برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو

کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم

کیا اسپورتیج، از محصولات کمپانی کره‌ای کیا موتور است که سه نسل آن در ایران موجود می‌باشد. شروع همکاری این سری محصولات در ایران با نسل دوم اسپورتیج بود.این کراس اور شهری به دلیل آپدیت ظاهری، پیشرانه قوی و نبود تنوع کراس اورها در بازار توانست به فروش چشمگیری دست یابد.
0 تومان
i h

عنوان : کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  با تمام جزئیات

 

کیا اسپورتیج، از محصولات کمپانی کره‌ای کیا موتور است که سه نسل آن در ایران موجود می‌باشد. شروع همکاری این سری محصولات در ایران با نسل دوم اسپورتیج بود. این کراس اور شهری به دلیل آپدیت ظاهری، پیشرانه قوی و نبود تنوع کراس اورها در بازار  توانست به فروش چشمگیری دست یابد. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  اسپورتیج نسل دوم  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  اسپورتیج نسل دوم 

کیا موتورز به عنوان قدیمی‌ترین شرکت خودروساز کره جنوبی شناخته‌می‌شود. این کمپانی با تولیدات گسترده جزو برترین خودروسازان کره جنوبی است و در حال حاضر تولیداتش را در کشورهای مختلف انجام می‌دهد. این خودرو تا قبل از ورشکستگی سال 1997 فعالیت رو به رشدی داشت ولی پس از آن اتفاق، هیوندای موتور در سال 1998 بخشی از سهام شرکت را خریداری کرد و بدین ترتیب کیا به زیرمجموعه‌های هیوندای پیوست.

اولین خودروی کیا در ایران در دهه 70 شمسی با نام پراید وارد کشور شد و از آن زمان محصولات این شرکت توسط نمایندگی‌های مختلف در بازار حضور پیدا کرده‌اند. شروع تولیدات سری اسپورتیج قبل از مشکلات ورشکستگی بود و  نسل اول آن از سال 1993 عرضه شد. اسپورتیج NB در زمانی که سه شرکت کیا، مزدا و فورد اتحادی سه جانبه را تشکیل می‌دادند، روی پلتفرم و پیشرانه مزدا بُنگو (MAZDA Bongo)  شکل گرفت و توانست خود را تا حدودی مطرح کند. ظاهر این خودرو جذابیت زیادی نداشت و برای طراحی آن تلاش خاصی صورت نگرفته‌بود.

شروع ساخت نسل دوم پس از مالکیت هیوندای بر کیا بود و این نسل روی پلتفرم هیوندای النترا سوار شد و پس از وقفه ای 2 ساله در سال 2005، روی خط تولید رفت. اسپورتیج KM شباهت واضحی هم در ظاهر و هم در بخش فنی به نسل اول هیوندای توسان دارد. این خودرو که  ظاهری متفاوت نسبت به نسل قبل داشت، در سال 2007 توسط شرکت اطلس خودرو وارد ایران شد و فروش خوبی را چه در ایران و چه در بازار جهانی تجربه کرد.

در طراحی و تولید نسل دوم تمرکزی روی ویژگی‌های آفرودی نبود و به عنوان کراس اوری شهری به دست مشتریان رسید. در کاپوت نسخه‌های موجود در ایران پیشرانه‌ای با حجم 2700 سی سی و 6 سیلندر مشاهده می‌شود که وضع مناسبی دارد. ایمنی نیز نسبت به نسل قبلی که تنها یک ستاره امنیتی داشت به طور چشمگیری بهبودیافته است.

نسخه فیس لیفت این خودرو نیز عرضه‌شده است که اکثر نمونه‌های وارداتی بازار از این دسته می‌باشند. در ادامه با جزئیات بیشتری هر بخش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

 کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم                       

بررسی ویژگی‌های خودرو  کیا اسپورتیج نسل دوم 

 

امکانات و تجهیزات خودرو کیا اسپورتیج نسل دوم 

اسپورتیج نسل دوم امروزه با توجه به خودروهای مجهز عرضه‌شده با تجهیزات رنگارنگ و رفاهی جذاب، آپشن زیادی ندارد ولی با توجه به سال ساخت و وارداتش می‌توان گفت در زمان ورودش به بازار نیاز مشتریان را به خوبی رفع می‌کرده است.

این خودرو به صورت استاندارد دارای تجهیزاتی مانند: سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، کروز کنترل، کمربندهای پیش کشنده، قابلیت خواباندن صندلی های عقب، ریموت کنترل، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها، سنسور پارک و… است.

از نظر ایمنی این نسخه پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبلی دارد. اسپورتیج KM موفق به اخذ بالاترین امتیاز از موسسه معتبر IIHS شد و از موسسه NHTSA آمریکا هم 5 ستاره ایمنی را دریافت کرد. این ایمنی توسط انواع کیسه هوا، سیستم ایمنی ترمز ABS و  ESP و قفل درهای حساس به سرعت تامین می‌شود.

