برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو
Back to all

خودرو تمام‌ رنگ و دور رنگ؛ نحوه تشخیص و مشکلات فروش این خودروها

خودرو تمام‌ رنگ و دور رنگ؛ نحوه تشخیص و مشکلات فروش این خودروها

از مهم‌ترین نکات قابل‌توجه در هنگام خرید خودروی کارکرده، بررسی رنگ خودرو است که آیا خودرو رنگ شده است یا خیر. رنگ شدی مجدد خودرو دو مدل دارد: مدل اول تمام‌رنگ و مدل دوم دور رنگ است.

ماشین تمام‌رنگ

خودرو هایی که مجدداً به‌صورت کامل رنگ می‌شوند را تمام‌رنگ می‌نامند. یعنی در این خودرو ها، تمام قسمت‌های خودرو مانند گلگیر، بدنه و سپر و سایر اجزای دیگر را به طور کامل رنگ می‌کنند.

ماشین دور رنگ

دور رنگ، نوع بعدی انواع رنگ‌شدگی خودرو است. خودرو هایی که تنها اطراف آنها رنگ شده است را دور رنگ می‌گویند. قسمت‌هایی مانند: کاپوت، سقف و ستون‌ها در خودرو های دور رنگ تنها قسمت‌هایی هستند که مجدد رنگ نمی‌شوند.

نحوه تشخیص خودروی تمام‌رنگ و دور رنگ

در این بخش قصد داریم به بررسی نحوه تشخیص خودرو تمام‌رنگ و دور رنگ بپردازیم.

خودروی تمام‌رنگ

یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص خودروی تمام‌رنگ، قراردادن آن زیر نور مستقیم آفتاب است. زیرا در خودروهایی که به‌صورت کامل رنگ می‌شوند، در برخی از موارد مانند قسمت‌های صاف از جمله درب‌ها و گلگیرها موج‌هایی به وجود می‌آید که قابل‌مشاهده است. البته توجه داشته باشید که برخی صافکارهای حرفه‌ای می‌توانند این موج‌ها را از بین ببرند.

یکی دیگر از روش‌های تشخص رنگ‌شدگی کامل خودرو، استفاده از ابزارهایی است که مخصوص تشخیص رنگ هستند. البته برای استفاده از این ابزارها حتماً باید تجربه کافی را داشته باشید در غیر این صورت نمی‌توانید به‌درستی تشخیص دهید. زیرا ضخامت رنک بدنه، حتی در خودرو های صفر نیز به‌صورت یکسان نیست. به همین دلیل، بهترین راه برای تشخیص رنگ‌شدگی خودرو، مراجعه به مراکز تشخیص رنگ و کارشناسان باتجربه است.

دور رنگ

همان‌طور که گفته شد، در این مدل تنها دور خودرو رنگ می‌شود و سایر قسمت‌ها دست‌نخورده باقی می‌مانند؛ بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص خودروی دور رنگ، بررسی خودرو به‌صورت چشمی و مقایسه تفاوت قسمت‌ها با یکدیگر است. رنگ‌هایی که در کارخانه‌ها استفاده می‌شوند کدهای مشخص و منحصربه‌فردی دارند؛ ولی رنگ‌هایی که توسط نقاشان خودرو استفاده می‌شود تفاوت‌هایی با رنگ کارخانه دارد.

