برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم با تمام جزئیات

تویوتا یاریس خودروی ساخت تویوتای ژاپنی است که هم در نسخه‌های سدان و هم هاچ بک در بازار موجود می‌باشد. انواع صندوق دار یاریس در نسل‌های مختلفی به تولید رسیدند که شرکت ایرتویا نسل دوم و سوم آن را به بازار ایران وارد کرده‌است. نسل سوم از سال ۲۰۱۴ در ایران فروخته‌می‌شود و فروش نسبتا خوبی داشت. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.
0 تومان
i h

عنوان : کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل سوم  با تمام جزئیات

 

تویوتا یاریسخودروی ساخت تویوتای ژاپنی است که هم در نسخه‌های سدان و هم هاچ بک در بازار موجود می‌باشد. انواع صندوق دار یاریس در نسل‌های مختلفی به تولید رسیدند که شرکت ایرتویا نسل دوم و سوم آن را به بازار ایران وارد کرده‌است. نسل سوم از سال ۲۰۱۴ در ایران فروخته‌می‌شود و فروش نسبتا خوبی داشت. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  تویوتا یاریس نسل سوم 

تویوتا موتور کورپوریشن، شرکت چند ملیتی ژاپنی است که از سال  1935 اولین کارخانه خودروسازی آن شروع به کار کرده‌است و البته در سال 1397 رسما افتتاح شد. این برند بزرگ بیش از سه هزار و ششصد کارمند در کارخانه‌هایش در کشورهای مختلف دارد و اولین خودروساز چین و دومین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. ین برند اولین کمپانی بود که از سال 2012، هر سال به طور متوسط بیش از 10 میلیون دستگاه ماشین تولید می‌کند. کمپانی تویوتا در دنیای خودروهای هیبرید و الکتریکی از همه رقبا جلوتر و پیشتاز این بازار رو به رونق است.

یاریس سدان

تویوتا یاریس از جمع و جورترین محصولات تویوتا می‌باشد که از سال 1999 به خط تولید این کمپانی پیوست. این خودرو با افزایش شهرنشینی و نیاز بیشتر مردم به خودروهای شهری جهت تامین این نیاز ساخته‌شد و در انواع سدان و هاچ بک به فروش رسید. مدل صندوق دار یاریس در نسل‌های مختلفی طراحی و تولیدشده است. نسل اول آن به ایران راه نیافت ولی نسل دومش اولین مدلی بود که توسط ایرتویا، نماینده رسمی تویوتا در ایران، وارد بازار کشور شد.

نسل دوم طراحی داخلی و ظاهری مدرنی نداشت و امکانات رفاهی آن کم تنوع بود و به همین واسطه خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و وارداتش مخصوصا در نمونه‌های لو آپشنش خیلی زود قطع شد. نسل سوم این خودرو  که در بسیاری از بازارها آن را به اسم ویوس هم می‌شناسند، در سال 2013 معرفی و در همان سال به بازار جهانی عرضه شد. ایرتویا، این نسخه را در سال 2014 به بازار ایران وارد کرد.

نسل سوم‌های موجود در ایران، مونتاژ کشور تایلند هستند. این خودروها از نظر ظاهری بسیار جذاب‌تر بوده و خیلی راحت‌تر مشتریان را به خود جذب می‌کنند. طراحی کابین نیز دیگر متفاوت و عجیب نیست و فضای خوبی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. امکانات رفاهی سطح بهتری دارند ولی هنوز هم رقیبان در این امر نسبت به یاریس معمولا برتری دارند. در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف این خودرو با جزئیات دقیق‌تری خواهیم پرداخت.

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل سوم

بررسی ویژگی‌های خودرو  تویوتا یاریس

 

امکانات و تجهیزات خودرو   تویوتا یاریس

به واسطه مصرف شهری خودروهای یاریس از لحاظ تجهیزات کمک راننده و پایداری معمولا خیلی لازم نیست سطح بالایی داشته‌باشند اما از طرفی امکانات رفاهی آن‌ها هرچه متنوع‌تر باشد، خریداران بیشتری به آن جذب خواهند شد. تویوتا یاریس با وجود بهبود امکانات در نسل سوم ولی هنوز هم بدون سیستم ESP و تنها با دو ایربگ در ایران به فروش می‌رسد.

نسخه‌های موجود در بازار در سطح متفاوتی از آپشن عرضه شدند. اکثر نسخه‌ها شامل مواردی نظیر سنسور جلو و عقب، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، روکش چرمی روی فرمان و دنده فرمان، صندلی‌های اسپرت، رینگ‌های 15 اینچی، سپر‌های اسپرت در جلو و عقب ، کیلس استارتر و سیستم تهویه مطبوع خودکار هستند اما در نسخه‌های نیمه فول و پایه برخی از این موارد حذف می‌شوند.