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی را به صورت دسته‌بندی جهت کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  مشاهده می‌کنید:

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

کیا  اسپورتیج نسل دوم

نوع جعبه دنده

اتومات تیپ ترونیک – 4 دنده جلو

سیستم آینه ها

    تنظیم برقی آیینه ها به همراه گرمکن

سنسورهای پیش فعال

    سنسور پارک خودرو - سنسور باران به همراه کنترل‌کننده سرعت برف پاکن‌ها

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل ABS–- کنترل پایداری ESP

سیستم شیشه ها

بالابر شیشه‌های جلو و عقب برقی  

سیستم صوتی

سیستم صوتی با قابلیت پخش کاست و MP3– دارای رادیو -  چنجر شش عددی

سیستم مولتی مدیا

ندارد

کیسه هوا

مجهز به 8 کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای راننده و سرنشین جلو -   ایربگ  جانبی

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتومات 

سیستم روشنایی جلو

دارای سیستم  روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها - دارای مه شکن

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED به همراه مه شکن

سیستم صندلی های جلو

صندلی با تنظیم دستی – روکش چرمی

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تاشو دارای روکش چرم

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل و ترمز کمکی -  سامانه توزیع نیروی ترمز

سیستمهای کمک رانندگی

سنسور پارک - کروز کنترل اتوماتیک - سیستم ورود بدون کلید

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی هیدرولیکی- تنظیم دستی فرمان

نوع غربیلک

فرمان  4 شاخه با طراحی تلسکوپی   – دارای دکمه‌های کنترلی و  روکش چرم

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

    قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل – کمربندهای پیش‌کشنده – دارای  ایموبلایزر

سیستم سقف

سانروف  

 

 

مشخصات فنی این خودرو

کیا این خودرو را با چند نوع موتور دیزلی و بنزینی عرضه کرد اما نسخه‌های واردشده به ایران همگی از یک نوع که قوی‌ترین سیستم ارائه‌شده است بهره می‌برند. با استفاده از یک موتور 6 سیلندر خورجینی با حجم 2565 سی سی امکان تولید 175 اسب بخار قدرت و حداکثر 241 نیوتون متر گشتاور ایجاد می‌شود. نیروی تولیدشده توسط گیربکسی 4 سرعته اتومات به هر 4 چرخ خودرو منتقل می‌شود.

طبق گزارشات با این خودرو حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت را می‌توانید تجربه کنید و شتاب صفر تا صد  حدودا 10 ثانیه است. امروزه بحث آلایندگی و مصرف سوخت امری مهم در بحث تولیدات و خرید خودروها است. این خودرو استاندارد آلایندگی‌اش 4 است و در هر کیلومتر 237 گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند. مصرف سوخت در مصارف شهری به ازای هر 100 کیلومتر 13.2 لیتر و در مصارف جاده‌ای 8.2 لیتر می‌باشد که مقدار ترکیبی آن 10 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌شود که رقم نسبتا بالایی است.

اسپورتیج نسل دوم آن چنان خصوصیات آفرودی ندارد و بیش تر یک کراس اوور شهری دو دیفرانسیل است که در هنگام بارش برف در شهرها شما را درگیر و معطل نخواهد کرد. خریداران اسپورتیج KM نیز تقریباً همگی آن را خودرویی بی آزار می دانند که دارای گیربکس کند و گیجی است. ترمزها نیز عملکرد قابل قبولی دارند.

طبق کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  نسخه فیس لیفت از نظر سیستم فنی و عملکرد آن تفاوتی با نسخه اصلی ندارد. در جدول زیر مشخصات فنی را به صورت دسته‌بندی‌شده مشاهده می‌کنید.

مشخصات فنی

کیا اسپورتیج نسل دوم

حجم موتور

2656 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

تنفس موتور

تنفس طبیعی

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

محور محرک

دو دیفرانسیل (۴WD)  

تعداد سیلندرها

6

تعداد سوپاپ ها

24

آرایش قرار گیری سیلندرها

خورجینی (V شکل)

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

175 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

241 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش سوخت مستقیم

ظرفیت باک

65  لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک  – 6  دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو چهار چرخ محرک

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

تعلیق جلو

مک فرسون

تعلیق عقب

مستقل

حداکثر سرعت

185 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

10.5   ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

10 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 4

 کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم از لحاظ فنی

کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم و ویژگی های آن

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

از ایرادات اصلی نسل اول اسپورتیج ظاهر آن بود که این عیب در نسل دوم و احتمالا به دلیل همکاری با کمپانی هیوندای تا حد خوبی رفع شد. اسپورتیج KM روی پلتفرم النترا سوار است و می‌توان آن را بسیار شبیه به هیوندای توسان دانست. در زمان عرضه، این خودرو طراحی قابل قبول و هماهنگی داشت و هنوز هم در بازار ایران طرفداران متعددی دارد.

