برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو سیتروئن C5 نسل اول (مدل سال 2006) با تمام جزئیات

سیتروئن سی 5 سدان فرانسوی سیتروئن می‌باشد که به هدف جایگزینی زانتیا، توسط سایپا در ایران عرضه شد. نسل اول این خودرو به واسطه عرضه و تبلیغات نادرست سایپا و هم‌چنین ظاهر کمی دمده‌شده حتی در زمان خودش، نتوانست آن طور که توقع می‌رفت، مانند سیتروئن زانتیا به فروش خوبی دست یابد.
0 تومان
i h

 

سیتروئن سی 5 سدان فرانسوی سیتروئن می‌باشد که به هدف جایگزینی زانتیا، توسط سایپا در ایران عرضه شد. نسل اول این خودرو به واسطه عرضه و تبلیغات نادرست سایپا و هم‌چنین ظاهر کمی دمده‌شده حتی در زمان خودش، نتوانست آن طور که توقع می‌رفت، مانند سیتروئن زانتیا به فروش خوبی دست یابد. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  سیتروئن   C5 نسل اول

سیتروئن خودروسازی فرانسوی می‌باشد که در حال حاضر یکی از توابع گروه استلانتیس به حساب می‌آید. این شرکت در سال 1919 تاسیس شد و معمولا به ساخت خودروهای راحت و شهری مشغول بوده‌است. سیتروئن تنها هشت سال پس از تاسیس به بزرگترین خودروساز اروپا و چهارمین خودروساز جهان تبدیل شد.

سری‌های لوکس سیتروئن با نام دی اس به فروش می‌رسند که نماینده‌هایی از آن در ایران هم عرضه شدند. معروف‌ترین خودروی سیتروئن در ایران را می‌توان زانتیا دانست که سال‌ها با محبوبیتی که ایجادکرده بود فروش خوبی را برای واردکننده‌اش رقم زد و پس از آن محصولات جایگزین خیلی قادر نبودند به موفقیت آن دست پیدا کنند.

سیتروئن C5

در سال 2001 محصول جدیدی از سیتروئن با نام C5 به بازار جهانی معرفی و عرضه شد. این خودرو به واسطه پیشرانه و جعبه دنده‌های مختلفی که داشت، در بازار جانی خریداران متعددی را به خود جذب کرد و پس از چند سال یعنی در 2004 هم فیس لیفت شد. سایپا در سال 2006 تصمیم به واردات همین نسخه فیس لیفت نسل اول سیتروئن سی 5 به عنوان جایگزینی برای سیتروئن زانتیا گرفت.

عرضه و تبلیغات سایپا خیلی مناسب نبود و علاوه بر این ظاهر سی 5 با وجود فیس لیفت، حتی در زمان خودش هم کمی قدیمی بود و مشتریان را خیلی جذب نکرد. سایپا از بین سیستم‌های فنی موجود، موتوری 2 لیتری و گیربکس 4 دنده اتومات را برای این نماینده فرانسوی در نظر گرفت. با وجود اینکه طبق  کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول این پیشرانه خیلی قوی نیست ولی کیفیت سواری آن مناسب است و همراه خوبی برای خانواده‌ها خواهد بود.

سیتروئن C5 از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی وضعیت خوبی دارد و مانند بسیاری از محصولات سیتروئن خودرویی خانوادگی و راحت تلقی می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق‌تر هر بخش از این سدان خواهیم پرداخت.

 بررسی ویژگی‌های خودرو  سیتروئن   C5

بررسی ویژگی‌های خودرو  سیتروئن   C5  

 

امکانات و تجهیزات خودرو  سیتروئن   C5  

سطح امکانات سیتروئن برای خودرویی که در سال 2006 واردشده و مصرفش در خیابان‌های شهری است، مناسب تلقی می‌شود. امکاناتی همچون سانروف، تنظیم برقی صندلی‌ها و گودی کمر، آینه‌های تاشو و مجهز به گرمکن، شیشه بالابرهای آنتی ترپ، چراغ شور، سنسور باران و فشار باد تایر، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان و.. همگی از امکانات خوب این سدان هستند. البته جای خالی مواردی مثل سیستم مولتی مدیا و مانتیور یا دوربین عقب در این خودرو حس می‌شود.

