برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم

آزرا از سری محصولات پر سابقه ساخت کمپانی هیوندای است که نسل‌های متفاوتی دارد. در بازار ایران نسل چهارم، پنجم و ششم حضور دارند که هر کدام دارای نسخه‌های مختلف با شرایط و آپشن‌های متفاوت هستند. نسل ششم در تعداد محدودی وارد کشور ایران شد و گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به خودروهای قدرتمند و لوکس است.
0 تومان
i h

 

آزرا از سری محصولات پر سابقه ساخت کمپانی هیوندای است که نسل‌های متفاوتی دارد. در بازار ایران نسل چهارم، پنجم و ششم حضور دارند که هر کدام دارای نسخه‌های مختلف با شرایط و آپشن‌های متفاوت هستند. نسل ششم در تعداد محدودی وارد کشور ایران شد و گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به خودروهای قدرتمند و لوکس است. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  آزرا نسل ششم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو آزرا نسل ششم

کمپانی هیوندای (Hyundai) بزرگ ترین کمپانی زنجیره‌ای کره جنوبی است که  در حال حاضر هیوندای موتور جایگاه سوم خودروسازان بزرگ جهان را به اسم خود ثبت‌کرده است. حضور این برند در ایران نیز از اوایل دهه 90 میلادی شروع شد و همچنان نیز همکاری این برند با نمایندگی‌های مختلف ادامه دارد.  هیوندای آزرا  در مجموع 6 نسل دارد که تنها سه نسل آخر آن را در بازار ایران پیدا می‌کنید.

نسل اول و دوم این خودرو، در واقع همان نسل دوم و سوم میتسوبیشی دبونر (Debonair) بودند که هیوندای آن‌ها را تحت برند خود عرضه می‌کرد؛ اما از نسل سوم به ‌بعد استقلال پیدا کرد و رنگ و لعابی لوکس به خود گرفت تا بتواند با خودروهای با کیفیت و پر قدرت ژاپنی به رقابت بپردازد. این سه نسل به ایران راه نیافت. نسل چهارم که سدانی نیمه لوکس می‌باشد در 2006 وارد کشور شد و با شرایط خوب و قیمت مناسبش فروش خیلی خوبی را تجربه کرد. نسل پنجم نیز در 2012 وارد شد و با ظاهر جذابش بازار خوبی داشت. واردات این خودروها به دلیل وضع قوانین ممنوعیت واردات خودرهای لوکس از سال 2014 متوقف شد.

نسل ششم

با وجود اینکه آزرا نسل پنجم نسخه 2.4 لیتری هم داشت ولی با وجود قوانین ممنوعیت و... آسان موتور اقدامی به واردات این نسخه نکرد و سال‌ها در واردات سری محصولات آزرا وقفه افتاد.  درسال 2016 نسل جدید آزرا با کد IG معرفی و در سال 2017 روانه بازار کره جنوبی شد. این نسل خیلی زود یعنی در  2018 منحصرا توسط شرکت کرمان موتور پس از وقفه‌ای که ایجادشده بود، وارد کشور شد. با وجود شرایط مطلوب آزرای جدید، به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در ایران، نسخه‌های وارداتی خیلی دیر از گمرک مرخص شدند و به این ترتیب درخشش آن به اندازه نسل‌های قبل نبود و حتی پس از چند سال خودروهای صفر کیلومتر آن موجود هستند. این خودرو در ایران به اسم نسخه GDI نیز معروف است که دلیل آن پیشرانه مجهز به سیستم تزریق سوخت مستقیم (GDI) می‌باشد.

 

بررسی ویژگی‌های خودرو  آزرا نسل ششم

 

امکانات و تجهیزات خودرو آزرا نسل ششم

معمولا محصولات هیوندای از مبداهای مختلف با سفارشات متنوعی وارد کشور ایران شدند و به همین دلیل آپشن‌های مختلفی داشتند. در مورد نسل ششم که وارداتش به صورت انحصاری توسط کرمان موتور انجام گرفت، در تمامی نسخه‌های موجود در بازار ایران سطح امکانات مشابه است. آزرا GDI نسبت به رقبای اروپایی‌اش سطح پایین‌تری در امکانات دارد اما باز هم از گزینه‌های خوب و مجهز در بازار ایران است.

از آپشن‌های اضافه‌شده به نسل ششم می‌توان به درب صندوق ‌بار برقی و هوشمند، دوربین 360 درجه و قابلیت انتخاب حالت رانندگی (Drive Mode) اشاره کرد. این خودرو موفق شده است تا در سال 2017، نمره 92.5  از 100 را در تست ایمنی موسسه Kncap کره جنوبی کسب کند. این ایمنی توسط ۹کیسه هوا،  سیستم هشدار در هنگام ترمز(ESS) ، سیستم پایداری الکترونیکی(ESC) ، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی(HAC) ، سامانه مدیریت پایداری(VSM) تامین می‌شود.