در نمای جلو  چراغ‌ها چهار وجهی و ساده‌اند. جلو پنجره باریکی نیز بین چراغ‌ها وجود دارد که آرم کیا را در خود جای می‌دهد. قسمت پایین‌تر بین جلوپنجره و هواکش پلاک نصب می‌شود و در اطراف دو مه شکن چهار وجهی جای گرفتند. در برخی از نمونه‌ها قسمت سپر و گلگیر و... به رنگ مشکی ( غیر هم رنگ با بدنه ) است که طبق نظر برخی جذابیت را بیشتر می‌کند.

در نمای جانب پایین درب‌ها برجسته است و با توجه به کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  در برخی نسخه‌ها به رنگ مشکی می‌باشد. خطی که چراغ عقب را به جلو متصل می‌کند نیز جلوه‌ای عضلانی و اسپرت به خودرو می‌دهد. نمای عقب سادگی را ادامه می‌دهد. دو چراغ عمودی و یک تکه اطراف درب صندوق هستند. روی درب در قسمتی فرورفته پلاک نصب می‌شود و روی برآمدگی بالای آن آرم کیا جای‌گرفته است. در قسمت سپر دو سر لوله اگزوز مربعی را شاهد هستیم که چهره را اسپرت‌تر می‌کند.

فیس لیفت

در سال 2009 با اعمال تغییراتی ظاهر اسپورتیج زیباتر شد. طراحی سپر جلو تغییر کرد و مه شکن‌ها در قابی جدید و با فرمی دایره جای گرفتند. جلو پنجره هم که با خطوط ساده کرومی ترئین‌شده بود در نسخه فیس لیفت طراحی جذاب‌تری داشت. در چراغ‌های عقب و جلو هم اصلاحاتی شکل گرفت که مثبت بودند. در نمای جانب نیز با تغییر طرح رینگ‌ها مواجه هستیم. نسخه‌های وارداتی موجود در ایران اکثرا از نوع فیس لیفت هستند.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر را در مورد طراحی خارجی مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

کیا اسپورتیج نسل دوم 

نوع بدنه

شاسی بلند

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل دوم (KM)

وزن خالص

1517 کیلوگرم

طول

4350 میلی متر

عرض

1800 میلی متر

ارتفاع

1730  میلی متر

فاصله محورها

2629 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

235/60R16

 کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم

کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم 

کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم

طراحی خارجی فیس لیفت نسل دوم

 

کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  از نظر طراحی داخلی

طراحی کابین در این خودرو ساده است و آپشن خاص و جذابی در آن دیده‌نمی‌شود که با توجه به سال تولید تا حدی می‌توان آن را قابل قبول دانست. کیفیت متریال مورد استفاده نیز خیلی سطح بالایی ندارد ولی معمولا خریداران از دوام آن تا حد خوبی راضی هستند.

در قسمت داشبورد در بخش میانی ابتدا نمایشگری بسیار کوچک برای نمایش ساعت و.. قرار می‌گیرد. زیر آن دو دریچه هوای مستطیلی را شاهد هستیم و سپس به بخش سیستم صوتی می‌رسیم. در این شاسی بلند از مانتیورهای لمسی و جدید خبری نیست و تنها یک نمایشگر کوچک و ساده اطلاعات موزیک و .. را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. ادوات مربوط به کنترل سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع نیز با چینشی مرتب و خوب در این بخش دیده‌می‌شوند.

فرمان این خودرو 4 شاخه است و خیلی مدل به روزی ندارد. در میان آن آرم کیا در بخشی مشکی رنگ تعبیه‌شده و خبری از کلیدهای کنترلی روی آن نیست. پنل کیلومتر شمار از سه دایره آنالوگ و یک نمایشگر کوچک برای نمایش اطلاعات به راننده تشکیل می‌شود و طراحی معمولی دارد.

اسپورتیج مانند همه کراس اوورهای کامپکت دیگر، در ردیف عقب با کمبود فضا بخصوص در بخش سر مواجه است. البته فضای پای سرنشینان این ردیف نیز چندان مناسب نیست و اصولاً افراد قد بلند در آن احساس راحتی نمی‌کنند. در رابطه با عایق بندی هم متاسفانه مشکلاتی اعمم از نفوذ صدا و یا انتقال ضربات به داخل وجود دارد.

در نسخه فیس لیفت نسل دوم تغییر خاصی در کابین مشاهده نمی‌شود و تمامی تفاوت‌ها در همان ظاهر خودرو خلاصه می‌شود.

طراحی داخلی خودرو اسپورتیج نسل دوم

طراحی داخلی خوردو اسپورتیج نسل دوم 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با کیا اسپورتیج KM  آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • دید و تسلط خوب بر جلوی خودرو و محیط اطراف
  • قیمت ارزان تر نسبت به رقبا
  • صندلی های راحت
  • کشش مناسب
  • ساخت با کیفیت

معایب:

  • مصرف سوخت بالا
  • گیربکس قدیمی 4 سرعته اتوماتیک
  • عدم عملکرد مناسب گیربکس
  • طراحی داخلی و خارجی نسبتا قدیمی

 

کیا اسپورتیج نسل دوم  بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید.  اولین نکته‌ای که در خرید اسپورتیج نسل دوم  باید مد نظر قرار دهید کارکرده بودن آن است. اولین بار این خودرو در سال 2008 وارد ایران‌شده پس چیزی بیش از 10 سال کارکرده‌است و در صورتی که سالم هم باشد با احتمال زیادی دیگر مثل یک خودروی صفر کیلومتر قبراق و چالاک نیست.

