برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو
Back to all

تفاوت آفتاب سوختی رنگ ماشین با رنگ شدگی ماشین

تفاوت آفتاب سوختی رنگ ماشین با رنگ شدگی ماشین

رنگ ماشین ممکن است به مشکلا زیادی دچار شود که ممکن است نیاز به رنگ کردن بدنه ماشین داشته باشد. یکی از مهم ترین این مشکلات، آفتاب سوختگی رنگ ماشین است که باید توجه زیادی به آن داشته باشید. یعنی همانطور که از پوست خود در مقابل آفتاب سوختگی مراقبت می‌کنید در مورد رنگ ماشین هم باید در مقابل آفتاب سوختگی مراقبت های لازم را انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی آفتاب سوختگی ماشین و رنگ شدگی ماشین بپردازیم.

آفتاب سوختگی رنگ ماشین چیست؟

همانظور که می‌دانید در فصل تابستان که هوا بسیار گرم است، تابش تور خورشید یک تهدید جدی برای رنگ ماشین به حساب می‌آید. که در صورت جدی نگرفتن این تهدید با پدیده آفتاب سوختگی رنگ ماشین رو به رو خواهید شد که در مناطق گرمسیری بیشتر اتفاق می‌افتد. ماشین هایی که رنگ بدنه آنها تیره است به دلیل اینکه جذب حرارت و نور بیشتری نسبت به رنگ های روشن دارند، بیشتر در معرض آفتاب سوختگی ماشین هستند.

آفتاب سوختگی رنگ ماشین چگونه رخ می‌دهد؟

بر روی رنگ خودرو ماده ای به نام کلیر وجود دارد که وظیفه محافظت از رنگ خودرو را دارد. و در صورتی که این مواد به دلیل تابش نور خورشید از بین بروند، پدیده آفتاب سوختگی رنگ ماشین اتفاق می‌افتد. با این اتفاق، اشعه ماورابنفش علاوه بر سوزاندن لایه شفاف پوشش رنگ، باعث اکسیداسیون(از بین رفتن پیوند بین مولکول های رنگ ماشین و آغاز مراحل اکسیده شدن، کدر شدن و در انتها آفتاب سوختگی) و در ادامه ایجاد یک نما شبیه به ابر روی بدنه ماشین می‌شود. همچنین رنگ دانه هایی که در رنگ ماشین وجود دارند، اشعه UV که از خورشید متساعد شده را جذب می‌کنند مه باعث می‌شود به مرور زمان رنگ خودرو کم رنگ شود یا حتی تغییر رنگ بدهد؛ حتی پلاستیک هایی که در داخل خودرو به کار می‌روند نیز در معرض آفتاب سوختگی هستند که باعث می‌شود این پلاستیک ها بدشکل، کم رنگ (بور یا شکننده) شوند. پس همانطور که قبلتر گفته شد، این اتفاقات به دلیل در معرض نور مستقیم خورشید قرارگرفتن ماشین در مدت های زیاد بدون هیچگونه نگهداری به وجود می‌آیند. بنابراین شما با یک برنامه ریزی ساده، و استفاده از موادی که برای رفعه آفتاب سوختگی رنگ ماشین کاربرد دارند می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.

تفاوت آفتاب سوختی رنگ ماشین با رنگ شدگی ماشین

روش های پیشگیری از آفتاب سوختی رنگ بدنه ماشین

استفاده از سایه

برای پارک کردن ماشین خود در هنگامی که نور و حرارت  خورشید بسیار زیاد است محلی را انتخاب کنید که سایه کافی داشته باشد. زیرا این کار، ارزان ترین روش برای جلوگیری از آفتاب سوختگی رنگ ماشین به ویژه زمانی که آفتاب به شدید ترین میزان خود خواهد رسید؛ این اتفاق معمولا در فصل تابستان رخ می‌دهد. در بازه های زمانی ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر، بدترین زمان برای پاک خودرو در یک جای بدون سایه است. زیرا این کار علاوه بر آسیب زدن به رنگ ماشین، باعث می‌شود دمای داخلی ماشین نیز بالارفته و به سبب آن اجزای داخلی که در برابر دمای بالا مقاومت کمی دارند دچار آسیب دیدگی هایی شوند.

در صورتی که به این راه حل دقت کافی داشته باشید، باعث می‌شود که دیگر دنبال راه های ترمیم آفتاب سوختگی رنگ ماشین خود نباشید.

استفاده از پارکینگ های مسقف

یکی دیگر از راه حل های پیشگیری از آفتاب سوختگی رنگ خودرو که مانند روش قبلی است استفاده از پارکینگ سقف دار است تا ماشین شما در تمام ساعات شبانه روز در معرض نور خورشید نباشد و برای جلوگیری از آفتاب سوختگی بسیار مفید است.

استفاده از یک روکش

تهیه یک روکش یا جنس خوب می‌تواند راه حل بسیار مفیدی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در خودروی شما باشد. زیرا از تماس مستقیم نور خورشید با رنگ بدنه ماشین شما جلوگیری می‌کند.

