برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم (2013- 2008 ) تیپ‌های XLI و GLI

تویوتا کرولا خودروی اقتصادی و نسبتا ساده ساخت تویوتا ژاپنی است که از سال 2008 توسط ایرتویا به ایران راه یافت. این خودرو طراحی مدرنی ندارد ولی المان‌های زیبایی در آن وجود دارد. عملکرد فنی آن مهیج و پر شتاب نیست ولی به خاطر کیفیت خوب و ماندگاری مناسب خریدارانی که خیلی دنبال خودروی لوکس و پر قدرتی نیستند را به خود جذب می‌کند. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.
0 تومان
i h

 

تویوتا کرولا خودروی اقتصادی و نسبتا ساده ساخت تویوتا ژاپنی است که از سال 2008 توسط ایرتویا به ایران راه یافت. این خودرو طراحی مدرنی ندارد ولی المان‌های زیبایی در آن وجود دارد.  عملکرد فنی آن مهیج و پر شتاب نیست ولی به خاطر کیفیت خوب و ماندگاری مناسب خریدارانی که خیلی دنبال خودروی لوکس و پر قدرتی نیستند را به خود جذب می‌کند. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  تویوتا کرولا نسل دهم

تویوتا موتور کورپوریشن، شرکت چند ملیتی ژاپنی است که از سال  1935 اولین کارخانه خودروسازی آن شروع به کار کرده‌است و البته در سال 1397 رسما افتتاح شد. این برند بزرگ بیش از سه هزار و ششصد کارمند در کارخانه‌هایش در کشورهای مختلف دارد و اولین خودروساز چین و دومین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. ین برند اولین کمپانی بود که از سال 2012، هر سال به طور متوسط بیش از 10 میلیون دستگاه ماشین تولید می‌کند. کمپانی تویوتا در دنیای خودروهای هیبرید و الکتریکی از همه رقبا جلوتر و پیشتاز این بازار رو به رونق است.

تویوتا کرولا نام یکی از سری محصولات تویوتا می‌باشد که تاکنون 12 نسل مختلف از آن تولیدشده است و در انواع ظاهر‌ها، سیستم‌های فنی و امکانات رفاهی به بازار جهانی رسیده‌است. این خودرو به دلیل تعدد تولیدات و عرضه بسیار گسترده در اقصی نقاط جهان به فروش رسیده‌است. شروع ساخت این محصولات از سال 1966 میلادی شروع شد و تا سال 2021 بیش از 50 میلیون کرولا در انواع مدل‌ها به فروش رسید. کرولا پر فروش‌ترین خودروی جهان است.

نسل دهم کرولا

تا به حال حدودا 5 نسل از 12 نسل کرولا به ایران واردشده است که در این مقاله به نسل دهم آن یا همان کرولا آی 140 می‌پردازیم. این نسل از کرولا از سال 2006 به خط تولید تویوتا رفت. دومین انقلاب تویوتا در طراحی کرولا در این نسل انجام شد و کمی چاشنی هیجان و جسارت به کرولا اضافه و استقبال خوبی هم از آن شد.

به طور کلی اگر تویوتا کرولا آی 140 را با نسل‌های قبل از خود مقایسه کنیم شاهد پیشرفت مناسبی هستیم اما اگر آن را با خودروهای به روز و متنوع امروزی مقایسه کنیم می‌توانیم آن را ساده، کم شتاب، با امکانات و طراحی معمولی بدانیم. در بازار ایران طبق کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم این خودرو از نظر فنی در دو نسخه دنده‌ای و اتومات و از نظر امکانات در دو نسخه GLI و  XLI به دست خریداران رسید.  در ادامه به بررسی بیشتر و دقیق‌تر این سدان اقتصادی می‌پردازیم.

 کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم

بررسی ویژگی‌های خودرو  تویوتا کرولا

 

امکانات و تجهیزات خودرو تویوتا کرولا

در تویوتا کرولا نسبت به سال ساخت و قیمت اقتصادی سطح امکانات قابل قبول است ولی مانند نسل‌های قبل لیست امکانات نسبت به رقبای هم رده تنوع کمتری دارد. این خودرو در دو نسخه GLI و XLI در بازار موجود است که نسخه‌ی جی ال ای با داشتن امکانات بیشتر مدل فول آپشن کرولا تلقی می‌شود.

