برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو رکستون نسل اول با فیس لیفت

رکستون از تولیدات سانگ یانگ کره‌ای می‌باشد. این شاسی بلند از سال 2010 وارد ایران شد و در سال 2013 رامک خودرو نسخه فیس لیفت آن را نیز عرضه کرد. این خودرو به واسطه سیستم فنی قوی با کارکرد مناسب و قیمت به صرفه توانست در بازار به رقابت بپردازد.
0 تومان
i h

کارشناسی خودرو رکستون نسل اول با فیس لیفتبا تمام جزئیات

رکستون از  تولیدات سانگ یانگ کره‌ای می‌باشد. این شاسی بلند از سال 2010  وارد ایران شد و در سال 2013 رامک خودرو نسخه فیس لیفت آن را نیز عرضه کرد.  این خودرو به واسطه سیستم فنی قوی با کارکرد مناسب و قیمت به صرفه توانست در بازار به رقابت بپردازد. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  رکستون نسل اولو انواع  آندر قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  رکستون نسل اول

سانگ یانگ از خودروساران کره‌ای می‌باشد که مقام چهارم خودروسازی را در کره در اختیار دارد. این شرکت در سال 1954 میلادی تاسیس شد و در سال 1997 به دوو موتورز واگذار شد. در نهایت در سال 2010 سانگ یانگ توسط شرکت ماهیندرا خریداری شد. این کمپانی در کشورهای روسیه، هند و قزاقستان هم کارخانه‌هایی جهت تولید برخی خودروهای خویش دارد.  

محصولات سانگ یانگ قدیمی معمولا سیستم فنی پرقدرت و خاصی نداشتند و حتی در ظاهر هم عملکرد چشمگیری مشاهده نمیشد اما بعد از دوره‌ای ناموفق مخصوصا در بازار ایران، خودرویی به نام رکستون از این برند توسط رامک خودرو به بازار کشور عرضه شد. این محصول شاسی بلندی با امکانات آفرود است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

نسخه اولی که پا به ایران گذاشت چهره خیلی خاص و گیرایی نداشت و اکثر خریداران به پیشرانه 3.2 لیتری شش سیلندر رکستون جذب شدند که همراه با جعبه دنده 5 سرعته تیپ ترونیک عملکرد خوبی داشت. از لحاظ آپشن طبق کارشناسی خودرو رکستون نسل اول نیاز سرنشینان را به خوبی بر طرف خواهد شد.

نسخه فیس لیفت که در سال 2013 وارد و به نام رکستون دبلیو معروف شد. تفاوت اصلی و واضع این نسخه در ظاهر آن بود که بسیاری از مشکلات فیس قدیم را حل کرده‌بود. از نظر فنی تغییر خاصی در این مدل دیده‌نمی‌شود. به طور کلی سانگ یانگ رکستون تا به حال در دو نسل  به بازار ایران رسیده‌که هر دو مدل‌های فیس لیفت و گوناگونی دارند. نسل اول که در این مقاله راجع به آن حرف می‌زنیم به (Y250) هم شناخته‌می‌شود.

 کارشناسی خودرو رکستون نسل اول                                                 

بررسی ویژگی‌های خودرو رکستون نسل اول

 

امکانات و تجهیزات خودرو رکستون نسل اول

این شاسی بلند سطح امکانات قابل قبولی دارد. در زمان عرضه خودروهای استاندارد سه ردیف صندلی داشتند که برای 7 سرنشین مناسب بود اما به دلیل امکان سفارش مدل 2 ردیفه، احتمالا خودروهایی با ظرفیت 5 نفر و صندوق بزرگ‌تر هم در بازار موجود هستند.

از تجهیزات اصلی می‌توان به فرمان هیدرولیک، شیشه‌های برقی، سانروف، کروز کنترل، گرمکن صندلی، اتولایت و مه شکن، صندلی با تنظیم برقی، آینه‌های جانبی تاشونده و برقی و... اشاره کرد که هر کدام لذت سفر با این خودرو را افزایش خواهند داد.

رکستون جهت حفظ سلامت و ایمنی سرنشینانش از تجهیزاتی همچون 4 تا 6 ایربگ، کمربندهای پیش‌کشنده با سنسور و انواع سیستم‌های کنترل و پایداری مثل سیستم ضد واژگونی ( ARP ) و سیستم کنترل سرعت خودرو در سراشیبی ( HDC ) استفاده می‌کند. گزارش دقیقی در رابطه با امنیت این خودرو برای سرنشینان از موسسه‌های استاندارد و ایمنی پیدا نکردیم.

