برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین با تمام جزئیات

یکی از انواع کاربردی خودروها، وانت‌ها هستند. وانت کاپرا یکی از نمونه‌های چینی این کلاس است که سال‌هاست در بازار کشورمان به تولید و فروش می‌رسد. وانت کاپرا در ایران در انواع دو کابین و تک کابین، تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل و کاپرا نسل 2 به فروش می‌رسد. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.
0 تومان
i h

یکی از انواع کاربردی خودروها، وانت‌ها هستند. وانت کاپرا یکی از نمونه‌های چینی این کلاس است که سال‌هاست در بازار کشورمان به تولید و فروش می‌رسد. وانت کاپرا در ایران در انواعدو کابین و تک کابین، تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل و کاپرا نسل 2 به فروش می‌رسددر این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو وانت کاپرا تک کابین   

زد ایکس آتو شرکت تولیدکننده خودروهای وانت و شاسی بلند می‌باشد. این شرکت از سال 1999 تاسیس شد و در کشور چین فعالیت می‌کند. وانت کاپرا و لندمارک از محصولات این شرکت هستند که در بازار ایران آن‌ها را موجود داریم. وانت کاپرا که در این مقاله آن را بررسی می‌کنیم، در ایران توسط گروه بهمن مونتاژ و عرضه می‌شود.

گروه بهمن که به طور عمده در زمینه صنعت خودروهای سواری، تجاری و موتور سیکلت‌ها فعالیت دارد، از سال 1331 در زمینه ترابری دریایی تاسیس‌شده است. این شرکت تولیدات خودرو خود را از سال 1338 و با همکاری مزدا آغاز کرد. از آن سال انواع سواری‌های سبک و سنگین توسط این شرکت به تولید رسیده‌است که وانت کاپرا یکی از آن‌ها می‌باشد.

وانت کاپرا

خودرو گرند تایگر که در ایران با نام کاپرا شهرت دارد در نسخه‌های  تک کابین و دو کابین و تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیلعرضه می‌شود. کاپرا محصول 2006 شرکت ژونگ ژینگ است. طراحی بدنه کاپرا با نظارت مهندسین آلمانی بوده‌است و پلتفرم و موتور این خودرو برگرفته از میتسوبیشی است. مدل تک کابین تنها در نمونه تک دیفرانسیل در دسترس است.

برای این نمونه از موتوری2.4 لیتری استفاده می‌شود و در کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   سطح امکانات رفاهی‌اش برای یک پیکاپ مناسب ارزیابی می‌شود. پیکاپ‌های تک دیفرانسیل تنها تا سال 1392 به تولید می‌رسیدند. در ادامه این مطلب بخش‌های مختلف آن را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به طور کلی تولید کاپراهای نسل اول تنها تا سال 1396 ادامه داشت. از سال 1395 کاپرا دو یا همان نسل دوم کاپرا به خط تولید بهمن موتور اضافه‌شده است و تولیداتش هنوز ادامه دارد. این نسخه تنها در مدل دو کابین موجود است و تک کابین ندارد.

 

بهترین کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین

بررسی ویژگی‌های خودرو وانت کاپرا تک کابین   

 

امکانات و تجهیزات خودرو وانت کاپرا تک کابین   

معمولا وانت‌ها کاربرد شغلی دارند و برای جا به جایی انواع بارها از آن‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه به دلیل عدم استفاده خانواده، روزمره و... امکانات رفاهی آن‌ها مثل سایر کلاس‌ها پر اهمیت نمی‌باشد. البته که وجود آپشن‌های متنوع همیشه مزیت محسوب می‌شود و کاپرا نسبت به سایر وانت‌های بازار در حد قابل قبولی این مزیت را دارد.

وانت کاپرا تک کابین حین عرضه و تولید برخی امکاناتش را به صورت سفارشی در اختیار مشتریان می‌گذاشت و به همین واسطه ممکن است در نمونه‌های دست دوم بازار، سطح امکانات تفاوت‌هایی داشته‌باشد. 

تجهیزات رفاهی شامل شیشه بالابر  برقی ، آینه های جانبی برقی، قفل مرکزی و ریموت کنترل، سیستم تهویه مطبوع ، رادیو پخشCD با قابلیت اتصال USB ، فرمان هیدرولیک قابل تنظیم، گاردریل کنار و جلو و کولر می‌باشد. و تجهیزات ایمنی شامل سیستم‌های ترمز و پایداری است و کیسه‌های هوایی تنها به صورت سفارشی به آن اضافه میشد. رادیو پخش شش دیسک، گارد ریل استیل مخصوص محفظه بار، سنسور دنده عقب و قطعه پلمیری کابین عقب هم از مواردی هستند که حین خرید سفارشی بودند.