موسسه ایمنی یورو انکپ یاریس سدان را که دارای 7 ایربگ و سامانه کنترل پایداری بود در سال 2013 مورد بررسی قرار داد و هر 5 ستاره امنیتی را به آن نسبت داد اما مدل فیس لیفت یاریس که با دو ایربگ و سیستم ESC مورد بررسی موسسه لاتین انکپ قرارگرفته بود تنها یک ستاره امنیتی ار آن دریافت کرد. نمونه‌های موجود در ایران احتمالا وضعیتی بین این دو حالت دارند.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

تویوتا  یاریس سدان 2014

نوع جعبه دنده

4 دنده اتومات

سیستم آینه ها

تنظيم برقي آینه‌های جانبی – مجهز به چراغ راهنما – دارای گرمکن – آینه‌های جانبی تاشو برقی (فول) - امکان تنظیم نور متناسب با شب و روز آینه داخلی (فول)

سنسورهای پیش فعال

سنسور دنده عقب – سنسور جلو (فول)

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای برقی – برف پاک کن تایمردار-  شیشه عقب دارای گرمکن – شیشه عقب دودی

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به  6 اسپیکر - هندزفری – قابلیت پشتیبانی از Bluetooth - USB - CD - MP3 - AUX

سیستم مولتی مدیا

مانیتور 6 اینچی (فول) – مجهز به نویگیشن – مجهز به دوربین عقب (فول)

کیسه هوا

مجموعا 2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری   

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع دستی یا  سیستم دیجیتال در نسخه‌های  فول

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو هالوژن  -   دارای مه شکن

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب ال ای دی - دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم دستی 6 حالته صندلی راننده و 4 حالته صندلی سرنشین کناری – دارای روکش پارچه‌ای

سیستم صندلی های عقب

صندلی های عقب 60:40 با قابليت تاشدن به صورت جداگانه با زير دستي

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– دارای ترمز کمکی

سیستمهای کمک رانندگی

سنسور پارک جلو و عقب

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی  برقی و حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان سه پره يوروتن + سيلور – دارای روکش چرم  - قابلیت تنظیم – مجهز به دکمه‌های کنترلی (فول)

کروز کنترل

ندارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم  ضد سرقت ایمبولایزر  -  دارای قفل مرکزی با ریموت – ورود و استارت بدون کلید (فول)

سیستم سقف

بدون سانروف

 

مشخصات فنی این خودرو

به طور کلی خودروهای شهری و اقتصادی به موتورهای پرقدرت و سیستم‌های فنی مجهز نیستند باید با این دید هم آن‌ها را مقایسه و بررسی کرد. البته که نسل سوم از نظر فنی نسبت به نسل قبل پیشرفت داشته‌است.

تویوتا یاریس، محصول جمع و جور تویوتا، در کاپوت خود پیشرانه‌ای 1.5 لیتری تنفس طبیعی و 4 سیلندر دارد که قادر است قدرت 106 اسب بخار و حداکثر گشتاور 140 نیوتون متر را تولید کند. این نیروی تولیدشده توسط جعبه‌دنده‌ای 4 دنده و اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

طبق کارشناسی خودر تویوتا یاریس نسل سوم  با این سیستم فنی امکان تجربه حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت با این خودرو ممکن است و شتاب صفر تا صد حدودا 11.5 ثانیه می‌باشد که البته در عمل ممکن است بیشتر شود. مصرف سوخت برای این خودروی شهری مناسب و به طور ترکیبی 7.3  لیتر در هر صد کیلومتر است.

تجربه رانندگی

فرمان خودرو بسیار نرم و خوش دست است و سواری باکیفیت و نرمی را از یاریس شاهد هستیم. سیستم تعلیق هماهنگی خوبی با سایز لاستیک‌ها دارد و سواری را بهتر می‌کند و برعکس بسیاری از سدان‌های این رده خشکی سواری کم است. البته به واسطه کوچکی نسبی این رینگ‌ها هندلینگ و مانورپذیری خودرو کاهش می‌یابد.

