برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو بسترن B50 اتومات

خودروی بسترن B50 محصول گروه خودروسازی فاو است که در سال 2008 در چین رونمایی شد و بعدتر در خط تولید بهمن موتور قرار گرفت.
0 تومان
i h

 

خودروی بسترن B50  محصول گروه خودروسازی فاو  است که در سال 2008 در چین رونمایی شد و بعدتر در خط تولید بهمن موتور قرار گرفت. بسترن B50 یک سدان اتوماتیک در اندازه متوسط است که تولید آن در ایران از سال 1392 آغاز شد. این خودرو به دلیل تبلیغات و عرضه  ضعیف رقابت موفقیت آمیزی در بازار ایران نداشت و خیلی زود حذف شد.  در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  بسترن B50در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  بسترن B50

شرکت فاو ( First Automotive Works ) همکاری نزدیکی با بسیاری از خودروسازان مطرح جهان مثل فولکس واگن، تویوتا، مزدا و ... را دارد. فاو شرکتی است که از آن به عنوان اولین سازنده خودرو سواری چینی یاد ‌می‌شود و در سال 2009 توانست رتبه دومین شرکت بزرگ خودروسازی در چین را به­دست آورد. این شرکت در سال 2006 کمپانی بسترن را تاسیس کرد تا در واقع برندی برای تولید محصولات مدرن خود باشد. 

 اولین معرفی بسترن بی 50 در نمایشگاه خودروی پکن در سال 2008 بود و در سال 2009 وارد بازارهای جهانی شد. این خودرو با همکاری شرکت خودروسازی ژاپنی " مزدا " تولیدشده و به همین دلیل معتبرتر از برخی خودروهای چینی به شمار می‌رود. در سال 1392 گروه بهمن تصمیم به تولید این محصول چینی گرفت اما عرضه آن به دلیل معرفی و توسعه ناشیانه نتوانست با بازار خوبی همراه شود و فروش خوبی نتیجه نشد. تولید این خودرو تنها تا سال 1393 ادامه پیدا کرد و در حال حاضر تنها نسخه‌هایی محدود و کارکرده از آن موجود هستند.

بسترن B50 بر روی پلتفرم نسل اول مزدا 6 ساخته‌شده است و بخش فنی آن از تکنولوژی فولکس واگن جتا بهره می‌برد که به همین علت در چین به نام فولکس واگن بسترن معروف است. این خودرو طبق مشخصات سیستم فنی خوبی دارد ولی در عمل خریداران از برخی از ناهماهنگی‌ها شکایت دارند.  پیشرانه‌ی این خودرو با حجم 1600 سی سی توانایی تولید 102 اسب بخار را داراست و ترمزها نیز کیفیت مناسبی دارند.

از نظر ظاهری بسترن بی 50 ظاهری نسبتا قدیمی دارد که در بازار زیاد مورد توجه قرار نگرفت. از نظر طراحی داخلی، فضای کابین جادار است  و امکانات در حد معمولی هستند ولی وضعیت در حدی نیست که بتوان آن را رقیب خودروهای خارجی دانست. از سال 1393 نسخه‌ای فیس لیفت از بسترن B50 ، با نام بسترن B50F عرضه شد که در مقاله‌ای جداگانه به آن خواهیم پرداخت. در این خودرو بسیاری از مشکلات بسترن بی 50 حل شده‌است.

 

کارشناسی خودرو بسترن B50

بررسی ویژگی‌های خودرو  بسترن B50

 

امکانات و تجهیزات خودرو بسترن B50

بسترن B50  در عرضه جهانی با سه سطح مختلف استاندارد، لوکس و پریمیوم عرضه می‌شود که هر کدام امکانات رفاهی مختلفی دارند. اما در ایران تنها مدل استاندارد با کمتری سطح امکانات به فروش می‌رسد که با وجود کمتر بودن امکانات نسبت به نسخه‌های دیگر باز هم در مقایسه با بسیاری از خودروهای موجود از امکانات رفاهی متنوع تری بهره می‌برد و سطح قابل قبولی دارد.

در کارشناسی خودرو بسترن B50 ،  مدل استاندارد ایران شامل آپشن‌هایی شامل تهویه هوا، سیستم ABS و EBD، فرمان چندمنظوره با ارتفاع قابل تنظیم، پنجره‌های برقی، سیستم صوتی چندرسانه‌ای اختصاصی (USB،AUX ، iPodCable)، چرخ‌های آلیاژی، کیسه‌های هوای جلو، سیستم ضد سرقت، قدرت کمکی هیدرولیکی، سیستم تهویه مطبوعِ اتوماتیک به‌همراه Sun Sensor، نمایشگر چندمنظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده، تنظیم برقی آینه‌ها، سانروف با قابلیت تنظیم، چراغ‌های جلوی هالوژن به‌همراه مه‌شکن، سنسور پارک، سیستم کمک رانندگی Auto Cruiser و سیستم مدیریت پایداری خودرو است.