مشخصا تجهیزات ایمنی کاپرا خیلی محدود است و از نظر ایمنی شرایط خیلی ایده‌آلی را برای سرنشینان فراهم نمی‌کند و به واسطه تک کابین بودن و سرنشینان محدود می‌توان کمتر به این امر ایراد گرفت. در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

وانت کاپرا 

نوع جعبه دنده

5 دنده دستی

سیستم آینه ها

آینههای جانبی برقی

سنسورهای پیش فعال

سنسور دنده عقب سفارشی

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیرویترمز (EBD)

سیستم شیشه ها

شیشه بالابر برقی - بالابر شیشه ها پس از خاموش شدن خودرو 

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 2 اسپیکر  رادیو پخش CD با قابلیت اتصال USB

سیستم مولتی مدیا

-

کیسه هوا

مجموعا 2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری به صورت سفارشی

سیستم تهویه مطبوع

تهویه مطبوع با کنترل دستی

سیستم روشنایی جلو و عقب

دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

روکش پارچه‌ای  تنظیم دستی 

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکینیروی ترمز EBD

سیستمهای کمک رانندگی

-

سیستم فرمان و هدایتپذیری

قدرت کمکی هیدرولیکی قابل تنظیم

نوع غربیلک

غربیلک فرمان سه شاخه

کروز کنترل

ندارد

سیستم امنیتی و حافظتی

قفل مرکزی با ریموت کنترل

سیستم سقف

بدون سانروف

 

امکانات و شرایط وانت کاپرا تک کابین

امکانات و شرایط وانت کاپرا تک کابین   

 

مشخصات فنی این خودرو

مشخصات فنی وانت‌ها اهمیت بسیاری دارند زیرا معمولا رانندگان آن‌ها در مسیرهای مختلف و با بارهای سبک و سنگین در رفت و آمد هستند و حتی ریزترین اطلاعات فنی هم حائز اهمیت است. وانت‌های کاپرای تک کابین معمولا در نسخه‌های تک دیفرانسیل در بازار موجودند.

با پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی و 4 سیلندر، امکان تولید 134اسب بخار قدرت و حداکثر 200 نیوتون متر گشتاور فراهم می‌شود. این نیروی تولیدشده توسط جعبه دنده‌ای 5 سرعته و دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

طبق کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   با این سیستم فنی حداکثر سرعت 140 کیلومتر بر ساعت تجربه می‌شود و شتاب صفر تا صد حدود 16 ثانیه است. این خودرو به طور ترکیبی در هر صد کیلومتر به 12 لیتر بنزین احتیاج دارد که رقم نسبتا بالایی می‌باشد. 

تجربه رانندگی

مشخصا کاپرا خیلی چالاک و تند و تیز نیست اما در جاده‌های ناهموار سواری نسبتا خوبی خوبی دارد. در حرکت تکانه‌های کابین کم است و اذیتی نمی‌کند اما در برخی از کارشناسی‌ها به فرمان پذیری خودرو ایراد وارد می‌شود. در موارد متعدد از خشکی زیاد این خودرو هم انتقاد کردند که آن را برای مصارف روزمره و خانوادگی نامناسب می‌سازد.

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخهرا مشاهده می‌کنید و مقایسه و بررسی برایتان آسان‌تر خواهد بود.:

 

مشخصات فنی

وانت کاپرا تک کابین   

نوع بدنه

وانت بار

حجم موتور

2378  سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

134 اسب بخار در 5252 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی         

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

200 نیوتون متر در 2500 تا 3000 دور در دقیقه

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

ظرفیت باک

74  لیتر بنزین

ظرفیت بار

800 کیلوگرم

نوع جعبه دنده

دستی  5 دنده جلو

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

کاسه‌ای

نوع سیستم تعلیق

مستقل برای هر چرخ

تعلیق جلو

جناغی با میله پیچشی

تعلیق عقب

نیمه مستقل

کمک فنرهای جلو

هیدرولیکی

کمک فنرهای عقب

فنر تخت

شتاب صفر تا 100

16 ثانیه

حداکثر سرعت

140 کیلومتر بر ساعت

مصرف ترکیبی بنزین

12 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 2

 

کارشناسی خودر وانت کاپرا تک کابین   از نظر فنی

کارشناسی خودر وانت کاپرا تک کابین   از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

وانت کاپرا از نظر ظاهری وضعیت مناسبی دارد. این خودروی چینی طراحی‌اش با توجه به وانت فرانیر نیسان و تاندرا تویوتا و توسط طراحان آلمانی انجام‌شده است. پلتفرم خودرو نیز با الگوبرداری از میتسوبیشی به تولیدرسیده است. با توجه به اینکه معمولا از وانت‌ها توقع زیادی در طراحی نمی‌رود می‌تواند ظاهر کاپرا را قابل قبول و مناسب، مخصوصا در بازار کم تنوع ایران، دانست.

