برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

آموزش کار با دیاگ و موارد استفاده آن

امروزه رشد صنعت خودرو با یک ضرورت انکارناپذیر رو به روست و آن لزوم همگانی بخش های خدمات و پشتیبانی خودرو با تحولات صنعت خودروسازی است. چرا که در سالیان اخیر صنعت خودرو در کشور ما شاهد تحولات چشمگیری بوده است و هم اکنون تولیدات خودروسازان داخلی علاوه بر کمیت و میزان تولید از نظر کیفیت و تکنولوژی ساخت نیز رشد قابل ملاحظه یافتند
0 تومان

کار با دیاگ و موارد استفاده آن

 

امروزه رشد صنعت خودرو با یک ضرورت انکارناپذیر رو به روست و آن لزوم همگانی بخش های خدمات و پشتیبانی خودرو با تحولات صنعت خودروسازی است. چرا که در سالیان اخیر صنعت خودرو در کشور ما شاهد تحولات چشمگیری بوده است و هم اکنون تولیدات خودروسازان داخلی علاوه بر کمیت و میزان تولید از نظر کیفیت و تکنولوژی ساخت نیز رشد قابل ملاحظه یافتند

 به طور مثال تغییر تولیدات خودروسازان از سیستم های کاربراتوری به سیستم های هوشمند سوخت رسانی انژکتوری موجب تحول در شیوه های تعمییر وعیب‌یابی این خودروها گردیده است و در واقع هوشمندسازی و پررنگ تر شدن مولفه های الکترونیکی و نرم‌افزاری یعنی تولد گستره جدیدی از نیازها و ضرورت ها در بخش تعمیرگاهی کشور که رویارویی با این مسائل جدید دانش و امکانات متناسب را می طلبد.

دیگر تمام خودروهای امروزی از سیستم انژکتور استفاده می کنند مجهز به یک کامپیوتر داخلی هستند که وظیفه ثبت و ضبط عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی خودرو را بر عهده دارند

 

تفاوت ها و مزیت های سیستم سوخت رسانی انژکتوری نسبت به سیستم سوخت رسانی کاربراتوری

سیستم سوخت رسانی انژکتوری و سیستم سوخت رسانی کاربراتوری

 

 ● توزیع سوخت به اندازه لازم به کلیه سیلندها

به علت اینکه در سیستم های کاربراتوری، کاربراتور در وسط مانیفولد هوای ورودی قرار دارد سوخت به طور یکنواخت به همه سیلندرها نمی رسد. ولی در سیستم های انژکتوری سوخت لازم برای هر سیلندر به طور مجزا توسط سوزن های انژکتور پشت سوپاپ ورودی آماده تحویل است در ضمن در سیستم انژکتوری مشکل تغلیظ سوخت در داخل سیلندر وجود ندارد.

  • خام سوزی کمتر در سیستم انژکتوری (آلودگی کمتر)

 به علت آنکه ارسال سوخت اندازه گیری می شود و بسته به شرایط مختلف کارکرد موتور به سیلندر ها ارسال می گردد گازهای خروجی (CO-HC-NOX)به حداقل می رسد.

  • راندمان حجمی موتور زیادتر است:

 در سیستم‌های کاربراتور گلوگاه ونتوری باعث می شود هوا به خوبی وارد کاربراتور نشود، اما در سیستم انژکتوری هوا به مقدار لازم موجود است.

  • ارتفاع کوتاه تر موتور:

 به علت حذف کاربراتور ارتفاع موتور کوتاه تر شده است.

  • نیاز به سیستم کنترل حرارت مانیفولد نمی باشد:

 در سیستم کاربراتوری به علت سردی هوا، سوخت ورودی به سیلندر داخل مانیفولد به خوبی با هوا ترکیب نمی شود و به صورت بخار به داخل مانیفولد می چسبد و باعث بد روشن شدن خودرو می شود.

 ● قدرت شتاب گیری خودروهای انژکتور زیادتر است:

 در سیستم های انژکتوری سوخت همیشه به صورت اتمیزه پشت سوپاپ ورودی فراهم است و آوانس به موقع و دقیق باعث بالا رفتن قدرت شتاب گیری می شود.

 ● مصرف کمتر و بهینه سوخت در سیستم انژکتوری:

 در سیستم انژکتوری به علت اندازه گیری دقیق و مداوم کلیه شرایط محیطی و قطع سوخت پاشی در حالت خودگردان موتور، داغ شدن موتور یا در سرعت نهایی، مصرف سوخت به اندازه چشمگیری کاهش می یابد.

