برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007 با تمام جزئیات

لکسوس آر ایکس از اولین سری محصولات کراس اور ساخت کمپانی لکسوس ژاپنی می‌باشد. از این محصول نسل‌ها و تیپ‌های مختلفی به بازار کشورمان رسیده‌است که در این مقاله به اولین ورودی آن یعنی فیس لیفت نسل دوم خواهیم پرداخت.
0 تومان
i h

 

لکسوس آر ایکس از اولین سری محصولات کراس اور ساخت کمپانی لکسوس ژاپنی می‌باشد. از این محصول نسل‌ها و تیپ‌های مختلفی به بازار کشورمان رسیده‌است که در این مقاله به اولین ورودی آن یعنی فیس لیفت نسل دوم خواهیم پرداخت. این کراس اور در بازار کم رقابت آن زمان و با شرایط مناسبش توانست به خوبی نظر مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  لکسوس RX 2007  

تویوتا موتور کورپورشن، شرکت چند ملیتی ژاپنی است که  در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهانی شناخته‌می‌شود و محصولاتش در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. این کمپانی به واسطه گسترده بودن محصولات و فعالیتش از سال 1989 تصمیم به راه‌اندازی شرکتی جداگانه برای طراحی، تولید و پخش خودروهای لوکسش گرفت.

شرکتی که با این هدف تاسیس شد را لکسوس نامیدند و در حال حاضر تولیدات آن در بیش از 70 کشور جهان عرضه می‌شود و از 10 نشان تجاری برتر ژاپن بر پایه میزان ارزش بازار است. اولین پروژه لکسوس که اف1 نام داشت با تلاش 60 طراح، 1400 مهندس، 2300 تکنسین، 220 پشتیبان و 450 نمونه آزمایشی و با هزینه‌ای بیش از یک میلیارد دلاری شروع شد.

برعکس زمان امروز، حدودا دو دهه پیش کانسپتی به عنوان کراس اور خیلی توی بورس نبود و مثل امروز تنوع و طرفداران زیادی نداشت. با شروع طراحی محصولات جذاب‌تر از نوع کراس اور و برخورداری از ویژگی‌های سدان و شاسی بلند به طور همزمان در این اتومبیل‌ها، خریداران این کلاس افزایش چشمگیر داشت و خودروسازان زیادی اقدام به طراحی و ساخت این دسته محصولات کردند.

لکسوس RX 2007 

کمپانی لوکس‌ساز لکسوس، یکی از خودروسازانی بود که خیلی به موقع وارد این بازار رقابت شد و محصول آر ایکس را در سال 1997 به بازار جهانی معرفی کرد. نسل اول تا سال 2003 تولید میشد و سپس نسل دوم به خط تولید پیوست. در آن سال‌ها بازار ایران هم در این کلاس تنوعی نداشت و عملا به جز بی ام و ایکس 3 و تویوتا راوفور رقیب دیگری را نمی‌توان پیدا کرد. ایرتویا، نماینده رسمی تویوتا و لکسوس در ایران، سال 2007 تصمیم به واردات فیس لیفت نسل دوم RX به ایران گرفت.

ورود آر ایکس تغییر اساسی در ذائقه ایرانیان داد و با کیفیت ساخت خوب و آپشن‌های متنوع در کنار ایمنی بالا و قیمت مناسب توانست خیلی زود به رقابت با رقیب آلمانی‌اش بپردازد. این نسخه در بازار ژاپن به نام تویوتا هَریر هم شناخته‌می‌شود. سری آر ایکس که آن زمان پر فروش‌ترین مدل برند لکسوس شده‌بود، موفقیت خوبی داشت و در عرض 17 سال 4 نسل از آن تولید شد و تیپ‌های مختلفی از آن به بازار ایران راه یافت.

در این مقاله به همان فیس لیفت نسل دوم که آغازگر فروش کراس اورهای لکسوس در ایران بود، می‌پردازیم و شرایط آن را در بازار کنونی (گذشت قریب به 15 سال) را طبق کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007   بررسی می‌کنیم.

 بررسی ویژگی‌های خودرو  لکسوس RX 2007

بررسی ویژگی‌های خودرو  لکسوس RX 2007  

 

امکانات و تجهیزات خودرو لکسوس RX 2007  

شاید در بازار امروزی و با وجود کراس اورهای مجهز چینی و کره‌ای، لیست امکانات رفاهی و ایمنی آر ایکس 2007  فقط قابل قبول تلقی شود، اما در بازار کم تنوع سال 2007، وجود کراس اوری با این لیست بسیار لوکس و خاص بود و توجه  جلب می‌کرد. لکسوس در اکثریت خودروهایش لیستی متنوع از آپشن‌ها را ارائه می‌کند و این باعث‌شده تا پس از حدود 15 سال از عرضه آر ایکس نسل 2 هنوزم هم سطح آن خوب تلقی شود.