هدف از ساخت این خودرو استفاده آن در خیابان‌های شهری است و به همین واسطه هم رانندگی‌های هیجانی و پرسرعت با آن تجربه نخواهد شد و عملکرد فنی در مسیرهای صاف و در سرعت‌های معمولی می‌تواند قابل قبول باشد. در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌‌ را مشاهده می‌کنید:

مشخصات فنی

یاریس  سدان نسل سوم

نوع بدنه

سدان (سگمنت بی)

حجم موتور

1497 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

106 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

140 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

ظرفیت باک

42 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

4 دنده اتوماتیک

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 

دیسکی

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 

کاسه ای

تعلیق جلو و عقب

مک فرسون مستقل برای هر چرخ

حداکثر سرعت

170 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

11.5 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

7.3 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی       

یورو 4

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل سوم از نظر فنی

کارشناسی خودر تویوتا یاریس نسل سوم  از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

یکی از تفاوت‌های چشمگیر نسل سوم نسبت به نسخه‌های قبل از خود طراحی ظاهری آن می‌باشد. تغییرات ایجادشده این نسخه را بسیار عامه‌پسند‌تر و دوست داشتنی‌تر کرده‌است و به همین واسطه علاوه بر خانواده‌ها جوانان نیز به خریداران اضافه شدند و فروش نسبت به نسل قبل خیلی بهتر بود.

در نمای جلو چراغ‌ها  شش ضلعی و کشیده هستند. بین دو چراغ جلو پنجره‌ای کشیده و هم مرز با چراغ‌ها قرار می‌گیرد که  دو خط کرومی آن را تزئین می‌کنند. و لوگوی تویوتا در قابی هم رنگ بدنه در میانش حضور دارد. سپر خودرو از هواکشی بزرگ و مشکی تشکیل می‌شوند که پلاک را هم در میان خود جای می‌دهد. در اطراف هواکش دو مه شکن دایره‌ای در قابی مشکی رنگ به چشم می‌خورند.  خطوط موجود روی کاپوت و اطراف چراغ‌ها نمای بهتری را برای خودرو ایجاد می‌کنند.

نمای جانب و عقب

در نمای جانب خطی ممتد از چراغ‌های جلو به سمت عقب و یکی دیگر از چراغ‌های عقب به سمت جلو کشیده‌شدند و از بالای دستگیره درب‌ها می‌گذرند. برجستگی‌ای دیگر نیز در پایین درب‌ها وجود دارد. قاب شیشه‌ها مشکی رنگ‌بوده و دستگیره‌ها نیز معمولا  فلزی مانند طراحی شده‌است.

در نمای عقب چراغ‌ها بزرگ‌ و یک تکه هستند و گرافیکی کشیده‌و جذاب دارند. این دو چراغ توسط نواری پهن به هم مرتبط می‌شوند. زیر این نوار در بخشی فرورفته پلاک نصب می‌شود و بالای آن لوگوی تویوتا وجود دارد. بالای صندوق عقب حالتی باله مانند و کمی برآمده دارد.  در سپر دو مه چراغ چهار ضلعی قرار دارند که برجستگی‌های اطرافشان قابی زیبا برای آن‌ها ایجاد می‌کند. در این نما استفاده از برجستگی‌ها و خطوط مختلف تاثیر خوبی بر ظاهر نهایی دارد.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه تویوتا یاریس نسل سوم  را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

تویوتا یاریس

نوع بدنه

سدان کوچک

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل سوم (XP150)

وزن خالص

 1060 کیلوگرم 

طول

4300 میلی متر

عرض

1690 میلی متر

ارتفاع

1460 میلی متر

فاصله محورها

2550 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

185/60R15

رینگ آلومینیومی سفارشی

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل سوم

ظاهر خودروی تویوتا یاریس نسل سوم 

 

 

کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  از نظر طراحی داخلی

اگر کابین نسل دوم یاریس را دیده‌باشید متوجه تغییرات بسیار زیاد و مثبت نسل سوم می‌شوید. در این نسل دیگر از پنل کیلومتر شمار در کنسول میانی یا سایر طراحی‌های عجیب و در عین حال بسیار ساده خبری نیست. خودروها معمولا تریمی دو رنگ دارند که بخش‌های مختلف را از هم جدا می‌کند.

در این نسخه طبق کارشناسی خودر تویوتا یاریس نسل سوم  در میان داشبورد این بار ابتدا شاهد سیستم‌ صوتی هستیم که در نسخه‌های فول مانیتوری 6 اینچی دارد و در نسخه‌های دیگر سیستم صوتی نسبتا ساده است و تنها نمایشگری کوچک اطلاعات موزیک را نمایش می‌دهد. پایین این سیستم دو دریچه مربعی وجود دارد که بینشان دکمه فلاشر قرار می‌گیرد. پس از وجود فاصله‌ای به بخش سیستم تهویه مطبوع و تنظیمات آن می‌رسیم که از سه غربیلک تشکیل می‌شود.

