برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی با تمام جزئیات

سوزوکی ویتارا از کراس اوورهای شناخته‌شده و محبوب در ایران می‌باشد. این خودرو سال‌هاست در ایران هم به صورت وارداتی و هم مونتاژ به فروش رسیده‌است. نسخه‌های وارداتی ویتارا از سال 1385 توسط ایران خودرو وارد بازار شد. استقبال مردم از این خودرو خیلی مناسب بود و در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.
0 تومان
i h

سوزوکی ویتارا از کراس اوورهای شناخته‌شده و محبوب در ایران می‌باشد. این خودرو سال‌هاست در ایران هم به صورت وارداتی و هم مونتاژ به فروش رسیده‌است. نسخه‌های وارداتی ویتارا  از سال 1385 توسط ایران خودرو وارد بازار شد. استقبال مردم از این خودرو خیلی مناسب بود و در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  

سوزوکی موتور کورپوریشن، شرکت خودروسازی ژاپنی است که خودروهای چهارچرخ محرک، خودروهای همه‌جارو، موتورسیکلت‌ها، ویلچرها و دامنه گسترده‌ای از موتورهایدرون‌سوز را تولید می‌کند. این شرکت در سال 1909 تاسیس‌شده است و در این سال‌ها مسیر طولانی را در راه پیشرفت طی کرده‌است. شرکت سوزوکی در سال ۲۰۰۳ مقام اول تولیدخودروهای کوچک ژاپن را از آن خود کرد. در حال حاضر این خودروسازی یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌ها از لحاظ تیراژ تولید می‌باشد و محصولاتش را در کشورهای مختلف به فروش می‌رساند.

سوزوکی گرند ویتارا

گرند ویتارا از محصولات شاسی بلند سوزوکی است که از سال 1988 به خط تولید آن پیوست. این خودرو تاکنون در 4 نسل مختلف در نسخه‌های دو درب و چهار درب به بازار جهانی عرضه‌شده است. در واقع خودروی گرند ویتارا و ویتارا با هم تفاوت دارند. ویتارا کراس اووری شهری با ابعاد جمع و جور است که در سال‌های 1988 تا 1998 به تولید می‌رسد. در سال 2015 سوزوکی مدلی احیاشده طراحی کرد و آن را گرند ویتارا نامید. 

نسل اول خودرو تا سال 2006 تولید میشد و نسل دوم، با طراحی به روزتر از سال 2005 به خط تولید پیوست. در ایران از کلیه این مجموعه تنها نسل سوم محصول در بازار وجود دارد که معمولا به آن سوزوکی ویتارا می‌گویند. این خودرو ابتدا توسط ایران خودرو تنها در نسخه‌های 5 درب به صورت وارداتی عرضه شد و پس از استقبال خوب مردم ایران خودرو از سال 1388 شروع به مونتاژ آن کرد و نسخه‌ای فیس لیفت از آن نیز در سال‌های بعد عرضه شد. 

در این مقاله به بررسی انواع وارداتی سوزوکی خواهیم پرداخت. خودروهای وارداتی که در سال‌های اول وارد شدند پیشرانه‌ای 2 لیتری دارند. ظاهر آن‌ها عامه پسند است و شرایط قابل قبولی از نظر کیفیت دارند. 

 

کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی

بررسی ویژگی‌های خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  

 

امکانات و تجهیزات خودرو خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  

ویتارای وارداتی از نظر امکاناتی نسبت به سال عرضه‌اش وضعیت قابل قبولی دارد. در این بخش امکانات رفاهی نسخه‌هایی را بررسی می‌کنیم که به صورت رسمی وارد ایران شدند اما لازم است بدانید نسخه‌هایی نیز به صورت غیر رسمی وارد شدند که از لحاظ امکاناتی تنوع بیشتری دارد و  حین خرید به این مورد هم دقت داشته‌باشید.

ایمنی سوزوکی گرند ویتارا در سال 2007 توسط موسسه Euro Ncap تستشده و این خودرو، 4 ستاره از مجموع 5 ستاره ممکن را کسبکرده است. این ایمنی توسط سیستم ترمز‌ ضد قفل و توزیع الکتریکی ترمز، کمربندهای پیش‌کشنده، هشداردهنده دنده عقب و ... تامین می‌شود.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  و انواع تیپ‌های آن مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

سوزوکی ویتارا وارداتی  

نوع جعبه دنده

اتوماتیک    4 دنده جلو

سیستم آینه ها

آينههاي جانبي برقي با گرمكن

سنسورهای پیش فعال

هشداردهنده دنده عقب

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستمتوزیع نیروی ترمز (EBD)

سیستم شیشه ها

شيشه بالابر برقي جلو و عقب - شيشه رنگي سبز

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 7 اسپیکر  قابلیت پشتیبانی از راديو/ سي دي / MP3 / بلوتوث

