برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم مدل صندوق دار

تویوتا یاریس خودروی ساخت تویوتای ژاپنی است که هم در نسخه‌های سدان و هم هاچ بک در بازار موجود می‌باشد. انواع صندوق دار یاریس در نسل‌های مختلفی به تولید رسیدند که شرکت ایرتویا نسل دوم و سوم آن را به بازار ایران وارد کرده‌است. نسل سوم در تیپ‌های مختلف بین سال‌های 2008 تا 2013 در ایران به فروش می‌رسید. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.
0 تومان
i h

عنوان : کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل دوم مدل صندوق دار با تمام جزئیات

 

تویوتا یاریسخودروی ساخت تویوتای ژاپنی است که هم در نسخه‌های سدان و هم هاچ بک در بازار موجود می‌باشد. انواع صندوق دار یاریس در نسل‌های مختلفی به تولید رسیدند که شرکت ایرتویا نسل دوم و سوم آن را به بازار ایران وارد کرده‌است. نسل سوم در تیپ‌های مختلف بین سال‌های 2008 تا 2013 در ایران به فروش می‌رسید. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  تویوتا یاریس نسل دوم 

تویوتا موتور کورپوریشن، شرکت چند ملیتی ژاپنی است که از سال  1935 اولین کارخانه خودروسازی آن شروع به کار کرده‌است و البته در سال 1397 رسما افتتاح شد. این برند بزرگ بیش از سه هزار و ششصد کارمند در کارخانه‌هایش در کشورهای مختلف دارد و اولین خودروساز چین و دومین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. ین برند اولین کمپانی بود که از سال 2012، هر سال به طور متوسط بیش از 10 میلیون دستگاه ماشین تولید می‌کند. کمپانی تویوتا در دنیای خودروهای هیبرید و الکتریکی از همه رقبا جلوتر و پیشتاز این بازار رو به رونق است.

تویوتا یاریس

تویوتا یاریس از جمع و جورترین محصولات تویوتا می‌باشد که از سال 1999 به خط تولید این کمپانی پیوست. این خودرو با افزایش شهرنشینی و نیاز بیشتر مردم به خودروهای شهری جهت تامین این نیاز ساخته‌شد و در انواع سدان و هاچ بک به فروش رسید. مدل سدان یاریس در نسل‌های مختلفی طراحی و تولیدشده است. نسل اول آن به ایران راه نیافت ولی نسل دومش اولین مدلی بود که توسط ایرتویا، نماینده رسمی تویوتا در ایران، وارد بازار کشور شد.

یاریس نسل 2 از سال 2005 در بازار جهانی عرضه شد و در 2008 به ایران رسید. این خودرو با وجود این که اعتبار برند تویوتا را به دنبال دارد و خودروی اقتصادی شهری می‌باشد، نتوانست خیلی فروش موفقی در ایران داشته‌باشد که دلیل آن را امکانات و تجهیزات ساده و مشخصات فنی محدود می‌دانند.

این خودرو در سه تیپ مختلف از نظر امکانات رفاهی عرضه شد که به دلیل استقبال کم از نسخه‌های لوآپشن فروش آن‌ها خیلی زودتر متوقف شد. البته که نسخه‌های فول نیز خیلی تجهیزات متنوعی ندارند. شاید در حال حاضر طراحی یاریس موردپسند اکثریت نباشد ولی در بازار کم تنوع زمان خودش خودروی بدی نبود و استقبال نسبتا خوبی از آن شد. این خودرو در ایران کارشناسی خودرو تویوتا یاریس هاچ بک نسل دوم  در تیپ فول خودش تا سال 2013  که تولید میشد، در ایران نیز فروخته‌میشد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر هر بخش می‌پردازیم.

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل دوم مدل صندوق دار

بررسی ویژگی‌های خودرو  تویوتا یاریس

 

امکانات و تجهیزات خودرو   تویوتا یاریس سدان

یاریس صندوق دار در سه تیپ A و B و C در بازار ایران عرضه شد که تیپ A لو آپشن ترین مدل و تیپ C مدل فول آپشن است. تیپ B دارای قفل مرکزی، شیشه بالابر برقی و ورود بدون کلید است اما تیپ C یاریس، علاوه بر آپشن‌های تیپ B، سی دی پلیر با 4 اسپیکر، رینگ 15 اینچ آلومینیومی، صندلی تاشو دو تکه عقب، کنسول تاشو عقب، چراغ مه شکن، نمایشگر دور موتور و ... هم دارد.