در نمای جلو  دو چراغ دو تکه در اطراف به چشم می‌خورند که چراغ راهنماشان به رنگ مشکی و در تکه کناری جای می‌گیرد. بین دو چراغ و در قابی مشترک جلو پنجره خودرو را شاهد هستیم که بیشترین جلوه را در این نما دارد. قاب پهن و کرومی جلو پنجره، لوگوی شرکت سازنده و نوارهای طرح‌دار آن باعث جدی‌تر نشان دادن خودرو هستند.

سپر طراحی برآمده و پر زاویه‌ای دارد. در اطراف در قابی فرورفته دو مه شکن دایره‌ای جا می‌گیرند. در میان فضایی مشبک برای ورودی هواکش در نظر گرفته‌شده و پلاک هم در همین قسمت نصب می‌شود. ممکن است بخشی برآمده و بزرگ‌تر هم روی این قسمت در برخی نسخه‌ها وجود داشته باشد.

نمای جانب

در نمای جانب خطی ممتد از بخش جلو تا عقب کشیده‌شده است که از دستگیره‌های فلزی مانند کاپرا می‌گذرد. برجستگی‌ای دیگر هم در پایین‌تر به چشم می‌خورد. قاب آینه‌های جانبی و قسمتی از قاب شیشه هم به شکل کرومی ( فلزی) طراحی‌شده که به خوبی با دستگیره درب هماهنگ شدند. رینگ‌های کاپرا 16 اینچ است که سایزی نسبتا مناسب دارد اما طبق کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین در صورت بزرگ‌تر بودن یا طراحی بهتر می‌توانست به لوکس‌تر نشان دادن خودرو کمک کند.

نمای عقب

در این نما، دو چراغ عمودی در اطراف درب قسمت بار قرار می‌گیرد. درب عقب ساده است و تنها برجستگی در پایینش و دستگیره‌ای مشکی رنگ در بالایش تعبیه‌شده است. سپر عقب کمی برآمده می‌باشد و وسطش پلاک نصب می‌شود. دو مه شکن دایره‌ای هم اطراف پلاک و روی بخش برآمده سپر قرار گرفته‌اند.

با توجه به فروش کاپرا در سال‌های طولانی، ممکن است  تفاوت‌هایی را در ظاهر آن مشاهده کنید. طر‌های موجود درنمای جانبی، تغییر رینگ و لاستیک، افزودن برخی امکانات و محافظ‌های مخصوص فضای بار می‌توانند از این قبیل تغییرات باشند که توسط رانندگان یا تولیدکننده در نمونه‌های مختلف تمایز ایجاد می‌کننددر جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه وانت کاپرا تک کابین   را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات ظاهری

وانت کاپرا تک کابین   

نوع بدنه

وانت بار

نوع شاسی

مستقل

نسل (کد اتاق)

نسل اول

وزن خالص

1560 کیلوگرم  

طول

5130 میلی متر

عرض

1750 میلی متر

ارتفاع

1735 میلی متر

فاصله محورها

2900 میلی متر

تعداد سرنشین

2

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

235/70 16

 

ظاهر خودروی  وانت کاپرا تک کابین

ظاهر خودروی وانت کاپرا تک کابین   

 

کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   از نظر طراحی داخلی

کابین این خودرو طراحی نسبتا خوبی دارد و از تریمی کرم یا مشکی رنگ در آن استفاده می‌شود. طبق گزارشات صندلی‌های کابین خیلی خشک است و خیلی حس راحتی برای سرنشینان ایجاد نمی‌کنند اما با توجه به کلاس خودرو خیلی از توقع دور نیست.

داشبورد وانت طراحی ساده‌ای دارد و خیلی در آن از خطوط و انحناها استفاده نمی‌شود. در میان سیستم صوتی قرار می‌گیرد که از سی دی، یو اس بی و رادیو پشتیبانی می‌کند. در اطراف سیستم صوتی هم دو دریچه‌ی مستطیلی و عمودی قرار می‌گیرد. در بخش پایین‌تر هم دکمه‌های تنظیماتی دیگر و سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی و متشکل از سه غربیلک جداگانه قرار دارند.

فرمان خودرو سه شاخه است. در میانش لوگوی ZX AUTOحضور دارد و شاخه‌هایش با نواری غیر همرنگ تزئین می‌شود. پنل کیلومتر شمار از دو دایره بزرگ و دو دایره کوچک و نمایشگرهای ساده و کوچک جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل‌شده است. 

انواع  تک کابین تنها یک ردیف صندلی با گنجایش دو  نفر را دارند. میان صندلی‌ها استراحتگاه دست هم تعبیه‌شده است. کیفیت متریال استفاده‌شده در کابین خیلی تعریفی نیست. در نسخه‌های موجود در بازار علاوه بر تفاوت کابین‌ها به واسطه سفارشی بودن برخی از امکانات، تفاوت‌هایی هم به دلیل آپدیت‌ها و تغییرات شخصی را ممکن است شاهد باشید.

