برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم (معمولی و کالیفرنیا)

آزرا از سری محصولات پر سابقه ساخت کمپانی هیوندای است که نسل‌های متفاوتی دارد. از بین 6 نسل تولیدشده، اولین خودروی حاضر در بازار ایران نماینده نسل چهارم بود. این خودرو در دو نسخه معمولی و کالیفرنیا که فیس لیفت بود وارد شد.
0 تومان
i h

عنوان : کارشناسی خودرو  آزرا  نسل چهارم (معمولی و کالیفرنیا)  با تمام جزئیات

 

آزرا از سری محصولات پر سابقه ساخت کمپانی هیوندای است که نسل‌های متفاوتی دارد. از بین 6 نسل تولیدشده، اولین خودروی حاضر در بازار ایران نماینده نسل چهارم بود. این خودرو در دو نسخه معمولی و کالیفرنیا که فیس لیفت بود وارد شد. این سدان نیمه لوکس کره‌ای به واسطه پیشرانه قدرتمند، امکانات رفاهی کامل و قیمت رقابتی آمار فروش خوبی را ثبت کرد. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  آزرا نسل چهارم

کمپانی هیوندای (Hyundai) بزرگ ترین کمپانی زنجیره‌ای کره جنوبی است که  در حال حاضر هیوندای موتور جایگاه سوم خودروسازان بزرگ جهان را به اسم خود ثبت‌کرده است. حضور این برند در ایران نیز از اوایل دهه 90 میلادی شروع شد و همچنان نیز همکاری این برند با نمایندگی‌های مختلف ادامه دارد.  سری هیوندای آزرا از با سابقه‌ترین و خوشنام‌ترین محصولات این خودروساز کره‌ای می‌باشد که از سال 1986 روی خط تولید قرار گرفت. هیوندای آزرا  در مجموع 6 نسل دارد که تنها سه نسل آخر آن را در بازار ایران پیدا می‌کنید.

نسل اول و دوم این خودرو، در واقع همان نسل دوم و سوم میتسوبیشی دبونر (Debonair) بودند که هیوندای آن‌ها را تحت برند خود عرضه می‌کرد. هر سه نسل اول ظاهری قدیمی دارند و طراحی آن‌ها ابتدایی است اما از نسل سوم به ‌بعد طراحی و ساخت آزرا استقلال پیدا کرد و رنگ و لعابی لوکس به خود گرفت تا بتواند با خودروهای با کیفیت و پر قدرت ژاپنی به رقابت بپردازد.

نسل چهارم

نسل چهارم که سدانی نیمه لوکس می‌باشد در سال 2005 به بازار جهانی معرفی و در سال 2006 عرضه شد. طبق کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم این خودرو با وجود امکانات متنوع و شرایط فنی خوب در کنار قیمت مناسبش به رقابت پرداخت. در سال 2006 این خودرو با کد TGدر زمانی به ایران راه یافت که تویوتا کمری فروش خوبی را تجربه می‌کرد. این خودرو با قیمت مشابه، پیشرانه 6 سیلندر و پر قدرتی داشت که توانست خیلی سریع نظر خریداران را به خود جلب کند. از لحاظ ظاهری نیز در زمان خودش چهره‌ای جذاب و هماهنگ داشت.

فیس لیفت نسل چهارم

نسل چهارم که به عنوان تیپ معمولی نیزشناخته می‌شود در سال 2011  نسخه‌ی فیس لیفتش روانه بازار شد که در بازار کشورمان به واسطه ذات آمریکاییش با نام آزرا کالیفرنیا معروف شد.  چراغ‌های جلو و عقب، مه‌شکن و همچنین سپرها  تغییر کردند و تجهیزاتی جدید به این نسخه اضافه شد. البته بزرگ ترین تفاوت آن مربوط به سیستم فنی و بهبود پیشرانه و بهبود عملکرد بود که در ادامه با جزئیات دقیق آن را بررسی خواهیم کرد.

 کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم

بررسی ویژگی‌های خودرو  آزرا معمولی و کالیفرنیا

 

امکانات و تجهیزات خودرو آزرا

خودروی آزرا نسل چهارم در دو تیپ فول و نیمه فول وارد شد. آسان موتور در آزرا معمولی چندین آپشن جدید قرارداده که مهم‌ترین آن‌ها دوربین عقب با مانیتور بزرگ به همراه نویگیشن، دی وی دی پلیر و بلوتوث می‌باشند. در سال 2006 تا 2008 این روند امکانات ادامه داشت تا در سال 2009 برخی از آپشن‌ها که تنها در نسخه فول وجود داشت به صورت ثابت به خودرو اضافه شد و به طور کلی اکثر خودروهای موجود در بازار فول هستند.

سطح ایمنی نسل چهارم در موسسه آمریکایی  NHTSA 4 ستاره گزارش می‌شود که توسط سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش در کنار 8 عدد ایربگ تامین می‌شود. نسخه فیس لیفت نسل چهارم شرایطی مشابه نسخه معمولی در امکانات و سطح ایمنی دارد.

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی این نسل را به صورت دسته‌بندی جهت کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم  مشاهده می‌کنید. جهت جلوگیری از اضافه گویی و به دلیل تغییرات خیلی اندک فیس لیفت، لیست هر دو در یک ستون آورده‌شده است.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

آزرا  معمولی و کالیفرنیا

نوع جعبه دنده

اتوماتیک   – 5 دنده جلو (فیس قدیم)

اتوماتیک   – 6 دنده جلو (فیس لیفت)

سیستم آینه ها

آینه عقب الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب – آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی دارای گرمکن -  تنظیم آینه در دنده عقب – مموری آینه

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن‌ها -  سنسور فشار باد تایر -  سیستم تعلیق DOUBLE WISHBONE

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل ABS– کنترل کشش EBD– کنترل پایداری ESP