از لحاظ ایمنی این خودرو توسط موسسه استاندارد و ایمنی اروپا سی فایو مورد بررسی قرار گرفت و 4 ستاره ایمنی را دریافت کرد. علاوه بر این موسسه یورو انکپ نیز به آن هر 5 ستاره ایمنی را داده‌است که نشانگر ایمنی قابل قبول این سدان فرانسوی می‌باشد. این ایمنی توسط 7 عدد کیسه هوا، سنسور عقب، کروز کنترل، سیستم‌های کنترل کشش و پایدارای، ترمزهای مطمئن و... تامین می‌شود.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

سیتروئن   C5  2006

نوع جعبه دنده

4 دنده اتومات با حالت اسپرت و برف

سیستم آینه ها

دارای تنظیم برقی آینه‌های تاشو - آینه‌های جانبی مجهز به گرمکن -  آینه عقب الکتروکرومیک - تنظیم آینه در دنده عقب

سنسورهای پیش فعال

سنسور باران و برف پاک‌کن اتوماتیک – سنسور عقب - سنسور فشار باد تایر

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) –سیستم کنترل کشش و پایداری

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای جلو  برقی  -  شیشه بالابر آنتی‌ترپ

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 6 اسپیکر - سی دی چنجر –   قابلیت پشتیبانی از  CD

سیستم مولتی مدیا

نمایشگر چندکاره داشبورد

کیسه هوا

مجموعا 7 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری – جانبی جلو – پرده‌ای – زانویی راننده

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع   اتوماتیک دوگانه   

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو بای زنون  – دارای مه شکن – مجهز به شیشه شور چراغ – تنظیم نور اتومات

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم 6 حالته برقی صندلی‌ها – تنظیم برقی گودی کمر   –  کول باکس – خروجی 12 ولت– دارای روکش چرم

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تاشو و دو تکه - سیستم نگهدارنده صندلی بچه با قلاب مخصوص ایزو فیکس  – دارای روکش چرمی

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– ترمز کمکی

سیستمهای کمک رانندگی

دارای کروز کنترل -   سیستم کمکی پارک (هشدار دهنده موانع   عقب)

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی  برقی حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان 4 شاخه – دارای روکش چرم  

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم  ضد سرقت ایمبولایزر  -  قفل فرمان خودکار - سیستم قفل کودک در اختیار راننده  - ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف

سیستم سقف

سانروف دارد

 بررسی امکانات و شرایط خودروی سیتروئن   C5

بررسی امکانات و شرایط خودروی سیتروئن   C5  

 

مشخصات فنی این خودرو

سیتروئن برای این سدان 6 نوع پیشرانه و 4 مدل جعبه دنده در نظر گرفته‌بود که انتخاب را برای مشتریانش راحت‌تر می‌کرد. اما از بین این تنوع، در ایران تنها یک نمونه سیستم فنی وارد شد. سایپا این سدان را با موتور 2 لیتری 4 سیلندر و تنفس طبیعی عرضه نمود.

این پیشرانه قادر به تولید 138 اسب بخار قدرت و حداکثر 200 نیوتون متر گشتاور می‌باشد. این نیروی تولیدی توسط جعبه دنده‌ای 4 دنده اتومات با حالت اسپرت و برفی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. طبق کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول با این سیستم حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت قابل تجربه است. شتاب صفر تا صد هم چیزی حدود 10.2  ثانیه گزارش می‌شود.

مصرف سوخت مورد نیاز در مسافت‌های شهری 12.4 لیتر و در مسافت‌های خارج شهری 6.4  لیتر به ازای هر صد کیلومتر می‌باشد. به این ترتیب مصرف سوخت ترکیبی خودرو 8.6 لیتر به ازای هر صد کیلومتر خواهد بود.

تجربه رانندگی

این خودرو سیستم تعلیق خوبی دارد و سواری راحتی را به خریدارانش عرضه می‌کند. کیفیت سواری در گزارش‌ها مناسب ارزیابی می‌شود ولی لازم است بدانید تعمیر و نگه‌داری آن دقت زیادی را لازم دارد تا بتواند شرایط ایده آل را برای سرنشینان ایجاد کند. در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

سیتروئن   C5 2006

نوع بدنه

D Segment

حجم موتور

1997 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

138 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

200 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه

سیستم سوخت رسانی

تزریق غیرمستقیم چندنقطه ای

ظرفیت باک

60 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

4 دنده اتوماتیک

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو  و عقب

دیسکی خنک شونده با هوا

نوع سیستم تعلیق

مستقل برای هر چرخ

تعلیق جلو

مک فرسون

تعلیق عقب

اتصال چندگانه ( مولتی لینک )

کمک فنرهای جلوو عقب

دارای سیستم پنوماتیکی و تنظیم ارتفاع

حداکثر سرعت

210 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

 10.2  ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

8.6 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی       

یورو 4

 کارشناسی خودر سیتروئن   C5 نسل اول از نظر فنی

کارشناسی خودر سیتروئن   C5 نسل اول از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

نمی‌توان ظاهر این خودرو را زیبا و مخصوصا مدرن معرفی کرد. با اینکه حدود دو دهه از طراحی این سدان می‌گذرد ولی باید گفت که حتی در آن زمان هم خیلی به عنوان محصولی جذاب و به روز معرفی نشد و ظاهر ساده‌ای داشت. نسخه‌ای که از نسل اول سی 5 در ایران حضور دارد، فیس لیفت اول این محصول فرانسوی می‌باشد که در  سال 2004 میلادی روی آن اعمال شد.

