برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو تویوتا سولارا 4 سیلندر و 6 سیلندر

تویوتا سولارا خودروی کوپه با پلتفرم تویوتا کمری است که از سال 2003 به بازار ایران وارد شد. این خودرو در دو نسخه 4 سیلندر و 6 سیلندر عرضه می‌شود و ظاهر نسبتا خوبی دارد. با توجه به کم طرفدار بودن مدل‌های کوپه در ایران و هم‌چنین وجود تعداد محدود از این خودرو در کشور، بازار فروش آن خیلی پر رونق نیست. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا سولارا در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.
0 تومان
i h

 

تویوتا سولاراخودروی کوپه با پلتفرم تویوتا کمری است که از سال 2003 به بازار ایران وارد شد. این خودرو در دو نسخه 4 سیلندر و 6 سیلندر عرضه می‌شود و ظاهر نسبتا خوبی دارد. با توجه به کم طرفدار بودن مدل‌های کوپه در ایران و هم‌چنین وجود تعداد محدود از این خودرو در کشور، بازار فروش آن خیلی پر رونق نیست. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا سولارادر قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  تویوتا سولارا

تویوتا موتور کورپوریشن، شرکت چند ملیتی ژاپنی است که از سال  1935 اولین کارخانه خودروسازی آن شروع به کار کرده‌است و البته در سال 1397 رسما افتتاح شد. این برند بزرگ بیش از سه هزار و ششصد کارمند در کارخانه‌هایش در کشورهای مختلف دارد و اولین خودروساز چین و دومین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. ین برند اولین کمپانی بود که از سال 2012، هر سال به طور متوسط بیش از 10 میلیون دستگاه ماشین تولید می‌کند. کمپانی تویوتا در دنیای خودروهای هیبرید و الکتریکی از همه رقبا جلوتر و پیشتاز این بازار رو به رونق است.

تویوتا سولارا از محصولات کوپه این کمپانی می‌باشد که پلتفرمی مشابه با نسل پنجم تویوتا کمری دارد و حتی در بازار کانادا و آمریکا با نام کمری کوپه شناخته‌می‌شود. نسل اول این محصول برای اولین بار در سال 1998 به بازار جهانی معرفی شد اما این نسل به ایران راه نیافت. نسل دوم خودرو اما از سال 2003 تا سال 2008 توسط ایرتویا به ایران رسید.

از بین نسخه‌ها و سیستم‌های ارائه‌شده برای تویوتا سولارا، ایرتویا دو مدل 4 سیلندر و 6 سیلندر آن را وارد کرد که مشخصا عملکرد فنی در نسخه 6 سیلندر بهتر می‌باشد. از نظر طراحی ظاهری نسبت به سال طراحی و تولیدش قابل قبول است و کابین آن فضایی ساده اما هماهنگ دارد. از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی نمی‌تواند با خودروهای فول آپشن و به روز بازار رقابت کند اما در حد یک خودروی شهری و قدیمی وضعی نسبتا قابل قبول دارد.

طبق کارشناسی خودرو تویوتا سولارااین خودرو در تعداد محدودی واردشده است و هیچ وقت به موفقیت تویوتا کمری نرسید و در حال حاضر هم بازار دست دوم آن کاملا کم رونق است. در ادامه با جزئیات بیشتری با این نماینده تویوتا آشنا خواهیم شد.

کارشناسی خودرو تویوتا سولارا

بررسی ویژگی‌های خودرو  تویوتا سولارا

 

امکانات و تجهیزات خودرو هیوندای تویوتا سولارا

امکانات رفاهی این خودرو لیست خیلی بلند بالایی ندارد و از تجهیزات به روز و خاص خودروهای جدید بی بهره است. اما با توجه به اینکه واردات آن از سال 2003 بوده‌و حدود 20 سال از طراحی آن می‌گذرد نه تنها نمی‌توان خیلی به آن ایراد گرفت بلکه باید امکانات رفاهی موجود را از مزایای آن به شمار برد.

از امکانات و تجهیزات خودرو تویوتا سولارا می توان به کروز کنترل، سنسور دنده عقب، چراغ های ال ای دی عقب، چراغ های جلو هالوژن دی لایت، سانروف، شیشه های جلو برقی مجهز به گرمکن شیشه عقب، تنظیم برقی آینه‌ها، صندلی‌های عقب با روکش چرمی، صندلی های جلو با روکش چرمی و کنترل برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، غربیلک سه شاخه با روکش چرمی و کلیدهای کنترلی سیستم صوتی اشاره کرد.

