برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو سیتروئن C5 نسل دوم (مدل سال 2009) با تمام جزئیات

سیتروئن سی 5 در نسل دوم خودش با بهبود طراحی داخلی و خاجی و هم‌چنین افزایش امکانات رفاهی و ایمنی، ببسیاری از معایب نسل اول را برطرف کرد. این نسخه به واسطه تنوع سیستم فنی و شرایط بسیار بهتر، فروش خوبی را در بازار جهانی تجربه کرد.
0 تومان
i h

 

سیتروئن سی 5 در نسل دوم خودش با بهبود طراحی داخلی و خاجی و هم‌چنین افزایش امکانات رفاهی و ایمنی، ببسیاری از معایب نسل اول را برطرف کرد. این نسخه به واسطه تنوع سیستم فنی و شرایط بسیار بهتر، فروش خوبی را در بازار جهانی تجربه کرد. سایپا این نسخه را به امید جبران شکست‌ قبلی وارد کرد اما باز هم نتوانست آن طور که شاسیته است آن را عرضه کند. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  سیتروئن   C5 نسل دوم

سیتروئن خودروسازی فرانسوی می‌باشد که در حال حاضر یکی از توابع گروه استلانتیس به حساب می‌آید. این شرکت در سال 1919 تاسیس شد و معمولا به ساخت خودروهای راحت و شهری مشغول بوده‌است. سیتروئن تنها هشت سال پس از تاسیس به بزرگترین خودروساز اروپا و چهارمین خودروساز جهان تبدیل شد.

سری‌های لوکس سیتروئن با نام دی اس به فروش می‌رسند که نماینده‌هایی از آن در ایران هم عرضه شدند. معروف‌ترین خودروی سیتروئن در ایران را می‌توان زانتیا دانست که سال‌ها با محبوبیتی که ایجادکرده بود فروش خوبی را برای واردکننده‌اش رقم زد و پس از آن محصولات جایگزین خیلی قادر نبودند به موفقیت آن دست پیدا کنند.

سیتروئن C5

سیتروئن سی 5 نسل اول که از سال 2006 به بازار ایران راه پیدا کرد، به عنوان جایگزینی برای زانتیا  معرفی شد. با وجود عرضه و قیمت‌گذاری نادرست و هم‌چنین ظاهر نه چندان دل‌چسب فروش آن موفق نبود. این عدم موفقیت تا حدودی در بازار جهانی هم برای این خودرو وجود داشت. در سال 2009 نسلی جدید از این سدان به بازار ایران وارد شد.

سیتروئن، نسل دوم را با دقت و جدیت بیشتری طراحی کرده‌ود. علاوه بر اینکه ظاهر آن پیشرفت چشم‌گیری داشت، تنوع سیستم فنی و کیفیت قطعات نیز بهتر بود. امکانات رفاهی استفاده‌شده در این نسخه هم تنوع بیشتری داشت و راحتی و ایمنی بیشتری ایجاد میشد. با وجود این بهبود شرایط، فروش نسل دوم در بازار جهانی موفقیت آمیز بود.

سایپا که این نسل را وارد کرد، باری دیگر اشتباهاتش را در بخش عرضه و قیمت‌گذاری تکرار نمود و همین امر عاملی بود که پیشرفت سیتروئن سی 5 به چشم نیاید و مشتریان زیادی به آن جذب نشوند. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق‌تر هر بخش از خودرو و تفاوت‌های آن با گذشته می‌پردازیم.

 بررسی ویژگی‌های خودرو  سیتروئن   C5

بررسی ویژگی‌های خودرو  سیتروئن   C5  

 

امکانات و تجهیزات خودرو  سیتروئن   C5  

امکانات رفاهی یکی از مواردی بود که در نسل دوم با تنوع بیشتری همراه شد. استفاده از آپشن‌های جدیدی مانند سیستم مولتی مدیا با مانتیور، دوربین عقب، حافظه صندلی راننده، سنسور جلو، نمایشگر صفحه کیلومترشمار، دکمه‌های کنترلی فرمان، چراغ‌های چرخشی، چراغ دید در روز، ترمز پارک اضطراری و اتوهلد، پرده جانبی عقب و... همگی از مواردی بودند که رفاه و ایمنی را در این نسل افزایش دادند.

