برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو تیوولی و انواع آن

خودروی تیوولی، از محصولات سانگ یانگ کشور کره جنوبی می‌باشد. این خودرو در ایران پرطرفدار است و فروش خوبی را رقم زده‌است. اگر تصمیم به خرید این خودرو گرفتید یا در حال تحقیقات هستید، احتمالا با انواع مختلفی از تیوولی مواجه شدید که بررسی و تصمیم‌گیری را برای شما دشوار کرده‌است.
0 تومان
i h

عنوان : کارشناسی خودرو تیوولی و انواع آنبا تمام جزئیات

 

خودروی تیوولی، از محصولات سانگ یانگ کشور کره جنوبی می‌باشد. این خودرو در ایران پرطرفدار است و فروش خوبی را رقم زده‌است. اگر تصمیم به خرید این خودرو گرفتید یا در حال تحقیقات هستید، احتمالا با انواع مختلفی از تیوولی مواجه شدید که بررسی و تصمیم‌گیری را برای شما دشوار کرده‌است. نگران نباشید!  در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  تیوولی و انواع تیپ و نسخه‌های آندر قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  تیوولی

سانگ یانگ از خودروساران کره‌ای می‌باشد که مقام چهارم خودروسازی را در کره در اختیار دارد. این شرکت در سال 1954 میلادی تاسیس شد و در سال 1997 به دوو موتورز واگذار شد. در نهایت در سال 2010 سانگ یانگ توسط شرکت ماهیندرا خریداری شد. این کمپانی در کشورهای روسیه، هند و قزاقستان هم کارخانه‌هایی جهت تولید برخی خودروهای خویش دارد. گروه صنعتی رامک خودرو از سال ۱۳۸۴ به عنوان نمایندگی رسمی سانگ یانگ در ایران واردات و پشتیبانی محصولات این شرکت را بر عهده دارد.

در سال 1396 سانگ یانگ پنجمین برند، از نظر حجم واردات خودرو به ایران شد. بیشترین آمار واردات خودرو سانگ یانگ از آن تیوولی است که جزو 5 خودروی پرفروش آن سال می‌باشد. به واسطه خدمات پس از فروش مناسب رامک خودرو، مشتریان به خوبی جذب شدند تا جایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران رتبه نهم میزان رضایتمندی از خدمات پس ار فروش را به این شرکت داد.

خودرو سانگ یانگ اولین مدل خودرو این کمپانی تحت مالکیت ماهیندرا می‌باشد. تولید این محصول از سال 2015 آغاز شد و از سال 2016 انواع آن را در بازار ایران شاهد هستیم. با توجه به کارشناسی خودرو تیوولی، این خودرو هم به صورت وارداتی و هم به صورت مونتاژی در ایران عرضه می‌شود که هر کدام در تیپ‌های متفاوتی به دست مشتریان می‌رسند. نسخه‌های وارداتی در 3 تیپ اسپرت، الیت و آرمور تا سال 2018 عرضه شدند. از سال 1399 نسخه‌های مونتاژی جایگزین شدند و در دو تیپ اسپشیال (توربو) و فایتر (توربو) وارد بازار شدند.

در کشورهای دیگر تیوولی با نام‌های "تیوولیان" و "تیوولی Air" هم‌شناخته می‌شود و در ابعاد مختلف با موتورهای متنوع به دست خریداران می‌رسد ولی در ایران تنها در نسخه‌ای با فاصله محوری کوتاه 2600 میلی متر با ابعاد 4195x1795x1590 و موتورهای بنزینی حضور دارد و امکان سفارش مدل دو دیفرانسیل آن هنوز هم برای ایرانیان فراهم نیست.

تیپ‌ها و نسخه‌های عرضه‌شده تیوولی در بازار در ظاهر، امکانات و حتی مشخصات فنی با هم تفاوت‌هایی دارند که برای بررسی بهتر و دقیق‌تر و هم‌چنین پرهیز از اضافه‌گویی این تفاوت‌ها را در هر بخش مخصوص به خود در ادامه بیان خواهیم کرد.

 

   کارشناسی خودرو تیوولی                   

بررسی ویژگی‌های خودرو تیوولی

 

امکانات و تجهیزات خودرو تیوولی

اگر بخواهیم به طور کلی نگاهی به تجهیزات تیوولی بیاندازیم می‌توان سطح آن را قابل قبول دانست. حتی در نسخه‌های نیمه فول هم نیاز سرنشینان به خوبی برآورده می‌شود. در ادامه به ترتیب سطح آپشن‌ها و تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم. سطح امنیت این خودرو در موسسه استاندارد و ایمنی اروپا بررسی‌شده و 3 ستاره امنیتی از 5 ستاره به آن تعلق‌گرفته که خیلی ایده آل نیست.

تیوولی الیت و اسپرت

این دو تیپ همزمان با هم عرضه شدند. از نظر امکانات رفاهی در کارشناسی خودرو تیوولی  مشابه یکدیگر هستند با این تفاوت که تیپ الیت سقف هم رنگ بدنه دارد و مجهز به سانروف است ولی در نسخه اسپرت سقفی مشکی رنگ و بدون سانروف را شاهد هستیم. رینگ‌های خودرو در الیت آلومینیومی و در اسپرت مشکی هستند.

تیوولی آرمور

در اواخر سال 2017 تیوولی به روز رسانی شد. سطح امکانات مشابه الیت و بیشتر تغییرات در ظاهر خلاصه می‌شود. در آرمور سفارشی سازی تریم کابین با رنگ های کرم، مشکی و زرشکی فراهم شد و رینگ‌ها هم متفاوت هستند.

تیوولی  مونتاژی

این خودروی جدید به شکل مونتاژی عرضه شد. نسخه فایتر همان نسخه نیمه فول تیوولی مونتاژی است. نسبت به مدل‌های قدیمی ظاهر تغییر‌کرده است. مهم‌ترین تفاوت در این سری جدید اضافه شدن کنترل سرعت در سرازیری (HDC) می‌باشد. در نوع اسپشیال یا همان فول، امکاناتی از جمله صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 10 جهت، سردکن صندلی‌های ردیف جلو، شارژر وایرلس، تهویه مطبوع 2 منطقه‌ای و رادار نقطه کور هم عرضه می‌شود.