سیستم شیشه ها

بالابر شیشه‌های جلو و عقب برقی  دارای پرده برقی عقب - شیشه بالابر آنتی‌ترپ جلو

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 10 اسپیکر 315 واتی با آمپلی‌فایر (12 اسپیکر 605 واتی با آمپلی فایر در فول) -  سیستم پخش اینفینیتی - هندزفری - چنجر 6 تایی - تنظیم هوشمند بلندی صدا – قابلیت پشتیبانی از  CD  و ( AUX و USB  و iPod و Bluetooth در فول)

سیستم مولتی مدیا

دارای نمایشگر 6.5 اینچی لمسی و مانیتور عقب در نسخه‌های فول – قطب نما – دی وی دی پلیر و دوربین عقب و نویگیشن در فول

کیسه هوا

مجهز به 8 کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای راننده و سرنشین جلو -   پرده‌ای -   جانبی جلو و عقب ( 12 ایربگ در فول) -  قابلیت قطع کیسه هوای سرنشین جهت قرار دادن صندلی کودک

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتومات دوگانه همراه با دریچه تهویه عقب – سیستم کنترل کیفیت هوای AQS– سنسور رطوبت

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های زنون - دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها – (دارای سیستم شست و شو در فول)  - دارای مه شکن

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED به همراه مه شکن

سیستم صندلی های جلو

تنظیم صندلی راننده با 8 حالت برقی – تنظیم گودی کمر برقی راننده همراه با مموری – تنظیم 4 حالته برقی سرنشین کناری – دارای گرمکن – روکش چرم – خروجی 12 ولت -  پشت سری‌های فعال در هنگام تصادف

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تاشو و دو تکه - دارای روکش چرم - دارای پشت سری فعال – کنسول تاشو عقب – مجهز به ایزوفیکس صندلی

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل و ترمز کمکی – توزیع نیرو ترمز

سیستمهای کمک رانندگی

مجهز به کروز کنترل – سنسور پارک عقب

استارت دکمه‌ای در فیس لیفت

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی هیدرولیکی

نوع غربیلک

فرمان  4 شاخه به همراه تنظیم تلسکوپی – دارای دکمه‌های کنترلی و مموری یکپارچه – روکش چرم

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

ریموت کنترل جهت باز و بسته نمودن درها به همراه دزدگیر - دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر

سیستم سقف

سانروف دار

 کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم

بررسی نسل چهارم خودروی آزرا در ایران

 

مشخصات فنی این خودرو

تولیدات کمپانی هیوندای در سری آزرا از نظر فنی متنوع هستند و پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی قابلیت سفارش داشتند. اما نسخه‌هایی که وارد ایران شده‌است  در کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم همگی مشابه هم و در یک نوع بنزینی هستند.

نسل چهارم

نسخه‌های راه‌یافته به بازار کشور ما، از یک پیشرانه 6 سیلندر 3/3 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برند که  از سری پیشرانه‌های لامبدا (Lambda) هیوندای است. توسط این پیشرانه که حجیم‌ترین پیشرانه سری هیوندای آزرا در ایران است،  حداکثر قدرت 232 اسب ‌بخار و حداکثر گشتاور 304 نیوتن ‌متر تولید می‌شود. نیروی تولیدی از طریق گیربکس 5 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به محور جلو منتقل می‌شود.

مصرف سوخت این موتور نیز به صورت تئوری ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در نوع ترکیبی گزارش می‌شود اما طبق نظر خریداران در واقعیت این مقدار به 13 لیتر هم می‌رسد.  طبق بررسی‌ها مصرف سوخت شهری این خودرو چیزی حدود 15.1 لیتر و در مصارف جاده‌ای 7.4 لیتر در هز 100 کیلومتر است. با وجود سوخت کم کیفیت ایران و حساسیت این خودرو از این لحاظ شرایط خیلی ایده‌آل نیست.

حداکثر سرعت در این خودرو 234 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 100 آن هم حدودا 8 ثانیه بیان می‌شود که وضع مناسبی دارد. از معایب این ماشین می‌توان به استهلاک زیاد و نیاز به سرویس‌های دوره‌ای اشاره کرد که حتی باعث می‌شود برخی از خریداران قید پیشرانه 6 سیلندر را بزنند و به سراغ رقیب‌های 4 سیلندری ولی  با استهلاک کمتر بروند.

فیس لیفت نسل چهارم

مطابق کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم  بخش فنی این نسخه تغییرات مثبتی دارد و حتی این تغییرات مهم‌تر از تفاوت‌های ظاهری تلقی می‌شود. به دلیل مشکلات جعبه دنده قبلی، در این سری از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده می‌شود که هم عملکرد  مناسب تری را ارائه می‌دهد و هم کوپل بهتری دارد. پیشرانه همان است ولی توانایی خروجی به ۲۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور به ۳۱۵ نیوتن متر می‌رسد. این هماهنگی باعث مصرف کمتر بنزین هم می‌شود. حداکثر سرعت 240 کیلومتر است و شتاب هم در حد چند دهم ثانیه کاهش‌یافته و چابکی خودرو بیشتر  گزارش می‌شود. در این نسخه کماکان مراقبت و سرویس‌های نسبتا زیاد موتور و گیربکس ضرورت دارد.

در جدول زیر اطلاعاتی درباره عملکرد و سیستم فنی این نسخه‌ها مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات فنی

آزرا معمولی

آزرا کالیفرنیا

کلاس اتومبیل

E Segment

E Segment

حجم موتور

3342 سی سی

3342 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

بنزین سوز

تنفس موتور

تنفس طبیعی

تنفس طبیعی

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

موتور جلو

تعداد سیلندرها

6

6

تعداد سوپاپ ها

24

24

آرایش قرار گیری سیلندرها

خورجینی (V شکل)

خورجینی (V شکل)

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

232 اسب‌بخار در 6000 دور

در دقیقه

259  اسب‌بخار در 6200 دور

در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

304 نیوتن‌متر در 3500 دور در دقیقه

316 نیوتن‌متر در 4800 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

78 اسب بخار بر لیتر

78 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری تزریق مستقیم

انژکتوری تزریق مستقیم

ظرفیت باک

75 لیتر بنزین

75 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک  – 5  دنده ( جلو )