از لحاظ ایمنی این خودرو توسط موسسه تست تصادف آمریکایی NHTSA  مورد بررسی قرارگرفته و قادربوده تا هر 5 ستاره ایمنی را دریافت کند و از این نظر شرایط خوبی دارد. در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو تویوتا سولارا مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

تویوتا سولارا

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک – 5 دنده جلو

سیستم آینه ها

دارای تنظیم برقی آینه‌ها

سنسورهای پیش فعال

سنسور دنده عقب

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای جلو  برقی -   دارای گرمکن شیشه عقب

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به  6 اسپیکر  - رادیو - CD

سیستم مولتی مدیا

-

کیسه هوا

مجموعا 2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری   

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع  دستی

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو هالوژن  -    چراغ دید در روز

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب ال ای دی

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم  برقی صندل‌‌ها – دارای روکش چرمی

سیستم صندلی های عقب

دارای روکش چرم - استراحتگاه مرکزی دست      

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستمهای کمک رانندگی

دارای کروز کنترل -  سنسور دنده عقب

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی  هیدرولیک

نوع غربیلک

فرمان سه شاخه مجهز به دکمه‌های کنترلی – دارای روکش چرم   -  قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم  ضد سرقت ایمبولایزر  -  دارای قفل مرکزی با ریموت - پیش‌کشنده‌ کمربند ایمنی      

سیستم سقف

دارای سانروف

 کارشناسی خودرو تویوتا سولارا

امکانات و شرایط تویوتا سولارا

 

مشخصات فنی این خودرو

این خودرو در کلاس خودرو سایز متوسط قرارگرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده‌است. تویوتا سولارا نسل دوم، در بازارهای جهانی با دو پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری یا 6 سیلندر 3.3 لیتری ( هر دو از نوع تنفس طبیعی) عرضه می‌شد که هر دو نسخه 4 و 6 سیلندر، در بازار کشور ما نیز موجود هستند.

در نسخه‌های 4 سیلندر، پیشرانه قادر به تولید 59 اسب بخار قدرت و حداکثر 220 نیوتون متر گشتاور می‌باشد. این نیروی تولیدی توسط جعبه دنده‌ای اتومات تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. طبق کارشناسی خودرو تویوتا سولارا  با این سیستم حداکثر سرعت 215 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد چیزی بین 11 تا 12 ثانیه می‌باشد. مصرف سوخت ترکیبی نیز در این نسخه  حدود 8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است.

در مدل 6 سیلندر قدرت تولیدی به 210 اسب بخار و حداکثر گشتاور به 298 نیوتون متر افزایش می‌یابد که این نیرو با جعبه دنده‌ای مشابه به چرخ‌ها منتقل می‌شود. شتاب در این نسخه  تا 7.1 ثانیه کاهش می‌یابد  اما مصرف سوخت حدودا 2.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بیشتر است.

دیفرانسیل جلو بودن این کوپه در کنار عملکرد سیستم تعلیق آن، باعث هندینگ معمولی و غیر ایده آل این خودرو شده‌است و به همین دلیل حین گذر از پیچ‌های تند احساس ناپایداری خواهید داشت. سولارا در مسیرهای مستقیم عملکرد خیلی بهتری نسبت به مسیرهای مارپیچ دارد.

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ها را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

سولارا

سولارا

نوع بدنه

D Segment

D Segment

حجم موتور

2362 سی سی

3311 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

6

تعداد سوپاپ ها

16

24

محور محرک

دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

خورجینی V شکل

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

159 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه

210 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

220 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

298 نیوتن‌متر در 3600 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

66.25 اسب بخار بر لیتر

69.09 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

ظرفیت باک

70 لیتر بنزین

70 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک - 5 دنده  جلو

اتوماتیک تیپ ترونیک - 5 دنده  جلو

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 

دیسکی خنک شونده

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 

دیسکی

دیسکی

تعلیق جلو

مک فرسون

مک فرسون

تعلیق عقب

سیستم تعلیق مستقل چند اتصالی

سیستم تعلیق مستقل چند اتصالی

حداکثر سرعت

215 کیلومتر بر ساعت

215 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

11.55 ثانیه

7.1  ثانیه

مصرف سوخت داخل شهر         

9.5 لیتر در هر صد کیلومتر

11.7 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت خارج از شهر         

6.9 لیتر در هر صد کیلومتر

8.1 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف ترکیبی بنزین

8 لیتر در هر صد کیلومتر

10.5 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی       

یورو 3

یورو 3

 کارشناسی خودرو تویوتا سولارا از نظر فنی

کارشناسی خودر تویوتا سولارااز نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

نسل دوم تویوتا سولارا، از پلتفرمی مشترک با نسل ششم تویوتا کمری موسوم به کمری XV30 (2002 – 2006) بهره می‌برد. طراحی کلی این دو خودرو مشابه یک دیگر است و تویوتا سولارا هماهنگی و تناسب بیشری را ارائه میدهد اما اثر چندانی از المان‌های اسپرت در این خودروی کوپه به چشم نمی‌خورد.

