برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو
Back to all

تست آج لاستیک خودرو

تست آج لاستیک خودرو

آج لاستیک یا عاج لاستیک کدام درست است؟

قبل از شروع این مقاله، یک نکته گوش زد می‌کنم؛ وقتی صحبت از لاستیک به میان می‌آیدخیلی‌ها به اشتباه از کلمه عاج برای آن استفاده می‌کنند در صورتیکه این کلمه عاج در بحث دندان کاربرد دارد!

پس به یاد داشته باشیداز این به بعد، باید از کلمه آج استفاده کنیم. ضمن اینکه هر وقت از عبارت گل لاستیک استفاده کردیم منظور همان آج است.

اهمیت آج لاسیتک

چه نوع کفشی را برای کوهنوردی انتخاب می‌کنید؟ رفتن به محل کارتان چه کفشی می‌پوشید؟ برای دویدن از چه کفشی استفاده می‌کنید؟ همانطور که در مکان‌های متفاوت، از کفش‌های مختلفی استفاده می‌کنیم، خودرو‌ها نیز بر اساس طراحی ونوع کاربری کهع دارند، باید از لاستیک‌های متفاوتی استفاده کنند.

در واقع طراحی لاستیک‌ها بسیار متفاوت وگوناکون است به طوری که شیار لاستیک درون آن‌ها نیز از نظر کاربرد وطراحی متفاوت است.

آج لاستیک خودرو چیست؟

آج لاستیک همان اشکال و دندانه های روی لاستیک است که روی لاستیک به خوبی مشخص و قابل دیدن است. از اجزای تشکیل دهنده آج لاستیک می توان به فرم لاستیک،بلوک های آج،حفره ها،شیار ها،میله سایش و شیار های باران اشاره کرد. آج لاستیک قسمتی از سطح آن است که با سطح زمین در تماس می باشدو بین انه های لاستیک قرار دارد و از یک ستون یا دیواره به دیواره دیگر کشیده شده است. ولی موارد گفته شده تنها با تست آج لاستیک و کارشناسی خودرو امکان پذیر است.

بلوک های آج لاستیک خودرو کدامند؟

بلوک های آج لاستیک معمولا به آج معروف هستند.بلوک های آج قسمت های لاستیکی کوچک هستند که از سطح لاستیک بیرون می آیند .آج ها قسمتی از لاستیک هستند که جاده را لمس می کنند و بین این آج ها، شیار ها و حفره های آج قرار دارند.

کاربرد آج لاستیک خودرو

با اینکه همه می دانید آج لاستیک یکی از عوامل مهم ایمنی در جاده می باشد اما متاسفانه از دید عموم نادیده گرفته شده است .باید بدانید وقتی سرعت بالایی دارید عامل اصلی در کنترل خودرو همان برجستگی هایی است که در اطراف لاستیک های خودرو می بینید.

دلیل فرسوده شدن آج لاستیک همان تماس زیاد با سطح زمین می باشد و می تواند عواقب خطرناکی در پیش داشته باشد بنابراین باید توجه زیادی به لاستیک و فرسوده شدن آن داشت.

دلایل اهمیت آج لاستیک:

1.چسبندگی لاستیک

همانطور که از نامش مشخص است چسبندگی به معنای چنگ زدن لاستیک به سطح جاده است که می تواند خودروی شما را کنترل کند و شما را از خطر های احتمالی محافظت کند.پس باید بدانید اگر آج لاستیک خودروی شما صاف باشد یعنی فرسوده شده است و آن چسبندگی لازم با سطح زمین را ندارد.

  1. هدایت خودرو

آج لاستیک در هدایت و کنترل خودرو نقش بسزایی دارد.طرح های مختلف آج لاستیک ،عملکرد و نتیجه متفاوتی در رانندگی و کنترل خودرو دارند.به عنوان مثال:طرح آج متقارن برای رانندگی در بزرگراه ها مناسب تر می باشد.از طرفی آج نامتقارن هدایت پذیری خوبی در پیچ ها دارد و قدرت چسبندگی زیادی در جاده های خیس و لغزنده را فراهم می کند.