در بحث ایمنی، بسترن B50 موفق به کسب 4 ستاره از موسسه CNCAP شده‌است که این امنیت توسط امکاناتی  مانند: ترمز‌های  ABS/EBD/BAS، سامانه کنترل پایداری، سیستم کنترل هرزگردی و چهار ایربگ ایجاد می‌شود. همچنین ترمز‌های دیسکی چهار چرخ و ترکشن کنترل، خیال راننده را در ترمز‌گیری سریع، راحت کرده است. 

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی را به صورت دسته‌بندی برای بررسی و مقایسه دیگر مشاهده می‌کنید:

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

بسترن   B50

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک – 6 دنده (جلو)

سیستم آینه ها

آینه های جانبی  دارای تنظیم برقی همراه با گرمکن

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور پارک عقب

سیستم های پایداری و  کمک راننده

ABS دارای 4 کاناله به همراه EBD

سیستم شیشه ها

تنظیم برقی تمام پنجره ها

سیستم صوتی

دارای 4 عدد بلندگو-  سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable

سیستم مولتی مدیا

دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده

کیسه هوا

مجموعا دو عدد برای راننده و سرنشین کناری

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه Sun Sensor

سیستم روشنایی جلو

چراغهای جلو هالوژن به همراه مه شکن

سیستم روشنایی عقب

دارای مه شکن عقب

سیستم صندلی های جلو

قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده با 6 حالت – تنظیم 4 حالته دستی صندلی سرنشین کناری – روکش چرم

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تا شونده -  روکش چرم

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو

سیستمهای کمک رانندگی

سیستم Auto Cruiser– سنسور پارک

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی هیدرولیکی

نوع غربیلک

4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی – مجهز به دکمه‌های کنترلی

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم ضد سرقت

سیستم سقف

سانروف با قابلیت تنظیم

 

 

مشخصات فنی این خودرو

 پیشرانه این خودرو حجمی معادل 1.6 لیتر دارد. این پیشرانه 16 سوپاپه و 4 سیلندری قادر به تولید 102 اسب بخار قدرت و  حداکثر 145 نیوتون متر گشتاور است. با توجه به وزن این خودرو و توان خروجی آن به راحتی می‌توان تشخیص داد که کشش خودرو ضعیف است البته موتور ژاپنی با کیفیت قادربوده تا مقداری از این عیب را کاهش دهد.

اگر بخواهیم این خودرو را با سدان‌های لوکس و پر قدرت مقایسه کنیم، به  بسیاری از ویژگی‌ها باید اشکال بگیریم اما اگر این خودرو را در حد یک خودروی سدان ساده و شهری ببینیم می‌توانیم عملکرد آن‌ را قابل قبول توصیف کنیم. رانندگی با بسترن مخصوصا در سرعت‌های پایین روان و قابل اطمینان است و معمولا خریداران از آن رضایت دارند. جعبه دنده استفاده‌شده اتوماتیک تیپ ترونیک 6 سرعته است که طراحی خوبی دارد و نسبت به نسخه دنده‌ای خیلی شتاب متفاوتی را ایجاد نمی‌کند.

طبق کارشناسی خودرو بسترن B50، با این خودروی چینی می‌توان نهایتا سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را تجربه کرد. شتاب صفر تا صد نیز 12 ثانیه گزارش می‌شود. همان طور که گفتیم این شتاب برای استفاده‌های روزمره و شهری کافیست اما اگر علاقه به رانندگی‌های هیجانی و سرعت‌های بالا دارید شاید این خودرو نتواند به خوبی نیازهای شما را برآورده کند. گزارش‌شده که هزینه نگه داری از این خودرو در سال‌های اول بسیار کم است که البته با توجه به خودروهای کارکرده در بازار، این وضعیت باید دقیق تر بررسی شود.

مصرف سوخت نیز که سالهاست یکی از ویژگی‌های مهم در خودروها تلقی می‌شود در این خودرو میزان ارقام مختلفی گزارش‌شده است. اکثر رقم‌های اعلامی ، 6.4 لیتر و 7.5 لیتر به ازای هر صد کیلومتر می‌باشند که با توجه به نحوه رانندگی و ... می‌تواند متفاوت باشد. در هر حال نسبت به برخی از رقبای چینی می‌توان این میزان مصرف سوخت را قابل قبول دانست.