در نمای جلو دو چراغ بزرگ با گوشه‌های انحنادار و‌کشیده در اطراف به چشم می‌خورند. در میان آن‌ها دو خط کرومی وجود دارد که با ایجاد شکستگی در وسطشان، لوگوی سیتروئن را ایجاد می‌کنند. در سپر خودرو هواکشی بزرگ و یکسره حضور دارد که در اطرافش دو مه شکن دایره‌ای در همان قاب مشکی جا گرفتند. بین سپر و کاپوت، زهی همرنگ بدنه تعبیه‌شده است که در میانش پلاک خودرو نصب می‌شود. استفاده از خطوط در این نما خیلی اغراق آمیز نیست اما طراحی را تکمیل می‌کند. پایین‌ترین سطح خودرو هم بخشی مشکی رنگ تشکیل می‌دهد.

نمای جانبی

در این نما خطی ممتد از چراغ‌های عقب به سمت جلو کشیده‌شده و از دستگیره‌های همرنگ بدنه می‌گذرد. زه همرنگ با بدنه در این نما هم حضور دارد. سطح پایین خودرو در این نما هم مشکی است اما به وسیله نواری کرومی از بخش بالایی جدا می‌شود. رینگ‌های 16 اینچی طبق  کارشناسی خودر سیتروئن   C5 نسل اول  هماهنگی مناسبی را با سایر بخش‌ها ایجاد کردند.

نمای عقب

این نما در نگاه اول به چشم خیلی‌ها عجیب می‌آید اما پس از مدتی به آن عادت خواهید کرد. در این بخش دو چراغ بزرگ و دو تکه به حالت گوشه‌داری در اطراف جای گرفتند. روی درب صندوق عقب که حالتی لیفت بک دارد، لوگوی کرومی سیتروئن، دستگیره صندوق عقب و نام محصول قرار می‌گیرد. نواری کرومی پایین درب صندوق قرار دارد که زیبایی و جلوه خاصی را ایجاد نمی‌کند. زه هم رنگ در این نما هم حضور دارد. سپر از یک دیفیوزر تشکیل می‌شود که در اطرافش دو مه شکن افقی جای می‌گیرند و پلاک در وسط نصب می‌شود.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه سیتروئن   C5   را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات ظاهری

سیتروئن   C5 2006

نوع بدنه

سدان لیفت ‌بک متوسط

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل اول (DC) - فیس لیفت

وزن خالص

 1469 کیلوگرم 

طول

4745 میلی متر

عرض

1780 میلی متر

ارتفاع

1475 میلی متر

فاصله محورها

2750 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

215/55R16

 

    ظاهر خودروی  سیتروئن   C5                                                          ظاهر خودروی سیتروئن   C5     

 

کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول از نظر طراحی داخلی

کابین سیتروئن سی 5 طراحی به روزی ندارد و مخصوصا در نسخه‌های ایرانی که سیستم مولتی مدیای آن‌ها فاقد مانیتور می‌باشد، سبک آن قدیمی‌تر هم می‌شود اما به واسطه تجهیزات رفاهی موجود، کابین این سدان راحت است و فضایی خانوادگی دارد.

طراحی داشبورد با کمک  خطوط صاف و ساده تشکیل می‌شود. با نگاه به کنسول میانی شاهد تعداد بسیار زیادی دکمه هستیم  که با وجود چینش مناسب ممکن است در ابتدای استفاده موجب سردرگمی شوند و طراحی آن‌ها کلاسیک است. دریچه‌های هوایی در بالاتر و در بخشی گنبدی شکل جای گرفتند. در بالاترین قسمت نمایشگری چند کاربردی و کوچک قرار می‌گیرد.

فرمان خودرو 4 شاخه است و طراحی آن بسیار ساده می‌باشد. دکمه کنترلی روی این فرمان تعبیه‌نشده و تنها لوگوی فلزی سیتروئن در میان آن به چشم می‌خورد. پنل کیلومترشمار هم مانند کنسول میانی فضای شلوغی دارد و از دایره‌های زیاد و آنالوگی جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل می‌شود. این دایره‌ها و تعدد دکمه‌ها مخصوصا در زمان‌های اول استفاده برای راننده و سرنشینان گیج‌کننده خواهد بود.