در نسخه‎های فول هم نبود امکاناتی همچون روکش چرم، تنطیم برقی صندلی، سانروف، مانیتور و سیستم صوتی پیشرفته‌تر به چشم می‌خورد و نبود این موارد از نقاط ضعف یاریس به حساب می‌آید.

تویوتا یاریس سدان در سال 2005 در نسخه‌ای که دارای 7 ایربگ بود موفق به کسب 5 ستاره ایمنی یورو انکپ شد. مدل‌های موجود در ایران دارای 2 ایربگ می باشند و از این حیث قطعا امنیت کمتری نسبت به نسخه تست شده دارند. ایمنی نسخه‌های ایرانی علاوه بر 2 کیسه هوا توسط ترمزهای مختلف، سیستم‌های پایداری محدود مانند ABS تامین می‌شود.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم  مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

تویوتا  یاریس

نوع جعبه دنده

4 دنده اتومات

یا 5 دنده دستی

سیستم آینه ها

آینه جانبی با تنظیم برقی -  آینه عقب الکتروکرومیک

سنسورهای پیش فعال

-

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای برقی (شیشه بالابر دستی: تیپ A ) -    اسپویلر عقب: تیپ C

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به   2 اسپیکر: تیپ A و B یا  4 اسپیکر: تیپ C -  کاست پلیر: تیپ A و B و  سی دی پلیر: تیپ C

سیستم مولتی مدیا

-

کیسه هوا

مجموعا 2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری   

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع  دستی

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو هالوژن  -     چراغ مه‌شکن جلو در  تیپ C سفارشی

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب به همراه ال ای دی سفارشی

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم   6 حالته صندلی راننده و سرنشین کناری  – دارای روکش پارچه‌ای

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تاشو و دوتکه در تیپ C– کنسول تاشو عقب در تیپ C– دارای روکش پارچه‌ای

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– ترمز کمکی

سیستمهای کمک رانندگی

-

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی  برقی

نوع غربیلک

فرمان سه شاخه  - فرمان تلسکوپی و حساس به سرعت

کروز کنترل

ندارد

سیستم امنیتی و حافظتی

ورود بدون کلید در تیپ B و C سفارشی - قفل مرکزی (ریموت کنترل سفارشی)

سیستم سقف

بدون سانروف

 

 

مشخصات فنی این خودرو

یاریس خودرویی شهری است و سیستم فنی آن برای همین امر طراحی شده‌است و رانندگی‌های هیجان انگیز، پر سرعت و پر قدرت با آن امکان پذیر نیست. پس در بررسی و مقایسه به دید یک خودروی اقتصادی و شهری و بدون توقع زیاد به آن می‌پردازیم.

تویوتا یاریس، محصول جمع و جور تویوتا، در کاپوت خود پیشرانه‌ای 1.3 لیتری تنفس طبیعی و 4 سیلندر دارد که قادر است قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 121 نیوتون متر را تولید کند. این نیروی تولیدشده معمولا توسط جعبه‌دنده‌ای 4 دنده و اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته در بازار ایران تعداد محدودی از انواع گیربکس دستی و 5 سرعته نیز واردشده است.

طبق کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم  با این سیستم فنی امکان تجربه حداکثر 175 کیلومتر بر ساعت با این خودرو ممکن است و شتاب صفر تا صد حدودا 14 ثانیه می‌باشد که البته در عمل ممکن است کمتر یا بیشتر شود. مصرف سوخت برای این خودروی در مصارف شهری 6.9 لیتر و در مصارف جاده‌ای 5.4 لیتر  در هر 100 کیلومتر گزارش می‌شود که میزان مصرف سوخت ترکیبی را به 6.3 لیتر به ازای هر صد کیلومتر می‌رساند که رقم مناسبی می‌باشد.

تجربه راندگی

حین سواری با این خودرو قدرت کم پیشرانه آن احساس می‌شود و مخصوصا در حین بالا رفتن از شیب‌های تند این مورد بیشتر هم به چشم می‌آید. البته که در شهرها و مسیرهای مستقیم خیلی به این مشکلات برنخواهید خورد و بهتر است یاریس را با هدف رانندگی در جاده و مسیرهای سخت‌تر خریداری نکنید. در کل یاریس خودرویی با کیفیت و با استهلاک پایین است که دردسر زیادی برای راننده و صاحب خود نخواهد داشت.