 

مشخصات فنی

بسترن B50

حجم موتور

1595 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

102 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

145 نیوتون متر در 3800 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

63.7 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

ظرفیت باک

58 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک – 6 دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

نوع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق پیشرفته مستقل

تعلیق جلو

جناغی دوبل

تعلیق عقب

چند بازویی E شکل

حداکثر سرعت

170 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

11 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

6.4 لیتر در هر صد کیلومتر

 

کارشناسی خودرو بسترن B50 از لحاظ فنی

کارشناسی خودر بسترن B50 از نظر فنی

 

 

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

طراحی این خودرو توسط شرکت ایتالیایی " ایتال دیزاین " انجام‌شده است. ایتالیایی‌ها سابقه زیادی در طراحی خودروهای مختلف دارند و این خودرو را نیز با کمترین تقلید طراحی کردند. با وجود نبود المان‌هایی برای لوکس و مدرن نشان دادن این خودرو، هماهنگی مناسبی بین قسمت‌های مختلف وجود دارد.  

در نمای جلو کاپوت بزرگی دیده‌می‌شود و شیشه بزرگ باعث دید خوب راننده می‌شود.  چراغ‌ها کمی کشیده هستند و جلو پنجره کشیده و مستطیل شکل است. روی جلو پنجره با خطوط مشبک تزئین‌شده که در میان آن آرم بسترن به چشم می‌خورد. زیر جلو پنجره پلاک خودرو قرار می‌گیرد و سپر آن شامل دو چراغ مه شکن دایره شکل در اطرافش می‌باشد. در این نما از خطوط و برجستگی‌هایی روی کاپوت و زیر چراغ‌ها استفاده‌شده که حالتی جذاب تر به خودرو می‌بخشد.

در نمای جانب  نیز از خطوط و برجستگی‌ها استفاده می‌شود. با توجه به کارشناسی خودرو بسترن B50 سقف گرد خودرو به خوبی کاپوت بزرگ را به قسمت کوچک تر عقب وصل می‌کند. رینگ‌های 15 اینچی نیز به خوبی با سایر قسمت‌ها هماهنگ است. در نمای عقب جذابیت نسبت به نمای جلو کمتر است. چراغ‌ها حدودا کوچک هستند و کشیدگی زیادی در آن‌ها دیده‌نمی‌شود. در میان صندوق عقب نیز آرم بسترن در قسمتی برجسته جای‌گرفته است. در این نمای نسبت به سایر قسمت‌ها از خطوط کمتری استفاده می‌شود و طراحی ساده تری دارد.  

مشخصات ظاهری

بسترن B50

نوع بدنه

سدان جمع و جور

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل اول

وزن خالص

 1325 کیلوگرم 

طول

4600 میلی متر

عرض

1785 میلی متر

ارتفاع

1435  میلی متر

فاصله محورها

2675 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

195/65R15

 

خودروی بسترن B50

خودروی بسترن B50

 

کارشناسی خودرو بسترن  B50 از نظر طراحی داخلی

 سطح طراحی کابین خوب و مناسب است. در قسمت جلویی، یک پنل عظیم با خطوط صاف را می‌بینیم. داشبور خودرو طبق استاندارد های امروزی، از نظر طراحی بسیار ساده و در عین حال زیبا طراحی‌شده است. در وسط  سیستم صوتی اختصاصی با CD ،MP3  جای می‌گیرد که نمایشگری کوچک نیز اطلاعات موزیک و.. را با نوشته‌هایی به رنگ قرمز نشان می‌دهد. در اطراف دو دریچه هوای عمودی قرار دارد و در قسمت پایین تر دکمه‌های مختلفی برای تنظیم سیستم‌هایی مانند تهویه مطبوع را شاهد هستیم که چیدمان خوبی دارند.

فرمان خودرو سه شاخه است و طراحی اسپرت و زیبایی دارد. روی فرمان نیز دکمه‌های مربوط به کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارد و آرم بسترن در میان فرمان جای می‌گیرد. پنل کیلومتر شمار طراحی معمولی دارد و از دو دایره برای نمایش دور موتور و سرعت در کنار نمایشگر اطلاعات تشکیل‌ می‌شود. نور پردازی این قسمت سفید و قرمز است که جذابیت را بیشتر می‌کند.

فضای کابین و چینش صندلی‌ها به صورتی است که به خوبی 5 نفر سرنشین را در خود جای می‌دهد و به علت سقف شیب دار افراد قد بلند در این ماشین اذیت نخواهند شد. صندلی‌های جلو قابلیت تنظیم دستی ( راننده 6 حالت و سرنشین کناری 4 حالت ) را دارند. در میان صندلی‌های جلو محفظه‌ای وجود دارد که استراحتگاه مناسبی برای دست است. روکش صندلی از جنس چرم هستند و معمولا یا کرم رنگ یا مشکی هستند. کیفیت متریال‌های استفاده‌شده نیز مانند بسیاری از خودروهای چینی زیاد عالی نمی‌باشد. نکته مثبتی که در کابین این خودرو وجود دارد، عایق بودن آن و عدم نفوذ صدای کاپوت می‌باشد که تجربه سفر را برای سرنشینان دلپذیرتر می‌کند.