 

طراحی داخلی خوردو  وانت کاپرا تک کابین

طراحی داخلی خوردو وانت کاپرا تک کابین   

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با وانت کاپرا تک کابین   آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده میکنید: 

مزایا:

• توانایی حمل مناسب بار
• توانایی تولید گشتاور مناسب نسبت به رقبا
• طراحی ظاهری قابل قبول
• امکانات رفاهی قابل قبول برای پیکاپ

معایب :

• شتاب و چالاکی ضعیف
• مصرف سوخت بالا
• بازار دست دوم کم رونق
• کیفیت ساخت نسبتا پایین
• ایمنی کم نسبت به رقبا
• خدمات پس از فروش ضعیف
• گذشت بیش از ده سال از توقف تولید

 

وانت کاپرا بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیمگیری کنید. وانت کاپرا تک کابین خودروی خوبیست اما باید به این مورد توجه داشته‌باشید که تولید و مونتاژ آن از سال 1392 متوقف شده‌است.

گذشت حداقلی 10 سال از کارکرد یک سدان یا یک کراس اوور شهری خیلی مشکل ساز نیست اما وانت‌ها به واسطه کاربردشان و استفاده بیشتر و حمل بار و گذر از مسیرهای دشوارتر استهلاک بیشتری را تجربه می‌کنند. حتی اگر آخرین نمونه‌های تولیدی کاپرا تک کابین را خریدارای کنید، با گذشت این همه سال ممکن است سلامتش را در بسیاری از بخش‌ها از دست داده‌باشد مگر اینکه صاحبان قبلی خیلی برای باربری یا گذر از مسیرهای دشوار ازآن استفاده نکرده‌باشند.

کاپرا تک کابین، تک دیفرانسیل است و خیلی در جاده‌های ناهموار عملکرد خوبی ندارد. از طرفی  شتاب و سرعت آن هم از حالت ایده آل خیلی فاصله دارد و با وجود اینکه شتاب برای یک وانت پر اهمیت نیست اما باز هم از ایرادات کاپرا محسوب می‌شود. می‌توان این‌طوری نتیجه گرفت که کاپرا با وجود ظاهر نسبتا مناسبی که دارد برای استفاده‌های خانوادگی و روزمره خیلی خوب نیست و بیشتر برای حمل بار پیشنهاد می‌شود.

بهترین کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین

بهترین کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   

 

رقیبان خودرو وانت کاپرا تک کابین   

بازار وانت‌ها در ایران خیلی متنوع نیست و وضعیت خیلی خوبیندارد. پیکاپ‌هایی که طراحی ظاهری خوب عمل کردند و امکانات متنوعی دارند، قیمتشان در حد خودروهای لوکس است و تویوتا هایلوکس و نیسان  دی ایکس را می‌توان از نمونه‌های آن دانست. خودروهای چینی مانند کاپرا در انواع مختلفی در این کلاس به فروش می‌رسند اما به واسطه اینکه اکثرا حدی بین کاربردی بودن و لوکس بودن دارند، خیلی نتوانستند با نسخه‌های موجود قبلی رقابت جدی داشته‌باشند.

در رابطه با خدمات پس از فروش و  تامین قطعات یدکی، نیسان دی ایکس به دلیل پشتیبانی شرکت‌های پارس خودرو و سایپا وضع بهتری دارد. البته این پیکاپ از نظر عدم راحتی صندلی‌ها، مصرف سوخت بالا و ... مشابه کاپرا عمل می‌کند اما استاندارد آلایندگی نیسان درجه بهتری دارد.

معمولا نسخه‌های تویوتا را خودروهایی راحت‌تر تلقی می‌کنند که از نظر کیفیت متریال استقاده‌شده و کیفیت ساخت سطح خیلی بهتری دارد. خودروهای چینی در عملکرد فنی هم مشکلاتی را دارند که این موارد در نماینده‌های ژاپنی خیلی کمتر دیده‌می‌شود. البته این امر که قیمت آن‌ها نیز بیشتر است این بخش را منطقی‌تر جلوه می‌دهد. تویوتاها برای مصارف خانوادگی هم مناسب هستند اما کاپرا معمولا فقط برای مصارف کاری و جابه جایی وسایل پیشنهاد می‌شود.