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

 تویوتا یاریس سدان    

نوع بدنه

سدان شهری کوچک (B segment)

حجم موتور

1298 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

87 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

121 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه

سیستم سوخت رسانی

تزریق غیر مستقیم

ظرفیت باک

42 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

4 دنده خودکار

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 

دیسکی  

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 

کاسه‌ای

سیستم تعلیق جلو و عقب

مک فرسون مستقل برای هر چرخ

حداکثر سرعت

175 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

14 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

6.3 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی       

یورو 5

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل دوم مدل صندوق دار

کارشناسی خودر تویوتا یاریس   نسل دوم  از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

نسل دوم تویوتا یاریس چهره خیلی خاصی ندارد و مخصوصا در بازار خودروی امروز که طراحی‌های جذاب و مدرنی را شاهد هستیم نمی‌توان از آن تعریف کرد. البته که در زمان طراحی و ساخت این خودرو چهره آن مورد پسند و قابل قبول بوده‌است.

در نمای جلو دو چراغ بادامی شکل حضور دارد که جذابیت خاصی به این نما نمی‌دهد. دو برجستگی تیز روی کاپوت وجود دارد که از ستون A شروع می‌شود و تا اضلاع جلوپنجره ادامه دارد. جلو پنجره طراحی مشبکی دارد و با خطی هم رنگ بدنه در میانش و لوگوی تویوتا در بخش بالاییش تزئین می‌شود.

پایین جلوپنجره پلاک نصب می‌شود و پایین آن در بخش سپر هواکشی مشکی رنگ حضور دارد. در نسخه‌های فول در اطراف سپر دو مه شکن دایره‌ای نیز در قابی مشکی رنگ و کمی فرورفته به چشم می‌خورد. وجود خطوط اطراف چراغ‌ها و در سپر این نما را از سادگی در می‌آورد.

نمای جانب

در نمای جانب  یک برجستگی پایین درب‌ها وجود دارد، دستگیره در همرنگ بدنه است و قاب شیشه‌ها مشکی رنگ می‌باشد. طبق کارشناسی خودرو تویوتا یاریس  نسل دوم  رینگ‌ها در تیپ‌های A و B چهارده اینچی و فولادی هستند ولی در تیپ C رینگ‌ها 15 اینچی و آلومینیومی می‌باشند که ظاهر بهتری را ایجاد می‌کنند.

نمای عقب

نمای عقب طراحی کمی بهتر است. دو چراغ مثلثی شکل با گوشه‌های کشیده به شکل یک تکه اطراف صندوق قرار می‌گیرند. در میان درب صندوق عقب در بخشی فرورفته پلاک نصب می‌شود که بالای آن نواری پهن و کرومی وجود دارد. بالای این نوار لوگوی تویوتا به چشم می‌خورد. سپر طراحی‌ای کمی برآمده دارد اجزای خاصی برای آن مد نظر قرار داده‌نشده است.

  در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه تویوتا یاریس   نسل دوم  را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

تویوتا یاریس      

نوع بدنه

سدان شهری کوچک

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل دوم (xp90)

وزن خالص

 1045 کیلوگرم 

طول

4300 میلی متر

عرض

1690 میلی متر

ارتفاع

1460 میلی متر

فاصله محورها

2550 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

175/65R14 فولادی در تیپ A و B

185/60R15  آلومینیومیدر تیپ C

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل دوم مدل صندوق دار

ظاهر خودروی تویوتا یاریس  صندوق دار نسل سوم 

 

کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم  از نظر طراحی داخلی

کابین یاریس طراحی ساده و متفاوتی دارند. از نظر خیلی‌ها کابین این خودرو عجیب است و خیلی دوست داشتنی نیست. در نسخه‌های ایرانی هم که  سیستم مولتی مدیا و دکمه‌های کنترلی روی فرمان در هیچ یک از تیپ‌ها حضور ندارد طراحی ساده‌تر می‌شود.

اولین بخش عجیب این خودرو انتقال پنل کیلومتر شمار به کنسول میانی به جای پشت فرمان است.  در داشبورد در بخش میانی ابتدا پنل کیلومتر شمار متشکل از دو نیم دایره و نمایشگری در کنارشان جهت نمایش اطلاعات فنی حضور دارد که در قسمتی جداگانه و برآمده قرار می‌گیرند.

پایین‌تر در قابی فلزی مانند سایر اجزا قرار دارند. ابتدا دو مه شکن چهار وجهی با دکمه‌هایی همچون فلاشر در وسطشان و سپس سیستم صوتی را شاهد هستیم. سیستم صوتی در نمونه‌های لوآپشن و نیمه فول به صورت کاست پلیر و در نمونه‌های فول به صورت سی دی خور طراحی‌شده است. در بخش پایین‌تر هم سه غربیلک برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفته‌شده که به شکل مثلثی کنار هم قرار دارند.