در جدول زیر امکانات رفاهی رکستون را مشاهده می‌کنید که جهت کارشناسی خودرو رکستون نسل اولذکرشده است:

امکانات رفاهی وآپشن‌ها

رکستون نسل اول

نوع جعبه دنده

5 دنده اتومات با حالت زمستانی (W) و تابستانی (S)

سیستم آینه ها

آینه عقب الکتروکرومیک – آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی – مجهز به گرمکن آینه جانبی – مموری آینه - آینه هوشمند حساس به نور (ECM)

سنسورهای پیش فعال

سنسور جلو و عقب -  سنسور باران

سیستم های پایداری و  کمک راننده

کنترل سرعت در سر بالایی - کنترل سرعت در سراشیبی (HDC)– کنترل پایداری – سیستم ضد واژگونی (ARP)– ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم شیشه ها

بالابر برقی شیشه‌ها -  شیشه بالابر آنتی‌ترپ راننده

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به  6 اسپیکر و 2 آمپلی ‌فایر – هندزفری – قابلیت پشتیبانی از  Bluetooth - USB - CD/DVD - MP3

سیستم مولتی مدیا

مانیتور 7 اینچی (سفارشی در نسخه فیس قدیم) – دوربین عقب

کیسه هوا

مجهز به 4 کیسه هوای که شامل ایربگ راننده – سرنشین جلویی و جانبی جلو می‌شود

+ دو ایربگ پرده‌ای در نسخه فیس لیفت

سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع  اتومات چهارگانه - کنترل رطوبت - سنسور دما

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های هالوژن – قابلیت تنظیم اتومات چراغ‌ها – دارای مه شکن

سیستم روشنایی  عقب

چراغ‌های عقب  همراه با مه شکن

سیستم صندلی های جلو

امکان تنظیم برقی 8 حالته صندلی راننده و 4 حالته صندلی سرنشین کناری – مموری صندلی راننده – دارای روکش چرم – گرمکن صندلی -  خروجی 12 ولت - کمربند پیش کشنده ۳ نقطه‌ای همراع با سنسور

سیستم صندلی های عقب

دو ردیف صندلی عقب – قابلیت تاشوندگی – مجهز به ایزوفیکس برای صندلی کودک – دارای گرمکن – روکش چرمی

سیستم کمک راننده

کروز کنترل – سنسور جلو و عقب

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

سیستم ترمز ضدقفل (ABS) با توزیع نیروی ترمز

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی هیدرولیکی فرمان - حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان   4 شاخه مجهز به دکمه‌های کنترلی – روکش چرم ( با تریم چوبی در برخی نسخه‌ها) - دکمه تعویض دنده روی فرمان – مموری فرمان

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

 

قفل مرکزی -  ریموت کنترل – سیستم ضد سرقت ایموبلایز - قفل کودک

سیستم‌های سقف

سانروف دارد

 طرحی داخلی خودرو سانگ یانگ رکستون نسل ول

بررسی سانگ یانگ نسل اول

 

مشخصات فنی این خودرو

سانگ یانگ رکستون نسل اول در بازار کشور ما با پیشرانه 3.2 لیتری و 6 سیلندر عرضه می‌شود. با این موتور امکان تولید 220 اسب بخار قدرت و حداکثر 312 نیوتون متر گشتاور مهیا می‌شود. این نیروی تولیدشده توسط جعبه دنده‌ای 5 سرعته اتومات تیپ ترونیک به  هر 4 چرخ خودرو منتقل می‌شود (چهار چرخ محرک دائم با امکان انتخاب حالت زمستانی).

طبق کارشناسی خودرو رکستون نسل اول، حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را می‌توان با آن تجربه کرد و شتاب صفر تا صد 11.8 ثانیه می‌باشد. مصرف سوخت هم که امری مهم حین انتخاب خودرو مخصوصا شاسی بلندها می‌باشد به صورت ترکیبی در رکستون 15 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است که با حالت ایده آل فاصله دارد. این مصرف در مسافت‌های شهری 19.3 لیتر و در مسافت‌های جاده‌ای 11.2 لیتر است که اگر بخواهید از این خودرو تنها در مسافت‌های شهری استفاده کنید برایتان هزینه بر خواهد بود و خیلی منطقی نیست.

با وجود سیستم تعلیق مک فرسون دو جناغی در جلو و چند میله‌ای با میله تعادل در عقب، عملکرد این خودرو آن طور که توقع می‌رود نیست و ضربات حتی در مسیرهایی با دست اندازهای کوچک به کابین منتقل می‌شوند.  این خودرو از لحاظ فرمان پذیری سطحی معمولی دارد ولی چیزی که خریداران را جذب می‌کند، ظرفیت حمل بار بالا در کنار قابلیت‌های آفرودی خوب است.

 

مشخصات فنی

رکستون نسل اول

کلاس بدنه

شاسی بلند

حجم موتور

3199 سی سی

نوع موتور

دیزلی تنفس طبیعی

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

محور محرک    

دو دیفرانسیل هوشمند فول تایم

تعداد سیلندرها

6

تعداد سوپاپ ها

24

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری 

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

220 اسب بخار در 6100 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

312 نیوتن متر در 4600 دور در دقیقه

ظرفیت باک

80  لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

5 دنده اتومات با حالت زمستانی (W) و تابستانی (S)

تعلیق جلو

مک فرسون دو جناغی

تعلیق عقب

چند میله‌ای با میله تعادل

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

چهار چرخ محرک

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

11.8 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

15  لیتر در صد کیلومتر

 

   کارشناسی خودرو رکستون از نظر فنی                                                    

کارشناسی خودر رکستون نسل اول ااز نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

این خودرو طراحی خوبی دارد البته که در زمان عرضه‌ی نسخه اصلی ایراداتی به ظاهر آن وارد شد چرا که نسبتا قدیمی بودو خیلی روی آن کار نشده‌بود ولی با ارائه نسخه فیس لیفت در سال 2013 بسیاری از آن موارد حل شد. در ادامه کارشناسی خودرو رکستون نسل اول ابتدا به طراحی خارجی فیس قدیم می‌پردازیم و سپس تغییرات نسخه فیس لیفت را مرور می‌کنیم.