از لحاظ ایمنی این خودرو توسط موسسه استاندارد و ایمنی اروپا یورو انکپ بررسی شد و هر 5 ستاره ایمنی را دریافت کرد که نشانگر ایمنی قابل قبول این سدان فرانسوی می‌باشد. این ایمنی توسط 7 عدد کیسه هوا، سنسور جلو و عقب، کروز کنترل، سیستم‌های کنترل کشش و پایدارای، ترمزهای مطمئن و... تامین می‌شود.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

سیتروئن   C5  2009

نوع جعبه دنده

4 دنده اتومات 3 حالته (اسپرت - برفی - اکو)

سیستم آینه ها

دارای تنظیم برقی آینه‌های تاشو - آینه‌های جانبی مجهز به گرمکن -  آینه عقب الکتروکرومیک - تنظیم آینه در دنده عقب

سنسورهای پیش فعال

سنسور باران و برف پاک‌کن اتوماتیک – سنسور جلو و عقب - سنسور فشار باد تایر

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) –سیستم کنترل کشش و پایداری

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای جلو  برقی  -  شیشه بالابر آنتی‌ترپ -  پرده جانبی عقب

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 6 اسپیکر - سی دی چنجر –   قابلیت پشتیبانی از   Bluetooth - USB - CD

سیستم مولتی مدیا

مانیتور (سفارشی) – نویگیشن (سفارشی) – دوربین عقب (سفارشی) - نمایشگر صفحه کیلومتر

کیسه هوا

مجموعا 7 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری – جانبی جلو – پرده‌ای – زانویی راننده

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع   اتوماتیک دوگانه   

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو بای زنون  – دارای مه شکن – مجهز به شیشه شور چراغ – تنظیم نور اتومات – چراغ دید در روز – چراغ چرخشی سرپیچ‌ها

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب ال  ای دی دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم 6 حالته برقی صندلی‌ها – تنظیم برقی گودی کمر   –  کول باکس – خروجی 12 ولت– دارای روکش چرم - حافظه صندلی

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تاشو و دو تکه - سیستم نگهدارنده صندلی بچه با قلاب مخصوص ایزو فیکس  – دارای روکش چرمی

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– ترمز کمکی - ترمز پارک برقی - اتوهلد

سیستمهای کمک رانندگی

دارای کروز کنترل -   سیستم کمکی پارک (هشدار دهنده موانع   عقب و جلو) – دوربین عقب (سفارشی)

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی  برقی حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان 4 شاخه قابلیت تنظیم در 4 جهت – دارای روکش چرم  - مجهز به دکمه‌های کنترلی

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم  ضد سرقت ایمبولایزر  -  قفل فرمان خودکار - سیستم قفل کودک در اختیار راننده  - ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف

سیستم سقف

سانروف دارد

 بررسی امکانات و شرایط خودروی سیتروئن   C5

بررسی امکانات و شرایط خودروی سیتروئن   C5  

 

مشخصات فنی این خودرو

سیتروئن برای این سدان 11 نوع پیشرانه و انواع جعبه دنده را در نظر گرفته‌بود که انتخاب را برای مشتریانش راحت‌تر  و بسیار گسترده می‌کرد. اما از بین این تنوع، در ایران تنها یک نمونه سیستم فنی وارد شد. سایپا این سدان را با موتور 2 لیتری 4 سیلندر و تنفس طبیعی عرضه نمود.

این پیشرانه قادر به تولید 143 اسب بخار قدرت و حداکثر 200 نیوتون متر گشتاور می‌باشد. این نیروی تولیدی توسط جعبه دنده‌ای 4 دنده اتومات  3 حالته (اسپرت - برفی - اکو) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. طبق کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم با این سیستم حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت قابل تجربه است. شتاب صفر تا صد هم چیزی حدود 10.1  ثانیه گزارش می‌شود.

مصرف سوخت مورد نیاز در مسافت‌های شهری 9.8 لیتر و در مسافت‌های خارج شهری 6.7  لیتر به ازای هر صد کیلومتر می‌باشد. به این ترتیب مصرف سوخت ترکیبی خودرو 8 لیتر به ازای هر صد کیلومتر خواهد بود.

تجربه رانندگی

تا قبل از سال 2009 کمتر خودرویی به ترمز دستی الکترونیکی مجهز بوده‌است اما سیتروئن این آپشن را داشت. عملکرد گیربکس این نسل مناسب گزارش می‌شود. شتاب هم نسبت به نسل قبل خیلی بهتر نیست اما نسبت به رقبا وضعیت قابل قبولی دارد. سیستم تعلیق که از جذاب‌ترین ویژگی‌های محصولات سیتروئن می‌باشد هم عملکرد بسیار خوبی در این نمونه دارد و در تکان‌ها و دست اندازها کوبشی را ایجاد نمی‌کند.

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

سیتروئن   C5 2009

نوع بدنه

D Segment

حجم موتور

1997 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

143 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

200 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه

سیستم سوخت رسانی

تزریق غیرمستقیم چندنقطه ای

ظرفیت باک

70 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

4 دنده اتوماتیک

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو  و عقب

دیسکی خنک شونده با هوا

نوع سیستم تعلیق

مستقل برای هر چرخ

تعلیق جلو

مک فرسون

تعلیق عقب

اتصال چندگانه ( مولتی لینک )

کمک فنرهای جلوو عقب

دارای سیستم پنوماتیکی و تنظیم ارتفاع

حداکثر سرعت

210 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

 10.1  ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

8 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی 

یورو 5

 کارشناسی خودر سیتروئن   C5 نسل دوم از نظر فنی

کارشناسی خودر سیتروئن   C5 نسل دوم از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

تغییرات ظاهری نسل دوم سیتروئن سی 5 نسبت به نسل قبلی نشان‌دهنده تلاش جدی سیتروئن برای رقابت با خودروهای امروزی‌تر و جذاب از نظر ظاهری می‌باشد. با وجود اینکه همین نسل دوم هم خیلی جای کار دارد اما نسبت به محصولات قبل خودش و نسبت به سال عرضه‌اش وضعیت کاملا خوب است.