فرمان خودرو سه شاخه است و تنها لوگوی تویوتا را در میان خود جای می‌دهد و پشت آن تجهیزاتی وجود ندارد.  متریال استفاده‌شده در کابین طبق کارشناسی خودرو تویوتا یاریس   نسل دوم   کیفیت قابل قبولی دارد و اگر تجهیزات رفاهی خودرو بیشتر بود احتمالا فضایی دل‌نشین‌تر هم ایجاد میشد.

 طراحی داخلی خودرو تویوتا یاریس صندوق دار

طراحی داخلی خوردو  تویوتا یاریس صندوق دار  

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو تویوتا یاریس   نسل دوم  به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با تویوتا یاریس صندوق دار  2008 آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • مصرف سوخت پایین
  • کیفیت ساخت خوب ژاپنی‌ها
  • استهلاک کم خودرو

معایب :

  • طراحی ظاهری و داخلی نه چندان جذاب
  • بازار خرید و فروش ضعیف
  • بازدهی پایین پیشرانه
  • امکانات رفاهی محدود حتی در نسخه‌های فول آپشن

 

تویوتا یاریس سدان را  بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم  مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. یاریس‌های این نسل در تیپ‌های کم آپشن بین سال 2008 تا 2009 و در تیپ‌های فول آپشن در 2008 تا 2013 وارد ایران شدند پس نمونه‌های موجود در ایران اکثرا حدود 10 سال کارکرده‌اند. با وجود شهری بودن و استهلاک کم این خودروهای ژاپنی باز هم ممکن است سلامت‌ آن‌ها مانند خودرویی صفر کیلومتر نباشد.

حین خرید خودروهای کارکرده علاوه بر اینکه سلامت آن‌ها را بررسی می‌کنید، قیمت گذاری آن‌ها نیز باید با بررسی و نظر کارشناسانه انجام شود چرا که به موارد مختلفی وابسته است. علاوه بر این مورد به دلیل تنوع تیپی یاریس‌های صندوق دار نسل 2 در بازار، حین خرید به تیپ و لیست تجهیزات خودرو نیز دقت کنید.

یاریس 2008 طراحی خاصی دارد، کابین آن در نگاه اول عجیب است و امکانات رفاهی بسیار محدودی دارد. معمولا جوانان به این مدل خودروها خیلی علاقه نشان نمی‌دهند ولی این خودرو برای افرادی که توقع رانندگی‌های هیجانی یا تجهیزات مدرن و خاص ندارند و تنها وسیله‌ای برای حمل و نقل‌های بین شهری می‌خواهند می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل دوم مدل صندوق دار

بهترین کارشناسی خودرو تویوتا یاریس هاچ بک نسل دوم 

 

رقیبان خودرو تویوتا یاریس صندوق دار    

طبق کارشناسی خودرو تویوتا یاریس هاچ بک نسل دوم  و خودروهای موجود در بازار ایران، بازار خرید و فروش سدان‌ها بازاری متنوع و پرطرفدار است. با این وجود در سگمنت یاریس نسل 2 نمی‌توان رقیبی دقیقا مشابه آن پیدا کرد. نزدیک‌ترین رقیب را می‌توان رنو سیمبل مدل 2016 و 2017 دانست. مشخصا این نماینده رنو به واسطه سال ساخت بالاتر سرحال‌تر است. در ضمن این خودرو پیشرانه‌ای قوی‌تر دارد و به همین واسطه احتمالا خرید آن منطقی‌تر می‌باشد.

اگر از نظر مالی بتوانید کمی بیشتر هزینه کنید هیوندای اکسنت 2014 نیز برتری‌های مشخصی نسبت به یاریس سدان 2008 دارد.  این خودرو  از لحاظ آپشن متنوع‌تر عمل کرده‌است و چالاکی آن بهتر می‌باشد. از نظر ظاهری نیز نسبت به یاریس نسل 2 جذاب‌تر و لوکس‌تر است.

خودروهای دیگری مانند مزدا 3 مدل 88 تا 89 یا سراتو 2009  و کیا ریو صندوق دار  هم جزو گزینه‌ها هستند که هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند و انتخاب نهایی شما باید طبق بودجه مالی، خواسته‌هایتان و اهدافتان برای خرید خودرو باشد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم  و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودروی شهری کیفیت خوبی دارد و استهلاکش کم است، اگر سطح امکانات رفاهی آن نیز بالاتر بود خیلی راحت‌تر می‌توانست در بازار به رقابت بپردازد. حین خرید بهتر است نسخه‌های تیپ C یاریس را انتخاب کنید که تجهیزات متنوع‌تری دارد. یاریس سدان را برای مسیرهای پر پیچ‌ و خم و سفرهای جاده‌ای بهتر است انتخاب نکنید چرا که ممکن است شما را از خریدتان پشیمان کند.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

