برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم و تیپ‌های مختلف آن

تویوتا راوفور از شاسی بلندهای تولید تویوتای ژاپنی می‌باشد که در نسل‌های مختلف به بازار جهانی عرضه‌شده است. فیس لیفت نسل سوم راو 4 اولین محصول از این سری بود که توسط شرکت ایرتویا به ایران راه یافت. این خودروی دو دیفرانسیل توانایی زیادی در آفرود ندارد و معمولا به عنوان شاسی بلندی شهری و خانوادگی شناخته‌می‌شود. راوفور در سه تیپ از نظر امکاناتی عرضه‌شده است که در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.
0 تومان
i h

 

تویوتا راوفور از شاسی بلندهای تولید تویوتای ژاپنی می‌باشد که در نسل‌های مختلف به بازار جهانی عرضه‌شده است. فیس لیفت نسل سوم راو 4 اولین محصول از این سری بود که توسط شرکت ایرتویا به ایران راه یافت.  این خودروی دو دیفرانسیل توانایی زیادی در آفرود ندارد و معمولا به عنوان شاسی بلندی شهری و خانوادگی شناخته‌می‌شود. راوفور در سه تیپ از نظر امکاناتی عرضه‌شده است که در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  تویوتا راوفور نسل سوم

تویوتا موتور کورپوریشن، شرکت چند ملیتی ژاپنی است که از سال  1935 اولین کارخانه خودروسازی آن شروع به کار کرده‌است و البته در سال 1397 رسما افتتاح شد. این برند بزرگ بیش از سه هزار و ششصد کارمند در کارخانه‌هایش در کشورهای مختلف دارد و اولین خودروساز چین و دومین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. ین برند اولین کمپانی بود که از سال 2012، هر سال به طور متوسط بیش از 10 میلیون دستگاه ماشین تولید می‌کند. کمپانی تویوتا در دنیای خودروهای هیبرید و الکتریکی از همه رقبا جلوتر و پیشتاز این بازار رو به رونق است.

تویوتا راوفور به عنوان کراس اووری کوچک برای اولین بار در سال 1989 در نمایشگاه خودروی توکیو معرفی شد. هدف از ساخت این سری محصولات ارائه شاسی بلند ترکیبی از آفرود و راحتی یک خودروی سواری بود.  نسل اول با سیستم‌های فنی مختلف و به شکل دو درب و چهار درب عرضه شد که فروش آن در حد زیادی نبود. نسل دوم علاوه بر اصلاحات ظاهری پیشرانه‌ای قوی‌تر نیز داشت و در کل تغییرات آن مثبت بود.

نسل سوم راوفور

نسل سوم تویوتا راو 4 اولین سری‌ای بود که پیشرانه‌ای 6 سیلندر داشت و در نتیجه چالاک‌تر بود. این نسل از نظر ابعادی نیز رشد کرده بود و برای آن ردیف سوم صندلی‌ها نیز در نظر گرفته‌شده بود. فیس اصلی که در سال 2006 به بازار جهانی عرضه شد به ایران راه نیافت اما فیس لیفت این نسل از سال 2009 توسط ایرتویا نماینده رسمی تویوتا در ایران به بازار کشور عرضه شد.

در این مقاله به بررسی فیس لیفت نسل سوم می‌پردازیم. این خودرو شاید در مقایسه با خودروهای شاسی بلند به روز و جذاب بازار کنونی ظاهر خاصی نداشته‌باشد اما با توجه به نسل‌های قبل و بعدی می‌توان گفت پیشرفت خوبی داشته‌و پلی بین طراحی‌های قدیمی و مدرن راوفور محسوب می‌شود.

این نسخه طبق کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم از نظر فنی نیز بهبودهایی دارد. از نظر امکاناتی در سه تیپ اسپشیال (Special) یا لوآپشن، پرمیوم (Premium) یا نیمه فول و همچنین تیپ اکسکلوسیو (Exclusive) یا فول در بازار ایران موجود می‌باشد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن و قسمت‌های مختلفش خواهیم پرداخت.

کارشناسی خودرو تویوتا رافور نسل سوم

بررسی ویژگی‌های خودرو  تویوتا راوفور

 

امکانات و تجهیزات خودرو تویوتا راوفور

تویوتا راوفور در ایران سه نسخه مختلف دارد. این سه تیپ به اسپشیال (Special) یا لوآپشن، پرمیوم (Premium) یا نیمه فول و همچنین تیپ اکسکلوسیو (Exclusive) یا فول تقسیم می‌شوند. این خودروی خانوادگی در نمونه‌های لوآپشن و حتی نیمه فولش خیلی نمی‌تواند توقع خریداران از یک شاسی بلند خانوادگی را برطرف کند اما در این حالت قیمت کمتری دارد.