اتوماتیک تیپ ترونیک  – 6  دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی خنک شونده با هوا

دیسکی خنک شونده با هوا

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

دیسکی

کمک فنرهای جلو و عقب

هیدرولیکی

هیدرولیکی

حداکثر سرعت

234 کیلومتربرساعت

240 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

8  ثانیه

7.8  ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

10 لیتر در هر صد کیلومتر

9.8 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 3

یورو 4

 کارشناس خودرو آزرا نسل چهارم(معمولی و کالیفرنیا) از لحاظ فنی

کارشناسی خودرو آزرا از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

از تفاوت‌های اصلی‌ای که بین نسل‌های مختلف هیوندای آزرا وجود دارد، طراحی خارجی است. در سه نسل اول که به ایران راه نیافت طراحی قدیمی و کاملا کلاسیک بود ولی از نسل چهارم ظاهر خودرو به سمت لوکس شدن حرکت کرد  و این روند تا نسل‌های بعدی هم ادامه داشت.

نسل چهارم

این نسل نسبت به سال طراحی و تولیدش ظاهر خوبی دارد و به دلیل هماهنگی و زیبایی هنوز هم پرطرفدار است. در نمای جلو دو چراغ بزرگ چهار وجهی را شاهد هستیم که بین آن‌ها جلو پنجره‌ای کشیده قرار می‌گیرد. این جلو پنجره با خطوط کرومی ترئین می‌شود و آرم هیوندای در میان آن به چشم می‌خورد. در سپر که گرافیک مناسبی دارد و  خطوطی همرنگ بدنه روی آن وجود دارد، دو مه شکن مستطیلی جای گرفتند. خطوط روی کاپوت که تا اطراف جلوپنجره کشیده‌شدند جذابیت این نما را دوچندان می‌کنند. بین چراغ‌ها و سپر پلاک نصب می‌شود و در اطرافش خطوطی کرومی تعبیه شدند که تا بقیه قسمت‌ها امتداد می‌یابند.

در نمای جانب خط کرومی نمای جلو ادامه پیدا می‌کند و در کل طراحی ساده و در عین حال هماهنگی ایجاد می‌شود.  قاب کرومی شیشه‌ها از عوامل زیبایی این قسمت است. طبق کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم در نمای عقب  چراغ‌ها افقی و بزرگ هستند. این چراغ‌های دو تکه با نواری قرمز که اسم آزرا روی آن است به هم وصل می‌شوند. بالای این قسمت آرم هیوندای و پایین آن پلاک حضور دارند. خط کرومی ممتد در این قسمت هم ادامه دارد و سپر را جدا می‌کند. دو لوله اگزوز هم از سپر بیرون زده‌اند.

فیس لیفت نسل چهارم

این فیس لیفت بسیار نظر خریداران را به خود جلب کرد. از اصلی ترین تغییرات خطوط و برجستگی‌های تیزتر و موثرتر هستند که جذابیت را به شدت افزایش می‌دهند. طراحی جلو انحنای بیشتری دارد و ظاهر سپر تغییرکرده است. چراغ‌‌های مه شکن به شکل دایره‌ای در قالبی مشکی با قاب هم رنگ بدنه با طراحی کشیده‌تری قرار می‌گیرند. خط کرومی جهت دار است و در راستای انحنای چراغ‌ها قرار می‌گیرد. در نمای عقب نیز چراغ‌ها طراحی انحنادار و جذابی دارند و شکل اگزوزها متفاوت است. در نمای جانب طراحی رینگ‌ها متفاوت است.

مشخصات ظاهری

آزرا معمولی

آزرا کالیفرنیا

نوع بدنه

سدان نیمه ‌لوکس بزرگ

سدان نیمه ‌لوکس بزرگ

نوع شاسی

یکپارچه

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل چهارم (TG)

نسل چهارم (TG) - فیس لیفت

وزن خالص

1620 کیلوگرم

1609 کیلوگرم

طول

4895 میلی متر

4909 میلی متر

عرض

1865 میلی متر

1849 میلی متر

ارتفاع

1491  میلی متر

1490  میلی متر

فاصله محورها

2779 میلی متر

2779 میلی متر

تعداد سرنشین

5

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

235/55R17

235/55R17

کارشناس خودرو هیوندای آزرا نسل چهارم(معمولی و کالیفرنیا)

کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم

کارشناس خودرو هیوندای آزرا نسل چهارم(معمولی و کالیفرنیا)

ظاهر هیوندای آزرا کایفرنیا

 

کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم از نظر طراحی داخلی

به واسطه تغییر امکانات بین نسخه‌های فول آپشن و لو آشپن سال 2009 ممکن است تغییراتی را در خودروهای موجود در بازار شاهد باشید. تا سال ۲۰۰۹ شما می‌توانستید امکاناتی چون مانیتور با راهبری و یا دوربین دنده عقب را به صورت سفارشی داشته باشید، اما در مدل‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ این امکانات به صورت استاندارد روی آزرا نصب شدند و در نتیجه بیشتر نسخه‌های موجود در بازار این آپشن را دارند. استفاده از تریم چوبی نیز تنها در نسخه‌های فول به چشم می‌خورد.

در قسمت داشبور خودرو دو رنگ ( یا سه رنگ ) است. در وسط ابتدا سیستم صوتی و مولتی مدیا به چشم می‌خورد که اطراف آن دریچه‌های هوایی مستطیلی همرنگ زمینه تعبیه شدند. زیر سیستم صوتی کلیدهای مربوط به سیستم تهویه مطبوع و محفظه‌ای برای وسایل قرار می‌گیرند. فرمان خودرو چهارشاخه است و طراحی نسبتا ساده‌ای دارد. در وسط فرمان آرم کرومی هیوندای و دکمه‌های کنترلی به سادگی جای گرفتند. پنل کیلومتر شمار از دایره‌های عقربه‌ای با نمایشگری کوچک در میانشان تشکیل‌شده که نورپردازی مناسبی دارند.