در نمای جلو دو چراغ بزرگ با گوشه‌های ‌کشیده در اطراف به چشم می‌خورند. در میان آن‌ها دو خط کرومی به شکل چسبیده‌وجود دارد که با ایجاد شکستگی در وسطشان، لوگوی سیتروئن را ایجاد می‌کنند. پایین آن‌ها نیز جلوپنجره‌ای نازک و چهاروجهی حضور دارد. در سپر خودرو هواکشی بزرگ حضور دارد که  نواری کرومی و نازک اطرافش را در بر می‌گیرد.

در اطراف سپر دو مه شکن با گرافیکی به روزتر و هماهنگ جا گرفتند. بین سپر و کاپوت،   پلاک خودرو نصب می‌شود. چراغ دید در روز که به شکلی انحنادار پایین چراغ‌ها تعبیه‌شده نمایی جذاب ایجاد می‌کند. عدم استفاده از زه و بخش پلاستیکی پایین و به جای آن بهره‌مندی از برجستگی‌ها و خطوط تیزتر تاثیر خیلی خوبی در طراحی این خودرو داشته‌است.

نمای جانبی

در این نما خطی ممتد از چراغ‌های عقب به سمت جلو کشیده‌شده و از دستگیره‌های فلزی می‌گذرد. زهی کرومی و یک نوار نازک کرومی هم در بخش پایینی درب‌ها حضور دارند که به لوکس‌تر نشان دادن این سدان کمک می‌کنند.  رینگ‌های 17 اینچی طبق  کارشناسی خودر سیتروئن   C5 نسل دوم با طراحی جدیدتر، هماهنگی مناسبی را با سایر بخش‌ها ایجاد کردند. فرم سقف و صندوق کمی لیف‌شده هم جذاب‌اند.

نمای عقب

این نما تاثیرگذارترین تغییرات را داشته‌است. بخش عقب نسل اول از نقاظ ضعف اصلی طراحی به حساب می‌آمد ولی در این نسل اصلاحات بسیار خوب بودند. چراغ‌های نسبتا بزرگ و یک تکه با طراحی‌ای منطقی‌تر در اطراف به چشم می‌خورند. روی درب صندوق پلاک در بخشی فرورفته قرار می‌گیرد و لوگوی سیتروئن و نام خودرو در اطرافش هستند. نوار کرومی پایین صندوق در این نسل هم حضور دارد اما این بار هماهنگ‌تر از گذشته است.

در بخش سپر یک دیفیوزر را شاهد هستیم که دو سر لوله اگزوز چهاروجهی با قاب کرومی در اطرافش تعبیه شدند. در کنار لوله اگزوزها چراغ‌های مه شکن افقی و باریک قرار دارند و دو تکه کرومی در اطراف سپر نمای این بخش را تکمیل می‌کند.در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه سیتروئن   C5   را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات ظاهری

سیتروئن   C5 2009

نوع بدنه

سدان لیفت ‌بک متوسط

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل دوم (RD)

وزن خالص

 1694 کیلوگرم 

طول

4779 میلی متر

عرض

1860 میلی متر

ارتفاع

1458 میلی متر

فاصله محورها

2815 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

225/60R17

  ظاهر خودروی  سیتروئن   C5

                     ظاهر خودروی سیتروئن   C5    

 

کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم از نظر طراحی داخلی

با وجود اینکه طراحی داخلی سیتروئن سی 5 نسل دوم نسبت به قبل تفاوت‌هایی دارد و نسبتا به روزتر است اما بخش‌هایی از آن طراحی خاصی دارد و شاید برای برخی خوشایند نباشد. به طور کلی هنوز هم نمی‌توان این کابین را خیلی جذاب تلقی کرد.

طراحی داشبورد با خطوط بیشتری همراه است و کمی شلوغ به نظر می‌رسد. حضور دو دریچه هوایی رو به روی سرنشین کناری و دور بودن دکمه فلاشر به راننده و وجود دریچه هوایی کوچک و نامتقارنی کنار پنل کیلومترشمار کمی عجیب به نظر می‌رسد. وجود مانیتور در بخش بالایی کنسول میانی به مدرن‌تر بودن این فضا کمک می‌کند ولی هنوز هم استفاده از تعداد بسیار زیادی دکمه در این بخش علاوه بر اینکه طراحی کلاسیک‌تری را به نمایش می‌گذارد، باعث سردرگمی سرنشینان حین استفاده از سیستم‌ها نیز خواهد شد.