در نمای جلو دو چراغ کشیده با طراحی داخلی معمولی وجود دارند. بین آن‌ها جلو پنجره‌ای نسبتا کوچک تعبیه‌شده که با خطوط اوریب کرومی تزئین می‌شود و آرم تویوتا را در خود جای داده‌است. طراحی سپر به شکلی است که در قابی از بدنه قرار می‌گیرد و اطراف آن دو مه شکن دایره‌ای در قابی فرورفته قرار می‌گیرند. روی کاپوت دو خط نه چندان تیز تا گوشه‌های جلو پنجره کشیده‌شده که ظاهر را جذاب‌تر می‌کند.

نمای جانب و عقب

طراحی نمای جانبی طبق کارشناسی خودرو تویوتا سولارا خیلی خاص و به روز نیست اما در عین سادگی هماهنگی خوبی ایجادکرده است. خطی حجم‌دار و ممتد از چراغ‌های جلو تا چراغ‌های عقب وجود دارد. سقف خودرو نیز شیبی ملایم دارد که به صندوق عقب وصل می‌شود. رینگ‌های 5 پر اما می‌توانستند طراحی اسپرت‌تر و بهتری داشته‌باشند.

در نمای عقب انتقادات کمی بیشتر است. برخی طراحی چراغ‌های عقب را ناهماهنگ و نازیبا می‌دانند. این دو چراغ بادامی شکل و شیب‌دار به صورت یک تکه در دو طرف صندوق عقب جای گرفتند. درب صندوق باله‌ای برآمده دارد که زیر آن لوگو تویوتا و اسم خودرو را شاهد هستیم.بالای سپر در بخشی فرورفته پلاک نصب می‌شود و در بخش پایین‌تر سپر یک لوله اگزوز دایره‌ای بیرون زده‌است. وجود این لوله اگزوز کمی به وضعیت نمای عقب و اسپرت‌تر کردن آن کمک می‌کند.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه تویوتا سولارا را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

تویوتا سولارا

نوع بدنه

کوپه

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل اول  

وزن خالص

 1553 کیلوگرم 

طول

4890 میلی متر

عرض

1816 میلی متر

ارتفاع

1425 میلی متر

فاصله محورها

2720 میلی متر

تعداد سرنشین

2+2

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

215 /55R16

 خودروی تویوتا سولارا

خودروی تویوتا سولارا

 

کارشناسی خودرو تویوتا سولارااز نظر طراحی داخلی

تویوتا سولارا با فاصله محوری 2720 میلی‌متر، (دقیقاً برابر با فاصله محوری تویوتا کمری نسل ششم) در سگمنت کوپه‌های بزرگ قرار می‌گیرد و فضای ردیف عقب آن نسبتاً جادار است.به همین دلیل می‌تواند علاوه بر جوانان برای خانواده‌های کم جمعیت نیز مناسب تلقی شود.

از نظر طراحی، کابین ساده است اما هماهنگی در آن وجود دارد. در قسمت میانی داشبورد، اجزا در قابی نقره‌ای  رنگ قرار می‌گیرند. در بالاترین قسمت سه نمایشگر کوچک در سه قاب جداگانه وجود دارد و زیر آن‌ها دو دریچه هوای مستطیلی قرار می‌گیرد. در بخش پایینی ابتدا سیستم صوتی و کلیدهای مربوط به آن و سپس سیستم تهویه مطبوع و دکمه‌های تنظیمات آن تعبیه شدند و چینش مرتب و خوبی دارند.

فرمان خودرو سه شاخه است و در میانش لوگوی تویوتا و در شاخه‌ها دکمه‌های کنترلی جای می‌گیرند. پنل کیلومتر شمار هم از سه دایره آنالوگ برای نمایش اطلاعات مختلف به راننده تشکیل می‌شود. استفاده از رنگ‌های متفاوت مانند تریم فلزی، خاکستری و حتی تریم چوبی در برخی قسمت‌ها باعث ایجاد تنوع بیشتری در کابین می‌شود.

صندلی‌های تویوتا سولارا با توجه به کارشناسی خودرو تویوتا سولارا  راحت هستند و از طراحی آرگونومی مناسبی بهره می‌برند. حجم صندوق عقب هم که معادل 391 لیتر است، برای یک خودروی اسپرت و کوپه قابل قبول می‌باشد.