فرمان خودرو سه شاخه است و کمی لوکس‌تر از گذشته می‌باشد. پنل کیلومتر شمار از سه دایره عقربه‌ای و نمایشگری کوچک در همین جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل می‌شود.  استفاده از بخش‌های فلزی مانند در بخش‌های مختلف مانند فرمان، لیور دنده، دستگیره‌ها و رودری‌ها و بخش داشبورد طراحی را جذاب‌تر می‌کند.

در این خودرو داشبورد و رودری‌ها از پلاستیک خشک ساخته‌شده اند اما از کیفیت خوبی بهره می‌برند. کابین خودرو جادار است و فضای مناسبی را برای سرنشینانش ایجاد می‌کند. گنجایش صندوق عقب هم می‌تواند نیازهای یک خانواده را حین سفر تامین کند و قابل قبول می‌باشد.

 طراحی داخلی خودرو تویوتا یاریس

طراحی داخلی خوردو  تویوتا یاریس

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با تویوتا یاریس آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • طراحی ظاهری خوب
  • کابین   دلنشین‌تر و هماهنگ
  • مصرف سوخت قابل قبول
  • ساخت با کیفیت ژاپنی‌ها
  • استهلاک کم
  • عملکرد مناسب جعبه دنده

معایب :

  • استفاده از پلاستیک خشک در کابین
  • شتاب معمولی و غیر سریع
  • امکانات محدود نسبت به رقبا
  • امنیت نسبتا کم نسخه‌های ایرانی

 

تویوتا یاریس بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. یاریس‌های جدید در هر دو نسخه طراحی ظاهری و داخلی خوبی دارند.

خودروهای تویوتا معمولا کیفیت خوب و استهلاک خیلی کمتری نسبت به خودروهای کره‌ای و چینی و... دارند و به همین دلیل کاهش قیمت آن‌ها پس از گذشت سال‌ها و در نمونه‌های کارکرده کمتر است و اگر قیمت یاریس و خودرویی مشابه آن مانند هیوندای اکسنت را در چند سال گذشته و اکنون محاسبه کنیم، ارزش خرید نمونه کره‌ای بیشتر کاهش یافته‌است.

در هر حالت یاریس سدان نسل سوم تا سال 2016 در ایران به فروش می‌رسید و اکثریت نمونه‌های موجود در بازار حداقل 5 سال را کارکرده‌اند و حین خرید آن‌ها لازم است به سلامت تمامی قسمت‌ها و قیمت گذاری صحیح با توجه به وضعیت خودرو دقت ویژه‌ای داشته‌باشید تا در نهایت بهترین گزینه موجود را برگزینید و از خرید خودتان پشیمان نشوید.

یاریس سدان شاید بهترین در بین خودروهای هم رده خود نباشید، اما ارزش خرید ان خوب و منطقی است و شاید اگر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی کامل‌تری داشت، استقبال بسیار بیشتری از آن میشد و بازار پررونق‌تری داشت.

 بهترین کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم

بهترین کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم 

 

رقیبان خودرو تویوتا یاریس

طبق کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  و سایر خودروهای بازار ایران، سدان‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و خریداران آن‌ها هم زیاد و با سلایق متفاوت می‌باشند پس در مقایسه بین آن‌ها پس از اهمیت بودجه مالی، سلیقه و خواسته‌های شما مد نظر است. نزدیک‌ترین خودرویی که با یاریس صندوق دار نسل 3 مقایسه می‌شود، هیوندای اکسنت می‌باشد.

استهلاک و کیفیت نماینده‌های ژاپنی معمولا وضعیت بهتری دارند. از لحاظ ظاهری هر دو خودرو مناسب عمل کردند و سلیقه شما تعیین‌کننده است. از لحاظ قیمتی اکسنت‌ها در حال حاضر ارزان‌تر هستند و در عین حال امکانات رفاهی و ایمنی متنوع‌تری دارند.