سیستم مولتی مدیا

دارای مانیتور لمسی

کیسه هوا

مجموعا 2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری 

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع  اتومات

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو  هالوژن - دارای مه شکن - تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل اتاق

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های عقب دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم برقی چهار حالته با كليد تنظيم روي كنسول صندلی راننده و 4 حالته صندلی سرنشین کناری  ماساژور صندلي راننده دارای روکش چرمی - تكيه گاه دست راننده و سرنشين با قابليت تنظيم

سیستم صندلی های عقب 

دارای روکش چرم ​ 

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

4 چرخ دیسک دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستمهای کمک رانندگی

دارای کروز کنترل - سنسور دنده عقب

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی هیدرولیک

نوع غربیلک

فرمان 3 شاخه مجهز به دکمه‌های کنترلی دارای روکش چرم 

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

سيستم ضد سرقت خودرو (ايموبيلايزر) - كمربند ايمني جلو سه نقطه اي قفل شونده با قابليت تنظيم ارتفاع + پيش كشنده و محدود كننده نيرو - 3 عدد كمربند سه نقطه اي قفل شونده عقب - سيستم اتوماتيك سوخت در هنگام تصادف - قفل مركزي و كنترل از راه دور - قفل درب ها با پاسخ فلاشر

سیستم سقف

بدون سانروف

  کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی

امکانات و شرایط خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  

 

مشخصات فنی این خودرو

نمونه‌های وارداتی موجود در بازار اکثرا جعبه دنده اتومات دارند و از پیشرانه‌ای با حجم 2 لیتری بهره می‌برند که با کد J20A شناخته‌می‌شود. با این پیشرانه 4 سیلندر و تنفس طبیعی  امکان تولید 140 اسب بخار قدرت و حداکثر 183 نیوتون متر گشتاور مهیا می‌شود. این نیروی تولیدی توسط جعبه دنده‌ای اتوماتیک و 4 سرعته به هر 4 چرخ خودرو منتقل می‌شود.

طبق کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  با این سیستم حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت تجربه می‌شود و شتاب صفر تا صد چیزی حدود 13 ثانیه می‌باشد. مصرف سوخت هم که امروزه از موارد مهم در تولید و خرید خودروها می‌باشد در مسافت‌های شهری 12.1 لیتر و در مسافت‌های جاده‌ای 7.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر می‌باشد که مصرف سوخت ترکیبی را به 9.4 لیتر به ازای هر صد کیلومتر می‌رساند.

تجربه رانندگی

پیشرانه 2 لیتری سوزوکی ویتارا که ساخت ژاپن می‌باشد دوام بالا و استهلاک پایینی دارد اما قدرت تولیدی آن نمی‌تواند برای شاسی بلندی با وزن بیش‌تر از 1.5 تن کافی باشد، مخصوصا برای ویتارا که در بیراهه نوردی و آفرود هم مدعی است. البته که با همین موتور ضعیف هم قابلیت رانندگی ویتارا در مسیرهای دشوار و سخت خیلی بهتر است.

این موتور در کنار جعبه دنده‌ای اتومات بدون تیپ ترونیک و 4 سرعته باز هم تنبلی بیشتری ایجاد می‌کند و سیستم فنی را از نقاط ضعف نمونه‌های دو لیتری می‌سازد. با توجه به این موارد دلیل شتاب بیش از 13 ثانیه‌ای ویتارا مشخص می‌شود. این ایراد در نمونه‌های مونتاژی پس از 1389 کمی برطرف شد و اگر وضعیت خودرو در این بخش برایتان با اهمیت است می‌توانید آن نسخه‌ها را خریداری کنید. 

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

سوزوکی ویتارا وارداتی  

نوع بدنه

J segment

حجم موتور

1995 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دو دیفرانسیل

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

140 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی         

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

183 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

ظرفیت باک

66 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک  4 دنده جلو

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

چهار چرخ متحرک

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو  و عقب

دیسکی

نوع سیستم تعلیق

مستقل برای هر چرخ

تعلیق جلو

مک فرسون

تعلیق عقب

اتصال چندگانه ( مولتی لینک )

کمک فنرهای جلو و عقب

هیدرولیکی

حداکثر سرعت

185 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

13 ثانیه

مصرف سوخت داخل شهر

112.1لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت خارج از شهر

7.9  لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف ترکیبی بنزین

9.4 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 4

میزان تولید CO2

220 گرم در هر کیلومتر

 کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی از نظر فنی

کارشناسی خودر سوزوکی ویتارا وارداتی  از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

ویتارا ظاهر اغراق آمیز و یا خیلی خاصی ندارد اما در عین سادگی دوست داشتنی می‌باشد و از خودروهای محبوب در بازار ایران تلقی می‌شود. این خودرو در نسخه‌های وارداتی نمونه فیس اصلی نسل سوم را داشت.