عنوان : کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل دوم مدل صندوق دار با تمام جزئیات

 

تویوتا یاریسخودروی ساخت تویوتای ژاپنی است که هم در نسخه‌های سدان و هم هاچ بک در بازار موجود می‌باشد. انواع صندوق دار یاریس در نسل‌های مختلفی به تولید رسیدند که شرکت ایرتویا نسل دوم و سوم آن را به بازار ایران وارد کرده‌است. نسل سوم در تیپ‌های مختلف بین سال‌های 2008 تا 2013 در ایران به فروش می‌رسید. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  تویوتا یاریس نسل دوم 

تویوتا موتور کورپوریشن، شرکت چند ملیتی ژاپنی است که از سال  1935 اولین کارخانه خودروسازی آن شروع به کار کرده‌است و البته در سال 1397 رسما افتتاح شد. این برند بزرگ بیش از سه هزار و ششصد کارمند در کارخانه‌هایش در کشورهای مختلف دارد و اولین خودروساز چین و دومین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. ین برند اولین کمپانی بود که از سال 2012، هر سال به طور متوسط بیش از 10 میلیون دستگاه ماشین تولید می‌کند. کمپانی تویوتا در دنیای خودروهای هیبرید و الکتریکی از همه رقبا جلوتر و پیشتاز این بازار رو به رونق است.

تویوتا یاریس

تویوتا یاریس از جمع و جورترین محصولات تویوتا می‌باشد که از سال 1999 به خط تولید این کمپانی پیوست. این خودرو با افزایش شهرنشینی و نیاز بیشتر مردم به خودروهای شهری جهت تامین این نیاز ساخته‌شد و در انواع سدان و هاچ بک به فروش رسید. مدل سدان یاریس در نسل‌های مختلفی طراحی و تولیدشده است. نسل اول آن به ایران راه نیافت ولی نسل دومش اولین مدلی بود که توسط ایرتویا، نماینده رسمی تویوتا در ایران، وارد بازار کشور شد.

یاریس نسل 2 از سال 2005 در بازار جهانی عرضه شد و در 2008 به ایران رسید. این خودرو با وجود این که اعتبار برند تویوتا را به دنبال دارد و خودروی اقتصادی شهری می‌باشد، نتوانست خیلی فروش موفقی در ایران داشته‌باشد که دلیل آن را امکانات و تجهیزات ساده و مشخصات فنی محدود می‌دانند.

این خودرو در سه تیپ مختلف از نظر امکانات رفاهی عرضه شد که به دلیل استقبال کم از نسخه‌های لوآپشن فروش آن‌ها خیلی زودتر متوقف شد. البته که نسخه‌های فول نیز خیلی تجهیزات متنوعی ندارند. شاید در حال حاضر طراحی یاریس موردپسند اکثریت نباشد ولی در بازار کم تنوع زمان خودش خودروی بدی نبود و استقبال نسبتا خوبی از آن شد. این خودرو در ایران کارشناسی خودرو تویوتا یاریس هاچ بک نسل دوم  در تیپ فول خودش تا سال 2013  که تولید میشد، در ایران نیز فروخته‌میشد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر هر بخش می‌پردازیم.

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل دوم مدل صندوق دار

بررسی ویژگی‌های خودرو  تویوتا یاریس

 

امکانات و تجهیزات خودرو   تویوتا یاریس سدان

یاریس صندوق دار در سه تیپ A و B و C در بازار ایران عرضه شد که تیپ A لو آپشن ترین مدل و تیپ C مدل فول آپشن است. تیپ B دارای قفل مرکزی، شیشه بالابر برقی و ورود بدون کلید است اما تیپ C یاریس، علاوه بر آپشن‌های تیپ B، سی دی پلیر با 4 اسپیکر، رینگ 15 اینچ آلومینیومی، صندلی تاشو دو تکه عقب، کنسول تاشو عقب، چراغ مه شکن، نمایشگر دور موتور و ... هم دارد.

در نسخه‎های فول هم نبود امکاناتی همچون روکش چرم، تنطیم برقی صندلی، سانروف، مانیتور و سیستم صوتی پیشرفته‌تر به چشم می‌خورد و نبود این موارد از نقاط ضعف یاریس به حساب می‌آید.