 

طراحی داخلی خودرو بسترن B50

طراحی داخلی خوردو بسترن B50

 

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو بسترنB50به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با بسترن B50آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • طراحی بیرونی هماهنگ
  • فضای کابین جادار
  • امکانات رفاهی قابل قبول
  • عایق بودن کابین و عدم نفوذ صدا

 

 

معایب :

  • کمبود قطعات در بازار
  • خدمات پس از فروش ضعیف
  • کیفیت پایین رنگ بدنه و متریال کابین
  • بازار دست دوم ضعیف
  • کولر و سیستم خنک‌کننده ضعیف

 

بسترن B50 بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو بسترن B50مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. عمر تولید این خودرو در ایران خیلی کم بود و تنها در سال‌های 1392 و 93 تولید شد. پس نه تنها خودروهای موجود در بازار همگی قریب به 10 سال کار کرده‌اند بلکه تعداد آن‌ها نیز محدود است و باید حین خرید دقت  بالایی داشت. قیمت گذاری خودروهای کارکرده حتما باید پس از بررسی توسط کارشناسی مجرب و با توجه به سلامت قسمت‌های مختلف خودرو انجام شود.

ایراد دیگری که وجود دارد، خدمات پس از فروش ضعیف و کمیاب بودن قطعات این خودرو می‌باشد. این کمیاب بودن علاوه بر دردسرهای حین خرید، باعث افزایش قیمت نیز می‌شود. اگر مشکلات ناشی از تولید قدیمی و محدود را کنار بگذایم، این خودرو برای مسافت‌های شهری و روزمره گزینه مناسبی است. رانندگی نسبتا نرم و مطمئن و پیشرانه 1.6 لیتری می‌تواند به خوبی نیازهایتان را بر طرف کند. اما اگر به رانندگی‌های پر سرعت و هیجان انگیز علاقه دارید و یا مسافت‌های جاده‌ای زیادی را طی می‌کنید شاید قبل از تصمیم گیری بهتر باشد بیشتر فکر کنید.

در قسمت‌های دیگر نیز مانند سیستم فنی نباید توقع خیلی بالایی از خودرو داشته‎باشید و در صورتی که دنبال خودرویی خیلی لوکس و مدرن نیستید اما خودروهای وطنی نیز برای شما تکراری و نامطمن هستند، این خودرو گزینه خوبیست. زیرا با وجود طراحی قدیمی ولی باز هم چهره‌ای کلاسیک دارد و کابین آن جادار و دل نشین است. امکانات و تجهیزات نیز برای نیازهای اولیه کفایت می‌کنند.

 

 کارشناسی خودرو بسترن B50

بهترین کارشناسی خودرو بسترن B50

 

 

رقیبان خودرو بسترن B50

طبق کارشناسی خودرو بسترن B50و سایر خودروها در بازار ایران، این خودرو را که در کلاس سدان‌های خانوادگی قرار می­دهیم، رقبایی مثل لیفان 820  رادر برابر مقابل خود  می‌بیند.   لیفان 820 یک سدان نسبتا بزرگ با ظاهری لوکس و جذاب است و بسترن B50 ظاهر اسپرت تری نسبت به آن دارد.   طراحی بخش عقب خودور علی‌رغم شباهت به سوبارو لگاسی 2009، خیلی با نمای ظاهری هماهنگ نیست اما در لیفان 820 با وجود تقلید از برندهای مختلف، هماهنگی بین اجزا به خوبی دیده‌می‌شود. در طراحی کابین نیز لوکس تر بودن لیفان 820 به چشم می‌آید.

اما در مقایسه لیفان 820 و بسترن B50 از لحاظ فنی، شاهد برتری محسوس بسترن B50 هستیم.  هماهنگی خوب گیربکس و موتور و شتاب‌گیری بهتر، نقطه قوت اصلی بسترن B50 است ولی مصرف سوخت این خودرو نسبت به نماینده لیفان بیشتر است.  در امکانات رفاهی نیز گرمکن صندلی راننده، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای فقط در لیفان 820 مشاهده می‌شود. در نهایت اگر به دنبال خودرویی با ظاهری لوکس هستید، لیفان 820 یکی از بهترین انتخاب‌ها است؛ اما اگر کیفیت ساخت بهتر و ایمنی بیشتر برای شما مهم است به‌سراغ بسترن  B50 بروید.

بین خودروهای وطنی نیز، رنو ساندرو استپ وی و سایپا سراتو دست دوم هم رده این خودرو محسوب می‌شوند که همگی از نظر بازار خرید و فروش، قطعات یدکی موجود در بازار و خدمات پس از فروش شرایط بهتری دارند.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو بسترن B50و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. اگر با کارکرده بودن و کمیاب بودن قطعات این خودرو در بازار مشکلی ندارید، این خودرو برای مسافت‌های شهری گزینه خوب و مطمنی است. قبل از اقدام به خرید حتما با تمامی تجهیزات و مشخصات این خودرو و رقیبانش آشنا شوید تا حین خرید قادر باشید بهترین محصول را برگزینید.

