برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم و پرستیژ با تمام جزئیات

فیدلیتی از کراس اوورهای موجود در بازار کشور است که توسط یکی از زیرمجموعه‌های برند معروف چری‌ ساخته‌شده و بهمن موتور آن را وارد ایران کرده‌است. این خودرو در نسخه پرایم 5 و 7 نفره و به زودی در نسخه پرستیژ عرضه می‌شود.
0 تومان
i h

عنوان : کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم و پرستیژ با تمام جزئیات

 

فیدلیتی از کراس اوورهای موجود در بازار کشور است که توسط یکی از زیرمجموعه‌های برند معروف چری‌ ساخته‌شده و بهمن موتور آن را وارد ایران کرده‌است. این خودرو در نسخه پرایم 5 و 7 نفره و به زودی در نسخه پرستیژ عرضه می‌شود. خریداری پلتفرم و قیمت گذاری مناسب فیدلیتی احتمالا فروش خوبی را برای بهمن موتور به ارمغان می‌آورد. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  فیدلیتی در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  فیدلیتی 

 کمپانی چری جزو ده خودروساز برتر چین است که محصولات مختلفی از آن در ایران به فروش می‌رسد. در گذشته سری محصولات چری تیگو توسط مدیران خودرو وارد ایران شد. کمپانی چری برای تولیدات خود زیرمجموعه‌هایی هم دارد که یکی از آن‌ها جتور است. یکی از اولین محصولات شرکت جتور فیدلیتی می‌باشد. بهمن موتور که یکی از نمایندگان این خودرو سازی در ایران است، پس از واردات کراس اوور دیگنیتی، تصمیم به خرید و مونتاژ فیدلیتی گرفت.

نسل‌ اول

فیدلیتی در بازار چین به  جتور X70 معروف است. این کراس اوور متوسط در سال 2018 برای اولین بار معرفی شد. این خودرو در چین و بازار جهانی در نسخه و تیپ‌های مختلفی عرضه می‌شود. نسل اول چند نسخه مختلف داشت. نسخه اصلی آن یک کراس اور متوسط 5 یا 7 نفره با موتور 1.5 لیتری توربو، گیربکس DCT خشک و دیفرانسیل جلو بود که در تریم‌های مختلف با سطح امکانات و قیمت‌های متفاوتی به دست خریداران می‌رسید. در سال 2019، نسخه فیس لیفت مینور ساخته‌شد که تغییراتی در سپر و رکاب‌های خودرو داشت.

نسل‌های بعدی

پس از این نسل،  مدل کوپه فیدلیتی به بازار راه پیدا کرد. مدل کوپه در ظاهر بیشتر شباهت به سانتافه‌های DM داشت و  اندکی  ستون C آن کوتاه تر شده‌بود. علاوه بر این سایر تغییرات در نمای جلو و اجزای آن انجام‌شده بود. از لحاظ مشخصات فنی نیز فیدلیتی کوپه با موتور قوی تر 1.6 لیتری توربو و همچنین گیربکس 7 دنده    DCT   به بازار عرضه می‌شد. نسخه بعدی یعنی فیدلیتی M در سال 2020 بر پایه نسخه اولیه ساخته‌شد. این خودرو بیشتر برای دسترسی قشر بیشتری از جامعه به فیدلیتی با شرایط اقتصادی‌تری طراحی شد.

امکانات کمتر، موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس های دنده دستی یا 6 دنده DCT  باعث کاهش قیمت جتور X70M بود و افراد بیشتری امکان خرید آن را داشتند. تیپ برقی فیدلیتی یا همان جتور X70 EV نیز در سال 2019 معرفی شد که در سه مدل راهی بازار شد. دو مدل اول  از یک موتور 167 اسب بخاری استفاده می‌کردند و مسافت قابل پیمایش آن ها به ترتیب 401 و 450 کیلومتر بود. و مدل بعدی که در سال 2020 معرفی شد فیس لیفتی مجهز به موتور 170 اسب بخاری بود.

پلاس

در سال 2020 نسل جدید فیدلیتی یعنی جتور X70 پلاس نیز ساخته‌شد که در ایران به فیدلیتی پرستیژ معروف است. این خودرو از نظر ظاهری جثه بزرگ تری دارد و در نسخه‌های 5، 6 و 7 نفره تولید می‌شود. موتور آن 1.6 لیتری است که قدرت بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی دارد و تولید آن کماکان انجام می‌شود.

در ایران

در کشور ایران بهمن موتور تنها نسخه‌های محدودی را واردکرده است. در سال 1400 نسخه اصلی و قبل از فیس لیفت با اسم فیدلیتی پرایم در نسخه‌های 5 و 7 نفره ( تیپ 1 و تیپ 2 ) وارد شدند که موتور 1.5 لیتری و گیربکس دو کلاچه داشتند. در اواخر 1400 نیز بهمن موتور خبر از واردات فیدلیتی پرستیژ داد که با موتور قدرتمندتر 1.6 لیتری و گیربکس 7 دنده DCT مشکلاتی مثل گیربکس خشک حل شد و رقابت بهتری را تجربه کرد. فيدليتي در بازار وضعيت خوبي دارد و تاکنون آمار فروش مناسبی را برای بهمن موتور ثبت‌کرده است. این خودرو از نظر ظاهری و فضای کابین در کنار تجربه رانندگی لذت بخش به خوبی قادر است با هم رده‌های سرسختش رقابت کند. در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

 کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم و پرستیژ

بررسی ویژگی‌های خودرو   فیدلیتی 

 

امکانات و تجهیزات خودرو فیدلیتی 

امکانات موجود در فیدلیتی در کارشناسی خودرو فیدلیتی  تقریبا کامل گزارش می‌شود که این تنوع امکانات و تجهیزات از نقاط قوت به شمار می‌روند. سرنشینان خودرو با وجود آپشن‌های مختلف خیلی کمتر در مسافت‌های طولانی خسته می‌شوند و علاوه بر ترمزها و سیستم‌های پایداری مناسب، تجهیزات کابین و.. نیز سفری دل نشین را برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

از امکانات رفاهی موجود در فیدلیتی پرایم می‌توان به کروز کنترل، رادار تغییر لاین، رادار نقطه کور، سنسور نور، سنسور باران، دیلایت، چهار کیسه هوا، گرمکن صندلی‌های جلو، فرمان چرمی مجهز به کلیدهای کنترل، دوربین عقب، حسگرهای پارک جلو عقب، دوربین ۳۶۰،  سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر 10.25 اینچی و هشت بلندگو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، شارژر بی‌سیم، سقف پانوراما به همراه سانروف و آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن اشاره کرد.

بین امکانات رفاهی و تجهیزات فیدلیتی 5 و 7 نفره تفاوتی جز وجود ردیف سوم در نسخه 7 نفره وجود ندارد. اما در فیدلیتی پرستیژ تغییراتی را شاهد هستیم. یکپارچه شدن صفحه نمایش و صفحه کیلومترشمار، لمسی بودن تمام تنظیمات سیستم تهویه مطبوع، طرح متفاوت غربیلک فرمان، طرح رودری‌ها  و دنده و افزودن کیسه‌های هوایی پرده‌ای از مواردی هستند که تا به الان از اضافه شدن آن‌ها مطمئن هستیم. به دلیل عدم عرضه نسخه پرستیژ در بازار در حین نگارش این مقاله ممکن است در آینده تعدادی امکان جدید دیگر نیز به این لیست افزوده شود.

