برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو
Back to all

نحوه تشخیص دست‌کاری کیلومتر ماشین

نحوه تشخیص دست‌کاری کیلومتر ماشین

در دنیای امروزی، با پیشرفت فناوری‌های مختلفی روبه‌رو هستیم. یکی از این پیشرفت‌ها در صنعت خودرو، تبدیل‌شدن کیلومترشمارهای مکانیکی با الکتریکی بود. به دلیل اینکه میزان کارکرد خودرو ها در قیمت آنها تأثیرگذار است، فروشنده‌های زیادی اقدام به دست‌کاری کیلومتر ماشین می‌کنند تا بتوانند خودرو را به قیمت بالاتری به شما بفروشند. یکی از رایج‌ترین کلاه برداری‌ها در هنگام معامله خودرو، دست‌کاری کیلومتر ماشین است؛ بنابراین اگر قصد دارید خودروی دست‌دوم خریداری کنید، حتماً این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

کیلومترشمار چیست و چگونه کار می‌کند؟

کیلومترشمار یا اودومتر، یک وسیله است که وظیفه نشان‌دادن مسافت طی شده توسط خودرو را دارد. درگذشته کیلومترشمارها کاملاً مکانیکی بودند؛ اما در حال حاضر جای خود را به کیلومترشمارهای دیجیتالی داده‌اند. اودومتر یک لغت یونانی است که معنای < اندازه‌گرفتن > می‌دهد. یک سنسور و یک مدار الکتریکی اجزای یک کیلومترشمار دیجیتالی هستند.

نحوه تشخیص دست‌ کاری کیلومتر ماشین

در کیلومترشمارها الگوریتم‌هایی طراحی شده‌اند که از گذشته تا کنون به قطر تایرها وابسته هستند. به همین دلیل هنگامی که از تایر و رینگ‌های غیراستاندارد و نامناسب استفاده می‌کنید، باعث می‌شود تعداد چرخش تایرها دچار تغییر شود و مسافت‌های غیرواقعی توسط کیلومترشمارها ثبت شوند.

تقلب در کیلومتر ماشین

تنظیم مجدد، قطع یا تغییردادن کیلومتر ماشین برای تغییر مسافت طی شده را تقلب در کیلومتر ماشین می‌گویند. این کار یک کلاه برداری بسیار خطرناک نیز به‌حساب می‌آید. زیرا فروش خودرو های فرسوده به‌عنوان خودرو های کم کارکرد به خریداران، علاوه بر ضررهای مالی بسیار زیاد به خریدار، باعث به‌خطرافتادن جان خریدار نیز می‌شود.

نحوه تشخیص دست‌کاری کیلومتر ماشین

نحوه تشخیص دست‌کاری کیلومتر ماشین

برخی از دلالان بازار خودرو، به دلیل موارد گفته شده؛ مانند فروش خودرو به قیمت بالاتر و... اقدام به دست‌کاری کیلومترشمار خودرو می‌کنند. این خودرو ها زودتر از آنچه فکرش را بکنید، به تعمیر نیاز دارند. زیرا قسمت‌های حساسی مانند سیستم ترمزها فرسوده شده و باید به‌موقع آن را تعویض کرد.

در ادامه چند روش ساده برای تشخیص دست‌کاری کیلومتر ماشین و تشخیص کارکرد واقعی خودرو و همچنین جلوگیری از کلاهبرداری را برای شما شرح داده‌ایم:

هوشیار باشید

اول‌ازهمه نیاز است تا هوشیاری خود را حفظ کنید؛ زیرا ممکن است هیچ نشانه‌ای از تغییر کیلومتر روی کیلومترشمار باقی نماند.  زیرا کلاهبرداران ماهر با استفاده از ابزارهای ارزان‌قیمت به‌راحتی کیلومتر ماشین را دست‌کاری می‌کنند و هزاران کیلومتر از کارکرد واقعی خودرو کاهش می‌دهند.

بررسی بادقت داخل خودرو

داخل خودرو را بادقت زیادی بررسی کنید. آیا ظاهر خودرو با عدد کیلومترشمار مطابقت دارد؟ آیا عدد کیلومتر ماشین کم است؛ ولی لاستیک‌های خودرو جدید هستند؟ توجه داشته باشید که تاریخ تولید لاستیک‌ها را یا توجه به عددی که روی آنها درج شده است می‌توانید بفهمید.

در ادامه، قطعاتی که تعویض شده‌اند را چک کنید و ببینید که با کیلومتر طی شده همخوانی دارند یا نه. ممکن است خودرو مسافت کمی پیموده باشد؛ ولی بعضی از قطعات مهم آن تعویض شده باشند. به همین دلیل باید قطعاتی مانند: باتری، شلنگ‌ها، بسته‌ها و فن را به‌دقت بررسی کنید. همچنین فرسودگی‌های قسمت داخلی خودرو به‌خصوص قسمت راننده را نیز به‌دقت بررسی کنید که بیش از حد فرسودگی و خط‌وخش وجود نداشته باشد.

