برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو آزرا گرنجور

آزرا از سری محصولات پر سابقه ساخت کمپانی هیوندای است که نسل‌های متفاوتی دارد. در بازار ایران نسل چهارم، پنجم و ششم حضور دارند. نسل پنجم یا همان آزرا گرنجور به دلیل پیشرفت چشم‌گیری که از جنبه طراحی و امکانات رفاهی نسبت به نسل قبلی داشت، محبوبیت بالایی در بازار کشور ما کسب کرد که متاسفانه با وضع قوانین جدید عرضه آن متوقف شد.
0 تومان
i h

 

آزرا از سری محصولات پر سابقه ساخت کمپانی هیوندای است که نسل‌های متفاوتی دارد. در بازار ایران نسل چهارم، پنجم و ششم حضور دارند. نسل پنجم یا همان آزرا گرنجور به دلیل پیشرفت چشم‌گیری که از جنبه طراحی و امکانات رفاهی نسبت به نسل قبلی داشت، محبوبیت بالایی در بازار کشور ما کسب کرد که متاسفانه با وضع قوانین جدید عرضه آن متوقف شد.  در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  آزرا گرنجور   در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  آزرا گرنجور 

کمپانی هیوندای (Hyundai) بزرگ ترین کمپانی زنجیره‌ای کره جنوبی است که  در حال حاضر هیوندای موتور جایگاه سوم خودروسازان بزرگ جهان را به اسم خود ثبت‌کرده است. حضور این برند در ایران نیز از اوایل دهه 90 میلادی شروع شد و همچنان نیز همکاری این برند با نمایندگی‌های مختلف ادامه دارد.  هیوندای آزرا  در مجموع 6 نسل دارد که تنها سه نسل آخر آن را در بازار ایران پیدا می‌کنید.

نسل اول و دوم این خودرو، در واقع همان نسل دوم و سوم میتسوبیشی دبونر (Debonair) بودند که هیوندای آن‌ها را تحت برند خود عرضه می‌کرد؛ اما از نسل سوم به ‌بعد استقلال پیدا کرد و رنگ و لعابی لوکس به خود گرفت تا بتواند با خودروهای با کیفیت و پر قدرت ژاپنی به رقابت بپردازد. این سه نسل به ایران راه نیافت. نسل چهارم که سدانی نیمه لوکس می‌باشد فروش خوبی را در ایران تجربه کرد پس  شرکت آسان موتور خیلی زود مقدمات عرضه نسل پنجم را نیز فراهم کرد.

از سال 2011 که واردات نسل چهارم قطع شد نسل بعدی با اسم آزرا گرنجور  با کد HGپا به عرصه رقابت گذاشت. این نسل مدل لوکس‌ و قدرتمندی است که با سوناتا پلتفرم یکسانی دارد. این خودرو که تا سال 2014 عرضه‌اش ادامه داشت هم با نام آزرا وارد شد هم گرنجور که دلیلش مبداهای مختلف است.  

از کارشناسی خودرو آزرا گرنجور در می‌یابیم کهمدل‌های سفارش کره، همگی گرنجور نام داشتند اما مدل‌های سفارش خلیج، اروپا و حتی آمریکا اکثرا با نام آزرا هستند. نسخه‌های فول و نیمه فول گرنجور با وجود پیشرفت‌هایشان به محبوبیت بالایی رسیدند تا زمانی که قانون منع واردات خودروهایی با حجم پیشرانه بالای 2500 سی سی وضع و متاسفانه واردات آن زودتر از آنچه انتظار می‌رفت قطع شد در حدی که نسخه 2015 فیس لیفت این نسل نیز مجال حضور در ایران را پیدا نکرد.

ظاهر این خودرو نسبت به نسل‌های قبل دستخوش تغییرات واضحی در راستای مدرنیزه کردن آن شده‌است. از لحاظ فنی نیز به واسطه پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری قدرت و عملکرد خوبی را ارائه می‌دهد. امکانات رفاهی در این خودرو بسیار مناسب هستند که در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

 کارشناسی خودرو  آزرا  گرنجور

بررسی ویژگی‌های خودرو  آزرا گرنجور 

 

 

امکانات و تجهیزات خودرو آزرا گرنجور 

معمولا محصولات هیوندای از مبداهای مختلف با سفارشات متنوعی وارد کشور ایران شدند. در مورد هیوندای آزرا گرنجور هم این امر صدق می‌کند و به واسطه همین موضوع، امکانات در نسخه‌های موجود در بازار با هم فرق دارند و لازم است حین خرید به این مورد توجه ویژه داشته‌باشید.

نسل پنجم آزرا از نظر امکانات رفاهی، نسبت به دیگر نسل‌های هیوندای آزرا در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. ازجمله امکانات شاخص نسخه‌های فول‌آپشن این نسل، می‌توان به کروزکنترل هوشمند، سقف پانوراما، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو و ماساژور صندلی راننده اشاره کرد.