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی فیدلیتی را به صورت دسته‌ بندی‌شده جهت بررسی و مقایسه راحت تر آورده‌ایم. به دلیل عدم اطلاع کامل و دقیق و موثق از لیست کامل امکانات فیدلیتی پرستیژ، مشخصات آن در ستونی جداگانه آورده‌نشده است و تنها مواردی که تفاوت دارند در ردیف مربوط به خودش مشخص است.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

فیدلیتی 

نوع جعبه دنده

اتوماتیک دو کلاچه -  6 دنده جلو در نسخه پرایم و 7 دنده جلو در نسخه پرستیژ

سیستم آینه ها

آیینه داخلی با عملکرد خودکار ضد انعکاس نور - آیینه های جانبی برقی تاشونده به همراه گرمکن و چراغ خوش آمدگویی (Welcome Light)

سنسورهای پیش فعال

دارای رادارهای نقطه کور و هشدار حرکت بین خطوط - سیستم نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم‌های کمکی ترمز EBA-EBD-BA - سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC - سیستم کنترل کشش TCS - سیستم کنترل پایداری ESP - ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد

سیستم شیشه ها

شیشه های جانبی برقی- شیشه‌های دودی - دارای سنسور باران و برف پاک کن شیشه عقب

سیستم صوتی

دارای 8  عدد بلندگو - پخش رادیو و پشتیبانی از  USB / AUX و بلوتوث

سیستم مولتی مدیا

دارای صفحه نمایش 10.8 اینچی -  دارای بلوتوث و امکان انتقال تصویر تلفن همراه به روی مانیتور (Mirror Link) -  جلو آمپر 12.3 اینچی دیجیتال

کیسه هوا

مجموعا 4  عدد برای راننده و سرنشین کناری – کیسه هوای جانبی

 +  کیسه هوای پرده‌ای ( در پرستیژ )

سیستم تهویه مطبوع

سیستم  تهویه مطبوع دیجیتال دارای دریچه خروجی هوای سرنشین عقب

سیستم روشنایی جلو

تمامی چراغ ها Full LED -  دارای سنسور نور برای روشنایی خودکار چراغ‌های جلو - تنظیم برقی ارتفاع چراغ‌های جلو - دارای چراغ روشنایی در روز دی لایت - دارای سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل

سیستم روشنایی عقب

چراغ های عقب Full LED

سیستم های کمک رانندگی

دارای دوربین 360 درجه با قابلیت ضبط دایمی وقایع - دارای کروز کنترل -  دارای دو حالت رانندگی اکو و اسپرت -  دوربین عقب و سنسور پارک جلو و عقب - دارای شارژر وایرلس تلفن همراه - یک عدد خروجی USB در ردیف جلو و دو عدد در عقب - درب صندوق برقی به همراه سیستم هوشمند باز کردن درب صندوق (توسط پا) -  دارای دو مدل رینگ به انتخاب مشتری

سیستم صندلی های جلو

صندلی‌های جلو برقی و دارای گرمکن - دارای روکش چرمی -  دارای آیینه آرایشی و چراغ روشنایی آفتابگیر راننده و سرنشین جلو

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های ردیف سوم (قابل انتخاب) به صورت کاملا تاشو - صندلی های ردیف دوم با قابلیت تا شدن و تنظیم پشتی - دارای سیستم اتصال آسان صندلی کودک ISOFIX

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم فرمان و هدایت پذیری

فرمان کمکی برقی حساس به سرعت

نوع غربیلک

غربیلک فرمان 3 شاخه با روکش چرمی و کلیدهای کنترل کروز کنترل و مولتی مدیا

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

 

سیستم ضد سرقت ایموبلایزر -  ورود به خودرو بدون کلید (Keyless) -  استارت دکمه‌ای

سیستم‌های سقف

دارای سقف سانروف شیشه‌ای پانوراما

 

سطح ایمنی

این خودرو در تست‌های تصادف شرکت‌نکرده و ایمنی آن در تصادفات در هاله‌ای از ابهام است. البته که وجود سیستم‌های کمک رانندگی مانند  سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC، اتوهلد، رادار نقطه کور، رادار هشدار حرکت بین خطوط، کروز کنترل، دوربین 360 درجه و سنسور های پارک. در کنار تجهیزاتی مانند کیسه‌های هوا، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر،  استارت دکمه‌ای و ورود و خروج بدون کلید می‌توانند  تا حد خیلی خوبی خیال خریداران را بابت ایمنی خودرو و امنیت سرنشینان جمع کنند.

 

فیدلیتی پرستیژ

 کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم و پرستیژ

مشخصات فنی این خودرو

 مونتاژ فیدلیتی پرایم در بهمن موتور بیش از 20 درصد داخلی سازی‌شده و این عمل طبق وعده‌ها به 60 درصد نیز خواهد رسید. موتور 1500 سی سی مجهز به توربوشارژ ساخت کارخانه تیوان (واقع در شهرک صنعتی کاسپین قزوین) است. با این پیشرانه توان 155 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 230 نیوتون متر در محدوده 1750 الی 4000 دور در دقیقه تولید می‌شود که با گیربکس 6 دنده اتوماتیک دبل کلاج خشک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

 هر دو تیپ این خودرو در بازار ایران فقط به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود که در رانندگی با آن می‌توان  تا 180 کیلومتر بر ساعت را تجربه کرد. شتاب صفر تا صد خودرو نیز حدود 11 ثانیه گزارش می‌شود. فیدلیتی در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در قسمت عقب از سیستم تعلیق اتصال چندگانه (Multi-Link) بهره می‌برد. سیستم ترمز این خودرو در جلو دیسکی خنک‌شونده و در عقب دیسکی است که توسط سیستم‌های کمکی ABS و EBD و BA نیز حمایت می‌شوند.

در تجربه رانندگی با این خوردو، نرمی و سبکی فرمان بسیار چشمگیر است. مکانیزم کمکی برقی فرمان نیز با افزایش سرعت مقاومت بیشتری ایجاد  می‌کند و ایمنی در سرعت‌های بالا نیز حفظ می‌شود و فرمان پذیری به خوبی قبل ادامه دارد. سیستم‌های کمک راننده نیز به لذت بخشی رانندگی کمک شایانی می‌کنند و فیدلیتی پرایم 2 مود مختلف اکو و اسپرت برای رانندگی دارد که بر خلاف برخی از رقبا، اختلاف عملکرد و شتاب محسوسی را برای این خودرو بوجود می‌آورد.گیربکس دو کلاجه خشک خودرو نیز هماهنگی خوبی با موتور دارد و سیستم تعلیق خوب، سواری را نرم می‌کند. ترمزهای فیدلیتی پرایم هم برای این خودروی 1.5 تنی کاملا مناسب هستند و به راحتی خودرو را کنترل می‌کنند.

پرستیژ

در ایران این نسخه با موتوری 1.6 لیتری توربوشارژ ارائه می‌شود. این موتور که با همراهی شرکت اتریشی AVL ساخته‌شده توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را دارد.  نیروی تولیدی توسط یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. وجود این جعبه دنده مشکل خشک بودن سری فیدلیتی پرایم را به خوبی حل می‌کند.  شتاب این نسخه نیز بهتر است و طی تنها 9 ثانیه از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت طی می‌شود.

 در کل طبق کارشناسی خودرو  فیدلیتی  وضعیت توان فنی و سواری خودرو  پرستیژ بهتر از تیپ پرایم است و انتقادات وارد بر فیدلیتی پرایم را به خوبی حل می‌کند.  در جدول زیر با جزئیات بیشتری به بررسی و مقایسه این دو مدل از فیدلیتی پرداختیم :

 

مشخصات فنی

فیدلیتی پرایم تیپ 1 و 2

فیدلیتی پرستیژ

کلاس بدنه

شاسی بلند

شاسی بلند

کلاس اتومبیل

J Segment

J Segment

حجم موتور

1500 سی سی

1600 سی سی

نوع موتور

بنزینی دارای توربو

بنزینی دارای توربو

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

4

تعداد سوپاپ ها

16

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

155 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

197 اسب بخار

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

230 نیوتن متر در 1750-4000 دور در دقیقه

290 نیوتن متر

توان خروجی حجمی

103.33 اسب بخار بر لیتر

123.5 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری با پاشش مستقیم سوخت

سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI ساخت بوش

ظرفیت باک

55  لیتر بنزین

55  لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک دو کلاچه – 6 دنده جلو

اتوماتیک دو کلاچه – 7 دنده جلو

محل قرار گیری اهرم تعویض دنده

کنسول میانی

کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی خنک شونده

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

دیسکی

نوع سیستم تعلیق

مستقل

مستقل

تعلیق جلو

مک فرسون

مک فرسون

تعلیق عقب

مولتی لینک

مولتی لینک

حداکثر سرعت

180 کیلومتر بر ساعت

180  کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

11  ثانیه

9  ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

8.1  لیتر در صد کیلومتر

8.1  لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 5

یورو 5

 

 

کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم و پرستیژ از لحاظ فنی                       

کارشناسی خودر فیدلیتی از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

 طراحی این خودرو با هماهنگی مناسبی است و در نهایت خودروی با ابهتی به دست خریداران می‌رسد. علاوه بر ابعاد بزرگ، طراحان با ایجاد برجستگی‌ها و خطوط روی بدنه، این خودرو را عضلانی تر نشان می‌دهند.  فیدلیتی درمجموع با ذائقه‌های خانوادگی و تجملاتی تناسب بیشتری دارد و به قول معروف لاکچری‌تر است.  در نمای جلو، جلو پنجره‌ای مدرن با نمای الماسی را شاهد هستیم که لوگوی فیدلیتی به زیبایی در میان آن خود نمایی می‌کند.