کرولا GLI نسبت به نمونه‌های لوآپشن از رینگ‌های آلومینیومی، سانروف، باله عقب، تریم چوبی کابین و کروز کنترل بهره می‌برد. مواردی مانند تهویه مطبوع دستی، قفل مرکزی، سیستم صوتی با 6 بلندگو، سنسور پارک عقب و مه شکن، سیستم ضد قفل و توزیع نیروی ترمز و ... در هر دو نسخه مشترک هستند.

این خودرو با وجود دارا بودن امکانات ایمنی محدود در زمان عرضه‌اش در موسسه استاندارد و ایمنی اروپا یا همان EURO NCAP مورد بررسی قرار گرفت و هر 5 ستاره ایمنی را در بخش سرنشینان بزرگسال دریافت کرد. البته خودروی بررسی‌شده مجهز به 7 ایربگ بود و احتمالا نسخه‌های 2 ایربگی داخل ایران نهایتا 4 ستاره دریافت می‌کردند.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

تویوتا  کرولا

نوع جعبه دنده

گیربکس دستی 5 سرعته یا اتومات 4 سرعته

سیستم آینه ها

تنظیم دستی به همراه راهنمای LED

سنسورهای پیش فعال

سنسور پارک عقب

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) – سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) – سیستم ترمز کمکی (BA)

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای جلو  و عقب دستی

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به  6 اسپیکر  - رادیو –CD– کاست -  دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable

سیستم مولتی مدیا

دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده

کیسه هوا

مجموعا 2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری   

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع  دستی

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو هالوژن  -    دارای مه شکن

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب ال ای دی  طیفی به همراه مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم  دستی صندلی‌‌ها – دارای روکش چرمی – استراحتگاه دست -  دارای پشت سری فعال و هوشمند

سیستم صندلی های عقب

قابلیت تاشوندگی - دارای روکش چرم  -  دارای پشت سری فعال و هوشمند         

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS  -  دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو

سیستمهای کمک رانندگی

دارای کروز کنترل (فول) -  سنسور پارک عقب

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی الکتریکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت

نوع غربیلک

تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان

کروز کنترل

در نسخه فول دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای قفل مرکزی با ریموت -  دارای سیستم کلید هوشمند ضد سرقت

سیستم سقف

دارای سانروف در نسخه فول

 کارشناسی خودرو تویوتا کرولا

بررسی شرایط و امکانات کرولا آی 140

 

مشخصات فنی این خودرو

این خودرو چه در نسخه‌های GLI و چه XLI‌ در  دو نمونه گیربکس دستی و اتومات به دست مشتریان می‌رسد که طبق گزارشات عملکرد آن‌ها مشابه همدیگر می‌باشد. در هر دو نمونه زیر کاپوت موتوری 1.8 لیتری قدرتی معادل 130 اسب بخار و حداکثر 175 نیوتون متر را تولید می‌کند که این نیروی تولیدی از طریق جعبه دنده   5 سرعته دستی و  4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

طبق کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم در رانندگی با این خودرو امکان تجربه نهایتا سرعت 195 کیلومتر بر ساعت فراهم است و شتاب صفر تا صد حدودا 10 ثانیه گزارش می‌شود که در واقعیت به 12 یا حتی 13 ثانیه هم می‌رسد اما در هر حال برای همچین خودرویی قابل قبول است. مصرف سوخت نیز در مصارف شهری 9 لیتر و در مسافت‌های جاده‌ای 6.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر می‌باشد که میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو را 8.1 لیتر به ازای مسافتی مشابه می‌کند.

تجربه رانندگی

کرولای اقتصادی تویوتا در کنار کم مصرف بودن، کم استهلاک و باکیفیت نیز هست. در شتابگیری آرام است و سواری نرمی نیز دارد و در کل رانندگی‌های پر سرعت و مهیج با آن تجربه نمی‌شود. سیستم تعلیق این خودرو نرم و خانوادگی است ولی نرمی بیش از حد آن سبب کاهش هندلینگ خودرو شده‌است. با وجود تیپ ترونیک نبودن گیربکس اتومات اما تعویض دنده‌ها به خوبی انجام می‌شود. متاسفانه عملکرد ترمزها خیلی تعریفی نیست.