 ● عمر بیشتر موتور:

 تنظیم دقیق و مداوم آوانس جرقه زنی و تنظیم کارکرد موتور به طور دائم در سیستم انژکتوری ،عمر قطعات داخلی موتور را بالا می‌برند.

  • قابلیت استارت بهتر در هوای سرد در سیستم انژکتوری:

در سیستم انژکتوری مقدار دقیق سوخت مطابق درجه حرارت موتور و سرعت استارت مشخص گردیده و امکان استارت سریع فراهم آمده است و مشکلات سیستم کاربراتوری از قبیل روشن نشدن استارت های کند و متعدد و فلوت کردن را برطرف کرده است.

  • فشار هوا یا دمای محیط در مقدار سوخت موثر نمی باشد

 

باید بدانیم!

 در سیستم انژکتوری که امروز در نسل جدید اتومبیل ها به کار رفته است تمام قطعات مکانیکی و برقی خودرو هماهنگ با هم در یک مجموعه کار می کنند و به آنها قطعات الکترومکانیک می گویند.

 فرمانده و تصمیم گیرنده اصلی دراین مجموعه، کامپیوتری به نام  ای سی یو که در واقع واحد کنترل کننده الکترونیکی سیستم می باشد.

 سنسورها Sensors)) یا حسگرها به قطعاتی گفته می‌شود که شرایط کارکرد موتور را به ECU اطلاع می دهند. بدین ترتیب که آنها پس از اندازه گیری پارامترهای فیزیکی اطلاعات خود را به جریان الکتریکی تبدیل کرده و به ECU ارسال می‌کنند.

 عملگرها (فرمانبرها) قطعاتی هستند که از ایسیو فرمان می گیرند و هر کدام وظیفه خاص خود را انجام وام می دهند.

 

واحد کنترل الکترونیکی ECU

واحد کنترل الکترونیکی ECU

 

ECUبه کار رفته در خودروها در واقع یک میکرو کنترلر است که از قبل برای اطلاعاتی که سنسور ها به آن ارسال می کنند برنامه نویسی شده است تا بر اساس اطلاعات دریافتی و پس از تجزیه و تحلیل آنها و مطابقت با دستوراتی که در برنامه قرار داده شده است فرامین  لازم را به عمل گر ها بدهد

 ECUدارای دو حافظه است :

حافظه دائم:

به قسمتی از حافظه ECUگفته می شود که محل قرارگیری جدولی است که بر اساس آن ECU شرایط لازم جهت راه اندازی موتور را به دست می‌آورد. با قطع برق خودرو( باز شدن باتری) اطلاعات این قسمت از بین نمی رود، این قسمت توسط کارخانه سازنده برنامه ریزی شده قابل تغییر نیست.

 حافظه موقت:

 به قسمتی از حافظه ECU گفته می‌شود که توسط حافظه دائم راه اندازی می شود. کلیه خطاهای سیستم در حافظه موقت ثبت می شود، این خطا ها به صورت دائم یا به صورت موقت و لحظه ای ثبت می شوند. با قطع برق خودرو بیش از ۱۵ دقیقه اطلاعات این قسمت پاک می شود. در صورت پاک شدن این قسمت از حافظه ECU خودرو دچار معایب از قبیل ریپ زدن و خاموش شدن بدون دلیل در هنگام رها کردن پدال گاز و تعویض دنده یا هنگام شتاب گیری می شود.

 نکات

 خطاهای دائمی  و خطاهای لحظه یا موقت را میتوان در قسمت دیدن خطاها در دستگاه دیاگ مشاهده کرد. اگر خطایاعیب موجود در سیستم مدت زمان کوتاهی داشته باشد این خطا ها به صورت لحظه‌ای ولی اگر خطا یا عیب دائم باشد به صورت دائمی نشان داده می شود. برای رفع خطا ها باید خودرو را خاموش و در حالت سوئیچ باز قرار دهیم و خطاها را از حافظه موقعیت ECUپاک کنیم

 در خودروهای با ECU–SL96کدهای خطا به دو صورت خطا های کنونی و خطا های ذخیره شده در حافظه موقت ECUضبط می‌شود. به این صورت یا خطاهای کنونی همان خطاهای هستند که در لحظه آزمایش روی موتور خودرو وجود دارند و چنانچه عیب مورد نظر از روی موتور خودرو رفع شود خود به خود از حافظه ECUحذف می‌شوند اما خطا های ذخیره شده به خطاهایی اطلاق می شود که در داخل حافظه ECUذخیره شده است که بعد از رفع عیب بایستی آن خطا ها را از روی حافظه ECU پاک کرد .

