برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو موسو 2300 و 3200

موسو از تولیدات سانگ یانگ کره‌ای می‌باشد. این شاسی بلند از سال 1382 ، با دو نوع پیشرانه 4 سیلندر و 6 سیلندر وارد ایران شد و به واسطه عملکرد فنی خیلی خوبش و قابلیت آفرودسواری، خیلی زود نظر مشتریان را به خود جلب کرد. با توجه به سال ساخت قدیمی این خودرو لازم است قبل از خرید حتما با آن آشنایی کامل داشته‌باشید.
0 تومان
i h

عنوان : کارشناسی خودرو موسو 2300 و 3200با تمام جزئیات

 

موسو از  تولیدات سانگ یانگ کره‌ای می‌باشد. این شاسی بلند از سال 1382 ، با دو نوع پیشرانه 4 سیلندر و 6 سیلندر وارد ایران شد و به واسطه عملکرد فنی خیلی خوبش و قابلیت آفرودسواری، خیلی زود نظر مشتریان را به خود جلب کرد. با توجه به سال ساخت قدیمی این خودرو لازم است قبل از خرید حتما با آن آشنایی کامل داشته‌باشید. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  موسو و انواع  آندر قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  موسو

سانگ یانگ از خودروساران کره‌ای می‌باشد که مقام چهارم خودروسازی را در کره در اختیار دارد. این شرکت در سال 1954 میلادی تاسیس شد و در سال 1997 به دوو موتورز واگذار شد. در نهایت در سال 2010 سانگ یانگ توسط شرکت ماهیندرا خریداری شد. این کمپانی در کشورهای روسیه، هند و قزاقستان هم کارخانه‌هایی جهت تولید برخی خودروهای خویش دارد.  تولیدات موسو به سال 1993 یعنی قبل از این واگذاری‌ها برمی‌گردد.

در سال 1991 سن گی یون یا همان سانگ یانگ همکاری‌اش را با کارخانه مرسدس بنز آغاز کرد و از سال 1993 موتورهای بنز بر روی محصولات این برند قرار گرفتند. دقیقا در همان سال هم تولید موسو آغاز شد. ساخت این خودرو ادامه داشت تا در سال 1997 سانگ یانگ به دوو واگذار شد و از آن پس تولیدات موسو در کارخانه دوو انجام میشد. متاسفانه در سال 2000 دوو اعلام ورشکستگی کرد و  سانگ یانگ به طور مستقل به تولید موسو پرداخت. از سال 1381 شرکت خودروسازی مرتب، تولید و مونتاژ این خودرو را در ایران آغاز کرد و در سال 1382 موسو به بازار کشور ما راه یافت.

از بین 4 مدل موتوری که سانگ یانگ برای موسو در نظرگرفته بود، دو مدل به ایران راه یافت. یکی موتور 6 سیلندر 3200 سی سی و دیگری موتور 4 سیلندر 2300 سی سی که هردو هم بنزینی و تنفس طبیعی بودند. گیربکس موسو هم دو مدل اتومات 4 دنده و اتومات 5 دنده داشت. به طور کلی عملکرد فنی موسو خوب است و در کنار فضای کابین جادار و ظاهری مناسب در زمان عرضه‌اش فروش بالای آن منظقی به نظر می‌رسد.

موسو که معنای لغوی‌اش کرگدن می‌باشد، تا سال 1386 در ایران خیلی پرفروش بود و بین خریداران محبوبیت چشمگیری را کسب کرد اما از آن سال به دلیل سیاست‌های نادرست عرضه‌کننده‌اش و عدم رقابت خوب با شاسی بلندهای جدید الورود به ایران تنها تا سال 1388 تولید شد و پس از آن از بازار خداحافظی کرد.  در ادامه مشخصات آن را با جزئیات دقیق‌تری بررسی خواهیم کرد.

   کارشناسی خودرو موسو                                              

 بررسی ویژگی‌های خودرو موسو

 

 

امکانات و تجهیزات خودرو موسو

سانگ یانگ مثل خودروهای امروزی خیلی تجهیزات رفاهی متنوعی ندارد و با توجه به سال طراحی و ساخت قدیمی‌اش نمی‌توان خیلی به آن خرده گرفت. نقطه قوت امکانات آن در بخش سیستم‌های پایداری و کمک راننده است که آن را آفرودی قوی‌تر می‌سازد. در جدول امکانات تنها نام این سیستم‌ها واردشده است و برای شناخت بهتر شما در ادامه کارکرد هر کدام را شرح خواهیم داد.

ABS : سیستم ضد قفل ترمز

EBD : این سیستم مکملی برای ABS است و با توازن نیروی ترمز بین چرخ‌های جلو و عقب در هنگام ترمز به خودرو کمک می‌کند.

ESC : در پیج‌ها سرعت خودرو را کنترل می‌کند و مانع انحراف خودرو می‌شود. (دکمه‌اش روی داشبورد است)

TCS : پایداری خودرو حین گذر از محل‌های لغزنده توسط این سیستم میسر می‌شود.