مواردی مانند کروز کنترل، سیستم‌های کمکی راننده، دکمه‌های کنترلی فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، سی دی پلیر،  انواع ایربگ، سیستم تهویه مطبوع اتومات، تنظیم برقی صندلی راننده، سانروف و ... از مواردی هستند که بین نسخه‌های فول و لوآپشن تفاوت ایجاد می‌کنند.

با امکانات امنیتی موجود در تویوتا راو 4 این شاسی بلند ژاپنی موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه اروپایی استاندارد ایمنی یا همان EURO NCAP شده‌است. در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم و انواع فول و لوآپشنمشاهده می‌کنید. تیپ نیمه فول سطحی بین این دو نمونه دارد.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

تویوتا   راوفور لو آپشن

تویوتا   راوفورفول آپشن

نوع جعبه دنده

4 دنده اتومات با اوردرایو

4 دنده اتومات با اوردرایو

سیستم آینه ها

آینه عقب الکتروکرومیک - آینه جانبی با تنظیم برقی

آینه عقب الکتروکرومیک - آینه جانبی با تنظیم برقی

سنسورهای پیش فعال

سنسور عقب

سنسور عقب

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) - کنترل ایستایی در سربالایی -  کنترل سرعت در سرازیری - کنترل کشش

سیستم شیشه ها

  هر 4 شیشه دارای بالابر برقی

  هر 4 شیشه دارای بالابر برقی

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به  6 اسپیکر  -   کاست پلیر

سیستم صوتی مجهز به  6 اسپیکر  -   سی دی پلیر  - قابلیت پشتیبانی از Bluetooth - CD

سیستم مولتی مدیا

ندارد

ندارد

کیسه هوا

مجموعا  2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری  

مجموعا  6 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری  - پرده‌ای – جانبی جلو

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع   دستی با دریچه‌های مخصوص سرنشینان عقب

دارای سیستم تهویه مطبوع   اتومات دوگانه با دریچه‌های مخصوص سرنشینان عقب

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو  زنون   - دارای مه شکن – امکان تنظیم خودکار نور چراغ‌ها – چراغ خوش آمد گویی

چراغ‌های جلو  زنون   - دارای مه شکن – امکان تنظیم خودکار نور چراغ‌ها – چراغ خوش آمد گویی

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب  دارای مه شکن

چراغ‌های  عقب  دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم  دستی 6 حالته صندلی راننده و 4 حالته صندلی سرنشین کناری – مجهز به گرمکن – روکش پارچه‌ای – خروجی 12 ولت – موکت کف

تنظیم  دستی 8 حالته  برقی صندلی راننده و 4 حالته دستی صندلی سرنشین کناری – مجهز به گرمکن – روکش چرمی – خروجی 12 ولت – موکت کف – تنظیم برقی گودی کمر راننده

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های دو تکه - قابلیت تا شدن کامل صندلی های عقب - دارای روکش پارچه‌ای – مجهز به ایزوفیکس صندلی  - موکت کف

صندلی‌های دو تکه - قابلیت تا شدن کامل صندلی های عقب - دارای روکش چرمی – مجهز به ایزوفیکس صندلی  - موکت کف

داشبرد

دارد

دارد

سیستم ترمزها

4 چرخ دیسک دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– ترمز کمکی

4 چرخ دیسک دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– ترمز کمکی

سیستمهای کمک رانندگی

سنسور عقب

سنسور عقب

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی  برقی

نیروی کمکی  برقی  و حساس به سرعت  

نوع غربیلک

فرمان 3 شاخه  حساس به سرعت  

فرمان 3 شاخه  با روکش چرمی – مجهز به دکمه‌های کنترلی

کروز کنترل

ندارد

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم  ضد سرقت ایمبولایزر  -  دارای قفل مرکزی با ریموت

دارای سیستم  ضد سرقت ایمبولایزر  -  دارای قفل مرکزی با ریموت

سیستم سقف

بدون سانروف

دارای سانروف

 : کارشناسی خودرو  تویوتا راوفور نسل سوم

امکانات و شرایط تویوتا راوفور

 

مشخصات فنی این خودرو

هر سه نسخه تویوتا راوفور از یک پیشرانه بهره می‌برند که و تمامی نسخه‌های موجود در ایران 4 سیلندر هستند. با این پیشرانه تنفس طبیعی 2.5 لیتری  امکان تولید 179 اسب بخار  قدرت و حداکثر 232 نیوتون متر گشتاور مهیا می‌شود. این نیروی تولیدی معمولا توسط جعبه‌دنده‌ای اتومات و 4 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در نمونه‌های اسپشیال یا همان لوآپشن برخی از خودروها به گیربکس دستی و 5 سرعته مجهز هستند و لازم است حین خرید این مورد را چک کنید. در بین نسخه‌های موجود خودروهای دو دیفرانسیل هم قابل خریداری هستند که انتقال قدرت آن‌ها به هر چهار چرخ انجام می‌شود.