طراحی داخلی خودرو تویونا سولارا

طراحی داخلی خوردو  تویوتا سولارا

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو تویوتا سولارابه بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با تویوتا سولارا کوپهآشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • طراحی ظاهری خوب
  • کابین جادار
  • پیشرانه قدرت‌مند در نسخه‌های 6 سیلندر
  • ساخت با کیفیت ژاپنی‌ها
  • ایمنی بالا و 5 ستاره

معایب :

  • قطعات کمیاب
  • واردات محدود
  • بازار خریدوفروش بسیار ضعیف
  • هندلینگ نه‌ چندان عالی

 

تویوتا سولارابخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو تویوتا سولارامزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. این خودرو وضعیت مناسبی دارد، ظاهر آن خوب، موتورش قوی و امکانات و ایمنی‌اش مناسب می‌باشد اما متاسفانه در ایران  آن را جزء خودروهای ناموفق می‌دانند که ارزش خرید خیلی بالایی را برایش قائل نمی‌شوند.

بازار  دست دوم تویوتا سولارا بسیار ضعیف است و برای فروش آن حتی ممکن است ماه‌ها زمان لازم باشد و هم‌چنین حین خرید آن به دلیل محدودیت تعداد نسخه‌های موجود ممکن است شما را متوجه ضرر و زیان کند. جدا از این مورد قطعات تویوتا سولارا کمیاب است و با توجه به دست دوم بودن و خیلی کارکرده بودن آن احتمال زیاد نیاز به تعویض قطعه دارد که پیدا کردن آن در بازار امری خیلی راحت نیست.

تویوتا سولارا ژاپنی کیفیت ساخت و مونتاژ بالایی دارد و اگر صاحبان قبلی به درستی از خودرو نگه داری کرده‌باشند حتی نسخه‌هایی از آن که خیلی کارکرده هستند هم از سلامت نسبی خوبی بهره می‌برند اما در هر حالت حین خرید خودروهای کارکرده لازم است سلامت آن‌ها قبل از خرید به طور تخصصی بررسی شود تا هم قیمت گذاری درستی شکل گیرد و هم در آینده از خریدتان راضی بمانید.

با وجود موارد گفته‌شده پیدا کردن یک سولارا سالم با ارزش خرید بالا احتمالا کار راحتی نیست اما در نهایت تصمیم نهایی را شما می‌گیرید و اگر واقعا به این کوپه علاقه مند شدید بهتر است برای خرید آن زمان کافی را صرف کنید.

 بهترین کارشناسی تویوتا سولارا

بهترین کارشناسی خودرو تویوتا سولارا

 

رقیبان خودرو تویوتا سولارا

طبق کارشناسی خودرو تویوتا سولارا احتمالا تا الان متوجه شدید که این خودرو در بازار رقابت خیلی به چشم نیامد و هم به دلیل تعداد کم و هم موارد دیگر نتوانست فروش خیلی خاص و بالایی داشته‌باشد. اگر بخواهیم این خودرو را با کوپه‌های دیگر مقایسه کنیم، اکثر نسخه‌ها مخصوصا مواردی مانند جنسیس کوپه کاملا به آن برتری دارند. اگر بخواهیم با سدان‌ها مقایسه کنیم معمولا اکثر آن‌ها در بازار دست دوم، خدمات پس از فروش و پیدا شدن قطعات یدکی برتری خود را نشان می‌دهند.

به طور کلی اگر می‌خواهید این خودرو را خریدارای کنید بهتر است آن را به عنوان خودروی اول خود در نظر نگیرید و به جایش به سدان‌های مطمئن‌تر یا کوپه‌های جذاب‌تر اعتماد کنید. برای مثال یکی از رقبای سولارا لکسوس GS250 می‌باشد.

این خودرو با پیشرانه‌ای 6 سیلندر اما به حجم 2.4 لیتری قدرت کمی کمتری را تولید می‌کند. جعبه دنده‌اش 6 سرعته است و حداکثر سرعت 229 کیلومتر بر ساعت را تجربه می‌کند. در بحث شتاب اما ضعیف‌تر از سولارا عمل می‌کند ولی مصرف سوخت پایین‌تری دارد.  نماینده لکسوس در سطح متفاوتی از امکانات عرضه می‌شود که نسخه‌های فول آن وضع خیلی بهتری نسبت به سولارا دارند که البته با تفاوت 10 ساله در طراحی و ساخت خودرو این امر منطقی به نظر می‌رسد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو تویوتا سولاراو ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودرو با وجود کیفیت ساخت بالا و شرایط قابل قبول، به دلیل واردات خیلی محدود و خدمات پس از فروش ضعیف بازار دست دوم خوبی ندارد. اگر شما با این موارد مشکلی ندارید، این کوپه ژاپنی در صورتی که هنوز هم سالم باشد گزینه خیلی بدی برای شما ، اگر جوان هستید یا خانواده کم جمعیتی دارید، نخواهد بود.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