علاوه بر اکسنت خودروهایی مانند سراتو 2013 YD یا النترا 2013 هم از رقبا هستند که با داشتن کلاسی بالاتر، از کابینی جادارتر، امکانات متنوع‌تر، ایمنی بالاتر و پیشرانه‌ای قدرتمندتر بهره می‌برند ولی خوب قیمتشان هم بیشتر است و اگر با این مورد مشکل دارید باید با تجهیزات محدود یاریس کنار بیایید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودرو از لحاظ طراحی ظاهری و داخلی پیشرفت‌های خوبی دارد و عملکرد فنی آن برای یک خودروی شهری قابل قبول می‌باشد. اگر به دنبال خودرویی صرفا با کیفیت و سواری مناسب هستید و رانندگی هیجانی و آپشن‌های متنوع اهمیت کمتری برایتان دارد، حتما به یاریس نسل سوم فکر کنید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

عنوان : کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل سوم  با تمام جزئیات

 

تویوتا یاریسخودروی ساخت تویوتای ژاپنی است که هم در نسخه‌های سدان و هم هاچ بک در بازار موجود می‌باشد. انواع صندوق دار یاریس در نسل‌های مختلفی به تولید رسیدند که شرکت ایرتویا نسل دوم و سوم آن را به بازار ایران وارد کرده‌است. نسل سوم از سال ۲۰۱۴ در ایران فروخته‌می‌شود و فروش نسبتا خوبی داشت. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  تویوتا یاریس نسل سوم 

تویوتا موتور کورپوریشن، شرکت چند ملیتی ژاپنی است که از سال  1935 اولین کارخانه خودروسازی آن شروع به کار کرده‌است و البته در سال 1397 رسما افتتاح شد. این برند بزرگ بیش از سه هزار و ششصد کارمند در کارخانه‌هایش در کشورهای مختلف دارد و اولین خودروساز چین و دومین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. ین برند اولین کمپانی بود که از سال 2012، هر سال به طور متوسط بیش از 10 میلیون دستگاه ماشین تولید می‌کند. کمپانی تویوتا در دنیای خودروهای هیبرید و الکتریکی از همه رقبا جلوتر و پیشتاز این بازار رو به رونق است.

یاریس سدان

تویوتا یاریس از جمع و جورترین محصولات تویوتا می‌باشد که از سال 1999 به خط تولید این کمپانی پیوست. این خودرو با افزایش شهرنشینی و نیاز بیشتر مردم به خودروهای شهری جهت تامین این نیاز ساخته‌شد و در انواع سدان و هاچ بک به فروش رسید. مدل صندوق دار یاریس در نسل‌های مختلفی طراحی و تولیدشده است. نسل اول آن به ایران راه نیافت ولی نسل دومش اولین مدلی بود که توسط ایرتویا، نماینده رسمی تویوتا در ایران، وارد بازار کشور شد.

نسل دوم طراحی داخلی و ظاهری مدرنی نداشت و امکانات رفاهی آن کم تنوع بود و به همین واسطه خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و وارداتش مخصوصا در نمونه‌های لو آپشنش خیلی زود قطع شد. نسل سوم این خودرو  که در بسیاری از بازارها آن را به اسم ویوس هم می‌شناسند، در سال 2013 معرفی و در همان سال به بازار جهانی عرضه شد. ایرتویا، این نسخه را در سال 2014 به بازار ایران وارد کرد.

نسل سوم‌های موجود در ایران، مونتاژ کشور تایلند هستند. این خودروها از نظر ظاهری بسیار جذاب‌تر بوده و خیلی راحت‌تر مشتریان را به خود جذب می‌کنند. طراحی کابین نیز دیگر متفاوت و عجیب نیست و فضای خوبی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. امکانات رفاهی سطح بهتری دارند ولی هنوز هم رقیبان در این امر نسبت به یاریس معمولا برتری دارند. در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف این خودرو با جزئیات دقیق‌تری خواهیم پرداخت.

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل سوم

بررسی ویژگی‌های خودرو  تویوتا یاریس

 

امکانات و تجهیزات خودرو   تویوتا یاریس

به واسطه مصرف شهری خودروهای یاریس از لحاظ تجهیزات کمک راننده و پایداری معمولا خیلی لازم نیست سطح بالایی داشته‌باشند اما از طرفی امکانات رفاهی آن‌ها هرچه متنوع‌تر باشد، خریداران بیشتری به آن جذب خواهند شد. تویوتا یاریس با وجود بهبود امکانات در نسل سوم ولی هنوز هم بدون سیستم ESP و تنها با دو ایربگ در ایران به فروش می‌رسد.

نسخه‌های موجود در بازار در سطح متفاوتی از آپشن عرضه شدند. اکثر نسخه‌ها شامل مواردی نظیر سنسور جلو و عقب، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، روکش چرمی روی فرمان و دنده فرمان، صندلی‌های اسپرت، رینگ‌های 15 اینچی، سپر‌های اسپرت در جلو و عقب ، کیلس استارتر و سیستم تهویه مطبوع خودکار هستند اما در نسخه‌های نیمه فول و پایه برخی از این موارد حذف می‌شوند.

