه خودرو را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

I30 هیوندای

نوع بدنه

هاچ بک

کلاس اتومبیل

C Segment

وزن خالص

 1400 کیلوگرم 

طول

4239 میلی متر

عرض

1778 میلی متر

ارتفاع

1468  میلی متر

فاصله محورها

2649 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

225/45R17

 

نمای خودروی هیوندای i30 خاکستری از عقب

خودروی I30 هیوندای

 

کارشناسی خودرو I30 هیوندای از نظر طراحی داخلی

در طراحی کابین این خودرو شاید مواردی مانند کلید‌های لمسی و نمایشگر بزرگ  و کیلومترشمار دیجیتال دیده‌نشود، ولی نسبت به خودرویی که از زمان تولیدش بیش از یک دهه می‌گذرد، طراحی قابل قبول و هماهنگی دارد. در کارشناسی خودروی I30 هیوندای و  طراحی کلاسیک آن اول به قسمت داشبرد می‌پردازیم. در قسمت میانی، نمایشگری کوچک برای سیستم صوتی وجود دارد و اطراف آن دکمه‌های کنترلی با نظم خوبی چیده شدند. در قسمت پایین‌تر سیستم تهویه مطبوع وجود دارد که سبک طراحی آن هماهنگ است. در اطراف نیز دو دریچه هوایی مستطیلی با پره‌های عمودی قرار گرفتند. استفاده از کلیدها و دکمه‌های این قسمت به دلیل نظم و چینش مناسب خیلی راحت است.

غربیلک فرمان سه شاخه و اسپرت است. آرم هیوندای در وسط و دکمه‌های کنترل سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل در اطراف هستند. طراحی پنل کیلومتر شمار خیلی خاص نیست اما به خوبی نیازهای متعارف راننده را برطرف می‌کند. از نظر فضا، هیوندای آی 30 به دلیل ابعاد کمی بزرگ‌تر می‌تواند برای جای دادن 5 نفر بزرگسال مناسب باشد. فضای سر و پای مناسبی برای سرنشینان وجود دارد که در ماشین‌های هاچ بک مزیت خیلی خوبی است. فضای صندوق عقب حجمی معادل 340 لیتر دارد که با خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها تا 1250 لیتر افزایش می‌یابد که برای حمل بار و اثاثیه خیلی مناسب است.

به لحاظ کیفیت، متریال مصرفی در کابین خیلی کیفیت ایده آلی ندارد.به طور کلی هیوندای I30 می‌تواند علاوه بر جوانان، نیازهای خانواده‌ها را نیز تا حد خوبی برطرف کند و ایراداتی که در آن وجود دارد با توجه به قیمت مناسب و دست دوم بودن قابل توجیه است.

 

طراحی داخلی خودروی هیوندای i30

طراحی داخلی خوردو I30 هیوندای

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو I30 هیوندای به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با I30هیوندایآشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • قیمت اقتصادی
  • ایمنی قابل قبول
  • امکانات رفاهی متنوع
  • عملکرد فنی مناسب
  • فضای کابین جادار برای یک هاچ بک
  • فرمان پذیری و مانورپذیری خوبی

 

معایب :

  • توقف تولید در دهه پیش
  • بازار خرید و فروش ضعیف
  • شتاب کم با وجود پیشرانه پر قدرت
  • کیفیت پایین متریال داخلی
  • ظاهر و طراحی نسبتا قدیمی در مقایسه با رقبای تازه وارد

 

I30 هیوندای بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو I30 هیوندای مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید کارکرده بودن خودروهای هیوندای آی 30 در بازار است. در قیمت‌گذاری خودروهای کارکرده باید خیلی توجه کنید و حتما از کارشناسی مجرب کمک بگیرید تا سلامت قسمت‌های مهم و اساسی دستگاه بررسی شود. استهلاک قطعاتی مانند شمع خودرو، لاستیک‌ها و .. ممکن است هزینه‌ای بیشتر نیز برای شما ایجاد کنند.

I30 یکی از بهترین هاچ بک‌های بازار ایران است و وضعیت بهتری نسبت به نسخه‌های I10 وi20 که بعدتر وارد شدند، دارد. متاسفانه این خودرو زمان کوتاهی را در خط تولید سپری کرد و نسل‌های جدید و آپدیت‌شده آن هم وارد ایران نشدند. پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی توان فنی خوبی تولید می‌کند و کابین و صندوق عقب جادارتر این خودرو باعث می‌شود که علاوه بر جوانان، خانواده‌ها نیز به خرید آن فکر کنند.  در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که کابین جادار، امکانات رفاهی متنوع و توان فنی خوب شما را مجاب به خرید می‌کند یا تعلیق خشک، ظاهر  و کابین با طراحی کلاسیک و قدیمی بودن خودرو شما را از خرید بازمی‌دارد.