خودرو تمام‌رنگ و دور رنگ؛ نحوه تشخیص و مشکلات فروش این خودروها

روش‌های تشخیص رنگ‌شدگی خودرو

  • پیداکردن نشانه‌های پاشیدگی رنگ به سایر قسمت‌های خودرو، یکی دیگر از نشانه‌های رنگ داشتن خودرو است. برای تشخیص این کار، در ابتدا باید درب‌ها را بازکرده و کاپوت را نیز بالا بزنید، سپس لبه درب‌ها و کاپوت را بررسی کنید. درصورتی‌که آثاری از پاشیدگی رنگ مشاهده کردید، این خودرو دور رنگ است.
  • روش دوم مشاهده آثار سنباده کشی در نقاط مختلف خودرو است که نشانه زنگ شدگی خودرو است.
  • عکس‌گرفتن از خودرو نیز می‌تواند در تشخیص رنگ‌شدگی خودرو کمک کند. زیرا هنگامی که از خودرو عکس می‌گیرید، درصورتی‌که خودرو رنگ شده باشد، در عکس پوسته‌پوسته می‌شود و این موضوع به‌خوبی خودش را در عکس نشان می‌دهد.
  • بسیاری از نقاشان از کلیر برای صیقلی کردن قسمت‌های رنگ شده خودرو استفاده می‌کنند، اما این نکته را باید بدانید که بافت کلیری که در کارخانه استفاده می‌شود با کلیری که نقاشان استفاده می‌کنند متفاوت است. زیرا کلیری که در کارخانه روی سطح خودرو پاشیده می‌شود، به‌صورت منظم خانه‌هایی شش‌ضلعی ایجاد می‌کند به با کمی دقت به‌راحتی می‌توانید آن را تشخیص دهید.
  • آهن‌ربا نیز یکی از مهم‌ترین و بهترین ابزارها برای تشخیص تمام‌رنگ یا دور رنگ بودن خودرو است. البته فراموش نکنید که در این روش باید از آهن‌رباهای ضعیف استفاده کنید به این صورت که باید آهن‌ربا را روی سطوح مختلف خودرو بکشید، درصورتی‌که جاذبه آهن‌ربا در قسمت‌های مختلف با هم تفاوت داشته باشد، نشانه رنگ‌شدگی مجدد خودرو است.
  • یکی دیگر از روش‌های تشخیص رنگ خودرو، به‌وسیله انگشتان دست است. درصورتی‌که خودرویی رنگ شده باشد هنگامی که با انگشتان دست روی آن می‌کشید، سطح زبر و ناهمواری دارد درصورتی‌که خودرو های رنگ فابریک، سطح صاف و صیقلی دارند.
  • دستگاه دیجیتال نیز می‌تواند در تشخیص رنگ خودرو به شما کمک کند. زیرا تراکم و ضخامت و بسیاری از فاکتورهای دیگر در خودرو که توسط دستگاه دیجیتال سنجیده می‌شوند.

خودرو تمام‌رنگ و دور رنگ؛ نحوه تشخیص و مشکلات فروش این خودروها

تفاوت قیمت خودرو دور رنگ و تمام‌رنگ

هرگونه رنگ‌شدگی در خودرو، حتی در کوچک‌ترین اندازه‌ها، می‌تواند روی قیمت آن تأثیر بگذارد. از طرف دیگر، هنگامی که یک خودرو تصادف می‌کند و بدنه آن آسیب‌های شدیدی می‌بیند، طبیعی است که سایر قسمت‌های آن نیز دچار آسیب‌دیدگی شوند. به همین دلیل خودرو های دور رنگ و تمام‌رنگ هنگام خریدوفروش، افت قیمت شدیدی را دارند.

محاسبه افت قیمت در خودرو

در خودرو های دور رنگ، کاپوت خودرو حدود 5% افت قیمت دارد؛ اما درصورتی‌که قیمت‌هایی مانند درب و گلگیر خودرو رنگ داشته باشد حدوداً 2.5% افت قیمت شامل خودرو می‌شود و رنگ‌شدگی صندوق خودرو نیز بین 3.5% تا 4.5% از کل قیمت خودرو تا کاهش می‌دهد. اما اگر یک خودرو، تمام‌رنگ باشد ممکن است حتی تا 20% درصد از قیمت کل خودرو کاهش پیدا کند.

به این نکته توجه داشته باشید که تمام موارد گفته شده به‌صورت حدودی است و میزان دقیق درصدهای گفته شده توسط کارشناسان خودرو تعیین می‌شود.