از لحاظ ایمنی  گرنجور  در سال 2012، درجه ایمنی Top Safety Pick را از موسسه آمریکایی IIHS کسب کرد.  افزایش سطح ایمنی این نسل به واسطه افزودن سیستم کنترل ترمزها در هنگام پیچیدن (CBC) و ایربگ محافظ زانوی راننده است.

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی را به صورت دسته‌بندی جهت کارشناسی خودرو آزرا گرنجور مشاهده می‌کنید:

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

آزرا  گرنجور

نوع جعبه دنده

6 دنده اتومات با شیفت لاک

سیستم آینه ها

آینه عقب الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب – آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی دارای گرمکن -  تنظیم آینه در دنده عقب – مموری آینه -   دارای چراغ‌ های روشنایی بر روی آینه

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن‌ها -  سنسور فشار باد تایر

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل ABS– کنترل کشش EBD– کنترل پایداری ESP– ترمز پارک برقی - اتوهلد - کنترل ترمزها در پیچ (CBC)

سیستم شیشه ها

تنظیم برقی تمام پنجره‌ها -   دارای پرده برقی عقب -

شیشه بالابر آنتی‌ترپ جلو -  بخار زدای اتوماتیک شیشه - سیستم یخ زدای برف پاک کن -

شیشه دودی عقب -  پرده جانبی عقب

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 14  اسپیکر 550 واتی با آمپلی فایر - سیستم پخش اینفینیتی - هندزفری - چنجر 6 تایی - تنظیم هوشمند بلندی صدا – قابلیت پشتیبانی از Bluetooth - USB - CD - MP3 - iPod - AUX

سیستم مولتی مدیا

دارای نمایشگر 7 اینچی لمسی - مانیتور عقب در نسخه‌های فول– مجهز به قطب نما - نویگیشن

کیسه هوا

مجهز به 2 کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای راننده و سرنشین جلو می‌شود – در نسخه‌های فول ایربگ زانویی – پرده‌ای – جانبی جلو و عقب هم اضافه می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتومات دوگانه همراه با دریچه تهویه عقب – سیستم کنترل کیفیت هوای AQS–  فیلتر هوا داخل اتاق

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های زنون - دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها – سیستم گردش چراغ‌ها در پیچ‌ها -  چراغ‌های دید در روز - دارای مه شکن – چراغ شور – چراغ بدرقه -  تنظیم برقی ارتفاع نور

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED طیفی به همراه مه شکن

سیستم صندلی های جلو

تنظیم صندلی راننده با 8 حالت برقی – تنظیم گودی کمر برقی راننده همراه با مموری – تنظیم 4 حالته برقی سرنشین کناری – دارای گرمکن (فول) – روکش چرم – خروجی 12 ولت -  پشت سری‌های فعال در هنگام تصادف – سردکن صندلی – کول باکس – ماساژور صندلی راننده (فول)

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تاشو و دو تکه - دارای روکش چرم - دارای پشت سری فعال – کنسول تاشو عقب – مجهز به ایزوفیکس صندلی – دارای گرمکن (فول)

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل و ترمز کمکی – توزیع نیرو ترمز - اتوهلد - کنترل ترمزها در پیچ (CBC)

سیستمهای کمک رانندگی

مجهز به سنسور پارک جلو و عقب - دارای کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل در فول – ورود و استارت بدون کلید

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی الکترو هیدرولیک EHPS به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان

نوع غربیلک

فرمان  4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی – دارای دکمه‌های کنترلی و مموری یکپارچه – روکش چرم – مجهز به گرمکن (فول)

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم کلید هوشمند – استارت و ورود بدون کلید - دارای سیستم ضد سرقت - ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف - قفل فرمان خودکار

سیستم سقف

سانروف با قابلیت تنظیم در 4 حالت دارای سقف پانوراما دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب

 کارشناسی خودرو  آزرا  گرنجور

بررسی آزرا گرنجور  در ایران

 

مشخصات فنی این خودرو

در بخش فنی نسل پنجم، اهداف اصلی راندمان بیش تر و کاهش مصرف سوخت بودند. پیشرانه گرنجور از نسل دوم سری پیشرانه‌های لامبدا شرکت هیوندای، موسوم به لامبدا 2 (Lambda II) است. این موتور 3 لیتری 6 سیلندر می‌باشد و مطابق کارشناسی خودرو آزرا گرنجور  قادر است  قدرت ۲۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۲ نیوتن متری را تولید کند.  نیروی تولیدشده توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی  آزرا HG منتقل می‌شود.  

 شتاب صفر تا صد نسل پنجم حدود 8 ثانیه گزارش می‌شود البته طی بررسی‌ها و طبق نظر خریداران شتاب واقعی کمی بیشتر از 8 ثانیه است. حداکثر سرعت 240 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت با این پیشرانه‌ی  متفاوت 9.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر در حالت ترکیبی می‌باشد. سیستم تعلیق رانندگی راحتی را ایجاد می‌کند و هندینگ هم وضع مناسبی دارد و با حرکات مواج گونه دیگر سدان‌ها مواجه نخواهید شد.