لکسوس آر ایکس 2007  از معدود شاسی‌بلندهای آسیایی بود که توانست از دو موسسه بزرگ تست ایمنی آمریکا، یعنی IIHS‌ و NHTSA، بالاترین  سطح ایمنی و ستاره ایمنی را دریافت کند. این ایمنی مناسب توسط انواع سیستم‌های کنترل و پایداری، سنسورهای مختلف، دوربین عقب، کروز کنترل، رادارها و... تامین می‌شود.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

لکسوس   RX 2007  

نوع جعبه دنده

6 دنده اتومات

سیستم آینه ها

آینه جانبی تاشو با امکان  تنظیم برقی -  آینه جانبی مجهز به  گرمکن -  آینه عقب الکتروکرومیک  

سنسورهای پیش فعال

سنسور جلو و عقب – سنسور باران – سنسور فشار باد تایر – رادار تصادف از جلو  

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) – سیستم کنترل پایداری (VSC) – سیستم کنترل کشش  

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی   - شیشه دودی عقب – ریموت شیشه بالابر

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به   8 اسپیکر - سیستم پخش Mark Levinson با 11 اسپیکر 210 واتی (سفارشی) - هندزفری - چنجر 6 تایی - هدفون وایرلس (سفارشی) – قابلیت پشتیبانی از  Bluetooth - USB - CD/DVD - MP3 - iPod - AUX

سیستم مولتی مدیا

مانیتور   8 اینچی – دارای نویگیشن – دوربین دید  عقب   -  سیستم چندرسانه ای ردیف عقب (سفارشی)  

کیسه هوا

مجموعا 8  عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری – جانبی جلو   – پرده‌ای – زانویی جلو

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع با کنترل  اتومات  دوگانه - دریچه تهویه عقب

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو  هالوژن (زنون سفارشی) -  دارای مه شکن – تنظیم اتومات نور چراغ‌ها – چراغ دید در روز – ارتفاع نور اتومات – چراغ شور – چراغ چرخشی سر پیچ‌ها    - چراغ بدرقه

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم 10 حالته برقی صندلی‌ها – تنظیم برقی گودی کمر   – مموری صندلی راننده (مموری صندلی سرنشین کناری سفارش) – مجهز به گرمکن و سردکن (سفارشی) – دارای روکش چرمی   – خروجی 12 ولت   

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های عقب تاشو و سه تکه -   دارای روکش چرمی – پشت سری فعال   – مجهز به ایزوفیکس صندلی  

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– ترمز کمکی  

سیستمهای کمک رانندگی

سنسور جلو و عقب – دارای کروز کنترل – دوربین عقب – سیستم هوشمند پیشگیری از تصادف

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی   هیدرولیکی – حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان سه شاخه – مجهز به دکمه‌های کنترلی – دارای روکش چرمی – مجهز به گرمکن فرمان (سفارشی)– تریم چوبی

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

قفل کودک – قفل مرکزی – سیستم ضد سرقت ایموبلایزر  

سیستم سقف

سانروف دارد

 بررسی شرایط و امکانات لکسوس آر ایکس 2007

بررسی شرایط و امکانات لکسوس آر ایکس 2007

 

مشخصات فنی این خودرو

با توجه به واردات آر ایکس نسل دوم قبل از سال 2013 و شروع محدودیت‌های واردات خودرو به ایران، این کراس اور با موتوری قدرتمند و عملکردی خوب به دست مشتریان ایرانی رسید و با توجه به کیفیت ساخت خوب و استهلاک نسبتا پایین هنوز هم عملکرد خوبی را ارائه می‌کند.

پیشرانه 6 سیلندر، تنفس طبیعی و 3.5 لیتری ار ایکس 2007 قادر به تولید 270 اسب بخار قدرت و حداکثر 346 نیوتون متر گشتاور می‌باشد. این نیروی تولیدی توسط جعبه دنده‌ای اتومات تیپ ترونیک هوشمند و 6 سرعته به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود.

طبق کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    با این سیستم حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت قابل تجربه است. شتاب صفر تا صد هم چیزی حدود 8.4  ثانیه گزارش می‌شود. مصرف سوخت این خودروی ژاپنی چیزی حدود 11.2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر می‌باشد.

تجربه رانندگی

این خودرو با وجود ظاهر آرامی که دارد، با فشردن پدال گاز شما را شگفت‌زده خواهد کرد. با وجود پیشرانه حجیم، قدرت زیادی تولید می‌شود و حتی صدای پیشرانه هم جذاب و گیراست. البته آرامش و راحتی سواری به طور مشخصی از بی ام و بیشتر است و این خودرو ماهیت خانوادگی خود را نیز حفظ می‌کند. متاسفانه به دلیل پایین بودن تعداد سرعت‌ها، حین معکوس کشیدن، پیشرانه به دورگیری شدیدتری برای رسیدن به دنده سبک‌تر احتیاج خواهد داشت.