نسخه اصلی

در نمای جلو دو چراغ تپل که کشیدگی‌ خاضی در آن‌ها وجود ندارد به چشم می‌خورد. بین دو چراغ جلو پنجره مستطیلی قرار دارد که با خطوط کرومی ترئین‌شده است. دربخش سپر هواکشی تعبیه‌شده که در قسمت پایینی آن پلاک نصب می‌شود و در اطراف دو مه شکن دایره‌ای جای می‌گیرند. به صورت محدود از خطوط و برجستگی‌ها در این بخش استفاده کردند که خیلی به چشم نمی‌آید.

نمای جانب نیز طراحی نسبتا ساده‌ای دارد. خطی ممتد از عقب تا جلو کشیده‌شده که از پایین دستگیره درب‌ها می‌گذرد و نواری پهن‌تر هم کمی پایین‌تر به چشم می‌خورد. رینگ‌های 18 اینچی با قابی برآمده به خوبی با سایر قسمت‌ها هماهنگ‌شده است.  در نمای عقب مثل جلو دو چراغ بدون کشیدگی و به شکل عمودی را شاهد هستیم که در دو طرق درب صندوق قرار دارند. روی درب صندوق در قسمتی فرورفته پلاک نصب می‌شود و شیشه عقب بخش بزرگی را  به خود اختصاص می‌دهد. در سپر دو مه شکن باریک و افقی تعبیه‌شده است.

نسخه فیس لیفت

تفاوت‌های ظاهری این نسخه چشمگیر است. اولین چیزی که در نمای جلو توجه را به خود جلب می‌کند کشیده‌شدن چراغ‌ها و فرم جذاب‌تر آن‌ها است. جلو پنجره هم طولی بیشتر دارد و مرزی مشترک با چراغ‌ها ایجاد می‌کند. آرم سانگ یانگ به میان جلو پنجره اضافه‌شده است. پلاک بین جلو پنجره و هواکش نصب می‌شود و هواکش طراحی‌ای جدید و مشبک دارد. مه‌شکن‌ها در اطراف با سایزی بزرگ‌تر و به شکلی چندوجهی در قابی مشکی رنگ مشابه طراحی هواکش به چشم می‌خورد. وجود خطوط بیشتر و تیزتر چهره نهایی را جدی‌تر می‌کند.

نمای جانب در پایین درب‌ها متفاوت است و خطوط کرومی آن را خاص‌تر می‌کند. طرح آینه‌های جانبی هم متفاوت است و باربند گرافیکی بهتر و به رنگ مشکی دارد. در نمای عقب تغییرات کمی کمتر است. شیشه عقب ارتفاع بیشتری دارد و بخش بیشتری را می‌گیرد. مه شکن‌ها نیز به قسمتی بالاتر از قبل منتقل شدند. کشیدگی مختصری هم در چراغ‌ها دیده‌می‌شود ولی طراحی خیلی متفاوت نیست. در کل ظاهر این نسخه به روزتر و عامه پسندتر است.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با سانگ یانگ رکستون را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

رکستون نسل اول

نوع بدنه

شاسی بلند متوسط

نوع شاسی

یکپارچه مستقل

نسل (کد اتاق)

نسل اول (250Y)

وزن خالص

2032 کیلوگرم

طول

4755 میلی متر

عرض

1900 میلی متر

ارتفاع

1840  میلی متر

فاصله محورها

2835 میلی متر

تعداد سرنشین

5 - 7

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

255/60R18

 

 طراحی خارجی خودرو رکستون نسل اول

طراحی ظاهری رکستون نسل اول

کارشناسی خودرو رکستون فیس لیفت

رکستون نسل اول نسخه فیس لیفت

 

کارشناسی خودرو رکستون نسل اولاز نظر طراحی داخلی

کابین این خودرو به صورت استاندارد 7 نفره است ولی بدون تفاوت قیمت برای خریداران امکان سفارش کابین 5 نفره با تنها دو ردیف صندلی نیز فراهم‌بوده است پس در حال حاضر بین نسخه‌های کارکرده هر دو مدل دیده‌می‌شود. متریال استفاده‌شده در کابین کیفیت خیلی مرغوبی ندارد و به طور کلی کابین آن طور که باید توقع شما را از نظر طراحی و کیفیت برطرف نخواهد کرد ولی فضای آن مناسب می‌باشد.