 

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. کاپرا وانتی با ظاهر و امکانات رفاهی قابل قبول می‌باشد و اگر بتوانید نسخه‌هایی با سلامت نسبی خوب و استهلاک کم را در بازار پیدا کنید می‌تواند همراه خوبی برای شما باشد. چرا که هم از نظر قیمتی نسبت به رقبای لوکس بهتر است و هم از نظر ظاهری نسبت به وانت‌های باربری سطح بهتری را ارائه می‌دهد. اگر علاوه بر بار، نیاز به جا به جایی افراد هم دارید، بهتر است نسخه‌های دو کابین این خودرو را تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

یکی از انواع کاربردی خودروها، وانت‌ها هستند. وانت کاپرا یکی از نمونه‌های چینی این کلاس است که سال‌هاست در بازار کشورمان به تولید و فروش می‌رسد. وانت کاپرا در ایران در انواعدو کابین و تک کابین، تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل و کاپرا نسل 2 به فروش می‌رسددر این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو وانت کاپرا تک کابین   

زد ایکس آتو شرکت تولیدکننده خودروهای وانت و شاسی بلند می‌باشد. این شرکت از سال 1999 تاسیس شد و در کشور چین فعالیت می‌کند. وانت کاپرا و لندمارک از محصولات این شرکت هستند که در بازار ایران آن‌ها را موجود داریم. وانت کاپرا که در این مقاله آن را بررسی می‌کنیم، در ایران توسط گروه بهمن مونتاژ و عرضه می‌شود.

گروه بهمن که به طور عمده در زمینه صنعت خودروهای سواری، تجاری و موتور سیکلت‌ها فعالیت دارد، از سال 1331 در زمینه ترابری دریایی تاسیس‌شده است. این شرکت تولیدات خودرو خود را از سال 1338 و با همکاری مزدا آغاز کرد. از آن سال انواع سواری‌های سبک و سنگین توسط این شرکت به تولید رسیده‌است که وانت کاپرا یکی از آن‌ها می‌باشد.

وانت کاپرا

خودرو گرند تایگر که در ایران با نام کاپرا شهرت دارد در نسخه‌های  تک کابین و دو کابین و تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیلعرضه می‌شود. کاپرا محصول 2006 شرکت ژونگ ژینگ است. طراحی بدنه کاپرا با نظارت مهندسین آلمانی بوده‌است و پلتفرم و موتور این خودرو برگرفته از میتسوبیشی است. مدل تک کابین تنها در نمونه تک دیفرانسیل در دسترس است.

برای این نمونه از موتوری2.4 لیتری استفاده می‌شود و در کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   سطح امکانات رفاهی‌اش برای یک پیکاپ مناسب ارزیابی می‌شود. پیکاپ‌های تک دیفرانسیل تنها تا سال 1392 به تولید می‌رسیدند. در ادامه این مطلب بخش‌های مختلف آن را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به طور کلی تولید کاپراهای نسل اول تنها تا سال 1396 ادامه داشت. از سال 1395 کاپرا دو یا همان نسل دوم کاپرا به خط تولید بهمن موتور اضافه‌شده است و تولیداتش هنوز ادامه دارد. این نسخه تنها در مدل دو کابین موجود است و تک کابین ندارد.

 

بهترین کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین

بررسی ویژگی‌های خودرو وانت کاپرا تک کابین   

 

امکانات و تجهیزات خودرو وانت کاپرا تک کابین   

معمولا وانت‌ها کاربرد شغلی دارند و برای جا به جایی انواع بارها از آن‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه به دلیل عدم استفاده خانواده، روزمره و... امکانات رفاهی آن‌ها مثل سایر کلاس‌ها پر اهمیت نمی‌باشد. البته که وجود آپشن‌های متنوع همیشه مزیت محسوب می‌شود و کاپرا نسبت به سایر وانت‌های بازار در حد قابل قبولی این مزیت را دارد.

وانت کاپرا تک کابین حین عرضه و تولید برخی امکاناتش را به صورت سفارشی در اختیار مشتریان می‌گذاشت و به همین واسطه ممکن است در نمونه‌های دست دوم بازار، سطح امکانات تفاوت‌هایی داشته‌باشد. 

تجهیزات رفاهی شامل شیشه بالابر  برقی ، آینه های جانبی برقی، قفل مرکزی و ریموت کنترل، سیستم تهویه مطبوع ، رادیو پخشCD با قابلیت اتصال USB ، فرمان هیدرولیک قابل تنظیم، گاردریل کنار و جلو و کولر می‌باشد. و تجهیزات ایمنی شامل سیستم‌های ترمز و پایداری است و کیسه‌های هوایی تنها به صورت سفارشی به آن اضافه میشد. رادیو پخش شش دیسک، گارد ریل استیل مخصوص محفظه بار، سنسور دنده عقب و قطعه پلمیری کابین عقب هم از مواردی هستند که حین خرید سفارشی بودند.