در خودروهای با ECU – S2000 اگر خطا ها به صورت لحظه‌ای باشد با پاک کردن خطا ها از حافظه موقت پاک می شود. ولی اگر خطا ها به صورت دائمی باشند ابتدا باید رفع عیب از قطعه مورد نظر انجام می گیرد آنگاه خطا از حافظه ECU پاک شود. برای این کار ابتدا اتصالات را از نظر وزن و محکم بودن، تمیز بودن و سولفات نبودن کانکتورها بررسی می‌کنیم در صورت نداشتن عیب های ذکر شده قطعه خراب است و باید تعویض شود، سپس خطا را از حافظه ECU پاک می کنیم. بعد از پاک کردن خطا ها از حافظه ECUخودرو را روشن کرده دوباره صفحه نمایش کد خطا ها را بازبینی می کنیم تا از پاک شدن خطاها مطمئن شویم.

 بعد از پاک کردن حافظه باید عمل تجدید حافظه را انجام دهیم به همین منظور ابتداکلید خود را داخل سوئیچ کرده به مدت 10ثانیه به حالت بسته نگه داریم سپس ده ثانیه سوئیچ را باز می گذاریم و بعد بدون گاز دادن استارت میزنیم. بعد ۱۰ ثانیه خودرو را بدون گاز دادن درجا نگه می داریم با اجرای دستورات فوق عمل تجدید حافظه انجام می‌شود.

ECU اطلاعات مورد نیاز خود را برای تنظیم مدت زمان تداوم جرقه، پاشش سوخت و آوانس جرقه را از سنسور ها دریافت و بعد از پردازش برای کنترل مقادیر عملگر ها مورد استفاده قرار می دهد.

 

 در زمان باز بودن سوئیچ یا روشن بودن اتومبیل هیچگاه کانکتور ایسیو را جدا ننمایید

 

باید بدانیم !

دیاگرام ارتباط سنسورها و عملگرها با ECU

سنسور ECU   →  رله  →  عملگر

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم انژکتور

اجزای تشکیل دهنده سیستم انژکتور

 

الف) واحد کنترل الکترونیک موتورECU و سنسورها

ب) سیستم جرقه زنی

ج)سیستم سوخت رسانی

د)سیستم هوارسانی

 

 

واحد کنترل الکترونیک موتورECU و سنسورها

اجزای تشکیل دهنده این مجموعه عبارتند از:

1)   ECU 

2)   سنسور دور موتور و موقعیت میل لنگ

3)    سنسور موقعیت میل سوپاپ

4)    سنسور موقعیت زاویه دریچه گاز )پتانسیومتر دریچه گاز (

5)   سنسور ضربه

6)   سنسور دمای مایع خنک کننده موتور

7)    سنسور اکسیژن

8)    سنسور سرعت خودرو

9)    رله دوبل

10)   چراغ اخطار

11)   گرمکن دریچه گاز

12)  پتانسیومتر CO

 

ECU :

جدول زیر نشان دهنده انواع ECU بر روی اتومبیل های مختلف است

ردیف

نوع ECU

نوع خودرو

تعداد پایه

تعداد کانکتور

1

MM8P

پژوپارس، سمند، زانتیا

35

1

2

SL96

سمند، پژوپارس، پژو405، پیکان، پژوRD

55

1

3

S2000

پژو206، پژوپارس، سمند، پژو405، پیکان، پژوRD، پراید

112

3

4

BOSH

زانتیا1800،پارس ELX

88

1

5

BOSH

زانتیا 2000

55

1

6

Bosh

پژو206(تیپ5و6)

پژو 206SD آریان

112

3

 

 

نکات:

از روی برچسب نصب شده روی انواع ECU ها می توان به مطالب زیر پی برد.