فرمان خودرو 4 شاخه است و طراحی آن کاملا متفاوت می‌باشد. علاوه بر اینکه در میان آن از تعداد زیادی دکمه‌های کنترلی استفاده‌شده، بخش وسطی فرمان ثابت است و حین رانندگی تنها اطراف غربیلک می‌چرخد. این سیستم برای برخی از رانندگان عجیب است و طول می‌کشد تا به آن عادت کنند.

پنل کلومترشمار اما طراحی بهتر و به روزتری دارد. این پنل از سه بخش دایره‌ای با سیستم دیجیتالی جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل می‌شود. صندلی‌های سیتروئن طبق کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم راحت هستند و بدن سرنشینان را کاملا در بر می‌گیرند. موردی که ممکن است مشکل ایجاد کند، فضای سر سرنشینان است که حین سوار و پیاده شدن کمی سختی ایجاد می‌کند.

 اکثر نسخه‌های موجود از تریمی تمام مشکی یا کرم مشکی بهره می‌برند که از نظر کیفیت وضعیت مناسبی دارد. فضای صندوق عقب هم برای مصرف یک خانواده در مسافرت قابل قبول است و با تا کردن صندلی‌های عقب می‌توان حجم این فضا را افزایش داد.

 طراحی داخلی خوردو  سیتروئن   C5

طراحی داخلی خوردو  سیتروئن   C5  

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با سیتروئن   C5 آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • ایمنی مناسب نسبت به رقبا
  • امکانات رفاهی قابل قبول نسبت به سال ساخت و قیمت
  • کیفیت بالای قطعات
  • سواری راحت به واسطه سیستم تعلیق خوب
  • کیفیت ساخت خوب

معایب :

  •  عرضه محدود و بازار دست دوم ضعیف
  • سخت پیدا کردن قطعات یدکی
  • خدمات پس از فروش ضعیف
  • پیشرانه ضعیف نسبت به رقبا
  • طراحی داخلی کمی قدیمی و نامتعارف
  • مشکلات تعمیر و نگه داری

 

سیتروئن   C5 2009 بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. این خودرو بین سال‌های 2009 تا 2012 وارد کشور شد. در حال حاضر بیش از 10 سال از عرضه آن می‌گذرد و اکثریت نسخه‌های موجود در بازار در مسافت‌های طولانی کار کرده‌اند.

با وجود کیفیت ساخت  قابل قبول سیتروئن اما باز هم خودرویی که این همه سال کارکرده است، مستهلک‌شده و لازم است حین خرید دقت بیشتری داشته‌باشید. پیشنهاد می‌شود در این خرید حتما از کارشناسی مجرب جهت بررسی سلامت بخش‌های مختلف خودرو کمک بگیرید تا قیمت‌گذاری هم به شکلی منطقی و صحیح انجام گردد. این بررسی قبل از خرید در سیتروئن اهمیت بیشتری دارد چرا که قطعات یدکی آن نسبتا سخت پیدا می‌شود و تعمیرات آن ممکن است با دردسر و هزینه بیشتری همراه باشد.

نکته دیگر این است که اگر تصمیم به فروش این سدان پس از مدتی دارید، بهتر است بیشتر فکر کنید چرا که بازار دست دوم آن رونق زیادی ندارد و احتمالا خیلی بیشتر از خودروهای محبوب کره‌ای باید برای فروش آن زمان بگذارید.  اگر بخواهیم در رابطه با خرید این سدان هم نظر بدهیم می‌توان گفت که خودروی خوبی است و اگر نسخه‌های کم کارکرد و سالم را پیدا کنید می‌تواند همراه خوبی برای شما باشد.

 بهترین کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم

بهترین کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم

 

رقیبان خودرو سیتروئن   C5 2009

بازار سدان‌ها مخصوصا سدان‌های خانوادگی معمولا پرطرفدار است و اگر تولیدکننده و واردکننده‌ها عرضه، تبلیغات و خدمات پس از فروش مناسبی ارائه دهند، احتمال موفقیت آن‌های زیاد است. در زمینه واردات سدان‌های خارجی شرکت‌های متعددی در حال فعالیت هستند اما دو شرکت ایران خودرو و سایپا در بسیاری از پروژه‌هایشان با موفقیت رو به رو نشدند که یکی از همین موارد سیتروئن  سی 5 می‌باشد.

طبق کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم در صورتی که سایپا خدمات و عرضه بهتری را به نمایش می‌گذاشت، احتمال موفقیت آن خیلی دور از ذهن هم نبود. خودروهایی مانند کیا سراتو، مزدا 3 و پژو 407 را می‌توان به عنوان خودروهای هم رده سیتروئن معرفی کرد.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودرو با وجود شرایط خوب و بازار موفق در جهان اما در ایران نتوانست خیلی توجه خریداران را جلب کند و عملا شکست خورد. به همین واسطه در حال حاضر بازار دست دوم آن خیلی پر رونق نیست و ممکن است خرید آن با وجود مزیت‌های مختلف، دردسرهایی را نیز به همراه داشته‌باشد. هتر از قبل از خرید با ویژگی و شرایط این سدان فرانسوی به طور کامل آشنا باشید.