طبق کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم با این سیستم حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت تجربه می‌شود و شتاب صفر تا صد چیزی حدود 12 ثانیه می‌باشد. مصرف سوخت هم که امروزه از موارد مهم در تولید و خرید خودروها است به طور ترکیبی 9.3 لیتر به ازای هر صد کیلومتر گزارش می‌شود که برای یک شاسی بلند رقم نسبتا قابل قبولی است.

تجربه رانندگی

هدف از تولید این خودروها عرضه شاسی بلندی بوده‌که قابلیت سواری راحت و آرام در حد یک سدان را داشته‌باشد. به همین جهت راو 4 قابلیت آفرودی خاصی ندارد اما برای جاده‌های شهری و صاف خودرویی مناسب است. هندینگ راوفور مثل یک سدان خوب است و میدان دید راننده هم مناسب می‌باشد. شاید شتاب 12 ثانیه خیلی ایده آل نباشد اما برای شاسی بلندی شهری رقمی قابل قبول است.

ضعفی که در این خودرو و عملکرد فنی‌اش وجود  دارد ضعیف بودن نیروی ترمز‌ها است و گیربکس نیز در سربالایی‌ها ممکن است خیلی خوب کار نکند. این موارد در نمونه‌های لوآپشن که به سیستم‌های کنترلی و پایداری مجهز نیستند خیلی بیشتر به چشم می‌آید. در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ها را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

تویوتا راوفور

نوع بدنه

SUV متوسط

حجم موتور

2494 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو / دو دیفرانسیل

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

۱۷۹ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

۲۳۲ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

76.5 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری تزریق مستقیم

ظرفیت باک

60 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

۴ دنده اتوماتیک – 5 دنده دستی

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو / دو دیفرانسیل

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز  عقب

دیسکی

حداکثر سرعت

200 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

12 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

9.1 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی       

یورو 4

 کارشناسی خودرو تویوتا رافور از نظر فنی

کارشناسی خودر تویوتا راوفورنسل سوم از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

تویوتا راوفور نسل سوم که از سال 2009 نسخه فیس لیفتش به ایران راه یافته‌است نسبت به بسیاری از شاسی بلندهای مدرن و خاص امروزی طراحی ساده و شاید حتی قدیمی دارد. اما این خودرو در زمانه‌ی خودش و نسبت به نسل‌های قبلی‌اش پیشرفت‌داشته و حتی از نظر ابعادی نیز از نسل دوم راوفور بزرگ‌تر است. شاید بتوان نسل سوم را پلی بین طراحی قدیمی و مدرن‌تر محصولات سری راو 4 دانست.

در نمای جلو دو چراغ با کشیدگی معمولی در گوشه‌ها حضور دارند. بین این دو چراغ جلوپنجره‌ای ذوزنقه‌ای و دو تکه قرارگرفته  که با نواری هم رنگ بدنه تقسیم می‌شود و آرم تویوتا را در بخش بالایی خود جای می‌دهد. روی قسمت زیر جلو پنجره هم پلاک نصب می‌شود. سپر در بخش میانی‌اش طراحی نسبتا ساده‌ای دارد و در اطراف دو مه شکن دایره‌ای در قابی کمی فرورفته به چشم می‌خورد. در این نما با توجه به کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم چه روی درب کاپوت و چه اطراف چراغ‌ها از خطوطی حجم‌دهنده استفاده می‌شود که به زیبایی چهره کمک می‌کنند.

نمای جانب و عقب

نمای جانب طراحی نسبتا ساده‌ای دارد. برجستگی‌ای منفی پایین درب‌ها وجود دارد. قاب  شیشه‌ها مشکی رنگ است و دستگیره درب‌ها هم رنگ بدنه طراحی‌شده است. رینگ‌های نمونه‌های لوآپشن از جنس فولاد هستند که در نسخه‌های فول به جنس آلومینیومی تغییر پیدا می‌کنند.

در نمای عقب دو چراغ یک تکه و شبیه به مثلث برعکس را شاهد هستیم. روی درب صندوق در بخشی مشخص و کمی فرورفته پلاک نصب می‌شود و بالای آن لوگوی تویوتا جای می‌گیرد. دستگیره درب صندوق عقب نیز در کنار حضور دارد. سپر عقب کمی برآمده است و دو چراغ باریک و افقی در اطرافش تعبیه‌شده است. یک لوله اگزوز دایره‌ای نیز از قسمت پایین خارج‌شده که چهره‌ای اسپرت‌تر به خودرو می‌بخشد.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه تویوتا راوفور را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات ظاهری

تویوتا راوفور

نوع بدنه

شاسی بلند متوسط

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل سوم (XA30) - فیس لیفت

وزن خالص

 1524 کیلوگرم 

طول

4620 میلی متر

عرض

1816 میلی متر

ارتفاع

1684 میلی متر

فاصله محورها

2660 میلی متر

تعداد سرنشین

5

تعداد درب

4

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

225/65R17

 کارشناسی خودروی تویوتا رافور

خودروی تویوتا راوفور

 

 

کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم از نظر طراحی داخلی

کابین راو 4 طراحی جدید و خاصی ندارد. نسخه‌های موجود در ایران نیز هیچ‌کدام از مانتیور بهره نمی‌برند اما شکل برآمده داشبورد و فرمان اسپرت فضایی نسبتا خوب را ارائه می‌دهند.