موسسه ایمنی یورو انکپ یاریس سدان را که دارای 7 ایربگ و سامانه کنترل پایداری بود در سال 2013 مورد بررسی قرار داد و هر 5 ستاره امنیتی را به آن نسبت داد اما مدل فیس لیفت یاریس که با دو ایربگ و سیستم ESC مورد بررسی موسسه لاتین انکپ قرارگرفته بود تنها یک ستاره امنیتی ار آن دریافت کرد. نمونه‌های موجود در ایران احتمالا وضعیتی بین این دو حالت دارند.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

تویوتا  یاریس سدان 2014

نوع جعبه دنده

4 دنده اتومات

سیستم آینه ها

تنظيم برقي آینه‌های جانبی – مجهز به چراغ راهنما – دارای گرمکن – آینه‌های جانبی تاشو برقی (فول) - امکان تنظیم نور متناسب با شب و روز آینه داخلی (فول)

سنسورهای پیش فعال

سنسور دنده عقب – سنسور جلو (فول)

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای برقی – برف پاک کن تایمردار-  شیشه عقب دارای گرمکن – شیشه عقب دودی

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به  6 اسپیکر - هندزفری – قابلیت پشتیبانی از Bluetooth - USB - CD - MP3 - AUX

سیستم مولتی مدیا

مانیتور 6 اینچی (فول) – مجهز به نویگیشن – مجهز به دوربین عقب (فول)

کیسه هوا

مجموعا 2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری   

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع دستی یا  سیستم دیجیتال در نسخه‌های  فول

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو هالوژن  -   دارای مه شکن

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب ال ای دی - دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم دستی 6 حالته صندلی راننده و 4 حالته صندلی سرنشین کناری – دارای روکش پارچه‌ای

سیستم صندلی های عقب

صندلی های عقب 60:40 با قابليت تاشدن به صورت جداگانه با زير دستي

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– دارای ترمز کمکی

سیستمهای کمک رانندگی

سنسور پارک جلو و عقب

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی  برقی و حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان سه پره يوروتن + سيلور – دارای روکش چرم  - قابلیت تنظیم – مجهز به دکمه‌های کنترلی (فول)

کروز کنترل

ندارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم  ضد سرقت ایمبولایزر  -  دارای قفل مرکزی با ریموت – ورود و استارت بدون کلید (فول)

سیستم سقف

بدون سانروف

 

مشخصات فنی این خودرو

به طور کلی خودروهای شهری و اقتصادی به موتورهای پرقدرت و سیستم‌های فنی مجهز نیستند باید با این دید هم آن‌ها را مقایسه و بررسی کرد. البته که نسل سوم از نظر فنی نسبت به نسل قبل پیشرفت داشته‌است.

تویوتا یاریس، محصول جمع و جور تویوتا، در کاپوت خود پیشرانه‌ای 1.5 لیتری تنفس طبیعی و 4 سیلندر دارد که قادر است قدرت 106 اسب بخار و حداکثر گشتاور 140 نیوتون متر را تولید کند. این نیروی تولیدشده توسط جعبه‌دنده‌ای 4 دنده و اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

طبق کارشناسی خودر تویوتا یاریس نسل سوم  با این سیستم فنی امکان تجربه حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت با این خودرو ممکن است و شتاب صفر تا صد حدودا 11.5 ثانیه می‌باشد که البته در عمل ممکن است بیشتر شود. مصرف سوخت برای این خودروی شهری مناسب و به طور ترکیبی 7.3  لیتر در هر صد کیلومتر است.

تجربه رانندگی

فرمان خودرو بسیار نرم و خوش دست است و سواری باکیفیت و نرمی را از یاریس شاهد هستیم. سیستم تعلیق هماهنگی خوبی با سایز لاستیک‌ها دارد و سواری را بهتر می‌کند و برعکس بسیاری از سدان‌های این رده خشکی سواری کم است. البته به واسطه کوچکی نسبی این رینگ‌ها هندلینگ و مانورپذیری خودرو کاهش می‌یابد.