1)   ECU(SL96) با برچسب ها بی رنگ مورد استفاده در خودرو های سمند، پژو پارس، و پژو ۴۰۵

2)   ECU(SL96) با برچسب صورتی رنگ مورد استفاده در خودروهای پژو RD

3)   ECU(SL96) با برچسب سبز رنگ مورد استفاده در خودرو پیکان

4)   ECU(S2000) با مشخصات فنی بر روی برچسب نشان دهنده مدل و تیپ خودرو های زیر می باشد:

 

                   پژو206 تیپ یک(معمولی) Home:Sagem S2000-35                      

        پژو206 تیپ 2 و 3 (مالتی پلکس) Home:Sagem S2000-3F or 3E           

 سمند، پژوپارس، پژو405 (بایونیت فن)  Sagem S2000-10                                 

   سمند، پژوپارس، پزو405(بدون یونیت فن) Sagem S2000-10LC                             

                              پیکان و پژو RDSagem S2000-11                                  

                                           پراید  JCAE S2000                                         

 

 

5)   ECU(Bosh) با مشخصات فنی بر روی برچسب، نشان دهنده مدل و تیپ خودروهای زیر می باشد.

                                         پژو206 تیپ 5 و 6 Boshe ME 7.4.4:             

                                          پژو 206 SD آریان Bosh ME 7.4.5:               

                                       زانتیا 1800 و پارس (ELX)   Bosh MP 7.3:                 

                                                   زانتیا 2000      Bosh MP 5.2:            

 

بررسی خودرو با دیاگ فواید بسیاری دارد که حین خرید خودرو حتما باید به آن توجه کنید،علاوه بر بدنه یک خودرو که حائز اهمیت است بحث فنی یک خودرو هم به اندازه بدنه آن اهمیت دارد.دیاگ زبان خودرو می باشد که ما می توانیم از طریق آن به بسیاری از معایب خودرو پی ببریم. مواردی همچون موتور خودرو، گیربکس خودرو، ایربک ها و برق خودرو.درواقع توسط اطلاعتی که سنسورهای موجود در قطعات گفته شده به مغز خودرو یا همان ECU  ارسال می کنند ما را از وضعیت خودرو آگاه می سازند.علاوه بر این، در خودرو ها از طریق دیاگ می توان مسافت پیموده شده خودرو را بررسی کنیم که امر مهمی در حین خرید یک خودرو می باشد.

ااتصال دستگاه دیاگ در خودرو ها توسط رابطی به نام OBD که در اکثر خودرو ها داخل خودرو می باشد انجام می گیرد

 

محل پرت OBD 

محل پرت OBD

 

 

معایب ریمپ

از بزرگترین معایب ریمپ حذف سنسور اکسیژن خودرو و همچنین حذف سنسور دمای آب خودرو می باشد.

این امر منجر به دوده گرفتن تاج پیستون و همچنین شمع ها شده که مصرف سوخت خودرو را بالا می برد.

   علاوه بر خواندن کدهای خطا، دستگاههای دیاگ دارای قابلیت هایی همچون؛

انجام و تغییرات تنظیمات یونیت کنترل(از قبیل تعریف کلید جدید برای خودرو، کد گذاری یونیت های متصل دیگر و ....)

تعداد و گستره عملیات فوق به نوع و نرم افزار کنترل یونیت و همینطور پوشش برنامه دیاگ(که توسط شرکت سازنده تعریف می شود ) متفاوت است.

قبل از خرید موارد زیر را رعایت کنید

پیش از خریدن دستگاه دیاگ لازم است بسته به نوع خودروهایی که در حوضه کاری و تخصص شماست دستگاه مدنطر را خریداری کنید.قیمت این دستگاه ها متناسب با مدل و کارایی آنها متفاوت می باشد. برخی از این دستگاه ها ثابت می باشند و توسط کابل به خودرو متصل می شود و برخی دستگاه ها ی دیاگ پروتابل یا همان متحرک بوده که می توان آن را حمل کرد.

 دستگاه دیاگ پروتابل در واقع یک سخت افزار می باشد که دارای صفحه لمسی نهایت تا7 اینچ و کابل اتصال آن، که برای افراد با خدمات امداد سیار و کارشناسان خودرو مناسب و قابل حمل است.

برنامه های موجود در دستگاه دیاگ بسته به نیاز شما متفاوت است؛ مثلا به چه کمپانی هایی نیازمند هستید؟ آیا خودرو های ایرانی نیاز شما را برطرف می کند یا به کمپانی های خارجی هم نیاز دارید.؟ یا مثلا آیا به برنامه پاک کردن خطا در دستگاه خود نیاز دارید یا خواندن خطا نیاز شما را برطرف می کند؟ آیا به برنامه ریمپ نیاز دارید یا خیر؟ اینها مواردی هستند که در تعیین قیمت دستگاه و رفع نیاز شما از اهمیت بالایی برخوردار است .