علائم خراش یا پیچ‌های گشاد یا مفقود شده در اطراف داشبورد بسیار مهم هستند یا علائم ابزارهایی که نشان‌دهنده دست‌کاری کیلومتر ماشین توسط کلاهبرداران باشد. پس به‌دقت داشبورد خودرو را بررسی کنید تا مطمئن شوید دست‌نخورده است. درصورتی‌که کیلومتر ماشین مکانیکی است به رُند بودن اعداد توجه کنید؛ یعنی ارقام به 1000 ختم شوند نه 999.

نحوه تشخیص دست‌ کاری کیلومتر ماشین

رانندگی با خودروی موردنظر

رانندگی در هنگام خرید با خودروی موردنظر بسیار مهم و ضروری است. سیستم‌های ترمز، فرمان، سیستم تعلیق، توازن و شتاب‌گیری را به‌دقت بررسی کنید. همچنین سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی خودرو را در سرعت‌های مجاز در شهر و اتوبان روشن کرده و علائم آن را بررسی کنید.

هنگام انجام تست رانندگی خودرو، اعدادی که توسط سرعت‌سنج نشان داده می‌شوند را نگاه کنید و اطمینان حاصل کنید که به‌درستی کار می‌کنند.

از یک متخصص کمک بگیرید.

برای بررسی اجزای خودرو و همچنین تست رانندگی از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید. همچنین اگر امکان دارد از او بخواهید که چرخ‌های خودرو با باز کند و سیستم ترمز را در قسمت‌هایی که بیش از حد ساییده شده را بررسی کند. درصورتی‌که قبل از خرید خودرو، هزینه‌های کمی را پرداخت کنید در آینده حتماً از پرداخت هزینه‌های گزاف معاف خواهید شد.

بررسی اسناد دیگر خودرو

برگه بازرسی خودرو، دفترچه راهنما و دفترچه نگهداری خودرو را بررسی کنید. درصورتی‌که در این دفترچه‌ها صفحات گم شده‌ای جود داشته باشد می‌تواند نشان‌دهنده دست‌کاری‌شدن کیلومتر ماشین باشد. یعنی ممکن است مالک خودرو اقدام به ازبین‌بردن اطلاعاتی کرده باشد که برای بررسی کیلومتر ماشین مفید بوده باشند.

بررسی تاریخچه سرویس خودرو

یکی از راه‌های ساده برای بررسی کیلومتر ماشین، پیداکردن سوابق تعمیر و سرویس خودرو است. درصورتی‌که خودرو قبلاً تعمیر یا سرویس شده باشد، تمام اتفاقات آن ثبت شده است. مراجعه به اطلاعات سرویس خودرو و بررسی تعمیرات و تعویض قطعات تعویض شده خودرو و تطبیق آن با کیلومترشمار، به‌خوبی می‌تواند مشخص کند که میزان کارکرد خودرو واقعی است یا دست‌کاری شده است. البته امکان جعل‌شدن اطلاعات سرویس یا تعمیر خودرو نیز وجود دارد یا حتی ممکن است اصلاً نتوانید آن را پیدا کنید.

همچنین برای بررسی صحت کارکرد خودرو، برچسب‌های سرویس که در قسمت‌های درب یا زیر کاپوت خودرو وجود دارند نیز می‌تواند نشان دهد که خودروی موردنظر مسافت بیشتری نسبت به عدد کیلومترشمار پیموده است.

صحبت با مالک قبلی وسیله

مشخصات مالک قبلی خودرو در سند خودرو درج می‌شود. پس شما می‌توانید با برقراری تماس با مالک قبلی خودرو، درصورتی‌که واسطه‌ای وجود دارد سؤالات خود را مبنی بر کارکرد واقعی خودرو بپرسید تا از صحت اعداد در کیلومتر ماشین اطمینان حاصل کنید.

زود قضاوت نکنید.

بعضی‌اوقات کیلومترشمارهای دیجیتالی خراب می‌شوند و نیاز به تعویض دارند. به همین دلیل کیلومترشمار جدید که نصب می‌شود اعداد را از صفر می‌خواند به همین دلیل نیاز است تا اعداد کیلومترشمار قبلی را روی کیلومترشمار جدید تنظیم کنند. این دست‌کاری شامل کلاهبرداری نمی‌شود.

درصورتی‌که در اطراف فرمان خودرو، ساییدگی یا خراش مشاهده کردید، در مورد آنها از فروشنده سؤال کنید تا دلایل این کار را متوجه شوید؛ زیرا تنها دلیل باز کردن پنل فرمان، کلاهبرداری یا تغییر کیلومتر ماشین نیست.

نتیجه‌گیری

بعد از اینکه از تغییر در کیلومترشمار خودرو اطمینان حاصل کردید و برای ادعای خود مدرک معتبری داشتید، می‌توانید به‌صورت قانونی عمل کنید. یعنی با مراجعه به وکیل، علیه فروشنده شکایتی را تنظیم کنید. اما باتوجه‌به اینکه این فرایند بسیار طولانی و پر دردسر است بهتر است از این اتفاق که هم ضرر مالی زیاد و هم ضرر جانی دارد پیشگیری کنید. این کار را با مراجعه به کارشناسان خودرو می‌توانید انجام دهید تا از خرید خودروی خود اطمینان کامل داشته باشید و علاوه بر کلاه برداری، از صرف هزینه‌های زیاد در آینده نیز جلوگیری کنید.

نظرات
نظر خود را وارد نمایید. بسته

درخواست سریع کارشناس خودرو