برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو
Back to all

فاکتورهای مهم در خرید خودروی کارکرده

فاکتورهای مهم در خرید خودروی کارکرده

فاکتورهای مهم در خرید خودروی کارکرده

باتوجه‌ به قیمت بالای خودرو در این روزها، افراد زیادی به خرید خودروهای کارکرده روی آورده‌اند باتوجه‌به اینکه خیلی از افراد توان خرید ماشین صفر را ندارند و  قیمت خودروی کارکرده از خودروهای صفر پایین‌تر است، در نتیجه تصمیم به خرید خودروی کارکرده می‌گیرند. خرید خودروهای کارکرده همیشه ریسک‌های زیادی دارد. زیرا افراد در رانندگی اخلاق متفاوتی دارند و شما هرگز نمی‌توانید بفهمید که صاحب قبلی خودرو چقدر در حفظ و نگهداری ماشین کوشا بوده و حتی چگونه با آن رانندگی کرده است. به همین دلیل قبل از خرید خودروی کارکرده باید در مورد آن اطلاعاتی را به دست بیاورید. ما در ادامه این مطلب به بررسی فاکتورهای مهم در خرید خودروی کارکرده می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

نکات کلیدی در خرید خودروی کارکرده

در خرید خودروی کارکرده، شما باید خودروی موردنظر را از تمام جوانب بررسی کنید. یعنی خودروی موردنظر را از سلامت فنی گرفته تا ظاهر و مدارک خودرو را به‌دقت بررسی کنید از خرید خود اطمینان حاصل کنید.

هنگام ارزیابی و خرید خودروی کارکرده نکات زیر را مدنظر داشته و به‌دقت بررسی کنید.

  1. ارزیابی شاسی خودرو و بدنه
  2. کارشناسی فنی خودرو
  3. تست و بررسی ترمزها
  4. تست فرمان
  5. بررسی رنگ دود اگزوز
  6. وضعیت رادیاتور
  7. تست سیستم تهویه
  8. ارزیابی سیستم برقی
  9. بررسی داخل کابین
  10. چک عدد کیلومترشمار

در ادامه به بررسی تک‌تک موارد گفته شده خواهیم پرداخت.

فاکتورهای مهم در خرید خودروی کارکرده

ارزیابی شاسی و بدنه

اولین گام در بررسی خودروی کارکرده، ارزیابی شاسی، سقف و ستون‌های خودرو است. درصورتی‌که شاسی خودرو به‌شدت آسیب‌دیده باشد، از شکل می‌افتد و مشکلات بسیاری از جمله تغییر زاویه چرخ‌ها و... را به وجود می‌آورد. در این مواقع خودرو نیاز به شاسی‌کشی دارد. به این نکته خوب توجه کنید که در این مواقع خودرو دیگر استقامت سابق خود را ندارد.

سلامت فنی خودرو

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای خرید خودروی کارکرده سلامت فنی آن است.  هیچ شخصی دوست ندارد که یک خودرو با ظاهر خوب خریداری کند؛ ولی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت مدام برای تعمیر خودرو به مکانیکی مراجعه کند. اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که از یک خودرو انتظار می‌رود ایمنی آن است. پس سلامت فنی خودرو نکته بسیار مهمی است که حتماً باید به آن توجه داشت؛ زیرا بسیاری از خودرو های کارکرده که در بازار خریدوفروش می‌شوند مشکلات فنی زیادی دارند.

تست و بررسی ترمزها

حتماً به‌سلامت ترمزها توجه داشته باشید. این نکته را به یاد داشته باشید که ترمزدستی خودرو نباید خلاصی زیادی داشته باشد. در تست و بررسی ترمزها صدای ترمز بسیار کمک‌کننده است؛ زیرا هنگام ترمز زدن در صورت شنیدن صدایی شبیه به درگیری دو فلز با هم شنیدید احتمال تمام‌شدن لنت‌های خودرو بسیار زیاد است؛ اما درصورتی‌که در هنگام ترمز لرزش شدیدی را در فرمان احساس کردید می‌تواند ایراد از دیسک‌های ترمز باشد.

اما اگر خودرو از سیستم ABS استفاده می‌کند باید چراغ آن را موردتوجه قرار دهید؛ زیرا هنگامی چراغ ABS روشن شود(معمولاً رنگ آن زرد است) نشان‌دهنده از دور خارج‌شدن ABS خودرو است. درصورتی‌که به این نکته توجه نداشته باشید هزینه زیادی را برای شما دارد.

تست فرمان

برای تست فرمان خودرو، باید با آن رانندگی کنید. از جمله نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید خلاصی فرمان و میزان انحراف فرمان است که باید به آن توجه داشته باشید. این موارد بیشتر در خودرو های بی‌کیفیت حائز اهمیت است.