 

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

 

خودروی بسترن B50  محصول گروه خودروسازی فاو  است که در سال 2008 در چین رونمایی شد و بعدتر در خط تولید بهمن موتور قرار گرفت. بسترن B50 یک سدان اتوماتیک در اندازه متوسط است که تولید آن در ایران از سال 1392 آغاز شد. این خودرو به دلیل تبلیغات و عرضه  ضعیف رقابت موفقیت آمیزی در بازار ایران نداشت و خیلی زود حذف شد.  در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  بسترن B50در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  بسترن B50

شرکت فاو ( First Automotive Works ) همکاری نزدیکی با بسیاری از خودروسازان مطرح جهان مثل فولکس واگن، تویوتا، مزدا و ... را دارد. فاو شرکتی است که از آن به عنوان اولین سازنده خودرو سواری چینی یاد ‌می‌شود و در سال 2009 توانست رتبه دومین شرکت بزرگ خودروسازی در چین را به­دست آورد. این شرکت در سال 2006 کمپانی بسترن را تاسیس کرد تا در واقع برندی برای تولید محصولات مدرن خود باشد. 

 اولین معرفی بسترن بی 50 در نمایشگاه خودروی پکن در سال 2008 بود و در سال 2009 وارد بازارهای جهانی شد. این خودرو با همکاری شرکت خودروسازی ژاپنی " مزدا " تولیدشده و به همین دلیل معتبرتر از برخی خودروهای چینی به شمار می‌رود. در سال 1392 گروه بهمن تصمیم به تولید این محصول چینی گرفت اما عرضه آن به دلیل معرفی و توسعه ناشیانه نتوانست با بازار خوبی همراه شود و فروش خوبی نتیجه نشد. تولید این خودرو تنها تا سال 1393 ادامه پیدا کرد و در حال حاضر تنها نسخه‌هایی محدود و کارکرده از آن موجود هستند.

بسترن B50 بر روی پلتفرم نسل اول مزدا 6 ساخته‌شده است و بخش فنی آن از تکنولوژی فولکس واگن جتا بهره می‌برد که به همین علت در چین به نام فولکس واگن بسترن معروف است. این خودرو طبق مشخصات سیستم فنی خوبی دارد ولی در عمل خریداران از برخی از ناهماهنگی‌ها شکایت دارند.  پیشرانه‌ی این خودرو با حجم 1600 سی سی توانایی تولید 102 اسب بخار را داراست و ترمزها نیز کیفیت مناسبی دارند.

از نظر ظاهری بسترن بی 50 ظاهری نسبتا قدیمی دارد که در بازار زیاد مورد توجه قرار نگرفت. از نظر طراحی داخلی، فضای کابین جادار است  و امکانات در حد معمولی هستند ولی وضعیت در حدی نیست که بتوان آن را رقیب خودروهای خارجی دانست. از سال 1393 نسخه‌ای فیس لیفت از بسترن B50 ، با نام بسترن B50F عرضه شد که در مقاله‌ای جداگانه به آن خواهیم پرداخت. در این خودرو بسیاری از مشکلات بسترن بی 50 حل شده‌است.

 

کارشناسی خودرو بسترن B50

بررسی ویژگی‌های خودرو  بسترن B50

 

امکانات و تجهیزات خودرو بسترن B50

بسترن B50  در عرضه جهانی با سه سطح مختلف استاندارد، لوکس و پریمیوم عرضه می‌شود که هر کدام امکانات رفاهی مختلفی دارند. اما در ایران تنها مدل استاندارد با کمتری سطح امکانات به فروش می‌رسد که با وجود کمتر بودن امکانات نسبت به نسخه‌های دیگر باز هم در مقایسه با بسیاری از خودروهای موجود از امکانات رفاهی متنوع تری بهره می‌برد و سطح قابل قبولی دارد.

در کارشناسی خودرو بسترن B50 ،  مدل استاندارد ایران شامل آپشن‌هایی شامل تهویه هوا، سیستم ABS و EBD، فرمان چندمنظوره با ارتفاع قابل تنظیم، پنجره‌های برقی، سیستم صوتی چندرسانه‌ای اختصاصی (USB،AUX ، iPodCable)، چرخ‌های آلیاژی، کیسه‌های هوای جلو، سیستم ضد سرقت، قدرت کمکی هیدرولیکی، سیستم تهویه مطبوعِ اتوماتیک به‌همراه Sun Sensor، نمایشگر چندمنظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده، تنظیم برقی آینه‌ها، سانروف با قابلیت تنظیم، چراغ‌های جلوی هالوژن به‌همراه مه‌شکن، سنسور پارک، سیستم کمک رانندگی Auto Cruiser و سیستم مدیریت پایداری خودرو است.