در نمای جلو دو چراغ چهاروجهی با گوشه‌هایی کمی کشیده در اطراف هستند. در میان آن‌ها جلوپنجره‌ای قرار دارد که طراحی مشبک داشته‌و  لوگوی سوزوکی را در میانش جای می‌دهد. قابیکرومی و نازک در اطراف جلو پنجره طراحی را بهبود می‌بخشد. در بخش سپر شاهد هواکشی هم طول با جلو پنجره و طراحی مشابه با آن هستیم. در اطراف سپر نیز دو مه شکن دایره‌ای در قابی تورفته و دایره شکل جای می‌گیرند. 

پلاک، بین جلوپنجره و هواکش نصب می‌شود. از خطوط و برجستگی‌های مثبت و منفی در سپر و قسمت‌های دیگر مانند کاپوت که در نمای جلو استفاده می‌شود، مطابق کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی   جذابیت و جدیت خودرو را افزایش می‌دهد.

نمای جانب

در این نما درب‌ها دو تکه هستند و بخش پایین آن‌ها ثابت می‌باشد. برجستگی‌ای هم پایین درها حضور دارد. قاب شیشه‌ها مشکی بوده‌و دستگیره‌ها هم رنگ با بدنه طراحی شدند. طرح رینگ‌ها هم ساده اما متناسب با طراحی خودرو انتخاب‌شده استالبته که اگر بزرگ‌تر بودند بهتر بود.

نمای عقب

در این بخش اولین چیزی که دیده‌می‌شود لاستیک زاپاس خودرو می‌باشد که روی درب صندوق قرار می‌گیرد و اسم سوزوکی هم رنگ با بدنه روی آن به چشم می‌خورد درب صندوق با دستگیره‌ای که در کنار زاپاس است باز می‌شود. چراغ‌های مستطیلی و ساده نیز به شکل یک تکه در اطراف هستند دو چراغ مربعی هم زیر آن‌ها جای می‌گیرد. پلاک در زیر سپر نصب می‌شود. در این نما هم برجستگی‌ها و خطوط به جذابیت ظاهری کمک می‌کنند.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه سوزوکی ویتارای وارداتی را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

سوزوکی ویتارا وارداتی  

نوع بدنه

شاسی بلند

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل سوم (XV40)

وزن خالص

1552 کیلوگرم   

طول

4470 میلی متر

عرض

1810 میلی متر

ارتفاع

1695 میلی متر

فاصله محورها

2639 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

225/65R17

 

ظاهر سوزوکی ویتارا وارداتی

ظاهر خودروی سوزوکی ویتارا وارداتی  

 

کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  از نظر طراحی داخلی

طراحی کابین سوزوکی نیز مانند ظاهر آن ساده اما سنگین و هماهنگ است. معمولا کابین تریمی مشکی رنگ همراه با تزئینات طوسی و فلزی دارد. کیفیت مواد استفاده‌شده نیز از پلاستیک خشک است اما ماندگاری آن قابل قبول می‌باشد. صندلی‌های خودرو راحت هستند و فضای کابین قابل قبول است و 5 نفر سرنشین را در خود جای می‌دهد. 

در کنسول میانی ابتدا نمایشگری کوچک در قابی جداگانه اطلاعاتی همچون ساعت و... رانشان می‌دهد سپس دو دریچه هوایی مستطیلی را شاهد هستیم که پایینشان سیستم صوتی و مولتی مدیا قرار می‌گیرد. سیستم مولتی  مدیا در اکثر ویتاراهای وارداتی مجهز به مانیتوری لمسی است که امکانات قابل قبولی را در اختیارتان می‌گذارد. پایین‌تر هم سیستم تهویه مطبوع و کلیدهای مربوط به تنظیمات سیستم تهویه آن قرار می‌گیرد.

فرمان خودرو سه شاخه است و روی شاخه‌هایش از بخش‌های فلزی استفاده‌شده که رویش دکمه‌های کنترلی قرار می‌گیرد. پنل کیلومتر شمار نیز از سه دایره آنالوگ جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل می‌شود. از کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  متوجه می‌شویم که از تکه‌های فلزی علاوه بر فرمان در کنسول میانی داشبورد، لیور دنده، دستگیره و... نیز استفاده می‌شود.

 

طراحی داخلی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی

طراحی داخلی خوردو سوزوکی ویتارا وارداتی  

 

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودروسوزوکی ویتارا وارداتی  به بررسی ویژگی‌های مختلف آنپرداختیم. تا اینجا به خوبی با سوزوکی ویتارا وارداتی  آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده میکنید: 

مزایا:

• کیفیت ساخت بالا
• دو دیفرانسیل بودن در این رنج قیمتی
• دوام بالا و استهلاک پایین
• خدمات پس از فروش
• توانایی بهتر آفرود در مقایسه با رقبایش
• بازار دست دوم پر رونق

معایب :

• گیربکس 4 سرعته و قدیمی
• سیستم فنی نسبتا ضعیف
• تاخیر نسبی گیربکس در معکوس دادن
• مصرف سوخت نه چندان اقتصادی

 

سوزوکی ویتارا وارداتی  بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیمگیری کنید. شاید این خودرو از نظر ظاهری نسبت به رقبایش بی آلایش‌تر و ساده‌تر باشد ولی از شاسی بلندهای محبوب و معروف در بازار ایران است.