در جدول زیر امکانات رفاهی نسخه‌های وارداتی و مونتاژی را مشاهده می‌کنید که تفاوت هر تیپ در بخش مربوط به خودش جهت کارشناسی خودرو تیوولی ذکرشده است:

امکانات رفاهی وآپشن‌ها

تیوولی وارداتی

تیوولی مونتاژ

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک - 6 دنده (جلو)

اتوماتیک تیپ ترونیک - 6 دنده (جلو)

سیستم آینه ها

آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم و تاشوندگی برقی - دارای گرمکن -  دارای راهنمای روی آینه - آینه جلو حساس به نور  ECM

آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم و تاشوندگی برقی - دارای گرمکن -  دارای راهنمای روی آینه - آینه الکتروکرومیک وسط

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور عقب – سنسور باران – سنسور فشار باد تایر

مجهز به سنسور جلو و عقب – سنسور باران – سنسور فشار باد تایر

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضدقفل (ABS) -  سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) - سیستم کنترل کشش (TCS) -  سیستم کمکی ترمز  EBA -   سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC) - سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC) – سیستم ضد واژگونی

سیستم ترمز ضدقفل (ABS) -  سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) - سیستم کنترل کشش (TCS) -  سیستم کمکی ترمز  EBA -   سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC) - سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC) – سیستم ضد واژگونی – کنترل  سرعت در سرازیری (HDC)

سیستم شیشه ها

شیشه‌های برقی جلو و عقب -  مجهز به قفل کودک -  شیشه بالابر آنتی‌ترپ

شیشه دودی عقب در مدل اسپرت

شیشه‌های برقی جلو و عقب -  مجهز به قفل کودک -  شیشه بالابر آنتی‌ترپ -  گرمکن شیشه عقب - برف پاک کن اتوماتیک

سیستم صوتی

دارای 6  عدد بلندگو و 2 آمپلی فایر – هندزفری – قابلیت پشتیبانی از  Bluetooth - USB - MP3 - iPod - AUX - HDMI

دارای 8  عدد بلندگو  و 2 آمپلی فایر  – هندزفری – قابلیت پشتیبانی از  Bluetooth - USB - MP3 - iPod - AUX - HDMI

سیستم مولتی مدیا

دارای مانتیور  7 اینچی لمسی – دوربین عقب

دارای مانیتور 10 اینچی اندروید با قابلیت اتصال به اینترنت، بلوتوث، وای فای و USB– دوربین عقب

کیسه هوا

مجموعا 6 عدد برای راننده و سرنشین کناری – کیسه هوای جانبی جلو و پرده‌ای

مجموعا 6 عدد برای راننده و سرنشین کناری – کیسه هوای جانبی جلو و پرده‌ای

سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع دیجیتال -  دارای دریچه تهویه عقب

اتوماتیک دو منطقه‌ای در اسپشیال و دستی در فایتر با سنسور دما و صفحه نمایش دیجیتال

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های هالوژن دارای مه شکن - دارای چراغ روز (Daylight) - سیستم اتوماتیک روشن و خاموش شدن چراغ‌ها (AutoLight)

چراغ‌های هالوژن دارای مه شکن - دارای چراغ روز (Daylight) - سیستم اتوماتیک روشن و خاموش شدن چراغ‌ها (AutoLight) – قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌ها – سنسور نور

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED به همراه مه شکن

چراغ‌های LED به همراه مه شکن

سیستم های کمک رانندگی

کروز کنترل – رانندگی  3 حالته (اکو - وینتر - پاور)  -  سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک

کروز کنترل – رانندگی  3 حالته (اکو - وینتر - پاور)  -  سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک – مجهز به رادار نقطه کور (اسپشیال) و دوربین 360 درجه

سیستم صندلی های جلو

تنظیم دستی صندلی‌های جلو – مجهز به گرمکن – خروجی 12 ولت – دارای روکش چرم

تنظیم برقی 8 حالته صندلی‌های جلو (10 حالته در اسپشیال) – مجهز به گرمکن و سردکن 3 حالته (اسپشیال) – خروجی 12 ولت – شارژر وایرلس (اسپشیال)  – دارای روکش چرم

سیستم صندلی های عقب

صندلی تاشو و دو تکه - دارای روکش چرم - قابلیت اتصال صندلی کودک (ISOFIX) -  دارای استراحتگاه دست به همراه جالیوانی

صندلی تاشو و دو تکه - دارای روکش چرم - قابلیت اتصال صندلی کودک (ISOFIX) -  دارای استراحتگاه دست به همراه جالیوانی

داشبرد

دارد

دارد

سیستم ترمزها

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم فرمان

قدرت فرمان برقی حساس به سرعت

قدرت فرمان برقی حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان  3 حالته (اسپرت - کامفورت - نرمال) – مجهز به دکمه‌های کنترلی – دارای روکش چرم (در مدل الیت و آمور)

فرمان  3 حالته (اسپرت - کامفورت - نرمال) – مجهز به دکمه‌های کنترلی – دارای روکش چرم (در الیت)

کروز کنترل

دارد

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

 

سیستم ضد سرقت ایموبلایزر - سیستم ورود و روشن کردن خودرو بدون کلید (Keyless)

سیستم ضد سرقت ایموبلایزر - سیستم ورود و روشن کردن خودرو بدون کلید (Keyless)

سیستم‌های سقف

سانروف دو حالته برقی در مدل الیت و آمور

اسپویلر سقفی و سقف رنگی در مدل اسپرت

سانروف دو حالته برقی در مدل الیت

اسپویلر سقفی و سقف رنگی در مدل اسپرت

 

 بررسی امکانات تیوولی

بررسی امکانات تیوولی و انواع آن

 

مشخصات فنی این خودرو

از کارشناسی خودرو تیوولی در می‌یابیم که تمامی نسخه‌های وارداتی (الیت – اسپورت – آمور) از سیستم فنی مشابه تشکیل شدند. این سری محصولات در کاپوت خود پیشرانه‌ای 1.6 لیتری 4 سیلندر و تنفس طبیعی دارند که با استفاده از آن امکان تولید 125 اسب بخار قدرت و حداکثر 160 نیوتون متر گشتاور ایجاد می‌شود. این نیروی تولیدشده توسط گیربکسی 6 سرعته اتومات تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. نسخه‌های موجود در کشور تک دیفرانسیل هستند ولی تعدادی محدود نسخه‌ی دو دیفرانسیل هم در سال 2016 واردشده است.

با استفاده از این سیستم تجربه حداکثر سرعت 181 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد  حدودا 12 ثانیه‌ای مهیا می‌شود. نسخه‌های وارداتی در مسافت‌های شهری به ازای هر 100 کیلومتر 10.2 لیتر بنزین  و در مسافت‌های جاده‌ای 6.1 لیتر احتیاج دارند. با این ارقام مصرف سوخت ترکیبی به رقم 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد.

تیوولی مونتاژی

این سری محصولات هم چه در مدل فایتر و چه اسپشیال از یک نوع پیشرانه بهره می‌برند. در سری جدید از پیشرانه  1.5 لیتری 4 سیلندر توربو استفاده می‌شود. با این پیشرانه امکان تولید قدرت 163 اسب بخار و حداکثر گشتاور 260 نیوتون متر وجود دارد که از قبل بهتر است. در این سری سیستم سوخت رسانی از نوع تزریق مستقیم می‌باشد ولی جعبه دنده همان 6 سرعته اتومات تیپ ترونیک است.

با استفاده از سیستم جدید ، شتاب حدودا سه ثانیه بهتر و طبق گزارشات به 8.9 ثانیه می‌رسد.  نکته مهم دیگر کاهش مصرف سوخت می‌باشد که امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است. این خودروها در مسافت‌های شهری 7.1 لیتر و در مسافت‌های جاده‌ای 5.1 لیتر بنزین به ازای هر صد کیلومتر مصرف می‌کنند. با این تفاسیر مصرف سوخت ترکیبی به 5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر کاهش یافته‌است.

