برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو
Back to all

خودروی صفر بخریم یا دست‌دوم؟

خودروی صفر بخریم یا دست‌دوم؟

خودروی صفر بخریم یا دست‌دوم؟ شاید با خودتان فکر کنید که پاسخ این سؤال واضح است و خودروی صفر به دلیل نو بودن آن بهتر است. شاید هم درگیر انتخاب نهایی بین خودرو های دست‌دوم باکیفیت و خودرو های صفر که با آنها برابری می‌کنند، هستید. نظر شما هر چیزی که باشد یا هر ایده‌ای که در این مورد داشته باشید، خواندن این مطلب برای شما خالی‌ازلطف نیست؛ زیرا در ادامه قصد داریم نکاتی را مرور کنیم که ما را در تصمیم‌گیری برای خرید خودروی صفر یا دست‌دوم راهنمایی می‌کند.

خودروی صفر یا دست‌دوم؟

در بازار خودروی ایران، اوضاع مرتب و جالبی وجود ندارد. در مورد صدور مجوز ورود خودرو های وارداتی نیز اخبار و زمزمه‌هایی شنیده شده است. شرکت‌های خودروسازی مانند ایران‌خودرو و سایپا، آن طور که باید و به‌صورت دقیق به تعهداتشان عمل نمی‌کنند و برنامه منظمی برای تحویل خودروهای خود به مصرف‌کننده‌ها ندارند.

بنابراین، فکرکردن به خرید خودروی کارکرده در این اوضاع ایده خوبی است. اما در نهایت خودروی صفر بخریم یا دست‌دوم؟ واقعیت امر این است که هرکدام از این خودرو ها مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه به نقاط مثبت و منفی هرکدام خواهیم پرداخت تا در مسیر تصمیم‌گیری بتوانیم به شما کمک کنیم.

خرید خودروی صفر

خودروی صفر بخریم یا دست‌دوم؟

خرید خودروی صفر برای همه امری بسیار خوشایند است. اما باید توجه داشته باشید که در چنین بازار آشفته‌ای، خرید خودروی صفر بسیار سخت است. قیمت‌ها در حال افزایش هستند و برای این روند صعودی هیچ مرز مشخصی نیست. بااین‌حال، برخی از افراد سعی می‌کنند هر جور شده بودجه خرید خودروی صفر را تأمین کنند. درصورتی‌که شما هم از این دسته از افراد هستید، بهتر است نگاهی به مزایا و معایب خودروی صفر بیندازید.

مزایای خودروی صفر

هنگامی که برای خودروی صفر اقدام به خرید می‌کنید، از اصالت قطعات مختلف آن اطمینان دارید و می‌دانید که آنها به‌خوبی کار می‌کنند و دیگر خبری از تعمیرات احتمالی در خودرو های دست‌دوم نیست. همچنین گارانتی و ضمانت‌های لازمی که خودرو های صفر دارند هم تا حدود زیادی خیال شما راحت می‌کنند.

باید توجه داشته باشید که استهلاک قطعات خودروی صفر بسیار دیرتر از خودرو های دست‌دوم رخ می‌دهد. در صورت خرید خودروی صفر، بیشتر امکانات و تجهیزات جدیدی که برای آن در نظر گرفته شده است نسبت به مدل کارکرده بروز تر است. در نتیجه با تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی جدیدتر و به‌ روزتری نسبت به خودرو های دست‌دوم روبه‌رو هستید.

مزایای خودروی صفر به‌ صورت خلاصه

  • اطمینان از عملکرد و سلامت قطعات
  • هزینه نگهداری پایین
  • وجود گارانتی و ضمانت‌نامه جهت تعمیر و رسیدگی به خودرو
  • وجود امکانات و فناوری‌های بروز در خودرو

خودروی صفر بخریم یا دست‌دوم؟

معایب خودروی صفر

خودرو های صفر در مقایسه با خودرو های کارکرده، معایبی نیز دارند. برای مثال: درصورتی‌که یکی از قطعات شما دچار مشکل شود و شما برای تعمیر آن قطعه به جایی غیر از نمایندگی مراجعه کنید، امکان ازدست‌دادن گارانتی‌ها و ضمانت‌ها بسیار زیاد است. خودرو های صفر، هزینه بیمه بیشتری نسبت به خودرو های کارکرده دارند و هنگام فروش از افت قیمت بیشتری نسبت به خودرو های دست‌دوم برخوردار می‌شوند.

به طور خلاصه معایب خودرو های صفر به‌صورت زیر است:

  • قیمت بالای بیمه
  • ازبین‌رفتن ضمانت در شرایط خاص
  • افت قیمت شدید پس از پایان ضمانت
  • هزینه بالای تعمیر قطعات

خودروی دست‌ دوم

خودروی صفر بخریم یا دست‌دوم؟

گاهی اوقات هنگامی یک خودروی صفر و داخلی را با یک خودروی دست‌دوم ولی خارجی مقایسه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که باتوجه‌به قیمت مشابهی که دارند؛ اما کیفیت و امکانات جانبی نمونه خارجی از خودروی صفر داخلی بسیار بیشتر است.