ABD : سیستمی برای جلوگیری از گیر کردن خودرو در چاله‌ها یا مسیرهای گل‌آلود با انتقال نیرو به چرخ‌های درگیر

TOD : تغییر میزان قدرت مورد نیاز برای اکسل‌های جلو و عقب و تقسیم توان چرخ‌های جلو و عقب به صورت خودکار و در نتیجه هندلینگ بهتر خودرو در سر پیچ‌ها

AWD : سیستم انتقال نیرو

در جدول زیر امکانات رفاهی موسو را مشاهده می‌کنید که جهت کارشناسی خودرو موسو ذکرشده است:

امکانات رفاهی وآپشن‌ها

سانگ یانگ موسو

نوع جعبه دنده

پنج سرعته دستی یا چهارسرعته اتوماتیک

سیستم آینه ها

تنظیم برقی آینه‌ها

سنسورهای پیش فعال

-

سیستم های پایداری و  کمک راننده

AWD–TCS - ABD - TOD - EBD - ECS

سیستم شیشه ها

شیشه‌های برقی جلو و عقب

سیستم صوتی

سیستم صوتی رادیو پخش به همراه CD

سیستم مولتی مدیا

-

کیسه هوا

یک عدد کیسه هوا برای راننده

سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع دستی

سیستم روشنایی

چراغ‌های ال ای دی دارای مه شکن – چراغ راهنما

سیستم صندلی های جلو

تنظیم دستی صندلی‌های جلو  - دارای روکش چرم – پش سری با تنظیم دستی

سیستم صندلی های عقب

صندلی با روکش چرم

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

ترمز دیسکی به همراه سیستم ترمز ضدقفل (ABS)

نوع غربیلک

فرمان   4 شاخه

کروز کنترل

ندارد

سیستم امنیتی و حافظتی

 

قفل شدن و باز شدن درب‌ها به صورت اتومات

سیستم‌های سقف

سانروف دارد

 

 

مشخصات فنی این خودرو

طبق کارشناسی خودرو موسو ، سانگ یانگ دو مدل پیشرانه دیزلی و دو مدل بنزینی برای موسو ارائه‌داده که از بین آن‌ها مرتب خودرو تنها نسخه‌های بنزینی را به بازار ایران عرضه کرد. موتور قوی‌تر که 6 سیلندر است و حجمی معادل 3200 سی سی دارد، امکان تولید 221 اسب بخار قدرت و حداکثر 307 نیوتون متر گشتاور را فراهم می‌کند. نیروی تولیدشده توسط دو نوع جعبه دنده اتومات یا دستی به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. گیربکس یا از نوع 4 دنده محصول شرکت مرسدس بنز است و یا 5 دنده محصول بورگ وارنر.

در این مدل حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 100 9.8 ثانیه گزارش می‌شود. مصرف سوخت هم در مسافت‌های شهری 16.9 لیتر و در مسافت‌های جاده‌ای 12.4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است که میزان مصرف سوخت ترکیبی را به حدود 14 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رساند.

نوع دیگر موسو که مدل ضعیف‌تر آن است از پیشرانه‌ای با حجم 2300 سی سی بهره می‌برد که 4 سیلندر و تنفس مصنوعی است و  توان تولید 140 اسب بخار قدرت و  حداکثر 215 نیوتون متر گشتاور را دارد. این نیرو توسط گیربکس اتومات 4 سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. در این خودرو حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد  حدودا به 12 ثانیه می‌رسد که بی شک برای یک شاسی بلند آفرود نمونه 3200 لیتری بهتر است.

در رابطه با مصرف سوخت ولی نسخه ضغیف‌تر در مسافت‌های شهری 16.2 لیتر و در مسافت‌های جاده‌ای 11.3 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند که میزان مصرف سوخت ترکیبی آن را به 13.5 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش می‌دهد.

موسو برای حرکت در خیابان‌های داخل شهر از تعلیق با حالت 2H، برای مسیرهای کوهستانی و لغزنده به حالت 4H و برای حرکت در مسیرهای صعب العبور به حالت 4L به صورت دستی و انتخابی قابل تنظیم است. با تغییر سیستم تعلیق متناسب با سختی مسیر قدرت و گشتاور افزایش‌یافته و سرعت کم می‌شود. این سیستم کمک می‌کند تا خودرو به راحتی از مسیرهای مختلف عبورکرده و دچار آسیب نشود.