در رابطه با قیمت گذاری هم از آنجایی که قیمت خودروهای کارکرده به عوامل متفاوتی وابسته  می‌باشد بهتر است قبل از خرید سلامت تمامی قسمت‌ها توسط کارشناسی مجرب بررسی شود. همچنین نسخه‌های موجود در ایران سطح امکانات متفاوتی دارند و این مورد هم باید مورد بررسی قرار گیرد. به این نکته هم توجه داشته‌باشید که علاوه بر قیمت اصلی خودرو ممکن است هزینه‌های جداگانه‌ای برای تعویض قطعات و سرویس‌های مورد نیاز هم برای شما به وجود بیاید.

جدا از کارکرده بودن خودرو، نسل دوم ظاهر قابل قبول و مشابه هیوندای توسان دارد و کابین آن با وجود طراحی ساده برای خانواده‌ها و مصارف شهری قابل قبول است. سیستم فنی هم با وجود پیشرانه 6 سیلندر قدرتمند است و قابلیت چهارچرخ آن جذابیت را بیشتر می‌کند. البته به این نکته توجه داشته‌باشید که اسپورتیج KM ویژگی‌های آفرودی خاصی و ندارد و به امید آفرود سواری آن را خریداری نکنید چرا که طراحان این خودرو را بیشتر برای استفاده در جاده‌های شهری تولید کردند.

در رابطه با نسخه فیس لیفت هم که بیشتر نسخه‌های موجود در ایران از همین مدل هستند، تغییراتی که در ظاهر ایجادشده مناسب‌اند ولی در سیستم فنی، کابین و امکانات رفاهی تغییر به خصوصی دیده‌نمی‌شود. به طور کلی اگر با شرایط و مشخصات این کراس اور مشکلی ندارید، ارزش خرید آن بد نیست.

 کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم

بهترین کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم 

 

رقیبان خودرو کیا اسپورتیج نسل دوم 

طبق کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  داستر 4W ، سوزوکی گرند ویتارا از رقبای آن محسوب می‌شوند. بین این سه مشخصات فنی تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرد. از لحاظ ایمنی اما امنیت رنو داستر سطحی پایین‌تر دارد و طبق گزارش موسسه انکپ تنها سه ستاره امنیتی دریافت می‌کند.

در خصوص ظاهر، با وجود طراحی نسبتا قدیمی هر سه خوردو، باز هم  رنو داستر در سطح پایین‌تری قرار دارد. امکانات این خودروها همگی جای بحث دارد اما در مقایسه ویتارا کمترین تعداد آپشن‌ها و رنو داستر بیشترین تنوع را دارد. اسپورتیج نسل دوم هم سطحی بین این دو دارد.

به دلیل اینکه اسپورتیج نسل دوم چه از نظر ظاهری و چه مشخصات فنی شباهت بسیاری به هیوندای توسان نسل اول دارد، این دو خودرو را نیز مانند دو برادر می‌دانند که حین خرید می‌توانید با مقایسه بین این دو، خودرویی که به خواسته‌های شما نزدیک‌تر است را انتخاب کنید.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  و ویژگی‌های مختلف آن در بازار ایران  پرداختیم. اگر با کارکرده بودن این خودرو مشکلی ندارید، با توجه به شرایط و عملکرد مناسب فنی می‌تواند گزینه خوبی برای یک کراس اور شهری با قیمت مناسب باشد. البته لازم است قبل از خرید، با تمام تجهیزات و ویژگی‌های آن آشنا شوید تا بهترین گزینه در بازار را برای خود برگزینید.

نظر خود را بنویسید
  • فقط کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نقد و بررسی ها را بنویسند.
*
*
بد
عالی
*
*
*

عنوان : کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  با تمام جزئیات

 

کیا اسپورتیج، از محصولات کمپانی کره‌ای کیا موتور است که سه نسل آن در ایران موجود می‌باشد. شروع همکاری این سری محصولات در ایران با نسل دوم اسپورتیج بود. این کراس اور شهری به دلیل آپدیت ظاهری، پیشرانه قوی و نبود تنوع کراس اورها در بازار  توانست به فروش چشمگیری دست یابد. در این مطلب جزئیات کاملی در رابطه با کارشناسی خودرو  اسپورتیج نسل دوم  در قسمت‌های ظاهری، فضای کابین، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مطالعه خواهید کرد.