چراغ‌های جلو نیز بیننده را یاد محصولات سوبارو می‌اندازد. این چراغ ها از جلو پنجره تا کنار خودرو کشیده‌می‌شوند و به جذبه ماشین می‌افزایند. زیر جلو پنجره پلاک قرار می‌گیرد و در اطراف سپر به جای مه شکن، دیلایت‌ها دیده‌می‌شوند. کروم کاری‌های سپر و اطراف جلو پنجره و دفیوزر سپر نیز دیگر نکاتی هستند که در این نما شاهد هستیم. روی کاپوت، زیر چراغ‌ها و... از خطوطی برای افزایش زیبایی به خوبی استفاده می‌شود.

در نمای جانب پیچیدگی زیادی دیده‌نمی‌شود و در عین سادگی سعی در حفظ هماهنگی را شاهد هستیم. رینگ‌های 20 اینچی فیدلیتی به خوبی با سایز بدنه مچ می‌شود. خطوط این نما بر خلاف اکثر خودروهای چینی پر اغراق نیست. شیشه‌های جانب سایز مناسبی دارند و فضای پرنوری را برای سرنشینان مهیا می‌کنند. در نمای عقب طراحی یکنواختی‌دیده می‌شود.  طراحی کاملا ساده و یکنواخت و به دور از هرگونه جذابیت بصری درب صندوق را می توان نقطه ضعف نمای عقب این خودرو دانست. البته هماهنگی در این سمت با چراغ‌های افقی و کشیده و آرم فیدلیتی در میانشان حفظ می‌شود. سپر عقب یک دفیوزر سراسری دارد که دو سر آن سر اگزوزهای ترئینی جای گرفتند.

تغییرات پرستیژ

در این نسخه ظاهر متفاوت تر و خشن تری را ارائه می‌دهند. نمای جلو بروزتر از نسخه‌ی قدیمی است. چراغ‌های جلو طراحی جسورانه و خشنی دارند و مانند فیدلیتی پرایم توسط یک نوار کرومی به همدیگر وصل شده‌اند. جلوپنجره این خودرو نیز به صورت 8 ضلعی با سایزی بزرگ‌تر از نسخه پرایم است. خطوط حجیم و متعددی که روی کاپوت و زیر چراغ‌های جلو وجود دارند، این خودرو را عضلانی تر نشان می‌دهد. چراغ‌های LED مه‌شکن این کراس اوور نیز برخلاف نسل قبلی که به صورت مربعی روی سپر قرار می‌گرفت،  به صورت عمودی تبدیل شده‌ که با یک خط کروم در کنارشان نظم خاصی را به نمای جلوی خودرو داده‌اند.

 علاوه بر این تغییرات ورودی هوای دوم نیز به همراه یک دیفیوزر کرومی در پایین‌ترین قسمت سپر خودرو تعبیه شده‌اند. در نمای جانب تنها تغییر در فرم آینه‌های جانبی و طراحی رینگ‌ها است. چراغ‌های عقب با استانداردهای روز دنیا مجددا طراحی شدند و این بار به هم پیوسته‌اند. محل نصب پلاک نیز به صندوق عقب منتقل‌شده و با خطوط شکسته و کم حجم تزئین می‌شود. مه شکن‌ها باریک هستند و توسط خطی مشکی به هم وصل می‌شوند.

بر خلاف فیدلیتی پرایم که اگروزهای فیکی در نمای عقب داشت، در این نسخه جفت اگزوزها کار می‌کنند و با بزرگ‌تر شدن دیفیوزر عقب چهره نهایی اسپرت تر می‌شود.  در جدول زیر مشخصاتی کلی تر از ظاهر فیدلیتی را مشاهده می‌کنید:

مشخصات ظاهری

فیدلیتی  پرایم

فیدلیتی  پرستیژ

نوع بدنه

شاسی بلند متوسط

شاسی بلند متوسط

نوع شاسی

یکپارچه

یکپارچه

وزن خالص

1575 کیلوگرم

1575 کیلوگرم

طول

4735   میلی متر

4750   میلی متر

عرض

1900  میلی متر

1900  میلی متر

ارتفاع

1710   میلی متر

1720   میلی متر

فاصله محورها

2720  میلی متر

2740  میلی متر

تعداد سرنشین

5 و 7 نفر

5 و 7 نفر

نسل (کد اتاق)

نسل اول

نسل اول

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

255/45ZR20

255/45ZR20

 کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم

خودروی  فیدلیتی پرایم

کارشناسی خودرو فیدلیتی پرستیژ

خودروی  فیدلیتی پرستیژ

 

کارشناسی خودرو فیدلیتی از نظر طراحی داخلی

 طراحی داخلی کابین شاید ابهت ظاهر را نداشته‌باشد اما کاملا مدرن و چشم نواز است و حتی می‌تواند با محصولات به روز دنیا مخصوصا آلمانی‌ها رقابت کند. خطوط ساده اما پخته و منطقی، پرهیز از حجم‌دهی اغراق‌آمیز و استفاده از نمایشگر تبلتی در قسمت بالای کنسول مرکزی، از جمله اِلمان‌های شاخص است که با سبک آلمانی‌ها هم خوانی دارد. این خودرو هم با کابین‌های دو ردیفه ( 5 نفره) و هم سه ردیفه ( 7 نفره) قابل سفارش است.

در فضای میانی داشبور در بالای همه نمایشگر مولتی مدیا را شاهد هستیم و زیر آن دریچه‌های هوا قرار می‌گیرد. زیر این قسمت تنظیمات و کلیدهای مربوط به کنترل سیستم صوتی و سایر سیستم‌های پایداری و تهویه مطبوع به چشم می‌خورد که طراحی آن‌ها ساده است. غربیلک فرمان سه شاخه و اسپرت است و با طراحی دی کات هماهنگی خوبی با سایر قسمت‌ها دارد. روی فرمان دکمه‌های کنترلی تعبیه شده‌اند. متریال مورد استفاده در کابین بر عکس اکثر خودروهای چینی کیفیت خوبی دارد و به خوبی با چرم دوزی‌های کابین هماهنگ می‌شود.

صندلی‌ها چیدمان خوبی دارند و فضای خوبی برای سرنشینان فراهم می‌کنند. البته در نسخه‌هایی که خودرو سه ردیف صندلی دارد، ردیف سوم خیلی برای بزرگسالان جا ندارد و بیشتر مناسب کودکان طراحی‌شده است. صندوق عقب این خودرو بسیار جا دار است و با خواباندن صندلی‌های عقب فضایی معادل 1680 لیتر را می‌تواند در اختیار شما قرار دهد که نسبت به رقبا رقم قابل ملاحظه‌ای است.