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی را به صورت دسته‌بندی جهت کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم مشاهده می‌کنید:

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

آزرا GDI

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک – 6 دنده جلو

سیستم آینه ها

آینه عقب الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب – آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی دارای گرمکن -    مموری آینه   

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن‌ها -  سنسور فشار باد تایر   - سیستم تعلیق  DOUBLE WISHBONE 

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل ABS– کنترل کشش EBD– کنترل پایداری ESP– ترمز پارک برقی - اتوهلد -  رانندگی 3 حالته (نرمال - اکو - اسپرت)

سیستم شیشه ها

تنظیم برقی تمام پنجره‌ها -   دارای پرده برقی عقب -

شیشه بالابر آنتی‌ترپ  -

شیشه دودی -  پرده جانبی عقب

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 8  اینفینیتی- ساب بوفر – آمپلی فایر مجزا -  هندزفری - چنجر 6 تایی - تیوتر – قابلیت پشتیبانی از  Bluetooth - USB - CD - AUX - Apple CarPlay/Android Auto

سیستم مولتی مدیا

دارای نمایشگر 8 اینچی لمسی   – دوربین عقب و جانبی – دوربین 360 درجه –نویگیشن - نمایشگر 4.2 اینچی صفحه کیلومتر

کیسه هوا

مجهز به 9 کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای راننده و سرنشین جلو – ایربگ زانویی راننده – پرده‌ای – جانبی جلو و عقب

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتومات دوگانه همراه با دریچه تهویه عقب – سیستم کنترل کیفیت هوای AQS–  سنسور رطوبت

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های ال ای دی - دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها   -  چراغ‌های دید در روز     – چراغ بدرقه و خوش آمدگویی -  تنظیم برقی ارتفاع نور

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED   به همراه مه شکن

سیستم صندلی های جلو

تنظیم صندلی راننده با 14 حالت برقی – تنظیم گودی کمر برقی راننده همراه با مموری – تنظیم 4 حالته برقی سرنشین کناری – دارای گرمکن و سردکن  – روکش چرم – خروجی 12 ولت -  پشت سری‌های فعال در هنگام تصادف    

سیستم صندلی های عقب

دارای روکش چرم - دارای پشت سری فعال – کنسول تاشو عقب – مجهز به ایزوفیکس صندلی – دارای گرمکن – دسترسی به صندوق

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل و ترمز کمکی – توزیع نیرو ترمز - اتوهلد  -  مدیریت پایداری خودرو (VSM)

سیستمهای کمک رانندگی

مجهز به سنسور پارک جلو و عقب - دارای کروز کنترل   – ورود و استارت بدون کلید – حالت رانندگی  3 حالته (نرمال - اکو - اسپرت)

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی برقی حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان  4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی – دارای دکمه‌های کنترلی و مموری یکپارچه – روکش چرم – مجهز به گرمکن

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم کلید هوشمند – استارت و ورود بدون کلید - دارای سیستم ضد سرقت  ایموبلایزر 

سیستم سقف

سانروف دار

 

مشخصات فنی این خودرو

معمولا محصولات هیوندای در نسخه‌های پر قدرت با عملکرد مناسبی تولید می‌شوند اما همانطور که قبلا هم گفتیم به دلیل محدودیت‌های واردات ایران نمی‌توان نسخه‌های خوب آن را از سال 2014 وارد کرد و در نتیجه نسخه‌ای که از نسل ششم در ایران موجود است قدرت فنی بالایی ندارد و حتی نسبت به نسل‌های گذشته هم عملکرد فنی آن افت‌کرده و لذت رانندگی‌اش کمتر است.

 این خودرو با یک پیشرانه ۴ سیلندر خطیتنفس طبیعی GDI  به حجم ۲۳۵۹ سی سی به ایران آمد. این موتور توانایی تولید ۱۸۸ اسب بخار و حداکثر ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور را دارد و با یک جعبه دنده ۶ سرعته قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. حداکثر سرعت 213 کیلومتر در ساعت گزارش می‌شود و شتاب صفر تا 100 9.7 ثانیه است که تفاوتی حدودا 1.5 ثانیه‌ای با نسل قبل دارد.بررسی پیشرانه هیوندای آزرا نشان از خوب و پر نفس بودن آن را دارد اما وزن حدود ۱۵۵۶ کیلوگرمی تا حدودی عملکرد موتور را کاهش می دهد. البته با توجه به کارشناسی خودرو آزرا  نسل ششم مصرف سوخت مدل GDI کمتر و حدودا 8.3 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی می‌باشد.

سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب خودرو خیلی خوب ضربات ناشی از دست اندازها را خنثی‌نموده و هیچگونه تکان آزار دهنده‌ای (حتی لرزش‌های کوچک که در نسل‌های قدیمی دیده میشد) برای سرنشینان نخواهد داشت. در جدول زیر اطلاعاتی درباره عملکرد و سیستم فنی این نسخه‌ مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات فنی

آزرا  GDI

کلاس اتومبیل

D Segment

حجم موتور

2359 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

تنفس موتور

تنفس طبیعی

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

188 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

241 نیوتن در 4000 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

78.33 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتور با سیستم پاشش سوخت مستقیم GDI

ظرفیت باک

70 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک  – 6  دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی با پره های خنک شونده

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

کمک فنرهای جلو و عقب

کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع

حداکثر سرعت

213 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

9.7   ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

8.3 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 5

 کارشناسی خودرو هیوندای آزرا نسل ششم از لحاظ فنی

کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

از تفاوت‌های اصلی‌ای که بین نسل‌های مختلف هیوندای آزرا وجود دارد، طراحی خارجی است. در سه نسل اول که به ایران راه نیافت طراحی قدیمی و کاملا کلاسیک بود ولی از نسل چهارم ظاهر خودرو به سمت لوکس شدن حرکت کرد. نسل پنجم با استفاده از خطوط و طراحی اغراق‌آمیز ظاهری تجملاتی داشت ولی در نسل ششم در عین سادگی زیبایی را شاهد هستیم و طراحی معقول و دور از اغراق است.

نسل ششم

با توجه به کارشناسی خودرو آزرا  نسل ششم گرافیک جدید چراغ‌ها ظاهری تپل تر به نمای جلو می‌دهد. این چراغ‌ها کشیده هستند و در قابی حدودا فرورفته جای می‌گیرند. جلو پنجره بر خلاف نسل پیشین به شکل ذوزنقه سنتی هیوندای درآمده و بیشتر ظاهری لوکس دارد تا اسپرت. این جلو پنجره‌ی بزرگ آرم هیوندای و پلاک را در خود جای می‌دهد. دوطرف سپر دو چراغ چسبیده به هم با طراحی خاص و کشیده تعبیه شدند و خطوط و برجستگی‌های ایجادشده در کاپوت و بین چراغ‌ها، نما را خیلی قشنگ‌تر می‌کنند.

در نمای جانب  سایز رینگ‌ها بزرگ‌تر از نسل قبل گزارش می‌شود و به 19 اینچ می‌رسد. طراحی خطوط جانبی نیز به گونه‌ای است که به دور از ایجاد زوایای تند، نمایی لوکس را برای این سدان کره‌ای رقم می‌زنند. نمای عقب اما دستخوش تغییرات ویژه‌ای شده‌است.

گرافیک چراغ‌های عقب کاملا متفاوت است  و شکلی افقی دارد ولی هنوز از قسمت بالا توسط نواری قرمز به هم متصل شده‌اند. گرافیک چراغ‌ها مشابه نسخه فیس لیفت داج چارجر نسل هفتم است. بین نوار و برآمدگی صندوق آرم هیوندای به چشم می‌خورد و پایین نوار اسم آزرا به زیبایی نوشته‌شده است. پلاک خودرو در قسمت فرورفته بالای سپر نصب می‌شود و اطراف آن دو مه شکن باریک و بلند قرار دارند. زیر مه شکن‌ها سر لوله‌های اگزوز که کشیده هستند ظاهر را اسپرت‌تر می‌کند.  به طور کلی طراحی بخش عقب خودرو تا حدودی خشن‌بوده و از تناسب با فرم لوکس بخش‌های دیگر خودرو دورشده است.

 

مشخصات ظاهری

آزرا  GDI

نوع بدنه

سدان لوکس متوسط

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل ششم (IG)

وزن خالص

1556 کیلوگرم

طول

4930 میلی متر

عرض

1865 میلی متر

ارتفاع

1470  میلی متر

فاصله محورها

2845 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

245/40R19

 

 کارشناسی خودرو هیوندای آزرا نسل ششم

نسل ششم آزرا و کارشناسی ظاهری آن

 

کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم  از نظر طراحی داخلی

مطابق  کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم  نمای داخلی نیز بی آلایش‌تر از نسل پنجم است ولی در کل طراح کابین این خودرو در مقایسه با نسل پیشین نه تنها با بهبود ذوق طراحی مواجه‌بوده است بلکه انتقال حس لوکس‌گرایی در آن به مراتب بیشتر از نمای داخلی نسل پنجم است. کیفیت ساخت متریال و مونتاژ در این خودرو بسیار بالا می‌باشد. به جای استفاده از تریم دو رنگ و .. نیز کرمان موتور استفاده از تریم تک رنگ مشکی را ترجیح داده‌است که جذابیت را بالا می‌برد.

داشبورد از دو بخش جداگانه تشکیل می‌شود و شیب ملایمی دارد.  در مرکز صفحه نمایشی لمسی قرار می‌گیرد که جایگذاری آن نامتقارن است تا دسترسی راننده به آن راحت تر باشد. در بخش زیری دریچه‌های مستطیلی افقی جای گرفتند و زیر آن‌ها دکمه‌های مربوط به سیستم تهویه مطبوع به سادگی و در عین حال زیبایی کنار هم چیده شده‌اند.