 

کارشناسی کلی خودرو  اسپورتیج نسل دوم 

کیا موتورز به عنوان قدیمی‌ترین شرکت خودروساز کره جنوبی شناخته‌می‌شود. این کمپانی با تولیدات گسترده جزو برترین خودروسازان کره جنوبی است و در حال حاضر تولیداتش را در کشورهای مختلف انجام می‌دهد. این خودرو تا قبل از ورشکستگی سال 1997 فعالیت رو به رشدی داشت ولی پس از آن اتفاق، هیوندای موتور در سال 1998 بخشی از سهام شرکت را خریداری کرد و بدین ترتیب کیا به زیرمجموعه‌های هیوندای پیوست.

اولین خودروی کیا در ایران در دهه 70 شمسی با نام پراید وارد کشور شد و از آن زمان محصولات این شرکت توسط نمایندگی‌های مختلف در بازار حضور پیدا کرده‌اند. شروع تولیدات سری اسپورتیج قبل از مشکلات ورشکستگی بود و  نسل اول آن از سال 1993 عرضه شد. اسپورتیج NB در زمانی که سه شرکت کیا، مزدا و فورد اتحادی سه جانبه را تشکیل می‌دادند، روی پلتفرم و پیشرانه مزدا بُنگو (MAZDA Bongo)  شکل گرفت و توانست خود را تا حدودی مطرح کند. ظاهر این خودرو جذابیت زیادی نداشت و برای طراحی آن تلاش خاصی صورت نگرفته‌بود.

شروع ساخت نسل دوم پس از مالکیت هیوندای بر کیا بود و این نسل روی پلتفرم هیوندای النترا سوار شد و پس از وقفه ای 2 ساله در سال 2005، روی خط تولید رفت. اسپورتیج KM شباهت واضحی هم در ظاهر و هم در بخش فنی به نسل اول هیوندای توسان دارد. این خودرو که  ظاهری متفاوت نسبت به نسل قبل داشت، در سال 2007 توسط شرکت اطلس خودرو وارد ایران شد و فروش خوبی را چه در ایران و چه در بازار جهانی تجربه کرد.

در طراحی و تولید نسل دوم تمرکزی روی ویژگی‌های آفرودی نبود و به عنوان کراس اوری شهری به دست مشتریان رسید. در کاپوت نسخه‌های موجود در ایران پیشرانه‌ای با حجم 2700 سی سی و 6 سیلندر مشاهده می‌شود که وضع مناسبی دارد. ایمنی نیز نسبت به نسل قبلی که تنها یک ستاره امنیتی داشت به طور چشمگیری بهبودیافته است.

نسخه فیس لیفت این خودرو نیز عرضه‌شده است که اکثر نمونه‌های وارداتی بازار از این دسته می‌باشند. در ادامه با جزئیات بیشتری هر بخش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

 کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم                       

بررسی ویژگی‌های خودرو  کیا اسپورتیج نسل دوم 

 

امکانات و تجهیزات خودرو کیا اسپورتیج نسل دوم 

اسپورتیج نسل دوم امروزه با توجه به خودروهای مجهز عرضه‌شده با تجهیزات رنگارنگ و رفاهی جذاب، آپشن زیادی ندارد ولی با توجه به سال ساخت و وارداتش می‌توان گفت در زمان ورودش به بازار نیاز مشتریان را به خوبی رفع می‌کرده است.

این خودرو به صورت استاندارد دارای تجهیزاتی مانند: سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، کروز کنترل، کمربندهای پیش کشنده، قابلیت خواباندن صندلی های عقب، ریموت کنترل، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها، سنسور پارک و… است.

از نظر ایمنی این نسخه پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبلی دارد. اسپورتیج KM موفق به اخذ بالاترین امتیاز از موسسه معتبر IIHS شد و از موسسه NHTSA آمریکا هم 5 ستاره ایمنی را دریافت کرد. این ایمنی توسط انواع کیسه هوا، سیستم ایمنی ترمز ABS و  ESP و قفل درهای حساس به سرعت تامین می‌شود.

در جدول زیر امکانات و تجهیزات رفاهی را به صورت دسته‌بندی جهت کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  مشاهده می‌کنید:

 

امکانات رفاهی وآپشن ها

کیا  اسپورتیج نسل دوم

نوع جعبه دنده

اتومات تیپ ترونیک – 4 دنده جلو

سیستم آینه ها

    تنظیم برقی آیینه ها به همراه گرمکن

سنسورهای پیش فعال

    سنسور پارک خودرو - سنسور باران به همراه کنترل‌کننده سرعت برف پاکن‌ها

سیستم های پایداری و  کمک راننده

سیستم ترمز ضد قفل ABS–- کنترل پایداری ESP

سیستم شیشه ها

بالابر شیشه‌های جلو و عقب برقی  

سیستم صوتی

سیستم صوتی با قابلیت پخش کاست و MP3– دارای رادیو -  چنجر شش عددی

سیستم مولتی مدیا

ندارد

کیسه هوا

مجهز به 8 کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای راننده و سرنشین جلو -   ایربگ  جانبی