 

مشخصات فنی

تیوولی وارداتی

تیوولی مونتاژ

کلاس بدنه

کراس اور

کراس اور

حجم موتور

1597 سی سی

1497 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

بنزینی دارای توربو

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

4

تعداد سوپاپ ها

16

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

128 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه

163 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

157 نیوتن بر متر

260 نیوتن متر در 1500 الی 4500 دور بر دقیقه

توان خروجی حجمی

80.15 اسب بخار بر لیتر

108.6 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

پاشش چند نقطه ای سوخت MPI

انژکتوری با تزریق مستقیم سوخت GDI

ظرفیت باک

50  لیتر بنزین

50  لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک – 6  دنده (جلو)

اتوماتیک تیپ ترونیک – 6  دنده (جلو)

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی خنک شونده

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

دیسکی

تعلیق جلو

مک فرسون

مک فرسون

تعلیق عقب

تورشن بار

تورشن بار

کمک فنرهای جلو و عقب

هیدرولیکی

هیدرولیکی

حداکثر سرعت

181 کیلومتر بر ساعت

175  کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

12.2  ثانیه

8.9 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

۷.6  لیتر در صد کیلومتر

5   لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 6

یورو 5

 کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

                       

کارشناسی خودر تیوولی از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

تا قبل از تیوولی معمولا چهره خودروهای ساخت سانگ یانگ عجیب بود و عامه مردم آن‌ها را نمی‌پسندیدند اما این خودرو به عنوان اولین تجربه کراس اور سانگ یانگ محبوبیت خوبی بین خریداران پیدا کرد. طبق بررسی ظاهر هر نسخه متفاوت است و در هر سری تغییراتی جهت بهبود اعمال‌شده است.

الیت

 اولین خودروی واردشده نسخه الیت بود که اسفند 1394 به بازار ایران رسید. در نمای جلو  دو چراغ کشیده که با نواری مشکی به هم متصل هستند، به چشم می‌خورد. در میان این قسمت هم آرم سانگ یانگ حضور دارد. در قسمت سپر دو تکه هواکش و پلاک در وسط تعبیه شدند. در اطراف هم دو مه شکن چهاروجهی در قابی فرورفته جای گرفتند. وجود خطوط و برجستگی‌ها جذابیت این نما را بسیار بیشتر می‌کند.

در نمای جانب هم خط و برجستگی‌ها جهت بهبود نما حضور دارند. شیشه‌ها قابی کرومی دارند که ظاهر را لوکس‌تر نشان می‌دهد. رینگ‌های 18 اینچی طراحی مناسب و هماهنگی دارند. در نمای عقب دو چراغ با گرافیکی نسبتا خاص را شاهد هستیم که زیبایی یا زشتی آن به سلیقه شما بستگی دارد. روی درب صندوق آرم سانگ یانگ و نام تیوولی به خوبی و به شکل کرومی تعبیه‌شده است. در پایین‌تر در بخشی فرورفته پلاک نصب می‌شود و روی سپر دو مه شکن باریک و افقی به همراه دیفیوزر جای گذاری شده‌اند. سقف الیت هم رنگ بدنه است و سانروف دارد.

تیوولی اسپرت

این نسخه از خرداد 1395 عرضه شد و به جای سقف هم رنگ از سقفی مشکی و بدون سانروف بهره می‌برد. رینگ‌ها هم به رنگ مشکی درآمده‌اند. در کل همانطور که از اسمش پیدا است سعی‌شده تا با استفاده از رنگ مشکی ظاهری جوان پسندتر و اسپرت به خودرو داده‌شود.

تیوولی آرمور

در سال 2017 تیوولی برای رقابت بهتر اولین فیس لیفت خود را ارائه کرد که در ایران به نام آرمور معروف شد. در واقعیت آرمور موجود در ایران با آرمور کره‌ای متفاوت است چرا که در آن از کیت بدنه اسپرت یا خطوط رنگی روی کاپوت خبری نیست.  نسبت به فیس قدیم این خودرو چراغ‌هایی با گرافیک جذاب‌تر دارد.

طراحی سپر هم متفاوت و جذاب است. شکل هواکش‌ها قشنگ‌تر است و روی آن از خط کرومی استفاده می‌شود. دو طرف هواکش با خطوطی شکسته به قاب مشکی رنگِ مربوط به مه شکن وصل می‌شود. مه شکن هم با عرضی کم‌تر در دو طرف سپر حضور دارد. در نمای جانب طراحی متفاوت رینگ‌ها را شاهد هستیم. نمای عقب هم سپری متفاوت دارد و مه شکن‌ها با گرافیکی جدید و قاب کرومی هماهنگ‌تر هستند.

فایتر و اسپشیال توربو

سپر این نسخه به طور کلی متفاوت طراحی‌شده استت. مه شکن‌ها هم به جای یک تکه چندتایی و جذاب‌تر هستند. طراحی چراغ‌ها هم متفاوت است.  علاوه بر این رینگ‌های نسخه توربو هم از گرافیکی متفاوت بهره می‌برند. نسخه اسپشیال هم در اکثر قسمت‌ها مشابه نسخه فایتر است تنها در چراغ‌ها و مه شکن‌های ال ای دی سپر جلو طراحی متفاوتی دارد.

مشخصات ظاهری

تیوولی وارداتی

تیوولی مونتاژ

نوع بدنه

شاسی بلند کوچک

شاسی بلند کوچک

نوع شاسی

یکپارچه

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل اول

نسل اول

وزن خالص

1300 کیلوگرم

1335 کیلوگرم

طول

4202 میلی متر

4225 میلی متر

عرض

1797 میلی متر

1810 میلی متر

ارتفاع

1600  میلی متر

1613  میلی متر

فاصله محورها

2600 میلی متر

2600 میلی متر

تعداد سرنشین

5

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

215/45R18

215/45R18

 

 کارشناسی خودروسانگ یانگ تیوولی

خودروی  تیوولی الیت

کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

طراحی خارجی تیوولی اسپرت

 کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

ظاهر تیوولی آرمور

کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

تیوولی فایتر توربو

کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

چهره تیوولی اسپشیال

 

 

کارشناسی خودرو تیوولی از نظر طراحی داخلی

طراحی کابین تیوولی در همه نسخه‌ها هماهنگ و جذاب است. به دلیل وجود تفاوت‌هایی بین تیپ‌های مختلف، به ترتیب سال عرضه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. دقت داشته‌باشید که برخی خودروهای تیوولی فاقد مانتیور می‌باشند پس در حین خرید به حضور این نمایشگر توجه کنید.

در مدل 2016 الیت و اسپرت در میان داشبورد مانتیوری 7 اینچی به چشم می‌خورد که اطراف آن دو دریچه‌های عمودی در قابی نقره‌ای جای گرفتند. پایین مانتیور، کلیدهای مربوط به تنظیمات سیستم صوتی و سپس سیستم تهویه مطبوع با چینش مرتبی به چشم می‌خورند. فرمان خودرو هم ترئینات کرومی دارد و روی آن آرم سانگ یانگ و دکمه‌های کنترلی تعبیه شدند. پنل کیلومتر شمار از دو دایره آنالوگ و نمایشگری در میان آن‌ها جهت نمایش اطلاعات به راننده تشکیل می‌شود.

در این خودرو معمولا از تریم مشکی و کرم استفاده می‌شود. فضای خودرو کاملا جادار است  و سرنشینان چه از نظر فضای پا و چه فضای سر مشکلی نخواهند داشت.  کیفیت مواد بکاررفته در کابین متوسط است ولی وجود روکش چرمی فرمان و صندلی‌ها به لوکس بودن این فضا کمک می‌کند. از ایرادات این خودرو صندوق عقب نسبتا کوچک آن است.