بررسی رنگ دود اگزوز

برای بررسی این مورد نیز نیاز است تا خودرو را روشن کرده و رنگ دود خروجی از اگزوز را بررسی کنید. درصورتی‌که دود خارج شده خیلی سیاه یا آبی باشد، اصلاً نشانه خوبی نیست و نشان‌دهنده درست عمل‌نکردن کاربراتور خودرو است.

وضعیت رادیاتور

درصورتی‌که رادیاتور خودرو آب کم می‌کند، احتمال نشتی در رادیاتور خودرو وجود دارد، پس حتماً قبل از خرید خودروی کارکرده رادیاتور آن را به‌خوبی بررسی کنید تا از سالم‌بودن آن مطمئن شوید. رینگ پیستون‌ها نیز باید بررسی شوند. برای این کار میله اندازه‌گیری روغن را بررسی کنید و درصورتی‌که لکه، خال‌های تیره و یا قطرات آب را روی آن دیدید، نشانه خرابی میله است.

فاکتورهای مهم در خرید خودروی کارکرده

ارزیابی سیستم برقی خودرو

قبل از دورزدن با خودرو، ابتدا سیستم برقی را به‌خوبی بررسی کنید. چراغ‌های جلقو و عقب، مه‌شکن، راهنما و برف پاک را بررسی کنید. هرچند قیمت تعمیر بعضی از این موارد بسیار ناچیز است، اما درصورتی‌که قصد خرید خودروی کارکرده را دارید، با ارزیابی تمام موارد می‌توانید به این نتیجه برسید که آیا این قیمت که فروشنده پیشنهاد داده است ارزش خرید دارد یا خیر؟

تست سیستم تهویه

ابتدا خودرو را روشن کنید تا موتور آن گرم شود. سپس کولر و هیتر را به ترتیب روشن کرده و عملکرد آنها را به‌خوبی بررسی کنید. به هوای خروجی از سیستم تهویه به‌خوبی دقت کنید، زیرا نباید بوی ضدیخ یا رطوبت را احساس کنید. درصورتی‌که این بوها را استشمام کردید احتمال نشت مایعات بالا است.

بررسی داخل کابین خودرو

هنگام بررسی داخل کابین به مواردی مانند روکش صندلی‌ها، پدال‌ها، درها، لاستیک‌های دور در، داشبورد و دستگیره‌ها را به‌دقت بررسی کنید. تا از سلامت آنها مطمئن شوید.

چک عدد کیلومترشمار

کارکرد خودرو بسیار مهم است. چون استهلاک خودرو را در پی دارد. هرچند نوع و اخلاق رانندگی و همچنین حفظ و نگهداری آنها از خودرو با یکدیگر متفاوت است؛ مثلاً یک خودرو ممکن است که 200 هزار کیلومتر کارکرده باشد نسبت به یک خودرو با کارکرد 100 هزار کیلومتر، ارزش خرید بیشتری داشته باشد. اما بااین‌حال، این مورد را باید به‌خوبی بررسی کنید. در کشور ایران، هر خودرو سالیانه با طور متوسط حدود 20 هزار کیلومتر را طی می‌کند. باتوجه‌به سن خودرو، درصورتی‌که این عدد خیلی بیشتر باشد، نشان‌دهنده کارکرد بیش از حد و مستهلک شدن خودرو است.

در مورد کیلومترشمار، باتوجه‌به اینکه خریداران بسیار به این امر توجه می‌کنند، بعضی از فروشنده‌ها ممکن است این عدد را دست‌کاری کنند. اما جای نگرانی نیست، زیرا کارشناسان خبره و باتجربه به‌راحتی می‌توانند میزان کارکرد خودرو را تشخیص دهند.

نتیجه‌گیری

هرچقدر ظاهر یک خودرو شما را به خودش جذب کند و از لحاظ فنی نیز سالم باشد و آپشن‌های زیادی داشته باشد، ممکن است وقتی شما شروع به رانندگی با خودروی موردنظر می‌کنید احساس راحتی نداشته باشید. مثلاً ممکن است شما قد بلندی داشته باشید. پس حتماً باید به این نکته توجه داشته باشید که هنگام رانندگی این مورد شما را اذیت نکند. پیشنهاد ما به شما در خرید خودروی کارکرده، کمک‌گرفتن از کارشناسان خبره در حوزه خودرو است تا با کمک آنها از خرید خود مطمئن شوید.

نظرات
نظر خود را وارد نمایید. بسته

درخواست سریع کارشناس خودرو