 

مشخصات فنی

موسو

موسو

کلاس بدنه

شاسی بلند

شاسی بلند

حجم موتور

3199 سی سی

2295 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز تنفس طبیعی

بنزین سوز تنفس طبیعی

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

موتور جلو

محور محرک    

دو دیفرانسیل

دو دیفرانسیل

تعداد سیلندرها

6

4

تعداد سوپاپ ها

24

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

خطی مستقیم

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری 

انژکتوری 

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

221 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

140 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

307 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه

215 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه

ظرفیت باک

73  لیتر بنزین

73  لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

۴ سرعته اتومات و ۵ سرعته دستی

۴ سرعته اتومات

تعلیق جلو

میله‌های پیچشی Torsion و بازوهای جناغی دوبل

میله‌های پیچشی Torsion و بازوهای جناغی دوبل

تعلیق عقب

فنرهای پیچشی و اتصالات چند عضوی

فنرهای پیچشی و اتصالات چند عضوی

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

چهار چرخ محرک

چهار چرخ محرک

حداکثر سرعت

195 کیلومتر بر ساعت

175 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

9.8  ثانیه

11.8  ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

14  لیتر در صد کیلومتر

13.5  لیتر در صد کیلومتر

 

   کارشناسی خودرو موسو از لحاظ فنی                                                    

کارشناسی خودر موسو از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

طراحی این خودرو توسط  Ken Greenly از بخش هنر کالج سلطنتی لندن طراحی شده‌است و ظاهرش برای یک آفرود نسبتا قدیمی طبق کارشناسی خودرو موسو نسبتا قابل قبول است. در نمای جلو دو  چراغ افقی و کشیده با عرض نسبتا کمی حضور دارد. اکثر افراد بر این اعتقادند که این چراغ‌ها برای جثه بزرگ این شاسی بلند مناسب نیستند. بین دو چراغ جلو پنجره‌ای مستطیلی را شاهد هستیم که میان آن آرم سانگ یانگ تعبیه‌شده است. در قسمت سپر چراغ‌ها و در میان آن‌ها پلاک نصب می‌شود. سپر هم طراحی مناسبی دارد و روی آن هواکشی جای گرفته‌است. برجستگی‌های روی کابین و اطراف سپر چهره را پخته‌تر می‌کند.

در نمای جانب نواری مشکی و ممتد کشیده‌شده و پایین درب‌ها هم پلاستیکی مشکی رنگ پوشانده‌است. گرافیک شیشه‌ها هم مناسب است و شیشه راننده سایز بزرگ‌تری دارد. دو برجستگی جدا در جلو و عقب این نما به چشم می‌خورد. در نمای عقب دو چراغ بزرگ دیده‌می‌شود که دو تکه هستند. قسمت پلاستیکی پایین در این نما هم حضور دارد و روی آن دو چراغ کوچک مستطیلی جای گرفتند. بین دو چراغ در قسمتی فرورفته پلاک نصب می‌شود.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با سانگ یانگ موسو را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

موسو 3200

موسو  2300

نوع بدنه

شاسی بلند

شاسی بلند

نوع شاسی

یکپارچه

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل اول

نسل اول

وزن خالص

1930 کیلوگرم

1825 کیلوگرم

طول

4715 میلی متر

4660 میلی متر

عرض

1864 میلی متر

1860 میلی متر

ارتفاع

1735  میلی متر

1740  میلی متر

فاصله محورها

2630 میلی متر

2630 میلی متر

تعداد سرنشین

5

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

۲۵۵/۷۰R15          

۲۳۵/۷۵R15

 

 طراحی ظاهری موسو

طراحی ظاهری موسو

 

کارشناسی خودرو موسو از نظر طراحی داخلی

این خودرو ابعاد مناسبی دارد و به همین واسطه در کابین فضای خوبی برای سرنشینان فراهم می‌شود.  نمی‌توان توقع طراحی یا تجهیزات خیلی مدرن و خاصی از موسو داشت چرا که سال ساخت آن قدیمی است. در قسمت داشبورد بخش پنل کیلومتر شمار و بخش وسط جداگانه هستند و برآمده‌تر از سایر بخش‌ها می‌باشند که دسترسی را برای راننده راحت‌تر می‌کند. در کنسول میانی دو دریچه هوایی را شاهد هستیم که به دلیل انحنای این بخش شکلی نامتعارف دارند. پایین‌تر که تریمی چوبی شکل دارد، سیستم صوتی و کلیدهای تنظیم تهویه مطبوع را در خود جای می‌دهد.

از کارشناسی خودرو موسو در می‌یابیم که فرمان موسو فرمی 4 شاخه دارد و آرم سانگ یانگ در میان آن هک‌شده است. پنل کیلومتر شمار هم از سه دایره برای نمایش اطلاعات به راننده تشکیل می‌شود. صندلی‌ها با روکش چرمی و فضای پا و سر مناسب راحتی سرنشینان را تا حد خوبی فراهم می‌کنند. کیفیت متریال موجود خیلی تعریفی نیست و از ایرادات کابین محسوب می‌شود.