 

خودروی هیوندای i30 اتوماتیک هاچ بک نقره ای

بهترین کارشناسی خودرو I30 هیوندای

 

رقیبان خودرو I30 هیوندای

طبق کارشناسی خودرو I30 هیوندای و سایر خودروها در بازار ایران،  رقیبان اصلی این خودرو مزدا 3 هاچ بک و رنو اسکالا هستند.

مزدا 3 هاچ بک در سال 1389 و 1390 وارد ایران شد و بازار خوبی را تجربه کرد. این خودرو ظاهری زیبا و هماهنگ دارد و نسبت به هیوندای آی 30 طراحی‌اش جدیدتر و جذاب‌تر است. از نظر امکانات این دو خودرو مشابه یکدیگرند. از نظر فنی با وجود نزدیکی، مزدا سه شرایط بهتری ارائه می‌دهد ولی مصرف سوخت بیشتری دارد.  در کل دو خودروی هیوندای i30 و مزدا ۳ هاچ‌بک عملکرد بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند و سلیقه شما معیار بسیار مهمی در این انتخاب است.

رنو اسکالا خودروی با کیفیتی محسوب می‌شود اما در ایران بازار دست دوم خوبی ندارد و خدمات پس از فروش آن ضعیف است. از نظر فنی، ایمنی و امکانات رفاهی هر دو در سطحی حدودا مشابه هستند ولی عواملی مانند کیفیت خوب، بازار بهتر و خدمات پس از فروش مناسب، هیوندای آی 30 را گزینه مناسب‌تری می‌کند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو I30 هیوندای و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. اگر با کارکرده بودن و طراحی کمی قدیمی آن مشکلی ندارید این خودرو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. بین هاچ بک‌های موجود در بازار هیوندای آی 30 یکی از مناسب ترین گزینه‌ها با قیمت خوب است. البته حین خرید بهتر است از کارشناسی مجرب برای بررسی سلامت قسمت‌های مختلف و قیمت‌گذاری کمک بگیرید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

: کارشناسی خودرو  I30 هیوندای - هاچ بک  اتومات  با تمام جزئیات

 

خودروی هیوندای آی 30 ، هاچ بک شهری است که ساخت کمپانی هیوندای کره جنوبی می‌باشد. این خودرو توسط شرکت کرمان موتور از سال 2010 وارد بازار کشور شد.  آمار فروش هیوندای آی 30 در سه سال تولیدش خوب بود و در صورت تداوم عرضه، قطعا می‌توانست سهم بیشتری از بازار خودروهای هاچبک کشور را نصیب خود کند.  در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  I30 هیوندای  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  I30 هیوندای

کمپانی هیوندای (Hyundai) بزرگ ترین کمپانی زنجیره‌ای کره جنوبی است که فعالیت خود را از سال 1946 شروع کرده‌است. این کمپانی در ابتدا به عنوان یک شرکت ساختمانی در شهر سئول تاسیس شد. از سال 1354 این کمپانی فعالیت صنعتی خود را گسترش داد و در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کرد تا جایی که در ابتدای دهه 1960 بزرگترین شرکت خوشه‌ای کره جنوبی شد. در سال 1967 هیوندای موتور به عنوانی شرکتی تابعه تاسیس شد که ابتدا به مونتاژ و سپس به ساخت خودروهای سواری پرداخت.

در حال حاضر هیوندای موتور جایگاه سوم خودروسازان بزرگ جهان را به اسم خود ثبت‌کرده است و بزرگترین کارخانه یکپارچه خودروسازی در جهان را دارد. این کارخانه در  شهر اولسان قرار دارد و سالیانه بالغ بر ۱٫۶ میلیون اتومبیل تولید می‌کند. امروزه شرکت هیوندای محصولات خود را از طریق ۶ هزار مرکز فروش و نمایندگی رسمی، که در ۱۹۳ کشور جهان مستقر می‌باشند، عرضه می‌کند. حضور این برند در ایران نیز از اوایل دهه 90 میلادی شروع شد و همچنان نیز همکاری این برند با نمایندگی‌های مختلف ادامه دارد.