اولین نسخه این خودرو در سال 1385 و آخرین نسخه‌های آن در سال 1387 وارد شدند و پس از آن ایران خودرو اقدام به مونتاژ این محصول کرد پس نسخه‌های وارداتی همگی سال‌ها کارکرده‌اندسوزوکی ویتارا خودرویی نسبتا کم استهلاک است و اگر صاحبان قبلی‌اش مصرف آفرودی از آن نکرده‌باشند، احتمالا از نظر سلامت می‌تواند قابل قبول باشد.

برای خرید خودروهای کارکرده قیمت گذاری به موارد مختلفی وابسته است پس علاوه بر بررسی سلامت خودرو توسط کارشناس،قیمت گذاری نیز باید با دقت انجام گیرد. در مورد قطعات یدکی و خدمات پس از فروش هم این خودرو وضعی مناسب دارد.

نسخه‌هایی که پیشرانه 2 لیتری دارند برای افرادی که شاسی بلند اصیل و با پرستیژ می‌خواهند و علاقه‌ای به خودروهای چینی موجود در بازار ندارند ولی در عین حال بودجیشان هم محدود است می‌تواند گزینه‌ای منطقی باشد و البته که شرایط فنی نیز کمی نسبت به مدل‌های جدیدتر ضعیف می‌باشد. از لحاظ امکانات رفاهی و شرایط این کابین نیز شاید خیلی خاص نباشد اما نسبت به سال ساخت و قیمتش وضع قابل قبولی دارد.

بهترین کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی

بهترین کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  

 

رقیبان خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  

طبق کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  و سایر خودروهای بازار ایران، میتسوبیشی ASX ، نیسان رونیز، سانگ یانگ کوراندو، رنو داستر 2008 و شاسی بلندهای جمع و جور دیگر از رقبای ویتارا محسوب می‌شوند. هر کدام از این خودرو نقاط ضعف و قوت خود را دارند و انتخاب بینشان به خواسته شما و سلیقه شخصیتان برمی‌گردد.

سانگ یانگ کوراندو

از نظر ظاهری کوراندو را می‌توان به روزتر و جذاب دانست. امکانات رفاهی این خودرو نیز معمولا لیستی طولانی‌تر از ویتارا دارد. کوراندو موتوری 2 لیتری دارد که قدرت تولیدی‌اش کمی بیشتر از نمونه 2 لیتری ویتارا است و با وجود جعبه دنده تیپ ترونیک و 6 سرعته عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. هر دو خودرو از محصولات قیمت مناسب بازار می‌باشند و موفقیت خوبی در فروش دارند. خدمات پس از فروش سوزوکی بسیار گسترده‌تر است و تهیه لوازم یدکی آن هم آسان‌تر می‌باشد و هم هزینه کمتری بابتشان خواهید پرداخت.

نیسان رونیز

ویتارا دو لیتری معمولا با رونیزهای مدل 83 مقایسه می‌شود که با موتور 2.4 لیتری‌اش قدرت بیشتری تولید می‌کند اما شتاب و چالاکی‌اش از ویتارا کم‌تر است و رانندگی کم هیجان‌تری دارد. مصرف سوخت این خودرو نیز از نماینده سوزوکی بیشتر است. هر دو خودرو دو دیفرانسیل‌اند و می‌توان در مسیرهای سخت از آن‌ها استفاده کرد. از لحاظ ظاهری رونیز خودرویی کم آلایش است و آفرودی بودن آن از چهره‌اش معلوم است اما ویتارا ظاهری اصیل و باپرستیژ دارد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. این خودرو از شاسی بلندهای اصیل و محبوب بازار می‌باشد که قیمت منطقی‌ای هم دارند. نمونه‌های وارداتی خیلی بیشتر از مدل‌های مونتاژ کارکرده‌اند و پیشرانیشان از نمونه‌های مونتاژی 2.4 لیتری ضعیف‌تر است. اگر قابلیت‌های آفرودی خودرو و چالاکی آن برای شما اهمیت ندارد و بیشتر در مسیرهای شهری از آن استفاده می‌کنید، ویتارای وارداتی می‌تواند گزینه‌ای خوب برایتان باشد. حین خرید حتما به سلامت این خودروی کارکرده توجه کنید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