شرایط هندلینگ و ترمزگیری نسبت به رقبا تمایل به سفتی دارد و شاید آزاردهنده نباشد اما خیلی نرم هم نخواهد بود. سیستم تعلیق این نماینده ژاپنی هم به خوبی ناهمواری‌های سطح مسیر را پوشش می‌دهد و عملکرد خیلی خوبی دارد. راحتی بسیار، پیشرانه تنومند و تحت کنترل بودن RX قطعا ارزش بهای بالاتر پرداختی برای آن نسبت به برخی از رقبایش را دارد.

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای خودروی لکسوس آر ایکس نسل دوم را مشاهده می‌کنید:

مشخصات فنی

لکسوس RX 2007  

نوع بدنه

شاسی بلند متوسط

حجم موتور

3456 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

6

تعداد سوپاپ ها

24

محور محرک

دو دیفرانسیل با قفل مرکزی دستی

آرایش قرار گیری سیلندرها

خورجینی

حداکثر توان خروجی  

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

270 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

346 نیوتون متر در 4700 دور در دقیقه

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری تزریق مستقیم

ظرفیت باک

72 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

6 دنده فوق هوشمند اتوماتیک تیپ ترونیک

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو چهار چرخ متحرک

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 

دیسکی خنک شونده با هوا

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 

دیسکی خنک شونده با هوا

نوع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق بادی

حداکثر سرعت

200 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

8.4 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

11.2 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 4

 کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    از نظر فنی

کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

شاید بتوان با توجه به سال ساخت قدیمی ظاهر ساده و غیر جذاب آر ایکس را تا حدودی توجیه کرد اما در آن زمان هم با وجود رقیبی جذاب مانند بی ام و ایکس 3 جذابیت ظاهری خاصی در آن دیده‌نمیشد. با وجود پیشرفت طراحی نسبت به نسل اول و نسخه اولیه نسل دوم باز هم دلربایی این خودرو خیلی نیست.

در نمای جلو دو چراغ تپل با گوشه‌های کمی کشیده‌ حضور دارند. در میان جلوپنجره‌ای ذوزنقه‌ای را شاهد هستیم که با قاب کرومی، خطوط عمودی و لوگوی لکسوس تزئین‌شده است. سپر جلو حالتی برآمده دارد و در میان آن پلاک نصب می‌شود و اطرافش دو مه شکن حضور دارند. بخشی پلاستیکی و مشکی رنگ هم در پایین‌ترین قسمت سپر به چشم می‌خورد.

نمای جانبی

این نما به واسطه فرم خودرو نسبت به شاسی بلندهای امروزی جذابیت زیادی ندارد فرم ستون C هم نتوانسته‌کمکی به زیبا نشان دادن این بخش بکند. خطی ممتد که از چراغ‌های عقب شروع‌شده به سمت جلوکشیده می‌شود. زهی هم‌رنگ با بدنه در میان درب‌ها وجود دارد و بخش پلاستیکی مشکی رنگ در این نما هم به چشم می‌خورد. قاب شیشه‌ها مشکی و دستگیره درب‌ها همرنگ بدنه است. رینگ‌های 18 اینچی هم طبق کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    سایز نسبتا خوبی دارند و هماهنگ هستند البته که این سایز سفارشی‌است و برخی نسخه‌های موجود در بازار با رینگ‌های کوچک‌تر 17 اینچی موجودند.

نمای عقب

بخش شیشه عقب پهنای زیادی دارد و علاوه بر این نما، تا اطراف درب صندوق هم کشیده‌شده است و بالای آن در بخشی باله مانند چراغ سوم ترمز نصب می‌شود. چراغ‌های عقب دو تکه و بزرگ هستند اما گرافیک خیلی خوبی ندارند. روی درب صندوق علاوه بر پلاک که در بخشی فرورفته تعبیه‌شده، لوگوی لکسوس و نام خودرو هم وجود دارد. سپر عقب هم برآمده است، درون خودش چراغ‌های مه شکن و دیفیوزری را جای می‌دهد که یک سرلوله اگزوز دایره‌ای از آن بیرون آمده‌است.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه لکسوس RX 2007    را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات ظاهری

لکسوس RX 2007  

نوع بدنه

شاسی بلند متوسط لوکس

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل دوم (XU30) - فیس لیفت

وزن خالص

 1835 کیلوگرم 

طول

4740 میلی متر

عرض

1845 میلی متر

ارتفاع

1715 میلی متر

فاصله محورها

2720 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

225/65R17

رینگ‌های 235/55R18 یا

رنگ‌های 255/55R18 به صورت سفارشی

  ظاهر خودروی  لکسوس RX 2007

                    ظاهر خودروی لکسوس RX 2007   

 

کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    از نظر طراحی داخلی

طراحی داخلی این خودرو هم نمی‌توان مانند ظاهر آن به روز معرفی کرد. استفاده از دکمه‌های متنوع و جدا از هم فضایی کلاسیک‌ را ایجاد می‌کند. اما می‌توانیم از کیفیت خوب و دلبازی کابین صحبت کنیم. استفاده از چرم و چوب طبیعی و کیفیت خوب سایر متریال، فضای مناسبی برای خانواده‌ها ایجاد می‌شود.

در کنسول میانی برخی اجزا در وسط قرارگرفته و در بخشی فلزی و U شکل که آن‌ها را در بر می‌گیرد، سایر دکمه‌ها تعبیه‌شده است. مانیتور در بالاترین بخش است و پایینش نمایشگری کوچک ساعت را نمایش می‌دهد. دکمه سیستم‌های مختلف، سیستم صوتی و دکمه‌های آن و.. در این وسط هستند. در بخش U شکل هم دو دریچه هوایی و دکمه‌های مربوط به سیستم تهویه مربوط و برخی از دکمه‌های سیستم صوتی جای گرفته‌اند.

فرمان خودرو سه شاخه است و روی آن لوگوی لکسوس و انواع دکمه‌های کنترلی جای‌گذاری شدند. پنل کیلومترشمار هم از سه بخش دایره‌ای عقربه‌ای و نمایشگری خیلی کوچک درمیانشان جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل می‌شود. با توجه به کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007  استفاده از بخش‌های چوبی در قسمت‌های مختلف کابین مانند فرمان، دستگیر‌ه­ها، داشبورد، کنسول میانی، لیور دنده و... تاثیر خوبی در لوکس‌تر شدن فضا دارد.

بین صندلی‌های جلو به جای کنسول، از دو زیر آرنجی جدا استفاده می‌شود و طراحی شبیه به مینی ون‌ها است. صندوق عقب این شاسی بلند حجمی معادل 1084 لیتر دارد که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب تا 2400 لیتر هم افزایش خواهد یافت و فضایی خوب برا حمل وسایل خانواده است.

 طراحی داخلی خوردو  لکسوس آر ایکس نسل دوم

طراحی داخلی خوردو  لکسوس آر ایکس نسل دوم

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007  به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با لکسوس RX  نسل دوم  آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • دوام فنی بالا
  • کیفیت ساخت بالا
  • برند معتبر
  • تجهیزات رفاهی متنوع و کامل
  • سواری نرم و راحت
  • فضای جادار کابین
  • شتاب و عملکرد فنی خوب

معایب :

  • واردات محدود
  • راحت نبودن خیلی زیاد صندلی‌ها در طولانی مدت
  • طراحی ظاهری ساده و قدیمی
  • گذشت سال‌ها از عرضه آن

 

لکسوس RX 2007    بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. این شاسی بلند  در سال‌های 2007 و 2008 و به شکل نسبتا محدودی وارد شد و به دست مشتریان ایرانی رسید.

شاید اگر این مقاله در همان سال‌های اول عرضه نوشته‌میشد تعریف و تمجید زیادی از این خودرو می‌کردیم. اما در بازار امروز و با وجود خودروهایی با ظاهرهای بسیار جذاب و گیراتر و سال ساخت جدیدتر نمی‌توانیم همچین کاری را بکنیم. شاید خودروهایی که بعد از سال 2013 وارد ایران شدند پیشرانیشان نهایتا 2.5 لیتری باشد اما استهلاک کمتری خواهند داشت و از عملکرد آن‌ها می‌توان مطمئن بود.

در هر حال اگر تصمیمتان برای خرید آر ایکس 2007 جدی است، بهتر است به دنبال نسخه‌ای کم کارکردتر باشید. در ضمن حتما از کارشناسی مجرب جهت بررسی سلامت بخش‌های مختلف، مخصوصا سیستم فنی و قیمت‌گذاری اصولی آن کمک بگیرید تا خریدی منطقی را تجربه کنید.

 بهترین کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007

بهترین کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007  

 

رقیبان خودرو لکسوس RX 2007  

طبق کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007  خودروی بی‌ام‌و ایکس 3 از رقبای این نماینده ژاپنی است که ظاهری بسیار جذاب‌تر دارد اما از نظر تجربه رانندگی و میزان استهلاک از این نماینده لکسوس عقب می‌ماند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودرو در بازار کم رقیب زمان خودش ارزش خرید خوبی داشت اما در حال حاضر که نمونه‌های موجود اکثرا خیلی کارکرده هستند و دیگر ظاهر دل‌نشینی ندارد، خرید آن می‌تواند کمی ریسکی و غیرمنطقی به نظر برسد.

