برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو
Back to all

شاسی‌کشی یعنی چه؟

شاسی‌کشی یعنی چه؟

در دنیای پر از ماشین امروز، خودرو ها پراستفاده‌ترین ماشین‌های جهان هستند. امروزه در دنیا به‌ندرت نقطه‌ای پیدا می‌شود که خودرو ها در آن تردد نداشته باشند. زمانی که به‌صورت همه‌گیر در دنیا از خودرو ها استفاده می‎‌شود، باعث افزایش تعداد خودرو ها می‌شود. در این حالت برخورد یا تصادف امری اجتناب‌ناپذیر است. تصادفات به‌صورت کلی به دودسته تقسیم می‌شوند: دسته اول تصادفات سبک که فقط قطعات سبک خودرو آسیب می‌بینند. اما در دسته دوم که شامل تصادفات سنگین می‌شود علاوه بر بدنه و قطعات سبک خودرو، به شاسی خودرو نیز آسیب‌های جدی وارد می‌شود.

تعمیرات بدنه و شاسی‌کشی خودرو

شاسی به اسکلت کلی خودرو گفته می‌شود که تمام اجزای خودرو روی آن سوار می‌شوند و جز اجزای حیاتی خودرو به‌حساب می‌آید. اگر شاسی خودروی شما آسیب ببیند شما می‌توانید شاسی آسیب‌دیده را در تعمیرگاه‌ها تعمیر کنید و اصطلاحاً عمل شاسی‌کشی را روی خودروی خود انجام دهید.

در بسیاری از تصادفات، به دلیل شدت برخورد شاهد آسیب‌دیدن شاسی خودرو و درنتیجه درست  عمل‌نکردن آن هستیم؛ بنابراین برای تعمیر شاسی خودروی خود باید به تعمیرگاه‌ها مراجعه کرده و عمل شاسی‌کشی را انجام دهید.

بیشتر افرادی که از خودرو استفاده می‌کنند نمی‌دانند شاسی چیست و چه کاری انجام می‌دهد. در واقع یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین وظایف، یعنی نگه‌داشتن تمام اجزای خودرو را شاسی انجام می‌دهد. اجزایی مانند موتور، اتاق و... .

شاسی‌کشی یعنی چه؟

شاسی‌کشی

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، تصادفات خودرو را می‌توان به دودسته تصادفات سبک و تصادفات سنگین تقسیم کرد. در تصادفات سنگین آسیب‌های زیادی به شاسی خودرو وارد می‎‌شود و به دلیل اینکه شاسی اسکلت اصلی خودرو است پس درصورتی‌که شاسی خودرو در تصادف آسیب ببیند، اولین کاری که در تعمیر خودرو باید انجام شود، تعمیر شاسی خودرو است که اصطلاحاً شاسی‌کشی گفته می‌شود.

برای اینکه عملیات شاسی‌کشی با موفقیت انجام شود، صافکار باید به صورت کامل با ساختار شاسی خودرو آشنایی داشته باشد تا بتواند آسیب‌های وارد شده به شاسی را به‌درستی ارزیابی کرده و و شروع به بازسازی شاسی خودرو کند.

انواع شاسی‌کشی

عمل شاسی‌کشی در صافکاری‌ها، دقیقاً مانند سایر بخش‌های مختلف این حرفه، از انواع مختلفی برخوردار است. در نتیجه شاسی‌کشی به سه روش کلی که بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند، انجام می‌شود.

  • شاسی‌کشی با میله
  • شاسی‌کشی به‌وسیله اتصال خودرو به چهارپایه
  • شاسی‌کشی به کمک دستگاه شاسی کش

در ادامه به بررسی روش‌های بالا خواهیم پرداخت

شاسی‌کشی با میله

در این روش از میله‌های قابل‌انتقال استفاده می‌شود. این روش زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شاسی خودرو آسیب‌های جزئی دیده باشد. به این صورت که با استفاده از یک میله که به‌وسیله زمین مهار شده است از وزن خودرو برای شاسی‌کشی استفاده می‌شود.

