برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو
Back to all

تفاوت صافکاری با رنگ و بدون رنگ

تفاوت صافکاری با رنگ و بدون رنگ

تصادف باخودرو گاهی قابل‌اجتناب است. اکثر رانندگان حداقل یک‌بار با خودروی‌شان تصادف کرده‌اند. حتی اگر در حد یک خراش کوچک باشد. البته خودرو ها همیشه در حد خط‌وخش کوچک آسیب نمی‌بینند؛ زیرا گاهی اوقات باعث به‌وجودآمدن فرورفتگی‌های بزرگی روی بدنه می‌شود. اینجاست که صافکاری بسیار مهم می‌شود. در ادامه همراه ما بمانید تا درباره صافکاری با رنگ و بدون رنگ و همچنین جزئیات آنها صحبت کنیم.

تفاوت صافکاری با رنگ و بدون رنگ

صافکاری چیست؟

ازبین‌بردن آثار فرورفتگی و ترمیم و خط‌وخش روی بدنه خودرو را صافکاری می‌گویند. متخصصان این حوزه معمولاً چند سال را در کنار افراد باتجربه و حرفه‌ای به‌عنوان دستیار کار می‌کنند تا به‌صورت کامل و با استفاده از ابزار مخصوصی مانند چکش، لیزر و... به‌راحتی بدنه را به حالت اول بازگردانند.

صافکاری بدون رنگ

درصورتی‌که ضربه وارد شده به خودرو شدید نباشد، صافکار می‌تواند با استفاده از مهارت و ابزارهایی که در اختیار دارد، آسیب‌ها و فرورفتگی‌های بدنه را به طور کامل ترمیم کند یا به عبارتی بدون آسیب‌زدن به رنگ (بدون رنگ) کار را دربیاورد. به‌این‌ترتیب دیگر نیازی به رنگ‌کردن نقاط آسیب‌دیده نیست. در ادامه به نوع صافکاری بدون رنگ می‌پردازیم.

صافکاری بدون رنگ با میله PDR

در بعضی موارد، صافکار متخصص برای ترمیم خودرو بدون استفاده از بدون استفاده از چکش، با استفاده از یک ابزار به نام میله PDR اقدام به انجام عملیات صافکاری می‌کند. جنس این میله از فولاد است و سر آن زاویه دارد، به صورتی که می‌توان به‌راحتی و با چرخش دست اقدام به اصلاح فرورفتگی‌ها کرد. صافکاری با استفاده از میله PDR خیلی سریع انجام می‌شود و جز روش‌های مقرون‌به‌صرفه است.

صافکاری با دستگاه مکش

همان‌طور که از نام آن پیداست، در این مدل صافکاری با استفاده از مکش و هوای فشرده، نسبت به ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده اقدام می‌کنند. این روش بیشتر مربوطه خودرو های لوکس است. انجام این مدل صافکاری، نیازمند مهارت بالایی است؛ زیرا یک فرد کم‌تجربه ممکن است که آسیب‌های زیادی را به خودرو وارد کند. یکی از مزیت‌های دستگاه مکش این است که برای ترمیم فرورفتگی‌های بدنه خودرو، زمان بسیار کمی نیاز است.

صافکاری با دستگاه مغناطیسی

در این مدل از صافکاری، با ایجاد یک میدان مغناطیسی در اطراف محل آسیب‌دیده، اقدام به ترمیم آن می‌کنند. این روش نیازمند مهارت بسیار زیادی است و قیمت بالاتری نیز دارد. برای انجام این کار حتماً به مراکزی مراجعه کنید که از تخصص و مهارت آنها مطمئن هستید.

صافکاری با لیزر

برای صافکاری و ترمیم صطوح خارجی خودرو،از دستگاه لیزر استفاده می‌شود. به این صورت که به نقطه موردنظر اشعه تابیده می‌شود تا باعث شود اتم‌ها و ساختار فلزی بدنه جنبش بیشتری داشته باشند. یکی از بهترین مزیت‌های این روش  این است که هیچ آسیبی به سایر نقاط بدنه و رنگ خودرو نمی‌زند.

تفاوت صافکاری با رنگ و بدون رنگ

صافکاری با رنگ

بعضی‌اوقات در تصادفات، شدت آسیب به حدی زیاد است که علاوه بر خسارت به بدنه، رنگ خودرو نیز آسیب می‌بیند. در این مواقع، صافکار پس از انجام مراحل صافکاری، مقدمات مراحل رنگ‌آمیزی که شامل زیرسازی و بتونه‌کاری محل موردنظر جهت یک‌دست شدن آن می‌شود را نیز آماده می‌کند. سپس فرایند رنگ‌آمیزی را شروع می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین معایب صافکاری با رنگ این است که رانندگان در مقابل آن مقاومت می‌کنند؛ زیرا این مسئله باعث می‌شود خودرو باعث افت قیمت شود. بااین‌حال، رنگ‌کردن خودرو مزایای خودش را نیز دارد.