هیوندای آزرا ابعاد بزرگی دارد و فاصله محوری آن زیاد است پس از کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم می‌توان استدلال کرد که به راحتی  فضای مناسبی برای هر 5 سرنشین خود فراهم می‌کند. صندلی‌ها از روکش‌های چرمی به رنگ مشکی یا خاکستری یا بژ، مطابق تریم رنگی خودرو بهره می‌برند. حضور امکانات متنوع نیز می‌تواند لذت سفر را خیلی بیشتر کند. نسخه فیس لیفت به غیر از استارت دکمه‌ای تفاوت خاص دیگری با نسخه قبلی خود در کابین و تجهیزاتش ندارد.

 طراحی داخلی خودرو هیوندای آزرا نسل چهارم

طراحی داخلی خوردو آزرا نسل چهارم

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با هیوندای آزرا معمولی و کالیفرنیاآشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • بازار دست دوم مناسب
  • فضای کابین جادار
  • طراحی خارجی هماهنگ
  • امکانات رفاهی متنوع
  • ایمنی قابل قبول
  • بهبود جعبه دنده در فیس لیفت
  • اضافه شدن استارتر در فیس لیفت

معایب:

  • حساس به کیفیت بنزین
  • ضرورت سرویس دوره‌ای موتور و گیربکس
  • مصرف سوخت زیاد
  • استهلاک بالا

 

 

آزرا بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید.  این خودرو در دو نسخه معمولی و کالیفرنیا (فیس لیفت) از سال 2006 وارد ایران شد. نسخه معمولی تا 2010 و فیس لیفت تا 2011 وارد میشد پس در حال حاضر تمامی نسخه‌های موجود در بازار بالای ده سال کار کرده‌اند.

قیمت گذاری خودروهای کارکرده به سلامت قسمت‌های مختلف آن و  موارد متفاوت دیگری وابسته است پس لازم است حتما قبل از خرید از کارشناسی مجرب برای بررسی و تعیین قیمت خودرو کمک بگیرید. استهلاک این خودرو زیاد است و ممکن است به جز هزینه خودرو، برای خرید قطعات مختلف نیز محبور به پرداخت هزینه شوید.

نسل چهارم به دلیل تجهیز به موتور 3.3 لیتری 6 سیلندر قوی‌ترین و سریع‌ترین نسخه سری آزرا است. با وجود قیمت مناسب ولی هزینه نگه داری این خودرو کم نیست. حین خرید باید به سال ساخت و سطح امکانات نیز توجه کنید تا به اشتباه خودروهای نیمه فول را با قیمت فول خریداری نکنید. این سدان کره‌ای بازار دست دوم خوبی دارد که وضعیت مناسب آن را تصدیق می‌کند. ایمنی بالا، تجهیزات متنوع و طراحی کاربرپسند توجه بسیاری از افراد را هنوز هم به سمت آزرا جلب می‌کند.

 کارشناس خودرو آزرا نسل چهارم(معمولی و کالیفرنیا)

بهترین کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم

 

رقیبان خودرو آزرا

طبق کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم می‌توان برای این نسل، تویوتا کمری و کیا کادنزا را از رقبای اصلی دانست. این خودرو را می‌توان با محصولات صفر چینی یا محصولات لو آپشن اروپایی نیز رقیب دانست که البته به دلیل کیفیت ساخت خوب نسبت به خودروهای چینی و طراحی لوکس نسبت به خودروهای اروپایی می‌تواند در این رقابت‌ها حرفی برای گفتن داشته‌باشد.

تویوتا کمری

نسل چهارم در زمان حکومت کمری گرند وارد ایران شد و توانست با ویژگی‌های خوبش، قیمت مشابه با کمری و در عین حال پیشرانه 6 سیلندر و پر قدرت‌تر به فروش‌ خوبی دست پیدا کند. طراحی ظاهری و داخلی  آزرا مدرن‌تر از کمری به نظر می‌رسد البته که ظاهر امری سلیقه‌ای است و برخی کمری را ترجیح می‌دهند. آزرا خودروی نرم و راحتی است ولی کمری از جهت کیفیت سواری به این رقیب کره‌ای برتری دارد ولی در زمینه امکانات رفاهی این آزرا است که حرف اول را می‌زند. مشخصا آزرا در عملکرد و سیستم فنی با داشتن پیشرانه 6 سیلندر برتری دارد و شاید اگر استهلاکش زیاد نبود به راحتی کمری را از دور رقابت خارج می‌کرد اما کمری با استهلاک کمتر برای افرادی که مسائل مالی برایشان با اهمیت است جذابیت بیشتری دارد.

کیا کادنزا

از لحاظ مشخصات، این دو خودرو به دلیل اینکه پلتفرمی مشترک دارند بسیار به هم شبیه هستند. امر ظاهر که سلیقه‌ای است ولی می‌توان گفت ظاهر آزرا نسل چهارم اسپرت‌تر  است. در بخش فنی هر دو خودرو دیفرانسیل‌جلو و به گیربکس  6‌ سرعته اتوماتیک و پیشرانه 6 ‌سیلندر مزین هستند؛ با این تفاوت که حجم پیشرانه کادنزا نیم‌ لیتر از ازرا بیشتر است. این تفاوت حجم باعث تولید قدرت و گشتاور بیشتری در کیا کادنزا می‌شود و شتاب آن حدود 0.8 ثانیه سریع‌تر است. از لحاظ قیمتی این دو خودرو مشابه هم هستند و طبق مشخصات و خواسته‌هایتان باید بین آن‌ها انتخاب کنید.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم ، ویژگی‌ها و آپشن‌های آن در بازار ایران  پرداختیم. این خودرو طرفداران زیادی را از زمان اولین عرضه‌اش به خود جلب کرد و هنوز از سری محصولات پر فروش در بازار ایران می‌باشد. با توجه به کارکرده بودن این خودرو لازم است قبل از خرید با تمام ویژگی‌های آن آشنا باشید تا بتوانید بهترین نسخه با ارزش خرید مناسب‌تر را برای خود برگزینید ولی اگر قادر هستید به درستی از خودرو خود مراقبت کنید، این خودرو باعث رضایت و خوشنودی شما خواهد شد.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