صندلی‌های سیتروئن طبق کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول راحت هستند. صندلی‌های جلو که تنظیم برقی دارند از دو استراحتگاه دست نیز در میانشان بهره می‌برند. اکثر نسخه‌های موجود از تریمی تمام مشکی یا کرم مشکی بهره می‌برند که وضعیت مناسبی دارد. فضای صندوق عقب هم برای مصرف یک خانواده در مسافرت قابل قبول است و با تا کردن صندلی‌های عقب می‌توان حجم این فضا را افزایش داد.

 طراحی داخلی خوردو  سیتروئن   C5

طراحی داخلی خوردو  سیتروئن   C5  

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با سیتروئن   C5 آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • ایمنی مناسب نسبت به رقبا
  • امکانات رفاهی قابل قبول نسبت به سال ساخت و قیمت
  • کیفیت بالای قطعات
  • سواری راحت به واسطه سیستم تعلیق خوب

معایب :

  • بازار دست دوم ضعیف
  • سخت پیدا کردن قطعات یدکی
  • خدمات پس از فروش ضعیف
  • طراحی ظاهری و داخلی قدیمی
  • پیشرانه ضعیف نسبت به رقبا
  • مشکلات تعمیر و نگه داری

 

سیتروئن   C5 2006 بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. این خودرو بین سال‌های 2006 تا 2008 وارد کشور شد. در حال حاضر حدود 15 سال از عرضه آن می‌گذرد و اکثریت نسخه‌های موجود در بازار در مسافت‌های طولانی کار کرده‌اند.

با وجود کیفیت ساخت  قابل قبول سیتروئن اما باز هم خودرویی که این همه سال کارکرده است، مستهلک‌شده و لازم است حین خرید دقت بیشتری داشته‌باشید. پیشنهاد می‌شود در این خرید حتما از کارشناسی مجرب جهت بررسی سلامت بخش‌های مختلف خودرو کمک بگیرید تا قیمت‌گذاری هم به شکلی منطقی و صحیح انجام گردد. این بررسی قبل از خرید در سیتروئن اهمیت بیشتری دارد چرا که قطعات یدکی آن نسبتا سخت پیدا می‌شود و تعمیرات آن ممکن است با دردسر همراه باشد.

نکته دیگر این است که اگر تصمیم به فروش این سدان پس از مدتی دارید، بهتر است بیشتر فکر کنید چرا که بازار دست دوم آن رونق زیادی ندارد و احتمالا خیلی بیشتر از خودروهای محبوب کره‌ای باید برای فروش آن زمان بگذارید.

اگر بخواهیم در رابطه با خرید این سدان هم نظر بدهیم می‌توان گفت که ظاهر آن متفاوت و دمده‌شده است و پیشرانه خیلی قوی‌ای ندارد. اما به واسطه امکانات و ایمنی قابل قبول در کنار کابین و سواری راحت، می‌تواند همراه خوبی برای خانواده‌ها در مصارف شهری و روزانه باشد.

 بهترین کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول

بهترین کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول

 

رقیبان خودرو سیتروئن   C5 2006

بازار سدان‌ها مخصوصا سدان‌های خانوادگی معمولا پرطرفدار است و اگر تولیدکننده و واردکننده‌ها عرضه، تبلیغات و خدمات پس از فروش مناسبی ارائه دهند، احتمال موفقیت آن‌های زیاد است. در زمینه واردات سدان‌های خارجی شرکت‌های متعددی در حال فعالیت هستند اما دو شرکت ایران خودرو و سایپا در بسیاری از پروژه‌هایشان با موفقیت رو به رو نشدند که یکی از همین موارد سیتروئن  سی 5 می‌باشد.

طبق کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول در صورتی که سایپا خدمات و عرضه بهتری را به نمایش می‌گذاشت، احتمال موفقیت آن خیلی دور از ذهن هم نبود. خودروهایی مانند سوزوکی کیزاشی، پژو 407، پژو 508 و حتی هایما اس 7 نیز وضعیت مشابهی را تجربه کردند.