در قسمت داشبورد دو دریچه هوای چهاروجهی وجود دارد که بینشان نمایشگری کوچک اطلاعاتی مانند ساعت را نمایش می‌دهد. زیر آن یک ردیف دکمه را شاهد هستیم. در نسخه‌های 2010 تا 2012 دکمه میانی مربوط به فلاشر شکلی دایره‌ای دارد ولی از نسخه 2013 فیس لیفت، این دکمه هم مانند سایر دکمه‌های ردیف به شکل مربع است و در همان نوار جای می‌گیرد. در بخش پایین‌تر که در برخی نسخه‌ها از تریمی چوبی برای آن استفاده می‌شود ابتدا مانتیور را شاهد هستیم. متاسفانه این ال سی دی هم کیفیت خیلی بالایی ندارد.

پایین مانیتور بخشی نیم دایره وجود دارد که روی آن و اطرافش کلیدهای تنظیماتی دیگر مربوط به سیستم تهویه مطبوع خودرو را شاهد هستیم. به طور کلی استفاده از طراحی مستطیل و دایره به وضوح دیده‌می‌شود. فرمان خودرو سایز بزرگی دارد و چهار شاخه است. این فرمان بخش زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و تاحدودی جا را برای راننده محدود می‌کند. روی فرمان از روکش چرم و گاها تریم چوبی استفاده می‌شود. در میانش آرم سانگ یانگ و دکمه‌های کنترلی به چشم می‌خورد.

پنل کیلومترشمار از 4 بخش دایره‌ای تشکیل می‌شود که اطلاعات مختلف را در اختیار راننده قرار می‌دهند و نورپردازی ساده و جذابی دارد. صندلی‌های خودرو راحت هستند و فضای خوبی را برای سرنشینان فراهم می‌کنند. صندوق عقب در نسخه‌های 7 نفره نسبتا فضایی محدود دارد ولی اگر خودرو 5 نفره باشد یا ردیف سوم تا شود این مورد هم حل می‌شود.

طراحی داخلی خودرو رکستون نسل اول 

طراحی داخلی خودرو رکستون نسل اول

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو رکستون نسل اولبه بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به اندازه خوبی با خودرو  رکستون نسل اول آشنا شدید. در ادامه به طور خلاصه‌تری مزایا و معایب آن را مشاهده ‌می‌کنید:

مزایا:

  • دوام فنی خوب
  • توانایی آفرود مناسب
  • بهبود ظاهر در نسخه فیس لیفت
  • امکانات رفاهی متنوع
  • پیشرانه قدرتمند

معایب :

  • واردات بسیار محدود
  • مصرف سوخت بالا مخصوصا در مسافت‌های شهری
  • احساس کردن ضربات در کابین

 

رکستون نسل اولبخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو رکستون نسل اولمزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم‌گیری کنید. اولین  نکته‌ای که باید به آن توجه کنید کارکرده بودن رکستون نسل اول است. نسخه‌های موجود در بازار چیزی بین 5 تا 10 سال کار کرده‌اند. برای خرید باید حتما سلامت تمامی قسمت‌ها بررسی شود تا هم مشکلات و معایب مشخص شوند و هم قیمت گذاری به درستی انجام شود چرا که قیمت خودروهای کارکرده به عوامل متعددی وابسته است.

جدا از کارکرده بودن، از نظر ظاهری سلیقه شما ملاک اصلی می‌باشد، بسیاری از خریداران ظاهر نسخه فیس لیفت را به نسخه اصلی ترجیح می‌دهند. کابین با وجود اینکه کیفیت زیادی ندارد و ممکن است پس از گذشت چندین سال معایب آن بیشتر هم به چشم بیاید ولی می‌تواند نیازهای شما را برطرف سازد. این خودرو قابلیت آفرود سواری دارد و به همین دلیل طرفداران آن بیشتر می‌شود.

نکته‌ای که در خرید رکستون حائز اهمیت قیمت آن است. این خودرو از همان زمان عرضه‌اش به عنوان شاسی بلندی با قیمت اقتصادی شناخته‌شد و به بازار آمد. در نهایت این شما هستید که با مقایسه خودروهای بازار و شناخت نیازهایتان باید تصمیم نهایی را بگیرید.

کارشناسی خودرو سانگ یانگ رکستون نسل اول

بهترین کارشناسی خودرو رکستون نسل اول

 

رقیبان خودرو رکستون نسل اول

طبق کارشناسی خودرو  رکستون نسل اولاین خودرو از آپشن‌های فراوانی مشابه تویوتا لندکروز و کابین جاداری چون مرسدس بنز GL بهره می‌برد اما قیمت آن نسبت به رقبایش خیلی کمتر است. در مقایسه این خودرو با خودرویی مثل فولکس واگن گلف DSG، می‌توان گفت با پرداخت هزینه کمتری برای رکستون شما لذت سواری و رانندگی با یک شاسی بلند مجهز را تجربه خواهید کرد.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو رکستون نسل اولپرداختیم.  معمولا مواردی چون کارکرده بودن نسخه‌های موجود در بازار و ظاهر نسخه‌های فیس قدیم خریداران را دو دل می‌کند ولی اگر با این موارد مشکلی ندارید، پیشرانه قوی این خودرو و قابلیت آفرودی‌اش می‌تواند رضایت شما را جلب کند. البته که مصرف سوخت بالای آن می‌تواند مشکل ساز باشد. در نهایت بهتر است برای خریدی بهتر ابتدا با انواع نسخه‌های رکستون و ویژگی آن‌ها آشنا شوید تا حین خرید بهترین انتخاب را داشته‌باشید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