سیستم تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه مطبوع اتومات 

سیستم روشنایی جلو

دارای سیستم  روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها - دارای مه شکن

سیستم روشنایی عقب

چراغ‌های LED به همراه مه شکن

سیستم صندلی های جلو

صندلی با تنظیم دستی – روکش چرمی

سیستم صندلی های عقب

صندلی‌های تاشو دارای روکش چرم

داشبرد

دارد

سیستم ترمزها

دارای سیستم ضد قفل و ترمز کمکی -  سامانه توزیع نیروی ترمز

سیستمهای کمک رانندگی

سنسور پارک - کروز کنترل اتوماتیک - سیستم ورود بدون کلید

سیستم فرمان و هدایت پذیری

قدرت کمکی هیدرولیکی- تنظیم دستی فرمان

نوع غربیلک

فرمان  4 شاخه با طراحی تلسکوپی   – دارای دکمه‌های کنترلی و  روکش چرم

کروز کنترل

دارد

سیستم امنیتی و حافظتی

    قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل – کمربندهای پیش‌کشنده – دارای  ایموبلایزر

سیستم سقف

سانروف  

 

 

مشخصات فنی این خودرو

کیا این خودرو را با چند نوع موتور دیزلی و بنزینی عرضه کرد اما نسخه‌های واردشده به ایران همگی از یک نوع که قوی‌ترین سیستم ارائه‌شده است بهره می‌برند. با استفاده از یک موتور 6 سیلندر خورجینی با حجم 2565 سی سی امکان تولید 175 اسب بخار قدرت و حداکثر 241 نیوتون متر گشتاور ایجاد می‌شود. نیروی تولیدشده توسط گیربکسی 4 سرعته اتومات به هر 4 چرخ خودرو منتقل می‌شود.

طبق گزارشات با این خودرو حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت را می‌توانید تجربه کنید و شتاب صفر تا صد  حدودا 10 ثانیه است. امروزه بحث آلایندگی و مصرف سوخت امری مهم در بحث تولیدات و خرید خودروها است. این خودرو استاندارد آلایندگی‌اش 4 است و در هر کیلومتر 237 گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند. مصرف سوخت در مصارف شهری به ازای هر 100 کیلومتر 13.2 لیتر و در مصارف جاده‌ای 8.2 لیتر می‌باشد که مقدار ترکیبی آن 10 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌شود که رقم نسبتا بالایی است.

اسپورتیج نسل دوم آن چنان خصوصیات آفرودی ندارد و بیش تر یک کراس اوور شهری دو دیفرانسیل است که در هنگام بارش برف در شهرها شما را درگیر و معطل نخواهد کرد. خریداران اسپورتیج KM نیز تقریباً همگی آن را خودرویی بی آزار می دانند که دارای گیربکس کند و گیجی است. ترمزها نیز عملکرد قابل قبولی دارند.

طبق کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  نسخه فیس لیفت از نظر سیستم فنی و عملکرد آن تفاوتی با نسخه اصلی ندارد. در جدول زیر مشخصات فنی را به صورت دسته‌بندی‌شده مشاهده می‌کنید.

مشخصات فنی

کیا اسپورتیج نسل دوم

حجم موتور

2656 سی سی

نوع موتور

بنزین سوز

تنفس موتور

تنفس طبیعی

محل قرار گیری موتور

موتور جلو

محور محرک

دو دیفرانسیل (۴WD)  

تعداد سیلندرها

6

تعداد سوپاپ ها

24

آرایش قرار گیری سیلندرها

خورجینی (V شکل)

حداکثر توان خروجی

(دور بر دقیقه / اسب بخار)

175 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی

(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

241 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری پاشش سوخت مستقیم

ظرفیت باک

65  لیتر بنزین

نوع جعبه دنده

اتوماتیک تیپ ترونیک  – 6  دنده ( جلو )

سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)

موتور جلو چهار چرخ محرک

نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو

دیسکی خنک شونده

نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

دیسکی

تعلیق جلو

مک فرسون

تعلیق عقب

مستقل

حداکثر سرعت

185 کیلومتربرساعت

شتاب 0 الی 100

10.5   ثانیه

مصرف ترکیبی بنزین

10 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 4

 کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم از لحاظ فنی

کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم و ویژگی های آن

بررسی ظاهر و طراحی خارجی خودرو

از ایرادات اصلی نسل اول اسپورتیج ظاهر آن بود که این عیب در نسل دوم و احتمالا به دلیل همکاری با کمپانی هیوندای تا حد خوبی رفع شد. اسپورتیج KM روی پلتفرم النترا سوار است و می‌توان آن را بسیار شبیه به هیوندای توسان دانست. در زمان عرضه، این خودرو طراحی قابل قبول و هماهنگی داشت و هنوز هم در بازار ایران طرفداران متعددی دارد.