فرمان خودرو 4 شاخه و مجهز به دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و کنترل سرعت است. پنل کیلومتر شمار تغییر ساختاری زیادی ندارد و نور پردازی آن ساده‌تر است. در کابین جادار این خودرو از حداکثر فضا استفاده‌شده و سرنشینان احساس راحتی در آن خواهند داشت. نسل ششم آزرا پلتفرم مشترکی با سوناتا LF و اپتیما JF دارد و به همین دلیل نیز فاصله محوری آزرا اختلاف ناچیزی در مقایسه با برادران کوچکترش دارد.در مجموع کابین این خودرو با توجه به قرار گرفتن در رده خودروهای لوکس، زیبا و مجلل طراحی‌شده و سرنشینان از فضای کافی در دو بخش عقب و جلو برخوردار هستند.

 

 طراحی داخلی هیوندای آزرا نسل ششم

بررسی کابین نشل ششم آزرا

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو آزرا  نسل ششم  به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با هیوندای آزراGDI   آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • استفاده از پیشرانه GDI
  • مصرف سوخت کمتر
  • ایمنی بالا
  • کیفیت ساخت مناسب
  • طراحی خارجی و داخلی دل‌نشین و زیبا

معایب:

  • واردات محدود
  • امکانات کمتر نسبت به رقبای هم رده
  • عرضه نامناسب
  • حضور در محدوده قیمتی رقبای آلمانی

 

 

آزرا نسل ششم بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. محصولات هیوندای آزرا در سه نسل و 4 نسخه در ایران موجود است که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی دارند.  نسل آخر به دلیل منع واردات خودرو با مشکلات متعددی وارد ایران شد. این خودرو در ایران با ضعیف‌ترین موتور موجود با بالاترین قیمت ممکن ارائه‌‌شده و به همین دلیل نتوانست فروشی که توقع می‌رفت را تجربه کند. این خودرو بسیار زیبا است و امکانات رفاهی خوبی دارد ولی ارزش خرید آن کمتر است.

در خرید آزرا GDI مشکلاتی که در خرید خودروهای کارکرده را شاهد هستیم نخواهید داشت چرا که به دلیل عرضه با وقفه اگر مدل‌های صفر کیلومتر را در بازار پیدا نکنید حتما مدل‌های مشابه نو و صفر کیلومتر را پیدا خواهید کرد و این‌ چنین از سلامت بخش‌های مختف به خصوص سیستم فنی اطمینان خواهید داشت.

 

 

 کارشناسی خودرو هیوندای آزرا نسل ششم

بهترین کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم

 

رقیبان خودرو آزرا نسل ششم

طبق کارشناسی خودرو آزرا  نسل ششم  رقبای اصلی هیوندای آزرا در بازار جهانی، خودروهایی نظیر تویوتا آوالون و نیسان ماکسیما هستند که نمونه‌های بروز آن‌ها در بازار ایران حضور ندارد. در ایران بیشتر خودروهایی مانند رنو تلیسمان، فولکس واگن پاسات و کیا اپتیما 2018 به عنوان رقیبان آزرا نسل ششم محسوب می‌شوند.

فولکس واگن پاسات ساخت آلمان است. ظاهر آزرا جذابیت بیشتری دارد ولی از نظر ایمنی، آپشن و شتاب فولکس واگن پاسات عملکرد بهتری دارد. نسل ششم هیوندای آزرا از نظر طراحی و معیارهای لوکس بودنِ درون کابین بهتر از فولکس‌واگن پاسات است. آزرا پیشرانه 2.4 لیتری دارد ولی قدرت تولیدی‌اش در حد همان پیشرانه 1.8 لیری فولکس است و جعبه دنده آن 6 سرعته است. با مصرف سوخت کمتر فولکس، احتمالا تنها قیمت بالای آن است که ممکن است خریداران را از خرید آن منصرف کند.

کیا ایپتیما از لحاظ امکانات و طراحی کابین با آزرا در یک سطح قرار می‌گیرند و ظاهر هر دو مناسب است. در عملکرد فنی، پیشرانه و سیستم کیا اپتیما قوی‌تر است و در انتخاب بین این خودرو جدا از عملکرد فنی بیشتر سلیقه افراد حائز اهمیت است.

رنو تلیسمان واردات و عرضه بهتری از آزرا 2018 داشت. ظاهر هردو مدرن و جذاب است ولی از لحاظ طراحی کابین نسل ششم آزرا بهتر است. توان فنی هردو خوب است و اختلاف آن‌ها قابل چشم پوشی است اما سطح امکانات رنو تلیسمان از آزرا بالاتر است.