کارشناسی خودرو رکستون نسل اول با فیس لیفتبا تمام جزئیات

رکستون از  تولیدات سانگ یانگ کره‌ای می‌باشد. این شاسی بلند از سال 2010  وارد ایران شد و در سال 2013 رامک خودرو نسخه فیس لیفت آن را نیز عرضه کرد.  این خودرو به واسطه سیستم فنی قوی با کارکرد مناسب و قیمت به صرفه توانست در بازار به رقابت بپردازد. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  رکستون نسل اولو انواع  آندر قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  رکستون نسل اول

سانگ یانگ از خودروساران کره‌ای می‌باشد که مقام چهارم خودروسازی را در کره در اختیار دارد. این شرکت در سال 1954 میلادی تاسیس شد و در سال 1997 به دوو موتورز واگذار شد. در نهایت در سال 2010 سانگ یانگ توسط شرکت ماهیندرا خریداری شد. این کمپانی در کشورهای روسیه، هند و قزاقستان هم کارخانه‌هایی جهت تولید برخی خودروهای خویش دارد.  

محصولات سانگ یانگ قدیمی معمولا سیستم فنی پرقدرت و خاصی نداشتند و حتی در ظاهر هم عملکرد چشمگیری مشاهده نمیشد اما بعد از دوره‌ای ناموفق مخصوصا در بازار ایران، خودرویی به نام رکستون از این برند توسط رامک خودرو به بازار کشور عرضه شد. این محصول شاسی بلندی با امکانات آفرود است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

نسخه اولی که پا به ایران گذاشت چهره خیلی خاص و گیرایی نداشت و اکثر خریداران به پیشرانه 3.2 لیتری شش سیلندر رکستون جذب شدند که همراه با جعبه دنده 5 سرعته تیپ ترونیک عملکرد خوبی داشت. از لحاظ آپشن طبق کارشناسی خودرو رکستون نسل اول نیاز سرنشینان را به خوبی بر طرف خواهد شد.

نسخه فیس لیفت که در سال 2013 وارد و به نام رکستون دبلیو معروف شد. تفاوت اصلی و واضع این نسخه در ظاهر آن بود که بسیاری از مشکلات فیس قدیم را حل کرده‌بود. از نظر فنی تغییر خاصی در این مدل دیده‌نمی‌شود. به طور کلی سانگ یانگ رکستون تا به حال در دو نسل  به بازار ایران رسیده‌که هر دو مدل‌های فیس لیفت و گوناگونی دارند. نسل اول که در این مقاله راجع به آن حرف می‌زنیم به (Y250) هم شناخته‌می‌شود.

 کارشناسی خودرو رکستون نسل اول                                                 

بررسی ویژگی‌های خودرو رکستون نسل اول

 

امکانات و تجهیزات خودرو رکستون نسل اول

این شاسی بلند سطح امکانات قابل قبولی دارد. در زمان عرضه خودروهای استاندارد سه ردیف صندلی داشتند که برای 7 سرنشین مناسب بود اما به دلیل امکان سفارش مدل 2 ردیفه، احتمالا خودروهایی با ظرفیت 5 نفر و صندوق بزرگ‌تر هم در بازار موجود هستند.

از تجهیزات اصلی می‌توان به فرمان هیدرولیک، شیشه‌های برقی، سانروف، کروز کنترل، گرمکن صندلی، اتولایت و مه شکن، صندلی با تنظیم برقی، آینه‌های جانبی تاشونده و برقی و... اشاره کرد که هر کدام لذت سفر با این خودرو را افزایش خواهند داد.

رکستون جهت حفظ سلامت و ایمنی سرنشینانش از تجهیزاتی همچون 4 تا 6 ایربگ، کمربندهای پیش‌کشنده با سنسور و انواع سیستم‌های کنترل و پایداری مثل سیستم ضد واژگونی ( ARP ) و سیستم کنترل سرعت خودرو در سراشیبی ( HDC ) استفاده می‌کند. گزارش دقیقی در رابطه با امنیت این خودرو برای سرنشینان از موسسه‌های استاندارد و ایمنی پیدا نکردیم.

در جدول زیر امکانات رفاهی رکستون را مشاهده می‌کنید که جهت کارشناسی خودرو رکستون نسل اولذکرشده است:

امکانات رفاهی وآپشن‌ها

رکستون نسل اول

نوع جعبه دنده

5 دنده اتومات با حالت زمستانی (W) و تابستانی (S)

سیستم آینه ها

آینه عقب الکتروکرومیک – آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی – مجهز به گرمکن آینه جانبی – مموری آینه - آینه هوشمند حساس به نور (ECM)

سنسورهای پیش فعال

سنسور جلو و عقب -  سنسور باران

سیستم های پایداری و  کمک راننده

کنترل سرعت در سر بالایی - کنترل سرعت در سراشیبی (HDC)– کنترل پایداری – سیستم ضد واژگونی (ARP)– ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم شیشه ها