مزایای صافکاری با رنگ

افزایش ایمنی خودرو

هدف رنگ‌آمیزی خودرو تنها زیبایی نیست، بلکه رنگ وظیفه محافظت از بدنه در مقابل عوامل خارجی و آسیب‌های ساختاری را نیز دارد. نوع فولادی که در بدنه خودرو ها استفاده می‌شود درصورتی‌که با عوامل محیطی و عناصر مختلف برخورد داشته باشد، خورده و ضعیف می‌شود. پس رنگ خودرو وظیفه دارد تا از بدنه در مقابل سایر عوامل محافظت کرده و آن را محکم و بادوام نگه دارد.

جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی بدنه

وجود خط‌وخش و همچنین ریزش رنگ بدنه بعد از مدتی باعث رنگ‌زدگی بدنه می‌شود. رنگ‌آمیزی خودرو نه‌تنها باعث پوشاندن خط‌وخش‌های روی بدنه می‌شود؛ بلکه باعث می‌شود ظاهر خودرو شبیه به خودرو های نو نشان داده شود. همچنین هنگامی که بدنه خودرو بدون هیچ پوششی در مقابل اکسیژن و آب قرار می‌گیرد، ممکن است پس از مدتی سوراخ‌هایی روی بدنه به وجود آید. پس رنگ‌کردن خودرو به محافظت از بدنه کمک بسیاری می‌کند.

هزینه صاف‌کاری خودرو

هزینه صافکاری خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم

  • محل آسیب‌دیدگی: درصورتی‌که دسترسی مه محل آسیب‌دیدگی سخت باشد، هزینه آهم به‌مراتب بالا می‌رود.
  • شدت آسیب‌دیدگی: هرچقدر شدت آسیب‌دیدگی‌ها زیاد باشد، زمان صافکاری را نیز بیشتر می‌کند و همین امر باعث افزایش هزینه می‌شود.
  • مدل خودرو: مدل خودرو تأثیر مستقیمی بر هزینه آن دارد، برای مثال خودرو های لوکس به دلیل اینکه حساسیت بالایی دارند هزینه بیشتری نیز دارند.

شاید برای شما سؤال باشد که صافکاری بی‌رنگ هزینه بیشتری دارد یا صافکاری با رنگ؟ این سؤال پاسخ دقیقی ندارد؛ زیرا باید به میزان خسارت و روشی که استفاده می‌شود توجه داشت. در صافکاری با رنگ نیز علاوه بر هزینه صافکاری، هزینه رنگ‌آمیزی خودرو نیز لحاظ می‌شود پس قبل از شروع صافکاری، حتماً با صافکار خود مشورت کنید.

تفاوت صافکاری با رنگ و بدون رنگ

نحوه تشخیص رنگ‌شدگی و صافکاری


در برخی موارد، صافکاری و رنگ‌شدگی را به‌راحتی می‌توان تشخیص داد. در برخی موارد نیز برای افراد عادی امکان‌پذیر نیست و حتماً باید از کارشناس کمک بگیرید. اما به‌طورکلی برای تشخیص صافکاری و رنگ‌شدگی می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

دقت به رنگ بدنه

  • تفاوت رنگ در بخش‌های مختلف
  • نوع پاشش رنگ
  • حالت پوست پرتقالی (که به دلیل بی‌دقتی در رنگ‌کاری ایجاد می‌شود)
  • پریدگی یا پوسته‌پوسته شدن
  • مات شدن رنگ بدنه

تفاوت صافکاری با رنگ و بدون رنگ

دست‌کشیدن روی بدنه خودرو

یک خودرو هنگامی که از کارخانه خارج می‌شود، سطح صاف و صیقلی دارد؛ اما خودرویی که مجدداً رنگ می‌شود حالت زبری و برآمدگی در نواحی رنگ شده دارد.

استفاده از مگنت تشخیص ضخامت

قسمت‌هایی که در خودرو رنگ شده‌اند نسبت به سایر قسمت‌ها، از ضخامت بیشتری برخوردار هستند. هنگامی که شما مگنت را به بدنه خودرو می‌چسبانید، آهن‌ربای آن از داخل تستر جدا شده و به بدنه می‌چسبد. درصورتی‌که نقطه موردنظر رنگ داشته باشد، آهن‌ربا به‌راحتی از بدنه جدا می‌شود و عدد کمتری را نشان می‌دهد. اما درصورتی‌که خودرو رنگ نداشته باشد، مگنت به‌سختی از بدنه جدا شده و عدد بالایی را نشان می‌دهد.

سخن پایانی

یکی از کارهایی که در خودرو باید به‌دقت انجام شود، صافکاری است؛ زیرا در ظاهر خودرو تأثیر زیادی دارد. درصورتی‌که صافکاری بدون رنگ در بیاید برای مالک خودرو بسیار خوشایند است. اما گاهی به دلیل صدمات وارد شده چاره‌ای جز رنگ‌کردن خودرو وجود ندارد حتی اگر این کار باعث افت قیمت خودرو شود. پیشنهاد می‌شود برای صافکاری، به مراکز معتبر بروید تا افراد متخصصی که در محل حضور دارند بتوانند نتیجه دلخواه را به شما بدهند. همچنین هنگام خرید خودرو، جهت بررسی مواردی مانند سلامت فنی و بدنه و مواردی مانند رنگ شدی و... بهتر است از کارشناسان باتجربه کمک بگیرید.

نظرات
نظر خود را وارد نمایید. بسته

درخواست سریع کارشناس (برای تماس کلیک کنید)