در نمای جلو  چراغ‌ها چهار وجهی و ساده‌اند. جلو پنجره باریکی نیز بین چراغ‌ها وجود دارد که آرم کیا را در خود جای می‌دهد. قسمت پایین‌تر بین جلوپنجره و هواکش پلاک نصب می‌شود و در اطراف دو مه شکن چهار وجهی جای گرفتند. در برخی از نمونه‌ها قسمت سپر و گلگیر و... به رنگ مشکی ( غیر هم رنگ با بدنه ) است که طبق نظر برخی جذابیت را بیشتر می‌کند.

در نمای جانب پایین درب‌ها برجسته است و با توجه به کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  در برخی نسخه‌ها به رنگ مشکی می‌باشد. خطی که چراغ عقب را به جلو متصل می‌کند نیز جلوه‌ای عضلانی و اسپرت به خودرو می‌دهد. نمای عقب سادگی را ادامه می‌دهد. دو چراغ عمودی و یک تکه اطراف درب صندوق هستند. روی درب در قسمتی فرورفته پلاک نصب می‌شود و روی برآمدگی بالای آن آرم کیا جای‌گرفته است. در قسمت سپر دو سر لوله اگزوز مربعی را شاهد هستیم که چهره را اسپرت‌تر می‌کند.

فیس لیفت

در سال 2009 با اعمال تغییراتی ظاهر اسپورتیج زیباتر شد. طراحی سپر جلو تغییر کرد و مه شکن‌ها در قابی جدید و با فرمی دایره جای گرفتند. جلو پنجره هم که با خطوط ساده کرومی ترئین‌شده بود در نسخه فیس لیفت طراحی جذاب‌تری داشت. در چراغ‌های عقب و جلو هم اصلاحاتی شکل گرفت که مثبت بودند. در نمای جانب نیز با تغییر طرح رینگ‌ها مواجه هستیم. نسخه‌های وارداتی موجود در ایران اکثرا از نوع فیس لیفت هستند.

در جدول زیر اطلاعاتی کلی‌تر را در مورد طراحی خارجی مشاهده می‌کنید.

مشخصات ظاهری

کیا اسپورتیج نسل دوم 

نوع بدنه

شاسی بلند

نوع شاسی

یکپارچه

نسل (کد اتاق)

نسل دوم (KM)

وزن خالص

1517 کیلوگرم

طول

4350 میلی متر

عرض

1800 میلی متر

ارتفاع

1730  میلی متر

فاصله محورها

2629 میلی متر

تعداد سرنشین

5

ابعاد و نوع لاستیک ‌های جلو و عقب

235/60R16

 کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم

کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم 

کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم

طراحی خارجی فیس لیفت نسل دوم

 

کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  از نظر طراحی داخلی

طراحی کابین در این خودرو ساده است و آپشن خاص و جذابی در آن دیده‌نمی‌شود که با توجه به سال تولید تا حدی می‌توان آن را قابل قبول دانست. کیفیت متریال مورد استفاده نیز خیلی سطح بالایی ندارد ولی معمولا خریداران از دوام آن تا حد خوبی راضی هستند.

در قسمت داشبورد در بخش میانی ابتدا نمایشگری بسیار کوچک برای نمایش ساعت و.. قرار می‌گیرد. زیر آن دو دریچه هوای مستطیلی را شاهد هستیم و سپس به بخش سیستم صوتی می‌رسیم. در این شاسی بلند از مانتیورهای لمسی و جدید خبری نیست و تنها یک نمایشگر کوچک و ساده اطلاعات موزیک و .. را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. ادوات مربوط به کنترل سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع نیز با چینشی مرتب و خوب در این بخش دیده‌می‌شوند.

فرمان این خودرو 4 شاخه است و خیلی مدل به روزی ندارد. در میان آن آرم کیا در بخشی مشکی رنگ تعبیه‌شده و خبری از کلیدهای کنترلی روی آن نیست. پنل کیلومتر شمار از سه دایره آنالوگ و یک نمایشگر کوچک برای نمایش اطلاعات به راننده تشکیل می‌شود و طراحی معمولی دارد.

اسپورتیج مانند همه کراس اوورهای کامپکت دیگر، در ردیف عقب با کمبود فضا بخصوص در بخش سر مواجه است. البته فضای پای سرنشینان این ردیف نیز چندان مناسب نیست و اصولاً افراد قد بلند در آن احساس راحتی نمی‌کنند. در رابطه با عایق بندی هم متاسفانه مشکلاتی اعمم از نفوذ صدا و یا انتقال ضربات به داخل وجود دارد.

در نسخه فیس لیفت نسل دوم تغییر خاصی در کابین مشاهده نمی‌شود و تمامی تفاوت‌ها در همان ظاهر خودرو خلاصه می‌شود.