در بخش میانی داشبورد ابتدا دو دریچه هوای مستطیلی در بالاترین قسمت مشاهده می‌شود. زیر آن‌ها سیستم صوتی و دکمه‌های مربوط به تنظیمات آن حضور دارند و دو دکمه‌ی دایره‌ای مثل فلاشر در اطراف قرار می‌گیرد. این بخش که تکه بالایی کنسول میانی را تشکیل می‌دهد فرمی برآمده‌تر دارد. بخش پایینی شامل سیستم تهویه مطبوع و کلیدهای مربوط به آن می‌باشد و پایین‌ترش محفظه کوچک برای قراردادن وسایل تعبیه‌شده است.

فرمان خودرو سه شاخه و اسپرت است و در میانش لوگوی نقره‌ای تویوتا دیده‌می‌شود. در نمونه‌های فول آپشن فرمان به دکمه‌های کنترلی  و روکش چرمی هم مجهز می‌باشد. پنل کیلومتر شمار نیز از سه دایره آنالوگی و نمایشگری کوچک جهت نمایش اطلاعات مختلف فنی به راننده تشکیل می‌شود.

طراحی کابین آرگونومی خوبی دارد. فضای پای سرنشینان مخصوصا سرنشینان عقب در مقایسه با شاسی بلندهای بزرگ خیلی زیاد نیست اما می‌توان آن را قابل قبول دانست. حجم صندوق هم نیاز یک خانواده را برطرف می‌کند و قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب باعث بیشتر شدن این فضا هم خواهد بود.

با توجه به کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم تریم کابین دو رنگ است و معمولا یا ترکیب کرم – خاکستری می‌باشد یا طوسی – خاکستری که در هر دو حالت در بخش‌های مختلف مانند فرمان، کنسول میانی، لیور دنده و.. از قسمت‌های نقره‌ای رنگ جهت تزئینات و جداسازی استفاده می‌شود.

 طراحی داخلی خودرو تویوتا راوفور 2009

طراحی داخلی خوردو  تویوتا راوفور 2009

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با تویوتا راوفور آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • کیفیت ساخت بالا
  • موقعیت خوب قرارگیری راننده
  • میدان دید عالی
  • چابکی نسبی و قابل قبول
  • خدمات پس از فروش مناسب

معایب :

  • ضعف نیروی ترمز
  • ضعف گیربکس در سربالایی
  • آپشن‌های محدود نمونه‌های لوآپشن
  • محدودیت تعداد در بازار خرید و فروش

 

تویوتا راوفور بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید.  اولین نسخه این خودرو در سال 2008 و آخرین نسخه‌های آن در سال 2012 عرضه شدند پس خودروهای موجود همه حداقل 10 سال کارکرده هستند. هرچقدر هم که کیفیت ساخت خودروهای ژاپنی مناسب باشند، پس از گذشت این سال‌ها ممکن است سلامت بسیاری از بخش‌ها دچار مشکل‌شده باشد.

برای خرید خودروهای کارکرده قیمت گذاری به موارد مختلفی وابسته است پس علاوه بر بررسی سلامت خودرو توسط کارشناس، قیمت گذاری نیز باید با دقت انجام گیرد. در مورد قطعات یدکی هم  قطعات این خودرو نسبت به خیلی از خودروهای خارجی راحت‌تر پیدا می‌شود و خدمات پس از فروش ایرتویا مناسب است.

شاید این خودرو برای آفرودسواری و.. خیلی مناسب نباشد ولی برای خانواده‌هایی که به ماشین‌های بزرگ و شاسی بلند علاقه دارند گزینه‌ای مناسب تلقی می‌شود. حین خرید به تفاوت نسخه‌های موجود حتما توجه کنید تا در نهایت مناسب‌ترین گزینه را برای خود برگزینید.

 کارشناسی خودرو تویوتا رافور

بهترین کارشناسی خودرو تویوتا راوفورنسل سوم

 

رقیبان خودرو تویوتا راوفور

طبق کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم و سایر خودروهای بازار ایران،  کراس اوورها و شاسی بلندهای متنوعی در حال حاضر در بازار موجود هستند. برای انتخاب علاوه بر بودجه مالی شما، هدف شما از خرید خودرو نیز مهم است. بی شک محصولات تویوتای ژاپنی از لحاظ کیفیت خیلی خوب هستند اما از نظر ظاهری و امکانات رفاهی نمونه‌های کره‌ای و چینی می‌توانند سطح بالاتری داشته‌باشند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودرو با هدف ساخت شاسی بلندی با سواری راحت مثل یک سدان عرضه شد و برای خانواده‌ها و مسیرهای شهری گزینه مناسبی است. حین خرید خودروهای کارکرده باید موارد متعددی را بررسی کنید و با تفاوت‌های نسخه‌های موجود در بازار آشنا باشید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