در جدول زیر اطلاعاتی درباره عملکرد و سیستم فنی این نسخه‌ را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات فنی

آزرا  گرنجور

کلاس اتومبیل

E Segment

حجم موتور

2999 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

تنفس موتور

تنفس طبیعی

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

6

تعداد سوپاپ ها

24

آرایش قرار گیری سیلندرها

خورجینی (V شکل)

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

250  اسب‌بخار در 6400 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

282 نیوتن‌متر در 5000 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

83  اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری تزریق مستقیم

ظرفیت باک

70 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک  – 6  دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی خنک شونده  

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

کمک فنرهای جلو و عقب

کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع

حداکثر سرعت

240 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

8   ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

9.6 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 5

 

 کارشناسی خودرو  آزرا  گرنجور

کارشناسی خودرو آزراگرنجور   از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

از تفاوت‌های اصلی‌ای که بین نسل‌های مختلف هیوندای آزرا وجود دارد، طراحی خارجی است. در سه نسل اول که به ایران راه نیافت طراحی قدیمی و کاملا کلاسیک بود ولی از نسل چهارم و مخصوصا در نسل پنجم ظاهر خودرو به سمت لوکس شدن حرکت کرد.

در واقع آزرا یا گرنجور، مدل لوکس‌تر و قدرتمندتری نسبت به سوناتاست که پلتفرم یکسانی با آن دارد. ظاهر این نسل با گذشت سال‌ها از طراحی آن، هنوز هم شیک است. چراغ‌های جلو به وضوح کشیده‌تر از نسل چهارم هستند و گرافیک جذابی دارند. خطوط اطراف چراغ این کشیدگی را خیلی بهتر نمایش می‌دهند. جلو پنجره بزرگ انحنا دارد و گوشه‌های آن به سمت بالا کشیده شدند. قاب و خطوط کرومی به همراه آرم کرومی هیوندای این جلو پنجره را خاص‌تر می‌کنند. در اطراف سپر دو مه شکن چهار وجهی به چشم می‌خورد که در قاب مشکی رنگ خود به زیبایی جای گرفتند. خطوط در این نسل حجیم‌ و تیز هستند و ظاهری عضلانی ایجاد می‌کنند.

در نمای جانب رینگ‌های  18 اینچی خیلی خوب با بدنه‌ی بزرگ آزرا هماهنگ شده‌است. قاب کرومی شیشه‌ها  که تا جلو هم امتداد دارد نیز این نما را لوکس می‌کند. در نمای عقب هم خطوط برجسته و انحنا دار به چشم می‌خورند. چراغ‌های عقب دو تکه و بزرگ هستند و توسط نوار پهن و قرمز رنگ از سمت بالا به هم متصل می‌شوند. مرز درب صندوق عقب نیز دو گوشه پایین چراغ‌ها را به هم مرتبط می‌کند که بین این مرز‌ها پلاک نصب می‌شود. در قسمت سپر دو لوله اگزوز می‌بینیم که نمایی اسپرت‌تر ایجاد می‌کند.

در جدول زیر می‌توانید اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی خارجی بدنه آزرا گرنجور را مشاهده کنید.

 

مشخصات ظاهری

آزرا  گرنجور

نوع بدنه

سدان نیمه لوکس متوسط

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل پنجم (HG)

وزن خالص

1580 کیلوگرم

طول

4910 میلی متر

عرض

1859 میلی متر

ارتفاع

1471  میلی متر

فاصله محورها

2845 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

245/50R18

 کارشناسی خودرو  آزرا  گرنجور

نسل پنجم هیوندای آزرا (گرنجور)

 

کارشناسی خودرو آزرا گرنجور  از نظر طراحی داخلی

کابین این نسل فرمی دگرگون‌شده و مدرن دارد که جذابیت آن خیلی بیشتر از نسل‌های قبلی می‌باشد و شباهت زیادی به سوناتا دارد. کنسول مرکزی طراحی V شکل دارد نمایشگر در بالاترین قسمت قرار می‌گیرد و زیر آن دکمه‌های تنطیمات سیستم تهویه با چیدمان مرتب و جذابی تعبیه شدند. در اطراف سیستم مولتی مدیا، در قابی کرومی دریچه‌های هوا با گرافیکی خاص به چشم می‌خورند. این قسمت از کنسول فرمی برآمده دارد و چیدمان ادوات آن منظم و شیک است. استفاده از خطوط منحنی و حجم‌های اغراق‌آمیز پرشماری را در کابین شاهد هستیم که به ایجاد هماهنگی میان داخل و بیرون خودرو کمک می‌کند.