آرمور

این خودرو تریم تک رنگ  مشکی، کرم یا زرشکی را در داخل خودرو به کار می‌برد. تریم فرمان هم متفاوت است و چرم‌دوزی‌ها دوخت اختصاصی دارند.

فایتر

مدل فایتر کابینی شبیه به نسخه‌های وارداتی دارد با این تفاوت که لیور دنده طرحی جدید دارد و به گردگیر مجهز است. در این طرح تعویض دنده در حالت تیپ ‌ترونیک با جابه‌جایی خود لیور صورت می‌گیرد در صورتی که در مدل‌های قبلی این کار با دکمه‌های کنار لیور امکان پذیر بود. تفاوت بعدی مانتیور کابین است که سایزی بزرگ‌تر دارد و سیستم عامل آن متفاوت است.

اسپشیال

در این سری تغییرات کابین واضح‌تر هستند  طراحی قسمت میانی داشبورد، صفحه نشان‌دهنده‌ها و نحوه قرارگیری دکمه‌ها، کاملاً با نسخه‌های قبلی تفاوت دارد. در این نسخه دریچه‌های هوایی شکلی مستطیلی و افقی دارند که بالای مانیتور بزرگ‌تر قرار می‌گیرد. دکمه‌های قسمت پایینی نسبت به قبل چینش و طرحی متفاوت با تعداد کمتر دارند. ساختار پنل کیلومتر شمار هم متفاوت است و سبکی مدرن‌تر دارد. با وجود امکانات رفاهی جدید در این نسخه‌ی فول بی‌شک سرنشینان احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.

 

 طراحی داخلی خودرو سانگ یانگ تیوولی

طراحی داخلی خوردو  تیوولی  وارداتی

 طراحی داخلی خودرو سانگ یانگ تیوولی

طراحی داخلی خوردو  تیوولی مونتاژی

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو تیوولی به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به اندازه خوبی با خودرو  تیوولیآشنا شدید. در ادامه به طور خلاصه‌تری مزایا و معایب آن را مشاهده ‌می‌کنید:

 

مزایا:

  • طراحی ظاهری جذاب
  • کابین جادار با فضای دل نشین
  • امکانات رفاهی متنوع
  • بازار دست دوم خوب
  • خدمات پس از فروش گسترده
  • بهبود شتاب و کشش در نسخه‌های توربو
  • مصرف سوخت مناسب مخصوصا در نسخه‌های توربو
  • استهلاک کم

معایب :

  • تهویه دستی (دیجیتال) در نسخه‌های اول
  • عملکرد فنی ضعیف‌تر انواع تنفس طبیعی
  • حساسیت پیشرانه توربو به کیفیت سوخت
  • فرمان پذیری نه چندان عالی

 

تیوولی بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو تیوولی مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم‌گیری کنید. این خودرو نسبت به رقبای حاضر در بازارش چیزی کم ندارد. سطح امکانات تیوولی مناسب است و حتی در نسخه‌های نیمه فول باز هم آسایش سرنشینان به خوبی فراهم می‌شود و در نسخه‌های فول این تجهیزات سفری خوشایند را ایجاد می‌کنند.

در رابطه با مشخصات فنی نیز بی شک مدل‌های توربو وضع خیلی خوبی دارند و با قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر خیلی ایده‌آل‌تر هستند اما در نسخه‌های معمولی با تنفس طبیعی هم می‌توان امتیازی مطلوبی کسب کند ولی جوانانی که عاشق سرعت و رانندگی‌های هیجانی هستند شاید خیلی طرفدار این خودرو نباشند.

نکته‌ای که در رابطه با خودروهای وارداتی و غیر وطنی اهمیت دارد خدمات  پس از فروش و تامین قطعات یدکی است. این موضوع برای خودروی تیوولی مطلوب است و می‌توان به رامک خودرو در این زمینه اعتماد کرد. البته که به واسطه استهلاک کم خودرو و عدم کارکرد زیاد نسخه‌های موجود در بازار احتمالا تا مدت‌ها این مسئله دغدغه نباشد.

در نهایت این خودرو به خانواده‌ها مخصوصا اگر برای مصارف شهری دنبال خودروی مناسبی هستند پیشنهاد می‌شود و با ظاهر جذاب و آپشن‌های فراوان می‌تواند آن‌ها را راضی کند. اما تصمیم‌گیرنده نهایی شما هستید.

 کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

بهترین کارشناسی خودرو تیوولی

 

رقیبان خودرو تیوولی

طبق کارشناسی خودرو  تیوولی و سایر خودروها در بازار ایران،  رقبا را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. در بازار برای تیپ‌های فایتر و اسپشیال رقیبانی مثل پژو 2008 ،  سیتروئن C3 و نیسان جوک و برای تیپ‌های اسپرت، الیت و آرمور رقبابی چینی مثل هاوال اچ2، جک اس 5 و تیگو 5  یا دی اس 6 حضور دارند.

خودروهای رقیب چینی اعتبار و سابقه سانگ یانگ را ندارند و حتی از نظر توانایی‌های حرکتی هم معمولا سطحی پایین‌تر از تیوولی دارند اما معمولا از نظر جاداری و استفاده‌های چندمنظوره گزینه‌های مناسبی هستند. خودرویی مانند دی اس 6 هم از لحاظ قیمتی در همان رنج است  و خصلت‌های لاکچری‌تری دارد اما از نظر خدمات پس از فروش و عرضه به پای سانگ یانگ نمی‌رسد.

پژو 2008 هم که از رقیبان اصلی است از نظر ایمنی سطحی بالاتر دارد و شتاب و قابلیت‌های دینامیکی‌اش بهتر است  و در عین حال با قیمتی مناسب‌تر به فروش می‌رسد. در این مقایسه هم سطح تجهیزات رفاهی و خدمات فروش برای خودروی سانگ یانگ برتری می‌آورد.  نیسان جوک از لحاظ قیمتی در رده تیوولی اسپشیال می‌باشد و توانایی حرکتی و آپشن‌های سطح پایین‌تری دارد اما از لحاظ ایمنی و اعتبار برند سرتر است و استهلاک آن کمتر گزارش می‌شود.

به طور کلی خودروهایی در این سطح و قیمت معمولا شرایط مناسبی دارند و انتخاب بین آن‌ها به خواسته‌های شما و نوع استفاده از خودرو بستگی دارد و لازم است قبل از تصمیم‌گیری با تمام این رقیبان و عملکرد آن‌ها به طور کامل آشنا شوید.

 کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

بررسی انواع تیوولی و مشخصات آن‌ها

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو تیوولی پرداختیم. با توجه به تمامی مطالب ذکرشده، این خودروی معتبر می‌تواند نیازهای خانواده‌ها را مخصوصا در مسافت‌های شهری خیلی خوب برطرف کند و تنها شاید برای رانندگی‌های مهیج و پر سرعت خیلی خوب نباشد. ظاهر جذاب، امکانات ایمنی متنوع و عملکرد فنی خوب مخصوصا در نسخه‌های توربو خریداران زیادی را مخصوصا در ایران به این خودرو جذب کرده‌است. در صورتی که قصد خرید دارید بهتر است قبل از آن با انواع تیپ‌ها و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید تا مناسب‌ترین گزینه موجود در بازار را برای خود برگزینید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

عنوان : کارشناسی خودرو تیوولی و انواع آنبا تمام جزئیات

 

خودروی تیوولی، از محصولات سانگ یانگ کشور کره جنوبی می‌باشد. این خودرو در ایران پرطرفدار است و فروش خوبی را رقم زده‌است. اگر تصمیم به خرید این خودرو گرفتید یا در حال تحقیقات هستید، احتمالا با انواع مختلفی از تیوولی مواجه شدید که بررسی و تصمیم‌گیری را برای شما دشوار کرده‌است. نگران نباشید!  در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  تیوولی و انواع تیپ و نسخه‌های آندر قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  تیوولی

سانگ یانگ از خودروساران کره‌ای می‌باشد که مقام چهارم خودروسازی را در کره در اختیار دارد. این شرکت در سال 1954 میلادی تاسیس شد و در سال 1997 به دوو موتورز واگذار شد. در نهایت در سال 2010 سانگ یانگ توسط شرکت ماهیندرا خریداری شد. این کمپانی در کشورهای روسیه، هند و قزاقستان هم کارخانه‌هایی جهت تولید برخی خودروهای خویش دارد. گروه صنعتی رامک خودرو از سال ۱۳۸۴ به عنوان نمایندگی رسمی سانگ یانگ در ایران واردات و پشتیبانی محصولات این شرکت را بر عهده دارد.

در سال 1396 سانگ یانگ پنجمین برند، از نظر حجم واردات خودرو به ایران شد. بیشترین آمار واردات خودرو سانگ یانگ از آن تیوولی است که جزو 5 خودروی پرفروش آن سال می‌باشد. به واسطه خدمات پس از فروش مناسب رامک خودرو، مشتریان به خوبی جذب شدند تا جایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران رتبه نهم میزان رضایتمندی از خدمات پس ار فروش را به این شرکت داد.

خودرو سانگ یانگ اولین مدل خودرو این کمپانی تحت مالکیت ماهیندرا می‌باشد. تولید این محصول از سال 2015 آغاز شد و از سال 2016 انواع آن را در بازار ایران شاهد هستیم. با توجه به کارشناسی خودرو تیوولی، این خودرو هم به صورت وارداتی و هم به صورت مونتاژی در ایران عرضه می‌شود که هر کدام در تیپ‌های متفاوتی به دست مشتریان می‌رسند. نسخه‌های وارداتی در 3 تیپ اسپرت، الیت و آرمور تا سال 2018 عرضه شدند. از سال 1399 نسخه‌های مونتاژی جایگزین شدند و در دو تیپ اسپشیال (توربو) و فایتر (توربو) وارد بازار شدند.

در کشورهای دیگر تیوولی با نام‌های "تیوولیان" و "تیوولی Air" هم‌شناخته می‌شود و در ابعاد مختلف با موتورهای متنوع به دست خریداران می‌رسد ولی در ایران تنها در نسخه‌ای با فاصله محوری کوتاه 2600 میلی متر با ابعاد 4195x1795x1590 و موتورهای بنزینی حضور دارد و امکان سفارش مدل دو دیفرانسیل آن هنوز هم برای ایرانیان فراهم نیست.

تیپ‌ها و نسخه‌های عرضه‌شده تیوولی در بازار در ظاهر، امکانات و حتی مشخصات فنی با هم تفاوت‌هایی دارند که برای بررسی بهتر و دقیق‌تر و هم‌چنین پرهیز از اضافه‌گویی این تفاوت‌ها را در هر بخش مخصوص به خود در ادامه بیان خواهیم کرد.

 

   کارشناسی خودرو تیوولی                   

بررسی ویژگی‌های خودرو تیوولی

 

امکانات و تجهیزات خودرو تیوولی

اگر بخواهیم به طور کلی نگاهی به تجهیزات تیوولی بیاندازیم می‌توان سطح آن را قابل قبول دانست. حتی در نسخه‌های نیمه فول هم نیاز سرنشینان به خوبی برآورده می‌شود. در ادامه به ترتیب سطح آپشن‌ها و تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم. سطح امنیت این خودرو در موسسه استاندارد و ایمنی اروپا بررسی‌شده و 3 ستاره امنیتی از 5 ستاره به آن تعلق‌گرفته که خیلی ایده آل نیست.

تیوولی الیت و اسپرت

این دو تیپ همزمان با هم عرضه شدند. از نظر امکانات رفاهی در کارشناسی خودرو تیوولی  مشابه یکدیگر هستند با این تفاوت که تیپ الیت سقف هم رنگ بدنه دارد و مجهز به سانروف است ولی در نسخه اسپرت سقفی مشکی رنگ و بدون سانروف را شاهد هستیم. رینگ‌های خودرو در الیت آلومینیومی و در اسپرت مشکی هستند.

تیوولی آرمور

در اواخر سال 2017 تیوولی به روز رسانی شد. سطح امکانات مشابه الیت و بیشتر تغییرات در ظاهر خلاصه می‌شود. در آرمور سفارشی سازی تریم کابین با رنگ های کرم، مشکی و زرشکی فراهم شد و رینگ‌ها هم متفاوت هستند.

تیوولی  مونتاژی

این خودروی جدید به شکل مونتاژی عرضه شد. نسخه فایتر همان نسخه نیمه فول تیوولی مونتاژی است. نسبت به مدل‌های قدیمی ظاهر تغییر‌کرده است. مهم‌ترین تفاوت در این سری جدید اضافه شدن کنترل سرعت در سرازیری (HDC) می‌باشد. در نوع اسپشیال یا همان فول، امکاناتی از جمله صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 10 جهت، سردکن صندلی‌های ردیف جلو، شارژر وایرلس، تهویه مطبوع 2 منطقه‌ای و رادار نقطه کور هم عرضه می‌شود.

در جدول زیر امکانات رفاهی نسخه‌های وارداتی و مونتاژی را مشاهده می‌کنید که تفاوت هر تیپ در بخش مربوط به خودش جهت کارشناسی خودرو تیوولی ذکرشده است:

امکانات رفاهی وآپشن‌ها

تیوولی وارداتی

تیوولی مونتاژ

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک - 6 دنده (جلو)

اتوماتیک تیپ ترونیک - 6 دنده (جلو)

سیستم آینه ها

آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم و تاشوندگی برقی - دارای گرمکن -  دارای راهنمای روی آینه - آینه جلو حساس به نور  ECM

آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم و تاشوندگی برقی - دارای گرمکن -  دارای راهنمای روی آینه - آینه الکتروکرومیک وسط

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور عقب – سنسور باران – سنسور فشار باد تایر

مجهز به سنسور جلو و عقب – سنسور باران – سنسور فشار باد تایر

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضدقفل (ABS) -  سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) - سیستم کنترل کشش (TCS) -  سیستم کمکی ترمز  EBA -   سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC) - سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC) – سیستم ضد واژگونی

سیستم ترمز ضدقفل (ABS) -  سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) - سیستم کنترل کشش (TCS) -  سیستم کمکی ترمز  EBA -   سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC) - سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC) – سیستم ضد واژگونی – کنترل  سرعت در سرازیری (HDC)