 کارشناسی خودرو هیوندای آزرا نسل ششم

آزرا گرنجور نسل ششم

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم و آپشن‌های آن در بازار ایران پرداختیم. این خودرو علی رغم فروش نسبتا کم، شرایط خیلی خوبی دارد و برای علاقه‌مندان به خودروهای لوکس گزینه مناسبی می‌باشد و می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. بهتر است قبل خرید با تمام ویژگی‌های آن و رقبایش آشنا شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

 

آزرا از سری محصولات پر سابقه ساخت کمپانی هیوندای است که نسل‌های متفاوتی دارد. در بازار ایران نسل چهارم، پنجم و ششم حضور دارند که هر کدام دارای نسخه‌های مختلف با شرایط و آپشن‌های متفاوت هستند. نسل ششم در تعداد محدودی وارد کشور ایران شد و گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به خودروهای قدرتمند و لوکس است. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  آزرا نسل ششم در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو آزرا نسل ششم

کمپانی هیوندای (Hyundai) بزرگ ترین کمپانی زنجیره‌ای کره جنوبی است که  در حال حاضر هیوندای موتور جایگاه سوم خودروسازان بزرگ جهان را به اسم خود ثبت‌کرده است. حضور این برند در ایران نیز از اوایل دهه 90 میلادی شروع شد و همچنان نیز همکاری این برند با نمایندگی‌های مختلف ادامه دارد.  هیوندای آزرا  در مجموع 6 نسل دارد که تنها سه نسل آخر آن را در بازار ایران پیدا می‌کنید.

نسل اول و دوم این خودرو، در واقع همان نسل دوم و سوم میتسوبیشی دبونر (Debonair) بودند که هیوندای آن‌ها را تحت برند خود عرضه می‌کرد؛ اما از نسل سوم به ‌بعد استقلال پیدا کرد و رنگ و لعابی لوکس به خود گرفت تا بتواند با خودروهای با کیفیت و پر قدرت ژاپنی به رقابت بپردازد. این سه نسل به ایران راه نیافت. نسل چهارم که سدانی نیمه لوکس می‌باشد در 2006 وارد کشور شد و با شرایط خوب و قیمت مناسبش فروش خیلی خوبی را تجربه کرد. نسل پنجم نیز در 2012 وارد شد و با ظاهر جذابش بازار خوبی داشت. واردات این خودروها به دلیل وضع قوانین ممنوعیت واردات خودرهای لوکس از سال 2014 متوقف شد.

نسل ششم

با وجود اینکه آزرا نسل پنجم نسخه 2.4 لیتری هم داشت ولی با وجود قوانین ممنوعیت و... آسان موتور اقدامی به واردات این نسخه نکرد و سال‌ها در واردات سری محصولات آزرا وقفه افتاد.  درسال 2016 نسل جدید آزرا با کد IG معرفی و در سال 2017 روانه بازار کره جنوبی شد. این نسل خیلی زود یعنی در  2018 منحصرا توسط شرکت کرمان موتور پس از وقفه‌ای که ایجادشده بود، وارد کشور شد. با وجود شرایط مطلوب آزرای جدید، به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در ایران، نسخه‌های وارداتی خیلی دیر از گمرک مرخص شدند و به این ترتیب درخشش آن به اندازه نسل‌های قبل نبود و حتی پس از چند سال خودروهای صفر کیلومتر آن موجود هستند. این خودرو در ایران به اسم نسخه GDI نیز معروف است که دلیل آن پیشرانه مجهز به سیستم تزریق سوخت مستقیم (GDI) می‌باشد.

 

بررسی ویژگی‌های خودرو  آزرا نسل ششم

 

امکانات و تجهیزات خودرو آزرا نسل ششم

معمولا محصولات هیوندای از مبداهای مختلف با سفارشات متنوعی وارد کشور ایران شدند و به همین دلیل آپشن‌های مختلفی داشتند. در مورد نسل ششم که وارداتش به صورت انحصاری توسط کرمان موتور انجام گرفت، در تمامی نسخه‌های موجود در بازار ایران سطح امکانات مشابه است. آزرا GDI نسبت به رقبای اروپایی‌اش سطح پایین‌تری در امکانات دارد اما باز هم از گزینه‌های خوب و مجهز در بازار ایران است.

از آپشن‌های اضافه‌شده به نسل ششم می‌توان به درب صندوق ‌بار برقی و هوشمند، دوربین 360 درجه و قابلیت انتخاب حالت رانندگی (Drive Mode) اشاره کرد. این خودرو موفق شده است تا در سال 2017، نمره 92.5  از 100 را در تست ایمنی موسسه Kncap کره جنوبی کسب کند. این ایمنی توسط ۹کیسه هوا،  سیستم هشدار در هنگام ترمز(ESS) ، سیستم پایداری الکترونیکی(ESC) ، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی(HAC) ، سامانه مدیریت پایداری(VSM) تامین می‌شود.

