برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو
Back to all

نحوه تشخیص درب تعویض شده خودرو

نحوه تشخیص درب تعویض شده خودرو

درب خودرو، یکی از مهم‌ترین قطعات در خودرو است، طبق آمار کارشناسان خودرو ها، حدود 70 درصد درب خودروهای کارکرده، آسیب‌دیدگی‌های جزئی مانند، خط‌وخش، قلم‌گیری و صافکاری، و در حدود 35 درصد از درب خودرو های کارکرده  ایراداتی مانند رنگ و آبرنگ و 10 درصد نیز تعویض شده‌اند.

قطعات بدنه خودرو با دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه اول جدانشدنی شامل سقف، ستون، گلگیرهای عقب،  رکاب هستند و گروه دوم شامل قطعات جداشدنی شامل صندوق، کاپوت، درب‌ها و گلگیرهای جلو می‌شوند.

همان‌طور که مشاهده کردید، درب‌های خودرو جز قطعات جداشدنی در خودرو است که به‌وسیله پیچ یا پین به بدنه خودرو متصل می‌شوند.

درصورتی‌که شما هم به نحوه تشخیص درب تعویضی خودرو علاقه دارید تا انتهای مطلب ما را از همراهی خود بهره‌مند کنید.

روش‌های تشخیص تعویض درب خودرو

نحوه تشخیص درب تعویض شده خودرو

بررسی طیف رنگ

طیف رنگ را می‌توان سیر یا روشن بودن رنگ خودرو عنوان کرد. برای مثال، رنگ سفید امکان دارد به زردی یا حتی سیاهی تمایل داشته باشد.

بهترین راه برای بررسی طیف رنگ این استک که درب خودرویی که قصد بررسی آن را دارید با سایر قطعات جانبی از لحاظ رنگ بررسی کنید. توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از قطعات جانبی درگذشته نباید تعویض یا حتی رنگ داشته باشند.

بررسی درخشش رنگ

یکی دیگر از راه‌های تشخیص تعویض درب خودرو، بررسی درخشش یا فام رنگ درب موردنظر است.

فام یا درخشش در واقع همان مات یا براق بودن رنگ خودرو است که با قراردادن خودرو در مقابل نور به‌راحتی و باتوجه‌به بازتاب نور از سطح بدنه، می‌توان تشخیص داد که رنگ قطعات مجاور با هم یکسان است یا خیر.

به‌واسطه استفاده از کلیر در رنگ رویی، در رنگ‌های متالیک و صدفی، بررسی فام و درخشش بسیار آسان‌تر می‌شود. برای بررسی بهتر طیف و فام رنگ از فاصله‌ای دورتر (نیم متر تا یک متر) به خودرو نگاه کنید.

بررسی دانه‌ای رنگ

یکی دیگر از موارد کاربردی در تشخیص تعویض درب خودرو، بررسی دانه‌ها یا پیگمنت‌های تشکیل‌دهنده رنگ هستند.

در رنگ‌های متالیک به دلیل وجود دانه‌های در خشان و در رنگ صدفی به دلیل وجود دانه‌های رنگی، بررسی این روش بسیار راحت‌تر است. اما در رنگ‌های روغنی به دلیل اینکه هیچ مواد اضافی در رنگ نیست بررسی این موضوع را سخت می‌کند و نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد.

وجود حباب، تاول، شُره و آشغال در رنگ

باتوجه‌به اینکه محل رنگ‌آمیزی خودرو در کارخانه، محیطی استاندارد و به‌دور از آلودگی است موادی مانند حباب، تاول، شره و آشغال رنگ نیز نباید در رنگ وجود داشته باشند.

در صورت مشاهده موارد گفته شده، می‌توان گفت که درب موردنظر یا رنگ‌شدگی دارد یا تعویض شده است.

بررسی ضخامت رنگ

یکی دیگر از مواردی که هنگام کارشناسی خودرو برای تشخیص درب تعویض شده خودرو باید بررسی شود، ضخامت رنگ است. به دلیل اینکه کل بدنه خودرو به‌صورت یکسان و هم‌زمان وارد سالن رنگ می‌شوند، کلیه قطعات بیرونی خودرو باید ضخامت رنگ یکسانی داشته باشند. برای بررسی ضخامت رنگ خودرو، می‌توان از دستگاه ضخامت سنج دیجیتال یا قلم مگنت استفاده کرد.

اصولاً ضخامت رنگ قطعات تعویض شده از سایر قطعات فابریک کمتر است و درصورتی‌که ضخامت قسمت موردنظر با سایر قسمت‌ها یکسان باشد احتمال دارد که آن قسمت استوک تعویض باشد. پس در این شرایط باید به سراغ موارد دیگر بروید.

بررسی موم کاری

هنگامی که یک خودرو در کارخانه فرایند ساخت را طی می‌کند، به دلیل انجام عملیات درزبندی، در لبه‌های داخلی درب خودرو (محلی که ورق رویی به ورق زیری متصل می‌شود) از عملیات سیلرکاری یا موم کاری استفاده می‌شود.

هنگامی که در حال بررسی موم کاری خودرو هستید به موارد زیر توجه داشته باشید

نقشه موم کاری:

یعنی بررسی یکسان بودن نواحی که موم کاری شده‌اند. نقاط اتصال و انفصال و شکل ظاهری موم‌ها در درب خودرو است.