سوزوکی ویتارا از کراس اوورهای شناخته‌شده و محبوب در ایران می‌باشد. این خودرو سال‌هاست در ایران هم به صورت وارداتی و هم مونتاژ به فروش رسیده‌است. نسخه‌های وارداتی ویتارا  از سال 1385 توسط ایران خودرو وارد بازار شد. استقبال مردم از این خودرو خیلی مناسب بود و در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  

سوزوکی موتور کورپوریشن، شرکت خودروسازی ژاپنی است که خودروهای چهارچرخ محرک، خودروهای همه‌جارو، موتورسیکلت‌ها، ویلچرها و دامنه گسترده‌ای از موتورهایدرون‌سوز را تولید می‌کند. این شرکت در سال 1909 تاسیس‌شده است و در این سال‌ها مسیر طولانی را در راه پیشرفت طی کرده‌است. شرکت سوزوکی در سال ۲۰۰۳ مقام اول تولیدخودروهای کوچک ژاپن را از آن خود کرد. در حال حاضر این خودروسازی یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌ها از لحاظ تیراژ تولید می‌باشد و محصولاتش را در کشورهای مختلف به فروش می‌رساند.

سوزوکی گرند ویتارا

گرند ویتارا از محصولات شاسی بلند سوزوکی است که از سال 1988 به خط تولید آن پیوست. این خودرو تاکنون در 4 نسل مختلف در نسخه‌های دو درب و چهار درب به بازار جهانی عرضه‌شده است. در واقع خودروی گرند ویتارا و ویتارا با هم تفاوت دارند. ویتارا کراس اووری شهری با ابعاد جمع و جور است که در سال‌های 1988 تا 1998 به تولید می‌رسد. در سال 2015 سوزوکی مدلی احیاشده طراحی کرد و آن را گرند ویتارا نامید. 

نسل اول خودرو تا سال 2006 تولید میشد و نسل دوم، با طراحی به روزتر از سال 2005 به خط تولید پیوست. در ایران از کلیه این مجموعه تنها نسل سوم محصول در بازار وجود دارد که معمولا به آن سوزوکی ویتارا می‌گویند. این خودرو ابتدا توسط ایران خودرو تنها در نسخه‌های 5 درب به صورت وارداتی عرضه شد و پس از استقبال خوب مردم ایران خودرو از سال 1388 شروع به مونتاژ آن کرد و نسخه‌ای فیس لیفت از آن نیز در سال‌های بعد عرضه شد. 

در این مقاله به بررسی انواع وارداتی سوزوکی خواهیم پرداخت. خودروهای وارداتی که در سال‌های اول وارد شدند پیشرانه‌ای 2 لیتری دارند. ظاهر آن‌ها عامه پسند است و شرایط قابل قبولی از نظر کیفیت دارند. 

 

کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی

بررسی ویژگی‌های خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  

 

امکانات و تجهیزات خودرو خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  

ویتارای وارداتی از نظر امکاناتی نسبت به سال عرضه‌اش وضعیت قابل قبولی دارد. در این بخش امکانات رفاهی نسخه‌هایی را بررسی می‌کنیم که به صورت رسمی وارد ایران شدند اما لازم است بدانید نسخه‌هایی نیز به صورت غیر رسمی وارد شدند که از لحاظ امکاناتی تنوع بیشتری دارد و  حین خرید به این مورد هم دقت داشته‌باشید.

ایمنی سوزوکی گرند ویتارا در سال 2007 توسط موسسه Euro Ncap تستشده و این خودرو، 4 ستاره از مجموع 5 ستاره ممکن را کسبکرده است. این ایمنی توسط سیستم ترمز‌ ضد قفل و توزیع الکتریکی ترمز، کمربندهای پیش‌کشنده، هشداردهنده دنده عقب و ... تامین می‌شود.

در جدول زیر تجهیزات این خودرو را به صورت دسته بندی جهت کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  و انواع تیپ‌های آن مشاهده می‌کنید.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

سوزوکی ویتارا وارداتی  

نوع جعبه دنده

اتوماتیک    4 دنده جلو

سیستم آینه ها

آينههاي جانبي برقي با گرمكن

سنسورهای پیش فعال

هشداردهنده دنده عقب

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستمتوزیع نیروی ترمز (EBD)

سیستم شیشه ها

شيشه بالابر برقي جلو و عقب - شيشه رنگي سبز

سیستم صوتی

سیستم صوتی مجهز به 7 اسپیکر  قابلیت پشتیبانی از راديو/ سي دي / MP3 / بلوتوث

سیستم مولتی مدیا

دارای مانیتور لمسی

کیسه هوا

مجموعا 2 عدد کیسه هوا برای راننده - سرنشین کناری 

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع  اتومات

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های جلو  هالوژن - دارای مه شکن - تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل اتاق

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های عقب دارای مه شکن

سیستم صندلی‌های جلو

تنظیم برقی چهار حالته با كليد تنظيم روي كنسول صندلی راننده و 4 حالته صندلی سرنشین کناری  ماساژور صندلي راننده دارای روکش چرمی - تكيه گاه دست راننده و سرنشين با قابليت تنظيم