در بحث ایمنی، بسترن B50 موفق به کسب 4 ستاره از موسسه CNCAP شده‌است که این امنیت توسط امکاناتی  مانند: ترمز‌های  ABS/EBD/BAS، سامانه کنترل پایداری، سیستم کنترل هرزگردی و چهار ایربگ ایجاد می‌شود. همچنین ترمز‌های دیسکی چهار چرخ و ترکشن کنترل، خیال راننده را در ترمز‌گیری سریع، راحت کرده است. 

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی را به صورت دسته‌بندی برای بررسی و مقایسه دیگر مشاهده می‌کنید:

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

بسترن   B50

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک – 6 دنده (جلو)

سیستم آینه ها

آینه های جانبی  دارای تنظیم برقی همراه با گرمکن

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور پارک عقب

سیستم های پایداری و  کمک راننده

ABS دارای 4 کاناله به همراه EBD

سیستم شیشه ها

تنظیم برقی تمام پنجره ها

سیستم صوتی

دارای 4 عدد بلندگو-  سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable

سیستم مولتی مدیا

دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده

کیسه هوا

مجموعا دو عدد برای راننده و سرنشین کناری

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه Sun Sensor

سیستم روشنایی جلو

چراغهای جلو هالوژن به همراه مه شکن

سیستم روشنایی عقب

دارای مه شکن عقب

سیستم صندلی های جلو

قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده با 6 حالت – تنظیم 4 حالته دستی صندلی سرنشین کناری – روکش چرم

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تا شونده -  روکش چرم

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو

سیستمهای کمک رانندگی

سیستم Auto Cruiser– سنسور پارک

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی هیدرولیکی

نوع غربیلک

4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی – مجهز به دکمه‌های کنترلی

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم ضد سرقت

سیستم سقف

سانروف با قابلیت تنظیم

 

 

مشخصات فنی این خودرو

 پیشرانه این خودرو حجمی معادل 1.6 لیتر دارد. این پیشرانه 16 سوپاپه و 4 سیلندری قادر به تولید 102 اسب بخار قدرت و  حداکثر 145 نیوتون متر گشتاور است. با توجه به وزن این خودرو و توان خروجی آن به راحتی می‌توان تشخیص داد که کشش خودرو ضعیف است البته موتور ژاپنی با کیفیت قادربوده تا مقداری از این عیب را کاهش دهد.

اگر بخواهیم این خودرو را با سدان‌های لوکس و پر قدرت مقایسه کنیم، به  بسیاری از ویژگی‌ها باید اشکال بگیریم اما اگر این خودرو را در حد یک خودروی سدان ساده و شهری ببینیم می‌توانیم عملکرد آن‌ را قابل قبول توصیف کنیم. رانندگی با بسترن مخصوصا در سرعت‌های پایین روان و قابل اطمینان است و معمولا خریداران از آن رضایت دارند. جعبه دنده استفاده‌شده اتوماتیک تیپ ترونیک 6 سرعته است که طراحی خوبی دارد و نسبت به نسخه دنده‌ای خیلی شتاب متفاوتی را ایجاد نمی‌کند.

طبق کارشناسی خودرو بسترن B50، با این خودروی چینی می‌توان نهایتا سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را تجربه کرد. شتاب صفر تا صد نیز 12 ثانیه گزارش می‌شود. همان طور که گفتیم این شتاب برای استفاده‌های روزمره و شهری کافیست اما اگر علاقه به رانندگی‌های هیجانی و سرعت‌های بالا دارید شاید این خودرو نتواند به خوبی نیازهای شما را برآورده کند. گزارش‌شده که هزینه نگه داری از این خودرو در سال‌های اول بسیار کم است که البته با توجه به خودروهای کارکرده در بازار، این وضعیت باید دقیق تر بررسی شود.

مصرف سوخت نیز که سالهاست یکی از ویژگی‌های مهم در خودروها تلقی می‌شود در این خودرو میزان ارقام مختلفی گزارش‌شده است. اکثر رقم‌های اعلامی ، 6.4 لیتر و 7.5 لیتر به ازای هر صد کیلومتر می‌باشند که با توجه به نحوه رانندگی و ... می‌تواند متفاوت باشد. در هر حال نسبت به برخی از رقبای چینی می‌توان این میزان مصرف سوخت را قابل قبول دانست.

 

مشخصات فنی

بسترن B50

حجم موتور

1595 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

102 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی        

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

145 نیوتون متر در 3800 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

63.7 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش چند نقطه ای

ظرفیت باک

58 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک – 6 دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

نوع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق پیشرفته مستقل

تعلیق جلو

جناغی دوبل

تعلیق عقب

چند بازویی E شکل

حداکثر سرعت

170 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

11 ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

6.4 لیتر در هر صد کیلومتر

 

کارشناسی خودرو بسترن B50 از لحاظ فنی

کارشناسی خودر بسترن B50 از نظر فنی

 

 

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

طراحی این خودرو توسط شرکت ایتالیایی " ایتال دیزاین " انجام‌شده است. ایتالیایی‌ها سابقه زیادی در طراحی خودروهای مختلف دارند و این خودرو را نیز با کمترین تقلید طراحی کردند. با وجود نبود المان‌هایی برای لوکس و مدرن نشان دادن این خودرو، هماهنگی مناسبی بین قسمت‌های مختلف وجود دارد.  