 

تویوتا راوفور از شاسی بلندهای تولید تویوتای ژاپنی می‌باشد که در نسل‌های مختلف به بازار جهانی عرضه‌شده است. فیس لیفت نسل سوم راو 4 اولین محصول از این سری بود که توسط شرکت ایرتویا به ایران راه یافت.  این خودروی دو دیفرانسیل توانایی زیادی در آفرود ندارد و معمولا به عنوان شاسی بلندی شهری و خانوادگی شناخته‌می‌شود. راوفور در سه تیپ از نظر امکاناتی عرضه‌شده است که در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  تویوتا راوفور نسل سوم

تویوتا موتور کورپوریشن، شرکت چند ملیتی ژاپنی است که از سال  1935 اولین کارخانه خودروسازی آن شروع به کار کرده‌است و البته در سال 1397 رسما افتتاح شد. این برند بزرگ بیش از سه هزار و ششصد کارمند در کارخانه‌هایش در کشورهای مختلف دارد و اولین خودروساز چین و دومین خودروساز بزرگ جهان محسوب می‌شود. ین برند اولین کمپانی بود که از سال 2012، هر سال به طور متوسط بیش از 10 میلیون دستگاه ماشین تولید می‌کند. کمپانی تویوتا در دنیای خودروهای هیبرید و الکتریکی از همه رقبا جلوتر و پیشتاز این بازار رو به رونق است.

تویوتا راوفور به عنوان کراس اووری کوچک برای اولین بار در سال 1989 در نمایشگاه خودروی توکیو معرفی شد. هدف از ساخت این سری محصولات ارائه شاسی بلند ترکیبی از آفرود و راحتی یک خودروی سواری بود.  نسل اول با سیستم‌های فنی مختلف و به شکل دو درب و چهار درب عرضه شد که فروش آن در حد زیادی نبود. نسل دوم علاوه بر اصلاحات ظاهری پیشرانه‌ای قوی‌تر نیز داشت و در کل تغییرات آن مثبت بود.

نسل سوم راوفور

نسل سوم تویوتا راو 4 اولین سری‌ای بود که پیشرانه‌ای 6 سیلندر داشت و در نتیجه چالاک‌تر بود. این نسل از نظر ابعادی نیز رشد کرده بود و برای آن ردیف سوم صندلی‌ها نیز در نظر گرفته‌شده بود. فیس اصلی که در سال 2006 به بازار جهانی عرضه شد به ایران راه نیافت اما فیس لیفت این نسل از سال 2009 توسط ایرتویا نماینده رسمی تویوتا در ایران به بازار کشور عرضه شد.

در این مقاله به بررسی فیس لیفت نسل سوم می‌پردازیم. این خودرو شاید در مقایسه با خودروهای شاسی بلند به روز و جذاب بازار کنونی ظاهر خاصی نداشته‌باشد اما با توجه به نسل‌های قبل و بعدی می‌توان گفت پیشرفت خوبی داشته‌و پلی بین طراحی‌های قدیمی و مدرن راوفور محسوب می‌شود.

این نسخه طبق کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم از نظر فنی نیز بهبودهایی دارد. از نظر امکاناتی در سه تیپ اسپشیال (Special) یا لوآپشن، پرمیوم (Premium) یا نیمه فول و همچنین تیپ اکسکلوسیو (Exclusive) یا فول در بازار ایران موجود می‌باشد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن و قسمت‌های مختلفش خواهیم پرداخت.

کارشناسی خودرو تویوتا رافور نسل سوم

بررسی ویژگی‌های خودرو  تویوتا راوفور

 

امکانات و تجهیزات خودرو تویوتا راوفور

تویوتا راوفور در ایران سه نسخه مختلف دارد. این سه تیپ به اسپشیال (Special) یا لوآپشن، پرمیوم (Premium) یا نیمه فول و همچنین تیپ اکسکلوسیو (Exclusive) یا فول تقسیم می‌شوند. این خودروی خانوادگی در نمونه‌های لوآپشن و حتی نیمه فولش خیلی نمی‌تواند توقع خریداران از یک شاسی بلند خانوادگی را برطرف کند اما در این حالت قیمت کمتری دارد.

مواردی مانند کروز کنترل، سیستم‌های کمکی راننده، دکمه‌های کنترلی فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، سی دی پلیر،  انواع ایربگ، سیستم تهویه مطبوع اتومات، تنظیم برقی صندلی راننده، سانروف و ... از مواردی هستند که بین نسخه‌های فول و لوآپشن تفاوت ایجاد می‌کنند.