سیستم شیشه ها

شیشه‌های برقی جلو و عقب -  مجهز به قفل کودک -  شیشه بالابر آنتی‌ترپ

شیشه دودی عقب در مدل اسپرت

شیشه‌های برقی جلو و عقب -  مجهز به قفل کودک -  شیشه بالابر آنتی‌ترپ -  گرمکن شیشه عقب - برف پاک کن اتوماتیک

سیستم صوتی

دارای 6  عدد بلندگو و 2 آمپلی فایر – هندزفری – قابلیت پشتیبانی از  Bluetooth - USB - MP3 - iPod - AUX - HDMI

دارای 8  عدد بلندگو  و 2 آمپلی فایر  – هندزفری – قابلیت پشتیبانی از  Bluetooth - USB - MP3 - iPod - AUX - HDMI

سیستم مولتی مدیا

دارای مانتیور  7 اینچی لمسی – دوربین عقب

دارای مانیتور 10 اینچی اندروید با قابلیت اتصال به اینترنت، بلوتوث، وای فای و USB– دوربین عقب

کیسه هوا

مجموعا 6 عدد برای راننده و سرنشین کناری – کیسه هوای جانبی جلو و پرده‌ای

مجموعا 6 عدد برای راننده و سرنشین کناری – کیسه هوای جانبی جلو و پرده‌ای

سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع دیجیتال -  دارای دریچه تهویه عقب

اتوماتیک دو منطقه‌ای در اسپشیال و دستی در فایتر با سنسور دما و صفحه نمایش دیجیتال

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های هالوژن دارای مه شکن - دارای چراغ روز (Daylight) - سیستم اتوماتیک روشن و خاموش شدن چراغ‌ها (AutoLight)

چراغ‌های هالوژن دارای مه شکن - دارای چراغ روز (Daylight) - سیستم اتوماتیک روشن و خاموش شدن چراغ‌ها (AutoLight) – قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌ها – سنسور نور

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED به همراه مه شکن

چراغ‌های LED به همراه مه شکن

سیستم های کمک رانندگی

کروز کنترل – رانندگی  3 حالته (اکو - وینتر - پاور)  -  سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک

کروز کنترل – رانندگی  3 حالته (اکو - وینتر - پاور)  -  سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک – مجهز به رادار نقطه کور (اسپشیال) و دوربین 360 درجه

سیستم صندلی های جلو

تنظیم دستی صندلی‌های جلو – مجهز به گرمکن – خروجی 12 ولت – دارای روکش چرم

تنظیم برقی 8 حالته صندلی‌های جلو (10 حالته در اسپشیال) – مجهز به گرمکن و سردکن 3 حالته (اسپشیال) – خروجی 12 ولت – شارژر وایرلس (اسپشیال)  – دارای روکش چرم

سیستم صندلی های عقب

صندلی تاشو و دو تکه - دارای روکش چرم - قابلیت اتصال صندلی کودک (ISOFIX) -  دارای استراحتگاه دست به همراه جالیوانی

صندلی تاشو و دو تکه - دارای روکش چرم - قابلیت اتصال صندلی کودک (ISOFIX) -  دارای استراحتگاه دست به همراه جالیوانی

داشبرد

دارد

دارد

سیستم ترمزها

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم فرمان

قدرت فرمان برقی حساس به سرعت

قدرت فرمان برقی حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان  3 حالته (اسپرت - کامفورت - نرمال) – مجهز به دکمه‌های کنترلی – دارای روکش چرم (در مدل الیت و آمور)

فرمان  3 حالته (اسپرت - کامفورت - نرمال) – مجهز به دکمه‌های کنترلی – دارای روکش چرم (در الیت)

کروز کنترل

دارد

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

 

سیستم ضد سرقت ایموبلایزر - سیستم ورود و روشن کردن خودرو بدون کلید (Keyless)

سیستم ضد سرقت ایموبلایزر - سیستم ورود و روشن کردن خودرو بدون کلید (Keyless)

سیستم‌های سقف

سانروف دو حالته برقی در مدل الیت و آمور

اسپویلر سقفی و سقف رنگی در مدل اسپرت

سانروف دو حالته برقی در مدل الیت

اسپویلر سقفی و سقف رنگی در مدل اسپرت

 

 بررسی امکانات تیوولی

بررسی امکانات تیوولی و انواع آن

 

مشخصات فنی این خودرو

از کارشناسی خودرو تیوولی در می‌یابیم که تمامی نسخه‌های وارداتی (الیت – اسپورت – آمور) از سیستم فنی مشابه تشکیل شدند. این سری محصولات در کاپوت خود پیشرانه‌ای 1.6 لیتری 4 سیلندر و تنفس طبیعی دارند که با استفاده از آن امکان تولید 125 اسب بخار قدرت و حداکثر 160 نیوتون متر گشتاور ایجاد می‌شود. این نیروی تولیدشده توسط گیربکسی 6 سرعته اتومات تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. نسخه‌های موجود در کشور تک دیفرانسیل هستند ولی تعدادی محدود نسخه‌ی دو دیفرانسیل هم در سال 2016 واردشده است.

با استفاده از این سیستم تجربه حداکثر سرعت 181 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد  حدودا 12 ثانیه‌ای مهیا می‌شود. نسخه‌های وارداتی در مسافت‌های شهری به ازای هر 100 کیلومتر 10.2 لیتر بنزین  و در مسافت‌های جاده‌ای 6.1 لیتر احتیاج دارند. با این ارقام مصرف سوخت ترکیبی به رقم 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد.

تیوولی مونتاژی

این سری محصولات هم چه در مدل فایتر و چه اسپشیال از یک نوع پیشرانه بهره می‌برند. در سری جدید از پیشرانه  1.5 لیتری 4 سیلندر توربو استفاده می‌شود. با این پیشرانه امکان تولید قدرت 163 اسب بخار و حداکثر گشتاور 260 نیوتون متر وجود دارد که از قبل بهتر است. در این سری سیستم سوخت رسانی از نوع تزریق مستقیم می‌باشد ولی جعبه دنده همان 6 سرعته اتومات تیپ ترونیک است.

با استفاده از سیستم جدید ، شتاب حدودا سه ثانیه بهتر و طبق گزارشات به 8.9 ثانیه می‌رسد.  نکته مهم دیگر کاهش مصرف سوخت می‌باشد که امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است. این خودروها در مسافت‌های شهری 7.1 لیتر و در مسافت‌های جاده‌ای 5.1 لیتر بنزین به ازای هر صد کیلومتر مصرف می‌کنند. با این تفاسیر مصرف سوخت ترکیبی به 5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر کاهش یافته‌است.