تویوتا یاریس سدان در سال 2005 در نسخه‌ای که دارای 7 ایربگ بود موفق به کسب 5 ستاره ایمنی یورو انکپ شد. مدل‌های موجود در ایران دارای 2 ایربگ می باشند و از این حیث قطعا امنیت کمتری نسبت به نسخه تست شده دارند. ایمنی نسخه‌های ایرانی علاوه بر 2 کیسه هوا توسط ترمزهای مختلف، سیستم‌های پایداری محدود مانند ABS تامین می‌شود.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم  مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

تویوتا  یاریس

نوع جعبه دنده

4 دنده اتومات

یا 5 دنده دستی

سیستم آینه ها

آینه جانبی با تنظیم برقی -  آینه عقب الکتروکرومیک

سنسورهای پیش فعال

-

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای برقی (شیشه بالابر دستی: تیپ A ) -    اسپویلر عقب: تیپ C

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به   2 اسپیکر: تیپ A و B یا  4 اسپیکر: تیپ C -  کاست پلیر: تیپ A و B و  سی دی پلیر: تیپ C

سیستم مولتی مدیا

-

کیسه هوا

مجموعا 2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری   

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع  دستی

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو هالوژن  -     چراغ مه‌شکن جلو در  تیپ C سفارشی

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب به همراه ال ای دی سفارشی

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم   6 حالته صندلی راننده و سرنشین کناری  – دارای روکش پارچه‌ای

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تاشو و دوتکه در تیپ C– کنسول تاشو عقب در تیپ C– دارای روکش پارچه‌ای

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– ترمز کمکی

سیستمهای کمک رانندگی

-

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی  برقی

نوع غربیلک

فرمان سه شاخه  - فرمان تلسکوپی و حساس به سرعت

کروز کنترل

ندارد

سیستم امنیتی و حافظتی

ورود بدون کلید در تیپ B و C سفارشی - قفل مرکزی (ریموت کنترل سفارشی)

سیستم سقف

بدون سانروف

 

 

مشخصات فنی این خودرو

یاریس خودرویی شهری است و سیستم فنی آن برای همین امر طراحی شده‌است و رانندگی‌های هیجان انگیز، پر سرعت و پر قدرت با آن امکان پذیر نیست. پس در بررسی و مقایسه به دید یک خودروی اقتصادی و شهری و بدون توقع زیاد به آن می‌پردازیم.

تویوتا یاریس، محصول جمع و جور تویوتا، در کاپوت خود پیشرانه‌ای 1.3 لیتری تنفس طبیعی و 4 سیلندر دارد که قادر است قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 121 نیوتون متر را تولید کند. این نیروی تولیدشده معمولا توسط جعبه‌دنده‌ای 4 دنده و اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته در بازار ایران تعداد محدودی از انواع گیربکس دستی و 5 سرعته نیز واردشده است.

طبق کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم  با این سیستم فنی امکان تجربه حداکثر 175 کیلومتر بر ساعت با این خودرو ممکن است و شتاب صفر تا صد حدودا 14 ثانیه می‌باشد که البته در عمل ممکن است کمتر یا بیشتر شود. مصرف سوخت برای این خودروی در مصارف شهری 6.9 لیتر و در مصارف جاده‌ای 5.4 لیتر  در هر 100 کیلومتر گزارش می‌شود که میزان مصرف سوخت ترکیبی را به 6.3 لیتر به ازای هر صد کیلومتر می‌رساند که رقم مناسبی می‌باشد.

تجربه راندگی

حین سواری با این خودرو قدرت کم پیشرانه آن احساس می‌شود و مخصوصا در حین بالا رفتن از شیب‌های تند این مورد بیشتر هم به چشم می‌آید. البته که در شهرها و مسیرهای مستقیم خیلی به این مشکلات برنخواهید خورد و بهتر است یاریس را با هدف رانندگی در جاده و مسیرهای سخت‌تر خریداری نکنید. در کل یاریس خودرویی با کیفیت و با استهلاک پایین است که دردسر زیادی برای راننده و صاحب خود نخواهد داشت.

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

 تویوتا یاریس سدان    

نوع بدنه

سدان شهری کوچک (B segment)

حجم موتور

1298 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

87 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

121 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه

سیستم سوخت رسانی

تزریق غیر مستقیم

ظرفیت باک

42 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

4 دنده خودکار

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 

دیسکی  

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 

کاسه‌ای

سیستم تعلیق جلو و عقب

مک فرسون مستقل برای هر چرخ

حداکثر سرعت

175 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

14 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

6.3 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی       

یورو 5

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل دوم مدل صندوق دار

کارشناسی خودر تویوتا یاریس   نسل دوم  از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

نسل دوم تویوتا یاریس چهره خیلی خاصی ندارد و مخصوصا در بازار خودروی امروز که طراحی‌های جذاب و مدرنی را شاهد هستیم نمی‌توان از آن تعریف کرد. البته که در زمان طراحی و ساخت این خودرو چهره آن مورد پسند و قابل قبول بوده‌است.