هیوندا i30   از سال 2007 به محصولات تولیدی این کمپانی پیوست و در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد. تا کنون سه نسل از این خودرو با چند تیپ مختلف روانه بازار جهانی‌شده است که هر کدام امکانات و مشخصات مختلفی دارند. در ایران تنها یک مدل از آن عرضه می‌شود. این نسل از اواخر سال 2009 توسط آسان موتور وارد شد. آسان موتور در سال 2012 متاسفانه تولید این خودرو را قطع کرد اما باز هم با گذشت 10 سال هنوز هم این خودرو در بازار به رقابت می‌پردازد.

نمای ظاهری هیوندای i30 به عنوان یک خودرو هاچ بک نسبتا قدیمی، نسبتا ساده ولی قابل قبول است ولی فضای کابین آن نسبتا جادار و راحت است. در بخش فنی نیز موتور این خودرو حجم 2 لیتری دارد و جعبه دنده آن اتوماتیک است. عملکرد فنی این خودرو مناسب است ولی سواری آن نسبتا خشک و تعویض دنده آن طولانی است. از لحاظ ایمنی این خودرو در سطح خوبی قرار دارد و امکانات رفاهی آن نسبت به رقبا و قیمتش در حد خیلی خوبی است. در ادامه تمام این بخش‌ها را با جزئیات و دقت بیشتری بررسی خواهیم کرد.

 

کارشناسی خودروی هیوندای i30 خاکستری و نمای آن از رو به رو

بررسی ویژگی‌های خودرو  I30 هیوندای

 

 

 

امکانات و تجهیزات خودرو I30 هیوندای

هیوندای آی 30 موجود در بازار ایران در رده میانی محصولات هیوندای قرار می‌گیرد ولی امکانات رفاهی و تجهیزاتی که در آن موجود است بیشتر از این سطح است. وقتی وارد کابین این خودرو شوید، سیستمی جذاب تر از خودرو‌های هم رده خواهید دید و از نظر طراحی نیز با وجود گذشت زمان زیاد، باز هم می‌توان آن را قابل قبول دانست.

در کارشناسی خودرو I30 هیوندای ،  نسخه موجود در ایران شامل آپشن‌هایی مانند  کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، سامانه هشدار دهنده اتمام لنت، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز پارک برقی چراغ‌های مه شکن، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با شش اسپیکر، چنجر شش تایی، دوربین عقب، مانیتور بزرگ سفارشی، نمایشگر ۴.۲ اینچی صفحه کیلومتر، شش عدد کیسه هوا، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه عقب، کول باکس، صندلی راننده و سرنشین با تنظیم، صندلی عقب تاشونده دو تکه، ایزوفیکس صندلی، خروجی برق ۱۲ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، شیشه بالابر آنتی‌ترپ و .... است.

در بحث ایمنی، هیوندای آی 10 موفق به کسب 5 ستاره از موسسهیورو انکپشده‌است که آن را از ایمن‌ترین خودروهای زمان تولیدش می‌سازد. این امنیت توسط امکاناتی  مانند: ترمز‌های  ABS/EBD ، سامانه کنترل پایداری، 6 ایربگ، دوربین و سنسور پارک عقب و..  ایجاد می‌شود.   

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی را به صورت دسته‌بندی برای بررسی و مقایسه دیگر مشاهده می‌کنید:

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

I30 هیوندای

نوع جعبه دنده

اتوماتیک   – 4 دنده (جلو)

سیستم آینه ها

آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب -  آیهای خارجی با حالت الکتروکرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن - دارای چراغ‌های روشنایی بر روی آینه‌ها - قابلیت تاشوندگی

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن‌ها

سیستم های پایداری و  کمک راننده

ABS دارای 4 کاناله به همراه EBD

سیستم شیشه ها

تنظیم برقی تمام پنجره‌ها-  بخار زدای اتوماتیک شیشه‌ها - شیشه‌های سولار

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگو قابلیت پخش CD به همراه چنجر 6 تایی -  دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable

سیستم مولتی مدیا

نمایشگر میزان باد تایرها - نمایشگر اطلاعات سفر و نمایشگر اطلاعات راننده به صورت Super Vision

کیسه هوا

مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر - کلید غیر فعال سازی کیسه هوای ایمنی جهت نصب صندلی کودک

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک - دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق - دارای Cool Box