بالابر برقی شیشه‌ها -  شیشه بالابر آنتی‌ترپ راننده

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به  6 اسپیکر و 2 آمپلی ‌فایر – هندزفری – قابلیت پشتیبانی از  Bluetooth - USB - CD/DVD - MP3

سیستم مولتی مدیا

مانیتور 7 اینچی (سفارشی در نسخه فیس قدیم) – دوربین عقب

کیسه هوا

مجهز به 4 کیسه هوای که شامل ایربگ راننده – سرنشین جلویی و جانبی جلو می‌شود

+ دو ایربگ پرده‌ای در نسخه فیس لیفت

سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع  اتومات چهارگانه - کنترل رطوبت - سنسور دما

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های هالوژن – قابلیت تنظیم اتومات چراغ‌ها – دارای مه شکن

سیستم روشنایی  عقب

چراغ‌های عقب  همراه با مه شکن

سیستم صندلی های جلو

امکان تنظیم برقی 8 حالته صندلی راننده و 4 حالته صندلی سرنشین کناری – مموری صندلی راننده – دارای روکش چرم – گرمکن صندلی -  خروجی 12 ولت - کمربند پیش کشنده ۳ نقطه‌ای همراع با سنسور

سیستم صندلی های عقب

دو ردیف صندلی عقب – قابلیت تاشوندگی – مجهز به ایزوفیکس برای صندلی کودک – دارای گرمکن – روکش چرمی

سیستم کمک راننده

کروز کنترل – سنسور جلو و عقب

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

سیستم ترمز ضدقفل (ABS) با توزیع نیروی ترمز

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی هیدرولیکی فرمان - حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان   4 شاخه مجهز به دکمه‌های کنترلی – روکش چرم ( با تریم چوبی در برخی نسخه‌ها) - دکمه تعویض دنده روی فرمان – مموری فرمان

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

 

قفل مرکزی -  ریموت کنترل – سیستم ضد سرقت ایموبلایز - قفل کودک

سیستم‌های سقف

سانروف دارد

 طرحی داخلی خودرو سانگ یانگ رکستون نسل ول

بررسی سانگ یانگ نسل اول

 

مشخصات فنی این خودرو

سانگ یانگ رکستون نسل اول در بازار کشور ما با پیشرانه 3.2 لیتری و 6 سیلندر عرضه می‌شود. با این موتور امکان تولید 220 اسب بخار قدرت و حداکثر 312 نیوتون متر گشتاور مهیا می‌شود. این نیروی تولیدشده توسط جعبه دنده‌ای 5 سرعته اتومات تیپ ترونیک به  هر 4 چرخ خودرو منتقل می‌شود (چهار چرخ محرک دائم با امکان انتخاب حالت زمستانی).

طبق کارشناسی خودرو رکستون نسل اول، حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را می‌توان با آن تجربه کرد و شتاب صفر تا صد 11.8 ثانیه می‌باشد. مصرف سوخت هم که امری مهم حین انتخاب خودرو مخصوصا شاسی بلندها می‌باشد به صورت ترکیبی در رکستون 15 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است که با حالت ایده آل فاصله دارد. این مصرف در مسافت‌های شهری 19.3 لیتر و در مسافت‌های جاده‌ای 11.2 لیتر است که اگر بخواهید از این خودرو تنها در مسافت‌های شهری استفاده کنید برایتان هزینه بر خواهد بود و خیلی منطقی نیست.

با وجود سیستم تعلیق مک فرسون دو جناغی در جلو و چند میله‌ای با میله تعادل در عقب، عملکرد این خودرو آن طور که توقع می‌رود نیست و ضربات حتی در مسیرهایی با دست اندازهای کوچک به کابین منتقل می‌شوند.  این خودرو از لحاظ فرمان پذیری سطحی معمولی دارد ولی چیزی که خریداران را جذب می‌کند، ظرفیت حمل بار بالا در کنار قابلیت‌های آفرودی خوب است.

 

مشخصات فنی

رکستون نسل اول

کلاس بدنه

شاسی بلند

حجم موتور

3199 سی سی

نوع موتور

دیزلی تنفس طبیعی

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

محور محرک    

دو دیفرانسیل هوشمند فول تایم

تعداد سیلندرها

6

تعداد سوپاپ ها

24

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری 

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

220 اسب بخار در 6100 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

312 نیوتن متر در 4600 دور در دقیقه

ظرفیت باک

80  لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

5 دنده اتومات با حالت زمستانی (W) و تابستانی (S)

تعلیق جلو

مک فرسون دو جناغی

تعلیق عقب

چند میله‌ای با میله تعادل

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

چهار چرخ محرک

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

11.8 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

15  لیتر در صد کیلومتر

 

   کارشناسی خودرو رکستون از نظر فنی                                                    

کارشناسی خودر رکستون نسل اول ااز نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

این خودرو طراحی خوبی دارد البته که در زمان عرضه‌ی نسخه اصلی ایراداتی به ظاهر آن وارد شد چرا که نسبتا قدیمی بودو خیلی روی آن کار نشده‌بود ولی با ارائه نسخه فیس لیفت در سال 2013 بسیاری از آن موارد حل شد. در ادامه کارشناسی خودرو رکستون نسل اول ابتدا به طراحی خارجی فیس قدیم می‌پردازیم و سپس تغییرات نسخه فیس لیفت را مرور می‌کنیم.