*
*
*

 

سیتروئن سی 5 در نسل دوم خودش با بهبود طراحی داخلی و خاجی و هم‌چنین افزایش امکانات رفاهی و ایمنی، ببسیاری از معایب نسل اول را برطرف کرد. این نسخه به واسطه تنوع سیستم فنی و شرایط بسیار بهتر، فروش خوبی را در بازار جهانی تجربه کرد. سایپا این نسخه را به امید جبران شکست‌ قبلی وارد کرد اما باز هم نتوانست آن طور که شاسیته است آن را عرضه کند. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  سیتروئن   C5 نسل دوم

سیتروئن خودروسازی فرانسوی می‌باشد که در حال حاضر یکی از توابع گروه استلانتیس به حساب می‌آید. این شرکت در سال 1919 تاسیس شد و معمولا به ساخت خودروهای راحت و شهری مشغول بوده‌است. سیتروئن تنها هشت سال پس از تاسیس به بزرگترین خودروساز اروپا و چهارمین خودروساز جهان تبدیل شد.

سری‌های لوکس سیتروئن با نام دی اس به فروش می‌رسند که نماینده‌هایی از آن در ایران هم عرضه شدند. معروف‌ترین خودروی سیتروئن در ایران را می‌توان زانتیا دانست که سال‌ها با محبوبیتی که ایجادکرده بود فروش خوبی را برای واردکننده‌اش رقم زد و پس از آن محصولات جایگزین خیلی قادر نبودند به موفقیت آن دست پیدا کنند.

سیتروئن C5

سیتروئن سی 5 نسل اول که از سال 2006 به بازار ایران راه پیدا کرد، به عنوان جایگزینی برای زانتیا  معرفی شد. با وجود عرضه و قیمت‌گذاری نادرست و هم‌چنین ظاهر نه چندان دل‌چسب فروش آن موفق نبود. این عدم موفقیت تا حدودی در بازار جهانی هم برای این خودرو وجود داشت. در سال 2009 نسلی جدید از این سدان به بازار ایران وارد شد.

سیتروئن، نسل دوم را با دقت و جدیت بیشتری طراحی کرده‌ود. علاوه بر اینکه ظاهر آن پیشرفت چشم‌گیری داشت، تنوع سیستم فنی و کیفیت قطعات نیز بهتر بود. امکانات رفاهی استفاده‌شده در این نسخه هم تنوع بیشتری داشت و راحتی و ایمنی بیشتری ایجاد میشد. با وجود این بهبود شرایط، فروش نسل دوم در بازار جهانی موفقیت آمیز بود.

سایپا که این نسل را وارد کرد، باری دیگر اشتباهاتش را در بخش عرضه و قیمت‌گذاری تکرار نمود و همین امر عاملی بود که پیشرفت سیتروئن سی 5 به چشم نیاید و مشتریان زیادی به آن جذب نشوند. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق‌تر هر بخش از خودرو و تفاوت‌های آن با گذشته می‌پردازیم.

 بررسی ویژگی‌های خودرو  سیتروئن   C5

بررسی ویژگی‌های خودرو  سیتروئن   C5  

 

امکانات و تجهیزات خودرو  سیتروئن   C5  

امکانات رفاهی یکی از مواردی بود که در نسل دوم با تنوع بیشتری همراه شد. استفاده از آپشن‌های جدیدی مانند سیستم مولتی مدیا با مانتیور، دوربین عقب، حافظه صندلی راننده، سنسور جلو، نمایشگر صفحه کیلومترشمار، دکمه‌های کنترلی فرمان، چراغ‌های چرخشی، چراغ دید در روز، ترمز پارک اضطراری و اتوهلد، پرده جانبی عقب و... همگی از مواردی بودند که رفاه و ایمنی را در این نسل افزایش دادند.

از لحاظ ایمنی این خودرو توسط موسسه استاندارد و ایمنی اروپا یورو انکپ بررسی شد و هر 5 ستاره ایمنی را دریافت کرد که نشانگر ایمنی قابل قبول این سدان فرانسوی می‌باشد. این ایمنی توسط 7 عدد کیسه هوا، سنسور جلو و عقب، کروز کنترل، سیستم‌های کنترل کشش و پایدارای، ترمزهای مطمئن و... تامین می‌شود.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

سیتروئن   C5  2009

نوع جعبه دنده

4 دنده اتومات 3 حالته (اسپرت - برفی - اکو)

سیستم آینه ها

دارای تنظیم برقی آینه‌های تاشو - آینه‌های جانبی مجهز به گرمکن -  آینه عقب الکتروکرومیک - تنظیم آینه در دنده عقب

سنسورهای پیش فعال

سنسور باران و برف پاک‌کن اتوماتیک – سنسور جلو و عقب - سنسور فشار باد تایر

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) –سیستم کنترل کشش و پایداری