*
*
*

 

لکسوس آر ایکس از اولین سری محصولات کراس اور ساخت کمپانی لکسوس ژاپنی می‌باشد. از این محصول نسل‌ها و تیپ‌های مختلفی به بازار کشورمان رسیده‌است که در این مقاله به اولین ورودی آن یعنی فیس لیفت نسل دوم خواهیم پرداخت. این کراس اور در بازار کم رقابت آن زمان و با شرایط مناسبش توانست به خوبی نظر مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  لکسوس RX 2007  

تویوتا موتور کورپورشن، شرکت چند ملیتی ژاپنی است که  در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهانی شناخته‌می‌شود و محصولاتش در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. این کمپانی به واسطه گسترده بودن محصولات و فعالیتش از سال 1989 تصمیم به راه‌اندازی شرکتی جداگانه برای طراحی، تولید و پخش خودروهای لوکسش گرفت.

شرکتی که با این هدف تاسیس شد را لکسوس نامیدند و در حال حاضر تولیدات آن در بیش از 70 کشور جهان عرضه می‌شود و از 10 نشان تجاری برتر ژاپن بر پایه میزان ارزش بازار است. اولین پروژه لکسوس که اف1 نام داشت با تلاش 60 طراح، 1400 مهندس، 2300 تکنسین، 220 پشتیبان و 450 نمونه آزمایشی و با هزینه‌ای بیش از یک میلیارد دلاری شروع شد.

برعکس زمان امروز، حدودا دو دهه پیش کانسپتی به عنوان کراس اور خیلی توی بورس نبود و مثل امروز تنوع و طرفداران زیادی نداشت. با شروع طراحی محصولات جذاب‌تر از نوع کراس اور و برخورداری از ویژگی‌های سدان و شاسی بلند به طور همزمان در این اتومبیل‌ها، خریداران این کلاس افزایش چشمگیر داشت و خودروسازان زیادی اقدام به طراحی و ساخت این دسته محصولات کردند.

لکسوس RX 2007 

کمپانی لوکس‌ساز لکسوس، یکی از خودروسازانی بود که خیلی به موقع وارد این بازار رقابت شد و محصول آر ایکس را در سال 1997 به بازار جهانی معرفی کرد. نسل اول تا سال 2003 تولید میشد و سپس نسل دوم به خط تولید پیوست. در آن سال‌ها بازار ایران هم در این کلاس تنوعی نداشت و عملا به جز بی ام و ایکس 3 و تویوتا راوفور رقیب دیگری را نمی‌توان پیدا کرد. ایرتویا، نماینده رسمی تویوتا و لکسوس در ایران، سال 2007 تصمیم به واردات فیس لیفت نسل دوم RX به ایران گرفت.

ورود آر ایکس تغییر اساسی در ذائقه ایرانیان داد و با کیفیت ساخت خوب و آپشن‌های متنوع در کنار ایمنی بالا و قیمت مناسب توانست خیلی زود به رقابت با رقیب آلمانی‌اش بپردازد. این نسخه در بازار ژاپن به نام تویوتا هَریر هم شناخته‌می‌شود. سری آر ایکس که آن زمان پر فروش‌ترین مدل برند لکسوس شده‌بود، موفقیت خوبی داشت و در عرض 17 سال 4 نسل از آن تولید شد و تیپ‌های مختلفی از آن به بازار ایران راه یافت.

در این مقاله به همان فیس لیفت نسل دوم که آغازگر فروش کراس اورهای لکسوس در ایران بود، می‌پردازیم و شرایط آن را در بازار کنونی (گذشت قریب به 15 سال) را طبق کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007   بررسی می‌کنیم.

 بررسی ویژگی‌های خودرو  لکسوس RX 2007

بررسی ویژگی‌های خودرو  لکسوس RX 2007  

 

امکانات و تجهیزات خودرو لکسوس RX 2007  

شاید در بازار امروزی و با وجود کراس اورهای مجهز چینی و کره‌ای، لیست امکانات رفاهی و ایمنی آر ایکس 2007  فقط قابل قبول تلقی شود، اما در بازار کم تنوع سال 2007، وجود کراس اوری با این لیست بسیار لوکس و خاص بود و توجه  جلب می‌کرد. لکسوس در اکثریت خودروهایش لیستی متنوع از آپشن‌ها را ارائه می‌کند و این باعث‌شده تا پس از حدود 15 سال از عرضه آر ایکس نسل 2 هنوزم هم سطح آن خوب تلقی شود.