در نمای جلو دو چراغ بادامی شکل حضور دارد که جذابیت خاصی به این نما نمی‌دهد. دو برجستگی تیز روی کاپوت وجود دارد که از ستون A شروع می‌شود و تا اضلاع جلوپنجره ادامه دارد. جلو پنجره طراحی مشبکی دارد و با خطی هم رنگ بدنه در میانش و لوگوی تویوتا در بخش بالاییش تزئین می‌شود.

پایین جلوپنجره پلاک نصب می‌شود و پایین آن در بخش سپر هواکشی مشکی رنگ حضور دارد. در نسخه‌های فول در اطراف سپر دو مه شکن دایره‌ای نیز در قابی مشکی رنگ و کمی فرورفته به چشم می‌خورد. وجود خطوط اطراف چراغ‌ها و در سپر این نما را از سادگی در می‌آورد.

نمای جانب

در نمای جانب  یک برجستگی پایین درب‌ها وجود دارد، دستگیره در همرنگ بدنه است و قاب شیشه‌ها مشکی رنگ می‌باشد. طبق کارشناسی خودرو تویوتا یاریس  نسل دوم  رینگ‌ها در تیپ‌های A و B چهارده اینچی و فولادی هستند ولی در تیپ C رینگ‌ها 15 اینچی و آلومینیومی می‌باشند که ظاهر بهتری را ایجاد می‌کنند.

نمای عقب

نمای عقب طراحی کمی بهتر است. دو چراغ مثلثی شکل با گوشه‌های کشیده به شکل یک تکه اطراف صندوق قرار می‌گیرند. در میان درب صندوق عقب در بخشی فرورفته پلاک نصب می‌شود که بالای آن نواری پهن و کرومی وجود دارد. بالای این نوار لوگوی تویوتا به چشم می‌خورد. سپر طراحی‌ای کمی برآمده دارد اجزای خاصی برای آن مد نظر قرار داده‌نشده است.

  در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه تویوتا یاریس   نسل دوم  را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

تویوتا یاریس      

نوع بدنه

سدان شهری کوچک

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل دوم (xp90)

وزن خالص

 1045 کیلوگرم 

طول

4300 میلی متر

عرض

1690 میلی متر

ارتفاع

1460 میلی متر

فاصله محورها

2550 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

175/65R14 فولادی در تیپ A و B

185/60R15  آلومینیومیدر تیپ C

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل دوم مدل صندوق دار

ظاهر خودروی تویوتا یاریس  صندوق دار نسل سوم 

 

کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم  از نظر طراحی داخلی

کابین یاریس طراحی ساده و متفاوتی دارند. از نظر خیلی‌ها کابین این خودرو عجیب است و خیلی دوست داشتنی نیست. در نسخه‌های ایرانی هم که  سیستم مولتی مدیا و دکمه‌های کنترلی روی فرمان در هیچ یک از تیپ‌ها حضور ندارد طراحی ساده‌تر می‌شود.

اولین بخش عجیب این خودرو انتقال پنل کیلومتر شمار به کنسول میانی به جای پشت فرمان است.  در داشبورد در بخش میانی ابتدا پنل کیلومتر شمار متشکل از دو نیم دایره و نمایشگری در کنارشان جهت نمایش اطلاعات فنی حضور دارد که در قسمتی جداگانه و برآمده قرار می‌گیرند.

پایین‌تر در قابی فلزی مانند سایر اجزا قرار دارند. ابتدا دو مه شکن چهار وجهی با دکمه‌هایی همچون فلاشر در وسطشان و سپس سیستم صوتی را شاهد هستیم. سیستم صوتی در نمونه‌های لوآپشن و نیمه فول به صورت کاست پلیر و در نمونه‌های فول به صورت سی دی خور طراحی‌شده است. در بخش پایین‌تر هم سه غربیلک برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفته‌شده که به شکل مثلثی کنار هم قرار دارند.

فرمان خودرو سه شاخه است و تنها لوگوی تویوتا را در میان خود جای می‌دهد و پشت آن تجهیزاتی وجود ندارد.  متریال استفاده‌شده در کابین طبق کارشناسی خودرو تویوتا یاریس   نسل دوم   کیفیت قابل قبولی دارد و اگر تجهیزات رفاهی خودرو بیشتر بود احتمالا فضایی دل‌نشین‌تر هم ایجاد میشد.