حین خرید شما باید ابتدا به بودجه مالی خود توجه کنید و طبق آن شرایط نسخه‌های موجود از سدان‌ها را بررسی کرده‌و موردی که بیشتر به خواسته‌ها و سلیقه شما نزدیک است را انتخاب نمایید.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودرو با وجود کیفیت ساخت و شرایط نسبتا قابل قبول به دو علت یعنی عرضه نادرست و ظاهر کمی قدیمی نتوانست خیلی موفق ظاهر شود. به واسطه کارکرد نسبتا زیاد این سدان، بهتر است قبل از خرید آن با مشخصات بخش‌های مختلفش به طور کامل آشنا باشید تا بهترین انتخاب را در نهایت داشته‌باشید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

 

سیتروئن سی 5 سدان فرانسوی سیتروئن می‌باشد که به هدف جایگزینی زانتیا، توسط سایپا در ایران عرضه شد. نسل اول این خودرو به واسطه عرضه و تبلیغات نادرست سایپا و هم‌چنین ظاهر کمی دمده‌شده حتی در زمان خودش، نتوانست آن طور که توقع می‌رفت، مانند سیتروئن زانتیا به فروش خوبی دست یابد. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  سیتروئن   C5 نسل اول

سیتروئن خودروسازی فرانسوی می‌باشد که در حال حاضر یکی از توابع گروه استلانتیس به حساب می‌آید. این شرکت در سال 1919 تاسیس شد و معمولا به ساخت خودروهای راحت و شهری مشغول بوده‌است. سیتروئن تنها هشت سال پس از تاسیس به بزرگترین خودروساز اروپا و چهارمین خودروساز جهان تبدیل شد.

سری‌های لوکس سیتروئن با نام دی اس به فروش می‌رسند که نماینده‌هایی از آن در ایران هم عرضه شدند. معروف‌ترین خودروی سیتروئن در ایران را می‌توان زانتیا دانست که سال‌ها با محبوبیتی که ایجادکرده بود فروش خوبی را برای واردکننده‌اش رقم زد و پس از آن محصولات جایگزین خیلی قادر نبودند به موفقیت آن دست پیدا کنند.

سیتروئن C5

در سال 2001 محصول جدیدی از سیتروئن با نام C5 به بازار جهانی معرفی و عرضه شد. این خودرو به واسطه پیشرانه و جعبه دنده‌های مختلفی که داشت، در بازار جانی خریداران متعددی را به خود جذب کرد و پس از چند سال یعنی در 2004 هم فیس لیفت شد. سایپا در سال 2006 تصمیم به واردات همین نسخه فیس لیفت نسل اول سیتروئن سی 5 به عنوان جایگزینی برای سیتروئن زانتیا گرفت.

عرضه و تبلیغات سایپا خیلی مناسب نبود و علاوه بر این ظاهر سی 5 با وجود فیس لیفت، حتی در زمان خودش هم کمی قدیمی بود و مشتریان را خیلی جذب نکرد. سایپا از بین سیستم‌های فنی موجود، موتوری 2 لیتری و گیربکس 4 دنده اتومات را برای این نماینده فرانسوی در نظر گرفت. با وجود اینکه طبق  کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول این پیشرانه خیلی قوی نیست ولی کیفیت سواری آن مناسب است و همراه خوبی برای خانواده‌ها خواهد بود.

سیتروئن C5 از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی وضعیت خوبی دارد و مانند بسیاری از محصولات سیتروئن خودرویی خانوادگی و راحت تلقی می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق‌تر هر بخش از این سدان خواهیم پرداخت.

 بررسی ویژگی‌های خودرو  سیتروئن   C5

بررسی ویژگی‌های خودرو  سیتروئن   C5  

 

امکانات و تجهیزات خودرو  سیتروئن   C5  

سطح امکانات سیتروئن برای خودرویی که در سال 2006 واردشده و مصرفش در خیابان‌های شهری است، مناسب تلقی می‌شود. امکاناتی همچون سانروف، تنظیم برقی صندلی‌ها و گودی کمر، آینه‌های تاشو و مجهز به گرمکن، شیشه بالابرهای آنتی ترپ، چراغ شور، سنسور باران و فشار باد تایر، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان و.. همگی از امکانات خوب این سدان هستند. البته جای خالی مواردی مثل سیستم مولتی مدیا و مانتیور یا دوربین عقب در این خودرو حس می‌شود.

از لحاظ ایمنی این خودرو توسط موسسه استاندارد و ایمنی اروپا سی فایو مورد بررسی قرار گرفت و 4 ستاره ایمنی را دریافت کرد. علاوه بر این موسسه یورو انکپ نیز به آن هر 5 ستاره ایمنی را داده‌است که نشانگر ایمنی قابل قبول این سدان فرانسوی می‌باشد. این ایمنی توسط 7 عدد کیسه هوا، سنسور عقب، کروز کنترل، سیستم‌های کنترل کشش و پایدارای، ترمزهای مطمئن و... تامین می‌شود.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