با امکانات امنیتی موجود در تویوتا راو 4 این شاسی بلند ژاپنی موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه اروپایی استاندارد ایمنی یا همان EURO NCAP شده‌است. در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم و انواع فول و لوآپشنمشاهده می‌کنید. تیپ نیمه فول سطحی بین این دو نمونه دارد.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

تویوتا   راوفور لو آپشن

تویوتا   راوفورفول آپشن

نوع جعبه دنده

4 دنده اتومات با اوردرایو

4 دنده اتومات با اوردرایو

سیستم آینه ها

آینه عقب الکتروکرومیک - آینه جانبی با تنظیم برقی

آینه عقب الکتروکرومیک - آینه جانبی با تنظیم برقی

سنسورهای پیش فعال

سنسور عقب

سنسور عقب

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) - کنترل ایستایی در سربالایی -  کنترل سرعت در سرازیری - کنترل کشش

سیستم شیشه ها

  هر 4 شیشه دارای بالابر برقی

  هر 4 شیشه دارای بالابر برقی

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به  6 اسپیکر  -   کاست پلیر

سیستم صوتی مجهز به  6 اسپیکر  -   سی دی پلیر  - قابلیت پشتیبانی از Bluetooth - CD

سیستم مولتی مدیا

ندارد

ندارد

کیسه هوا

مجموعا  2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری  

مجموعا  6 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری  - پرده‌ای – جانبی جلو

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع   دستی با دریچه‌های مخصوص سرنشینان عقب

دارای سیستم تهویه مطبوع   اتومات دوگانه با دریچه‌های مخصوص سرنشینان عقب

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو  زنون   - دارای مه شکن – امکان تنظیم خودکار نور چراغ‌ها – چراغ خوش آمد گویی

چراغ‌های جلو  زنون   - دارای مه شکن – امکان تنظیم خودکار نور چراغ‌ها – چراغ خوش آمد گویی

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های  عقب  دارای مه شکن

چراغ‌های  عقب  دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم  دستی 6 حالته صندلی راننده و 4 حالته صندلی سرنشین کناری – مجهز به گرمکن – روکش پارچه‌ای – خروجی 12 ولت – موکت کف

تنظیم  دستی 8 حالته  برقی صندلی راننده و 4 حالته دستی صندلی سرنشین کناری – مجهز به گرمکن – روکش چرمی – خروجی 12 ولت – موکت کف – تنظیم برقی گودی کمر راننده

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های دو تکه - قابلیت تا شدن کامل صندلی های عقب - دارای روکش پارچه‌ای – مجهز به ایزوفیکس صندلی  - موکت کف

صندلی‌های دو تکه - قابلیت تا شدن کامل صندلی های عقب - دارای روکش چرمی – مجهز به ایزوفیکس صندلی  - موکت کف

داشبرد

دارد

دارد

سیستم ترمزها

4 چرخ دیسک دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– ترمز کمکی

4 چرخ دیسک دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD– ترمز کمکی

سیستمهای کمک رانندگی

سنسور عقب

سنسور عقب

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی  برقی

نیروی کمکی  برقی  و حساس به سرعت  

نوع غربیلک

فرمان 3 شاخه  حساس به سرعت  

فرمان 3 شاخه  با روکش چرمی – مجهز به دکمه‌های کنترلی

کروز کنترل

ندارد

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم  ضد سرقت ایمبولایزر  -  دارای قفل مرکزی با ریموت

دارای سیستم  ضد سرقت ایمبولایزر  -  دارای قفل مرکزی با ریموت

سیستم سقف

بدون سانروف

دارای سانروف

 : کارشناسی خودرو  تویوتا راوفور نسل سوم

امکانات و شرایط تویوتا راوفور

 

مشخصات فنی این خودرو

هر سه نسخه تویوتا راوفور از یک پیشرانه بهره می‌برند که و تمامی نسخه‌های موجود در ایران 4 سیلندر هستند. با این پیشرانه تنفس طبیعی 2.5 لیتری  امکان تولید 179 اسب بخار  قدرت و حداکثر 232 نیوتون متر گشتاور مهیا می‌شود. این نیروی تولیدی معمولا توسط جعبه‌دنده‌ای اتومات و 4 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در نمونه‌های اسپشیال یا همان لوآپشن برخی از خودروها به گیربکس دستی و 5 سرعته مجهز هستند و لازم است حین خرید این مورد را چک کنید. در بین نسخه‌های موجود خودروهای دو دیفرانسیل هم قابل خریداری هستند که انتقال قدرت آن‌ها به هر چهار چرخ انجام می‌شود.

طبق کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم با این سیستم حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت تجربه می‌شود و شتاب صفر تا صد چیزی حدود 12 ثانیه می‌باشد. مصرف سوخت هم که امروزه از موارد مهم در تولید و خرید خودروها است به طور ترکیبی 9.3 لیتر به ازای هر صد کیلومتر گزارش می‌شود که برای یک شاسی بلند رقم نسبتا قابل قبولی است.