 طراحی داخلی خودرو تویوتا یاریس صندوق دار

طراحی داخلی خوردو  تویوتا یاریس صندوق دار  

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو تویوتا یاریس   نسل دوم  به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با تویوتا یاریس صندوق دار  2008 آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • مصرف سوخت پایین
  • کیفیت ساخت خوب ژاپنی‌ها
  • استهلاک کم خودرو

معایب :

  • طراحی ظاهری و داخلی نه چندان جذاب
  • بازار خرید و فروش ضعیف
  • بازدهی پایین پیشرانه
  • امکانات رفاهی محدود حتی در نسخه‌های فول آپشن

 

تویوتا یاریس سدان را  بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم  مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. یاریس‌های این نسل در تیپ‌های کم آپشن بین سال 2008 تا 2009 و در تیپ‌های فول آپشن در 2008 تا 2013 وارد ایران شدند پس نمونه‌های موجود در ایران اکثرا حدود 10 سال کارکرده‌اند. با وجود شهری بودن و استهلاک کم این خودروهای ژاپنی باز هم ممکن است سلامت‌ آن‌ها مانند خودرویی صفر کیلومتر نباشد.

حین خرید خودروهای کارکرده علاوه بر اینکه سلامت آن‌ها را بررسی می‌کنید، قیمت گذاری آن‌ها نیز باید با بررسی و نظر کارشناسانه انجام شود چرا که به موارد مختلفی وابسته است. علاوه بر این مورد به دلیل تنوع تیپی یاریس‌های صندوق دار نسل 2 در بازار، حین خرید به تیپ و لیست تجهیزات خودرو نیز دقت کنید.

یاریس 2008 طراحی خاصی دارد، کابین آن در نگاه اول عجیب است و امکانات رفاهی بسیار محدودی دارد. معمولا جوانان به این مدل خودروها خیلی علاقه نشان نمی‌دهند ولی این خودرو برای افرادی که توقع رانندگی‌های هیجانی یا تجهیزات مدرن و خاص ندارند و تنها وسیله‌ای برای حمل و نقل‌های بین شهری می‌خواهند می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

 کارشناسی خودرو  تویوتا یاریس نسل دوم مدل صندوق دار

بهترین کارشناسی خودرو تویوتا یاریس هاچ بک نسل دوم 

 

رقیبان خودرو تویوتا یاریس صندوق دار    

طبق کارشناسی خودرو تویوتا یاریس هاچ بک نسل دوم  و خودروهای موجود در بازار ایران، بازار خرید و فروش سدان‌ها بازاری متنوع و پرطرفدار است. با این وجود در سگمنت یاریس نسل 2 نمی‌توان رقیبی دقیقا مشابه آن پیدا کرد. نزدیک‌ترین رقیب را می‌توان رنو سیمبل مدل 2016 و 2017 دانست. مشخصا این نماینده رنو به واسطه سال ساخت بالاتر سرحال‌تر است. در ضمن این خودرو پیشرانه‌ای قوی‌تر دارد و به همین واسطه احتمالا خرید آن منطقی‌تر می‌باشد.

اگر از نظر مالی بتوانید کمی بیشتر هزینه کنید هیوندای اکسنت 2014 نیز برتری‌های مشخصی نسبت به یاریس سدان 2008 دارد.  این خودرو  از لحاظ آپشن متنوع‌تر عمل کرده‌است و چالاکی آن بهتر می‌باشد. از نظر ظاهری نیز نسبت به یاریس نسل 2 جذاب‌تر و لوکس‌تر است.

خودروهای دیگری مانند مزدا 3 مدل 88 تا 89 یا سراتو 2009  و کیا ریو صندوق دار  هم جزو گزینه‌ها هستند که هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند و انتخاب نهایی شما باید طبق بودجه مالی، خواسته‌هایتان و اهدافتان برای خرید خودرو باشد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو تویوتا یاریس نسل دوم  و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودروی شهری کیفیت خوبی دارد و استهلاکش کم است، اگر سطح امکانات رفاهی آن نیز بالاتر بود خیلی راحت‌تر می‌توانست در بازار به رقابت بپردازد. حین خرید بهتر است نسخه‌های تیپ C یاریس را انتخاب کنید که تجهیزات متنوع‌تری دارد. یاریس سدان را برای مسیرهای پر پیچ‌ و خم و سفرهای جاده‌ای بهتر است انتخاب نکنید چرا که ممکن است شما را از خریدتان پشیمان کند.

درخواست سریع کارشناس خودرو