سیستم صندلی های عقب 

دارای روکش چرم ​ 

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

4 چرخ دیسک دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستمهای کمک رانندگی

دارای کروز کنترل - سنسور دنده عقب

سیستم فرمان و هدایت پذیری

نیروی کمکی هیدرولیک

نوع غربیلک

فرمان 3 شاخه مجهز به دکمه‌های کنترلی دارای روکش چرم 

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

سيستم ضد سرقت خودرو (ايموبيلايزر) - كمربند ايمني جلو سه نقطه اي قفل شونده با قابليت تنظيم ارتفاع + پيش كشنده و محدود كننده نيرو - 3 عدد كمربند سه نقطه اي قفل شونده عقب - سيستم اتوماتيك سوخت در هنگام تصادف - قفل مركزي و كنترل از راه دور - قفل درب ها با پاسخ فلاشر

سیستم سقف

بدون سانروف

  کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی

امکانات و شرایط خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  

 

مشخصات فنی این خودرو

نمونه‌های وارداتی موجود در بازار اکثرا جعبه دنده اتومات دارند و از پیشرانه‌ای با حجم 2 لیتری بهره می‌برند که با کد J20A شناخته‌می‌شود. با این پیشرانه 4 سیلندر و تنفس طبیعی  امکان تولید 140 اسب بخار قدرت و حداکثر 183 نیوتون متر گشتاور مهیا می‌شود. این نیروی تولیدی توسط جعبه دنده‌ای اتوماتیک و 4 سرعته به هر 4 چرخ خودرو منتقل می‌شود.

طبق کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  با این سیستم حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت تجربه می‌شود و شتاب صفر تا صد چیزی حدود 13 ثانیه می‌باشد. مصرف سوخت هم که امروزه از موارد مهم در تولید و خرید خودروها می‌باشد در مسافت‌های شهری 12.1 لیتر و در مسافت‌های جاده‌ای 7.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر می‌باشد که مصرف سوخت ترکیبی را به 9.4 لیتر به ازای هر صد کیلومتر می‌رساند.

تجربه رانندگی

پیشرانه 2 لیتری سوزوکی ویتارا که ساخت ژاپن می‌باشد دوام بالا و استهلاک پایینی دارد اما قدرت تولیدی آن نمی‌تواند برای شاسی بلندی با وزن بیش‌تر از 1.5 تن کافی باشد، مخصوصا برای ویتارا که در بیراهه نوردی و آفرود هم مدعی است. البته که با همین موتور ضعیف هم قابلیت رانندگی ویتارا در مسیرهای دشوار و سخت خیلی بهتر است.

این موتور در کنار جعبه دنده‌ای اتومات بدون تیپ ترونیک و 4 سرعته باز هم تنبلی بیشتری ایجاد می‌کند و سیستم فنی را از نقاط ضعف نمونه‌های دو لیتری می‌سازد. با توجه به این موارد دلیل شتاب بیش از 13 ثانیه‌ای ویتارا مشخص می‌شود. این ایراد در نمونه‌های مونتاژی پس از 1389 کمی برطرف شد و اگر وضعیت خودرو در این بخش برایتان با اهمیت است می‌توانید آن نسخه‌ها را خریداری کنید. 

در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با سیستم فنی برای این نسخه‌‌ را مشاهده می‌کنید:

 

مشخصات فنی

سوزوکی ویتارا وارداتی  

نوع بدنه

J segment

حجم موتور

1995 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

تعداد سوپاپ ها

16

محور محرک

دو دیفرانسیل

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

140 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی         

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

183 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

ظرفیت باک

66 لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک  4 دنده جلو

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

چهار چرخ متحرک

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو  و عقب

دیسکی

نوع سیستم تعلیق

مستقل برای هر چرخ

تعلیق جلو

مک فرسون

تعلیق عقب

اتصال چندگانه ( مولتی لینک )

کمک فنرهای جلو و عقب

هیدرولیکی

حداکثر سرعت

185 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

13 ثانیه

مصرف سوخت داخل شهر

112.1لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت خارج از شهر

7.9  لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف ترکیبی بنزین

9.4 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 4

میزان تولید CO2

220 گرم در هر کیلومتر

 کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی از نظر فنی

کارشناسی خودر سوزوکی ویتارا وارداتی  از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

ویتارا ظاهر اغراق آمیز و یا خیلی خاصی ندارد اما در عین سادگی دوست داشتنی می‌باشد و از خودروهای محبوب در بازار ایران تلقی می‌شود. این خودرو در نسخه‌های وارداتی نمونه فیس اصلی نسل سوم را داشت.