عنوان : کارشناسی خودرو  آزرا  نسل چهارم (معمولی و کالیفرنیا)  با تمام جزئیات

 

آزرا از سری محصولات پر سابقه ساخت کمپانی هیوندای است که نسل‌های متفاوتی دارد. از بین 6 نسل تولیدشده، اولین خودروی حاضر در بازار ایران نماینده نسل چهارم بود. این خودرو در دو نسخه معمولی و کالیفرنیا که فیس لیفت بود وارد شد. این سدان نیمه لوکس کره‌ای به واسطه پیشرانه قدرتمند، امکانات رفاهی کامل و قیمت رقابتی آمار فروش خوبی را ثبت کرد. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  آزرا نسل چهارم

کمپانی هیوندای (Hyundai) بزرگ ترین کمپانی زنجیره‌ای کره جنوبی است که  در حال حاضر هیوندای موتور جایگاه سوم خودروسازان بزرگ جهان را به اسم خود ثبت‌کرده است. حضور این برند در ایران نیز از اوایل دهه 90 میلادی شروع شد و همچنان نیز همکاری این برند با نمایندگی‌های مختلف ادامه دارد.  سری هیوندای آزرا از با سابقه‌ترین و خوشنام‌ترین محصولات این خودروساز کره‌ای می‌باشد که از سال 1986 روی خط تولید قرار گرفت. هیوندای آزرا  در مجموع 6 نسل دارد که تنها سه نسل آخر آن را در بازار ایران پیدا می‌کنید.

نسل اول و دوم این خودرو، در واقع همان نسل دوم و سوم میتسوبیشی دبونر (Debonair) بودند که هیوندای آن‌ها را تحت برند خود عرضه می‌کرد. هر سه نسل اول ظاهری قدیمی دارند و طراحی آن‌ها ابتدایی است اما از نسل سوم به ‌بعد طراحی و ساخت آزرا استقلال پیدا کرد و رنگ و لعابی لوکس به خود گرفت تا بتواند با خودروهای با کیفیت و پر قدرت ژاپنی به رقابت بپردازد.

نسل چهارم

نسل چهارم که سدانی نیمه لوکس می‌باشد در سال 2005 به بازار جهانی معرفی و در سال 2006 عرضه شد. طبق کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم این خودرو با وجود امکانات متنوع و شرایط فنی خوب در کنار قیمت مناسبش به رقابت پرداخت. در سال 2006 این خودرو با کد TGدر زمانی به ایران راه یافت که تویوتا کمری فروش خوبی را تجربه می‌کرد. این خودرو با قیمت مشابه، پیشرانه 6 سیلندر و پر قدرتی داشت که توانست خیلی سریع نظر خریداران را به خود جلب کند. از لحاظ ظاهری نیز در زمان خودش چهره‌ای جذاب و هماهنگ داشت.

فیس لیفت نسل چهارم

نسل چهارم که به عنوان تیپ معمولی نیزشناخته می‌شود در سال 2011  نسخه‌ی فیس لیفتش روانه بازار شد که در بازار کشورمان به واسطه ذات آمریکاییش با نام آزرا کالیفرنیا معروف شد.  چراغ‌های جلو و عقب، مه‌شکن و همچنین سپرها  تغییر کردند و تجهیزاتی جدید به این نسخه اضافه شد. البته بزرگ ترین تفاوت آن مربوط به سیستم فنی و بهبود پیشرانه و بهبود عملکرد بود که در ادامه با جزئیات دقیق آن را بررسی خواهیم کرد.

 کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم

بررسی ویژگی‌های خودرو  آزرا معمولی و کالیفرنیا

 

امکانات و تجهیزات خودرو آزرا

خودروی آزرا نسل چهارم در دو تیپ فول و نیمه فول وارد شد. آسان موتور در آزرا معمولی چندین آپشن جدید قرارداده که مهم‌ترین آن‌ها دوربین عقب با مانیتور بزرگ به همراه نویگیشن، دی وی دی پلیر و بلوتوث می‌باشند. در سال 2006 تا 2008 این روند امکانات ادامه داشت تا در سال 2009 برخی از آپشن‌ها که تنها در نسخه فول وجود داشت به صورت ثابت به خودرو اضافه شد و به طور کلی اکثر خودروهای موجود در بازار فول هستند.

سطح ایمنی نسل چهارم در موسسه آمریکایی  NHTSA 4 ستاره گزارش می‌شود که توسط سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش در کنار 8 عدد ایربگ تامین می‌شود. نسخه فیس لیفت نسل چهارم شرایطی مشابه نسخه معمولی در امکانات و سطح ایمنی دارد.

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی این نسل را به صورت دسته‌بندی جهت کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم  مشاهده می‌کنید. جهت جلوگیری از اضافه گویی و به دلیل تغییرات خیلی اندک فیس لیفت، لیست هر دو در یک ستون آورده‌شده است.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

آزرا  معمولی و کالیفرنیا

نوع جعبه دنده

اتوماتیک   – 5 دنده جلو (فیس قدیم)

اتوماتیک   – 6 دنده جلو (فیس لیفت)

سیستم آینه ها

آینه عقب الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب – آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی دارای گرمکن -  تنظیم آینه در دنده عقب – مموری آینه

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن‌ها -  سنسور فشار باد تایر -  سیستم تعلیق DOUBLE WISHBONE

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل ABS– کنترل کشش EBD– کنترل پایداری ESP

سیستم شیشه ها

بالابر شیشه‌های جلو و عقب برقی  دارای پرده برقی عقب - شیشه بالابر آنتی‌ترپ جلو

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 10 اسپیکر 315 واتی با آمپلی‌فایر (12 اسپیکر 605 واتی با آمپلی فایر در فول) -  سیستم پخش اینفینیتی - هندزفری - چنجر 6 تایی - تنظیم هوشمند بلندی صدا – قابلیت پشتیبانی از  CD  و ( AUX و USB  و iPod و Bluetooth در فول)