 

تویوتا سولاراخودروی کوپه با پلتفرم تویوتا کمری است که از سال 2003 به بازار ایران وارد شد. این خودرو در دو نسخه 4 سیلندر و 6 سیلندر عرضه می‌شود و ظاهر نسبتا خوبی دارد. با توجه به کم طرفدار بودن مدل‌های کوپه در ایران و هم‌چنین وجود تعداد محدود از این خودرو در کشور، بازار فروش آن خیلی پر رونق نیست. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا سولارادر قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  تویوتا سولارا

تویوتا موتور کورپوریشن، شرکت چند ملیتی ژاپنی است که از سال  1935 اولین کارخانه خودروسازی آن شروع به کار کرده‌است و البته در سال 1397 رسما افتتاح شد. این برند بزرگ بیش از سه هزار و ششصد کارمند در کارخانه‌هایش در کشورهای مختلف دارد و اولین خودروساز چین و دومین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. ین برند اولین کمپانی بود که از سال 2012، هر سال به طور متوسط بیش از 10 میلیون دستگاه ماشین تولید می‌کند. کمپانی تویوتا در دنیای خودروهای هیبرید و الکتریکی از همه رقبا جلوتر و پیشتاز این بازار رو به رونق است.

تویوتا سولارا از محصولات کوپه این کمپانی می‌باشد که پلتفرمی مشابه با نسل پنجم تویوتا کمری دارد و حتی در بازار کانادا و آمریکا با نام کمری کوپه شناخته‌می‌شود. نسل اول این محصول برای اولین بار در سال 1998 به بازار جهانی معرفی شد اما این نسل به ایران راه نیافت. نسل دوم خودرو اما از سال 2003 تا سال 2008 توسط ایرتویا به ایران رسید.

از بین نسخه‌ها و سیستم‌های ارائه‌شده برای تویوتا سولارا، ایرتویا دو مدل 4 سیلندر و 6 سیلندر آن را وارد کرد که مشخصا عملکرد فنی در نسخه 6 سیلندر بهتر می‌باشد. از نظر طراحی ظاهری نسبت به سال طراحی و تولیدش قابل قبول است و کابین آن فضایی ساده اما هماهنگ دارد. از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی نمی‌تواند با خودروهای فول آپشن و به روز بازار رقابت کند اما در حد یک خودروی شهری و قدیمی وضعی نسبتا قابل قبول دارد.

طبق کارشناسی خودرو تویوتا سولارااین خودرو در تعداد محدودی واردشده است و هیچ وقت به موفقیت تویوتا کمری نرسید و در حال حاضر هم بازار دست دوم آن کاملا کم رونق است. در ادامه با جزئیات بیشتری با این نماینده تویوتا آشنا خواهیم شد.

کارشناسی خودرو تویوتا سولارا

بررسی ویژگی‌های خودرو  تویوتا سولارا

 

امکانات و تجهیزات خودرو هیوندای تویوتا سولارا

امکانات رفاهی این خودرو لیست خیلی بلند بالایی ندارد و از تجهیزات به روز و خاص خودروهای جدید بی بهره است. اما با توجه به اینکه واردات آن از سال 2003 بوده‌و حدود 20 سال از طراحی آن می‌گذرد نه تنها نمی‌توان خیلی به آن ایراد گرفت بلکه باید امکانات رفاهی موجود را از مزایای آن به شمار برد.

از امکانات و تجهیزات خودرو تویوتا سولارا می توان به کروز کنترل، سنسور دنده عقب، چراغ های ال ای دی عقب، چراغ های جلو هالوژن دی لایت، سانروف، شیشه های جلو برقی مجهز به گرمکن شیشه عقب، تنظیم برقی آینه‌ها، صندلی‌های عقب با روکش چرمی، صندلی های جلو با روکش چرمی و کنترل برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، غربیلک سه شاخه با روکش چرمی و کلیدهای کنترلی سیستم صوتی اشاره کرد.