لکسوس آر ایکس 2007  از معدود شاسی‌بلندهای آسیایی بود که توانست از دو موسسه بزرگ تست ایمنی آمریکا، یعنی IIHS‌ و NHTSA، بالاترین  سطح ایمنی و ستاره ایمنی را دریافت کند. این ایمنی مناسب توسط انواع سیستم‌های کنترل و پایداری، سنسورهای مختلف، دوربین عقب، کروز کنترل، رادارها و... تامین می‌شود.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

لکسوس   RX 2007  

نوع جعبه دنده

6 دنده اتومات

سیستم آینه ها

آینه جانبی تاشو با امکان  تنظیم برقی -  آینه جانبی مجهز به  گرمکن -  آینه عقب الکتروکرومیک  

سنسورهای پیش فعال

سنسور جلو و عقب – سنسور باران – سنسور فشار باد تایر – رادار تصادف از جلو  

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) – سیستم کنترل پایداری (VSC) – سیستم کنترل کشش  

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی   - شیشه دودی عقب – ریموت شیشه بالابر

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به   8 اسپیکر - سیستم پخش Mark Levinson با 11 اسپیکر 210 واتی (سفارشی) - هندزفری - چنجر 6 تایی - هدفون وایرلس (سفارشی) – قابلیت پشتیبانی از  Bluetooth - USB - CD/DVD - MP3 - iPod - AUX

سیستم مولتی مدیا

مانیتور   8 اینچی – دارای نویگیشن – دوربین دید  عقب   -  سیستم چندرسانه ای ردیف عقب (سفارشی)  

کیسه هوا

مجموعا 8  عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری – جانبی جلو   – پرده‌ای – زانویی جلو

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع با کنترل  اتومات  دوگانه - دریچه تهویه عقب

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو  هالوژن (زنون سفارشی) -  دارای مه شکن – تنظیم اتومات نور چراغ‌ها – چراغ دید در روز – ارتفاع نور اتومات – چراغ شور – چراغ چرخشی سر پیچ‌ها    - چراغ بدرقه

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم 10 حالته برقی صندلی‌ها – تنظیم برقی گودی کمر   – مموری صندلی راننده (مموری صندلی سرنشین کناری سفارش) – مجهز به گرمکن و سردکن (سفارشی) – دارای روکش چرمی   – خروجی 12 ولت   

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های عقب تاشو و سه تکه -   دارای روکش چرمی – پشت سری فعال   – مجهز به ایزوفیکس صندلی  

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– ترمز کمکی  

سیستمهای کمک رانندگی

سنسور جلو و عقب – دارای کروز کنترل – دوربین عقب – سیستم هوشمند پیشگیری از تصادف

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی   هیدرولیکی – حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان سه شاخه – مجهز به دکمه‌های کنترلی – دارای روکش چرمی – مجهز به گرمکن فرمان (سفارشی)– تریم چوبی

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

قفل کودک – قفل مرکزی – سیستم ضد سرقت ایموبلایزر  

سیستم سقف

سانروف دارد

 بررسی شرایط و امکانات لکسوس آر ایکس 2007

بررسی شرایط و امکانات لکسوس آر ایکس 2007

 

مشخصات فنی این خودرو

با توجه به واردات آر ایکس نسل دوم قبل از سال 2013 و شروع محدودیت‌های واردات خودرو به ایران، این کراس اور با موتوری قدرتمند و عملکردی خوب به دست مشتریان ایرانی رسید و با توجه به کیفیت ساخت خوب و استهلاک نسبتا پایین هنوز هم عملکرد خوبی را ارائه می‌کند.

پیشرانه 6 سیلندر، تنفس طبیعی و 3.5 لیتری ار ایکس 2007 قادر به تولید 270 اسب بخار قدرت و حداکثر 346 نیوتون متر گشتاور می‌باشد. این نیروی تولیدی توسط جعبه دنده‌ای اتومات تیپ ترونیک هوشمند و 6 سرعته به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود.

طبق کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    با این سیستم حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت قابل تجربه است. شتاب صفر تا صد هم چیزی حدود 8.4  ثانیه گزارش می‌شود. مصرف سوخت این خودروی ژاپنی چیزی حدود 11.2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر می‌باشد.

تجربه رانندگی

این خودرو با وجود ظاهر آرامی که دارد، با فشردن پدال گاز شما را شگفت‌زده خواهد کرد. با وجود پیشرانه حجیم، قدرت زیادی تولید می‌شود و حتی صدای پیشرانه هم جذاب و گیراست. البته آرامش و راحتی سواری به طور مشخصی از بی ام و بیشتر است و این خودرو ماهیت خانوادگی خود را نیز حفظ می‌کند. متاسفانه به دلیل پایین بودن تعداد سرعت‌ها، حین معکوس کشیدن، پیشرانه به دورگیری شدیدتری برای رسیدن به دنده سبک‌تر احتیاج خواهد داشت.