 

مشخصات فنی

تیوولی وارداتی

تیوولی مونتاژ

کلاس بدنه

کراس اور

کراس اور

حجم موتور

1597 سی سی

1497 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

بنزینی دارای توربو

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

4

تعداد سوپاپ ها

16

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

128 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه

163 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

157 نیوتن بر متر

260 نیوتن متر در 1500 الی 4500 دور بر دقیقه

توان خروجی حجمی

80.15 اسب بخار بر لیتر

108.6 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

پاشش چند نقطه ای سوخت MPI

انژکتوری با تزریق مستقیم سوخت GDI

ظرفیت باک

50  لیتر بنزین

50  لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک – 6  دنده (جلو)

اتوماتیک تیپ ترونیک – 6  دنده (جلو)

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی خنک شونده

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

دیسکی

تعلیق جلو

مک فرسون

مک فرسون

تعلیق عقب

تورشن بار

تورشن بار

کمک فنرهای جلو و عقب

هیدرولیکی

هیدرولیکی

حداکثر سرعت

181 کیلومتر بر ساعت

175  کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

12.2  ثانیه

8.9 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

۷.6  لیتر در صد کیلومتر

5   لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 6

یورو 5

 کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

                       

کارشناسی خودر تیوولی از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

تا قبل از تیوولی معمولا چهره خودروهای ساخت سانگ یانگ عجیب بود و عامه مردم آن‌ها را نمی‌پسندیدند اما این خودرو به عنوان اولین تجربه کراس اور سانگ یانگ محبوبیت خوبی بین خریداران پیدا کرد. طبق بررسی ظاهر هر نسخه متفاوت است و در هر سری تغییراتی جهت بهبود اعمال‌شده است.

الیت

 اولین خودروی واردشده نسخه الیت بود که اسفند 1394 به بازار ایران رسید. در نمای جلو  دو چراغ کشیده که با نواری مشکی به هم متصل هستند، به چشم می‌خورد. در میان این قسمت هم آرم سانگ یانگ حضور دارد. در قسمت سپر دو تکه هواکش و پلاک در وسط تعبیه شدند. در اطراف هم دو مه شکن چهاروجهی در قابی فرورفته جای گرفتند. وجود خطوط و برجستگی‌ها جذابیت این نما را بسیار بیشتر می‌کند.

در نمای جانب هم خط و برجستگی‌ها جهت بهبود نما حضور دارند. شیشه‌ها قابی کرومی دارند که ظاهر را لوکس‌تر نشان می‌دهد. رینگ‌های 18 اینچی طراحی مناسب و هماهنگی دارند. در نمای عقب دو چراغ با گرافیکی نسبتا خاص را شاهد هستیم که زیبایی یا زشتی آن به سلیقه شما بستگی دارد. روی درب صندوق آرم سانگ یانگ و نام تیوولی به خوبی و به شکل کرومی تعبیه‌شده است. در پایین‌تر در بخشی فرورفته پلاک نصب می‌شود و روی سپر دو مه شکن باریک و افقی به همراه دیفیوزر جای گذاری شده‌اند. سقف الیت هم رنگ بدنه است و سانروف دارد.

تیوولی اسپرت

این نسخه از خرداد 1395 عرضه شد و به جای سقف هم رنگ از سقفی مشکی و بدون سانروف بهره می‌برد. رینگ‌ها هم به رنگ مشکی درآمده‌اند. در کل همانطور که از اسمش پیدا است سعی‌شده تا با استفاده از رنگ مشکی ظاهری جوان پسندتر و اسپرت به خودرو داده‌شود.

تیوولی آرمور

در سال 2017 تیوولی برای رقابت بهتر اولین فیس لیفت خود را ارائه کرد که در ایران به نام آرمور معروف شد. در واقعیت آرمور موجود در ایران با آرمور کره‌ای متفاوت است چرا که در آن از کیت بدنه اسپرت یا خطوط رنگی روی کاپوت خبری نیست.  نسبت به فیس قدیم این خودرو چراغ‌هایی با گرافیک جذاب‌تر دارد.

طراحی سپر هم متفاوت و جذاب است. شکل هواکش‌ها قشنگ‌تر است و روی آن از خط کرومی استفاده می‌شود. دو طرف هواکش با خطوطی شکسته به قاب مشکی رنگِ مربوط به مه شکن وصل می‌شود. مه شکن هم با عرضی کم‌تر در دو طرف سپر حضور دارد. در نمای جانب طراحی متفاوت رینگ‌ها را شاهد هستیم. نمای عقب هم سپری متفاوت دارد و مه شکن‌ها با گرافیکی جدید و قاب کرومی هماهنگ‌تر هستند.

فایتر و اسپشیال توربو

سپر این نسخه به طور کلی متفاوت طراحی‌شده استت. مه شکن‌ها هم به جای یک تکه چندتایی و جذاب‌تر هستند. طراحی چراغ‌ها هم متفاوت است.  علاوه بر این رینگ‌های نسخه توربو هم از گرافیکی متفاوت بهره می‌برند. نسخه اسپشیال هم در اکثر قسمت‌ها مشابه نسخه فایتر است تنها در چراغ‌ها و مه شکن‌های ال ای دی سپر جلو طراحی متفاوتی دارد.

مشخصات ظاهری

تیوولی وارداتی

تیوولی مونتاژ

نوع بدنه

شاسی بلند کوچک

شاسی بلند کوچک

نوع شاسی

یکپارچه

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل اول

نسل اول

وزن خالص

1300 کیلوگرم

1335 کیلوگرم

طول

4202 میلی متر

4225 میلی متر

عرض

1797 میلی متر

1810 میلی متر

ارتفاع

1600  میلی متر

1613  میلی متر

فاصله محورها

2600 میلی متر

2600 میلی متر

تعداد سرنشین

5

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

215/45R18

215/45R18

 

 کارشناسی خودروسانگ یانگ تیوولی

خودروی  تیوولی الیت

کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

طراحی خارجی تیوولی اسپرت

 کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

ظاهر تیوولی آرمور

کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

تیوولی فایتر توربو

کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

چهره تیوولی اسپشیال

 

 

کارشناسی خودرو تیوولی از نظر طراحی داخلی

طراحی کابین تیوولی در همه نسخه‌ها هماهنگ و جذاب است. به دلیل وجود تفاوت‌هایی بین تیپ‌های مختلف، به ترتیب سال عرضه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. دقت داشته‌باشید که برخی خودروهای تیوولی فاقد مانتیور می‌باشند پس در حین خرید به حضور این نمایشگر توجه کنید.

در مدل 2016 الیت و اسپرت در میان داشبورد مانتیوری 7 اینچی به چشم می‌خورد که اطراف آن دو دریچه‌های عمودی در قابی نقره‌ای جای گرفتند. پایین مانتیور، کلیدهای مربوط به تنظیمات سیستم صوتی و سپس سیستم تهویه مطبوع با چینش مرتبی به چشم می‌خورند. فرمان خودرو هم ترئینات کرومی دارد و روی آن آرم سانگ یانگ و دکمه‌های کنترلی تعبیه شدند. پنل کیلومتر شمار از دو دایره آنالوگ و نمایشگری در میان آن‌ها جهت نمایش اطلاعات به راننده تشکیل می‌شود.

در این خودرو معمولا از تریم مشکی و کرم استفاده می‌شود. فضای خودرو کاملا جادار است  و سرنشینان چه از نظر فضای پا و چه فضای سر مشکلی نخواهند داشت.  کیفیت مواد بکاررفته در کابین متوسط است ولی وجود روکش چرمی فرمان و صندلی‌ها به لوکس بودن این فضا کمک می‌کند. از ایرادات این خودرو صندوق عقب نسبتا کوچک آن است.