در نمای جلو دو چراغ چهاروجهی با گوشه‌هایی کمی کشیده در اطراف هستند. در میان آن‌ها جلوپنجره‌ای قرار دارد که طراحی مشبک داشته‌و  لوگوی سوزوکی را در میانش جای می‌دهد. قابیکرومی و نازک در اطراف جلو پنجره طراحی را بهبود می‌بخشد. در بخش سپر شاهد هواکشی هم طول با جلو پنجره و طراحی مشابه با آن هستیم. در اطراف سپر نیز دو مه شکن دایره‌ای در قابی تورفته و دایره شکل جای می‌گیرند. 

پلاک، بین جلوپنجره و هواکش نصب می‌شود. از خطوط و برجستگی‌های مثبت و منفی در سپر و قسمت‌های دیگر مانند کاپوت که در نمای جلو استفاده می‌شود، مطابق کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی   جذابیت و جدیت خودرو را افزایش می‌دهد.

نمای جانب

در این نما درب‌ها دو تکه هستند و بخش پایین آن‌ها ثابت می‌باشد. برجستگی‌ای هم پایین درها حضور دارد. قاب شیشه‌ها مشکی بوده‌و دستگیره‌ها هم رنگ با بدنه طراحی شدند. طرح رینگ‌ها هم ساده اما متناسب با طراحی خودرو انتخاب‌شده استالبته که اگر بزرگ‌تر بودند بهتر بود.

نمای عقب

در این بخش اولین چیزی که دیده‌می‌شود لاستیک زاپاس خودرو می‌باشد که روی درب صندوق قرار می‌گیرد و اسم سوزوکی هم رنگ با بدنه روی آن به چشم می‌خورد درب صندوق با دستگیره‌ای که در کنار زاپاس است باز می‌شود. چراغ‌های مستطیلی و ساده نیز به شکل یک تکه در اطراف هستند دو چراغ مربعی هم زیر آن‌ها جای می‌گیرد. پلاک در زیر سپر نصب می‌شود. در این نما هم برجستگی‌ها و خطوط به جذابیت ظاهری کمک می‌کنند.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر در رابطه با طراحی بدنه سوزوکی ویتارای وارداتی را مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

سوزوکی ویتارا وارداتی  

نوع بدنه

شاسی بلند

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل سوم (XV40)

وزن خالص

1552 کیلوگرم   

طول

4470 میلی متر

عرض

1810 میلی متر

ارتفاع

1695 میلی متر

فاصله محورها

2639 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

225/65R17

 

ظاهر سوزوکی ویتارا وارداتی

ظاهر خودروی سوزوکی ویتارا وارداتی  

 

کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  از نظر طراحی داخلی

طراحی کابین سوزوکی نیز مانند ظاهر آن ساده اما سنگین و هماهنگ است. معمولا کابین تریمی مشکی رنگ همراه با تزئینات طوسی و فلزی دارد. کیفیت مواد استفاده‌شده نیز از پلاستیک خشک است اما ماندگاری آن قابل قبول می‌باشد. صندلی‌های خودرو راحت هستند و فضای کابین قابل قبول است و 5 نفر سرنشین را در خود جای می‌دهد. 

در کنسول میانی ابتدا نمایشگری کوچک در قابی جداگانه اطلاعاتی همچون ساعت و... رانشان می‌دهد سپس دو دریچه هوایی مستطیلی را شاهد هستیم که پایینشان سیستم صوتی و مولتی مدیا قرار می‌گیرد. سیستم مولتی  مدیا در اکثر ویتاراهای وارداتی مجهز به مانیتوری لمسی است که امکانات قابل قبولی را در اختیارتان می‌گذارد. پایین‌تر هم سیستم تهویه مطبوع و کلیدهای مربوط به تنظیمات سیستم تهویه آن قرار می‌گیرد.

فرمان خودرو سه شاخه است و روی شاخه‌هایش از بخش‌های فلزی استفاده‌شده که رویش دکمه‌های کنترلی قرار می‌گیرد. پنل کیلومتر شمار نیز از سه دایره آنالوگ جهت نمایش اطلاعات فنی مختلف به راننده تشکیل می‌شود. از کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  متوجه می‌شویم که از تکه‌های فلزی علاوه بر فرمان در کنسول میانی داشبورد، لیور دنده، دستگیره و... نیز استفاده می‌شود.

 

طراحی داخلی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی

طراحی داخلی خوردو سوزوکی ویتارا وارداتی  

 

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودروسوزوکی ویتارا وارداتی  به بررسی ویژگی‌های مختلف آنپرداختیم. تا اینجا به خوبی با سوزوکی ویتارا وارداتی  آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده میکنید: 

مزایا:

• کیفیت ساخت بالا
• دو دیفرانسیل بودن در این رنج قیمتی
• دوام بالا و استهلاک پایین
• خدمات پس از فروش
• توانایی بهتر آفرود در مقایسه با رقبایش
• بازار دست دوم پر رونق

معایب :

• گیربکس 4 سرعته و قدیمی
• سیستم فنی نسبتا ضعیف
• تاخیر نسبی گیربکس در معکوس دادن
• مصرف سوخت نه چندان اقتصادی

 

سوزوکی ویتارا وارداتی  بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیمگیری کنید. شاید این خودرو از نظر ظاهری نسبت به رقبایش بی آلایش‌تر و ساده‌تر باشد ولی از شاسی بلندهای محبوب و معروف در بازار ایران است.