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی را به صورت دسته‌بندی جهت کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم مشاهده می‌کنید:

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

آزرا GDI

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک – 6 دنده جلو

سیستم آینه ها

آینه عقب الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب – آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی دارای گرمکن -    مموری آینه   

سنسورهای پیش فعال

مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن‌ها -  سنسور فشار باد تایر   - سیستم تعلیق  DOUBLE WISHBONE 

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل ABS– کنترل کشش EBD– کنترل پایداری ESP– ترمز پارک برقی - اتوهلد -  رانندگی 3 حالته (نرمال - اکو - اسپرت)

سیستم شیشه ها

تنظیم برقی تمام پنجره‌ها -   دارای پرده برقی عقب -

شیشه بالابر آنتی‌ترپ  -

شیشه دودی -  پرده جانبی عقب

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 8  اینفینیتی- ساب بوفر – آمپلی فایر مجزا -  هندزفری - چنجر 6 تایی - تیوتر – قابلیت پشتیبانی از  Bluetooth - USB - CD - AUX - Apple CarPlay/Android Auto

سیستم مولتی مدیا

دارای نمایشگر 8 اینچی لمسی   – دوربین عقب و جانبی – دوربین 360 درجه –نویگیشن - نمایشگر 4.2 اینچی صفحه کیلومتر

کیسه هوا

مجهز به 9 کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای راننده و سرنشین جلو – ایربگ زانویی راننده – پرده‌ای – جانبی جلو و عقب

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتومات دوگانه همراه با دریچه تهویه عقب – سیستم کنترل کیفیت هوای AQS–  سنسور رطوبت

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های ال ای دی - دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها   -  چراغ‌های دید در روز     – چراغ بدرقه و خوش آمدگویی -  تنظیم برقی ارتفاع نور

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED   به همراه مه شکن

سیستم صندلی های جلو

تنظیم صندلی راننده با 14 حالت برقی – تنظیم گودی کمر برقی راننده همراه با مموری – تنظیم 4 حالته برقی سرنشین کناری – دارای گرمکن و سردکن  – روکش چرم – خروجی 12 ولت -  پشت سری‌های فعال در هنگام تصادف    

سیستم صندلی های عقب

دارای روکش چرم - دارای پشت سری فعال – کنسول تاشو عقب – مجهز به ایزوفیکس صندلی – دارای گرمکن – دسترسی به صندوق

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل و ترمز کمکی – توزیع نیرو ترمز - اتوهلد  -  مدیریت پایداری خودرو (VSM)

سیستمهای کمک رانندگی

مجهز به سنسور پارک جلو و عقب - دارای کروز کنترل   – ورود و استارت بدون کلید – حالت رانندگی  3 حالته (نرمال - اکو - اسپرت)

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی برقی حساس به سرعت

نوع غربیلک

فرمان  4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی – دارای دکمه‌های کنترلی و مموری یکپارچه – روکش چرم – مجهز به گرمکن

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

دارای سیستم کلید هوشمند – استارت و ورود بدون کلید - دارای سیستم ضد سرقت  ایموبلایزر 

سیستم سقف

سانروف دار

 

مشخصات فنی این خودرو

معمولا محصولات هیوندای در نسخه‌های پر قدرت با عملکرد مناسبی تولید می‌شوند اما همانطور که قبلا هم گفتیم به دلیل محدودیت‌های واردات ایران نمی‌توان نسخه‌های خوب آن را از سال 2014 وارد کرد و در نتیجه نسخه‌ای که از نسل ششم در ایران موجود است قدرت فنی بالایی ندارد و حتی نسبت به نسل‌های گذشته هم عملکرد فنی آن افت‌کرده و لذت رانندگی‌اش کمتر است.

 این خودرو با یک پیشرانه ۴ سیلندر خطیتنفس طبیعی GDI  به حجم ۲۳۵۹ سی سی به ایران آمد. این موتور توانایی تولید ۱۸۸ اسب بخار و حداکثر ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور را دارد و با یک جعبه دنده ۶ سرعته قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. حداکثر سرعت 213 کیلومتر در ساعت گزارش می‌شود و شتاب صفر تا 100 9.7 ثانیه است که تفاوتی حدودا 1.5 ثانیه‌ای با نسل قبل دارد.بررسی پیشرانه هیوندای آزرا نشان از خوب و پر نفس بودن آن را دارد اما وزن حدود ۱۵۵۶ کیلوگرمی تا حدودی عملکرد موتور را کاهش می دهد. البته با توجه به کارشناسی خودرو آزرا  نسل ششم مصرف سوخت مدل GDI کمتر و حدودا 8.3 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی می‌باشد.

سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب خودرو خیلی خوب ضربات ناشی از دست اندازها را خنثی‌نموده و هیچگونه تکان آزار دهنده‌ای (حتی لرزش‌های کوچک که در نسل‌های قدیمی دیده میشد) برای سرنشینان نخواهد داشت. در جدول زیر اطلاعاتی درباره عملکرد و سیستم فنی این نسخه‌ مشاهده می‌کنید.