بهتر است جهت خریداری به افراد و شرکت های معتبر که دارای خدمات پس از فروش هستند و آپدیت دستگاه شمارا انجام می دهند مراجعه شود تا خیالتان راحت باشد وخدایی نکرده متحمل ضرر و زیان نگردید. 

 

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

کار با دیاگ و موارد استفاده آن

 

امروزه رشد صنعت خودرو با یک ضرورت انکارناپذیر رو به روست و آن لزوم همگانی بخش های خدمات و پشتیبانی خودرو با تحولات صنعت خودروسازی است. چرا که در سالیان اخیر صنعت خودرو در کشور ما شاهد تحولات چشمگیری بوده است و هم اکنون تولیدات خودروسازان داخلی علاوه بر کمیت و میزان تولید از نظر کیفیت و تکنولوژی ساخت نیز رشد قابل ملاحظه یافتند

 به طور مثال تغییر تولیدات خودروسازان از سیستم های کاربراتوری به سیستم های هوشمند سوخت رسانی انژکتوری موجب تحول در شیوه های تعمییر وعیب‌یابی این خودروها گردیده است و در واقع هوشمندسازی و پررنگ تر شدن مولفه های الکترونیکی و نرم‌افزاری یعنی تولد گستره جدیدی از نیازها و ضرورت ها در بخش تعمیرگاهی کشور که رویارویی با این مسائل جدید دانش و امکانات متناسب را می طلبد.

دیگر تمام خودروهای امروزی از سیستم انژکتور استفاده می کنند مجهز به یک کامپیوتر داخلی هستند که وظیفه ثبت و ضبط عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی خودرو را بر عهده دارند

 

تفاوت ها و مزیت های سیستم سوخت رسانی انژکتوری نسبت به سیستم سوخت رسانی کاربراتوری

سیستم سوخت رسانی انژکتوری و سیستم سوخت رسانی کاربراتوری

 

 ● توزیع سوخت به اندازه لازم به کلیه سیلندها

به علت اینکه در سیستم های کاربراتوری، کاربراتور در وسط مانیفولد هوای ورودی قرار دارد سوخت به طور یکنواخت به همه سیلندرها نمی رسد. ولی در سیستم های انژکتوری سوخت لازم برای هر سیلندر به طور مجزا توسط سوزن های انژکتور پشت سوپاپ ورودی آماده تحویل است در ضمن در سیستم انژکتوری مشکل تغلیظ سوخت در داخل سیلندر وجود ندارد.

  • خام سوزی کمتر در سیستم انژکتوری (آلودگی کمتر)

 به علت آنکه ارسال سوخت اندازه گیری می شود و بسته به شرایط مختلف کارکرد موتور به سیلندر ها ارسال می گردد گازهای خروجی (CO-HC-NOX)به حداقل می رسد.

  • راندمان حجمی موتور زیادتر است:

 در سیستم‌های کاربراتور گلوگاه ونتوری باعث می شود هوا به خوبی وارد کاربراتور نشود، اما در سیستم انژکتوری هوا به مقدار لازم موجود است.

  • ارتفاع کوتاه تر موتور:

 به علت حذف کاربراتور ارتفاع موتور کوتاه تر شده است.

  • نیاز به سیستم کنترل حرارت مانیفولد نمی باشد:

 در سیستم کاربراتوری به علت سردی هوا، سوخت ورودی به سیلندر داخل مانیفولد به خوبی با هوا ترکیب نمی شود و به صورت بخار به داخل مانیفولد می چسبد و باعث بد روشن شدن خودرو می شود.

 ● قدرت شتاب گیری خودروهای انژکتور زیادتر است:

 در سیستم های انژکتوری سوخت همیشه به صورت اتمیزه پشت سوپاپ ورودی فراهم است و آوانس به موقع و دقیق باعث بالا رفتن قدرت شتاب گیری می شود.

 ● مصرف کمتر و بهینه سوخت در سیستم انژکتوری:

 در سیستم انژکتوری به علت اندازه گیری دقیق و مداوم کلیه شرایط محیطی و قطع سوخت پاشی در حالت خودگردان موتور، داغ شدن موتور یا در سرعت نهایی، مصرف سوخت به اندازه چشمگیری کاهش می یابد.

 ● عمر بیشتر موتور:

 تنظیم دقیق و مداوم آوانس جرقه زنی و تنظیم کارکرد موتور به طور دائم در سیستم انژکتوری ،عمر قطعات داخلی موتور را بالا می‌برند.