 طراحی داخلی موسو

طراحی داخلی خوردو  موسو

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو موسو به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به اندازه خوبی با خودرو  موسوآشنا شدید. در ادامه به طور خلاصه‌تری مزایا و معایب آن را مشاهده ‌می‌کنید:

مزایا:

  • پیشرانه با عملکرد خوب مخصوصا در نسخه 6 سیلندر
  • قابلیت مناسب برای آفرود
  • کابین جادار
  • تجهیزات ایمنی خوب
  • سواری نرم و راحت

 

معایب :

  • هزینه نگه‌داری و سرویس زیاد
  • ظاهر و طراحی قدیمی
  • ایرادات سیستم برق

 

موسو بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو موسو مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم‌گیری کنید. این خودرو از سال 1382 وارد بازار ایران شد و تولیدش تنها تا سال 1388 ادامه داشت پس نمونه‌های موجود در بازار امروز چیزی بین 10 تا 20 سال کارکرده‌اند. بی‌شک خودرویی که این همه سال کارکرده است، حتی اگر استهلاکش کم باشد و از آن به خوبی نگهداری شود نمی‌تواند در حد یک خودروی صفرکیلومتر سرحال باشد چه برسه به موسو که استهلاک خیلی کمی هم ندارد.

اگر تصمیم به خرید این خودرو دارید باید دردسرهای آن را به جان بخرید و به طور مرتب آن را سرویس کنید تا بتوانید از پیشرانه قوی‌اش لذت ببرید. این خودرو ظاهر جذابی ندارد اما به عنوان یک خودروی آفرود چهره‌ای متفاوت و قابل قبول دارد. امروزه با حضور شاسی بلندهای جدید که اکثرا امکانات رفاهی متنوعی دارند و طراحی داخلی و خارجیشان بسیار به روزتر است، رقابت برای موسو کاری دشوار می‌باشد.

کیفیت قطعات این خودرو خوب است ولی مرتب خودرو که آن را مونتاژ کرده عملکرد خوبی در مونتاژ قطعات ندارد و این عیب ممکن است بعد از گذشت این همه سال خیلی بیشتر عیان شود. به هر حال خرید این خودرو را تنها در صورتی به شما پیشنهاد می‌کنیم که قلبا آن را دوست داشته باشید تا بتوانید با کم و کاست آن بسازید.

 کارشناسی خودرو موسو

بهترین کارشناسی خودرو موسو

 

رقیبان خودرو موسو

طبق کارشناسی خودرو  موسو و سایر خودروها در بازار ایران، نیسان رونیز و سوزوکی ویتارا از رقبای این خودرو در بازار ایران محسوب می‌شوند. موسو در زمان عرضه‌اش بازار پر رقابتی نداشت و در آن زمان تنوع شاسی بلندها بسیار محدود بود. در حال حاضر هم شاسی بلندهای جدید متنوعی در بازار موجود هستند که در اکثر قسمت‌ها نسبت به موسو برتری دارند ولی به احتمال زیادی قیمتشان بیشتر است.

نیسان رونیز

هر دوی این خودروها برای افرادی مناسب می‌باشند که قصد خرید شاسی بلند دارند ولی نمی‌توانند خیلی هزینه کنند. هردو مصرف سوخت زیاد دارند. پیدا کردن قطعات یدکی رونیز راحت‌تر از موسو است ولی موسو موتوری قوی‌تر دارد که محصول مرسدس بنز است پس از لحاظ عملکردی بهتر ظاهر می‌شود. با وجود امکانات محدود موسو باز هم سطح امکانات آن از نیسان رونیز بیشتر است. از نظر سواری نیز موسو نرم و راحت است اما نیسان رونیز از این نظر خوب نیست و خشک است. اگر قصد آفرود سواری دارید هم قابلیت‌های موسو بهتر رضایتتان را جلب خواهد کرد.

سوزوکی ویتارا

نسخه 6 سیلندر موسو پیشرانه‌ای قوی‌تر دارد و قدرت بیشتری تولید می‌کند ولی نسخه 4 سیلندر آن عملکردش از ویتارا ضعیف‌تر است.  از لحاظ ظاهری سوزوکی ویتارا خیلی بهتر است و ظاهری هماهنگ‌تر و مدرن‌تر دارد. تعداد کیسه هوا در سوزکی ویتارا بیشتر است و به طور کل امکانات متنوع‌تر و جدیدتری را در این خودرو شاهد هستیم و به این ترتیب هم کابین دل‌نشین‌تر است هم سفرتان بهتر خواهد بود. مصرف سوخت در موسو بیش از 13 لیتر است ولی میزان مصرف ترکیبی سوخت سوزوکی ویتارا زیر 10 لیتر می‌باشد. ویتارا نسبت به موسو 4 سیلندر برتری دارد ولی اگر عملکرد فنی خیلی برایتان اهمیت دارد می‌توان بین این دو خودرو کمی مردد شد. البته از لحاظ قیمتی نیز موسو کمتر است.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو موسو پرداختیم. با توجه به تمامی مطالب ذکرشده، اصلی‌ترین ایراد این خودرو سال ساخت قدیمی آن است. به این واسطه چه از نظر طراحی داخلی و خارجی و چه از نظر سطح امکانات موسو قدیمی و ابتدایی محسوب می‌شود ولی از نظر عملکرد فنی اگر خودرو سالم باشد مخصوصا در مدل 6 سیلندر وضعیت مناسب است و می‌توان روی آن حساب کرد. بهتر است قبل از اقدام به خرید با تمامی مشخصات خودرو آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته‌باشید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