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

کرولا

نوع بدنه

C Segment

حجم موتور

1798 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

130 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

175 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

72.3 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

ظرفیت باک

70 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

5 دنده دستی

یا 4 دنده اتومات

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو (FWD)

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 

دیسکی

نوع سیستم تعلیق

مستقل برای هر چرخ

تعلیق جلو

مک فرسون

تعلیق عقب

مستقل

حداکثر سرعت

195 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

10 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

8.1 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی       

یورو 5

 کارشناسی خودرو تویوتا کرولا از نظر فنی

کارشناسی خودر تویوتا کرولا نسل دهم از نظر فنی

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

نسل دهم تویوتاکرولا نسبت به نه نسل قبل از خود چهره‌ای بهتر و متفاوت دارد و بالاخره پس از مدت‌ها تویوتا در طراحی‌اش کمی هیجان و زاویه به خرج داد. البته باز هم در مقایسه با بسیاری از سدان‌های موجود در بازار امروز طراحی نهایی نسبتا ساده است ولی پیشرفت را می‌توان در آن دید.

در نمای جلو دو چراغ با سایز مناسب و فرمی کشیده و انحنا دار به چشم می‌خورند. در وسط چراغ‌های جلو پنجره‌ای به شکل ذوزنقه برعکس وجود دارد که دو خط کرومی آن را تزئین می‌کند و بالای آن لوگوی تویوتا با با قابی هم رنگ بدنه قرار می‌گیرد. زیر جلو پنجره پلاک نصب می‌شود و پایین آن هواکشی ذوزنقه‌ای و مشکی رنگ حضور دارد. اطراف این هواکش مه شکن‌های دایره‌ای جلو در قابی مشکی‌رنگ و پلاستیکی جای گرفتند. در این خودرو از خطوط و انحناهای بیشتری نسبت به نسل گذشته استفاده‌شده است.

نمای جانب  

نمای جانب نیز طراحی ساده‌ای دارد. خطی ممتد و نرم از عقب تا جلو کشیده‌شده و از دستگیره‌ها می‌گذرد.   قاب پنجره‌ها مشکی و پلاستیکی است و در نسخه‌های GLI سقف به سانروف مجهز است.  یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نسخه طبق کارشناسی خودر تویوتا کرولا نسل دهم در رینگ‌های آن‌ها می‌باشد که در مدل‌های لوآپشن از رینگ‌های فلزی و در مدل‌های فول آپشن از رینگ‌های آلومینیومی استفاده‌شده است.

نمای عقب

در نمای عقب دو چراغ با طراحی جذاب‌تر نسبت به گذشته همراه با کشیدگی اندک در گوشه‌هایش به شکل دو تکه در اطراف وجود دارد. صندوق در نمونه‌های XLI ساده و در مدل‌های GLI باله دارد. روی درب صندوق در قسمتی فرورفته پلاک نصب می‌شود و بالای آن نواری کرومی و بلند تعبیه‌شده است. لوگوی تویوتا در بالاترین بخش درب صندوق به چشم می‌خورد. در قسمت سپر بر عکس نسل گذشته که ساده بود دو مه شکن چهاروجهی و کوچک در اطراف هستند و یک سر لوله اگزوز دایره‌ای از زیر آن بیرون می‌زند که این بخش را از سادگی دورتر می‌کند.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه تویوتا کرولا را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

تویوتا کرولا

نوع بدنه

سدان خانوادگی

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل دهم (I140)  

وزن خالص

 1275  کیلوگرم   

طول

4540 میلی متر

عرض

1760 میلی متر

ارتفاع

1465 میلی متر

فاصله بین دو محور       

2598 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

205/55R 16 W

 خودروی تویوتا کرولا

خودروی تویوتا کرولا

 

کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم از نظر طراحی داخلی

طراحی داخلی نسل دهم کرولا ساده است اما مانند ظاهر نسبت به گذشته‌اش بهتر می‌باشد. متریال استفاده‌شده در کابین از جنس پلاستیک خشک است اما ماندگاری و کیفیت آن مناسب می‌باشد و پس از گذشت چندین سال از عرضه کرولا نسبت به رقبا سر و صدا و خرابی کمتری دارد. در کابین از تریمی دو رنگ مشکی – طوسی یا مشکی کرم و گاهی همراه با تزئینات چوبی استفاده می‌شود که فضا را بهتر می‌کند.

در بخش میانی داشبورد در قسمت بالایی دو دریچه هوای مربعی قرار دارد و زیر آن سیستم صوتی و مولتی مدیا است. سیستم صوتی در اکثر خودروهای مخصوصا خودروهای قبل از 2013 بدون مانتیور و ساده می‌باشد اما نسخه‌هایی هم در بازار موجود هستند که به مانتیور مجهز شدند. در بخش پایین‌تر هم کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم تهویه مطبوع وجود دارند. در کل طراحی و چینش خیلی خاص نیست و به سادگی دکمه‌ها در کنار هم قرار گرفتند.