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای جلو  برقی  -  شیشه بالابر آنتی‌ترپ -  پرده جانبی عقب

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 6 اسپیکر - سی دی چنجر –   قابلیت پشتیبانی از   Bluetooth - USB - CD

سیستم مولتی مدیا

مانیتور (سفارشی) – نویگیشن (سفارشی) – دوربین عقب (سفارشی) - نمایشگر صفحه کیلومتر

کیسه هوا

مجموعا 7 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری – جانبی جلو – پرده‌ای – زانویی راننده

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع   اتوماتیک دوگانه   

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو بای زنون  – دارای مه شکن – مجهز به شیشه شور چراغ – تنظیم نور اتومات – چراغ دید در روز – چراغ چرخشی سرپیچ‌ها

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب ال  ای دی دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم 6 حالته برقی صندلی‌ها – تنظیم برقی گودی کمر   –  کول باکس – خروجی 12 ولت– دارای روکش چرم - حافظه صندلی

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تاشو و دو تکه - سیستم نگهدارنده صندلی بچه با قلاب مخصوص ایزو فیکس  – دارای روکش چرمی

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– ترمز کمکی - ترمز پارک برقی - اتوهلد

سیستمهای کمک رانندگی

دارای کروز کنترل -   سیستم کمکی پارک (هشدار دهنده موانع   عقب و جلو) – دوربین عقب (سفارشی)

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی  برقی حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان 4 شاخه قابلیت تنظیم در 4 جهت – دارای روکش چرم  - مجهز به دکمه‌های کنترلی

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم  ضد سرقت ایمبولایزر  -  قفل فرمان خودکار - سیستم قفل کودک در اختیار راننده  - ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف

سیستم سقف

سانروف دارد

 بررسی امکانات و شرایط خودروی سیتروئن   C5

بررسی امکانات و شرایط خودروی سیتروئن   C5  

 

مشخصات فنی این خودرو

سیتروئن برای این سدان 11 نوع پیشرانه و انواع جعبه دنده را در نظر گرفته‌بود که انتخاب را برای مشتریانش راحت‌تر  و بسیار گسترده می‌کرد. اما از بین این تنوع، در ایران تنها یک نمونه سیستم فنی وارد شد. سایپا این سدان را با موتور 2 لیتری 4 سیلندر و تنفس طبیعی عرضه نمود.

این پیشرانه قادر به تولید 143 اسب بخار قدرت و حداکثر 200 نیوتون متر گشتاور می‌باشد. این نیروی تولیدی توسط جعبه دنده‌ای 4 دنده اتومات  3 حالته (اسپرت - برفی - اکو) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. طبق کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم با این سیستم حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت قابل تجربه است. شتاب صفر تا صد هم چیزی حدود 10.1  ثانیه گزارش می‌شود.

مصرف سوخت مورد نیاز در مسافت‌های شهری 9.8 لیتر و در مسافت‌های خارج شهری 6.7  لیتر به ازای هر صد کیلومتر می‌باشد. به این ترتیب مصرف سوخت ترکیبی خودرو 8 لیتر به ازای هر صد کیلومتر خواهد بود.

تجربه رانندگی

تا قبل از سال 2009 کمتر خودرویی به ترمز دستی الکترونیکی مجهز بوده‌است اما سیتروئن این آپشن را داشت. عملکرد گیربکس این نسل مناسب گزارش می‌شود. شتاب هم نسبت به نسل قبل خیلی بهتر نیست اما نسبت به رقبا وضعیت قابل قبولی دارد. سیستم تعلیق که از جذاب‌ترین ویژگی‌های محصولات سیتروئن می‌باشد هم عملکرد بسیار خوبی در این نمونه دارد و در تکان‌ها و دست اندازها کوبشی را ایجاد نمی‌کند.

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

سیتروئن   C5 2009

نوع بدنه

D Segment

حجم موتور

1997 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

143 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

200 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه

سیستم سوخت رسانی

تزریق غیرمستقیم چندنقطه ای

ظرفیت باک

70 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

4 دنده اتوماتیک

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو  و عقب

دیسکی خنک شونده با هوا

نوع سیستم تعلیق

مستقل برای هر چرخ

تعلیق جلو

مک فرسون

تعلیق عقب

اتصال چندگانه ( مولتی لینک )

کمک فنرهای جلوو عقب

دارای سیستم پنوماتیکی و تنظیم ارتفاع

حداکثر سرعت

210 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

 10.1  ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

8 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی 

یورو 5

 کارشناسی خودر سیتروئن   C5 نسل دوم از نظر فنی

کارشناسی خودر سیتروئن   C5 نسل دوم از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

تغییرات ظاهری نسل دوم سیتروئن سی 5 نسبت به نسل قبلی نشان‌دهنده تلاش جدی سیتروئن برای رقابت با خودروهای امروزی‌تر و جذاب از نظر ظاهری می‌باشد. با وجود اینکه همین نسل دوم هم خیلی جای کار دارد اما نسبت به محصولات قبل خودش و نسبت به سال عرضه‌اش وضعیت کاملا خوب است.