عنوان : کارشناسی خودرو موسو 2300 و 3200با تمام جزئیات

 

موسو از  تولیدات سانگ یانگ کره‌ای می‌باشد. این شاسی بلند از سال 1382 ، با دو نوع پیشرانه 4 سیلندر و 6 سیلندر وارد ایران شد و به واسطه عملکرد فنی خیلی خوبش و قابلیت آفرودسواری، خیلی زود نظر مشتریان را به خود جلب کرد. با توجه به سال ساخت قدیمی این خودرو لازم است قبل از خرید حتما با آن آشنایی کامل داشته‌باشید. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  موسو و انواع  آندر قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  موسو

سانگ یانگ از خودروساران کره‌ای می‌باشد که مقام چهارم خودروسازی را در کره در اختیار دارد. این شرکت در سال 1954 میلادی تاسیس شد و در سال 1997 به دوو موتورز واگذار شد. در نهایت در سال 2010 سانگ یانگ توسط شرکت ماهیندرا خریداری شد. این کمپانی در کشورهای روسیه، هند و قزاقستان هم کارخانه‌هایی جهت تولید برخی خودروهای خویش دارد.  تولیدات موسو به سال 1993 یعنی قبل از این واگذاری‌ها برمی‌گردد.

در سال 1991 سن گی یون یا همان سانگ یانگ همکاری‌اش را با کارخانه مرسدس بنز آغاز کرد و از سال 1993 موتورهای بنز بر روی محصولات این برند قرار گرفتند. دقیقا در همان سال هم تولید موسو آغاز شد. ساخت این خودرو ادامه داشت تا در سال 1997 سانگ یانگ به دوو واگذار شد و از آن پس تولیدات موسو در کارخانه دوو انجام میشد. متاسفانه در سال 2000 دوو اعلام ورشکستگی کرد و  سانگ یانگ به طور مستقل به تولید موسو پرداخت. از سال 1381 شرکت خودروسازی مرتب، تولید و مونتاژ این خودرو را در ایران آغاز کرد و در سال 1382 موسو به بازار کشور ما راه یافت.

از بین 4 مدل موتوری که سانگ یانگ برای موسو در نظرگرفته بود، دو مدل به ایران راه یافت. یکی موتور 6 سیلندر 3200 سی سی و دیگری موتور 4 سیلندر 2300 سی سی که هردو هم بنزینی و تنفس طبیعی بودند. گیربکس موسو هم دو مدل اتومات 4 دنده و اتومات 5 دنده داشت. به طور کلی عملکرد فنی موسو خوب است و در کنار فضای کابین جادار و ظاهری مناسب در زمان عرضه‌اش فروش بالای آن منظقی به نظر می‌رسد.

موسو که معنای لغوی‌اش کرگدن می‌باشد، تا سال 1386 در ایران خیلی پرفروش بود و بین خریداران محبوبیت چشمگیری را کسب کرد اما از آن سال به دلیل سیاست‌های نادرست عرضه‌کننده‌اش و عدم رقابت خوب با شاسی بلندهای جدید الورود به ایران تنها تا سال 1388 تولید شد و پس از آن از بازار خداحافظی کرد.  در ادامه مشخصات آن را با جزئیات دقیق‌تری بررسی خواهیم کرد.

   کارشناسی خودرو موسو                                              

 بررسی ویژگی‌های خودرو موسو

 

 

امکانات و تجهیزات خودرو موسو

سانگ یانگ مثل خودروهای امروزی خیلی تجهیزات رفاهی متنوعی ندارد و با توجه به سال طراحی و ساخت قدیمی‌اش نمی‌توان خیلی به آن خرده گرفت. نقطه قوت امکانات آن در بخش سیستم‌های پایداری و کمک راننده است که آن را آفرودی قوی‌تر می‌سازد. در جدول امکانات تنها نام این سیستم‌ها واردشده است و برای شناخت بهتر شما در ادامه کارکرد هر کدام را شرح خواهیم داد.

ABS : سیستم ضد قفل ترمز

EBD : این سیستم مکملی برای ABS است و با توازن نیروی ترمز بین چرخ‌های جلو و عقب در هنگام ترمز به خودرو کمک می‌کند.

ESC : در پیج‌ها سرعت خودرو را کنترل می‌کند و مانع انحراف خودرو می‌شود. (دکمه‌اش روی داشبورد است)

TCS : پایداری خودرو حین گذر از محل‌های لغزنده توسط این سیستم میسر می‌شود.