 

مشخصات فنی

آزرا  GDI

کلاس اتومبیل

D Segment

حجم موتور

2359 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

تنفس موتور

تنفس طبیعی

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

188 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

241 نیوتن در 4000 دور در دقیقه

توان خروجی حجمی

(اسب بخار بر لیتر)

78.33 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتور با سیستم پاشش سوخت مستقیم GDI

ظرفیت باک

70 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک  – 6  دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی با پره های خنک شونده

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

کمک فنرهای جلو و عقب

کمک فنرهای گازی به همراه سیستم تنظیم ارتفاع

حداکثر سرعت

213 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

9.7   ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

8.3 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 5

 کارشناسی خودرو هیوندای آزرا نسل ششم از لحاظ فنی

کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

از تفاوت‌های اصلی‌ای که بین نسل‌های مختلف هیوندای آزرا وجود دارد، طراحی خارجی است. در سه نسل اول که به ایران راه نیافت طراحی قدیمی و کاملا کلاسیک بود ولی از نسل چهارم ظاهر خودرو به سمت لوکس شدن حرکت کرد. نسل پنجم با استفاده از خطوط و طراحی اغراق‌آمیز ظاهری تجملاتی داشت ولی در نسل ششم در عین سادگی زیبایی را شاهد هستیم و طراحی معقول و دور از اغراق است.

نسل ششم

با توجه به کارشناسی خودرو آزرا  نسل ششم گرافیک جدید چراغ‌ها ظاهری تپل تر به نمای جلو می‌دهد. این چراغ‌ها کشیده هستند و در قابی حدودا فرورفته جای می‌گیرند. جلو پنجره بر خلاف نسل پیشین به شکل ذوزنقه سنتی هیوندای درآمده و بیشتر ظاهری لوکس دارد تا اسپرت. این جلو پنجره‌ی بزرگ آرم هیوندای و پلاک را در خود جای می‌دهد. دوطرف سپر دو چراغ چسبیده به هم با طراحی خاص و کشیده تعبیه شدند و خطوط و برجستگی‌های ایجادشده در کاپوت و بین چراغ‌ها، نما را خیلی قشنگ‌تر می‌کنند.

در نمای جانب  سایز رینگ‌ها بزرگ‌تر از نسل قبل گزارش می‌شود و به 19 اینچ می‌رسد. طراحی خطوط جانبی نیز به گونه‌ای است که به دور از ایجاد زوایای تند، نمایی لوکس را برای این سدان کره‌ای رقم می‌زنند. نمای عقب اما دستخوش تغییرات ویژه‌ای شده‌است.

گرافیک چراغ‌های عقب کاملا متفاوت است  و شکلی افقی دارد ولی هنوز از قسمت بالا توسط نواری قرمز به هم متصل شده‌اند. گرافیک چراغ‌ها مشابه نسخه فیس لیفت داج چارجر نسل هفتم است. بین نوار و برآمدگی صندوق آرم هیوندای به چشم می‌خورد و پایین نوار اسم آزرا به زیبایی نوشته‌شده است. پلاک خودرو در قسمت فرورفته بالای سپر نصب می‌شود و اطراف آن دو مه شکن باریک و بلند قرار دارند. زیر مه شکن‌ها سر لوله‌های اگزوز که کشیده هستند ظاهر را اسپرت‌تر می‌کند.  به طور کلی طراحی بخش عقب خودرو تا حدودی خشن‌بوده و از تناسب با فرم لوکس بخش‌های دیگر خودرو دورشده است.

 

مشخصات ظاهری

آزرا  GDI

نوع بدنه

سدان لوکس متوسط

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل ششم (IG)

وزن خالص

1556 کیلوگرم

طول

4930 میلی متر

عرض

1865 میلی متر

ارتفاع

1470  میلی متر

فاصله محورها

2845 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

245/40R19

 

 کارشناسی خودرو هیوندای آزرا نسل ششم

نسل ششم آزرا و کارشناسی ظاهری آن

 

کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم  از نظر طراحی داخلی

مطابق  کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم  نمای داخلی نیز بی آلایش‌تر از نسل پنجم است ولی در کل طراح کابین این خودرو در مقایسه با نسل پیشین نه تنها با بهبود ذوق طراحی مواجه‌بوده است بلکه انتقال حس لوکس‌گرایی در آن به مراتب بیشتر از نمای داخلی نسل پنجم است. کیفیت ساخت متریال و مونتاژ در این خودرو بسیار بالا می‌باشد. به جای استفاده از تریم دو رنگ و .. نیز کرمان موتور استفاده از تریم تک رنگ مشکی را ترجیح داده‌است که جذابیت را بالا می‌برد.

داشبورد از دو بخش جداگانه تشکیل می‌شود و شیب ملایمی دارد.  در مرکز صفحه نمایشی لمسی قرار می‌گیرد که جایگذاری آن نامتقارن است تا دسترسی راننده به آن راحت تر باشد. در بخش زیری دریچه‌های مستطیلی افقی جای گرفتند و زیر آن‌ها دکمه‌های مربوط به سیستم تهویه مطبوع به سادگی و در عین حال زیبایی کنار هم چیده شده‌اند.