پرستیژ

در این نسخه، برخی سادگی‌های افراطی حذف و تغییرات به روز و جذابی انجام‌شده است. صفحه نمایش این خودرو به خوبی با صفحه کیلومتر شمار یا همان کلاستر خودرو یکپارچه شده‌اند. به جای دریچه‌های تهویه هوای دراز و باریک نیز سه دریچه خروجی مربعی زیر نمایشگر قرار گرفتند. بخش کنترل سیستم تهویه و.. نیز کاملا لمسی است و  تنها دو کلید دایره‌ای شکل برای تنظیم دما و شدت پرتاب هوا در این قسمت دیده‌می‌شود. در قسمت‌های دیگر مانند فرمان، رودری‌ها، کنسول وسط و لیور دنده طراحی بروزتر و لاکچری‌تر است که این ترکیب جدید خیلی بیشتر به  سطح این خودرو می‌آید و با ظاهر جذاب و پر ابهت آن هماهنگ می‌شود.

کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم

طراحی داخلی خوردو  فیدلیتی  پرایم

 کارشناسی خودرو فیدلیتی پرستیژ

طراحی داخلی خوردو  فیدلیتی  پرستیژ

 

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو فیدلیتی به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به اندازه خوبی با خودرو  فیدلیتی آشنا شدید. در ادامه به طور خلاصه‌تری مزایا و معایب آن را مشاهده ‌می‌کنید:

 

مزایا:

  • طراحی جذاب و مناسب بدنه
  • آپشن‌های متنوع و کامل
  • کابین جادار و بزرگ
  • امکان سفارش در مدل‌های 5 و 7 نفره
  • ارزان‌ترین نسخه 7 نفره بازار
  • پیشرانه مشترک با محصولات چری (4T15C)
  •  خدمات پس از فروش گسترده

 

 

معایب :

  • فضای پای ردیف سوم
  • ساختار تک‌ دیفرانسیل (نسبت به رقبا)
  • حساسیت نگه داریی از سیستم توربوشارژ

 

 

 

فیدلیتی بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو فیدلیتی مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم‌گیری کنید. این خودرو با توجه به شرایط خوبی که دارد، از همان ابتدای ورودش توجه خوبی را به خودش جلب کرد. نسخه پرستیژ  این خودرو هنوز عرضه‌نشده اما با وجود تغییرات مثبتی که ایجادشده احتمالا این خودرو نیز بازار خوبی خواهد داشت. تولید این خودرو هنوز هم ادامه دارد و به همین دلیل می‌توان حین خرید از سلامت آن مطمن بود و مشکلات خرید خودروی کارکرده را نخواهید داشت.

ظاهر خاص و جذاب، طراحی داخلی با المان‌های مدرن و آپشن‌های کامل و متنوع همگی عواملی هستند که خریداران را سمت این خودرو جذب می‌کنند و خدمات پس از فروش بهمن موتور به این موضوع کمک می‌کند. البته مواردی مانند استفاده از  توربو شارژر و حساسیت های خاص آن نسبت به نوع بنزین و روغن، استهلاک بیشتر گیربکس دو کلاجه خشک نسبت به سایر گیربکس‌ها می‌توانند حین تصمیم گیری شما را مردد کنند. هم‌چنین در نسخه 7 نفره، ردیف سوم فضای کافی برای بزرگسالان را ندارد و لازم است به این موضوع نیز حین خرید توجه شود.

با وجود اینکه فیدلیتی در بازار فروش خریداران سرسختی دارد و هر کدام از آن‌ها نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را دارند، اما اگر از لحاظ هزینه مشکلی ندارید، این خودرو به خوبی قادر خواهد بود نیازهایتان را برطرف کند و تجربه رانندگی خوبی را برای شما و خانوادیتان فراهم کند. پیشنهاد می‌کنیم که اگر عجله‌ای برای خرید ندارید، کمی صبر کنید تا نسخه پرستیژ این خودرو نیز وارد بازار شود و سپس با بررسی آن و در صورت امکان مالی این خودروی ارتقایافته را نیز جزو گزینه‌های خود بدانید.

 کارشناسی خودرو فیدلیتی

بهترین کارشناسی خودرو فیدلیتی 

 

رقیبان خودرو فیدلیتی 

طبق کارشناسی خودرو  فیدلیتی و سایر خودروها در بازار ایران،   اول از همه چری تیگو 7 و سپس دیگنیتی و اسپورتیج SL کارکرده از رقیبان اصلی این خودرو هستند که چون در این رده اکثر خودروها وضعیت ساخت و امکانات خوبی دارند، انتخاب ممکن است بسیار دشوار باشد و لازم است قبل از تصمیم‌گیری شرایط و مزایا و معایب هر یک به دقت بررسی و مقایسه شود.

چری  تیگو 7

تیگو 7 از سال 1396 در بازار ایران حضور دارد و فروش خوبی را تجربه می‌کند. تیگو 7 پرو نیز به تازگی با برند فونیکس واردشده است. ترندهاي روز طراحي خودرو در تيگو 7 پرو بيش‌تر به‌چشم مي‌خورند البته فیدلیتی ابعاد بزرگتر و ابهت بیشتری دارد. از نظر کابین و تجهیزات، تیگو 7 پرو دنده الکترونیکی و صفحه تمام لمسی کنترل سیستم تهویه را دارد ولی فیدلیتی از طراحی ارگونومی مناسبتری بهره می‌برد و به دوربین ثبت وقایع،  سنسور پا برای درب صندوق‌بار و ردیف سوم صندلی‌ها (سفارشی) مجهز است. تفاوت فیدلیتی و تیگو 7 پرو از نظر فنی بسیار ناچیز است و تنها در نوع گیربکس متفاوت هستند. مصرف سوخت تیگو 7 پرو کمتر است که مزیت خوبی می‌باشد.

دیگنیتی

خودروساز بهمن موتور، دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی را حدودا در فواصل زمانی نزدیک به هم وارد ایران کرد در مقایسه این دو خودرو فیدلیتی ظاهر تجملاتی  و لاکچری تر دارد اما دیگنیتی کوپه است. از لحاظ کابین هم دیگنیتی اسپرت تر است ولی فیدلیتی در دو نسخه 5 و 7 نفره ارائه می‌شود و از این نظر جذاب است. در عملکرد فنی، تفاوت در گیربکس است.  فیدلیتی از نوع شش سرعته دو کلاچه بوده و دیگنیتی هم از گیربکس سی وی تیپ ترونیک استفاده می‌کند و عملکرد فیدلیتی برای رانندگی‌های مهیج و سرعتی بهتر است. فیدلیتی از دیگنیتی پرایم امکانات بهتری دارد اما با نسخه پرستیژ دیگنیتی در یک سطح و حدودا مشابه است.

اسپورتیج SL کارکرده

چهره کیا اسپورتیج به راحتی ثابت می‌کند که شما با یک خودرو کره‌ای مواجه هستید. این خودرو تنفس طبیعی موتور را دارد که از سیستم تزریق غیرمستقیم بهره می‌برد و به همین دلیل در برابر استفاده از بنزین بی‌کیفیت مقاوم است. مصرف سوخت این خودرو خیلی بالاست و از معایبش می‌باشد ولی شتابش نسبت به فیدلیتی بهتر است. البته به این مودر که اسپورتیج کیا کارکرده است می‌تواند نکته منفی‌ای در این رقابت باشد. از لحاظ امکانات نیز لیست فیدلیتی بلندتر است.