ABD : سیستمی برای جلوگیری از گیر کردن خودرو در چاله‌ها یا مسیرهای گل‌آلود با انتقال نیرو به چرخ‌های درگیر

TOD : تغییر میزان قدرت مورد نیاز برای اکسل‌های جلو و عقب و تقسیم توان چرخ‌های جلو و عقب به صورت خودکار و در نتیجه هندلینگ بهتر خودرو در سر پیچ‌ها

AWD : سیستم انتقال نیرو

در جدول زیر امکانات رفاهی موسو را مشاهده می‌کنید که جهت کارشناسی خودرو موسو ذکرشده است:

امکانات رفاهی وآپشن‌ها

سانگ یانگ موسو

نوع جعبه دنده

پنج سرعته دستی یا چهارسرعته اتوماتیک

سیستم آینه ها

تنظیم برقی آینه‌ها

سنسورهای پیش فعال

-

سیستم های پایداری و  کمک راننده

AWD–TCS - ABD - TOD - EBD - ECS

سیستم شیشه ها

شیشه‌های برقی جلو و عقب

سیستم صوتی

سیستم صوتی رادیو پخش به همراه CD

سیستم مولتی مدیا

-

کیسه هوا

یک عدد کیسه هوا برای راننده

سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع دستی

سیستم روشنایی

چراغ‌های ال ای دی دارای مه شکن – چراغ راهنما

سیستم صندلی های جلو

تنظیم دستی صندلی‌های جلو  - دارای روکش چرم – پش سری با تنظیم دستی

سیستم صندلی های عقب

صندلی با روکش چرم

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

ترمز دیسکی به همراه سیستم ترمز ضدقفل (ABS)

نوع غربیلک

فرمان   4 شاخه

کروز کنترل

ندارد

سیستم امنیتی و حافظتی

 

قفل شدن و باز شدن درب‌ها به صورت اتومات

سیستم‌های سقف

سانروف دارد

 

 

مشخصات فنی این خودرو

طبق کارشناسی خودرو موسو ، سانگ یانگ دو مدل پیشرانه دیزلی و دو مدل بنزینی برای موسو ارائه‌داده که از بین آن‌ها مرتب خودرو تنها نسخه‌های بنزینی را به بازار ایران عرضه کرد. موتور قوی‌تر که 6 سیلندر است و حجمی معادل 3200 سی سی دارد، امکان تولید 221 اسب بخار قدرت و حداکثر 307 نیوتون متر گشتاور را فراهم می‌کند. نیروی تولیدشده توسط دو نوع جعبه دنده اتومات یا دستی به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. گیربکس یا از نوع 4 دنده محصول شرکت مرسدس بنز است و یا 5 دنده محصول بورگ وارنر.

در این مدل حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 100 9.8 ثانیه گزارش می‌شود. مصرف سوخت هم در مسافت‌های شهری 16.9 لیتر و در مسافت‌های جاده‌ای 12.4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است که میزان مصرف سوخت ترکیبی را به حدود 14 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رساند.

نوع دیگر موسو که مدل ضعیف‌تر آن است از پیشرانه‌ای با حجم 2300 سی سی بهره می‌برد که 4 سیلندر و تنفس مصنوعی است و  توان تولید 140 اسب بخار قدرت و  حداکثر 215 نیوتون متر گشتاور را دارد. این نیرو توسط گیربکس اتومات 4 سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. در این خودرو حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد  حدودا به 12 ثانیه می‌رسد که بی شک برای یک شاسی بلند آفرود نمونه 3200 لیتری بهتر است.

در رابطه با مصرف سوخت ولی نسخه ضغیف‌تر در مسافت‌های شهری 16.2 لیتر و در مسافت‌های جاده‌ای 11.3 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند که میزان مصرف سوخت ترکیبی آن را به 13.5 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش می‌دهد.

موسو برای حرکت در خیابان‌های داخل شهر از تعلیق با حالت 2H، برای مسیرهای کوهستانی و لغزنده به حالت 4H و برای حرکت در مسیرهای صعب العبور به حالت 4L به صورت دستی و انتخابی قابل تنظیم است. با تغییر سیستم تعلیق متناسب با سختی مسیر قدرت و گشتاور افزایش‌یافته و سرعت کم می‌شود. این سیستم کمک می‌کند تا خودرو به راحتی از مسیرهای مختلف عبورکرده و دچار آسیب نشود.

 

مشخصات فنی

موسو

موسو

کلاس بدنه

شاسی بلند

شاسی بلند

حجم موتور

3199 سی سی

2295 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز تنفس طبیعی

بنزین سوز تنفس طبیعی

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

موتور جلو

محور محرک    

دو دیفرانسیل

دو دیفرانسیل

تعداد سیلندرها

6

4

تعداد سوپاپ ها

24

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

خطی مستقیم

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری 

انژکتوری 

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

221 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

140 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

307 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه

215 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه

ظرفیت باک

73  لیتر بنزین

73  لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

۴ سرعته اتومات و ۵ سرعته دستی

۴ سرعته اتومات

تعلیق جلو

میله‌های پیچشی Torsion و بازوهای جناغی دوبل

میله‌های پیچشی Torsion و بازوهای جناغی دوبل

تعلیق عقب

فنرهای پیچشی و اتصالات چند عضوی

فنرهای پیچشی و اتصالات چند عضوی

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

چهار چرخ محرک

چهار چرخ محرک

حداکثر سرعت

195 کیلومتر بر ساعت

175 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

9.8  ثانیه

11.8  ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

14  لیتر در صد کیلومتر

13.5  لیتر در صد کیلومتر

 