اولین نسخه این خودرو در سال 1385 و آخرین نسخه‌های آن در سال 1387 وارد شدند و پس از آن ایران خودرو اقدام به مونتاژ این محصول کرد پس نسخه‌های وارداتی همگی سال‌ها کارکرده‌اندسوزوکی ویتارا خودرویی نسبتا کم استهلاک است و اگر صاحبان قبلی‌اش مصرف آفرودی از آن نکرده‌باشند، احتمالا از نظر سلامت می‌تواند قابل قبول باشد.

برای خرید خودروهای کارکرده قیمت گذاری به موارد مختلفی وابسته است پس علاوه بر بررسی سلامت خودرو توسط کارشناس،قیمت گذاری نیز باید با دقت انجام گیرد. در مورد قطعات یدکی و خدمات پس از فروش هم این خودرو وضعی مناسب دارد.

نسخه‌هایی که پیشرانه 2 لیتری دارند برای افرادی که شاسی بلند اصیل و با پرستیژ می‌خواهند و علاقه‌ای به خودروهای چینی موجود در بازار ندارند ولی در عین حال بودجیشان هم محدود است می‌تواند گزینه‌ای منطقی باشد و البته که شرایط فنی نیز کمی نسبت به مدل‌های جدیدتر ضعیف می‌باشد. از لحاظ امکانات رفاهی و شرایط این کابین نیز شاید خیلی خاص نباشد اما نسبت به سال ساخت و قیمتش وضع قابل قبولی دارد.

بهترین کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی

بهترین کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  

 

رقیبان خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  

طبق کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  و سایر خودروهای بازار ایران، میتسوبیشی ASX ، نیسان رونیز، سانگ یانگ کوراندو، رنو داستر 2008 و شاسی بلندهای جمع و جور دیگر از رقبای ویتارا محسوب می‌شوند. هر کدام از این خودرو نقاط ضعف و قوت خود را دارند و انتخاب بینشان به خواسته شما و سلیقه شخصیتان برمی‌گردد.

سانگ یانگ کوراندو

از نظر ظاهری کوراندو را می‌توان به روزتر و جذاب دانست. امکانات رفاهی این خودرو نیز معمولا لیستی طولانی‌تر از ویتارا دارد. کوراندو موتوری 2 لیتری دارد که قدرت تولیدی‌اش کمی بیشتر از نمونه 2 لیتری ویتارا است و با وجود جعبه دنده تیپ ترونیک و 6 سرعته عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. هر دو خودرو از محصولات قیمت مناسب بازار می‌باشند و موفقیت خوبی در فروش دارند. خدمات پس از فروش سوزوکی بسیار گسترده‌تر است و تهیه لوازم یدکی آن هم آسان‌تر می‌باشد و هم هزینه کمتری بابتشان خواهید پرداخت.

نیسان رونیز

ویتارا دو لیتری معمولا با رونیزهای مدل 83 مقایسه می‌شود که با موتور 2.4 لیتری‌اش قدرت بیشتری تولید می‌کند اما شتاب و چالاکی‌اش از ویتارا کم‌تر است و رانندگی کم هیجان‌تری دارد. مصرف سوخت این خودرو نیز از نماینده سوزوکی بیشتر است. هر دو خودرو دو دیفرانسیل‌اند و می‌توان در مسیرهای سخت از آن‌ها استفاده کرد. از لحاظ ظاهری رونیز خودرویی کم آلایش است و آفرودی بودن آن از چهره‌اش معلوم است اما ویتارا ظاهری اصیل و باپرستیژ دارد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو سوزوکی ویتارا وارداتی  و ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. این خودرو از شاسی بلندهای اصیل و محبوب بازار می‌باشد که قیمت منطقی‌ای هم دارند. نمونه‌های وارداتی خیلی بیشتر از مدل‌های مونتاژ کارکرده‌اند و پیشرانیشان از نمونه‌های مونتاژی 2.4 لیتری ضعیف‌تر است. اگر قابلیت‌های آفرودی خودرو و چالاکی آن برای شما اهمیت ندارد و بیشتر در مسیرهای شهری از آن استفاده می‌کنید، ویتارای وارداتی می‌تواند گزینه‌ای خوب برایتان باشد. حین خرید حتما به سلامت این خودروی کارکرده توجه کنید.

درخواست سریع کارشناس خودرو