در نمای جلو دو چراغ بزرگ با گوشه‌های ‌کشیده در اطراف به چشم می‌خورند. در میان آن‌ها دو خط کرومی به شکل چسبیده‌وجود دارد که با ایجاد شکستگی در وسطشان، لوگوی سیتروئن را ایجاد می‌کنند. پایین آن‌ها نیز جلوپنجره‌ای نازک و چهاروجهی حضور دارد. در سپر خودرو هواکشی بزرگ حضور دارد که  نواری کرومی و نازک اطرافش را در بر می‌گیرد.

در اطراف سپر دو مه شکن با گرافیکی به روزتر و هماهنگ جا گرفتند. بین سپر و کاپوت،   پلاک خودرو نصب می‌شود. چراغ دید در روز که به شکلی انحنادار پایین چراغ‌ها تعبیه‌شده نمایی جذاب ایجاد می‌کند. عدم استفاده از زه و بخش پلاستیکی پایین و به جای آن بهره‌مندی از برجستگی‌ها و خطوط تیزتر تاثیر خیلی خوبی در طراحی این خودرو داشته‌است.

نمای جانبی

در این نما خطی ممتد از چراغ‌های عقب به سمت جلو کشیده‌شده و از دستگیره‌های فلزی می‌گذرد. زهی کرومی و یک نوار نازک کرومی هم در بخش پایینی درب‌ها حضور دارند که به لوکس‌تر نشان دادن این سدان کمک می‌کنند.  رینگ‌های 17 اینچی طبق  کارشناسی خودر سیتروئن   C5 نسل دوم با طراحی جدیدتر، هماهنگی مناسبی را با سایر بخش‌ها ایجاد کردند. فرم سقف و صندوق کمی لیف‌شده هم جذاب‌اند.

نمای عقب

این نما تاثیرگذارترین تغییرات را داشته‌است. بخش عقب نسل اول از نقاظ ضعف اصلی طراحی به حساب می‌آمد ولی در این نسل اصلاحات بسیار خوب بودند. چراغ‌های نسبتا بزرگ و یک تکه با طراحی‌ای منطقی‌تر در اطراف به چشم می‌خورند. روی درب صندوق پلاک در بخشی فرورفته قرار می‌گیرد و لوگوی سیتروئن و نام خودرو در اطرافش هستند. نوار کرومی پایین صندوق در این نسل هم حضور دارد اما این بار هماهنگ‌تر از گذشته است.

در بخش سپر یک دیفیوزر را شاهد هستیم که دو سر لوله اگزوز چهاروجهی با قاب کرومی در اطرافش تعبیه شدند. در کنار لوله اگزوزها چراغ‌های مه شکن افقی و باریک قرار دارند و دو تکه کرومی در اطراف سپر نمای این بخش را تکمیل می‌کند.در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه سیتروئن   C5   را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات ظاهری

سیتروئن   C5 2009

نوع بدنه

سدان لیفت ‌بک متوسط

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل دوم (RD)

وزن خالص

 1694 کیلوگرم 

طول

4779 میلی متر

عرض

1860 میلی متر

ارتفاع

1458 میلی متر

فاصله محورها

2815 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

225/60R17

  ظاهر خودروی  سیتروئن   C5

                     ظاهر خودروی سیتروئن   C5    

 

کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم از نظر طراحی داخلی

با وجود اینکه طراحی داخلی سیتروئن سی 5 نسل دوم نسبت به قبل تفاوت‌هایی دارد و نسبتا به روزتر است اما بخش‌هایی از آن طراحی خاصی دارد و شاید برای برخی خوشایند نباشد. به طور کلی هنوز هم نمی‌توان این کابین را خیلی جذاب تلقی کرد.

طراحی داشبورد با خطوط بیشتری همراه است و کمی شلوغ به نظر می‌رسد. حضور دو دریچه هوایی رو به روی سرنشین کناری و دور بودن دکمه فلاشر به راننده و وجود دریچه هوایی کوچک و نامتقارنی کنار پنل کیلومترشمار کمی عجیب به نظر می‌رسد. وجود مانیتور در بخش بالایی کنسول میانی به مدرن‌تر بودن این فضا کمک می‌کند ولی هنوز هم استفاده از تعداد بسیار زیادی دکمه در این بخش علاوه بر اینکه طراحی کلاسیک‌تری را به نمایش می‌گذارد، باعث سردرگمی سرنشینان حین استفاده از سیستم‌ها نیز خواهد شد.

فرمان خودرو 4 شاخه است و طراحی آن کاملا متفاوت می‌باشد. علاوه بر اینکه در میان آن از تعداد زیادی دکمه‌های کنترلی استفاده‌شده، بخش وسطی فرمان ثابت است و حین رانندگی تنها اطراف غربیلک می‌چرخد. این سیستم برای برخی از رانندگان عجیب است و طول می‌کشد تا به آن عادت کنند.