غربیلک فرمان در بازار جهانی در نسخه‌های جی ال آی سه شاخه است اما در ایران طبق کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهمخودروهای موجود در بازار اکثرا در هر دو تیپ از فرمان 4 شاخه استفاده‌شده است. لوگوی تویوتا در میان فرمان و بخش‌های فلزی مانند روی شاخه‌ها طراحی آن را از سادگی خارج کردند. در نسخه‌های 2013 و فول آپشن دکمه‌های کنترلی نیز روی شاخه‌های فرمان وجود دارد.

پنل کیلومتر شمار از دو دایره بزرگ، دو دایره کوچک در اطراف و نمایشگرهایی کوچک جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل می‌شود. در کل آرگونومی و طراحی کابین مناسب است و فضایی راحت و نسبتا جادار  به خصوص برای سرنشینان جلو فراهم است البته افراد بلند قامت ممکن است در ردیف دوم صندلی‌ها خیلی احساس راحتی نداشته‌باشند.

 طراحی داخلی تویوتا کرولا

طراحی داخلی خوردو  تویوتا کرولا XLI

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو تویوتا کرولا  نسل دهم به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با تویوتا کرولا ای 140 آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • کیفیت ساخت بالا
  • استهلاک کم
  • سواری نرم و راحت
  • مصرف سوخت قابل قبول
  • ظاهر بهتر نسبت به نسل‌های گذشته

معایب :

  • هندینگ و مانورپذیری کم
  • قیمت بالاتر نسبت به رقبا
  • امکانات رفاهی نسبتا کم
  • کمبود نسبی قطعات یدکی در بازار

 

تویوتا کرولا بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. شاید  اکثر خریداران کرولا در رابطه با کم استهلاک بودن و ماندگاری خوب این خودرو هم نظر باشند اما در هر حال خودرویی که قریب به 10 سال کار کرده‌است در بخش‌های مختلفی نیاز به سرویس، تعمیر یا تعویض قطعات دارد.

مورد مهم دیگر حین خرید خودروها مخصوصا خودروهای کارکرده قیمت آن‌ها می‌باشد که باید طبق شرایط بازار و خودرو انجام گیرد و اتفاقا گزارش می‌شود که کرولاهای نسل دهم موجود در بازار قیمتی بیش از ارزش خریدشان دارند و همین موضوع ممکن است باعث تردید شما حین انتخاب شود.

مدل‌های گیربکس دنده‌ای و دستی خیلی در عملکرد تاثیر زیادی ندارد و انتخاب به سلیقه شما بر می‌گردد اما مدل‌های جی ال ای مخصوصا از نظر امکانات رفاهی انتخاب بهتری هستند. از نظر ظاهری، طراحی کابین و امکانات تلاش تویوتا بر ساخت خودرویی ساده و کاربردی بوده‌است و اگر سطح توقعات از خودرو در همین حد می‌باشد، سدان ژاپنی کرولا گزینه مناسبی است ولی اگر لوکس بودن، رانندگی پر سرعت و مهیج و... ملاک‌های مهمی برایتان است بهتر است به گزینه‌های دیگر فکر کنید.

 بهترین کارشناسی خودرو تویوتا کرولا

بهترین کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم

 

رقیبان خودرو تویوتا کرولا

طبق کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم و خودروهای موجود در بازار، رقبای اصلی کیا سراتو 2010 ، هیوندای النترا 2013 و مزدا نیو 3 هستند که از نظر امکانات رفاهی، ایمنی و بازار خرید و فروش به کرولا برتری دارند. علاوه بر این موارد خودروهایی مانند فلوئنس و سیویک نیز از رقبا هستند که با وجود امکانات و ایمنی بهتر، شرایط خیلی خوبی در بازار دست دوم ندارند. سراتو مونتاژ آپشنال نیز خودرویی کم کارکردتر، با پیشرانه پر توان‌تر و امکانات رفاهی بیشتر است که هندینگ بهتری هم نسبت به کرولا 2008 دارد.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. نسل دهم نسبت به گذشته پیشرفت دارد اما در مقایسه با خودروهای موجود در بازار معمولا از امکانات رفاهی کم تنوع‌تر و هندینگ ضعیف‌تر بهره می‌برد. البته که اعتبار برند تویوتا و کیفیت ساخت و مونتاژ این خودرو هنوز هم آن را در بازار خرید و فروش خودرو نگه داشته‌است. لازم است قبل از خرید خودروهای موجود را با دقت بررسی کنید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