سیستم مولتی مدیا

دارای نمایشگر 6.5 اینچی لمسی و مانیتور عقب در نسخه‌های فول – قطب نما – دی وی دی پلیر و دوربین عقب و نویگیشن در فول

کیسه هوا

مجهز به 8 کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای راننده و سرنشین جلو -   پرده‌ای -   جانبی جلو و عقب ( 12 ایربگ در فول) -  قابلیت قطع کیسه هوای سرنشین جهت قرار دادن صندلی کودک

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتومات دوگانه همراه با دریچه تهویه عقب – سیستم کنترل کیفیت هوای AQS– سنسور رطوبت

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های زنون - دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها – (دارای سیستم شست و شو در فول)  - دارای مه شکن

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED به همراه مه شکن

سیستم صندلی های جلو

تنظیم صندلی راننده با 8 حالت برقی – تنظیم گودی کمر برقی راننده همراه با مموری – تنظیم 4 حالته برقی سرنشین کناری – دارای گرمکن – روکش چرم – خروجی 12 ولت -  پشت سری‌های فعال در هنگام تصادف

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تاشو و دو تکه - دارای روکش چرم - دارای پشت سری فعال – کنسول تاشو عقب – مجهز به ایزوفیکس صندلی

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل و ترمز کمکی – توزیع نیرو ترمز

سیستمهای کمک رانندگی

مجهز به کروز کنترل – سنسور پارک عقب

استارت دکمه‌ای در فیس لیفت

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی هیدرولیکی

نوع غربیلک

فرمان  4 شاخه به همراه تنظیم تلسکوپی – دارای دکمه‌های کنترلی و مموری یکپارچه – روکش چرم

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

ریموت کنترل جهت باز و بسته نمودن درها به همراه دزدگیر - دارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر

سیستم سقف

سانروف دار

 کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم

بررسی نسل چهارم خودروی آزرا در ایران

 

مشخصات فنی این خودرو

تولیدات کمپانی هیوندای در سری آزرا از نظر فنی متنوع هستند و پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی قابلیت سفارش داشتند. اما نسخه‌هایی که وارد ایران شده‌است  در کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم همگی مشابه هم و در یک نوع بنزینی هستند.

نسل چهارم

نسخه‌های راه‌یافته به بازار کشور ما، از یک پیشرانه 6 سیلندر 3/3 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برند که  از سری پیشرانه‌های لامبدا (Lambda) هیوندای است. توسط این پیشرانه که حجیم‌ترین پیشرانه سری هیوندای آزرا در ایران است،  حداکثر قدرت 232 اسب ‌بخار و حداکثر گشتاور 304 نیوتن ‌متر تولید می‌شود. نیروی تولیدی از طریق گیربکس 5 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به محور جلو منتقل می‌شود.

مصرف سوخت این موتور نیز به صورت تئوری ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در نوع ترکیبی گزارش می‌شود اما طبق نظر خریداران در واقعیت این مقدار به 13 لیتر هم می‌رسد.  طبق بررسی‌ها مصرف سوخت شهری این خودرو چیزی حدود 15.1 لیتر و در مصارف جاده‌ای 7.4 لیتر در هز 100 کیلومتر است. با وجود سوخت کم کیفیت ایران و حساسیت این خودرو از این لحاظ شرایط خیلی ایده‌آل نیست.

حداکثر سرعت در این خودرو 234 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 100 آن هم حدودا 8 ثانیه بیان می‌شود که وضع مناسبی دارد. از معایب این ماشین می‌توان به استهلاک زیاد و نیاز به سرویس‌های دوره‌ای اشاره کرد که حتی باعث می‌شود برخی از خریداران قید پیشرانه 6 سیلندر را بزنند و به سراغ رقیب‌های 4 سیلندری ولی  با استهلاک کمتر بروند.

فیس لیفت نسل چهارم

مطابق کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم  بخش فنی این نسخه تغییرات مثبتی دارد و حتی این تغییرات مهم‌تر از تفاوت‌های ظاهری تلقی می‌شود. به دلیل مشکلات جعبه دنده قبلی، در این سری از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده می‌شود که هم عملکرد  مناسب تری را ارائه می‌دهد و هم کوپل بهتری دارد. پیشرانه همان است ولی توانایی خروجی به ۲۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور به ۳۱۵ نیوتن متر می‌رسد. این هماهنگی باعث مصرف کمتر بنزین هم می‌شود. حداکثر سرعت 240 کیلومتر است و شتاب هم در حد چند دهم ثانیه کاهش‌یافته و چابکی خودرو بیشتر  گزارش می‌شود. در این نسخه کماکان مراقبت و سرویس‌های نسبتا زیاد موتور و گیربکس ضرورت دارد.

در جدول زیر اطلاعاتی درباره عملکرد و سیستم فنی این نسخه‌ها مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات فنی

آزرا معمولی

آزرا کالیفرنیا

کلاس اتومبیل

E Segment

E Segment

حجم موتور

3342 سی سی

3342 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

بنزین سوز

تنفس موتور

تنفس طبیعی

تنفس طبیعی

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

موتور جلو

تعداد سیلندرها

6

6

تعداد سوپاپ ها

24

24

آرایش قرار گیری سیلندرها

خورجینی (V شکل)

خورجینی (V شکل)

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

232 اسب‌بخار در 6000 دور

در دقیقه

259  اسب‌بخار در 6200 دور

در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

304 نیوتن‌متر در 3500 دور در دقیقه

316 نیوتن‌متر در 4800 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

78 اسب بخار بر لیتر

78 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری تزریق مستقیم

انژکتوری تزریق مستقیم

ظرفیت باک

75 لیتر بنزین

75 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک  – 5  دنده ( جلو )

اتوماتیک تیپ ترونیک  – 6  دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی خنک شونده با هوا

دیسکی خنک شونده با هوا

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

دیسکی

کمک فنرهای جلو و عقب

هیدرولیکی

هیدرولیکی

حداکثر سرعت

234 کیلومتربرساعت

240 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

8  ثانیه

7.8  ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

10 لیتر در هر صد کیلومتر

9.8 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 3

یورو 4

 کارشناس خودرو آزرا نسل چهارم(معمولی و کالیفرنیا) از لحاظ فنی

کارشناسی خودرو آزرا از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

از تفاوت‌های اصلی‌ای که بین نسل‌های مختلف هیوندای آزرا وجود دارد، طراحی خارجی است. در سه نسل اول که به ایران راه نیافت طراحی قدیمی و کاملا کلاسیک بود ولی از نسل چهارم ظاهر خودرو به سمت لوکس شدن حرکت کرد  و این روند تا نسل‌های بعدی هم ادامه داشت.