   کارشناسی خودرو موسو از لحاظ فنی                                                    

کارشناسی خودر موسو از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

طراحی این خودرو توسط  Ken Greenly از بخش هنر کالج سلطنتی لندن طراحی شده‌است و ظاهرش برای یک آفرود نسبتا قدیمی طبق کارشناسی خودرو موسو نسبتا قابل قبول است. در نمای جلو دو  چراغ افقی و کشیده با عرض نسبتا کمی حضور دارد. اکثر افراد بر این اعتقادند که این چراغ‌ها برای جثه بزرگ این شاسی بلند مناسب نیستند. بین دو چراغ جلو پنجره‌ای مستطیلی را شاهد هستیم که میان آن آرم سانگ یانگ تعبیه‌شده است. در قسمت سپر چراغ‌ها و در میان آن‌ها پلاک نصب می‌شود. سپر هم طراحی مناسبی دارد و روی آن هواکشی جای گرفته‌است. برجستگی‌های روی کابین و اطراف سپر چهره را پخته‌تر می‌کند.

در نمای جانب نواری مشکی و ممتد کشیده‌شده و پایین درب‌ها هم پلاستیکی مشکی رنگ پوشانده‌است. گرافیک شیشه‌ها هم مناسب است و شیشه راننده سایز بزرگ‌تری دارد. دو برجستگی جدا در جلو و عقب این نما به چشم می‌خورد. در نمای عقب دو چراغ بزرگ دیده‌می‌شود که دو تکه هستند. قسمت پلاستیکی پایین در این نما هم حضور دارد و روی آن دو چراغ کوچک مستطیلی جای گرفتند. بین دو چراغ در قسمتی فرورفته پلاک نصب می‌شود.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با سانگ یانگ موسو را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

موسو 3200

موسو  2300

نوع بدنه

شاسی بلند

شاسی بلند

نوع شاسی

یکپارچه

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل اول

نسل اول

وزن خالص

1930 کیلوگرم

1825 کیلوگرم

طول

4715 میلی متر

4660 میلی متر

عرض

1864 میلی متر

1860 میلی متر

ارتفاع

1735  میلی متر

1740  میلی متر

فاصله محورها

2630 میلی متر

2630 میلی متر

تعداد سرنشین

5

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

۲۵۵/۷۰R15          

۲۳۵/۷۵R15

 

 طراحی ظاهری موسو

طراحی ظاهری موسو

 

کارشناسی خودرو موسو از نظر طراحی داخلی

این خودرو ابعاد مناسبی دارد و به همین واسطه در کابین فضای خوبی برای سرنشینان فراهم می‌شود.  نمی‌توان توقع طراحی یا تجهیزات خیلی مدرن و خاصی از موسو داشت چرا که سال ساخت آن قدیمی است. در قسمت داشبورد بخش پنل کیلومتر شمار و بخش وسط جداگانه هستند و برآمده‌تر از سایر بخش‌ها می‌باشند که دسترسی را برای راننده راحت‌تر می‌کند. در کنسول میانی دو دریچه هوایی را شاهد هستیم که به دلیل انحنای این بخش شکلی نامتعارف دارند. پایین‌تر که تریمی چوبی شکل دارد، سیستم صوتی و کلیدهای تنظیم تهویه مطبوع را در خود جای می‌دهد.

از کارشناسی خودرو موسو در می‌یابیم که فرمان موسو فرمی 4 شاخه دارد و آرم سانگ یانگ در میان آن هک‌شده است. پنل کیلومتر شمار هم از سه دایره برای نمایش اطلاعات به راننده تشکیل می‌شود. صندلی‌ها با روکش چرمی و فضای پا و سر مناسب راحتی سرنشینان را تا حد خوبی فراهم می‌کنند. کیفیت متریال موجود خیلی تعریفی نیست و از ایرادات کابین محسوب می‌شود.

 طراحی داخلی موسو

طراحی داخلی خوردو  موسو

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو موسو به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به اندازه خوبی با خودرو  موسوآشنا شدید. در ادامه به طور خلاصه‌تری مزایا و معایب آن را مشاهده ‌می‌کنید:

مزایا:

  • پیشرانه با عملکرد خوب مخصوصا در نسخه 6 سیلندر
  • قابلیت مناسب برای آفرود
  • کابین جادار
  • تجهیزات ایمنی خوب
  • سواری نرم و راحت

 

معایب :

  • هزینه نگه‌داری و سرویس زیاد
  • ظاهر و طراحی قدیمی
  • ایرادات سیستم برق

 

موسو بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو موسو مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم‌گیری کنید. این خودرو از سال 1382 وارد بازار ایران شد و تولیدش تنها تا سال 1388 ادامه داشت پس نمونه‌های موجود در بازار امروز چیزی بین 10 تا 20 سال کارکرده‌اند. بی‌شک خودرویی که این همه سال کارکرده است، حتی اگر استهلاکش کم باشد و از آن به خوبی نگهداری شود نمی‌تواند در حد یک خودروی صفرکیلومتر سرحال باشد چه برسه به موسو که استهلاک خیلی کمی هم ندارد.