 

تویوتا کرولا خودروی اقتصادی و نسبتا ساده ساخت تویوتا ژاپنی است که از سال 2008 توسط ایرتویا به ایران راه یافت. این خودرو طراحی مدرنی ندارد ولی المان‌های زیبایی در آن وجود دارد.  عملکرد فنی آن مهیج و پر شتاب نیست ولی به خاطر کیفیت خوب و ماندگاری مناسب خریدارانی که خیلی دنبال خودروی لوکس و پر قدرتی نیستند را به خود جذب می‌کند. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  تویوتا کرولا نسل دهم

تویوتا موتور کورپوریشن، شرکت چند ملیتی ژاپنی است که از سال  1935 اولین کارخانه خودروسازی آن شروع به کار کرده‌است و البته در سال 1397 رسما افتتاح شد. این برند بزرگ بیش از سه هزار و ششصد کارمند در کارخانه‌هایش در کشورهای مختلف دارد و اولین خودروساز چین و دومین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. ین برند اولین کمپانی بود که از سال 2012، هر سال به طور متوسط بیش از 10 میلیون دستگاه ماشین تولید می‌کند. کمپانی تویوتا در دنیای خودروهای هیبرید و الکتریکی از همه رقبا جلوتر و پیشتاز این بازار رو به رونق است.

تویوتا کرولا نام یکی از سری محصولات تویوتا می‌باشد که تاکنون 12 نسل مختلف از آن تولیدشده است و در انواع ظاهر‌ها، سیستم‌های فنی و امکانات رفاهی به بازار جهانی رسیده‌است. این خودرو به دلیل تعدد تولیدات و عرضه بسیار گسترده در اقصی نقاط جهان به فروش رسیده‌است. شروع ساخت این محصولات از سال 1966 میلادی شروع شد و تا سال 2021 بیش از 50 میلیون کرولا در انواع مدل‌ها به فروش رسید. کرولا پر فروش‌ترین خودروی جهان است.

نسل دهم کرولا

تا به حال حدودا 5 نسل از 12 نسل کرولا به ایران واردشده است که در این مقاله به نسل دهم آن یا همان کرولا آی 140 می‌پردازیم. این نسل از کرولا از سال 2006 به خط تولید تویوتا رفت. دومین انقلاب تویوتا در طراحی کرولا در این نسل انجام شد و کمی چاشنی هیجان و جسارت به کرولا اضافه و استقبال خوبی هم از آن شد.

به طور کلی اگر تویوتا کرولا آی 140 را با نسل‌های قبل از خود مقایسه کنیم شاهد پیشرفت مناسبی هستیم اما اگر آن را با خودروهای به روز و متنوع امروزی مقایسه کنیم می‌توانیم آن را ساده، کم شتاب، با امکانات و طراحی معمولی بدانیم. در بازار ایران طبق کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم این خودرو از نظر فنی در دو نسخه دنده‌ای و اتومات و از نظر امکانات در دو نسخه GLI و  XLI به دست خریداران رسید.  در ادامه به بررسی بیشتر و دقیق‌تر این سدان اقتصادی می‌پردازیم.

 کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم

بررسی ویژگی‌های خودرو  تویوتا کرولا

 

امکانات و تجهیزات خودرو تویوتا کرولا

در تویوتا کرولا نسبت به سال ساخت و قیمت اقتصادی سطح امکانات قابل قبول است ولی مانند نسل‌های قبل لیست امکانات نسبت به رقبای هم رده تنوع کمتری دارد. این خودرو در دو نسخه GLI و XLI در بازار موجود است که نسخه‌ی جی ال ای با داشتن امکانات بیشتر مدل فول آپشن کرولا تلقی می‌شود.

کرولا GLI نسبت به نمونه‌های لوآپشن از رینگ‌های آلومینیومی، سانروف، باله عقب، تریم چوبی کابین و کروز کنترل بهره می‌برد. مواردی مانند تهویه مطبوع دستی، قفل مرکزی، سیستم صوتی با 6 بلندگو، سنسور پارک عقب و مه شکن، سیستم ضد قفل و توزیع نیروی ترمز و ... در هر دو نسخه مشترک هستند.