شاسی‌کشی یعنی چه؟

شاسی‌کشی به‌وسیله اتصال خودرو به چهارپایه

زمانی از این روش استفاده می‌شود که شاسی خودرو به حدی آسیب ببیند که به‌وسیله روش قبلی امکان شاسی‌کشی وجود نداشته باشد. یعنی شاسی خودرو شکل خود را ازدست‌داده باشد. برای استفاده از این روش، به دلیل اینکه شاسی خودرو از نظر هندسی یک شیء چهارضلعی به‌حساب می‌آید، در ابتدا چهارگوشه شاسی خودرو را به چهارپایه که می‌تواند در زمین مهار شده باشد یا بر روی یک اسکلت فلزی با قابلیت تغییر قرار می‌گیرد و در ادامه با استفاده از گیره‌های مخصوص، از چهار طرف اقدام به انجام فرایند شاسی‌کشی می‌کنند تا زمانی که شاسی خودرو به حالت اولیه خود برگردد.

شاسی‌کشی به کمک دستگاه شاسی کش

در این روش که نسب به روش‌های دیگر، جدیدتر و مدرن‌تر است. با استفاده از یک دستگاه که دو روش بالا را با هم ترکیب کرده و کاملاً به‌صورت دقیق و تمام مکانیکی اقدام به شاسی‌کشی خودرو می‌کنند. در این روش صافکار  با استفاده از علم و تجربه خود و با توجه به خسارت وارد شده به شاسی، باید قدرت موردنیاز برای برگشت شاسی به حالت اولیه خود را محاسبه کرده و وارد دستگاه کند تا ادامه عملیات شاسی‌کشی توسط دستگاه شاسی کش انجام شود.

شاسی‌کشی یعنی چه؟

مراحل شاسی‌کشی

تا اینجای مطلب با انواع شاسی‌کشی آشنا شدیم. حال در ادامه مراحل شاسی‌کشی را برای شما شرح می‌دهیم. اما توجه داشته باشید که این مراحل در تمام روش‌های شاسی‌کشی یکسان است. مراحل شاسی‌کشی به‌طورکلی به سه مرحله تقسیم می‌شوند

مرحله اول:

آنالیز وضعیت

در این مرحله صافکار باید تمام قطعات روی خودرو را جدا کرده و بعد از لخت کردن خودرو، ارزیابی میزان خسارت وارد شده به شاسی را شروع کند تا باتوجه‌به آسیب‌های وارد شده، بهترین روش را پیدا کند.

مرحله دوم:

تعیین جایگاه شاسی خودرو

در این مرحله از فرایند شاسی‌کشی، با استفاده از روش‌های گفته شده، شاسی خودرو را به نزدیک‌ترین حالت نسبت به حالن اولیه می‌رسانند. به این مرحله شاسی‌کشی کلی نیز گفته می‌شود که شاسی خودرو را به حالت اولیه خود باز می‌گردانند.

مرحله سوم

دقت به جزئیات

در انتهای مراحل شاسی‌کشی، صافکار شروع به توجه به جزئی‌ترین جزئیات می‌کند تا تمام نقاط شاسی خودرو را به‌دقت مانند روز اول بازسازی کنند. در این مرحله جزئیات به‌قدری مهم هستند که حتی جای پیج‌های شاسی خودرو را دوباره تنظیم می‌کنند تا هنگام سوارشدن قطعات خودرو بر روی شاسی هیچ ناهماهنگی وجود نداشته باشد.

نتیجه‌گیری

درهرصورت شاسی‌کشی عملی است که باعث می‌شود شاسی‌های آسیب‌دیده به حالت اول خود بازگردانده شوند و این کار بسیار مهم و سختی است که هر تعمیرکاری از پس آن بر نمی‌آید. در نتیجه شما باید در انتخاب صافکار خود نهایت دقت را به کار ببرید؛ زیرا همان‌طور که گفت شد هر صافکاری قادر نیست عملیات شاسی‌کشی را با نهایت دقت و ظرافت انجام دهد تا در انتها شاهد یک کار تمیز و بی‌نقص باشید. پس حتماً باید به انتخاب صافکار خود دقت کنید تا در انتهای فرایند شاسی‌کشی، از خودروی خود راضی باشید.

در مورد قیمت شاسی‌کشی نیز بر اساس میزان خسارتی که به شاسی خودروها وارد می‌شود صافکار میزان هزینه را مشخص می‌کند.

نظرات
نظر خود را وارد نمایید. بسته

درخواست سریع کارشناس خودرو