مشخصا تجهیزات ایمنی کاپرا خیلی محدود است و از نظر ایمنی شرایط خیلی ایده‌آلی را برای سرنشینان فراهم نمی‌کند و به واسطه تک کابین بودن و سرنشینان محدود می‌توان کمتر به این امر ایراد گرفت. در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

وانت کاپرا 

نوع جعبه دنده

5 دنده دستی

سیستم آینه ها

آینههای جانبی برقی

سنسورهای پیش فعال

سنسور دنده عقب سفارشی

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیرویترمز (EBD)

سیستم شیشه ها

شیشه بالابر برقی - بالابر شیشه ها پس از خاموش شدن خودرو 

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 2 اسپیکر  رادیو پخش CD با قابلیت اتصال USB

سیستم مولتی مدیا

-

کیسه هوا

مجموعا 2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری به صورت سفارشی

سیستم تهویه مطبوع

تهویه مطبوع با کنترل دستی

سیستم روشنایی جلو و عقب

دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

روکش پارچه‌ای  تنظیم دستی 

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکینیروی ترمز EBD

سیستمهای کمک رانندگی

-

سیستم فرمان و هدایتپذیری

قدرت کمکی هیدرولیکی قابل تنظیم

نوع غربیلک

غربیلک فرمان سه شاخه

کروز کنترل

ندارد

سیستم امنیتی و حافظتی

قفل مرکزی با ریموت کنترل

سیستم سقف

بدون سانروف

 

امکانات و شرایط وانت کاپرا تک کابین

امکانات و شرایط وانت کاپرا تک کابین   

 

مشخصات فنی این خودرو

مشخصات فنی وانت‌ها اهمیت بسیاری دارند زیرا معمولا رانندگان آن‌ها در مسیرهای مختلف و با بارهای سبک و سنگین در رفت و آمد هستند و حتی ریزترین اطلاعات فنی هم حائز اهمیت است. وانت‌های کاپرای تک کابین معمولا در نسخه‌های تک دیفرانسیل در بازار موجودند.

با پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی و 4 سیلندر، امکان تولید 134اسب بخار قدرت و حداکثر 200 نیوتون متر گشتاور فراهم می‌شود. این نیروی تولیدشده توسط جعبه دنده‌ای 5 سرعته و دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

طبق کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   با این سیستم فنی حداکثر سرعت 140 کیلومتر بر ساعت تجربه می‌شود و شتاب صفر تا صد حدود 16 ثانیه است. این خودرو به طور ترکیبی در هر صد کیلومتر به 12 لیتر بنزین احتیاج دارد که رقم نسبتا بالایی می‌باشد. 

تجربه رانندگی

مشخصا کاپرا خیلی چالاک و تند و تیز نیست اما در جاده‌های ناهموار سواری نسبتا خوبی خوبی دارد. در حرکت تکانه‌های کابین کم است و اذیتی نمی‌کند اما در برخی از کارشناسی‌ها به فرمان پذیری خودرو ایراد وارد می‌شود. در موارد متعدد از خشکی زیاد این خودرو هم انتقاد کردند که آن را برای مصارف روزمره و خانوادگی نامناسب می‌سازد.

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخهرا مشاهده می‌کنید و مقایسه و بررسی برایتان آسان‌تر خواهد بود.:

 

مشخصات فنی

وانت کاپرا تک کابین   

نوع بدنه

وانت بار

حجم موتور

2378  سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

134 اسب بخار در 5252 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی         

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

200 نیوتون متر در 2500 تا 3000 دور در دقیقه

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

ظرفیت باک

74  لیتر بنزین

ظرفیت بار

800 کیلوگرم

نوع جعبه دنده

دستی  5 دنده جلو

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

کاسه‌ای

نوع سیستم تعلیق

مستقل برای هر چرخ

تعلیق جلو

جناغی با میله پیچشی

تعلیق عقب

نیمه مستقل

کمک فنرهای جلو

هیدرولیکی

کمک فنرهای عقب

فنر تخت

شتاب صفر تا 100

16 ثانیه

حداکثر سرعت

140 کیلومتر بر ساعت

مصرف ترکیبی بنزین

12 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 2

 

کارشناسی خودر وانت کاپرا تک کابین   از نظر فنی

کارشناسی خودر وانت کاپرا تک کابین   از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

وانت کاپرا از نظر ظاهری وضعیت مناسبی دارد. این خودروی چینی طراحی‌اش با توجه به وانت فرانیر نیسان و تاندرا تویوتا و توسط طراحان آلمانی انجام‌شده است. پلتفرم خودرو نیز با الگوبرداری از میتسوبیشی به تولیدرسیده است. با توجه به اینکه معمولا از وانت‌ها توقع زیادی در طراحی نمی‌رود می‌تواند ظاهر کاپرا را قابل قبول و مناسب، مخصوصا در بازار کم تنوع ایران، دانست.

در نمای جلو  دو چراغ دو تکه در اطراف به چشم می‌خورند که چراغ راهنماشان به رنگ مشکی و در تکه کناری جای می‌گیرد. بین دو چراغ و در قابی مشترک جلو پنجره خودرو را شاهد هستیم که بیشترین جلوه را در این نما دارد. قاب پهن و کرومی جلو پنجره، لوگوی شرکت سازنده و نوارهای طرح‌دار آن باعث جدی‌تر نشان دادن خودرو هستند.