  • قابلیت استارت بهتر در هوای سرد در سیستم انژکتوری:

در سیستم انژکتوری مقدار دقیق سوخت مطابق درجه حرارت موتور و سرعت استارت مشخص گردیده و امکان استارت سریع فراهم آمده است و مشکلات سیستم کاربراتوری از قبیل روشن نشدن استارت های کند و متعدد و فلوت کردن را برطرف کرده است.

  • فشار هوا یا دمای محیط در مقدار سوخت موثر نمی باشد

 

باید بدانیم!

 در سیستم انژکتوری که امروز در نسل جدید اتومبیل ها به کار رفته است تمام قطعات مکانیکی و برقی خودرو هماهنگ با هم در یک مجموعه کار می کنند و به آنها قطعات الکترومکانیک می گویند.

 فرمانده و تصمیم گیرنده اصلی دراین مجموعه، کامپیوتری به نام  ای سی یو که در واقع واحد کنترل کننده الکترونیکی سیستم می باشد.

 سنسورها Sensors)) یا حسگرها به قطعاتی گفته می‌شود که شرایط کارکرد موتور را به ECU اطلاع می دهند. بدین ترتیب که آنها پس از اندازه گیری پارامترهای فیزیکی اطلاعات خود را به جریان الکتریکی تبدیل کرده و به ECU ارسال می‌کنند.

 عملگرها (فرمانبرها) قطعاتی هستند که از ایسیو فرمان می گیرند و هر کدام وظیفه خاص خود را انجام وام می دهند.

 

واحد کنترل الکترونیکی ECU

واحد کنترل الکترونیکی ECU

 

ECUبه کار رفته در خودروها در واقع یک میکرو کنترلر است که از قبل برای اطلاعاتی که سنسور ها به آن ارسال می کنند برنامه نویسی شده است تا بر اساس اطلاعات دریافتی و پس از تجزیه و تحلیل آنها و مطابقت با دستوراتی که در برنامه قرار داده شده است فرامین  لازم را به عمل گر ها بدهد

 ECUدارای دو حافظه است :

حافظه دائم:

به قسمتی از حافظه ECUگفته می شود که محل قرارگیری جدولی است که بر اساس آن ECU شرایط لازم جهت راه اندازی موتور را به دست می‌آورد. با قطع برق خودرو( باز شدن باتری) اطلاعات این قسمت از بین نمی رود، این قسمت توسط کارخانه سازنده برنامه ریزی شده قابل تغییر نیست.

 حافظه موقت:

 به قسمتی از حافظه ECU گفته می‌شود که توسط حافظه دائم راه اندازی می شود. کلیه خطاهای سیستم در حافظه موقت ثبت می شود، این خطا ها به صورت دائم یا به صورت موقت و لحظه ای ثبت می شوند. با قطع برق خودرو بیش از ۱۵ دقیقه اطلاعات این قسمت پاک می شود. در صورت پاک شدن این قسمت از حافظه ECU خودرو دچار معایب از قبیل ریپ زدن و خاموش شدن بدون دلیل در هنگام رها کردن پدال گاز و تعویض دنده یا هنگام شتاب گیری می شود.

 نکات

 خطاهای دائمی  و خطاهای لحظه یا موقت را میتوان در قسمت دیدن خطاها در دستگاه دیاگ مشاهده کرد. اگر خطایاعیب موجود در سیستم مدت زمان کوتاهی داشته باشد این خطا ها به صورت لحظه‌ای ولی اگر خطا یا عیب دائم باشد به صورت دائمی نشان داده می شود. برای رفع خطا ها باید خودرو را خاموش و در حالت سوئیچ باز قرار دهیم و خطاها را از حافظه موقعیت ECUپاک کنیم

 در خودروهای با ECU–SL96کدهای خطا به دو صورت خطا های کنونی و خطا های ذخیره شده در حافظه موقت ECUضبط می‌شود. به این صورت یا خطاهای کنونی همان خطاهای هستند که در لحظه آزمایش روی موتور خودرو وجود دارند و چنانچه عیب مورد نظر از روی موتور خودرو رفع شود خود به خود از حافظه ECUحذف می‌شوند اما خطا های ذخیره شده به خطاهایی اطلاق می شود که در داخل حافظه ECUذخیره شده است که بعد از رفع عیب بایستی آن خطا ها را از روی حافظه ECU پاک کرد .