شرایط هندلینگ و ترمزگیری نسبت به رقبا تمایل به سفتی دارد و شاید آزاردهنده نباشد اما خیلی نرم هم نخواهد بود. سیستم تعلیق این نماینده ژاپنی هم به خوبی ناهمواری‌های سطح مسیر را پوشش می‌دهد و عملکرد خیلی خوبی دارد. راحتی بسیار، پیشرانه تنومند و تحت کنترل بودن RX قطعا ارزش بهای بالاتر پرداختی برای آن نسبت به برخی از رقبایش را دارد.

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای خودروی لکسوس آر ایکس نسل دوم را مشاهده می‌کنید:

مشخصات فنی

لکسوس RX 2007  

نوع بدنه

شاسی بلند متوسط

حجم موتور

3456 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

6

تعداد سوپاپ ها

24

محور محرک

دو دیفرانسیل با قفل مرکزی دستی

آرایش قرار گیری سیلندرها

خورجینی

حداکثر توان خروجی  

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

270 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

346 نیوتون متر در 4700 دور در دقیقه

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری تزریق مستقیم

ظرفیت باک

72 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

6 دنده فوق هوشمند اتوماتیک تیپ ترونیک

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو چهار چرخ متحرک

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 

دیسکی خنک شونده با هوا

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 

دیسکی خنک شونده با هوا

نوع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق بادی

حداکثر سرعت

200 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

8.4 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

11.2 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 4

 کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    از نظر فنی

کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

شاید بتوان با توجه به سال ساخت قدیمی ظاهر ساده و غیر جذاب آر ایکس را تا حدودی توجیه کرد اما در آن زمان هم با وجود رقیبی جذاب مانند بی ام و ایکس 3 جذابیت ظاهری خاصی در آن دیده‌نمیشد. با وجود پیشرفت طراحی نسبت به نسل اول و نسخه اولیه نسل دوم باز هم دلربایی این خودرو خیلی نیست.

در نمای جلو دو چراغ تپل با گوشه‌های کمی کشیده‌ حضور دارند. در میان جلوپنجره‌ای ذوزنقه‌ای را شاهد هستیم که با قاب کرومی، خطوط عمودی و لوگوی لکسوس تزئین‌شده است. سپر جلو حالتی برآمده دارد و در میان آن پلاک نصب می‌شود و اطرافش دو مه شکن حضور دارند. بخشی پلاستیکی و مشکی رنگ هم در پایین‌ترین قسمت سپر به چشم می‌خورد.

نمای جانبی

این نما به واسطه فرم خودرو نسبت به شاسی بلندهای امروزی جذابیت زیادی ندارد فرم ستون C هم نتوانسته‌کمکی به زیبا نشان دادن این بخش بکند. خطی ممتد که از چراغ‌های عقب شروع‌شده به سمت جلوکشیده می‌شود. زهی هم‌رنگ با بدنه در میان درب‌ها وجود دارد و بخش پلاستیکی مشکی رنگ در این نما هم به چشم می‌خورد. قاب شیشه‌ها مشکی و دستگیره درب‌ها همرنگ بدنه است. رینگ‌های 18 اینچی هم طبق کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    سایز نسبتا خوبی دارند و هماهنگ هستند البته که این سایز سفارشی‌است و برخی نسخه‌های موجود در بازار با رینگ‌های کوچک‌تر 17 اینچی موجودند.

نمای عقب

بخش شیشه عقب پهنای زیادی دارد و علاوه بر این نما، تا اطراف درب صندوق هم کشیده‌شده است و بالای آن در بخشی باله مانند چراغ سوم ترمز نصب می‌شود. چراغ‌های عقب دو تکه و بزرگ هستند اما گرافیک خیلی خوبی ندارند. روی درب صندوق علاوه بر پلاک که در بخشی فرورفته تعبیه‌شده، لوگوی لکسوس و نام خودرو هم وجود دارد. سپر عقب هم برآمده است، درون خودش چراغ‌های مه شکن و دیفیوزری را جای می‌دهد که یک سرلوله اگزوز دایره‌ای از آن بیرون آمده‌است.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه لکسوس RX 2007    را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات ظاهری

لکسوس RX 2007  

نوع بدنه

شاسی بلند متوسط لوکس

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل دوم (XU30) - فیس لیفت

وزن خالص

 1835 کیلوگرم 

طول

4740 میلی متر

عرض

1845 میلی متر

ارتفاع

1715 میلی متر

فاصله محورها

2720 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

225/65R17

رینگ‌های 235/55R18 یا

رنگ‌های 255/55R18 به صورت سفارشی

  ظاهر خودروی  لکسوس RX 2007

                    ظاهر خودروی لکسوس RX 2007   

 

کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    از نظر طراحی داخلی

طراحی داخلی این خودرو هم نمی‌توان مانند ظاهر آن به روز معرفی کرد. استفاده از دکمه‌های متنوع و جدا از هم فضایی کلاسیک‌ را ایجاد می‌کند. اما می‌توانیم از کیفیت خوب و دلبازی کابین صحبت کنیم. استفاده از چرم و چوب طبیعی و کیفیت خوب سایر متریال، فضای مناسبی برای خانواده‌ها ایجاد می‌شود.