نسخه اصلی

در نمای جلو دو چراغ تپل که کشیدگی‌ خاضی در آن‌ها وجود ندارد به چشم می‌خورد. بین دو چراغ جلو پنجره مستطیلی قرار دارد که با خطوط کرومی ترئین‌شده است. دربخش سپر هواکشی تعبیه‌شده که در قسمت پایینی آن پلاک نصب می‌شود و در اطراف دو مه شکن دایره‌ای جای می‌گیرند. به صورت محدود از خطوط و برجستگی‌ها در این بخش استفاده کردند که خیلی به چشم نمی‌آید.

نمای جانب نیز طراحی نسبتا ساده‌ای دارد. خطی ممتد از عقب تا جلو کشیده‌شده که از پایین دستگیره درب‌ها می‌گذرد و نواری پهن‌تر هم کمی پایین‌تر به چشم می‌خورد. رینگ‌های 18 اینچی با قابی برآمده به خوبی با سایر قسمت‌ها هماهنگ‌شده است.  در نمای عقب مثل جلو دو چراغ بدون کشیدگی و به شکل عمودی را شاهد هستیم که در دو طرق درب صندوق قرار دارند. روی درب صندوق در قسمتی فرورفته پلاک نصب می‌شود و شیشه عقب بخش بزرگی را  به خود اختصاص می‌دهد. در سپر دو مه شکن باریک و افقی تعبیه‌شده است.

نسخه فیس لیفت

تفاوت‌های ظاهری این نسخه چشمگیر است. اولین چیزی که در نمای جلو توجه را به خود جلب می‌کند کشیده‌شدن چراغ‌ها و فرم جذاب‌تر آن‌ها است. جلو پنجره هم طولی بیشتر دارد و مرزی مشترک با چراغ‌ها ایجاد می‌کند. آرم سانگ یانگ به میان جلو پنجره اضافه‌شده است. پلاک بین جلو پنجره و هواکش نصب می‌شود و هواکش طراحی‌ای جدید و مشبک دارد. مه‌شکن‌ها در اطراف با سایزی بزرگ‌تر و به شکلی چندوجهی در قابی مشکی رنگ مشابه طراحی هواکش به چشم می‌خورد. وجود خطوط بیشتر و تیزتر چهره نهایی را جدی‌تر می‌کند.

نمای جانب در پایین درب‌ها متفاوت است و خطوط کرومی آن را خاص‌تر می‌کند. طرح آینه‌های جانبی هم متفاوت است و باربند گرافیکی بهتر و به رنگ مشکی دارد. در نمای عقب تغییرات کمی کمتر است. شیشه عقب ارتفاع بیشتری دارد و بخش بیشتری را می‌گیرد. مه شکن‌ها نیز به قسمتی بالاتر از قبل منتقل شدند. کشیدگی مختصری هم در چراغ‌ها دیده‌می‌شود ولی طراحی خیلی متفاوت نیست. در کل ظاهر این نسخه به روزتر و عامه پسندتر است.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با سانگ یانگ رکستون را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

رکستون نسل اول

نوع بدنه

شاسی بلند متوسط

نوع شاسی

یکپارچه مستقل

نسل (کد اتاق)

نسل اول (250Y)

وزن خالص

2032 کیلوگرم

طول

4755 میلی متر

عرض

1900 میلی متر

ارتفاع

1840  میلی متر

فاصله محورها

2835 میلی متر

تعداد سرنشین

5 - 7

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

255/60R18

 

 طراحی خارجی خودرو رکستون نسل اول

طراحی ظاهری رکستون نسل اول

کارشناسی خودرو رکستون فیس لیفت

رکستون نسل اول نسخه فیس لیفت

 

کارشناسی خودرو رکستون نسل اولاز نظر طراحی داخلی

کابین این خودرو به صورت استاندارد 7 نفره است ولی بدون تفاوت قیمت برای خریداران امکان سفارش کابین 5 نفره با تنها دو ردیف صندلی نیز فراهم‌بوده است پس در حال حاضر بین نسخه‌های کارکرده هر دو مدل دیده‌می‌شود. متریال استفاده‌شده در کابین کیفیت خیلی مرغوبی ندارد و به طور کلی کابین آن طور که باید توقع شما را از نظر طراحی و کیفیت برطرف نخواهد کرد ولی فضای آن مناسب می‌باشد.

در قسمت داشبورد دو دریچه هوای چهاروجهی وجود دارد که بینشان نمایشگری کوچک اطلاعاتی مانند ساعت را نمایش می‌دهد. زیر آن یک ردیف دکمه را شاهد هستیم. در نسخه‌های 2010 تا 2012 دکمه میانی مربوط به فلاشر شکلی دایره‌ای دارد ولی از نسخه 2013 فیس لیفت، این دکمه هم مانند سایر دکمه‌های ردیف به شکل مربع است و در همان نوار جای می‌گیرد. در بخش پایین‌تر که در برخی نسخه‌ها از تریمی چوبی برای آن استفاده می‌شود ابتدا مانتیور را شاهد هستیم. متاسفانه این ال سی دی هم کیفیت خیلی بالایی ندارد.