در خودروهای با ECU – S2000 اگر خطا ها به صورت لحظه‌ای باشد با پاک کردن خطا ها از حافظه موقت پاک می شود. ولی اگر خطا ها به صورت دائمی باشند ابتدا باید رفع عیب از قطعه مورد نظر انجام می گیرد آنگاه خطا از حافظه ECU پاک شود. برای این کار ابتدا اتصالات را از نظر وزن و محکم بودن، تمیز بودن و سولفات نبودن کانکتورها بررسی می‌کنیم در صورت نداشتن عیب های ذکر شده قطعه خراب است و باید تعویض شود، سپس خطا را از حافظه ECU پاک می کنیم. بعد از پاک کردن خطا ها از حافظه ECUخودرو را روشن کرده دوباره صفحه نمایش کد خطا ها را بازبینی می کنیم تا از پاک شدن خطاها مطمئن شویم.

 بعد از پاک کردن حافظه باید عمل تجدید حافظه را انجام دهیم به همین منظور ابتداکلید خود را داخل سوئیچ کرده به مدت 10ثانیه به حالت بسته نگه داریم سپس ده ثانیه سوئیچ را باز می گذاریم و بعد بدون گاز دادن استارت میزنیم. بعد ۱۰ ثانیه خودرو را بدون گاز دادن درجا نگه می داریم با اجرای دستورات فوق عمل تجدید حافظه انجام می‌شود.

ECU اطلاعات مورد نیاز خود را برای تنظیم مدت زمان تداوم جرقه، پاشش سوخت و آوانس جرقه را از سنسور ها دریافت و بعد از پردازش برای کنترل مقادیر عملگر ها مورد استفاده قرار می دهد.

 

 در زمان باز بودن سوئیچ یا روشن بودن اتومبیل هیچگاه کانکتور ایسیو را جدا ننمایید

 

باید بدانیم !

دیاگرام ارتباط سنسورها و عملگرها با ECU

سنسور ECU   →  رله  →  عملگر

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم انژکتور

اجزای تشکیل دهنده سیستم انژکتور

 

الف) واحد کنترل الکترونیک موتورECU و سنسورها

ب) سیستم جرقه زنی

ج)سیستم سوخت رسانی

د)سیستم هوارسانی

 

 

واحد کنترل الکترونیک موتورECU و سنسورها

اجزای تشکیل دهنده این مجموعه عبارتند از:

1)   ECU 

2)   سنسور دور موتور و موقعیت میل لنگ

3)    سنسور موقعیت میل سوپاپ

4)    سنسور موقعیت زاویه دریچه گاز )پتانسیومتر دریچه گاز (

5)   سنسور ضربه

6)   سنسور دمای مایع خنک کننده موتور

7)    سنسور اکسیژن

8)    سنسور سرعت خودرو

9)    رله دوبل

10)   چراغ اخطار

11)   گرمکن دریچه گاز

12)  پتانسیومتر CO

 

ECU :

جدول زیر نشان دهنده انواع ECU بر روی اتومبیل های مختلف است

ردیف

نوع ECU

نوع خودرو

تعداد پایه

تعداد کانکتور

1

MM8P

پژوپارس، سمند، زانتیا

35

1

2

SL96

سمند، پژوپارس، پژو405، پیکان، پژوRD

55

1

3

S2000

پژو206، پژوپارس، سمند، پژو405، پیکان، پژوRD، پراید

112

3

4

BOSH

زانتیا1800،پارس ELX

88

1

5

BOSH

زانتیا 2000

55

1

6

Bosh

پژو206(تیپ5و6)

پژو 206SD آریان

112

3

 

 

نکات:

از روی برچسب نصب شده روی انواع ECU ها می توان به مطالب زیر پی برد.

1)   ECU(SL96) با برچسب ها بی رنگ مورد استفاده در خودرو های سمند، پژو پارس، و پژو ۴۰۵

2)   ECU(SL96) با برچسب صورتی رنگ مورد استفاده در خودروهای پژو RD

3)   ECU(SL96) با برچسب سبز رنگ مورد استفاده در خودرو پیکان

4)   ECU(S2000) با مشخصات فنی بر روی برچسب نشان دهنده مدل و تیپ خودرو های زیر می باشد:

 

                   پژو206 تیپ یک(معمولی) Home:Sagem S2000-35                      

        پژو206 تیپ 2 و 3 (مالتی پلکس) Home:Sagem S2000-3F or 3E           

 سمند، پژوپارس، پژو405 (بایونیت فن)  Sagem S2000-10                                 

   سمند، پژوپارس، پزو405(بدون یونیت فن) Sagem S2000-10LC                             

                              پیکان و پژو RDSagem S2000-11                                  

                                           پراید  JCAE S2000                                         

 

 

5)   ECU(Bosh) با مشخصات فنی بر روی برچسب، نشان دهنده مدل و تیپ خودروهای زیر می باشد.