سیتروئن   C5  2006

نوع جعبه دنده

4 دنده اتومات با حالت اسپرت و برف

سیستم آینه ها

دارای تنظیم برقی آینه‌های تاشو - آینه‌های جانبی مجهز به گرمکن -  آینه عقب الکتروکرومیک - تنظیم آینه در دنده عقب

سنسورهای پیش فعال

سنسور باران و برف پاک‌کن اتوماتیک – سنسور عقب - سنسور فشار باد تایر

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) –سیستم کنترل کشش و پایداری

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای جلو  برقی  -  شیشه بالابر آنتی‌ترپ

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 6 اسپیکر - سی دی چنجر –   قابلیت پشتیبانی از  CD

سیستم مولتی مدیا

نمایشگر چندکاره داشبورد

کیسه هوا

مجموعا 7 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری – جانبی جلو – پرده‌ای – زانویی راننده

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع   اتوماتیک دوگانه   

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو بای زنون  – دارای مه شکن – مجهز به شیشه شور چراغ – تنظیم نور اتومات

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم 6 حالته برقی صندلی‌ها – تنظیم برقی گودی کمر   –  کول باکس – خروجی 12 ولت– دارای روکش چرم

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تاشو و دو تکه - سیستم نگهدارنده صندلی بچه با قلاب مخصوص ایزو فیکس  – دارای روکش چرمی

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– ترمز کمکی

سیستمهای کمک رانندگی

دارای کروز کنترل -   سیستم کمکی پارک (هشدار دهنده موانع   عقب)

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی  برقی حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان 4 شاخه – دارای روکش چرم  

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم  ضد سرقت ایمبولایزر  -  قفل فرمان خودکار - سیستم قفل کودک در اختیار راننده  - ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف

سیستم سقف

سانروف دارد

 بررسی امکانات و شرایط خودروی سیتروئن   C5

بررسی امکانات و شرایط خودروی سیتروئن   C5  

 

مشخصات فنی این خودرو

سیتروئن برای این سدان 6 نوع پیشرانه و 4 مدل جعبه دنده در نظر گرفته‌بود که انتخاب را برای مشتریانش راحت‌تر می‌کرد. اما از بین این تنوع، در ایران تنها یک نمونه سیستم فنی وارد شد. سایپا این سدان را با موتور 2 لیتری 4 سیلندر و تنفس طبیعی عرضه نمود.

این پیشرانه قادر به تولید 138 اسب بخار قدرت و حداکثر 200 نیوتون متر گشتاور می‌باشد. این نیروی تولیدی توسط جعبه دنده‌ای 4 دنده اتومات با حالت اسپرت و برفی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. طبق کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول با این سیستم حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت قابل تجربه است. شتاب صفر تا صد هم چیزی حدود 10.2  ثانیه گزارش می‌شود.

مصرف سوخت مورد نیاز در مسافت‌های شهری 12.4 لیتر و در مسافت‌های خارج شهری 6.4  لیتر به ازای هر صد کیلومتر می‌باشد. به این ترتیب مصرف سوخت ترکیبی خودرو 8.6 لیتر به ازای هر صد کیلومتر خواهد بود.

تجربه رانندگی

این خودرو سیستم تعلیق خوبی دارد و سواری راحتی را به خریدارانش عرضه می‌کند. کیفیت سواری در گزارش‌ها مناسب ارزیابی می‌شود ولی لازم است بدانید تعمیر و نگه‌داری آن دقت زیادی را لازم دارد تا بتواند شرایط ایده آل را برای سرنشینان ایجاد کند. در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

سیتروئن   C5 2006

نوع بدنه

D Segment

حجم موتور

1997 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

138 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

200 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه

سیستم سوخت رسانی

تزریق غیرمستقیم چندنقطه ای

ظرفیت باک

60 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

4 دنده اتوماتیک

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو  و عقب

دیسکی خنک شونده با هوا

نوع سیستم تعلیق

مستقل برای هر چرخ

تعلیق جلو

مک فرسون

تعلیق عقب

اتصال چندگانه ( مولتی لینک )

کمک فنرهای جلوو عقب

دارای سیستم پنوماتیکی و تنظیم ارتفاع

حداکثر سرعت

210 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

 10.2  ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

8.6 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی       

یورو 4

 کارشناسی خودر سیتروئن   C5 نسل اول از نظر فنی

کارشناسی خودر سیتروئن   C5 نسل اول از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

نمی‌توان ظاهر این خودرو را زیبا و مخصوصا مدرن معرفی کرد. با اینکه حدود دو دهه از طراحی این سدان می‌گذرد ولی باید گفت که حتی در آن زمان هم خیلی به عنوان محصولی جذاب و به روز معرفی نشد و ظاهر ساده‌ای داشت. نسخه‌ای که از نسل اول سی 5 در ایران حضور دارد، فیس لیفت اول این محصول فرانسوی می‌باشد که در  سال 2004 میلادی روی آن اعمال شد.