این خودرو با وجود دارا بودن امکانات ایمنی محدود در زمان عرضه‌اش در موسسه استاندارد و ایمنی اروپا یا همان EURO NCAP مورد بررسی قرار گرفت و هر 5 ستاره ایمنی را در بخش سرنشینان بزرگسال دریافت کرد. البته خودروی بررسی‌شده مجهز به 7 ایربگ بود و احتمالا نسخه‌های 2 ایربگی داخل ایران نهایتا 4 ستاره دریافت می‌کردند.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

تویوتا  کرولا

نوع جعبه دنده

گیربکس دستی 5 سرعته یا اتومات 4 سرعته

سیستم آینه ها

تنظیم دستی به همراه راهنمای LED

سنسورهای پیش فعال

سنسور پارک عقب

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) – سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) – سیستم ترمز کمکی (BA)

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای جلو  و عقب دستی

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به  6 اسپیکر  - رادیو –CD– کاست -  دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable

سیستم مولتی مدیا

دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده

کیسه هوا

مجموعا 2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری   

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع  دستی

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو هالوژن  -    دارای مه شکن

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب ال ای دی  طیفی به همراه مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم  دستی صندلی‌‌ها – دارای روکش چرمی – استراحتگاه دست -  دارای پشت سری فعال و هوشمند

سیستم صندلی های عقب

قابلیت تاشوندگی - دارای روکش چرم  -  دارای پشت سری فعال و هوشمند         

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS  -  دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو

سیستمهای کمک رانندگی

دارای کروز کنترل (فول) -  سنسور پارک عقب

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی الکتریکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت

نوع غربیلک

تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان

کروز کنترل

در نسخه فول دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای قفل مرکزی با ریموت -  دارای سیستم کلید هوشمند ضد سرقت

سیستم سقف

دارای سانروف در نسخه فول

 کارشناسی خودرو تویوتا کرولا

بررسی شرایط و امکانات کرولا آی 140

 

مشخصات فنی این خودرو

این خودرو چه در نسخه‌های GLI و چه XLI‌ در  دو نمونه گیربکس دستی و اتومات به دست مشتریان می‌رسد که طبق گزارشات عملکرد آن‌ها مشابه همدیگر می‌باشد. در هر دو نمونه زیر کاپوت موتوری 1.8 لیتری قدرتی معادل 130 اسب بخار و حداکثر 175 نیوتون متر را تولید می‌کند که این نیروی تولیدی از طریق جعبه دنده   5 سرعته دستی و  4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

طبق کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم در رانندگی با این خودرو امکان تجربه نهایتا سرعت 195 کیلومتر بر ساعت فراهم است و شتاب صفر تا صد حدودا 10 ثانیه گزارش می‌شود که در واقعیت به 12 یا حتی 13 ثانیه هم می‌رسد اما در هر حال برای همچین خودرویی قابل قبول است. مصرف سوخت نیز در مصارف شهری 9 لیتر و در مسافت‌های جاده‌ای 6.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر می‌باشد که میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو را 8.1 لیتر به ازای مسافتی مشابه می‌کند.

تجربه رانندگی

کرولای اقتصادی تویوتا در کنار کم مصرف بودن، کم استهلاک و باکیفیت نیز هست. در شتابگیری آرام است و سواری نرمی نیز دارد و در کل رانندگی‌های پر سرعت و مهیج با آن تجربه نمی‌شود. سیستم تعلیق این خودرو نرم و خانوادگی است ولی نرمی بیش از حد آن سبب کاهش هندلینگ خودرو شده‌است. با وجود تیپ ترونیک نبودن گیربکس اتومات اما تعویض دنده‌ها به خوبی انجام می‌شود. متاسفانه عملکرد ترمزها خیلی تعریفی نیست.

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

کرولا

نوع بدنه

C Segment

حجم موتور

1798 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

130 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

175 نیوتون متر در 4200 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

72.3 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

ظرفیت باک

70 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

5 دنده دستی

یا 4 دنده اتومات

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو (FWD)

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 

دیسکی

نوع سیستم تعلیق

مستقل برای هر چرخ

تعلیق جلو

مک فرسون

تعلیق عقب

مستقل

حداکثر سرعت

195 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

10 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

8.1 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی       

یورو 5

 کارشناسی خودرو تویوتا کرولا از نظر فنی

کارشناسی خودر تویوتا کرولا نسل دهم از نظر فنی

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

نسل دهم تویوتاکرولا نسبت به نه نسل قبل از خود چهره‌ای بهتر و متفاوت دارد و بالاخره پس از مدت‌ها تویوتا در طراحی‌اش کمی هیجان و زاویه به خرج داد. البته باز هم در مقایسه با بسیاری از سدان‌های موجود در بازار امروز طراحی نهایی نسبتا ساده است ولی پیشرفت را می‌توان در آن دید.