فرمان خودرو 4 شاخه و مجهز به دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و کنترل سرعت است. پنل کیلومتر شمار تغییر ساختاری زیادی ندارد و نور پردازی آن ساده‌تر است. در کابین جادار این خودرو از حداکثر فضا استفاده‌شده و سرنشینان احساس راحتی در آن خواهند داشت. نسل ششم آزرا پلتفرم مشترکی با سوناتا LF و اپتیما JF دارد و به همین دلیل نیز فاصله محوری آزرا اختلاف ناچیزی در مقایسه با برادران کوچکترش دارد.در مجموع کابین این خودرو با توجه به قرار گرفتن در رده خودروهای لوکس، زیبا و مجلل طراحی‌شده و سرنشینان از فضای کافی در دو بخش عقب و جلو برخوردار هستند.

 

 طراحی داخلی هیوندای آزرا نسل ششم

بررسی کابین نشل ششم آزرا

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو آزرا  نسل ششم  به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با هیوندای آزراGDI   آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • استفاده از پیشرانه GDI
  • مصرف سوخت کمتر
  • ایمنی بالا
  • کیفیت ساخت مناسب
  • طراحی خارجی و داخلی دل‌نشین و زیبا

معایب:

  • واردات محدود
  • امکانات کمتر نسبت به رقبای هم رده
  • عرضه نامناسب
  • حضور در محدوده قیمتی رقبای آلمانی

 

 

آزرا نسل ششم بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید. محصولات هیوندای آزرا در سه نسل و 4 نسخه در ایران موجود است که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی دارند.  نسل آخر به دلیل منع واردات خودرو با مشکلات متعددی وارد ایران شد. این خودرو در ایران با ضعیف‌ترین موتور موجود با بالاترین قیمت ممکن ارائه‌‌شده و به همین دلیل نتوانست فروشی که توقع می‌رفت را تجربه کند. این خودرو بسیار زیبا است و امکانات رفاهی خوبی دارد ولی ارزش خرید آن کمتر است.

در خرید آزرا GDI مشکلاتی که در خرید خودروهای کارکرده را شاهد هستیم نخواهید داشت چرا که به دلیل عرضه با وقفه اگر مدل‌های صفر کیلومتر را در بازار پیدا نکنید حتما مدل‌های مشابه نو و صفر کیلومتر را پیدا خواهید کرد و این‌ چنین از سلامت بخش‌های مختف به خصوص سیستم فنی اطمینان خواهید داشت.

 

 

 کارشناسی خودرو هیوندای آزرا نسل ششم

بهترین کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم

 

رقیبان خودرو آزرا نسل ششم

طبق کارشناسی خودرو آزرا  نسل ششم  رقبای اصلی هیوندای آزرا در بازار جهانی، خودروهایی نظیر تویوتا آوالون و نیسان ماکسیما هستند که نمونه‌های بروز آن‌ها در بازار ایران حضور ندارد. در ایران بیشتر خودروهایی مانند رنو تلیسمان، فولکس واگن پاسات و کیا اپتیما 2018 به عنوان رقیبان آزرا نسل ششم محسوب می‌شوند.

فولکس واگن پاسات ساخت آلمان است. ظاهر آزرا جذابیت بیشتری دارد ولی از نظر ایمنی، آپشن و شتاب فولکس واگن پاسات عملکرد بهتری دارد. نسل ششم هیوندای آزرا از نظر طراحی و معیارهای لوکس بودنِ درون کابین بهتر از فولکس‌واگن پاسات است. آزرا پیشرانه 2.4 لیتری دارد ولی قدرت تولیدی‌اش در حد همان پیشرانه 1.8 لیری فولکس است و جعبه دنده آن 6 سرعته است. با مصرف سوخت کمتر فولکس، احتمالا تنها قیمت بالای آن است که ممکن است خریداران را از خرید آن منصرف کند.

کیا ایپتیما از لحاظ امکانات و طراحی کابین با آزرا در یک سطح قرار می‌گیرند و ظاهر هر دو مناسب است. در عملکرد فنی، پیشرانه و سیستم کیا اپتیما قوی‌تر است و در انتخاب بین این خودرو جدا از عملکرد فنی بیشتر سلیقه افراد حائز اهمیت است.

رنو تلیسمان واردات و عرضه بهتری از آزرا 2018 داشت. ظاهر هردو مدرن و جذاب است ولی از لحاظ طراحی کابین نسل ششم آزرا بهتر است. توان فنی هردو خوب است و اختلاف آن‌ها قابل چشم پوشی است اما سطح امکانات رنو تلیسمان از آزرا بالاتر است.

 کارشناسی خودرو هیوندای آزرا نسل ششم

آزرا گرنجور نسل ششم

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو آزرا نسل ششم و آپشن‌های آن در بازار ایران پرداختیم. این خودرو علی رغم فروش نسبتا کم، شرایط خیلی خوبی دارد و برای علاقه‌مندان به خودروهای لوکس گزینه مناسبی می‌باشد و می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. بهتر است قبل خرید با تمام ویژگی‌های آن و رقبایش آشنا شوید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

درخواست سریع کارشناس خودرو