در نمای جلو دو چراغ بزرگ با گوشه‌های انحنادار و‌کشیده در اطراف به چشم می‌خورند. در میان آن‌ها دو خط کرومی وجود دارد که با ایجاد شکستگی در وسطشان، لوگوی سیتروئن را ایجاد می‌کنند. در سپر خودرو هواکشی بزرگ و یکسره حضور دارد که در اطرافش دو مه شکن دایره‌ای در همان قاب مشکی جا گرفتند. بین سپر و کاپوت، زهی همرنگ بدنه تعبیه‌شده است که در میانش پلاک خودرو نصب می‌شود. استفاده از خطوط در این نما خیلی اغراق آمیز نیست اما طراحی را تکمیل می‌کند. پایین‌ترین سطح خودرو هم بخشی مشکی رنگ تشکیل می‌دهد.

نمای جانبی

در این نما خطی ممتد از چراغ‌های عقب به سمت جلو کشیده‌شده و از دستگیره‌های همرنگ بدنه می‌گذرد. زه همرنگ با بدنه در این نما هم حضور دارد. سطح پایین خودرو در این نما هم مشکی است اما به وسیله نواری کرومی از بخش بالایی جدا می‌شود. رینگ‌های 16 اینچی طبق  کارشناسی خودر سیتروئن   C5 نسل اول  هماهنگی مناسبی را با سایر بخش‌ها ایجاد کردند.

نمای عقب

این نما در نگاه اول به چشم خیلی‌ها عجیب می‌آید اما پس از مدتی به آن عادت خواهید کرد. در این بخش دو چراغ بزرگ و دو تکه به حالت گوشه‌داری در اطراف جای گرفتند. روی درب صندوق عقب که حالتی لیفت بک دارد، لوگوی کرومی سیتروئن، دستگیره صندوق عقب و نام محصول قرار می‌گیرد. نواری کرومی پایین درب صندوق قرار دارد که زیبایی و جلوه خاصی را ایجاد نمی‌کند. زه هم رنگ در این نما هم حضور دارد. سپر از یک دیفیوزر تشکیل می‌شود که در اطرافش دو مه شکن افقی جای می‌گیرند و پلاک در وسط نصب می‌شود.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه سیتروئن   C5   را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات ظاهری

سیتروئن   C5 2006

نوع بدنه

سدان لیفت ‌بک متوسط

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل اول (DC) - فیس لیفت

وزن خالص

 1469 کیلوگرم 

طول

4745 میلی متر

عرض

1780 میلی متر

ارتفاع

1475 میلی متر

فاصله محورها

2750 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

215/55R16

 

    ظاهر خودروی  سیتروئن   C5                                                          ظاهر خودروی سیتروئن   C5     

 

کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول از نظر طراحی داخلی

کابین سیتروئن سی 5 طراحی به روزی ندارد و مخصوصا در نسخه‌های ایرانی که سیستم مولتی مدیای آن‌ها فاقد مانیتور می‌باشد، سبک آن قدیمی‌تر هم می‌شود اما به واسطه تجهیزات رفاهی موجود، کابین این سدان راحت است و فضایی خانوادگی دارد.

طراحی داشبورد با کمک  خطوط صاف و ساده تشکیل می‌شود. با نگاه به کنسول میانی شاهد تعداد بسیار زیادی دکمه هستیم  که با وجود چینش مناسب ممکن است در ابتدای استفاده موجب سردرگمی شوند و طراحی آن‌ها کلاسیک است. دریچه‌های هوایی در بالاتر و در بخشی گنبدی شکل جای گرفتند. در بالاترین قسمت نمایشگری چند کاربردی و کوچک قرار می‌گیرد.

فرمان خودرو 4 شاخه است و طراحی آن بسیار ساده می‌باشد. دکمه کنترلی روی این فرمان تعبیه‌نشده و تنها لوگوی فلزی سیتروئن در میان آن به چشم می‌خورد. پنل کیلومترشمار هم مانند کنسول میانی فضای شلوغی دارد و از دایره‌های زیاد و آنالوگی جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل می‌شود. این دایره‌ها و تعدد دکمه‌ها مخصوصا در زمان‌های اول استفاده برای راننده و سرنشینان گیج‌کننده خواهد بود.