غربیلک 4 شاخه است ولی طراحی آن به واسطه قسمت‌های کرومی لوکس‌ و جذاب است. دکمه‌های کنترلی در هر 4 شاخه جای گرفتند و در کل فرمان خوش دست است. پنل کیلومترشمار از دو دایره عقربه‌ای بزرگ و نمایشگری میان آن‌ها تشکیل می‌شود که نورپردازی سفید و آبی آن در عین سادگی بسیار زیباست. کابین این خودرو جادار است و صندلی‌ها برای هر 5 سرنشین راحت هستند. متاسفانه دوام روکش‌های چرم نسبتا کم است ولی وجود آپشن‌های بیشمار آن را پوشش می‌دهد. فضای صندوق عقب و عایق بندی کابین نیز سطحی قابل قبول دارند.

 کارشناسی خودرو  آزرا  گرنجور

کارشناسی کابین خودرو آزرا نسل پنجم

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو آزرا گرنجور  به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با هیوندای آزراگرنجورآشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:  

  • ایمنی بالا
  • بهبود کیفیت ساخت نسبت به نسل قبل
  • چهره جدید و لوکس
  • امکانات رفاهی جذاب
  • شتاب و عملکرد مناسب

معایب:

  • واردات محدود
  • خدمات پس از فروش ضعیف
  • حساس به کیفیت بنزین
  • ضرورت سرویس دوره‌ای موتور و گیربکس
  • عملکرد متوسط ترمز

 

 

آزرا گرنجور  بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو آزرا گرنجور   مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید.  این خودرو برای افرادی که به ظاهر لوکس و خاص اهمیت می‌دهند گزینه مناسبی است و با وجود خطوط و برجستگی‌های اغراق آمیز باعث جلب توجه می‌شود.

نسخه‌های موجود در بازار سال ساختی بین 2012 تا 2014 دارند. این خودروهای کارکرده حین خرید حتما باید مورد بررسی قرار بگیرند تا هم سطح دقیق امکانات رفاهی آن‌ها مشخص شود و هم قیمت‌گذاری و ارزش خرید به درستی انجام شود.  قیمت خودروهای کارکرده به عوامل مختلفی بستگی دارد که البته این خودرو علاوه بر قیمت اصلی‌اش احتمالا برای سرویس‌های دوره و استهلاکش هزینه‌ای جداگانه نیز ایجاد کند.

نسل پنجم از لحاظ فنی نسبت به نسل چهارم کمی افت‌کرده ولی مصرف سوخت کمتری دارد. امکانات آن در نسخه‌های فول کامل و متنوع است و باعث سفری دلنشین برای شما خواهد شد. در نهایت این شما هستید که با بررسی و مقایسه تصمیم می‌گیرید که آیا آزرا گرنجور می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند یا خیر!

 کارشناسی خودرو  آزرا  گرنجور

بهترین کارشناسی خودرو آزرا گرنجور 

 

رقیبان خودرو آزرا گرنجور 

طبق کارشناسی خودرو آزرا گرنجور   می‌توان برای کیا کادنزا و تویوتا آریون را رقبای این نسل دانست.

کیا کادنزا

کادنزا با وجود ظاهری زیبا، طراحی ساده‌تری نسبت به آزرا گرنجور جذاب دارد. در بخش کابین هم گرنجور وضع خیلی بهتری دارد و سطح امکانات و کیفیت متریال‌های هردو حدودا در یک سطح است. کیا کادنزا به یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری مجهز است که می‌تواند ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۳۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که از پیشرانه ۶ سیندر ۳ لیتری آزرا که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، عملکرد بهتری دارد. بنابراین کادنزا در شتاب‌گیری بهتر است و مصرف سوخت آن کمتر گزارش می‌شود. انتخاب از میان این دو خودرو تا حد بسیار زیادی سلیقه‌ای خواهد بود، اگرچه کیا کادنزا از نظر فنی اندکی بر آزرا برتری دارد.‌

تویوتا آریون

تویوتا آریون را باید یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین خودروها در این کلاس و رنج قیمت دانست که متاسفانه خیلی مورد توجه قرار نگرفته‌است. در این مقایسه باز هم گرنجور با طراحی خاصش برتری ظاهری و داخلی دارد ولی از نظر کیفیت متریال آریون بهتر است. امکانات هر دو خودرو مناسب است ولی گرنجور تنوع بیشتری دارد. نقطه قوت تویوتا آریون عملکرد فنی است. با وجود پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری که خیلی خوب با گیربکس 6 دنده اتومات هماهنگ است، هم در شتاب گیری و هم در مصرف سوخت عملکرد بهتری نسبت به تویوتا اریون دارد. در مجموع باید تویوتا آریون را از نظر فنی خودروی بهتری نسبت به گرنجور دانست، هر چند طراحی و آپشن‌های آن به اندازه گرنجور جذاب نیست.‌

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو آزرا گرنجور، ویژگی‌ها و آپشن‌های آن در بازار ایران پرداختیم. این خودرو طرفداران زیادی را از زمان اولین عرضه‌اش به خود جلب کرد.  گرنجور به واسطه طراحی جذاب و لوکس و عملکرد فنی مناسب، با وجود محدودیت در تعداد نسخه‌های موجود هنوز هم بازار دست دوم مناسبی دارد و محبوب است. به دلیل کارکرده بودن بهتر است قبل از خرید با تمام خصوصیات این سدان کره‎ای آشنا شوید.  