سفتی و نرمی موم:

برای این کار با ناخن دست یا هر وسیله دیگری، خیلی آرام سطح موم را فشار دهید تا نرمی و سفتی موم را احساس کنید. این کار را در نقاط مختلفی تکرار کنید؛ زیرا سطح الاستیسیته موم در تمام نقاط استفاده شده باید به‌صورت یکسان باشد.

رنگ روی موم:

در پروسه رنگ‌کاری خودرو در کارخانه، عملیات موم کاری بعد از مرحله آستر اولیه یا ED صورت می‌گیرد. به همین دلیل تمام لایه‌های رنگ بعدی روی موم قرار می‌گیرند و به‌صورت کامل پخته و به خورد موم می‌رود. به همین دلیل اگر با جسمی روی سطح موم بکشید یا فشار دهید، نباید رنگ از سطح موم جدا شود. همچنین به دلیل اینکه موم و رنگ با هم یکدست شده‌اند، با فشاردادن سطح موم‌رنگ نباید بشکند.

رنگ داخل موم

موم‌ها خود نیز رنگ‌هایی مانند، سفید، کرم، نخودی و صورتی دارند. در نواحی مانند داخل درب خودرو به دلیل اینکه از آستر هم رنگ استفاده شده است، نمی‌توان رنگ مغز موم را دید. درصورتی‌که به تعویض درب خودرو مشکوک شدید، می‌توانید گوشه‌ای از موم را از سطح بدنه جدا کرده و داخل آن را ببینید. سپس رنگ موم را با رنگ موم سایر قسمت‌ها مقایسه کنید، درصورتی‌که درب خودرو فابریک باشد، رنگ موم نیز با سایر قسمت‌ها یکسان است.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که جز در مواردی که دیگر هیچ راهی برای تشخیص درب تعویض شده خودرو ندارید از این روش استفاده کنید.

بررسی قطعه اتصال‌دهنده

اگر به یاد داشته باشید، در ابتدای مطلب نیز به این نکته اشاره کردیم که درب خودرو جز قطعات جداشدنی در خودرو است که به‌وسیله پیچ یا پین به بدنه اصلی متصل می‌شود. اگر درب خودرو تعویض شود، حتماً باید به‌صورت کامل از بدنه خودرو جدا شده و درب جدید جایگزین آن شود. در نتیجه این عمل، ممکن است که پیچ یا پین اتصال‌دهنده آسیب ببیند.

‌این نکته را مدنظر داشته باشید که در برخی موارد مانند رگلاژ نمودن، قطعات اتصال‌دهنده نیز آسیب می‌بینند که ارتباطی با تعویض درب خودرو ندارد.

نحوه تشخیص درب تعویض شده خودرو

توجه به تاریخ تولید

در برخی خودرو ها مانند پژو پارس و پژو 405 های مدل‌ پایین‌تر (قبل از سال 1392) لولای در به بدنه جوش داده می‎شد و تاریخ تولید درب خودرو نیز روی لولا حک می‌شد که این امر تشخیص درب تعویض شده خودرو را بسیار آسان می‌کرد.

در شکل زیر یک نمونه از این لولاها را مشاهده می‌کند که تاریخ تولید درب را (84/12) نشان می‌دهد.

نحوه تشخیص درب تعویض شده خودرو

برچسب روی درب

در خودرو هایی مانند پژو 405 و پژو پارس، در بالای درب خودرو، یک برچسب نصب می‌شود که نشان‌دهنده فابریک بودن درب خودرو است. این برچسب در تمام درب‌ها باید به یک‌رنگ رو یک اندازه باشد. در صورت مغایرت این برچسب با سایر برچسب‌ها، می‌تواند نشانه استوک یا تعویضی بودن درب خودرو باشد.

در شکل زیر می‌توانید برچسب فابریک یک درب را ببینید.

نحوه تشخیص درب تعویض شده خودرو

پرچ زیر دستگیره درب خودرو

در خودرو های 206 دستگیره درب خودرو را به‌وسیله دو عدد پرچ به درب متصل می‌کنند. در خودرو های تولید شده تا سال 1400 از پرچ‌هایی با رنگ‌های مشکی یا زغالی استفاده می‌شد. اما در تولیدات بعد از 1400 این رنگ‌ها جای خود را به رنگ سفید دادند.

یکسان بودن ابعاد، شکل ظاهری و رنگ پرچ‌ها در تمام درب‌ها برای تشخیص درب تعویض شده خودرو بسیار حائز اهمیت است. البته ممکن است به دلیل شکستی دستگیره درب خودرو، دستگیره درب نیاز به تعویض داشته باشد و رنگ و شکل پرچ‌هایی که در دستگیره جدید استفاده شده باشد با سایر نقاط تفاوت داشته باشد.

نتیجه‌گیری

باتوجه‌به مطالب گفته شده در این مطلب، کلیه قطعات بدنه خودرو به‌صورت هم‌زمان رنگ می‌شوند و نباید هیچ‌گونه تفاوتی در المان‌های ظاهری وجود داشته باشد. پس هرگونه اختلاف در رنگ و شکل ظاهری قطعات، می‌تواند نشانه تعویض یا رنگ‌شدن آن قطعه باشد.

در این مطلب 10 روش تشخیص درب تعویض شده خودرو را برای شما شرح دادیم. افراد عادی ممکن است در تشخیص برخی موارد گفته شده دچار مشکل شوند و  نتوانند تشخیص درستی بدهند پس بهتر است برای تشخیص درب خودروی تعویض شده از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

نظرات
نظر خود را وارد نمایید. بسته

درخواست سریع کارشناس خودرو