در نمای جلو دو چراغ با سایز مناسب و فرمی کشیده و انحنا دار به چشم می‌خورند. در وسط چراغ‌های جلو پنجره‌ای به شکل ذوزنقه برعکس وجود دارد که دو خط کرومی آن را تزئین می‌کند و بالای آن لوگوی تویوتا با با قابی هم رنگ بدنه قرار می‌گیرد. زیر جلو پنجره پلاک نصب می‌شود و پایین آن هواکشی ذوزنقه‌ای و مشکی رنگ حضور دارد. اطراف این هواکش مه شکن‌های دایره‌ای جلو در قابی مشکی‌رنگ و پلاستیکی جای گرفتند. در این خودرو از خطوط و انحناهای بیشتری نسبت به نسل گذشته استفاده‌شده است.

نمای جانب  

نمای جانب نیز طراحی ساده‌ای دارد. خطی ممتد و نرم از عقب تا جلو کشیده‌شده و از دستگیره‌ها می‌گذرد.   قاب پنجره‌ها مشکی و پلاستیکی است و در نسخه‌های GLI سقف به سانروف مجهز است.  یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نسخه طبق کارشناسی خودر تویوتا کرولا نسل دهم در رینگ‌های آن‌ها می‌باشد که در مدل‌های لوآپشن از رینگ‌های فلزی و در مدل‌های فول آپشن از رینگ‌های آلومینیومی استفاده‌شده است.

نمای عقب

در نمای عقب دو چراغ با طراحی جذاب‌تر نسبت به گذشته همراه با کشیدگی اندک در گوشه‌هایش به شکل دو تکه در اطراف وجود دارد. صندوق در نمونه‌های XLI ساده و در مدل‌های GLI باله دارد. روی درب صندوق در قسمتی فرورفته پلاک نصب می‌شود و بالای آن نواری کرومی و بلند تعبیه‌شده است. لوگوی تویوتا در بالاترین بخش درب صندوق به چشم می‌خورد. در قسمت سپر بر عکس نسل گذشته که ساده بود دو مه شکن چهاروجهی و کوچک در اطراف هستند و یک سر لوله اگزوز دایره‌ای از زیر آن بیرون می‌زند که این بخش را از سادگی دورتر می‌کند.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه تویوتا کرولا را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

تویوتا کرولا

نوع بدنه

سدان خانوادگی

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل دهم (I140)  

وزن خالص

 1275  کیلوگرم   

طول

4540 میلی متر

عرض

1760 میلی متر

ارتفاع

1465 میلی متر

فاصله بین دو محور       

2598 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

205/55R 16 W

 خودروی تویوتا کرولا

خودروی تویوتا کرولا

 

کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم از نظر طراحی داخلی

طراحی داخلی نسل دهم کرولا ساده است اما مانند ظاهر نسبت به گذشته‌اش بهتر می‌باشد. متریال استفاده‌شده در کابین از جنس پلاستیک خشک است اما ماندگاری و کیفیت آن مناسب می‌باشد و پس از گذشت چندین سال از عرضه کرولا نسبت به رقبا سر و صدا و خرابی کمتری دارد. در کابین از تریمی دو رنگ مشکی – طوسی یا مشکی کرم و گاهی همراه با تزئینات چوبی استفاده می‌شود که فضا را بهتر می‌کند.

در بخش میانی داشبورد در قسمت بالایی دو دریچه هوای مربعی قرار دارد و زیر آن سیستم صوتی و مولتی مدیا است. سیستم صوتی در اکثر خودروهای مخصوصا خودروهای قبل از 2013 بدون مانتیور و ساده می‌باشد اما نسخه‌هایی هم در بازار موجود هستند که به مانتیور مجهز شدند. در بخش پایین‌تر هم کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم تهویه مطبوع وجود دارند. در کل طراحی و چینش خیلی خاص نیست و به سادگی دکمه‌ها در کنار هم قرار گرفتند.