طراحی داخلی خودرو اسپورتیج نسل دوم

طراحی داخلی خوردو اسپورتیج نسل دوم 

 

بررسی مزایا و معایب

در این مقاله بدون پرداخت هزینه کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  به بررسی ویژگی‌های مختلف آن پرداختیم. تا اینجا به خوبی با کیا اسپورتیج KM  آشنا شدیم و در ادامه به صورت خلاصه برخی از مزایا و معایب این خودرو را مشاهده می­کنید:

مزایا:

  • دید و تسلط خوب بر جلوی خودرو و محیط اطراف
  • قیمت ارزان تر نسبت به رقبا
  • صندلی های راحت
  • کشش مناسب
  • ساخت با کیفیت

معایب:

  • مصرف سوخت بالا
  • گیربکس قدیمی 4 سرعته اتوماتیک
  • عدم عملکرد مناسب گیربکس
  • طراحی داخلی و خارجی نسبتا قدیمی

 

کیا اسپورتیج نسل دوم  بخریم یا نه!

در مطلب کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  مزایا و معایب مختلفی گزارش شد. شما برای خرید خودرو مورد علاقه خود باید این موارد را با هم مقایسه و با توجه به نیازتان تصمیم­گیری کنید.  اولین نکته‌ای که در خرید اسپورتیج نسل دوم  باید مد نظر قرار دهید کارکرده بودن آن است. اولین بار این خودرو در سال 2008 وارد ایران‌شده پس چیزی بیش از 10 سال کارکرده‌است و در صورتی که سالم هم باشد با احتمال زیادی دیگر مثل یک خودروی صفر کیلومتر قبراق و چالاک نیست.

در رابطه با قیمت گذاری هم از آنجایی که قیمت خودروهای کارکرده به عوامل متفاوتی وابسته  می‌باشد بهتر است قبل از خرید سلامت تمامی قسمت‌ها توسط کارشناسی مجرب بررسی شود. همچنین نسخه‌های موجود در ایران سطح امکانات متفاوتی دارند و این مورد هم باید مورد بررسی قرار گیرد. به این نکته هم توجه داشته‌باشید که علاوه بر قیمت اصلی خودرو ممکن است هزینه‌های جداگانه‌ای برای تعویض قطعات و سرویس‌های مورد نیاز هم برای شما به وجود بیاید.

جدا از کارکرده بودن خودرو، نسل دوم ظاهر قابل قبول و مشابه هیوندای توسان دارد و کابین آن با وجود طراحی ساده برای خانواده‌ها و مصارف شهری قابل قبول است. سیستم فنی هم با وجود پیشرانه 6 سیلندر قدرتمند است و قابلیت چهارچرخ آن جذابیت را بیشتر می‌کند. البته به این نکته توجه داشته‌باشید که اسپورتیج KM ویژگی‌های آفرودی خاصی و ندارد و به امید آفرود سواری آن را خریداری نکنید چرا که طراحان این خودرو را بیشتر برای استفاده در جاده‌های شهری تولید کردند.

در رابطه با نسخه فیس لیفت هم که بیشتر نسخه‌های موجود در ایران از همین مدل هستند، تغییراتی که در ظاهر ایجادشده مناسب‌اند ولی در سیستم فنی، کابین و امکانات رفاهی تغییر به خصوصی دیده‌نمی‌شود. به طور کلی اگر با شرایط و مشخصات این کراس اور مشکلی ندارید، ارزش خرید آن بد نیست.

 کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم

بهترین کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم 

 

رقیبان خودرو کیا اسپورتیج نسل دوم 

طبق کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  داستر 4W ، سوزوکی گرند ویتارا از رقبای آن محسوب می‌شوند. بین این سه مشخصات فنی تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرد. از لحاظ ایمنی اما امنیت رنو داستر سطحی پایین‌تر دارد و طبق گزارش موسسه انکپ تنها سه ستاره امنیتی دریافت می‌کند.

در خصوص ظاهر، با وجود طراحی نسبتا قدیمی هر سه خوردو، باز هم  رنو داستر در سطح پایین‌تری قرار دارد. امکانات این خودروها همگی جای بحث دارد اما در مقایسه ویتارا کمترین تعداد آپشن‌ها و رنو داستر بیشترین تنوع را دارد. اسپورتیج نسل دوم هم سطحی بین این دو دارد.

به دلیل اینکه اسپورتیج نسل دوم چه از نظر ظاهری و چه مشخصات فنی شباهت بسیاری به هیوندای توسان نسل اول دارد، این دو خودرو را نیز مانند دو برادر می‌دانند که حین خرید می‌توانید با مقایسه بین این دو، خودرویی که به خواسته‌های شما نزدیک‌تر است را انتخاب کنید.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله به کارشناسی خودرو اسپورتیج نسل دوم  و ویژگی‌های مختلف آن در بازار ایران  پرداختیم. اگر با کارکرده بودن این خودرو مشکلی ندارید، با توجه به شرایط و عملکرد مناسب فنی می‌تواند گزینه خوبی برای یک کراس اور شهری با قیمت مناسب باشد. البته لازم است قبل از خرید، با تمام تجهیزات و ویژگی‌های آن آشنا شوید تا بهترین گزینه در بازار را برای خود برگزینید.

درخواست سریع کارشناس خودرو