در نهایت تصمیم گیری با شما است و لازم است برای این کار علاوه بر توضیحات کلی بالا، مقالات مربوط به هر خودرو را با دقت بررسی کنید و با تجهیزات و مشخصات هر یک به طور کامل آشنا شوید. پس از آن با توجه به نیازهایتان و شرایط مالی خود می‌توانید انتخاب مناسبی داشته‌باشید.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو فیدلیتی پرداختیم. با توجه به تمامی مطالب ذکرشده، این خودرو مدرن خیلی راحت می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند و شرایط بسیار مناسبی دارد. اگر از لحاظ هزینه مشکلی ندارید بهتر است ابتدا این خودرو را با رقبای هم سطحش مقایسه و سپس بهترین انتخاب را داشته‌باشد. در صورت تصمیم قطعی بهتر است خرید خود را به جای بازار آزاد از نمایندگی‌های بهمن موتور انجام دهید تا خرید به صرفه تری را تجربه کنید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

عنوان : کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم و پرستیژ با تمام جزئیات

 

فیدلیتی از کراس اوورهای موجود در بازار کشور است که توسط یکی از زیرمجموعه‌های برند معروف چری‌ ساخته‌شده و بهمن موتور آن را وارد ایران کرده‌است. این خودرو در نسخه پرایم 5 و 7 نفره و به زودی در نسخه پرستیژ عرضه می‌شود. خریداری پلتفرم و قیمت گذاری مناسب فیدلیتی احتمالا فروش خوبی را برای بهمن موتور به ارمغان می‌آورد. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  فیدلیتی در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  فیدلیتی 

 کمپانی چری جزو ده خودروساز برتر چین است که محصولات مختلفی از آن در ایران به فروش می‌رسد. در گذشته سری محصولات چری تیگو توسط مدیران خودرو وارد ایران شد. کمپانی چری برای تولیدات خود زیرمجموعه‌هایی هم دارد که یکی از آن‌ها جتور است. یکی از اولین محصولات شرکت جتور فیدلیتی می‌باشد. بهمن موتور که یکی از نمایندگان این خودرو سازی در ایران است، پس از واردات کراس اوور دیگنیتی، تصمیم به خرید و مونتاژ فیدلیتی گرفت.

نسل‌ اول

فیدلیتی در بازار چین به  جتور X70 معروف است. این کراس اوور متوسط در سال 2018 برای اولین بار معرفی شد. این خودرو در چین و بازار جهانی در نسخه و تیپ‌های مختلفی عرضه می‌شود. نسل اول چند نسخه مختلف داشت. نسخه اصلی آن یک کراس اور متوسط 5 یا 7 نفره با موتور 1.5 لیتری توربو، گیربکس DCT خشک و دیفرانسیل جلو بود که در تریم‌های مختلف با سطح امکانات و قیمت‌های متفاوتی به دست خریداران می‌رسید. در سال 2019، نسخه فیس لیفت مینور ساخته‌شد که تغییراتی در سپر و رکاب‌های خودرو داشت.

نسل‌های بعدی

پس از این نسل،  مدل کوپه فیدلیتی به بازار راه پیدا کرد. مدل کوپه در ظاهر بیشتر شباهت به سانتافه‌های DM داشت و  اندکی  ستون C آن کوتاه تر شده‌بود. علاوه بر این سایر تغییرات در نمای جلو و اجزای آن انجام‌شده بود. از لحاظ مشخصات فنی نیز فیدلیتی کوپه با موتور قوی تر 1.6 لیتری توربو و همچنین گیربکس 7 دنده    DCT   به بازار عرضه می‌شد. نسخه بعدی یعنی فیدلیتی M در سال 2020 بر پایه نسخه اولیه ساخته‌شد. این خودرو بیشتر برای دسترسی قشر بیشتری از جامعه به فیدلیتی با شرایط اقتصادی‌تری طراحی شد.

امکانات کمتر، موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس های دنده دستی یا 6 دنده DCT  باعث کاهش قیمت جتور X70M بود و افراد بیشتری امکان خرید آن را داشتند. تیپ برقی فیدلیتی یا همان جتور X70 EV نیز در سال 2019 معرفی شد که در سه مدل راهی بازار شد. دو مدل اول  از یک موتور 167 اسب بخاری استفاده می‌کردند و مسافت قابل پیمایش آن ها به ترتیب 401 و 450 کیلومتر بود. و مدل بعدی که در سال 2020 معرفی شد فیس لیفتی مجهز به موتور 170 اسب بخاری بود.

پلاس

در سال 2020 نسل جدید فیدلیتی یعنی جتور X70 پلاس نیز ساخته‌شد که در ایران به فیدلیتی پرستیژ معروف است. این خودرو از نظر ظاهری جثه بزرگ تری دارد و در نسخه‌های 5، 6 و 7 نفره تولید می‌شود. موتور آن 1.6 لیتری است که قدرت بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی دارد و تولید آن کماکان انجام می‌شود.

در ایران

در کشور ایران بهمن موتور تنها نسخه‌های محدودی را واردکرده است. در سال 1400 نسخه اصلی و قبل از فیس لیفت با اسم فیدلیتی پرایم در نسخه‌های 5 و 7 نفره ( تیپ 1 و تیپ 2 ) وارد شدند که موتور 1.5 لیتری و گیربکس دو کلاچه داشتند. در اواخر 1400 نیز بهمن موتور خبر از واردات فیدلیتی پرستیژ داد که با موتور قدرتمندتر 1.6 لیتری و گیربکس 7 دنده DCT مشکلاتی مثل گیربکس خشک حل شد و رقابت بهتری را تجربه کرد. فيدليتي در بازار وضعيت خوبي دارد و تاکنون آمار فروش مناسبی را برای بهمن موتور ثبت‌کرده است. این خودرو از نظر ظاهری و فضای کابین در کنار تجربه رانندگی لذت بخش به خوبی قادر است با هم رده‌های سرسختش رقابت کند. در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

 

 کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم و پرستیژ

بررسی ویژگی‌های خودرو   فیدلیتی 

 

امکانات و تجهیزات خودرو فیدلیتی 

امکانات موجود در فیدلیتی در کارشناسی خودرو فیدلیتی  تقریبا کامل گزارش می‌شود که این تنوع امکانات و تجهیزات از نقاط قوت به شمار می‌روند. سرنشینان خودرو با وجود آپشن‌های مختلف خیلی کمتر در مسافت‌های طولانی خسته می‌شوند و علاوه بر ترمزها و سیستم‌های پایداری مناسب، تجهیزات کابین و.. نیز سفری دل نشین را برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

از امکانات رفاهی موجود در فیدلیتی پرایم می‌توان به کروز کنترل، رادار تغییر لاین، رادار نقطه کور، سنسور نور، سنسور باران، دیلایت، چهار کیسه هوا، گرمکن صندلی‌های جلو، فرمان چرمی مجهز به کلیدهای کنترل، دوربین عقب، حسگرهای پارک جلو عقب، دوربین ۳۶۰،  سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر 10.25 اینچی و هشت بلندگو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، شارژر بی‌سیم، سقف پانوراما به همراه سانروف و آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن اشاره کرد.

بین امکانات رفاهی و تجهیزات فیدلیتی 5 و 7 نفره تفاوتی جز وجود ردیف سوم در نسخه 7 نفره وجود ندارد. اما در فیدلیتی پرستیژ تغییراتی را شاهد هستیم. یکپارچه شدن صفحه نمایش و صفحه کیلومترشمار، لمسی بودن تمام تنظیمات سیستم تهویه مطبوع، طرح متفاوت غربیلک فرمان، طرح رودری‌ها  و دنده و افزودن کیسه‌های هوایی پرده‌ای از مواردی هستند که تا به الان از اضافه شدن آن‌ها مطمئن هستیم. به دلیل عدم عرضه نسخه پرستیژ در بازار در حین نگارش این مقاله ممکن است در آینده تعدادی امکان جدید دیگر نیز به این لیست افزوده شود.

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی فیدلیتی را به صورت دسته‌ بندی‌شده جهت بررسی و مقایسه راحت تر آورده‌ایم. به دلیل عدم اطلاع کامل و دقیق و موثق از لیست کامل امکانات فیدلیتی پرستیژ، مشخصات آن در ستونی جداگانه آورده‌نشده است و تنها مواردی که تفاوت دارند در ردیف مربوط به خودش مشخص است.