نسل چهارم

این نسل نسبت به سال طراحی و تولیدش ظاهر خوبی دارد و به دلیل هماهنگی و زیبایی هنوز هم پرطرفدار است. در نمای جلو دو چراغ بزرگ چهار وجهی را شاهد هستیم که بین آن‌ها جلو پنجره‌ای کشیده قرار می‌گیرد. این جلو پنجره با خطوط کرومی ترئین می‌شود و آرم هیوندای در میان آن به چشم می‌خورد. در سپر که گرافیک مناسبی دارد و  خطوطی همرنگ بدنه روی آن وجود دارد، دو مه شکن مستطیلی جای گرفتند. خطوط روی کاپوت که تا اطراف جلوپنجره کشیده‌شدند جذابیت این نما را دوچندان می‌کنند. بین چراغ‌ها و سپر پلاک نصب می‌شود و در اطرافش خطوطی کرومی تعبیه شدند که تا بقیه قسمت‌ها امتداد می‌یابند.

در نمای جانب خط کرومی نمای جلو ادامه پیدا می‌کند و در کل طراحی ساده و در عین حال هماهنگی ایجاد می‌شود.  قاب کرومی شیشه‌ها از عوامل زیبایی این قسمت است. طبق کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم در نمای عقب  چراغ‌ها افقی و بزرگ هستند. این چراغ‌های دو تکه با نواری قرمز که اسم آزرا روی آن است به هم وصل می‌شوند. بالای این قسمت آرم هیوندای و پایین آن پلاک حضور دارند. خط کرومی ممتد در این قسمت هم ادامه دارد و سپر را جدا می‌کند. دو لوله اگزوز هم از سپر بیرون زده‌اند.

فیس لیفت نسل چهارم

این فیس لیفت بسیار نظر خریداران را به خود جلب کرد. از اصلی ترین تغییرات خطوط و برجستگی‌های تیزتر و موثرتر هستند که جذابیت را به شدت افزایش می‌دهند. طراحی جلو انحنای بیشتری دارد و ظاهر سپر تغییرکرده است. چراغ‌‌های مه شکن به شکل دایره‌ای در قالبی مشکی با قاب هم رنگ بدنه با طراحی کشیده‌تری قرار می‌گیرند. خط کرومی جهت دار است و در راستای انحنای چراغ‌ها قرار می‌گیرد. در نمای عقب نیز چراغ‌ها طراحی انحنادار و جذابی دارند و شکل اگزوزها متفاوت است. در نمای جانب طراحی رینگ‌ها متفاوت است.

مشخصات ظاهری

آزرا معمولی

آزرا کالیفرنیا

نوع بدنه

سدان نیمه ‌لوکس بزرگ

سدان نیمه ‌لوکس بزرگ

نوع شاسی

یکپارچه

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل چهارم (TG)

نسل چهارم (TG) - فیس لیفت

وزن خالص

1620 کیلوگرم

1609 کیلوگرم

طول

4895 میلی متر

4909 میلی متر

عرض

1865 میلی متر

1849 میلی متر

ارتفاع

1491  میلی متر

1490  میلی متر

فاصله محورها

2779 میلی متر

2779 میلی متر

تعداد سرنشین

5

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

235/55R17

235/55R17

کارشناس خودرو هیوندای آزرا نسل چهارم(معمولی و کالیفرنیا)

کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم

کارشناس خودرو هیوندای آزرا نسل چهارم(معمولی و کالیفرنیا)

ظاهر هیوندای آزرا کایفرنیا

 

کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم از نظر طراحی داخلی

به واسطه تغییر امکانات بین نسخه‌های فول آپشن و لو آشپن سال 2009 ممکن است تغییراتی را در خودروهای موجود در بازار شاهد باشید. تا سال ۲۰۰۹ شما می‌توانستید امکاناتی چون مانیتور با راهبری و یا دوربین دنده عقب را به صورت سفارشی داشته باشید، اما در مدل‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ این امکانات به صورت استاندارد روی آزرا نصب شدند و در نتیجه بیشتر نسخه‌های موجود در بازار این آپشن را دارند. استفاده از تریم چوبی نیز تنها در نسخه‌های فول به چشم می‌خورد.

در قسمت داشبور خودرو دو رنگ ( یا سه رنگ ) است. در وسط ابتدا سیستم صوتی و مولتی مدیا به چشم می‌خورد که اطراف آن دریچه‌های هوایی مستطیلی همرنگ زمینه تعبیه شدند. زیر سیستم صوتی کلیدهای مربوط به سیستم تهویه مطبوع و محفظه‌ای برای وسایل قرار می‌گیرند. فرمان خودرو چهارشاخه است و طراحی نسبتا ساده‌ای دارد. در وسط فرمان آرم کرومی هیوندای و دکمه‌های کنترلی به سادگی جای گرفتند. پنل کیلومتر شمار از دایره‌های عقربه‌ای با نمایشگری کوچک در میانشان تشکیل‌شده که نورپردازی مناسبی دارند.