از لحاظ ایمنی این خودرو توسط موسسه تست تصادف آمریکایی NHTSA  مورد بررسی قرارگرفته و قادربوده تا هر 5 ستاره ایمنی را دریافت کند و از این نظر شرایط خوبی دارد. در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو تویوتا سولارا مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

تویوتا سولارا

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک – 5 دنده جلو

سیستم آینه ها

دارای تنظیم برقی آینه‌ها

سنسورهای پیش فعال

سنسور دنده عقب

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)

سیستم شیشه ها

شیشه بالابرهای جلو  برقی -   دارای گرمکن شیشه عقب

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به  6 اسپیکر  - رادیو - CD

سیستم مولتی مدیا

-

کیسه هوا

مجموعا 2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری   

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع  دستی

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو هالوژن  -    چراغ دید در روز

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب ال ای دی

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم  برقی صندل‌‌ها – دارای روکش چرمی

سیستم صندلی های عقب

دارای روکش چرم - استراحتگاه مرکزی دست      

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستمهای کمک رانندگی

دارای کروز کنترل -  سنسور دنده عقب

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی  هیدرولیک

نوع غربیلک

فرمان سه شاخه مجهز به دکمه‌های کنترلی – دارای روکش چرم   -  قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم  ضد سرقت ایمبولایزر  -  دارای قفل مرکزی با ریموت - پیش‌کشنده‌ کمربند ایمنی      

سیستم سقف

دارای سانروف

 کارشناسی خودرو تویوتا سولارا

امکانات و شرایط تویوتا سولارا

 

مشخصات فنی این خودرو

این خودرو در کلاس خودرو سایز متوسط قرارگرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده‌است. تویوتا سولارا نسل دوم، در بازارهای جهانی با دو پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری یا 6 سیلندر 3.3 لیتری ( هر دو از نوع تنفس طبیعی) عرضه می‌شد که هر دو نسخه 4 و 6 سیلندر، در بازار کشور ما نیز موجود هستند.

در نسخه‌های 4 سیلندر، پیشرانه قادر به تولید 59 اسب بخار قدرت و حداکثر 220 نیوتون متر گشتاور می‌باشد. این نیروی تولیدی توسط جعبه دنده‌ای اتومات تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. طبق کارشناسی خودرو تویوتا سولارا  با این سیستم حداکثر سرعت 215 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد چیزی بین 11 تا 12 ثانیه می‌باشد. مصرف سوخت ترکیبی نیز در این نسخه  حدود 8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است.

در مدل 6 سیلندر قدرت تولیدی به 210 اسب بخار و حداکثر گشتاور به 298 نیوتون متر افزایش می‌یابد که این نیرو با جعبه دنده‌ای مشابه به چرخ‌ها منتقل می‌شود. شتاب در این نسخه  تا 7.1 ثانیه کاهش می‌یابد  اما مصرف سوخت حدودا 2.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بیشتر است.

دیفرانسیل جلو بودن این کوپه در کنار عملکرد سیستم تعلیق آن، باعث هندینگ معمولی و غیر ایده آل این خودرو شده‌است و به همین دلیل حین گذر از پیچ‌های تند احساس ناپایداری خواهید داشت. سولارا در مسیرهای مستقیم عملکرد خیلی بهتری نسبت به مسیرهای مارپیچ دارد.

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ها را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

سولارا

سولارا

نوع بدنه

D Segment

D Segment

حجم موتور

2362 سی سی

3311 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

6

تعداد سوپاپ ها

16

24

محور محرک

دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

خورجینی V شکل

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

159 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه

210 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

220 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

298 نیوتن‌متر در 3600 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

66.25 اسب بخار بر لیتر

69.09 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

ظرفیت باک

70 لیتر بنزین

70 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک - 5 دنده  جلو

اتوماتیک تیپ ترونیک - 5 دنده  جلو

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 

دیسکی خنک شونده

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب 

دیسکی

دیسکی

تعلیق جلو

مک فرسون

مک فرسون

تعلیق عقب

سیستم تعلیق مستقل چند اتصالی

سیستم تعلیق مستقل چند اتصالی

حداکثر سرعت

215 کیلومتر بر ساعت

215 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

11.55 ثانیه

7.1  ثانیه

مصرف سوخت داخل شهر         

9.5 لیتر در هر صد کیلومتر

11.7 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت خارج از شهر         

6.9 لیتر در هر صد کیلومتر

8.1 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف ترکیبی بنزین

8 لیتر در هر صد کیلومتر

10.5 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی       

یورو 3

یورو 3

 کارشناسی خودرو تویوتا سولارا از نظر فنی

کارشناسی خودر تویوتا سولارااز نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

نسل دوم تویوتا سولارا، از پلتفرمی مشترک با نسل ششم تویوتا کمری موسوم به کمری XV30 (2002 – 2006) بهره می‌برد. طراحی کلی این دو خودرو مشابه یک دیگر است و تویوتا سولارا هماهنگی و تناسب بیشری را ارائه میدهد اما اثر چندانی از المان‌های اسپرت در این خودروی کوپه به چشم نمی‌خورد.