استفاده از مواد رفع آفتاب سوختگی

تفاوت آفتاب سوختی رنگ ماشین با رنگ شدگی ماشین

همانطور که می‌دانید ما انسان ها همیشه تلاش می‌کنیم تا با استفاده از مواد مختلف از پوست خود در مقابل آفتاب مراقبت کنیم. این امر در ترمیم آفتاب سوختگی رنگ ماشین نیز وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توان در ابتدا از آفتاب سوختگی رنگ ماشین جلوگیری کرد و در صورتی که این اتفاق برای ماشین شما بیافتد، با کمک این مواد آن را حل کنید. این مواد موم مانند هستند و در انواع مختلفی تولید می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به بودجه خود از این موارد استفاده کنید. البته به این نکته توجه کنید که این مواد تاثیر دائمی ندارند و بعد از هر مدتی باید نسبت به تمدید آنها اقدام کنید.

تمیز نگه داشتن ماشین

یکی دیگر از راه های جلوگیری از آفتاب سوختگی رنگ ماشین، تمیز نگه داشتن آن است. شتشوی بدنه ماشین و از بین بردن لکه های موجود روی بدنه، کمک زیادی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی رنگ ماشین دارد.

استفاده از پوشش های نانو سرامیک بدنه

پوشش های نانو سرامیک بدنه یکی دیگر از روش های محافظت از رنگ خودرو در مقابل آفتاب سوختگی است. این موارد نقش لایه محافظ برای لایه کلیر رنگ بدنه ماشین را دارند و با ایجاد یک پوشش شفاف روی کلیر رنگ ماشین، از نفوذ اشعه های مضر خورشید به رنگ کلیر ماشین جلوگیری می‌کند.

استفاده از دستگاه پولیش

آخرین روش برای جلوگیری و ترمیم آفتاب سوختگی رنگ ماشین، استفاده از دستگاه پولیش و پدهای مخصوص آن است. استفاده از این دستگاه بیشتر در زمانی است که لایه کلیر رنگ از بین رفته باشد و با پولش کردن نقاط آسیب دیده آنها را ترمیم می‌کنند. اما اگر آفتاب سوختگی به رنگ ماشین رسیده باشد، تنها راه حل این امر رنگ کردن ماشین است.

رنگ شدگی ماشین

همانطور که گفته شد آفتاب سوختگی ممکن است خسارت هایی را به رنگ ماشین وارد کند که نیاز باشد مجددا خودرو را رنگ کنید. اما رنگ شدگی ماشین نیز دلایل خود را دارد که از جمله آنها می‌توان به تصادف، آسید پاشی، صافکاری، آفتاب سوختگی، خط و خش و... اشاره کرد. که به توجه شدت هرکدام از موارد بالا ممکن است نیاز باشد تا نقطه آسیب دیده مجددا رنگ شود. همانطور که می‌دانید رنگ شدگی ماشین تاثیر بسیار زیادی روی قیمت آن دارد این تاثیر این عامل می‌تواند تا 20 درصد کل قیمت خودرو نیز باشد. درصد های دقیق آن نیز توسط کارشناسان تعیین می‌شوند.

تفاوت آفتاب سوختی رنگ ماشین با رنگ شدگی ماشین

درواقع آفتاب سوختگی، یکی از عوامل رنگ شدگی ماشین به حساب می‌آید. به صورتی که اگر میزان آفتاب سوختگی به حدی باشد که از لایه کلیر عبور کرده و باعث آسیب زدن به رنگ خودرو شود، نیاز است تا برای ترمیم آن حتما خودرو را رنگ کنید. اما در صورتی که قبل آسیب دیدن رنگ ماشین، نسبت به ترمیم آفتاب سوختگی اقدام کنید ممکن است از رنگ زدگی ماشین به دلیل آفتاب سوختگی جلوگیری کنید. بنابراین بهتر است در همان ابتدای مشاهده عوامل آفتاب سوختگی رنگ ماشین، نسبت به ترمیم آن اقدام کنید.

یکی دیگر از تفاوت های آفتاب سوختگی رنگ ماشین یا رنگ شدگی ماشین، روی قیمت آنهاست. همانطور که گفته شد در صورتی که به موقع نسبت به ترمیم آفتاب سوختگی ماشین اقدام کنید، هم از آسیب رسیدن به رنگ و رنگ شدگی ماشین و هم از افت قیمت ناشی از رنگ شدگی جلوگیری کرده اید. در صورتی که ماشین شما به دلیل آفتاب سوختگی با افت قیمت رو به رو شود، میزان افت قیمت آن نسبت به رنگ شدگی بسیار کم تر است.

اگر دلایل رنگ شدگی ماشین را به یاد داشته باشید، قطعا متوجه این موضوع شده اید که خسارت رنگ شدگی ماشین از آفتاب سوختگی ماشین بسیار بیشتر است زیرا یکی از مهمترین دلایل رنگ شدگی ماشین، خسارات ناشی از تصادف است که باعث از بین رفتن رنگ ماشین می‌شوند و شما ناچار به رنگ کردن دوباره ماشین هستید.

نظرات
نظر خود را وارد نمایید. بسته

درخواست سریع کارشناس (برای تماس کلیک کنید)