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

فیدلیتی 

نوع جعبه دنده

اتوماتیک دو کلاچه -  6 دنده جلو در نسخه پرایم و 7 دنده جلو در نسخه پرستیژ

سیستم آینه ها

آیینه داخلی با عملکرد خودکار ضد انعکاس نور - آیینه های جانبی برقی تاشونده به همراه گرمکن و چراغ خوش آمدگویی (Welcome Light)

سنسورهای پیش فعال

دارای رادارهای نقطه کور و هشدار حرکت بین خطوط - سیستم نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم‌های کمکی ترمز EBA-EBD-BA - سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC - سیستم کنترل کشش TCS - سیستم کنترل پایداری ESP - ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد

سیستم شیشه ها

شیشه های جانبی برقی- شیشه‌های دودی - دارای سنسور باران و برف پاک کن شیشه عقب

سیستم صوتی

دارای 8  عدد بلندگو - پخش رادیو و پشتیبانی از  USB / AUX و بلوتوث

سیستم مولتی مدیا

دارای صفحه نمایش 10.8 اینچی -  دارای بلوتوث و امکان انتقال تصویر تلفن همراه به روی مانیتور (Mirror Link) -  جلو آمپر 12.3 اینچی دیجیتال

کیسه هوا

مجموعا 4  عدد برای راننده و سرنشین کناری – کیسه هوای جانبی

 +  کیسه هوای پرده‌ای ( در پرستیژ )

سیستم تهویه مطبوع

سیستم  تهویه مطبوع دیجیتال دارای دریچه خروجی هوای سرنشین عقب

سیستم روشنایی جلو

تمامی چراغ ها Full LED -  دارای سنسور نور برای روشنایی خودکار چراغ‌های جلو - تنظیم برقی ارتفاع چراغ‌های جلو - دارای چراغ روشنایی در روز دی لایت - دارای سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل

سیستم روشنایی عقب

چراغ های عقب Full LED

سیستم های کمک رانندگی

دارای دوربین 360 درجه با قابلیت ضبط دایمی وقایع - دارای کروز کنترل -  دارای دو حالت رانندگی اکو و اسپرت -  دوربین عقب و سنسور پارک جلو و عقب - دارای شارژر وایرلس تلفن همراه - یک عدد خروجی USB در ردیف جلو و دو عدد در عقب - درب صندوق برقی به همراه سیستم هوشمند باز کردن درب صندوق (توسط پا) -  دارای دو مدل رینگ به انتخاب مشتری

سیستم صندلی های جلو

صندلی‌های جلو برقی و دارای گرمکن - دارای روکش چرمی -  دارای آیینه آرایشی و چراغ روشنایی آفتابگیر راننده و سرنشین جلو

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های ردیف سوم (قابل انتخاب) به صورت کاملا تاشو - صندلی های ردیف دوم با قابلیت تا شدن و تنظیم پشتی - دارای سیستم اتصال آسان صندلی کودک ISOFIX

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم فرمان و هدایت پذیری

فرمان کمکی برقی حساس به سرعت

نوع غربیلک

غربیلک فرمان 3 شاخه با روکش چرمی و کلیدهای کنترل کروز کنترل و مولتی مدیا

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

 

سیستم ضد سرقت ایموبلایزر -  ورود به خودرو بدون کلید (Keyless) -  استارت دکمه‌ای

سیستم‌های سقف

دارای سقف سانروف شیشه‌ای پانوراما

 

سطح ایمنی

این خودرو در تست‌های تصادف شرکت‌نکرده و ایمنی آن در تصادفات در هاله‌ای از ابهام است. البته که وجود سیستم‌های کمک رانندگی مانند  سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC، اتوهلد، رادار نقطه کور، رادار هشدار حرکت بین خطوط، کروز کنترل، دوربین 360 درجه و سنسور های پارک. در کنار تجهیزاتی مانند کیسه‌های هوا، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر،  استارت دکمه‌ای و ورود و خروج بدون کلید می‌توانند  تا حد خیلی خوبی خیال خریداران را بابت ایمنی خودرو و امنیت سرنشینان جمع کنند.

 

فیدلیتی پرستیژ

 کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم و پرستیژ

مشخصات فنی این خودرو

 مونتاژ فیدلیتی پرایم در بهمن موتور بیش از 20 درصد داخلی سازی‌شده و این عمل طبق وعده‌ها به 60 درصد نیز خواهد رسید. موتور 1500 سی سی مجهز به توربوشارژ ساخت کارخانه تیوان (واقع در شهرک صنعتی کاسپین قزوین) است. با این پیشرانه توان 155 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 230 نیوتون متر در محدوده 1750 الی 4000 دور در دقیقه تولید می‌شود که با گیربکس 6 دنده اتوماتیک دبل کلاج خشک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

 هر دو تیپ این خودرو در بازار ایران فقط به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود که در رانندگی با آن می‌توان  تا 180 کیلومتر بر ساعت را تجربه کرد. شتاب صفر تا صد خودرو نیز حدود 11 ثانیه گزارش می‌شود. فیدلیتی در قسمت جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در قسمت عقب از سیستم تعلیق اتصال چندگانه (Multi-Link) بهره می‌برد. سیستم ترمز این خودرو در جلو دیسکی خنک‌شونده و در عقب دیسکی است که توسط سیستم‌های کمکی ABS و EBD و BA نیز حمایت می‌شوند.

در تجربه رانندگی با این خوردو، نرمی و سبکی فرمان بسیار چشمگیر است. مکانیزم کمکی برقی فرمان نیز با افزایش سرعت مقاومت بیشتری ایجاد  می‌کند و ایمنی در سرعت‌های بالا نیز حفظ می‌شود و فرمان پذیری به خوبی قبل ادامه دارد. سیستم‌های کمک راننده نیز به لذت بخشی رانندگی کمک شایانی می‌کنند و فیدلیتی پرایم 2 مود مختلف اکو و اسپرت برای رانندگی دارد که بر خلاف برخی از رقبا، اختلاف عملکرد و شتاب محسوسی را برای این خودرو بوجود می‌آورد.گیربکس دو کلاجه خشک خودرو نیز هماهنگی خوبی با موتور دارد و سیستم تعلیق خوب، سواری را نرم می‌کند. ترمزهای فیدلیتی پرایم هم برای این خودروی 1.5 تنی کاملا مناسب هستند و به راحتی خودرو را کنترل می‌کنند.

پرستیژ

در ایران این نسخه با موتوری 1.6 لیتری توربوشارژ ارائه می‌شود. این موتور که با همراهی شرکت اتریشی AVL ساخته‌شده توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را دارد.  نیروی تولیدی توسط یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. وجود این جعبه دنده مشکل خشک بودن سری فیدلیتی پرایم را به خوبی حل می‌کند.  شتاب این نسخه نیز بهتر است و طی تنها 9 ثانیه از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت طی می‌شود.

 در کل طبق کارشناسی خودرو  فیدلیتی  وضعیت توان فنی و سواری خودرو  پرستیژ بهتر از تیپ پرایم است و انتقادات وارد بر فیدلیتی پرایم را به خوبی حل می‌کند.  در جدول زیر با جزئیات بیشتری به بررسی و مقایسه این دو مدل از فیدلیتی پرداختیم :

 

مشخصات فنی

فیدلیتی پرایم تیپ 1 و 2

فیدلیتی پرستیژ

کلاس بدنه

شاسی بلند

شاسی بلند

کلاس اتومبیل

J Segment

J Segment

حجم موتور

1500 سی سی

1600 سی سی

نوع موتور

بنزینی دارای توربو

بنزینی دارای توربو

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

موتور جلو

تعداد سیلندرها

4

4

تعداد سوپاپ ها

16

16

آرایش قرار گیری سیلندرها

خطی مستقیم

خطی مستقیم

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

155 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

197 اسب بخار

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

230 نیوتن متر در 1750-4000 دور در دقیقه

290 نیوتن متر

توان خروجی حجمی

103.33 اسب بخار بر لیتر

123.5 اسب بخار بر لیتر

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری با پاشش مستقیم سوخت

سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI ساخت بوش

ظرفیت باک

55  لیتر بنزین

55  لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک دو کلاچه – 6 دنده جلو

اتوماتیک دو کلاچه – 7 دنده جلو

محل قرار گیری اهرم تعویض دنده

کنسول میانی

کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو دیفرانسیل جلو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی خنک شونده

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

دیسکی

نوع سیستم تعلیق

مستقل

مستقل

تعلیق جلو

مک فرسون

مک فرسون

تعلیق عقب

مولتی لینک

مولتی لینک

حداکثر سرعت

180 کیلومتر بر ساعت

180  کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 الی 100

11  ثانیه

9  ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

8.1  لیتر در صد کیلومتر

8.1  لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 5

یورو 5

 

 

کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم و پرستیژ از لحاظ فنی                       

کارشناسی خودر فیدلیتی از نظر فنی

 

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

 طراحی این خودرو با هماهنگی مناسبی است و در نهایت خودروی با ابهتی به دست خریداران می‌رسد. علاوه بر ابعاد بزرگ، طراحان با ایجاد برجستگی‌ها و خطوط روی بدنه، این خودرو را عضلانی تر نشان می‌دهند.  فیدلیتی درمجموع با ذائقه‌های خانوادگی و تجملاتی تناسب بیشتری دارد و به قول معروف لاکچری‌تر است.  در نمای جلو، جلو پنجره‌ای مدرن با نمای الماسی را شاهد هستیم که لوگوی فیدلیتی به زیبایی در میان آن خود نمایی می‌کند.