تجربه رانندگی

هدف از تولید این خودروها عرضه شاسی بلندی بوده‌که قابلیت سواری راحت و آرام در حد یک سدان را داشته‌باشد. به همین جهت راو 4 قابلیت آفرودی خاصی ندارد اما برای جاده‌های شهری و صاف خودرویی مناسب است. هندینگ راوفور مثل یک سدان خوب است و میدان دید راننده هم مناسب می‌باشد. شاید شتاب 12 ثانیه خیلی ایده آل نباشد اما برای شاسی بلندی شهری رقمی قابل قبول است.

ضعفی که در این خودرو و عملکرد فنی‌اش وجود  دارد ضعیف بودن نیروی ترمز‌ها است و گیربکس نیز در سربالایی‌ها ممکن است خیلی خوب کار نکند. این موارد در نمونه‌های لوآپشن که به سیستم‌های کنترلی و پایداری مجهز نیستند خیلی بیشتر به چشم می‌آید. در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ها را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

تویوتا راوفور

نوع بدنه

SUV متوسط

حجم موتور

2494 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دیفرانسیل جلو / دو دیفرانسیل

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

۱۷۹ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

۲۳۲ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

76.5 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری تزریق مستقیم

ظرفیت باک

60 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

۴ دنده اتوماتیک – 5 دنده دستی

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو / دو دیفرانسیل

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو 

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز  عقب

دیسکی

حداکثر سرعت

200 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

12 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

9.1 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی       

یورو 4

 کارشناسی خودرو تویوتا رافور از نظر فنی

کارشناسی خودر تویوتا راوفورنسل سوم از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

تویوتا راوفور نسل سوم که از سال 2009 نسخه فیس لیفتش به ایران راه یافته‌است نسبت به بسیاری از شاسی بلندهای مدرن و خاص امروزی طراحی ساده و شاید حتی قدیمی دارد. اما این خودرو در زمانه‌ی خودش و نسبت به نسل‌های قبلی‌اش پیشرفت‌داشته و حتی از نظر ابعادی نیز از نسل دوم راوفور بزرگ‌تر است. شاید بتوان نسل سوم را پلی بین طراحی قدیمی و مدرن‌تر محصولات سری راو 4 دانست.

در نمای جلو دو چراغ با کشیدگی معمولی در گوشه‌ها حضور دارند. بین این دو چراغ جلوپنجره‌ای ذوزنقه‌ای و دو تکه قرارگرفته  که با نواری هم رنگ بدنه تقسیم می‌شود و آرم تویوتا را در بخش بالایی خود جای می‌دهد. روی قسمت زیر جلو پنجره هم پلاک نصب می‌شود. سپر در بخش میانی‌اش طراحی نسبتا ساده‌ای دارد و در اطراف دو مه شکن دایره‌ای در قابی کمی فرورفته به چشم می‌خورد. در این نما با توجه به کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم چه روی درب کاپوت و چه اطراف چراغ‌ها از خطوطی حجم‌دهنده استفاده می‌شود که به زیبایی چهره کمک می‌کنند.

نمای جانب و عقب

نمای جانب طراحی نسبتا ساده‌ای دارد. برجستگی‌ای منفی پایین درب‌ها وجود دارد. قاب  شیشه‌ها مشکی رنگ است و دستگیره درب‌ها هم رنگ بدنه طراحی‌شده است. رینگ‌های نمونه‌های لوآپشن از جنس فولاد هستند که در نسخه‌های فول به جنس آلومینیومی تغییر پیدا می‌کنند.

در نمای عقب دو چراغ یک تکه و شبیه به مثلث برعکس را شاهد هستیم. روی درب صندوق در بخشی مشخص و کمی فرورفته پلاک نصب می‌شود و بالای آن لوگوی تویوتا جای می‌گیرد. دستگیره درب صندوق عقب نیز در کنار حضور دارد. سپر عقب کمی برآمده است و دو چراغ باریک و افقی در اطرافش تعبیه‌شده است. یک لوله اگزوز دایره‌ای نیز از قسمت پایین خارج‌شده که چهره‌ای اسپرت‌تر به خودرو می‌بخشد.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه تویوتا راوفور را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات ظاهری

تویوتا راوفور

نوع بدنه

شاسی بلند متوسط

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل سوم (XA30) - فیس لیفت

وزن خالص

 1524 کیلوگرم 

طول

4620 میلی متر

عرض

1816 میلی متر

ارتفاع

1684 میلی متر

فاصله محورها

2660 میلی متر

تعداد سرنشین

5

تعداد درب

4

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

225/65R17

 کارشناسی خودروی تویوتا رافور

خودروی تویوتا راوفور

 

 

کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم از نظر طراحی داخلی

کابین راو 4 طراحی جدید و خاصی ندارد. نسخه‌های موجود در ایران نیز هیچ‌کدام از مانتیور بهره نمی‌برند اما شکل برآمده داشبورد و فرمان اسپرت فضایی نسبتا خوب را ارائه می‌دهند.