سیستم روشنایی جلو

دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها - دارای سیستم تنظیم ارتفاع نور دستی -  دارای مه شکن

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED طیفی به همراه مه شکن

سیستم صندلی های جلو

دارای سیستم هوشمند پشت سری‌ها برای جلوگیری از صدمات تصادف - دارای روکش پارچه‌ای با تنوع رنگی - صندلی راننده دارای تنظیم برقی 6 حالته – تنظیم دستی 4 حالته صندلی سرنشین کناری – مجهز به سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر

سیستم صندلی های عقب

دارای روکش پارچه‌ای با تنوع رنگی - پشت سری فعال و هوشمند - دارای سیستم گرمکن – قابلیت تاشونده

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو به همراه سیستم دستی ترمز پارک

سیستمهای کمک رانندگی

مجهز به سنسور پارک - سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان سه شاخه با  قابلیت تنظیم در جهت عمودی – دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان

کروز کنترل

کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل

سیستم امنیتی و حافظتی

سیستم کلید ضد سرقت - دارای قفل مرکزی در اختیار راننده - دارای ریموت کنترل رادیویی

سیستم سقف

سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب

 

 

مشخصات فنی این خودرو

پیشرانه این خودرو چهار سیلندر و تنفس طبیعی است که حجمی معادل 2 لیتر دارد. این پیشرانه، 143 اسب بخار قدرت و حداکثر 186 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این نیروی تولیدشده توسط جعبه دنده‌ای 4 سرعته و اتومات به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با وجود پیشرانه قوی، شتاب این خودرو در حدی که توقع می‌رود سریع نیست. حداکثر سرعت 205 کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا صد نیز چیزی حدود 11.2 ثانیه گزارش می‌شود. وزن زیاد و تأخیرهای گیربکس از عواملی هستند که از شتاب می‌کاهند. البته وزن زیاد باعث چسبندگی بیشتر در سرعت‌های بالا می‌شود که مانورپذیری را افزایش خواهد داد.

این خودرو بیشتر برای مسافت‌های شهری مناسب است و سفری بدون سر و صدا و آرام را برای شما رقم خواهد زد.   سامانه ترمز  ABS توقف زود هنگام و هدایت پذیری خودرو را حین ترمز به خوبی ایجاد می‌کند و با یک سامانه EBD کامل می‌شود.  اما اگر بخواهید در مسافت‌های طولانی و جاده‌ای از هیوندای آی 30 استفاده کنید، به دلیل فنربندی خشک و اسپرت احتمالا رنجیده خاطر شوید. این سیستم تعلیق فرمان پذیری و مانورپذیری را بهبود می‌بخشد اما تعلیق خشک آن در مسافت‌های بالا اذیت‌کننده است.

مصرف سوخت که از موارد مهم حین خرید و انتخاب خودرو می‌باشد با توجه به سیستم و ابعاد این خودرو کمی زیاد است. طبق گزارشات این خودرو در مسافت‌های شهری به ازای هر صد کیلومتر 10.3 لیتر مصرف بنزین دارد و این مقدار در مسافت‌های جاده‌ای به 6.3 لیتر می‌رسد. پس مصرف سوخت ترکیبی خودرو 7.6 لیتر می‌شود. با وجود زیاد بودن نسبت به هیوندای آی 20 و... ولی باز هم نسبت به رقبای هم رده مصرف پایین‌تری دارد.  

 

مشخصات فنی

I30 هیوندای

حجم موتور

1975 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز  

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

141 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

186 نیوتون متر در 4300 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

70.5 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

ظرفیت باک

53 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک   – 4  دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی  خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

نوع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق پیشرفته مستقل

تعلیق جلو

مک فرسون مستقل برای هر چرخ

تعلیق عقب

سیستم چندگانه ( چند پیوندی )

کمک فنرهای جلو و عقب

کمک فنر گازی

حداکثر سرعت

205 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

11 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

7.6 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 3

میزان تولید CO2 

170 گرم در هر کیلومتر

 

بررسی موتور خودروی هیوندای i30 از لحاظ فنی

کارشناسی خودرو I30 هیوندای از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

ساخت و تولید این خودرو به حداقل 10 سال پیش برمیگردد پس نمی‌توان توقع طراحی به روز و مدرنی از آن داشت اما می‌توان گفت در زمان عرضه چهره‌ای جذاب و به روزداشته و به راحتی خریداران را به ظاهر خود راضی می‌کرده.  شاید برایتان جالب باشد که برای فروش بهتر و ایجاد سازگاری با شهروندان اروپایی، این خودرو در آلمان طراحی‌شده است گرچه باز هم طراحی آن خیلی مورد توجه اروپاییان قرار نگرفت.