در نمای جلو کاپوت بزرگی دیده‌می‌شود و شیشه بزرگ باعث دید خوب راننده می‌شود.  چراغ‌ها کمی کشیده هستند و جلو پنجره کشیده و مستطیل شکل است. روی جلو پنجره با خطوط مشبک تزئین‌شده که در میان آن آرم بسترن به چشم می‌خورد. زیر جلو پنجره پلاک خودرو قرار می‌گیرد و سپر آن شامل دو چراغ مه شکن دایره شکل در اطرافش می‌باشد. در این نما از خطوط و برجستگی‌هایی روی کاپوت و زیر چراغ‌ها استفاده‌شده که حالتی جذاب تر به خودرو می‌بخشد.

در نمای جانب  نیز از خطوط و برجستگی‌ها استفاده می‌شود. با توجه به کارشناسی خودرو بسترن B50 سقف گرد خودرو به خوبی کاپوت بزرگ را به قسمت کوچک تر عقب وصل می‌کند. رینگ‌های 15 اینچی نیز به خوبی با سایر قسمت‌ها هماهنگ است. در نمای عقب جذابیت نسبت به نمای جلو کمتر است. چراغ‌ها حدودا کوچک هستند و کشیدگی زیادی در آن‌ها دیده‌نمی‌شود. در میان صندوق عقب نیز آرم بسترن در قسمتی برجسته جای‌گرفته است. در این نمای نسبت به سایر قسمت‌ها از خطوط کمتری استفاده می‌شود و طراحی ساده تری دارد.  

مشخصات ظاهری

بسترن B50

نوع بدنه

سدان جمع و جور

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل اول

وزن خالص

 1325 کیلوگرم 

طول

4600 میلی متر

عرض

1785 میلی متر

ارتفاع

1435  میلی متر

فاصله محورها

2675 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

195/65R15

 

خودروی بسترن B50

خودروی بسترن B50

 

کارشناسی خودرو بسترن  B50 از نظر طراحی داخلی

 سطح طراحی کابین خوب و مناسب است. در قسمت جلویی، یک پنل عظیم با خطوط صاف را می‌بینیم. داشبور خودرو طبق استاندارد های امروزی، از نظر طراحی بسیار ساده و در عین حال زیبا طراحی‌شده است. در وسط  سیستم صوتی اختصاصی با CD ،MP3  جای می‌گیرد که نمایشگری کوچک نیز اطلاعات موزیک و.. را با نوشته‌هایی به رنگ قرمز نشان می‌دهد. در اطراف دو دریچه هوای عمودی قرار دارد و در قسمت پایین تر دکمه‌های مختلفی برای تنظیم سیستم‌هایی مانند تهویه مطبوع را شاهد هستیم که چیدمان خوبی دارند.

فرمان خودرو سه شاخه است و طراحی اسپرت و زیبایی دارد. روی فرمان نیز دکمه‌های مربوط به کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارد و آرم بسترن در میان فرمان جای می‌گیرد. پنل کیلومتر شمار طراحی معمولی دارد و از دو دایره برای نمایش دور موتور و سرعت در کنار نمایشگر اطلاعات تشکیل‌ می‌شود. نور پردازی این قسمت سفید و قرمز است که جذابیت را بیشتر می‌کند.

فضای کابین و چینش صندلی‌ها به صورتی است که به خوبی 5 نفر سرنشین را در خود جای می‌دهد و به علت سقف شیب دار افراد قد بلند در این ماشین اذیت نخواهند شد. صندلی‌های جلو قابلیت تنظیم دستی ( راننده 6 حالت و سرنشین کناری 4 حالت ) را دارند. در میان صندلی‌های جلو محفظه‌ای وجود دارد که استراحتگاه مناسبی برای دست است. روکش صندلی از جنس چرم هستند و معمولا یا کرم رنگ یا مشکی هستند. کیفیت متریال‌های استفاده‌شده نیز مانند بسیاری از خودروهای چینی زیاد عالی نمی‌باشد. نکته مثبتی که در کابین این خودرو وجود دارد، عایق بودن آن و عدم نفوذ صدای کاپوت می‌باشد که تجربه سفر را برای سرنشینان دلپذیرتر می‌کند.