چراغ‌های جلو نیز بیننده را یاد محصولات سوبارو می‌اندازد. این چراغ ها از جلو پنجره تا کنار خودرو کشیده‌می‌شوند و به جذبه ماشین می‌افزایند. زیر جلو پنجره پلاک قرار می‌گیرد و در اطراف سپر به جای مه شکن، دیلایت‌ها دیده‌می‌شوند. کروم کاری‌های سپر و اطراف جلو پنجره و دفیوزر سپر نیز دیگر نکاتی هستند که در این نما شاهد هستیم. روی کاپوت، زیر چراغ‌ها و... از خطوطی برای افزایش زیبایی به خوبی استفاده می‌شود.

در نمای جانب پیچیدگی زیادی دیده‌نمی‌شود و در عین سادگی سعی در حفظ هماهنگی را شاهد هستیم. رینگ‌های 20 اینچی فیدلیتی به خوبی با سایز بدنه مچ می‌شود. خطوط این نما بر خلاف اکثر خودروهای چینی پر اغراق نیست. شیشه‌های جانب سایز مناسبی دارند و فضای پرنوری را برای سرنشینان مهیا می‌کنند. در نمای عقب طراحی یکنواختی‌دیده می‌شود.  طراحی کاملا ساده و یکنواخت و به دور از هرگونه جذابیت بصری درب صندوق را می توان نقطه ضعف نمای عقب این خودرو دانست. البته هماهنگی در این سمت با چراغ‌های افقی و کشیده و آرم فیدلیتی در میانشان حفظ می‌شود. سپر عقب یک دفیوزر سراسری دارد که دو سر آن سر اگزوزهای ترئینی جای گرفتند.

تغییرات پرستیژ

در این نسخه ظاهر متفاوت تر و خشن تری را ارائه می‌دهند. نمای جلو بروزتر از نسخه‌ی قدیمی است. چراغ‌های جلو طراحی جسورانه و خشنی دارند و مانند فیدلیتی پرایم توسط یک نوار کرومی به همدیگر وصل شده‌اند. جلوپنجره این خودرو نیز به صورت 8 ضلعی با سایزی بزرگ‌تر از نسخه پرایم است. خطوط حجیم و متعددی که روی کاپوت و زیر چراغ‌های جلو وجود دارند، این خودرو را عضلانی تر نشان می‌دهد. چراغ‌های LED مه‌شکن این کراس اوور نیز برخلاف نسل قبلی که به صورت مربعی روی سپر قرار می‌گرفت،  به صورت عمودی تبدیل شده‌ که با یک خط کروم در کنارشان نظم خاصی را به نمای جلوی خودرو داده‌اند.

 علاوه بر این تغییرات ورودی هوای دوم نیز به همراه یک دیفیوزر کرومی در پایین‌ترین قسمت سپر خودرو تعبیه شده‌اند. در نمای جانب تنها تغییر در فرم آینه‌های جانبی و طراحی رینگ‌ها است. چراغ‌های عقب با استانداردهای روز دنیا مجددا طراحی شدند و این بار به هم پیوسته‌اند. محل نصب پلاک نیز به صندوق عقب منتقل‌شده و با خطوط شکسته و کم حجم تزئین می‌شود. مه شکن‌ها باریک هستند و توسط خطی مشکی به هم وصل می‌شوند.

بر خلاف فیدلیتی پرایم که اگروزهای فیکی در نمای عقب داشت، در این نسخه جفت اگزوزها کار می‌کنند و با بزرگ‌تر شدن دیفیوزر عقب چهره نهایی اسپرت تر می‌شود.  در جدول زیر مشخصاتی کلی تر از ظاهر فیدلیتی را مشاهده می‌کنید:

مشخصات ظاهری

فیدلیتی  پرایم

فیدلیتی  پرستیژ

نوع بدنه

شاسی بلند متوسط

شاسی بلند متوسط

نوع شاسی

یکپارچه

یکپارچه

وزن خالص

1575 کیلوگرم

1575 کیلوگرم

طول

4735   میلی متر

4750   میلی متر

عرض

1900  میلی متر

1900  میلی متر

ارتفاع

1710   میلی متر

1720   میلی متر

فاصله محورها

2720  میلی متر

2740  میلی متر

تعداد سرنشین

5 و 7 نفر

5 و 7 نفر

نسل (کد اتاق)

نسل اول

نسل اول

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

255/45ZR20

255/45ZR20

 کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم

خودروی  فیدلیتی پرایم

کارشناسی خودرو فیدلیتی پرستیژ

خودروی  فیدلیتی پرستیژ

 

کارشناسی خودرو فیدلیتی از نظر طراحی داخلی

 طراحی داخلی کابین شاید ابهت ظاهر را نداشته‌باشد اما کاملا مدرن و چشم نواز است و حتی می‌تواند با محصولات به روز دنیا مخصوصا آلمانی‌ها رقابت کند. خطوط ساده اما پخته و منطقی، پرهیز از حجم‌دهی اغراق‌آمیز و استفاده از نمایشگر تبلتی در قسمت بالای کنسول مرکزی، از جمله اِلمان‌های شاخص است که با سبک آلمانی‌ها هم خوانی دارد. این خودرو هم با کابین‌های دو ردیفه ( 5 نفره) و هم سه ردیفه ( 7 نفره) قابل سفارش است.

در فضای میانی داشبور در بالای همه نمایشگر مولتی مدیا را شاهد هستیم و زیر آن دریچه‌های هوا قرار می‌گیرد. زیر این قسمت تنظیمات و کلیدهای مربوط به کنترل سیستم صوتی و سایر سیستم‌های پایداری و تهویه مطبوع به چشم می‌خورد که طراحی آن‌ها ساده است. غربیلک فرمان سه شاخه و اسپرت است و با طراحی دی کات هماهنگی خوبی با سایر قسمت‌ها دارد. روی فرمان دکمه‌های کنترلی تعبیه شده‌اند. متریال مورد استفاده در کابین بر عکس اکثر خودروهای چینی کیفیت خوبی دارد و به خوبی با چرم دوزی‌های کابین هماهنگ می‌شود.

صندلی‌ها چیدمان خوبی دارند و فضای خوبی برای سرنشینان فراهم می‌کنند. البته در نسخه‌هایی که خودرو سه ردیف صندلی دارد، ردیف سوم خیلی برای بزرگسالان جا ندارد و بیشتر مناسب کودکان طراحی‌شده است. صندوق عقب این خودرو بسیار جا دار است و با خواباندن صندلی‌های عقب فضایی معادل 1680 لیتر را می‌تواند در اختیار شما قرار دهد که نسبت به رقبا رقم قابل ملاحظه‌ای است.