در نمای جلو دو چراغ کشیده با طراحی داخلی معمولی وجود دارند. بین آن‌ها جلو پنجره‌ای نسبتا کوچک تعبیه‌شده که با خطوط اوریب کرومی تزئین می‌شود و آرم تویوتا را در خود جای داده‌است. طراحی سپر به شکلی است که در قابی از بدنه قرار می‌گیرد و اطراف آن دو مه شکن دایره‌ای در قابی فرورفته قرار می‌گیرند. روی کاپوت دو خط نه چندان تیز تا گوشه‌های جلو پنجره کشیده‌شده که ظاهر را جذاب‌تر می‌کند.

نمای جانب و عقب

طراحی نمای جانبی طبق کارشناسی خودرو تویوتا سولارا خیلی خاص و به روز نیست اما در عین سادگی هماهنگی خوبی ایجادکرده است. خطی حجم‌دار و ممتد از چراغ‌های جلو تا چراغ‌های عقب وجود دارد. سقف خودرو نیز شیبی ملایم دارد که به صندوق عقب وصل می‌شود. رینگ‌های 5 پر اما می‌توانستند طراحی اسپرت‌تر و بهتری داشته‌باشند.

در نمای عقب انتقادات کمی بیشتر است. برخی طراحی چراغ‌های عقب را ناهماهنگ و نازیبا می‌دانند. این دو چراغ بادامی شکل و شیب‌دار به صورت یک تکه در دو طرف صندوق عقب جای گرفتند. درب صندوق باله‌ای برآمده دارد که زیر آن لوگو تویوتا و اسم خودرو را شاهد هستیم.بالای سپر در بخشی فرورفته پلاک نصب می‌شود و در بخش پایین‌تر سپر یک لوله اگزوز دایره‌ای بیرون زده‌است. وجود این لوله اگزوز کمی به وضعیت نمای عقب و اسپرت‌تر کردن آن کمک می‌کند.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه تویوتا سولارا را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

تویوتا سولارا

نوع بدنه

کوپه

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل اول  

وزن خالص

 1553 کیلوگرم 

طول

4890 میلی متر

عرض

1816 میلی متر

ارتفاع

1425 میلی متر

فاصله محورها

2720 میلی متر

تعداد سرنشین

2+2

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

215 /55R16

 خودروی تویوتا سولارا

خودروی تویوتا سولارا

 

کارشناسی خودرو تویوتا سولارااز نظر طراحی داخلی

تویوتا سولارا با فاصله محوری 2720 میلی‌متر، (دقیقاً برابر با فاصله محوری تویوتا کمری نسل ششم) در سگمنت کوپه‌های بزرگ قرار می‌گیرد و فضای ردیف عقب آن نسبتاً جادار است.به همین دلیل می‌تواند علاوه بر جوانان برای خانواده‌های کم جمعیت نیز مناسب تلقی شود.

از نظر طراحی، کابین ساده است اما هماهنگی در آن وجود دارد. در قسمت میانی داشبورد، اجزا در قابی نقره‌ای  رنگ قرار می‌گیرند. در بالاترین قسمت سه نمایشگر کوچک در سه قاب جداگانه وجود دارد و زیر آن‌ها دو دریچه هوای مستطیلی قرار می‌گیرد. در بخش پایینی ابتدا سیستم صوتی و کلیدهای مربوط به آن و سپس سیستم تهویه مطبوع و دکمه‌های تنظیمات آن تعبیه شدند و چینش مرتب و خوبی دارند.

فرمان خودرو سه شاخه است و در میانش لوگوی تویوتا و در شاخه‌ها دکمه‌های کنترلی جای می‌گیرند. پنل کیلومتر شمار هم از سه دایره آنالوگ برای نمایش اطلاعات مختلف به راننده تشکیل می‌شود. استفاده از رنگ‌های متفاوت مانند تریم فلزی، خاکستری و حتی تریم چوبی در برخی قسمت‌ها باعث ایجاد تنوع بیشتری در کابین می‌شود.

صندلی‌های تویوتا سولارا با توجه به کارشناسی خودرو تویوتا سولارا  راحت هستند و از طراحی آرگونومی مناسبی بهره می‌برند. حجم صندوق عقب هم که معادل 391 لیتر است، برای یک خودروی اسپرت و کوپه قابل قبول می‌باشد.