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

 

آزرا از سری محصولات پر سابقه ساخت کمپانی هیوندای است که نسل‌های متفاوتی دارد. در بازار ایران نسل چهارم، پنجم و ششم حضور دارند. نسل پنجم یا همان آزرا گرنجور به دلیل پیشرفت چشم‌گیری که از جنبه طراحی و امکانات رفاهی نسبت به نسل قبلی داشت، محبوبیت بالایی در بازار کشور ما کسب کرد که متاسفانه با وضع قوانین جدید عرضه آن متوقف شد.  در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  آزرا گرنجور   در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  آزرا گرنجور 

کمپانی هیوندای (Hyundai) بزرگ ترین کمپانی زنجیره‌ای کره جنوبی است که  در حال حاضر هیوندای موتور جایگاه سوم خودروسازان بزرگ جهان را به اسم خود ثبت‌کرده است. حضور این برند در ایران نیز از اوایل دهه 90 میلادی شروع شد و همچنان نیز همکاری این برند با نمایندگی‌های مختلف ادامه دارد.  هیوندای آزرا  در مجموع 6 نسل دارد که تنها سه نسل آخر آن را در بازار ایران پیدا می‌کنید.

نسل اول و دوم این خودرو، در واقع همان نسل دوم و سوم میتسوبیشی دبونر (Debonair) بودند که هیوندای آن‌ها را تحت برند خود عرضه می‌کرد؛ اما از نسل سوم به ‌بعد استقلال پیدا کرد و رنگ و لعابی لوکس به خود گرفت تا بتواند با خودروهای با کیفیت و پر قدرت ژاپنی به رقابت بپردازد. این سه نسل به ایران راه نیافت. نسل چهارم که سدانی نیمه لوکس می‌باشد فروش خوبی را در ایران تجربه کرد پس  شرکت آسان موتور خیلی زود مقدمات عرضه نسل پنجم را نیز فراهم کرد.

از سال 2011 که واردات نسل چهارم قطع شد نسل بعدی با اسم آزرا گرنجور  با کد HGپا به عرصه رقابت گذاشت. این نسل مدل لوکس‌ و قدرتمندی است که با سوناتا پلتفرم یکسانی دارد. این خودرو که تا سال 2014 عرضه‌اش ادامه داشت هم با نام آزرا وارد شد هم گرنجور که دلیلش مبداهای مختلف است.  

از کارشناسی خودرو آزرا گرنجور در می‌یابیم کهمدل‌های سفارش کره، همگی گرنجور نام داشتند اما مدل‌های سفارش خلیج، اروپا و حتی آمریکا اکثرا با نام آزرا هستند. نسخه‌های فول و نیمه فول گرنجور با وجود پیشرفت‌هایشان به محبوبیت بالایی رسیدند تا زمانی که قانون منع واردات خودروهایی با حجم پیشرانه بالای 2500 سی سی وضع و متاسفانه واردات آن زودتر از آنچه انتظار می‌رفت قطع شد در حدی که نسخه 2015 فیس لیفت این نسل نیز مجال حضور در ایران را پیدا نکرد.

ظاهر این خودرو نسبت به نسل‌های قبل دستخوش تغییرات واضحی در راستای مدرنیزه کردن آن شده‌است. از لحاظ فنی نیز به واسطه پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری قدرت و عملکرد خوبی را ارائه می‌دهد. امکانات رفاهی در این خودرو بسیار مناسب هستند که در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

 کارشناسی خودرو  آزرا  گرنجور

بررسی ویژگی‌های خودرو  آزرا گرنجور 

 

 

امکانات و تجهیزات خودرو آزرا گرنجور 

معمولا محصولات هیوندای از مبداهای مختلف با سفارشات متنوعی وارد کشور ایران شدند. در مورد هیوندای آزرا گرنجور هم این امر صدق می‌کند و به واسطه همین موضوع، امکانات در نسخه‌های موجود در بازار با هم فرق دارند و لازم است حین خرید به این مورد توجه ویژه داشته‌باشید.

نسل پنجم آزرا از نظر امکانات رفاهی، نسبت به دیگر نسل‌های هیوندای آزرا در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. ازجمله امکانات شاخص نسخه‌های فول‌آپشن این نسل، می‌توان به کروزکنترل هوشمند، سقف پانوراما، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو و ماساژور صندلی راننده اشاره کرد.

از لحاظ ایمنی  گرنجور  در سال 2012، درجه ایمنی Top Safety Pick را از موسسه آمریکایی IIHS کسب کرد.  افزایش سطح ایمنی این نسل به واسطه افزودن سیستم کنترل ترمزها در هنگام پیچیدن (CBC) و ایربگ محافظ زانوی راننده است.