سپر طراحی برآمده و پر زاویه‌ای دارد. در اطراف در قابی فرورفته دو مه شکن دایره‌ای جا می‌گیرند. در میان فضایی مشبک برای ورودی هواکش در نظر گرفته‌شده و پلاک هم در همین قسمت نصب می‌شود. ممکن است بخشی برآمده و بزرگ‌تر هم روی این قسمت در برخی نسخه‌ها وجود داشته باشد.

نمای جانب

در نمای جانب خطی ممتد از بخش جلو تا عقب کشیده‌شده است که از دستگیره‌های فلزی مانند کاپرا می‌گذرد. برجستگی‌ای دیگر هم در پایین‌تر به چشم می‌خورد. قاب آینه‌های جانبی و قسمتی از قاب شیشه هم به شکل کرومی ( فلزی) طراحی‌شده که به خوبی با دستگیره درب هماهنگ شدند. رینگ‌های کاپرا 16 اینچ است که سایزی نسبتا مناسب دارد اما طبق کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین در صورت بزرگ‌تر بودن یا طراحی بهتر می‌توانست به لوکس‌تر نشان دادن خودرو کمک کند.

نمای عقب

در این نما، دو چراغ عمودی در اطراف درب قسمت بار قرار می‌گیرد. درب عقب ساده است و تنها برجستگی در پایینش و دستگیره‌ای مشکی رنگ در بالایش تعبیه‌شده است. سپر عقب کمی برآمده می‌باشد و وسطش پلاک نصب می‌شود. دو مه شکن دایره‌ای هم اطراف پلاک و روی بخش برآمده سپر قرار گرفته‌اند.

با توجه به فروش کاپرا در سال‌های طولانی، ممکن است  تفاوت‌هایی را در ظاهر آن مشاهده کنید. طر‌های موجود درنمای جانبی، تغییر رینگ و لاستیک، افزودن برخی امکانات و محافظ‌های مخصوص فضای بار می‌توانند از این قبیل تغییرات باشند که توسط رانندگان یا تولیدکننده در نمونه‌های مختلف تمایز ایجاد می‌کننددر جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه وانت کاپرا تک کابین   را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات ظاهری

وانت کاپرا تک کابین   

نوع بدنه

وانت بار

نوع شاسی

مستقل

نسل (کد اتاق)

نسل اول

وزن خالص

1560 کیلوگرم  

طول

5130 میلی متر

عرض

1750 میلی متر

ارتفاع

1735 میلی متر

فاصله محورها

2900 میلی متر

تعداد سرنشین

2

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

235/70 16

 

ظاهر خودروی  وانت کاپرا تک کابین

ظاهر خودروی وانت کاپرا تک کابین   

 

کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   از نظر طراحی داخلی

کابین این خودرو طراحی نسبتا خوبی دارد و از تریمی کرم یا مشکی رنگ در آن استفاده می‌شود. طبق گزارشات صندلی‌های کابین خیلی خشک است و خیلی حس راحتی برای سرنشینان ایجاد نمی‌کنند اما با توجه به کلاس خودرو خیلی از توقع دور نیست.

داشبورد وانت طراحی ساده‌ای دارد و خیلی در آن از خطوط و انحناها استفاده نمی‌شود. در میان سیستم صوتی قرار می‌گیرد که از سی دی، یو اس بی و رادیو پشتیبانی می‌کند. در اطراف سیستم صوتی هم دو دریچه‌ی مستطیلی و عمودی قرار می‌گیرد. در بخش پایین‌تر هم دکمه‌های تنظیماتی دیگر و سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی و متشکل از سه غربیلک جداگانه قرار دارند.

فرمان خودرو سه شاخه است. در میانش لوگوی ZX AUTOحضور دارد و شاخه‌هایش با نواری غیر همرنگ تزئین می‌شود. پنل کیلومتر شمار از دو دایره بزرگ و دو دایره کوچک و نمایشگرهای ساده و کوچک جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل‌شده است. 

انواع  تک کابین تنها یک ردیف صندلی با گنجایش دو  نفر را دارند. میان صندلی‌ها استراحتگاه دست هم تعبیه‌شده است. کیفیت متریال استفاده‌شده در کابین خیلی تعریفی نیست. در نسخه‌های موجود در بازار علاوه بر تفاوت کابین‌ها به واسطه سفارشی بودن برخی از امکانات، تفاوت‌هایی هم به دلیل آپدیت‌ها و تغییرات شخصی را ممکن است شاهد باشید.