پایین مانیتور بخشی نیم دایره وجود دارد که روی آن و اطرافش کلیدهای تنظیماتی دیگر مربوط به سیستم تهویه مطبوع خودرو را شاهد هستیم. به طور کلی استفاده از طراحی مستطیل و دایره به وضوح دیده‌می‌شود. فرمان خودرو سایز بزرگی دارد و چهار شاخه است. این فرمان بخش زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و تاحدودی جا را برای راننده محدود می‌کند. روی فرمان از روکش چرم و گاها تریم چوبی استفاده می‌شود. در میانش آرم سانگ یانگ و دکمه‌های کنترلی به چشم می‌خورد.

پنل کیلومترشمار از 4 بخش دایره‌ای تشکیل می‌شود که اطلاعات مختلف را در اختیار راننده قرار می‌دهند و نورپردازی ساده و جذابی دارد. صندلی‌های خودرو راحت هستند و فضای خوبی را برای سرنشینان فراهم می‌کنند. صندوق عقب در نسخه‌های 7 نفره نسبتا فضایی محدود دارد ولی اگر خودرو 5 نفره باشد یا ردیف سوم تا شود این مورد هم حل می‌شود.

طراحی داخلی خودرو رکستون نسل اول 

طراحی داخلی خودرو رکستون نسل اول

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو رکستون نسل اولبه بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به اندازه خوبی با خودرو  رکستون نسل اول آشنا شدید. در ادامه به طور خلاصه‌تری مزایا و معایب آن را مشاهده ‌می‌کنید:

مزایا:

  • دوام فنی خوب
  • توانایی آفرود مناسب
  • بهبود ظاهر در نسخه فیس لیفت
  • امکانات رفاهی متنوع
  • پیشرانه قدرتمند

معایب :

  • واردات بسیار محدود
  • مصرف سوخت بالا مخصوصا در مسافت‌های شهری
  • احساس کردن ضربات در کابین

 

رکستون نسل اولبخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو رکستون نسل اولمزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم‌گیری کنید. اولین  نکته‌ای که باید به آن توجه کنید کارکرده بودن رکستون نسل اول است. نسخه‌های موجود در بازار چیزی بین 5 تا 10 سال کار کرده‌اند. برای خرید باید حتما سلامت تمامی قسمت‌ها بررسی شود تا هم مشکلات و معایب مشخص شوند و هم قیمت گذاری به درستی انجام شود چرا که قیمت خودروهای کارکرده به عوامل متعددی وابسته است.

جدا از کارکرده بودن، از نظر ظاهری سلیقه شما ملاک اصلی می‌باشد، بسیاری از خریداران ظاهر نسخه فیس لیفت را به نسخه اصلی ترجیح می‌دهند. کابین با وجود اینکه کیفیت زیادی ندارد و ممکن است پس از گذشت چندین سال معایب آن بیشتر هم به چشم بیاید ولی می‌تواند نیازهای شما را برطرف سازد. این خودرو قابلیت آفرود سواری دارد و به همین دلیل طرفداران آن بیشتر می‌شود.

نکته‌ای که در خرید رکستون حائز اهمیت قیمت آن است. این خودرو از همان زمان عرضه‌اش به عنوان شاسی بلندی با قیمت اقتصادی شناخته‌شد و به بازار آمد. در نهایت این شما هستید که با مقایسه خودروهای بازار و شناخت نیازهایتان باید تصمیم نهایی را بگیرید.

کارشناسی خودرو سانگ یانگ رکستون نسل اول

بهترین کارشناسی خودرو رکستون نسل اول

 

رقیبان خودرو رکستون نسل اول

طبق کارشناسی خودرو  رکستون نسل اولاین خودرو از آپشن‌های فراوانی مشابه تویوتا لندکروز و کابین جاداری چون مرسدس بنز GL بهره می‌برد اما قیمت آن نسبت به رقبایش خیلی کمتر است. در مقایسه این خودرو با خودرویی مثل فولکس واگن گلف DSG، می‌توان گفت با پرداخت هزینه کمتری برای رکستون شما لذت سواری و رانندگی با یک شاسی بلند مجهز را تجربه خواهید کرد.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو رکستون نسل اولپرداختیم.  معمولا مواردی چون کارکرده بودن نسخه‌های موجود در بازار و ظاهر نسخه‌های فیس قدیم خریداران را دو دل می‌کند ولی اگر با این موارد مشکلی ندارید، پیشرانه قوی این خودرو و قابلیت آفرودی‌اش می‌تواند رضایت شما را جلب کند. البته که مصرف سوخت بالای آن می‌تواند مشکل ساز باشد. در نهایت بهتر است برای خریدی بهتر ابتدا با انواع نسخه‌های رکستون و ویژگی آن‌ها آشنا شوید تا حین خرید بهترین انتخاب را داشته‌باشید.

درخواست سریع کارشناس خودرو