در بخش میانی داشبورد ابتدا دو دریچه هوای مستطیلی در بالاترین قسمت مشاهده می‌شود. زیر آن‌ها سیستم صوتی و دکمه‌های مربوط به تنظیمات آن حضور دارند و دو دکمه‌ی دایره‌ای مثل فلاشر در اطراف قرار می‌گیرد. این بخش که تکه بالایی کنسول میانی را تشکیل می‌دهد فرمی برآمده‌تر دارد. بخش پایینی شامل سیستم تهویه مطبوع و کلیدهای مربوط به آن می‌باشد و پایین‌ترش محفظه کوچک برای قراردادن وسایل تعبیه‌شده است.

فرمان خودرو سه شاخه و اسپرت است و در میانش لوگوی نقره‌ای تویوتا دیده‌می‌شود. در نمونه‌های فول آپشن فرمان به دکمه‌های کنترلی  و روکش چرمی هم مجهز می‌باشد. پنل کیلومتر شمار نیز از سه دایره آنالوگی و نمایشگری کوچک جهت نمایش اطلاعات مختلف فنی به راننده تشکیل می‌شود.

طراحی کابین آرگونومی خوبی دارد. فضای پای سرنشینان مخصوصا سرنشینان عقب در مقایسه با شاسی بلندهای بزرگ خیلی زیاد نیست اما می‌توان آن را قابل قبول دانست. حجم صندوق هم نیاز یک خانواده را برطرف می‌کند و قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب باعث بیشتر شدن این فضا هم خواهد بود.

با توجه به کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم تریم کابین دو رنگ است و معمولا یا ترکیب کرم – خاکستری می‌باشد یا طوسی – خاکستری که در هر دو حالت در بخش‌های مختلف مانند فرمان، کنسول میانی، لیور دنده و.. از قسمت‌های نقره‌ای رنگ جهت تزئینات و جداسازی استفاده می‌شود.

 طراحی داخلی خودرو تویوتا راوفور 2009

طراحی داخلی خوردو  تویوتا راوفور 2009

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با تویوتا راوفور آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • کیفیت ساخت بالا
  • موقعیت خوب قرارگیری راننده
  • میدان دید عالی
  • چابکی نسبی و قابل قبول
  • خدمات پس از فروش مناسب

معایب :

  • ضعف نیروی ترمز
  • ضعف گیربکس در سربالایی
  • آپشن‌های محدود نمونه‌های لوآپشن
  • محدودیت تعداد در بازار خرید و فروش

 

تویوتا راوفور بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید.  اولین نسخه این خودرو در سال 2008 و آخرین نسخه‌های آن در سال 2012 عرضه شدند پس خودروهای موجود همه حداقل 10 سال کارکرده هستند. هرچقدر هم که کیفیت ساخت خودروهای ژاپنی مناسب باشند، پس از گذشت این سال‌ها ممکن است سلامت بسیاری از بخش‌ها دچار مشکل‌شده باشد.

برای خرید خودروهای کارکرده قیمت گذاری به موارد مختلفی وابسته است پس علاوه بر بررسی سلامت خودرو توسط کارشناس، قیمت گذاری نیز باید با دقت انجام گیرد. در مورد قطعات یدکی هم  قطعات این خودرو نسبت به خیلی از خودروهای خارجی راحت‌تر پیدا می‌شود و خدمات پس از فروش ایرتویا مناسب است.

شاید این خودرو برای آفرودسواری و.. خیلی مناسب نباشد ولی برای خانواده‌هایی که به ماشین‌های بزرگ و شاسی بلند علاقه دارند گزینه‌ای مناسب تلقی می‌شود. حین خرید به تفاوت نسخه‌های موجود حتما توجه کنید تا در نهایت مناسب‌ترین گزینه را برای خود برگزینید.

 کارشناسی خودرو تویوتا رافور

بهترین کارشناسی خودرو تویوتا راوفورنسل سوم

 

رقیبان خودرو تویوتا راوفور

طبق کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم و سایر خودروهای بازار ایران،  کراس اوورها و شاسی بلندهای متنوعی در حال حاضر در بازار موجود هستند. برای انتخاب علاوه بر بودجه مالی شما، هدف شما از خرید خودرو نیز مهم است. بی شک محصولات تویوتای ژاپنی از لحاظ کیفیت خیلی خوب هستند اما از نظر ظاهری و امکانات رفاهی نمونه‌های کره‌ای و چینی می‌توانند سطح بالاتری داشته‌باشند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو تویوتا راوفور نسل سوم و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم.  این خودرو با هدف ساخت شاسی بلندی با سواری راحت مثل یک سدان عرضه شد و برای خانواده‌ها و مسیرهای شهری گزینه مناسبی است. حین خرید خودروهای کارکرده باید موارد متعددی را بررسی کنید و با تفاوت‌های نسخه‌های موجود در بازار آشنا باشید.

درخواست سریع کارشناس (برای تماس کلیک کنید)