هدف از ساخت این خودرو استفاده آن در خیابان‌های شهری است و به همین واسطه هم رانندگی‌های هیجانی و پرسرعت با آن تجربه نخواهد شد و عملکرد فنی در مسیرهای صاف و در سرعت‌های معمولی می‌تواند قابل قبول باشد. در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌‌ را مشاهده می‌کنید:

مشخصات فنی

یاریس  سدان نسل سوم

نوع بدنه

سدان (سگمنت بی)

حجم موتور

1497 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

106 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

140 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

ظرفیت باک

42 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

4 دنده اتوماتیک

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 

دیسکی

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 

کاسه ای

تعلیق جلو و عقب

مک فرسون مستقل برای هر چرخ

حداکثر سرعت

170 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

11.5 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

7.3 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی       

یورو 4

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل سوم از نظر فنی

کارشناسی خودر تویوتا یاریس نسل سوم  از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

یکی از تفاوت‌های چشمگیر نسل سوم نسبت به نسخه‌های قبل از خود طراحی ظاهری آن می‌باشد. تغییرات ایجادشده این نسخه را بسیار عامه‌پسند‌تر و دوست داشتنی‌تر کرده‌است و به همین واسطه علاوه بر خانواده‌ها جوانان نیز به خریداران اضافه شدند و فروش نسبت به نسل قبل خیلی بهتر بود.

در نمای جلو چراغ‌ها  شش ضلعی و کشیده هستند. بین دو چراغ جلو پنجره‌ای کشیده و هم مرز با چراغ‌ها قرار می‌گیرد که  دو خط کرومی آن را تزئین می‌کنند. و لوگوی تویوتا در قابی هم رنگ بدنه در میانش حضور دارد. سپر خودرو از هواکشی بزرگ و مشکی تشکیل می‌شوند که پلاک را هم در میان خود جای می‌دهد. در اطراف هواکش دو مه شکن دایره‌ای در قابی مشکی رنگ به چشم می‌خورند.  خطوط موجود روی کاپوت و اطراف چراغ‌ها نمای بهتری را برای خودرو ایجاد می‌کنند.

نمای جانب و عقب

در نمای جانب خطی ممتد از چراغ‌های جلو به سمت عقب و یکی دیگر از چراغ‌های عقب به سمت جلو کشیده‌شدند و از بالای دستگیره درب‌ها می‌گذرند. برجستگی‌ای دیگر نیز در پایین درب‌ها وجود دارد. قاب شیشه‌ها مشکی رنگ‌بوده و دستگیره‌ها نیز معمولا  فلزی مانند طراحی شده‌است.

در نمای عقب چراغ‌ها بزرگ‌ و یک تکه هستند و گرافیکی کشیده‌و جذاب دارند. این دو چراغ توسط نواری پهن به هم مرتبط می‌شوند. زیر این نوار در بخشی فرورفته پلاک نصب می‌شود و بالای آن لوگوی تویوتا وجود دارد. بالای صندوق عقب حالتی باله مانند و کمی برآمده دارد.  در سپر دو مه چراغ چهار ضلعی قرار دارند که برجستگی‌های اطرافشان قابی زیبا برای آن‌ها ایجاد می‌کند. در این نما استفاده از برجستگی‌ها و خطوط مختلف تاثیر خوبی بر ظاهر نهایی دارد.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه تویوتا یاریس نسل سوم  را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

تویوتا یاریس

نوع بدنه

سدان کوچک

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل سوم (XP150)

وزن خالص

 1060 کیلوگرم 

طول

4300 میلی متر

عرض

1690 میلی متر

ارتفاع

1460 میلی متر

فاصله محورها

2550 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

185/60R15

رینگ آلومینیومی سفارشی

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل سوم

ظاهر خودروی تویوتا یاریس نسل سوم 

 

 

کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  از نظر طراحی داخلی

اگر کابین نسل دوم یاریس را دیده‌باشید متوجه تغییرات بسیار زیاد و مثبت نسل سوم می‌شوید. در این نسل دیگر از پنل کیلومتر شمار در کنسول میانی یا سایر طراحی‌های عجیب و در عین حال بسیار ساده خبری نیست. خودروها معمولا تریمی دو رنگ دارند که بخش‌های مختلف را از هم جدا می‌کند.

در این نسخه طبق کارشناسی خودر تویوتا یاریس نسل سوم  در میان داشبورد این بار ابتدا شاهد سیستم‌ صوتی هستیم که در نسخه‌های فول مانیتوری 6 اینچی دارد و در نسخه‌های دیگر سیستم صوتی نسبتا ساده است و تنها نمایشگری کوچک اطلاعات موزیک را نمایش می‌دهد. پایین این سیستم دو دریچه مربعی وجود دارد که بینشان دکمه فلاشر قرار می‌گیرد. پس از وجود فاصله‌ای به بخش سیستم تهویه مطبوع و تنظیمات آن می‌رسیم که از سه غربیلک تشکیل می‌شود.

فرمان خودرو سه شاخه است و کمی لوکس‌تر از گذشته می‌باشد. پنل کیلومتر شمار از سه دایره عقربه‌ای و نمایشگری کوچک در همین جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل می‌شود.  استفاده از بخش‌های فلزی مانند در بخش‌های مختلف مانند فرمان، لیور دنده، دستگیره‌ها و رودری‌ها و بخش داشبورد طراحی را جذاب‌تر می‌کند.