طراحی داخلی خودرو تویونا سولارا

طراحی داخلی خوردو  تویوتا سولارا

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو تویوتا سولارابه بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با تویوتا سولارا کوپهآشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • طراحی ظاهری خوب
  • کابین جادار
  • پیشرانه قدرت‌مند در نسخه‌های 6 سیلندر
  • ساخت با کیفیت ژاپنی‌ها
  • ایمنی بالا و 5 ستاره

معایب :

  • قطعات کمیاب
  • واردات محدود
  • بازار خریدوفروش بسیار ضعیف
  • هندلینگ نه‌ چندان عالی

 

تویوتا سولارابخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو تویوتا سولارامزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. این خودرو وضعیت مناسبی دارد، ظاهر آن خوب، موتورش قوی و امکانات و ایمنی‌اش مناسب می‌باشد اما متاسفانه در ایران  آن را جزء خودروهای ناموفق می‌دانند که ارزش خرید خیلی بالایی را برایش قائل نمی‌شوند.

بازار  دست دوم تویوتا سولارا بسیار ضعیف است و برای فروش آن حتی ممکن است ماه‌ها زمان لازم باشد و هم‌چنین حین خرید آن به دلیل محدودیت تعداد نسخه‌های موجود ممکن است شما را متوجه ضرر و زیان کند. جدا از این مورد قطعات تویوتا سولارا کمیاب است و با توجه به دست دوم بودن و خیلی کارکرده بودن آن احتمال زیاد نیاز به تعویض قطعه دارد که پیدا کردن آن در بازار امری خیلی راحت نیست.

تویوتا سولارا ژاپنی کیفیت ساخت و مونتاژ بالایی دارد و اگر صاحبان قبلی به درستی از خودرو نگه داری کرده‌باشند حتی نسخه‌هایی از آن که خیلی کارکرده هستند هم از سلامت نسبی خوبی بهره می‌برند اما در هر حالت حین خرید خودروهای کارکرده لازم است سلامت آن‌ها قبل از خرید به طور تخصصی بررسی شود تا هم قیمت گذاری درستی شکل گیرد و هم در آینده از خریدتان راضی بمانید.

با وجود موارد گفته‌شده پیدا کردن یک سولارا سالم با ارزش خرید بالا احتمالا کار راحتی نیست اما در نهایت تصمیم نهایی را شما می‌گیرید و اگر واقعا به این کوپه علاقه مند شدید بهتر است برای خرید آن زمان کافی را صرف کنید.

 بهترین کارشناسی تویوتا سولارا

بهترین کارشناسی خودرو تویوتا سولارا

 

رقیبان خودرو تویوتا سولارا

طبق کارشناسی خودرو تویوتا سولارا احتمالا تا الان متوجه شدید که این خودرو در بازار رقابت خیلی به چشم نیامد و هم به دلیل تعداد کم و هم موارد دیگر نتوانست فروش خیلی خاص و بالایی داشته‌باشد. اگر بخواهیم این خودرو را با کوپه‌های دیگر مقایسه کنیم، اکثر نسخه‌ها مخصوصا مواردی مانند جنسیس کوپه کاملا به آن برتری دارند. اگر بخواهیم با سدان‌ها مقایسه کنیم معمولا اکثر آن‌ها در بازار دست دوم، خدمات پس از فروش و پیدا شدن قطعات یدکی برتری خود را نشان می‌دهند.

به طور کلی اگر می‌خواهید این خودرو را خریدارای کنید بهتر است آن را به عنوان خودروی اول خود در نظر نگیرید و به جایش به سدان‌های مطمئن‌تر یا کوپه‌های جذاب‌تر اعتماد کنید. برای مثال یکی از رقبای سولارا لکسوس GS250 می‌باشد.

این خودرو با پیشرانه‌ای 6 سیلندر اما به حجم 2.4 لیتری قدرت کمی کمتری را تولید می‌کند. جعبه دنده‌اش 6 سرعته است و حداکثر سرعت 229 کیلومتر بر ساعت را تجربه می‌کند. در بحث شتاب اما ضعیف‌تر از سولارا عمل می‌کند ولی مصرف سوخت پایین‌تری دارد.  نماینده لکسوس در سطح متفاوتی از امکانات عرضه می‌شود که نسخه‌های فول آن وضع خیلی بهتری نسبت به سولارا دارند که البته با تفاوت 10 ساله در طراحی و ساخت خودرو این امر منطقی به نظر می‌رسد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو تویوتا سولاراو ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودرو با وجود کیفیت ساخت بالا و شرایط قابل قبول، به دلیل واردات خیلی محدود و خدمات پس از فروش ضعیف بازار دست دوم خوبی ندارد. اگر شما با این موارد مشکلی ندارید، این کوپه ژاپنی در صورتی که هنوز هم سالم باشد گزینه خیلی بدی برای شما ، اگر جوان هستید یا خانواده کم جمعیتی دارید، نخواهد بود.

درخواست سریع کارشناس (برای تماس کلیک کنید)