 

طراحی داخلی خوردو  وانت کاپرا تک کابین

طراحی داخلی خوردو وانت کاپرا تک کابین   

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با وانت کاپرا تک کابین   آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده میکنید: 

مزایا:

• توانایی حمل مناسب بار
• توانایی تولید گشتاور مناسب نسبت به رقبا
• طراحی ظاهری قابل قبول
• امکانات رفاهی قابل قبول برای پیکاپ

معایب :

• شتاب و چالاکی ضعیف
• مصرف سوخت بالا
• بازار دست دوم کم رونق
• کیفیت ساخت نسبتا پایین
• ایمنی کم نسبت به رقبا
• خدمات پس از فروش ضعیف
• گذشت بیش از ده سال از توقف تولید

 

وانت کاپرا بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیمگیری کنید. وانت کاپرا تک کابین خودروی خوبیست اما باید به این مورد توجه داشته‌باشید که تولید و مونتاژ آن از سال 1392 متوقف شده‌است.

گذشت حداقلی 10 سال از کارکرد یک سدان یا یک کراس اوور شهری خیلی مشکل ساز نیست اما وانت‌ها به واسطه کاربردشان و استفاده بیشتر و حمل بار و گذر از مسیرهای دشوارتر استهلاک بیشتری را تجربه می‌کنند. حتی اگر آخرین نمونه‌های تولیدی کاپرا تک کابین را خریدارای کنید، با گذشت این همه سال ممکن است سلامتش را در بسیاری از بخش‌ها از دست داده‌باشد مگر اینکه صاحبان قبلی خیلی برای باربری یا گذر از مسیرهای دشوار ازآن استفاده نکرده‌باشند.

کاپرا تک کابین، تک دیفرانسیل است و خیلی در جاده‌های ناهموار عملکرد خوبی ندارد. از طرفی  شتاب و سرعت آن هم از حالت ایده آل خیلی فاصله دارد و با وجود اینکه شتاب برای یک وانت پر اهمیت نیست اما باز هم از ایرادات کاپرا محسوب می‌شود. می‌توان این‌طوری نتیجه گرفت که کاپرا با وجود ظاهر نسبتا مناسبی که دارد برای استفاده‌های خانوادگی و روزمره خیلی خوب نیست و بیشتر برای حمل بار پیشنهاد می‌شود.

بهترین کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین

بهترین کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   

 

رقیبان خودرو وانت کاپرا تک کابین   

بازار وانت‌ها در ایران خیلی متنوع نیست و وضعیت خیلی خوبیندارد. پیکاپ‌هایی که طراحی ظاهری خوب عمل کردند و امکانات متنوعی دارند، قیمتشان در حد خودروهای لوکس است و تویوتا هایلوکس و نیسان  دی ایکس را می‌توان از نمونه‌های آن دانست. خودروهای چینی مانند کاپرا در انواع مختلفی در این کلاس به فروش می‌رسند اما به واسطه اینکه اکثرا حدی بین کاربردی بودن و لوکس بودن دارند، خیلی نتوانستند با نسخه‌های موجود قبلی رقابت جدی داشته‌باشند.

در رابطه با خدمات پس از فروش و  تامین قطعات یدکی، نیسان دی ایکس به دلیل پشتیبانی شرکت‌های پارس خودرو و سایپا وضع بهتری دارد. البته این پیکاپ از نظر عدم راحتی صندلی‌ها، مصرف سوخت بالا و ... مشابه کاپرا عمل می‌کند اما استاندارد آلایندگی نیسان درجه بهتری دارد.

معمولا نسخه‌های تویوتا را خودروهایی راحت‌تر تلقی می‌کنند که از نظر کیفیت متریال استقاده‌شده و کیفیت ساخت سطح خیلی بهتری دارد. خودروهای چینی در عملکرد فنی هم مشکلاتی را دارند که این موارد در نماینده‌های ژاپنی خیلی کمتر دیده‌می‌شود. البته این امر که قیمت آن‌ها نیز بیشتر است این بخش را منطقی‌تر جلوه می‌دهد. تویوتاها برای مصارف خانوادگی هم مناسب هستند اما کاپرا معمولا فقط برای مصارف کاری و جابه جایی وسایل پیشنهاد می‌شود.

 

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو وانت کاپرا تک کابین   و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. کاپرا وانتی با ظاهر و امکانات رفاهی قابل قبول می‌باشد و اگر بتوانید نسخه‌هایی با سلامت نسبی خوب و استهلاک کم را در بازار پیدا کنید می‌تواند همراه خوبی برای شما باشد. چرا که هم از نظر قیمتی نسبت به رقبای لوکس بهتر است و هم از نظر ظاهری نسبت به وانت‌های باربری سطح بهتری را ارائه می‌دهد. اگر علاوه بر بار، نیاز به جا به جایی افراد هم دارید، بهتر است نسخه‌های دو کابین این خودرو را تهیه کنید.

درخواست سریع کارشناس خودرو