اگر تصمیم به خرید این خودرو دارید باید دردسرهای آن را به جان بخرید و به طور مرتب آن را سرویس کنید تا بتوانید از پیشرانه قوی‌اش لذت ببرید. این خودرو ظاهر جذابی ندارد اما به عنوان یک خودروی آفرود چهره‌ای متفاوت و قابل قبول دارد. امروزه با حضور شاسی بلندهای جدید که اکثرا امکانات رفاهی متنوعی دارند و طراحی داخلی و خارجیشان بسیار به روزتر است، رقابت برای موسو کاری دشوار می‌باشد.

کیفیت قطعات این خودرو خوب است ولی مرتب خودرو که آن را مونتاژ کرده عملکرد خوبی در مونتاژ قطعات ندارد و این عیب ممکن است بعد از گذشت این همه سال خیلی بیشتر عیان شود. به هر حال خرید این خودرو را تنها در صورتی به شما پیشنهاد می‌کنیم که قلبا آن را دوست داشته باشید تا بتوانید با کم و کاست آن بسازید.

 کارشناسی خودرو موسو

بهترین کارشناسی خودرو موسو

 

رقیبان خودرو موسو

طبق کارشناسی خودرو  موسو و سایر خودروها در بازار ایران، نیسان رونیز و سوزوکی ویتارا از رقبای این خودرو در بازار ایران محسوب می‌شوند. موسو در زمان عرضه‌اش بازار پر رقابتی نداشت و در آن زمان تنوع شاسی بلندها بسیار محدود بود. در حال حاضر هم شاسی بلندهای جدید متنوعی در بازار موجود هستند که در اکثر قسمت‌ها نسبت به موسو برتری دارند ولی به احتمال زیادی قیمتشان بیشتر است.

نیسان رونیز

هر دوی این خودروها برای افرادی مناسب می‌باشند که قصد خرید شاسی بلند دارند ولی نمی‌توانند خیلی هزینه کنند. هردو مصرف سوخت زیاد دارند. پیدا کردن قطعات یدکی رونیز راحت‌تر از موسو است ولی موسو موتوری قوی‌تر دارد که محصول مرسدس بنز است پس از لحاظ عملکردی بهتر ظاهر می‌شود. با وجود امکانات محدود موسو باز هم سطح امکانات آن از نیسان رونیز بیشتر است. از نظر سواری نیز موسو نرم و راحت است اما نیسان رونیز از این نظر خوب نیست و خشک است. اگر قصد آفرود سواری دارید هم قابلیت‌های موسو بهتر رضایتتان را جلب خواهد کرد.

سوزوکی ویتارا

نسخه 6 سیلندر موسو پیشرانه‌ای قوی‌تر دارد و قدرت بیشتری تولید می‌کند ولی نسخه 4 سیلندر آن عملکردش از ویتارا ضعیف‌تر است.  از لحاظ ظاهری سوزوکی ویتارا خیلی بهتر است و ظاهری هماهنگ‌تر و مدرن‌تر دارد. تعداد کیسه هوا در سوزکی ویتارا بیشتر است و به طور کل امکانات متنوع‌تر و جدیدتری را در این خودرو شاهد هستیم و به این ترتیب هم کابین دل‌نشین‌تر است هم سفرتان بهتر خواهد بود. مصرف سوخت در موسو بیش از 13 لیتر است ولی میزان مصرف ترکیبی سوخت سوزوکی ویتارا زیر 10 لیتر می‌باشد. ویتارا نسبت به موسو 4 سیلندر برتری دارد ولی اگر عملکرد فنی خیلی برایتان اهمیت دارد می‌توان بین این دو خودرو کمی مردد شد. البته از لحاظ قیمتی نیز موسو کمتر است.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو موسو پرداختیم. با توجه به تمامی مطالب ذکرشده، اصلی‌ترین ایراد این خودرو سال ساخت قدیمی آن است. به این واسطه چه از نظر طراحی داخلی و خارجی و چه از نظر سطح امکانات موسو قدیمی و ابتدایی محسوب می‌شود ولی از نظر عملکرد فنی اگر خودرو سالم باشد مخصوصا در مدل 6 سیلندر وضعیت مناسب است و می‌توان روی آن حساب کرد. بهتر است قبل از اقدام به خرید با تمامی مشخصات خودرو آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته‌باشید.

درخواست سریع کارشناس خودرو