پنل کلومترشمار اما طراحی بهتر و به روزتری دارد. این پنل از سه بخش دایره‌ای با سیستم دیجیتالی جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل می‌شود. صندلی‌های سیتروئن طبق کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم راحت هستند و بدن سرنشینان را کاملا در بر می‌گیرند. موردی که ممکن است مشکل ایجاد کند، فضای سر سرنشینان است که حین سوار و پیاده شدن کمی سختی ایجاد می‌کند.

 اکثر نسخه‌های موجود از تریمی تمام مشکی یا کرم مشکی بهره می‌برند که از نظر کیفیت وضعیت مناسبی دارد. فضای صندوق عقب هم برای مصرف یک خانواده در مسافرت قابل قبول است و با تا کردن صندلی‌های عقب می‌توان حجم این فضا را افزایش داد.

 طراحی داخلی خوردو  سیتروئن   C5

طراحی داخلی خوردو  سیتروئن   C5  

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با سیتروئن   C5 آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • ایمنی مناسب نسبت به رقبا
  • امکانات رفاهی قابل قبول نسبت به سال ساخت و قیمت
  • کیفیت بالای قطعات
  • سواری راحت به واسطه سیستم تعلیق خوب
  • کیفیت ساخت خوب

معایب :

  •  عرضه محدود و بازار دست دوم ضعیف
  • سخت پیدا کردن قطعات یدکی
  • خدمات پس از فروش ضعیف
  • پیشرانه ضعیف نسبت به رقبا
  • طراحی داخلی کمی قدیمی و نامتعارف
  • مشکلات تعمیر و نگه داری

 

سیتروئن   C5 2009 بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. این خودرو بین سال‌های 2009 تا 2012 وارد کشور شد. در حال حاضر بیش از 10 سال از عرضه آن می‌گذرد و اکثریت نسخه‌های موجود در بازار در مسافت‌های طولانی کار کرده‌اند.

با وجود کیفیت ساخت  قابل قبول سیتروئن اما باز هم خودرویی که این همه سال کارکرده است، مستهلک‌شده و لازم است حین خرید دقت بیشتری داشته‌باشید. پیشنهاد می‌شود در این خرید حتما از کارشناسی مجرب جهت بررسی سلامت بخش‌های مختلف خودرو کمک بگیرید تا قیمت‌گذاری هم به شکلی منطقی و صحیح انجام گردد. این بررسی قبل از خرید در سیتروئن اهمیت بیشتری دارد چرا که قطعات یدکی آن نسبتا سخت پیدا می‌شود و تعمیرات آن ممکن است با دردسر و هزینه بیشتری همراه باشد.

نکته دیگر این است که اگر تصمیم به فروش این سدان پس از مدتی دارید، بهتر است بیشتر فکر کنید چرا که بازار دست دوم آن رونق زیادی ندارد و احتمالا خیلی بیشتر از خودروهای محبوب کره‌ای باید برای فروش آن زمان بگذارید.  اگر بخواهیم در رابطه با خرید این سدان هم نظر بدهیم می‌توان گفت که خودروی خوبی است و اگر نسخه‌های کم کارکرد و سالم را پیدا کنید می‌تواند همراه خوبی برای شما باشد.

 بهترین کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم

بهترین کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم

 

رقیبان خودرو سیتروئن   C5 2009

بازار سدان‌ها مخصوصا سدان‌های خانوادگی معمولا پرطرفدار است و اگر تولیدکننده و واردکننده‌ها عرضه، تبلیغات و خدمات پس از فروش مناسبی ارائه دهند، احتمال موفقیت آن‌های زیاد است. در زمینه واردات سدان‌های خارجی شرکت‌های متعددی در حال فعالیت هستند اما دو شرکت ایران خودرو و سایپا در بسیاری از پروژه‌هایشان با موفقیت رو به رو نشدند که یکی از همین موارد سیتروئن  سی 5 می‌باشد.

طبق کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم در صورتی که سایپا خدمات و عرضه بهتری را به نمایش می‌گذاشت، احتمال موفقیت آن خیلی دور از ذهن هم نبود. خودروهایی مانند کیا سراتو، مزدا 3 و پژو 407 را می‌توان به عنوان خودروهای هم رده سیتروئن معرفی کرد.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل دوم و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودرو با وجود شرایط خوب و بازار موفق در جهان اما در ایران نتوانست خیلی توجه خریداران را جلب کند و عملا شکست خورد. به همین واسطه در حال حاضر بازار دست دوم آن خیلی پر رونق نیست و ممکن است خرید آن با وجود مزیت‌های مختلف، دردسرهایی را نیز به همراه داشته‌باشد. هتر از قبل از خرید با ویژگی و شرایط این سدان فرانسوی به طور کامل آشنا باشید.

درخواست سریع کارشناس (برای تماس کلیک کنید)