در کنسول میانی برخی اجزا در وسط قرارگرفته و در بخشی فلزی و U شکل که آن‌ها را در بر می‌گیرد، سایر دکمه‌ها تعبیه‌شده است. مانیتور در بالاترین بخش است و پایینش نمایشگری کوچک ساعت را نمایش می‌دهد. دکمه سیستم‌های مختلف، سیستم صوتی و دکمه‌های آن و.. در این وسط هستند. در بخش U شکل هم دو دریچه هوایی و دکمه‌های مربوط به سیستم تهویه مربوط و برخی از دکمه‌های سیستم صوتی جای گرفته‌اند.

فرمان خودرو سه شاخه است و روی آن لوگوی لکسوس و انواع دکمه‌های کنترلی جای‌گذاری شدند. پنل کیلومترشمار هم از سه بخش دایره‌ای عقربه‌ای و نمایشگری خیلی کوچک درمیانشان جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل می‌شود. با توجه به کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007  استفاده از بخش‌های چوبی در قسمت‌های مختلف کابین مانند فرمان، دستگیر‌ه­ها، داشبورد، کنسول میانی، لیور دنده و... تاثیر خوبی در لوکس‌تر شدن فضا دارد.

بین صندلی‌های جلو به جای کنسول، از دو زیر آرنجی جدا استفاده می‌شود و طراحی شبیه به مینی ون‌ها است. صندوق عقب این شاسی بلند حجمی معادل 1084 لیتر دارد که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب تا 2400 لیتر هم افزایش خواهد یافت و فضایی خوب برا حمل وسایل خانواده است.

 طراحی داخلی خوردو  لکسوس آر ایکس نسل دوم

طراحی داخلی خوردو  لکسوس آر ایکس نسل دوم

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007  به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با لکسوس RX  نسل دوم  آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • دوام فنی بالا
  • کیفیت ساخت بالا
  • برند معتبر
  • تجهیزات رفاهی متنوع و کامل
  • سواری نرم و راحت
  • فضای جادار کابین
  • شتاب و عملکرد فنی خوب

معایب :

  • واردات محدود
  • راحت نبودن خیلی زیاد صندلی‌ها در طولانی مدت
  • طراحی ظاهری ساده و قدیمی
  • گذشت سال‌ها از عرضه آن

 

لکسوس RX 2007    بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. این شاسی بلند  در سال‌های 2007 و 2008 و به شکل نسبتا محدودی وارد شد و به دست مشتریان ایرانی رسید.

شاید اگر این مقاله در همان سال‌های اول عرضه نوشته‌میشد تعریف و تمجید زیادی از این خودرو می‌کردیم. اما در بازار امروز و با وجود خودروهایی با ظاهرهای بسیار جذاب و گیراتر و سال ساخت جدیدتر نمی‌توانیم همچین کاری را بکنیم. شاید خودروهایی که بعد از سال 2013 وارد ایران شدند پیشرانیشان نهایتا 2.5 لیتری باشد اما استهلاک کمتری خواهند داشت و از عملکرد آن‌ها می‌توان مطمئن بود.

در هر حال اگر تصمیمتان برای خرید آر ایکس 2007 جدی است، بهتر است به دنبال نسخه‌ای کم کارکردتر باشید. در ضمن حتما از کارشناسی مجرب جهت بررسی سلامت بخش‌های مختلف، مخصوصا سیستم فنی و قیمت‌گذاری اصولی آن کمک بگیرید تا خریدی منطقی را تجربه کنید.

 بهترین کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007

بهترین کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007  

 

رقیبان خودرو لکسوس RX 2007  

طبق کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007  خودروی بی‌ام‌و ایکس 3 از رقبای این نماینده ژاپنی است که ظاهری بسیار جذاب‌تر دارد اما از نظر تجربه رانندگی و میزان استهلاک از این نماینده لکسوس عقب می‌ماند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو لکسوس RX 2007    و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودرو در بازار کم رقیب زمان خودش ارزش خرید خوبی داشت اما در حال حاضر که نمونه‌های موجود اکثرا خیلی کارکرده هستند و دیگر ظاهر دل‌نشینی ندارد، خرید آن می‌تواند کمی ریسکی و غیرمنطقی به نظر برسد.

درخواست سریع کارشناس (برای تماس کلیک کنید)