در این حالت می‌توانید خودروی دست‌دوم را انتخاب کنید. ترجیحات شخصی شما نیز نقش مهمی در انتخاب نهایی شما دارند. برای درک بهتر از این موضوع، به بررسی مزایا و معایب خودرو های دست‌دوم می‌پردازیم:

مزایای خودروی دست‌دوم:

برخلاف خودرو های صفر، خودرو های دست‌دوم افت قیمت شدیدی ندارند. شما با خرید خودروی دست‌دوم می‌توانید بعداً با قیمت مناسبی آن را به فروش برسانید. همچنین خودرو های دست‌دوم هزینه بیمه کمتری نیز دارند.

گاهی اوقات به‌صرفه است که برای خرید خودروی صفر و داخلی، با همان هزینه سراغ خودروی دست‌دوم ولی باکیفیت خارجی بروید. در واقع بجای خرید خودروی صفر داخلی، برای خرید خودروی دست‌دوم خارجی ولی با مدل‌پایین تر اقدام کنید.

به طور خلاصه، برای خودرو های دست‌دوم می‌توان مزایای زیر را در نظر داشت:

  • قیمت مناسب در هنگام فرش مجدد
  • امکان خرید خودروی دست‌دوم خارجی با همان قیمت ولی امکانات بیشتر
  • هزینه کمتر برای بیمه

معایب خودروی دست‌دوم

هنگامی که خودروی کارکرده می‌خرید، سند تک برگی خودرو را نخواهید داشت و این عامل تا حدی می‌تواند روی ارزش خودروی شما تأثیرگذار باشد. سند تک‌برگ همان برگه‌ای است که هنگام خرید خودرو صفر از کارخانه، توسط شرکت تولیدکننده به شما تحویل داده می‌شود.

حال هر بار که این خودرو به فروش برسد، به تعداد برگ‌های سند این خودرو اضافه می‌شود و بالارفتن تعداد برگ‌های سند خودرو، نشان‌دهنده این است که خودروی مذکور به‌دفعات زیادی دست‌به‌دست چرخیده است و امکان دارد استهلاک شدیدی را نیز پیدا کرده باشد.

تعهدات بیمه‌ای کمتری به خودرو های دست‌دوم نسبت به خودروی صفر تعلق می‌گیرد. درصورتی‌که یک خودرو بر اساس قوانین فرسوده حساب شود، در صورت تصادف و مقصر بودن راننده آن تعهدات بیمه‌ای برای خسارت تقسیم بر دو می‌شود. در واقع تعهداتی که بیمه به خودرو های فرسوده دارد، نصب خودرو های صفر و نو است.

این نکته مهم را نیز باید بدانید که سوابق تخفیف ناشی از عدم خسارت بیمه شخص ثالث به شخص فروشنده تعلق دارد و به‌هیچ‌وجه قابل‌انتقال به شخص خریدار نیست. درصورتی‌که در ساختار یا عملکرد خودرو های دست‌دوم ایراد یا مشکلی به وجود بیاید، هزینه تعمیرات آنها به‌مراتب بیشتر از خودرو های صفر است.

معایب خودروی دست‌دوم به‌صورت خلاصه شامل موارد زیر است:

  • تعهدات بیمه‌ای کمتر
  • چند برگ بودن سند خودرو
  • احتمال تصادفی بودن خودرو
  • هزینه‌های زیاد در صورت وجود مشکل

خودروی صفر بخریم یا دست‌دوم؟

کلام پایانی

با درنظرگرفتن نکات گفته شده در خصوص خرید خودروی صفر یا دست‌دوم، باید انتخاب کنید که نظر نهایی شما خرید خودروی صفر است یا خودروی دست‌دوم. البته شرایط شخصی شما نیز تا حد زیادی بر روی خرید شما تأثیرگذار است. شرایطی مانند دلیل استفاده شما از این خودرو؟ دلایلی مانند انجام سفرهای طولانی، سفرهای خارج شهری یا جابه‌جایی‌های محدود درون‌شهری؟ کارکرد خودرو چقدر است؟ شرایط جاده‌ها و خیابان‌های محل زندگی شما چیست؟ با درنظرگرفتن این عوامل، انتخاب کنید که خودروی صفر بخرید یا خودروی دست‌دوم. در انتها دیدگاه کلی ترجیح شما چیست؟ دیدگاه‌های خودتان را برای ما بنویسید تا در باره آنها به بحث و گفتگو بپردازیم.

نظرات
نظر خود را وارد نمایید. بسته

درخواست سریع کارشناس خودرو