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی را به صورت دسته‌بندی جهت کارشناسی خودرو آزرا گرنجور مشاهده می‌کنید:

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

آزرا  گرنجور

نوع جعبه دنده

6 دنده اتومات با شیفت لاک

سیستم آینه ها

آینه عقب الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب – آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی دارای گرمکن -  تنظیم آینه در دنده عقب – مموری آینه -   دارای چراغ‌ های روشنایی بر روی آینه

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن‌ها -  سنسور فشار باد تایر

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل ABS– کنترل کشش EBD– کنترل پایداری ESP– ترمز پارک برقی - اتوهلد - کنترل ترمزها در پیچ (CBC)

سیستم شیشه ها

تنظیم برقی تمام پنجره‌ها -   دارای پرده برقی عقب -

شیشه بالابر آنتی‌ترپ جلو -  بخار زدای اتوماتیک شیشه - سیستم یخ زدای برف پاک کن -

شیشه دودی عقب -  پرده جانبی عقب

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 14  اسپیکر 550 واتی با آمپلی فایر - سیستم پخش اینفینیتی - هندزفری - چنجر 6 تایی - تنظیم هوشمند بلندی صدا – قابلیت پشتیبانی از Bluetooth - USB - CD - MP3 - iPod - AUX

سیستم مولتی مدیا

دارای نمایشگر 7 اینچی لمسی - مانیتور عقب در نسخه‌های فول– مجهز به قطب نما - نویگیشن

کیسه هوا

مجهز به 2 کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای راننده و سرنشین جلو می‌شود – در نسخه‌های فول ایربگ زانویی – پرده‌ای – جانبی جلو و عقب هم اضافه می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتومات دوگانه همراه با دریچه تهویه عقب – سیستم کنترل کیفیت هوای AQS–  فیلتر هوا داخل اتاق

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های زنون - دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها – سیستم گردش چراغ‌ها در پیچ‌ها -  چراغ‌های دید در روز - دارای مه شکن – چراغ شور – چراغ بدرقه -  تنظیم برقی ارتفاع نور

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED طیفی به همراه مه شکن

سیستم صندلی های جلو

تنظیم صندلی راننده با 8 حالت برقی – تنظیم گودی کمر برقی راننده همراه با مموری – تنظیم 4 حالته برقی سرنشین کناری – دارای گرمکن (فول) – روکش چرم – خروجی 12 ولت -  پشت سری‌های فعال در هنگام تصادف – سردکن صندلی – کول باکس – ماساژور صندلی راننده (فول)

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تاشو و دو تکه - دارای روکش چرم - دارای پشت سری فعال – کنسول تاشو عقب – مجهز به ایزوفیکس صندلی – دارای گرمکن (فول)

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل و ترمز کمکی – توزیع نیرو ترمز - اتوهلد - کنترل ترمزها در پیچ (CBC)

سیستمهای کمک رانندگی

مجهز به سنسور پارک جلو و عقب - دارای کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل در فول – ورود و استارت بدون کلید

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی الکترو هیدرولیک EHPS به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان

نوع غربیلک

فرمان  4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی – دارای دکمه‌های کنترلی و مموری یکپارچه – روکش چرم – مجهز به گرمکن (فول)

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم کلید هوشمند – استارت و ورود بدون کلید - دارای سیستم ضد سرقت - ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف - قفل فرمان خودکار

سیستم سقف

سانروف با قابلیت تنظیم در 4 حالت دارای سقف پانوراما دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب

 کارشناسی خودرو  آزرا  گرنجور

بررسی آزرا گرنجور  در ایران

 

مشخصات فنی این خودرو

در بخش فنی نسل پنجم، اهداف اصلی راندمان بیش تر و کاهش مصرف سوخت بودند. پیشرانه گرنجور از نسل دوم سری پیشرانه‌های لامبدا شرکت هیوندای، موسوم به لامبدا 2 (Lambda II) است. این موتور 3 لیتری 6 سیلندر می‌باشد و مطابق کارشناسی خودرو آزرا گرنجور  قادر است  قدرت ۲۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۲ نیوتن متری را تولید کند.  نیروی تولیدشده توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی  آزرا HG منتقل می‌شود.  

 شتاب صفر تا صد نسل پنجم حدود 8 ثانیه گزارش می‌شود البته طی بررسی‌ها و طبق نظر خریداران شتاب واقعی کمی بیشتر از 8 ثانیه است. حداکثر سرعت 240 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت با این پیشرانه‌ی  متفاوت 9.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر در حالت ترکیبی می‌باشد. سیستم تعلیق رانندگی راحتی را ایجاد می‌کند و هندینگ هم وضع مناسبی دارد و با حرکات مواج گونه دیگر سدان‌ها مواجه نخواهید شد.