                                         پژو206 تیپ 5 و 6 Boshe ME 7.4.4:             

                                          پژو 206 SD آریان Bosh ME 7.4.5:               

                                       زانتیا 1800 و پارس (ELX)   Bosh MP 7.3:                 

                                                   زانتیا 2000      Bosh MP 5.2:            

 

بررسی خودرو با دیاگ فواید بسیاری دارد که حین خرید خودرو حتما باید به آن توجه کنید،علاوه بر بدنه یک خودرو که حائز اهمیت است بحث فنی یک خودرو هم به اندازه بدنه آن اهمیت دارد.دیاگ زبان خودرو می باشد که ما می توانیم از طریق آن به بسیاری از معایب خودرو پی ببریم. مواردی همچون موتور خودرو، گیربکس خودرو، ایربک ها و برق خودرو.درواقع توسط اطلاعتی که سنسورهای موجود در قطعات گفته شده به مغز خودرو یا همان ECU  ارسال می کنند ما را از وضعیت خودرو آگاه می سازند.علاوه بر این، در خودرو ها از طریق دیاگ می توان مسافت پیموده شده خودرو را بررسی کنیم که امر مهمی در حین خرید یک خودرو می باشد.

ااتصال دستگاه دیاگ در خودرو ها توسط رابطی به نام OBD که در اکثر خودرو ها داخل خودرو می باشد انجام می گیرد

 

محل پرت OBD 

محل پرت OBD

 

 

معایب ریمپ

از بزرگترین معایب ریمپ حذف سنسور اکسیژن خودرو و همچنین حذف سنسور دمای آب خودرو می باشد.

این امر منجر به دوده گرفتن تاج پیستون و همچنین شمع ها شده که مصرف سوخت خودرو را بالا می برد.

   علاوه بر خواندن کدهای خطا، دستگاههای دیاگ دارای قابلیت هایی همچون؛

انجام و تغییرات تنظیمات یونیت کنترل(از قبیل تعریف کلید جدید برای خودرو، کد گذاری یونیت های متصل دیگر و ....)

تعداد و گستره عملیات فوق به نوع و نرم افزار کنترل یونیت و همینطور پوشش برنامه دیاگ(که توسط شرکت سازنده تعریف می شود ) متفاوت است.

قبل از خرید موارد زیر را رعایت کنید

پیش از خریدن دستگاه دیاگ لازم است بسته به نوع خودروهایی که در حوضه کاری و تخصص شماست دستگاه مدنطر را خریداری کنید.قیمت این دستگاه ها متناسب با مدل و کارایی آنها متفاوت می باشد. برخی از این دستگاه ها ثابت می باشند و توسط کابل به خودرو متصل می شود و برخی دستگاه ها ی دیاگ پروتابل یا همان متحرک بوده که می توان آن را حمل کرد.

 دستگاه دیاگ پروتابل در واقع یک سخت افزار می باشد که دارای صفحه لمسی نهایت تا7 اینچ و کابل اتصال آن، که برای افراد با خدمات امداد سیار و کارشناسان خودرو مناسب و قابل حمل است.

برنامه های موجود در دستگاه دیاگ بسته به نیاز شما متفاوت است؛ مثلا به چه کمپانی هایی نیازمند هستید؟ آیا خودرو های ایرانی نیاز شما را برطرف می کند یا به کمپانی های خارجی هم نیاز دارید.؟ یا مثلا آیا به برنامه پاک کردن خطا در دستگاه خود نیاز دارید یا خواندن خطا نیاز شما را برطرف می کند؟ آیا به برنامه ریمپ نیاز دارید یا خیر؟ اینها مواردی هستند که در تعیین قیمت دستگاه و رفع نیاز شما از اهمیت بالایی برخوردار است .

بهتر است جهت خریداری به افراد و شرکت های معتبر که دارای خدمات پس از فروش هستند و آپدیت دستگاه شمارا انجام می دهند مراجعه شود تا خیالتان راحت باشد وخدایی نکرده متحمل ضرر و زیان نگردید. 

 

درخواست سریع کارشناس خودرو