غربیلک فرمان در بازار جهانی در نسخه‌های جی ال آی سه شاخه است اما در ایران طبق کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهمخودروهای موجود در بازار اکثرا در هر دو تیپ از فرمان 4 شاخه استفاده‌شده است. لوگوی تویوتا در میان فرمان و بخش‌های فلزی مانند روی شاخه‌ها طراحی آن را از سادگی خارج کردند. در نسخه‌های 2013 و فول آپشن دکمه‌های کنترلی نیز روی شاخه‌های فرمان وجود دارد.

پنل کیلومتر شمار از دو دایره بزرگ، دو دایره کوچک در اطراف و نمایشگرهایی کوچک جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل می‌شود. در کل آرگونومی و طراحی کابین مناسب است و فضایی راحت و نسبتا جادار  به خصوص برای سرنشینان جلو فراهم است البته افراد بلند قامت ممکن است در ردیف دوم صندلی‌ها خیلی احساس راحتی نداشته‌باشند.

 طراحی داخلی تویوتا کرولا

طراحی داخلی خوردو  تویوتا کرولا XLI

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو تویوتا کرولا  نسل دهم به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با تویوتا کرولا ای 140 آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • کیفیت ساخت بالا
  • استهلاک کم
  • سواری نرم و راحت
  • مصرف سوخت قابل قبول
  • ظاهر بهتر نسبت به نسل‌های گذشته

معایب :

  • هندینگ و مانورپذیری کم
  • قیمت بالاتر نسبت به رقبا
  • امکانات رفاهی نسبتا کم
  • کمبود نسبی قطعات یدکی در بازار

 

تویوتا کرولا بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. شاید  اکثر خریداران کرولا در رابطه با کم استهلاک بودن و ماندگاری خوب این خودرو هم نظر باشند اما در هر حال خودرویی که قریب به 10 سال کار کرده‌است در بخش‌های مختلفی نیاز به سرویس، تعمیر یا تعویض قطعات دارد.

مورد مهم دیگر حین خرید خودروها مخصوصا خودروهای کارکرده قیمت آن‌ها می‌باشد که باید طبق شرایط بازار و خودرو انجام گیرد و اتفاقا گزارش می‌شود که کرولاهای نسل دهم موجود در بازار قیمتی بیش از ارزش خریدشان دارند و همین موضوع ممکن است باعث تردید شما حین انتخاب شود.

مدل‌های گیربکس دنده‌ای و دستی خیلی در عملکرد تاثیر زیادی ندارد و انتخاب به سلیقه شما بر می‌گردد اما مدل‌های جی ال ای مخصوصا از نظر امکانات رفاهی انتخاب بهتری هستند. از نظر ظاهری، طراحی کابین و امکانات تلاش تویوتا بر ساخت خودرویی ساده و کاربردی بوده‌است و اگر سطح توقعات از خودرو در همین حد می‌باشد، سدان ژاپنی کرولا گزینه مناسبی است ولی اگر لوکس بودن، رانندگی پر سرعت و مهیج و... ملاک‌های مهمی برایتان است بهتر است به گزینه‌های دیگر فکر کنید.

 بهترین کارشناسی خودرو تویوتا کرولا

بهترین کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم

 

رقیبان خودرو تویوتا کرولا

طبق کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم و خودروهای موجود در بازار، رقبای اصلی کیا سراتو 2010 ، هیوندای النترا 2013 و مزدا نیو 3 هستند که از نظر امکانات رفاهی، ایمنی و بازار خرید و فروش به کرولا برتری دارند. علاوه بر این موارد خودروهایی مانند فلوئنس و سیویک نیز از رقبا هستند که با وجود امکانات و ایمنی بهتر، شرایط خیلی خوبی در بازار دست دوم ندارند. سراتو مونتاژ آپشنال نیز خودرویی کم کارکردتر، با پیشرانه پر توان‌تر و امکانات رفاهی بیشتر است که هندینگ بهتری هم نسبت به کرولا 2008 دارد.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو تویوتا کرولا نسل دهم و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. نسل دهم نسبت به گذشته پیشرفت دارد اما در مقایسه با خودروهای موجود در بازار معمولا از امکانات رفاهی کم تنوع‌تر و هندینگ ضعیف‌تر بهره می‌برد. البته که اعتبار برند تویوتا و کیفیت ساخت و مونتاژ این خودرو هنوز هم آن را در بازار خرید و فروش خودرو نگه داشته‌است. لازم است قبل از خرید خودروهای موجود را با دقت بررسی کنید.

درخواست سریع کارشناس (برای تماس کلیک کنید)