در جدول زیر اطلاعاتی درباره عملکرد و سیستم فنی این نسخه‌ را مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات فنی

آزرا  گرنجور

کلاس اتومبیل

E Segment

حجم موتور

2999 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

تنفس موتور

تنفس طبیعی

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

6

تعداد سوپاپ ها

24

آرایش قرار گیری سیلندرها

خورجینی (V شکل)

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

250  اسب‌بخار در 6400 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

282 نیوتن‌متر در 5000 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

83  اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری تزریق مستقیم

ظرفیت باک

70 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک  – 6  دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی خنک شونده  

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

کمک فنرهای جلو و عقب

کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع

حداکثر سرعت

240 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

8   ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

9.6 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 5

 

 کارشناسی خودرو  آزرا  گرنجور

کارشناسی خودرو آزراگرنجور   از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

از تفاوت‌های اصلی‌ای که بین نسل‌های مختلف هیوندای آزرا وجود دارد، طراحی خارجی است. در سه نسل اول که به ایران راه نیافت طراحی قدیمی و کاملا کلاسیک بود ولی از نسل چهارم و مخصوصا در نسل پنجم ظاهر خودرو به سمت لوکس شدن حرکت کرد.

در واقع آزرا یا گرنجور، مدل لوکس‌تر و قدرتمندتری نسبت به سوناتاست که پلتفرم یکسانی با آن دارد. ظاهر این نسل با گذشت سال‌ها از طراحی آن، هنوز هم شیک است. چراغ‌های جلو به وضوح کشیده‌تر از نسل چهارم هستند و گرافیک جذابی دارند. خطوط اطراف چراغ این کشیدگی را خیلی بهتر نمایش می‌دهند. جلو پنجره بزرگ انحنا دارد و گوشه‌های آن به سمت بالا کشیده شدند. قاب و خطوط کرومی به همراه آرم کرومی هیوندای این جلو پنجره را خاص‌تر می‌کنند. در اطراف سپر دو مه شکن چهار وجهی به چشم می‌خورد که در قاب مشکی رنگ خود به زیبایی جای گرفتند. خطوط در این نسل حجیم‌ و تیز هستند و ظاهری عضلانی ایجاد می‌کنند.

در نمای جانب رینگ‌های  18 اینچی خیلی خوب با بدنه‌ی بزرگ آزرا هماهنگ شده‌است. قاب کرومی شیشه‌ها  که تا جلو هم امتداد دارد نیز این نما را لوکس می‌کند. در نمای عقب هم خطوط برجسته و انحنا دار به چشم می‌خورند. چراغ‌های عقب دو تکه و بزرگ هستند و توسط نوار پهن و قرمز رنگ از سمت بالا به هم متصل می‌شوند. مرز درب صندوق عقب نیز دو گوشه پایین چراغ‌ها را به هم مرتبط می‌کند که بین این مرز‌ها پلاک نصب می‌شود. در قسمت سپر دو لوله اگزوز می‌بینیم که نمایی اسپرت‌تر ایجاد می‌کند.

در جدول زیر می‌توانید اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی خارجی بدنه آزرا گرنجور را مشاهده کنید.

 

مشخصات ظاهری

آزرا  گرنجور

نوع بدنه

سدان نیمه لوکس متوسط

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل پنجم (HG)

وزن خالص

1580 کیلوگرم

طول

4910 میلی متر

عرض

1859 میلی متر

ارتفاع

1471  میلی متر

فاصله محورها

2845 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

245/50R18

 کارشناسی خودرو  آزرا  گرنجور

نسل پنجم هیوندای آزرا (گرنجور)

 

کارشناسی خودرو آزرا گرنجور  از نظر طراحی داخلی

کابین این نسل فرمی دگرگون‌شده و مدرن دارد که جذابیت آن خیلی بیشتر از نسل‌های قبلی می‌باشد و شباهت زیادی به سوناتا دارد. کنسول مرکزی طراحی V شکل دارد نمایشگر در بالاترین قسمت قرار می‌گیرد و زیر آن دکمه‌های تنطیمات سیستم تهویه با چیدمان مرتب و جذابی تعبیه شدند. در اطراف سیستم مولتی مدیا، در قابی کرومی دریچه‌های هوا با گرافیکی خاص به چشم می‌خورند. این قسمت از کنسول فرمی برآمده دارد و چیدمان ادوات آن منظم و شیک است. استفاده از خطوط منحنی و حجم‌های اغراق‌آمیز پرشماری را در کابین شاهد هستیم که به ایجاد هماهنگی میان داخل و بیرون خودرو کمک می‌کند.

غربیلک 4 شاخه است ولی طراحی آن به واسطه قسمت‌های کرومی لوکس‌ و جذاب است. دکمه‌های کنترلی در هر 4 شاخه جای گرفتند و در کل فرمان خوش دست است. پنل کیلومترشمار از دو دایره عقربه‌ای بزرگ و نمایشگری میان آن‌ها تشکیل می‌شود که نورپردازی سفید و آبی آن در عین سادگی بسیار زیباست. کابین این خودرو جادار است و صندلی‌ها برای هر 5 سرنشین راحت هستند. متاسفانه دوام روکش‌های چرم نسبتا کم است ولی وجود آپشن‌های بیشمار آن را پوشش می‌دهد. فضای صندوق عقب و عایق بندی کابین نیز سطحی قابل قبول دارند.