در نمای جلو شاهد چراغ‌های بزرگ و کمی کشیده هستیم که دو طرف جلوپنجره‌ای نازک جای می‌گیرند. آرم هیوندای در وسط جلو پنجره است و با خطی کرومی و افقی به اطرافش وصل می‌شود. روی سپر هواکشی با طراحی ساده در وسط قرار می‌گیرد که پلاک نیز روی آن نصب می‌شود. دو طرف هواکش دو مه شکن با طراحی هماهنگ تعبیه شدند. درب کاپوت در امتداد ستون‌هایA  حالتی برجسته دارد و همچنین خطوط و برجستگی‌های اطراف مه شکن نیز جذابیت را بیشتر می‌کنند. در نسخه‌های 2012 قاب چراغ‌ها قطر بیشتری دارد و مشکی رنگ است.

طبق کارشناسی خودرو I30 هیونداینمای جانب طراحی ساده‌ای دارد که خط شانه‌ای به همراه مقداری حجم‌پردازی به جذابیت آن می‌افزاید. یک لچکی در گوشه انتهایی فریم پنجره‌ها روی ستون C  وجود دارد که باعث ورود نور بیشتر به کابین خواهد شد. در نمای عقب چراغ‌های خیلی بزرگی را می‌بینیم. این چراغ‌ها  در امتداد ستون سی و درب صندوق به صورت عمودی کشیده‌می‌شوند و طراحی متفاوتی دارند. روی درب صندوق آرم هیوندای و اسم و مشخصات خودرو را می‌بینیم و پلاک روی سپر نصب می‌شود. وجود خطوط بالای سپر و روی درب صندوق این نما را خوش چهره‌تر می‌کنند.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر درباره ظاهر و بدنه خودرو را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

I30 هیوندای

نوع بدنه

هاچ بک

کلاس اتومبیل

C Segment

وزن خالص

 1400 کیلوگرم 

طول

4239 میلی متر

عرض

1778 میلی متر

ارتفاع

1468  میلی متر

فاصله محورها

2649 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

225/45R17

 

نمای خودروی هیوندای i30 خاکستری از عقب

خودروی I30 هیوندای

 

کارشناسی خودرو I30 هیوندای از نظر طراحی داخلی

در طراحی کابین این خودرو شاید مواردی مانند کلید‌های لمسی و نمایشگر بزرگ  و کیلومترشمار دیجیتال دیده‌نشود، ولی نسبت به خودرویی که از زمان تولیدش بیش از یک دهه می‌گذرد، طراحی قابل قبول و هماهنگی دارد. در کارشناسی خودروی I30 هیوندای و  طراحی کلاسیک آن اول به قسمت داشبرد می‌پردازیم. در قسمت میانی، نمایشگری کوچک برای سیستم صوتی وجود دارد و اطراف آن دکمه‌های کنترلی با نظم خوبی چیده شدند. در قسمت پایین‌تر سیستم تهویه مطبوع وجود دارد که سبک طراحی آن هماهنگ است. در اطراف نیز دو دریچه هوایی مستطیلی با پره‌های عمودی قرار گرفتند. استفاده از کلیدها و دکمه‌های این قسمت به دلیل نظم و چینش مناسب خیلی راحت است.

غربیلک فرمان سه شاخه و اسپرت است. آرم هیوندای در وسط و دکمه‌های کنترل سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل در اطراف هستند. طراحی پنل کیلومتر شمار خیلی خاص نیست اما به خوبی نیازهای متعارف راننده را برطرف می‌کند. از نظر فضا، هیوندای آی 30 به دلیل ابعاد کمی بزرگ‌تر می‌تواند برای جای دادن 5 نفر بزرگسال مناسب باشد. فضای سر و پای مناسبی برای سرنشینان وجود دارد که در ماشین‌های هاچ بک مزیت خیلی خوبی است. فضای صندوق عقب حجمی معادل 340 لیتر دارد که با خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها تا 1250 لیتر افزایش می‌یابد که برای حمل بار و اثاثیه خیلی مناسب است.