صندلی‌های سیتروئن طبق کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول راحت هستند. صندلی‌های جلو که تنظیم برقی دارند از دو استراحتگاه دست نیز در میانشان بهره می‌برند. اکثر نسخه‌های موجود از تریمی تمام مشکی یا کرم مشکی بهره می‌برند که وضعیت مناسبی دارد. فضای صندوق عقب هم برای مصرف یک خانواده در مسافرت قابل قبول است و با تا کردن صندلی‌های عقب می‌توان حجم این فضا را افزایش داد.

 طراحی داخلی خوردو  سیتروئن   C5

طراحی داخلی خوردو  سیتروئن   C5  

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با سیتروئن   C5 آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • ایمنی مناسب نسبت به رقبا
  • امکانات رفاهی قابل قبول نسبت به سال ساخت و قیمت
  • کیفیت بالای قطعات
  • سواری راحت به واسطه سیستم تعلیق خوب

معایب :

  • بازار دست دوم ضعیف
  • سخت پیدا کردن قطعات یدکی
  • خدمات پس از فروش ضعیف
  • طراحی ظاهری و داخلی قدیمی
  • پیشرانه ضعیف نسبت به رقبا
  • مشکلات تعمیر و نگه داری

 

سیتروئن   C5 2006 بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. این خودرو بین سال‌های 2006 تا 2008 وارد کشور شد. در حال حاضر حدود 15 سال از عرضه آن می‌گذرد و اکثریت نسخه‌های موجود در بازار در مسافت‌های طولانی کار کرده‌اند.

با وجود کیفیت ساخت  قابل قبول سیتروئن اما باز هم خودرویی که این همه سال کارکرده است، مستهلک‌شده و لازم است حین خرید دقت بیشتری داشته‌باشید. پیشنهاد می‌شود در این خرید حتما از کارشناسی مجرب جهت بررسی سلامت بخش‌های مختلف خودرو کمک بگیرید تا قیمت‌گذاری هم به شکلی منطقی و صحیح انجام گردد. این بررسی قبل از خرید در سیتروئن اهمیت بیشتری دارد چرا که قطعات یدکی آن نسبتا سخت پیدا می‌شود و تعمیرات آن ممکن است با دردسر همراه باشد.

نکته دیگر این است که اگر تصمیم به فروش این سدان پس از مدتی دارید، بهتر است بیشتر فکر کنید چرا که بازار دست دوم آن رونق زیادی ندارد و احتمالا خیلی بیشتر از خودروهای محبوب کره‌ای باید برای فروش آن زمان بگذارید.

اگر بخواهیم در رابطه با خرید این سدان هم نظر بدهیم می‌توان گفت که ظاهر آن متفاوت و دمده‌شده است و پیشرانه خیلی قوی‌ای ندارد. اما به واسطه امکانات و ایمنی قابل قبول در کنار کابین و سواری راحت، می‌تواند همراه خوبی برای خانواده‌ها در مصارف شهری و روزانه باشد.

 بهترین کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول

بهترین کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول

 

رقیبان خودرو سیتروئن   C5 2006

بازار سدان‌ها مخصوصا سدان‌های خانوادگی معمولا پرطرفدار است و اگر تولیدکننده و واردکننده‌ها عرضه، تبلیغات و خدمات پس از فروش مناسبی ارائه دهند، احتمال موفقیت آن‌های زیاد است. در زمینه واردات سدان‌های خارجی شرکت‌های متعددی در حال فعالیت هستند اما دو شرکت ایران خودرو و سایپا در بسیاری از پروژه‌هایشان با موفقیت رو به رو نشدند که یکی از همین موارد سیتروئن  سی 5 می‌باشد.

طبق کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول در صورتی که سایپا خدمات و عرضه بهتری را به نمایش می‌گذاشت، احتمال موفقیت آن خیلی دور از ذهن هم نبود. خودروهایی مانند سوزوکی کیزاشی، پژو 407، پژو 508 و حتی هایما اس 7 نیز وضعیت مشابهی را تجربه کردند.

حین خرید شما باید ابتدا به بودجه مالی خود توجه کنید و طبق آن شرایط نسخه‌های موجود از سدان‌ها را بررسی کرده‌و موردی که بیشتر به خواسته‌ها و سلیقه شما نزدیک است را انتخاب نمایید.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو سیتروئن   C5 نسل اول و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودرو با وجود کیفیت ساخت و شرایط نسبتا قابل قبول به دو علت یعنی عرضه نادرست و ظاهر کمی قدیمی نتوانست خیلی موفق ظاهر شود. به واسطه کارکرد نسبتا زیاد این سدان، بهتر است قبل از خرید آن با مشخصات بخش‌های مختلفش به طور کامل آشنا باشید تا بهترین انتخاب را در نهایت داشته‌باشید.

درخواست سریع کارشناس خودرو