 کارشناسی خودرو  آزرا  گرنجور

کارشناسی کابین خودرو آزرا نسل پنجم

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو آزرا گرنجور  به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با هیوندای آزراگرنجورآشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:  

  • ایمنی بالا
  • بهبود کیفیت ساخت نسبت به نسل قبل
  • چهره جدید و لوکس
  • امکانات رفاهی جذاب
  • شتاب و عملکرد مناسب

معایب:

  • واردات محدود
  • خدمات پس از فروش ضعیف
  • حساس به کیفیت بنزین
  • ضرورت سرویس دوره‌ای موتور و گیربکس
  • عملکرد متوسط ترمز

 

 

آزرا گرنجور  بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو آزرا گرنجور   مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید.  این خودرو برای افرادی که به ظاهر لوکس و خاص اهمیت می‌دهند گزینه مناسبی است و با وجود خطوط و برجستگی‌های اغراق آمیز باعث جلب توجه می‌شود.

نسخه‌های موجود در بازار سال ساختی بین 2012 تا 2014 دارند. این خودروهای کارکرده حین خرید حتما باید مورد بررسی قرار بگیرند تا هم سطح دقیق امکانات رفاهی آن‌ها مشخص شود و هم قیمت‌گذاری و ارزش خرید به درستی انجام شود.  قیمت خودروهای کارکرده به عوامل مختلفی بستگی دارد که البته این خودرو علاوه بر قیمت اصلی‌اش احتمالا برای سرویس‌های دوره و استهلاکش هزینه‌ای جداگانه نیز ایجاد کند.

نسل پنجم از لحاظ فنی نسبت به نسل چهارم کمی افت‌کرده ولی مصرف سوخت کمتری دارد. امکانات آن در نسخه‌های فول کامل و متنوع است و باعث سفری دلنشین برای شما خواهد شد. در نهایت این شما هستید که با بررسی و مقایسه تصمیم می‌گیرید که آیا آزرا گرنجور می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند یا خیر!

 کارشناسی خودرو  آزرا  گرنجور

بهترین کارشناسی خودرو آزرا گرنجور 

 

رقیبان خودرو آزرا گرنجور 

طبق کارشناسی خودرو آزرا گرنجور   می‌توان برای کیا کادنزا و تویوتا آریون را رقبای این نسل دانست.

کیا کادنزا

کادنزا با وجود ظاهری زیبا، طراحی ساده‌تری نسبت به آزرا گرنجور جذاب دارد. در بخش کابین هم گرنجور وضع خیلی بهتری دارد و سطح امکانات و کیفیت متریال‌های هردو حدودا در یک سطح است. کیا کادنزا به یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری مجهز است که می‌تواند ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۳۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که از پیشرانه ۶ سیندر ۳ لیتری آزرا که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، عملکرد بهتری دارد. بنابراین کادنزا در شتاب‌گیری بهتر است و مصرف سوخت آن کمتر گزارش می‌شود. انتخاب از میان این دو خودرو تا حد بسیار زیادی سلیقه‌ای خواهد بود، اگرچه کیا کادنزا از نظر فنی اندکی بر آزرا برتری دارد.‌

تویوتا آریون

تویوتا آریون را باید یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین خودروها در این کلاس و رنج قیمت دانست که متاسفانه خیلی مورد توجه قرار نگرفته‌است. در این مقایسه باز هم گرنجور با طراحی خاصش برتری ظاهری و داخلی دارد ولی از نظر کیفیت متریال آریون بهتر است. امکانات هر دو خودرو مناسب است ولی گرنجور تنوع بیشتری دارد. نقطه قوت تویوتا آریون عملکرد فنی است. با وجود پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری که خیلی خوب با گیربکس 6 دنده اتومات هماهنگ است، هم در شتاب گیری و هم در مصرف سوخت عملکرد بهتری نسبت به تویوتا اریون دارد. در مجموع باید تویوتا آریون را از نظر فنی خودروی بهتری نسبت به گرنجور دانست، هر چند طراحی و آپشن‌های آن به اندازه گرنجور جذاب نیست.‌

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو آزرا گرنجور، ویژگی‌ها و آپشن‌های آن در بازار ایران پرداختیم. این خودرو طرفداران زیادی را از زمان اولین عرضه‌اش به خود جلب کرد.  گرنجور به واسطه طراحی جذاب و لوکس و عملکرد فنی مناسب، با وجود محدودیت در تعداد نسخه‌های موجود هنوز هم بازار دست دوم مناسبی دارد و محبوب است. به دلیل کارکرده بودن بهتر است قبل از خرید با تمام خصوصیات این سدان کره‎ای آشنا شوید.  

درخواست سریع کارشناس خودرو