به لحاظ کیفیت، متریال مصرفی در کابین خیلی کیفیت ایده آلی ندارد.به طور کلی هیوندای I30 می‌تواند علاوه بر جوانان، نیازهای خانواده‌ها را نیز تا حد خوبی برطرف کند و ایراداتی که در آن وجود دارد با توجه به قیمت مناسب و دست دوم بودن قابل توجیه است.

 

طراحی داخلی خودروی هیوندای i30

طراحی داخلی خوردو I30 هیوندای

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو I30 هیوندای به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با I30هیوندایآشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • قیمت اقتصادی
  • ایمنی قابل قبول
  • امکانات رفاهی متنوع
  • عملکرد فنی مناسب
  • فضای کابین جادار برای یک هاچ بک
  • فرمان پذیری و مانورپذیری خوبی

 

معایب :

  • توقف تولید در دهه پیش
  • بازار خرید و فروش ضعیف
  • شتاب کم با وجود پیشرانه پر قدرت
  • کیفیت پایین متریال داخلی
  • ظاهر و طراحی نسبتا قدیمی در مقایسه با رقبای تازه وارد

 

I30 هیوندای بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو I30 هیوندای مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید کارکرده بودن خودروهای هیوندای آی 30 در بازار است. در قیمت‌گذاری خودروهای کارکرده باید خیلی توجه کنید و حتما از کارشناسی مجرب کمک بگیرید تا سلامت قسمت‌های مهم و اساسی دستگاه بررسی شود. استهلاک قطعاتی مانند شمع خودرو، لاستیک‌ها و .. ممکن است هزینه‌ای بیشتر نیز برای شما ایجاد کنند.

I30 یکی از بهترین هاچ بک‌های بازار ایران است و وضعیت بهتری نسبت به نسخه‌های I10 وi20 که بعدتر وارد شدند، دارد. متاسفانه این خودرو زمان کوتاهی را در خط تولید سپری کرد و نسل‌های جدید و آپدیت‌شده آن هم وارد ایران نشدند. پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی توان فنی خوبی تولید می‌کند و کابین و صندوق عقب جادارتر این خودرو باعث می‌شود که علاوه بر جوانان، خانواده‌ها نیز به خرید آن فکر کنند.  در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که کابین جادار، امکانات رفاهی متنوع و توان فنی خوب شما را مجاب به خرید می‌کند یا تعلیق خشک، ظاهر  و کابین با طراحی کلاسیک و قدیمی بودن خودرو شما را از خرید بازمی‌دارد.

 

خودروی هیوندای i30 اتوماتیک هاچ بک نقره ای

بهترین کارشناسی خودرو I30 هیوندای

 

رقیبان خودرو I30 هیوندای

طبق کارشناسی خودرو I30 هیوندای و سایر خودروها در بازار ایران،  رقیبان اصلی این خودرو مزدا 3 هاچ بک و رنو اسکالا هستند.

مزدا 3 هاچ بک در سال 1389 و 1390 وارد ایران شد و بازار خوبی را تجربه کرد. این خودرو ظاهری زیبا و هماهنگ دارد و نسبت به هیوندای آی 30 طراحی‌اش جدیدتر و جذاب‌تر است. از نظر امکانات این دو خودرو مشابه یکدیگرند. از نظر فنی با وجود نزدیکی، مزدا سه شرایط بهتری ارائه می‌دهد ولی مصرف سوخت بیشتری دارد.  در کل دو خودروی هیوندای i30 و مزدا ۳ هاچ‌بک عملکرد بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند و سلیقه شما معیار بسیار مهمی در این انتخاب است.

رنو اسکالا خودروی با کیفیتی محسوب می‌شود اما در ایران بازار دست دوم خوبی ندارد و خدمات پس از فروش آن ضعیف است. از نظر فنی، ایمنی و امکانات رفاهی هر دو در سطحی حدودا مشابه هستند ولی عواملی مانند کیفیت خوب، بازار بهتر و خدمات پس از فروش مناسب، هیوندای آی 30 را گزینه مناسب‌تری می‌کند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو I30 هیوندای و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. اگر با کارکرده بودن و طراحی کمی قدیمی آن مشکلی ندارید این خودرو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. بین هاچ بک‌های موجود در بازار هیوندای آی 30 یکی از مناسب ترین گزینه‌ها با قیمت خوب است. البته حین خرید بهتر است از کارشناسی مجرب برای بررسی سلامت قسمت‌های مختلف و قیمت‌گذاری کمک بگیرید.

درخواست سریع کارشناس خودرو