آرمور

این خودرو تریم تک رنگ  مشکی، کرم یا زرشکی را در داخل خودرو به کار می‌برد. تریم فرمان هم متفاوت است و چرم‌دوزی‌ها دوخت اختصاصی دارند.

فایتر

مدل فایتر کابینی شبیه به نسخه‌های وارداتی دارد با این تفاوت که لیور دنده طرحی جدید دارد و به گردگیر مجهز است. در این طرح تعویض دنده در حالت تیپ ‌ترونیک با جابه‌جایی خود لیور صورت می‌گیرد در صورتی که در مدل‌های قبلی این کار با دکمه‌های کنار لیور امکان پذیر بود. تفاوت بعدی مانتیور کابین است که سایزی بزرگ‌تر دارد و سیستم عامل آن متفاوت است.

اسپشیال

در این سری تغییرات کابین واضح‌تر هستند  طراحی قسمت میانی داشبورد، صفحه نشان‌دهنده‌ها و نحوه قرارگیری دکمه‌ها، کاملاً با نسخه‌های قبلی تفاوت دارد. در این نسخه دریچه‌های هوایی شکلی مستطیلی و افقی دارند که بالای مانیتور بزرگ‌تر قرار می‌گیرد. دکمه‌های قسمت پایینی نسبت به قبل چینش و طرحی متفاوت با تعداد کمتر دارند. ساختار پنل کیلومتر شمار هم متفاوت است و سبکی مدرن‌تر دارد. با وجود امکانات رفاهی جدید در این نسخه‌ی فول بی‌شک سرنشینان احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.

 

 طراحی داخلی خودرو سانگ یانگ تیوولی

طراحی داخلی خوردو  تیوولی  وارداتی

 طراحی داخلی خودرو سانگ یانگ تیوولی

طراحی داخلی خوردو  تیوولی مونتاژی

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو تیوولی به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به اندازه خوبی با خودرو  تیوولیآشنا شدید. در ادامه به طور خلاصه‌تری مزایا و معایب آن را مشاهده ‌می‌کنید:

 

مزایا:

  • طراحی ظاهری جذاب
  • کابین جادار با فضای دل نشین
  • امکانات رفاهی متنوع
  • بازار دست دوم خوب
  • خدمات پس از فروش گسترده
  • بهبود شتاب و کشش در نسخه‌های توربو
  • مصرف سوخت مناسب مخصوصا در نسخه‌های توربو
  • استهلاک کم

معایب :

  • تهویه دستی (دیجیتال) در نسخه‌های اول
  • عملکرد فنی ضعیف‌تر انواع تنفس طبیعی
  • حساسیت پیشرانه توربو به کیفیت سوخت
  • فرمان پذیری نه چندان عالی

 

تیوولی بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو تیوولی مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم‌گیری کنید. این خودرو نسبت به رقبای حاضر در بازارش چیزی کم ندارد. سطح امکانات تیوولی مناسب است و حتی در نسخه‌های نیمه فول باز هم آسایش سرنشینان به خوبی فراهم می‌شود و در نسخه‌های فول این تجهیزات سفری خوشایند را ایجاد می‌کنند.

در رابطه با مشخصات فنی نیز بی شک مدل‌های توربو وضع خیلی خوبی دارند و با قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر خیلی ایده‌آل‌تر هستند اما در نسخه‌های معمولی با تنفس طبیعی هم می‌توان امتیازی مطلوبی کسب کند ولی جوانانی که عاشق سرعت و رانندگی‌های هیجانی هستند شاید خیلی طرفدار این خودرو نباشند.

نکته‌ای که در رابطه با خودروهای وارداتی و غیر وطنی اهمیت دارد خدمات  پس از فروش و تامین قطعات یدکی است. این موضوع برای خودروی تیوولی مطلوب است و می‌توان به رامک خودرو در این زمینه اعتماد کرد. البته که به واسطه استهلاک کم خودرو و عدم کارکرد زیاد نسخه‌های موجود در بازار احتمالا تا مدت‌ها این مسئله دغدغه نباشد.

در نهایت این خودرو به خانواده‌ها مخصوصا اگر برای مصارف شهری دنبال خودروی مناسبی هستند پیشنهاد می‌شود و با ظاهر جذاب و آپشن‌های فراوان می‌تواند آن‌ها را راضی کند. اما تصمیم‌گیرنده نهایی شما هستید.

 کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

بهترین کارشناسی خودرو تیوولی

 

رقیبان خودرو تیوولی

طبق کارشناسی خودرو  تیوولی و سایر خودروها در بازار ایران،  رقبا را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. در بازار برای تیپ‌های فایتر و اسپشیال رقیبانی مثل پژو 2008 ،  سیتروئن C3 و نیسان جوک و برای تیپ‌های اسپرت، الیت و آرمور رقبابی چینی مثل هاوال اچ2، جک اس 5 و تیگو 5  یا دی اس 6 حضور دارند.

خودروهای رقیب چینی اعتبار و سابقه سانگ یانگ را ندارند و حتی از نظر توانایی‌های حرکتی هم معمولا سطحی پایین‌تر از تیوولی دارند اما معمولا از نظر جاداری و استفاده‌های چندمنظوره گزینه‌های مناسبی هستند. خودرویی مانند دی اس 6 هم از لحاظ قیمتی در همان رنج است  و خصلت‌های لاکچری‌تری دارد اما از نظر خدمات پس از فروش و عرضه به پای سانگ یانگ نمی‌رسد.

پژو 2008 هم که از رقیبان اصلی است از نظر ایمنی سطحی بالاتر دارد و شتاب و قابلیت‌های دینامیکی‌اش بهتر است  و در عین حال با قیمتی مناسب‌تر به فروش می‌رسد. در این مقایسه هم سطح تجهیزات رفاهی و خدمات فروش برای خودروی سانگ یانگ برتری می‌آورد.  نیسان جوک از لحاظ قیمتی در رده تیوولی اسپشیال می‌باشد و توانایی حرکتی و آپشن‌های سطح پایین‌تری دارد اما از لحاظ ایمنی و اعتبار برند سرتر است و استهلاک آن کمتر گزارش می‌شود.

به طور کلی خودروهایی در این سطح و قیمت معمولا شرایط مناسبی دارند و انتخاب بین آن‌ها به خواسته‌های شما و نوع استفاده از خودرو بستگی دارد و لازم است قبل از تصمیم‌گیری با تمام این رقیبان و عملکرد آن‌ها به طور کامل آشنا شوید.

 کارشناسی خودرو سانگ یانگ تیوولی

بررسی انواع تیوولی و مشخصات آن‌ها

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو تیوولی پرداختیم. با توجه به تمامی مطالب ذکرشده، این خودروی معتبر می‌تواند نیازهای خانواده‌ها را مخصوصا در مسافت‌های شهری خیلی خوب برطرف کند و تنها شاید برای رانندگی‌های مهیج و پر سرعت خیلی خوب نباشد. ظاهر جذاب، امکانات ایمنی متنوع و عملکرد فنی خوب مخصوصا در نسخه‌های توربو خریداران زیادی را مخصوصا در ایران به این خودرو جذب کرده‌است. در صورتی که قصد خرید دارید بهتر است قبل از آن با انواع تیپ‌ها و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید تا مناسب‌ترین گزینه موجود در بازار را برای خود برگزینید.

درخواست سریع کارشناس خودرو