پرستیژ

در این نسخه، برخی سادگی‌های افراطی حذف و تغییرات به روز و جذابی انجام‌شده است. صفحه نمایش این خودرو به خوبی با صفحه کیلومتر شمار یا همان کلاستر خودرو یکپارچه شده‌اند. به جای دریچه‌های تهویه هوای دراز و باریک نیز سه دریچه خروجی مربعی زیر نمایشگر قرار گرفتند. بخش کنترل سیستم تهویه و.. نیز کاملا لمسی است و  تنها دو کلید دایره‌ای شکل برای تنظیم دما و شدت پرتاب هوا در این قسمت دیده‌می‌شود. در قسمت‌های دیگر مانند فرمان، رودری‌ها، کنسول وسط و لیور دنده طراحی بروزتر و لاکچری‌تر است که این ترکیب جدید خیلی بیشتر به  سطح این خودرو می‌آید و با ظاهر جذاب و پر ابهت آن هماهنگ می‌شود.

کارشناسی خودرو فیدلیتی پرایم

طراحی داخلی خوردو  فیدلیتی  پرایم

 کارشناسی خودرو فیدلیتی پرستیژ

طراحی داخلی خوردو  فیدلیتی  پرستیژ

 

 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو فیدلیتی به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به اندازه خوبی با خودرو  فیدلیتی آشنا شدید. در ادامه به طور خلاصه‌تری مزایا و معایب آن را مشاهده ‌می‌کنید:

 

مزایا:

  • طراحی جذاب و مناسب بدنه
  • آپشن‌های متنوع و کامل
  • کابین جادار و بزرگ
  • امکان سفارش در مدل‌های 5 و 7 نفره
  • ارزان‌ترین نسخه 7 نفره بازار
  • پیشرانه مشترک با محصولات چری (4T15C)
  •  خدمات پس از فروش گسترده

 

 

معایب :

  • فضای پای ردیف سوم
  • ساختار تک‌ دیفرانسیل (نسبت به رقبا)
  • حساسیت نگه داریی از سیستم توربوشارژ

 

 

 

فیدلیتی بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو فیدلیتی مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم‌گیری کنید. این خودرو با توجه به شرایط خوبی که دارد، از همان ابتدای ورودش توجه خوبی را به خودش جلب کرد. نسخه پرستیژ  این خودرو هنوز عرضه‌نشده اما با وجود تغییرات مثبتی که ایجادشده احتمالا این خودرو نیز بازار خوبی خواهد داشت. تولید این خودرو هنوز هم ادامه دارد و به همین دلیل می‌توان حین خرید از سلامت آن مطمن بود و مشکلات خرید خودروی کارکرده را نخواهید داشت.

ظاهر خاص و جذاب، طراحی داخلی با المان‌های مدرن و آپشن‌های کامل و متنوع همگی عواملی هستند که خریداران را سمت این خودرو جذب می‌کنند و خدمات پس از فروش بهمن موتور به این موضوع کمک می‌کند. البته مواردی مانند استفاده از  توربو شارژر و حساسیت های خاص آن نسبت به نوع بنزین و روغن، استهلاک بیشتر گیربکس دو کلاجه خشک نسبت به سایر گیربکس‌ها می‌توانند حین تصمیم گیری شما را مردد کنند. هم‌چنین در نسخه 7 نفره، ردیف سوم فضای کافی برای بزرگسالان را ندارد و لازم است به این موضوع نیز حین خرید توجه شود.

با وجود اینکه فیدلیتی در بازار فروش خریداران سرسختی دارد و هر کدام از آن‌ها نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را دارند، اما اگر از لحاظ هزینه مشکلی ندارید، این خودرو به خوبی قادر خواهد بود نیازهایتان را برطرف کند و تجربه رانندگی خوبی را برای شما و خانوادیتان فراهم کند. پیشنهاد می‌کنیم که اگر عجله‌ای برای خرید ندارید، کمی صبر کنید تا نسخه پرستیژ این خودرو نیز وارد بازار شود و سپس با بررسی آن و در صورت امکان مالی این خودروی ارتقایافته را نیز جزو گزینه‌های خود بدانید.

 کارشناسی خودرو فیدلیتی

بهترین کارشناسی خودرو فیدلیتی 

 

رقیبان خودرو فیدلیتی 

طبق کارشناسی خودرو  فیدلیتی و سایر خودروها در بازار ایران،   اول از همه چری تیگو 7 و سپس دیگنیتی و اسپورتیج SL کارکرده از رقیبان اصلی این خودرو هستند که چون در این رده اکثر خودروها وضعیت ساخت و امکانات خوبی دارند، انتخاب ممکن است بسیار دشوار باشد و لازم است قبل از تصمیم‌گیری شرایط و مزایا و معایب هر یک به دقت بررسی و مقایسه شود.

چری  تیگو 7

تیگو 7 از سال 1396 در بازار ایران حضور دارد و فروش خوبی را تجربه می‌کند. تیگو 7 پرو نیز به تازگی با برند فونیکس واردشده است. ترندهاي روز طراحي خودرو در تيگو 7 پرو بيش‌تر به‌چشم مي‌خورند البته فیدلیتی ابعاد بزرگتر و ابهت بیشتری دارد. از نظر کابین و تجهیزات، تیگو 7 پرو دنده الکترونیکی و صفحه تمام لمسی کنترل سیستم تهویه را دارد ولی فیدلیتی از طراحی ارگونومی مناسبتری بهره می‌برد و به دوربین ثبت وقایع،  سنسور پا برای درب صندوق‌بار و ردیف سوم صندلی‌ها (سفارشی) مجهز است. تفاوت فیدلیتی و تیگو 7 پرو از نظر فنی بسیار ناچیز است و تنها در نوع گیربکس متفاوت هستند. مصرف سوخت تیگو 7 پرو کمتر است که مزیت خوبی می‌باشد.

دیگنیتی

خودروساز بهمن موتور، دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی را حدودا در فواصل زمانی نزدیک به هم وارد ایران کرد در مقایسه این دو خودرو فیدلیتی ظاهر تجملاتی  و لاکچری تر دارد اما دیگنیتی کوپه است. از لحاظ کابین هم دیگنیتی اسپرت تر است ولی فیدلیتی در دو نسخه 5 و 7 نفره ارائه می‌شود و از این نظر جذاب است. در عملکرد فنی، تفاوت در گیربکس است.  فیدلیتی از نوع شش سرعته دو کلاچه بوده و دیگنیتی هم از گیربکس سی وی تیپ ترونیک استفاده می‌کند و عملکرد فیدلیتی برای رانندگی‌های مهیج و سرعتی بهتر است. فیدلیتی از دیگنیتی پرایم امکانات بهتری دارد اما با نسخه پرستیژ دیگنیتی در یک سطح و حدودا مشابه است.

اسپورتیج SL کارکرده

چهره کیا اسپورتیج به راحتی ثابت می‌کند که شما با یک خودرو کره‌ای مواجه هستید. این خودرو تنفس طبیعی موتور را دارد که از سیستم تزریق غیرمستقیم بهره می‌برد و به همین دلیل در برابر استفاده از بنزین بی‌کیفیت مقاوم است. مصرف سوخت این خودرو خیلی بالاست و از معایبش می‌باشد ولی شتابش نسبت به فیدلیتی بهتر است. البته به این مودر که اسپورتیج کیا کارکرده است می‌تواند نکته منفی‌ای در این رقابت باشد. از لحاظ امکانات نیز لیست فیدلیتی بلندتر است.

در نهایت تصمیم گیری با شما است و لازم است برای این کار علاوه بر توضیحات کلی بالا، مقالات مربوط به هر خودرو را با دقت بررسی کنید و با تجهیزات و مشخصات هر یک به طور کامل آشنا شوید. پس از آن با توجه به نیازهایتان و شرایط مالی خود می‌توانید انتخاب مناسبی داشته‌باشید.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو فیدلیتی پرداختیم. با توجه به تمامی مطالب ذکرشده، این خودرو مدرن خیلی راحت می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند و شرایط بسیار مناسبی دارد. اگر از لحاظ هزینه مشکلی ندارید بهتر است ابتدا این خودرو را با رقبای هم سطحش مقایسه و سپس بهترین انتخاب را داشته‌باشد. در صورت تصمیم قطعی بهتر است خرید خود را به جای بازار آزاد از نمایندگی‌های بهمن موتور انجام دهید تا خرید به صرفه تری را تجربه کنید.

درخواست سریع کارشناس خودرو