 

طراحی داخلی خودرو بسترن B50

طراحی داخلی خوردو بسترن B50

 

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو بسترنB50به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با بسترن B50آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • طراحی بیرونی هماهنگ
  • فضای کابین جادار
  • امکانات رفاهی قابل قبول
  • عایق بودن کابین و عدم نفوذ صدا

 

 

معایب :

  • کمبود قطعات در بازار
  • خدمات پس از فروش ضعیف
  • کیفیت پایین رنگ بدنه و متریال کابین
  • بازار دست دوم ضعیف
  • کولر و سیستم خنک‌کننده ضعیف

 

بسترن B50 بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو بسترن B50مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. عمر تولید این خودرو در ایران خیلی کم بود و تنها در سال‌های 1392 و 93 تولید شد. پس نه تنها خودروهای موجود در بازار همگی قریب به 10 سال کار کرده‌اند بلکه تعداد آن‌ها نیز محدود است و باید حین خرید دقت  بالایی داشت. قیمت گذاری خودروهای کارکرده حتما باید پس از بررسی توسط کارشناسی مجرب و با توجه به سلامت قسمت‌های مختلف خودرو انجام شود.

ایراد دیگری که وجود دارد، خدمات پس از فروش ضعیف و کمیاب بودن قطعات این خودرو می‌باشد. این کمیاب بودن علاوه بر دردسرهای حین خرید، باعث افزایش قیمت نیز می‌شود. اگر مشکلات ناشی از تولید قدیمی و محدود را کنار بگذایم، این خودرو برای مسافت‌های شهری و روزمره گزینه مناسبی است. رانندگی نسبتا نرم و مطمئن و پیشرانه 1.6 لیتری می‌تواند به خوبی نیازهایتان را بر طرف کند. اما اگر به رانندگی‌های پر سرعت و هیجان انگیز علاقه دارید و یا مسافت‌های جاده‌ای زیادی را طی می‌کنید شاید قبل از تصمیم گیری بهتر باشد بیشتر فکر کنید.

در قسمت‌های دیگر نیز مانند سیستم فنی نباید توقع خیلی بالایی از خودرو داشته‎باشید و در صورتی که دنبال خودرویی خیلی لوکس و مدرن نیستید اما خودروهای وطنی نیز برای شما تکراری و نامطمن هستند، این خودرو گزینه خوبیست. زیرا با وجود طراحی قدیمی ولی باز هم چهره‌ای کلاسیک دارد و کابین آن جادار و دل نشین است. امکانات و تجهیزات نیز برای نیازهای اولیه کفایت می‌کنند.

 

 کارشناسی خودرو بسترن B50

بهترین کارشناسی خودرو بسترن B50

 

 

رقیبان خودرو بسترن B50

طبق کارشناسی خودرو بسترن B50و سایر خودروها در بازار ایران، این خودرو را که در کلاس سدان‌های خانوادگی قرار می­دهیم، رقبایی مثل لیفان 820  رادر برابر مقابل خود  می‌بیند.   لیفان 820 یک سدان نسبتا بزرگ با ظاهری لوکس و جذاب است و بسترن B50 ظاهر اسپرت تری نسبت به آن دارد.   طراحی بخش عقب خودور علی‌رغم شباهت به سوبارو لگاسی 2009، خیلی با نمای ظاهری هماهنگ نیست اما در لیفان 820 با وجود تقلید از برندهای مختلف، هماهنگی بین اجزا به خوبی دیده‌می‌شود. در طراحی کابین نیز لوکس تر بودن لیفان 820 به چشم می‌آید.

اما در مقایسه لیفان 820 و بسترن B50 از لحاظ فنی، شاهد برتری محسوس بسترن B50 هستیم.  هماهنگی خوب گیربکس و موتور و شتاب‌گیری بهتر، نقطه قوت اصلی بسترن B50 است ولی مصرف سوخت این خودرو نسبت به نماینده لیفان بیشتر است.  در امکانات رفاهی نیز گرمکن صندلی راننده، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای فقط در لیفان 820 مشاهده می‌شود. در نهایت اگر به دنبال خودرویی با ظاهری لوکس هستید، لیفان 820 یکی از بهترین انتخاب‌ها است؛ اما اگر کیفیت ساخت بهتر و ایمنی بیشتر برای شما مهم است به‌سراغ بسترن  B50 بروید.

بین خودروهای وطنی نیز، رنو ساندرو استپ وی و سایپا سراتو دست دوم هم رده این خودرو محسوب می‌شوند که همگی از نظر بازار خرید و فروش، قطعات یدکی موجود در بازار و خدمات پس از فروش شرایط بهتری دارند.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو بسترن B50و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. اگر با کارکرده بودن و کمیاب بودن قطعات این خودرو در بازار مشکلی ندارید، این خودرو برای مسافت‌های شهری گزینه خوب و مطمنی است. قبل از اقدام به خرید حتما با تمامی تجهیزات و مشخصات این خودرو و رقیبانش آشنا شوید تا حین خرید قادر باشید بهترین محصول را برگزینید.

 

درخواست سریع کارشناس (برای تماس کلیک کنید)