هیوندای آزرا ابعاد بزرگی دارد و فاصله محوری آن زیاد است پس از کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم می‌توان استدلال کرد که به راحتی  فضای مناسبی برای هر 5 سرنشین خود فراهم می‌کند. صندلی‌ها از روکش‌های چرمی به رنگ مشکی یا خاکستری یا بژ، مطابق تریم رنگی خودرو بهره می‌برند. حضور امکانات متنوع نیز می‌تواند لذت سفر را خیلی بیشتر کند. نسخه فیس لیفت به غیر از استارت دکمه‌ای تفاوت خاص دیگری با نسخه قبلی خود در کابین و تجهیزاتش ندارد.

 طراحی داخلی خودرو هیوندای آزرا نسل چهارم

طراحی داخلی خوردو آزرا نسل چهارم

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با هیوندای آزرا معمولی و کالیفرنیاآشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • بازار دست دوم مناسب
  • فضای کابین جادار
  • طراحی خارجی هماهنگ
  • امکانات رفاهی متنوع
  • ایمنی قابل قبول
  • بهبود جعبه دنده در فیس لیفت
  • اضافه شدن استارتر در فیس لیفت

معایب:

  • حساس به کیفیت بنزین
  • ضرورت سرویس دوره‌ای موتور و گیربکس
  • مصرف سوخت زیاد
  • استهلاک بالا

 

 

آزرا بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید.  این خودرو در دو نسخه معمولی و کالیفرنیا (فیس لیفت) از سال 2006 وارد ایران شد. نسخه معمولی تا 2010 و فیس لیفت تا 2011 وارد میشد پس در حال حاضر تمامی نسخه‌های موجود در بازار بالای ده سال کار کرده‌اند.

قیمت گذاری خودروهای کارکرده به سلامت قسمت‌های مختلف آن و  موارد متفاوت دیگری وابسته است پس لازم است حتما قبل از خرید از کارشناسی مجرب برای بررسی و تعیین قیمت خودرو کمک بگیرید. استهلاک این خودرو زیاد است و ممکن است به جز هزینه خودرو، برای خرید قطعات مختلف نیز محبور به پرداخت هزینه شوید.

نسل چهارم به دلیل تجهیز به موتور 3.3 لیتری 6 سیلندر قوی‌ترین و سریع‌ترین نسخه سری آزرا است. با وجود قیمت مناسب ولی هزینه نگه داری این خودرو کم نیست. حین خرید باید به سال ساخت و سطح امکانات نیز توجه کنید تا به اشتباه خودروهای نیمه فول را با قیمت فول خریداری نکنید. این سدان کره‌ای بازار دست دوم خوبی دارد که وضعیت مناسب آن را تصدیق می‌کند. ایمنی بالا، تجهیزات متنوع و طراحی کاربرپسند توجه بسیاری از افراد را هنوز هم به سمت آزرا جلب می‌کند.

 کارشناس خودرو آزرا نسل چهارم(معمولی و کالیفرنیا)

بهترین کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم

 

رقیبان خودرو آزرا

طبق کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم می‌توان برای این نسل، تویوتا کمری و کیا کادنزا را از رقبای اصلی دانست. این خودرو را می‌توان با محصولات صفر چینی یا محصولات لو آپشن اروپایی نیز رقیب دانست که البته به دلیل کیفیت ساخت خوب نسبت به خودروهای چینی و طراحی لوکس نسبت به خودروهای اروپایی می‌تواند در این رقابت‌ها حرفی برای گفتن داشته‌باشد.

تویوتا کمری

نسل چهارم در زمان حکومت کمری گرند وارد ایران شد و توانست با ویژگی‌های خوبش، قیمت مشابه با کمری و در عین حال پیشرانه 6 سیلندر و پر قدرت‌تر به فروش‌ خوبی دست پیدا کند. طراحی ظاهری و داخلی  آزرا مدرن‌تر از کمری به نظر می‌رسد البته که ظاهر امری سلیقه‌ای است و برخی کمری را ترجیح می‌دهند. آزرا خودروی نرم و راحتی است ولی کمری از جهت کیفیت سواری به این رقیب کره‌ای برتری دارد ولی در زمینه امکانات رفاهی این آزرا است که حرف اول را می‌زند. مشخصا آزرا در عملکرد و سیستم فنی با داشتن پیشرانه 6 سیلندر برتری دارد و شاید اگر استهلاکش زیاد نبود به راحتی کمری را از دور رقابت خارج می‌کرد اما کمری با استهلاک کمتر برای افرادی که مسائل مالی برایشان با اهمیت است جذابیت بیشتری دارد.

کیا کادنزا

از لحاظ مشخصات، این دو خودرو به دلیل اینکه پلتفرمی مشترک دارند بسیار به هم شبیه هستند. امر ظاهر که سلیقه‌ای است ولی می‌توان گفت ظاهر آزرا نسل چهارم اسپرت‌تر  است. در بخش فنی هر دو خودرو دیفرانسیل‌جلو و به گیربکس  6‌ سرعته اتوماتیک و پیشرانه 6 ‌سیلندر مزین هستند؛ با این تفاوت که حجم پیشرانه کادنزا نیم‌ لیتر از ازرا بیشتر است. این تفاوت حجم باعث تولید قدرت و گشتاور بیشتری در کیا کادنزا می‌شود و شتاب آن حدود 0.8 ثانیه سریع‌تر است. از لحاظ قیمتی این دو خودرو مشابه هم هستند و طبق مشخصات و خواسته‌هایتان باید بین آن‌ها انتخاب کنید.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو آزرا نسل چهارم ، ویژگی‌ها و آپشن‌های آن در بازار ایران  پرداختیم. این خودرو طرفداران زیادی را از زمان اولین عرضه‌اش به خود جلب کرد و هنوز از سری محصولات پر فروش در بازار ایران می‌باشد. با توجه به کارکرده بودن این خودرو لازم است قبل از خرید با تمام ویژگی‌های آن آشنا باشید تا بتوانید بهترین نسخه با ارزش خرید مناسب‌تر را برای خود برگزینید ولی اگر قادر هستید به درستی از خودرو خود مراقبت کنید، این خودرو باعث رضایت و خوشنودی شما خواهد شد.

درخواست سریع کارشناس خودرو