در این خودرو داشبورد و رودری‌ها از پلاستیک خشک ساخته‌شده اند اما از کیفیت خوبی بهره می‌برند. کابین خودرو جادار است و فضای مناسبی را برای سرنشینانش ایجاد می‌کند. گنجایش صندوق عقب هم می‌تواند نیازهای یک خانواده را حین سفر تامین کند و قابل قبول می‌باشد.

 طراحی داخلی خودرو تویوتا یاریس

طراحی داخلی خوردو  تویوتا یاریس

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با تویوتا یاریس آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • طراحی ظاهری خوب
  • کابین   دلنشین‌تر و هماهنگ
  • مصرف سوخت قابل قبول
  • ساخت با کیفیت ژاپنی‌ها
  • استهلاک کم
  • عملکرد مناسب جعبه دنده

معایب :

  • استفاده از پلاستیک خشک در کابین
  • شتاب معمولی و غیر سریع
  • امکانات محدود نسبت به رقبا
  • امنیت نسبتا کم نسخه‌های ایرانی

 

تویوتا یاریس بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. یاریس‌های جدید در هر دو نسخه طراحی ظاهری و داخلی خوبی دارند.

خودروهای تویوتا معمولا کیفیت خوب و استهلاک خیلی کمتری نسبت به خودروهای کره‌ای و چینی و... دارند و به همین دلیل کاهش قیمت آن‌ها پس از گذشت سال‌ها و در نمونه‌های کارکرده کمتر است و اگر قیمت یاریس و خودرویی مشابه آن مانند هیوندای اکسنت را در چند سال گذشته و اکنون محاسبه کنیم، ارزش خرید نمونه کره‌ای بیشتر کاهش یافته‌است.

در هر حالت یاریس سدان نسل سوم تا سال 2016 در ایران به فروش می‌رسید و اکثریت نمونه‌های موجود در بازار حداقل 5 سال را کارکرده‌اند و حین خرید آن‌ها لازم است به سلامت تمامی قسمت‌ها و قیمت گذاری صحیح با توجه به وضعیت خودرو دقت ویژه‌ای داشته‌باشید تا در نهایت بهترین گزینه موجود را برگزینید و از خرید خودتان پشیمان نشوید.

یاریس سدان شاید بهترین در بین خودروهای هم رده خود نباشید، اما ارزش خرید ان خوب و منطقی است و شاید اگر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی کامل‌تری داشت، استقبال بسیار بیشتری از آن میشد و بازار پررونق‌تری داشت.

 بهترین کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم

بهترین کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم 

 

رقیبان خودرو تویوتا یاریس

طبق کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  و سایر خودروهای بازار ایران، سدان‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و خریداران آن‌ها هم زیاد و با سلایق متفاوت می‌باشند پس در مقایسه بین آن‌ها پس از اهمیت بودجه مالی، سلیقه و خواسته‌های شما مد نظر است. نزدیک‌ترین خودرویی که با یاریس صندوق دار نسل 3 مقایسه می‌شود، هیوندای اکسنت می‌باشد.

استهلاک و کیفیت نماینده‌های ژاپنی معمولا وضعیت بهتری دارند. از لحاظ ظاهری هر دو خودرو مناسب عمل کردند و سلیقه شما تعیین‌کننده است. از لحاظ قیمتی اکسنت‌ها در حال حاضر ارزان‌تر هستند و در عین حال امکانات رفاهی و ایمنی متنوع‌تری دارند.

علاوه بر اکسنت خودروهایی مانند سراتو 2013 YD یا النترا 2013 هم از رقبا هستند که با داشتن کلاسی بالاتر، از کابینی جادارتر، امکانات متنوع‌تر، ایمنی بالاتر و پیشرانه‌ای قدرتمندتر بهره می‌برند ولی خوب قیمتشان هم بیشتر است و اگر با این مورد مشکل دارید باید با تجهیزات محدود یاریس کنار بیایید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل سوم  و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودرو از لحاظ طراحی ظاهری و داخلی پیشرفت‌های خوبی دارد و عملکرد فنی آن برای یک خودروی شهری قابل قبول می‌باشد. اگر به دنبال خودرویی صرفا با کیفیت و سواری مناسب هستید و رانندگی هیجانی و آپشن‌های متنوع اهمیت کمتری برایتان دارد، حتما به یاریس نسل سوم فکر کنید.

درخواست سریع کارشناس خودرو