مشکلات خودرو های رنگ شده در هنگام فروش

با توجه این مسئله که ممکن است خودروی تمام‌رنگ، در تصادفات آسیب‌های شدیدی دیده باشد، بلافاصله بعد از اطلاع از تمام‌رنگ بودن خودرو، به‌احتمال زیاد از خرید آن منصرف شود یا تا حد زیادی قیمت خودرو را پایین بیاورد و این مشکل فروش خودرو های تمام‌رنگ را با مشکل مواجه می‌کند و باعث می‌شود مالک خودروی تمام‌رنگ آن را به قیمت بسیار پایینی به فروش برساند. زیرا به دلیل اینکه کیفیت رنگ کارخانه با رنگی که در بازار موجود است اصلاً قابل‌مقایسه نیست و یا  حتی ممکن است خودروی موردنظر تصادف شدیدی داشته باشد باعث سخت‌شدن خرید یا فروش این خودرو ها می‌شود؛ چون احتمال دارد دردسر و هزینه‌های زیادی را برای ترمیم و یا تعمیر خودرو به وجود می‌آید.

فروش خودرو های دور رنگ، نسبت به تمام‌رنگ بسیار آسان‌تر است و با افت قیمت کمتری موجه هستید. یک نکته بسیار مهمی که اینجا وجود دارد این است که حتی اگر شما برای تمیزی و سلیقه خود اقدام به رنگ‌کردن خودرو بکنید، بازهم شاهد افت قیمت خودرو خواهید بود. تفاوت کیفیت رنگ کارخانه با رنگ بازار از اصلی‌ترین دلایل این مورد هستند.

خودرو تمام‌رنگ و دور رنگ؛ نحوه تشخیص و مشکلات فروش این خودروها

دلایل رنگ‌شدگی خودرو

1.    باران اسیدی

باران اسیدی یکی از عوامل مخرب رنگ خودرو است. در واقع هنگامی که خودرو ها بعد از باران کثیف می‌شوند به دلیل تأثیر باران اسیدی است.

2.    تابش شدید نور خورشید

تابش نور خورشید، یکی از عوامل بسیار خطرناک برای رنگ خودرو است. زیرا تابش نور خورشید باعث ازبین‌رفتن لایه شفاف روی رنگ و رزین آن شده و باعث زردشدن آن می‌شود.

3.    اکسیدشدن رنگ خودرو هایی که لایه شفاف ندارند

یکی دیگر از دلایل ازبین‌رفتن رنگ خودرو ها، اکسید شد آن است. در خودرو هایی که لایه شفاف ندارند به‌مرورزمان شاهد اکسیدشدن رنگ دارای پیگمنت  و مات شدن آن هستیم.

4.    شوینده‌های نامناسب

استفاده از شوینده‌های نامناسب می‌تواند موجب آسیب‌دیدن رنگ، قطعات پلاستیکی و لاستیکی نیز شود.

5.    تصادفات شدید

به دلیل شدت برخی از تصادفات، بعد از انجام صافکاری و تعمیر خودرو، نیاز است تا خودرو به‌صورت تمام‌رنگ، رنگ‌آمیزی شود.

6.    سلیقه مالک خودرو

گاهی اوقات، دلیل رنگ‌شدن خودرو، تصادف نیست. دلیل آن سلیقه مالک خودرو است که می‌خواهد به سلیقه خود رگ خودرو را تغییر دهد. این حالت از رنگ جنبه تزئینی دارد و به آن آبرنگ می‌گویند.

7.    کشیده‌شدن خودرو روی جسم سخت یا دیوار

بعضی‌اوقات امکان دارد که بدنه خودرو، روی دیوار یا بدنه سایر خودرو ها طوری کشیده شود که رنگ آن از بین برود. به همین دلیل ممکن است راننده برای جلوگیری از پوسیدگی آن قسمت را رنگ‌آمیزی کند.

8.    برخورد جسم تیز

برخورد اجسام تیز مانند شن و ماسه نیز می‌تواند از عوامل رنگ‌شدن خودرو مخصوصاً در قسمت گلگیرها شود.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به انواع رنگ‌شدگی خودرو ها پرداختیم، مدل‌هایی مانند تمام‌رنگ که به دلیل تصادفات شدید مجدداً به‌صورت کامل رنگ می‌شوند یا خودرو های دور رنگ که تنها برخی از قسمت‌های آنها رنگ می‌شود. همچنین نحوه تشخیص و مشکلات خودرو های تمام‌رنگ و دور رنگ را برای شما شرح دادیم. همچنین بررسی کردیم که به چه دلیلی این خودرو ها به‌سختی به فروش می‌رسند.

نظرات
نظر خود را وارد نمایید. بسته

درخواست سریع کارشناس خودرو