تست آج لاستیک

  1. راندمان سوخت

الگوی آج متقارن ،به خاطر کم بودن چسبندگی ممکن است راندمان سوخت خودرو را بهبود ببخشد که همین امر باعث صرفه جویی در هزینه می شود وبه همین دلیل باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش اثر کربن،برای حفظ سلامتی محیط زیست می شود .

4.شتاب و ترمز

آج لاستیک برای خودرو یک شتاب نرم و ایمن را فراهم می کند و شما می توانید خودرو را به راحتی کنترل کنید.رانندگان وسایل نقلیه این انتظار را دارند که در هنگام ترمز گرفتن خودرو سریعا متوقف شود ،در روزهای بارانی آب روی لاستیک ها را کاملا می پوشاند و مانع ترمز و عملکرد درست آن می شود که دراین حالت آج لاستیک با اجازه دادن خروج آب از لاستیک ها از این فاصله لاستیک و سطح زمین جلوگیری می کند و ترمز گرفتن را برای راننده خودرو راحت می کند.

انواع الگوی آج لاستیک:

1.لاستیک با الگوی آج متقارن

باید بگوییم آج لاستیک نقش مهمی در ایجاد چسبندگی لاستیک دارد بخصوص هنگام بارندگی و لغزندگی جاده خود را نشان می دهد.پس این را بگوییم که محبوب ترین الگو برای خودرو الگوی متقارن می باشد.

از مزایای الگوی آج متقارن یکنواخت بودن و همسان بودن هر چهار چرخ می باشد،زیرا لاستیک ها به هر روشی قابل جابجایی هستند که این جابجایی در لاستیک ها عمر آن ها را افزایش داده و در هزینه ها نیز صرفه جویی می کند.

2.لاستیک با الگوی آج نامتقارن

نداشتن تقارن الگوی آج  را، معمولا در نیمه داخلی و خارجی لاستیک را می توان مشاهده کرد.این نوع لاستیک ها اگر چه از ظاهر معمولی برخوردار نیستند ،اما باید بگوییم که هرکدام از این لاستیک ها نقش خاصی را ایفا می کنند.

الگوی آج داخلی کمک می کند تا آب به راحتی خارج شود تا خودرو سر نخورد  و دچار حادثه نشود .و اما الگوی آج خارجی این اجازه را می دهد که در هنگام چرخش ،چسبندگی عالی وکاهش سرو صدا و لرزش کمتر ایجاد شود . الگوی نامتقارن آج،دارای چسبندگی خوبی می باشد و باعث می شود در روزهای عادی و حتی بارانی  چسبندگی یکنواختی به وجود آید.

چگونگی حفظ آج لاستیک خودرو:

جابجایی لاستیک ها روش مناسبی برای همسان سازی در ساییدگی لاستیک می باشد.زیرا لاستیک های جلو معمولا زودتر از لاستیک ها عقب خودرو دچار سایش می شوند به همین دلیل جابجایی لاستیک ها را به شما پیشنهاد می دهیم.

روش اندازه گیری آج لاستیک

اندازه گیری آج لاستیک به 3 روش می باشد :چشمی،تست با دستگاه آنالوگ و دیجیتال،روش مکانیزه دسته بندی می شوند.

در روش چشمی  با یک کمی توجه به قسمت های سطح لاستیک و داخل شیار ها ی لاستیک می توانید به خوبی مشاهده و تشخیص دهید که آج لاستیک خودروی تان در چه حدی می باشد.

برای کمک به مصرف کنندگان ،خودرو سازان روی سطح لاستیک خودرو تکه های کوچکی داخل شیار های لاستیک قرار می دهند زمانی که آج لاستیک به این تکه های داخل شیار نزدیک بشود  باید بدانید که لاستیک خودروی شما فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد.

تست آج لاستیک

  • روش تست با دستگاه آنالوگ و دیجیتال:

اما لازم به ذکر  است که بدانید همه ی شرکت های لاستیک سازی ،این روش را روی محصول خود پیاده سازی نمی کنند.به همین دلیل اگر با لاستیکی با این شرایط رو به رو شدید باید برای تست و اندازه گیری آج لاستیک از دستگاه آنالوگ استفاده کنید.در این دستگاه،وسیله ای شبیه خط کش وجود دارد که با قرار دادن این وسیله داخل شیار های لاستیک متوجه میزان سایش آج لاستیک می شوید.

البته با آمدن نمونه دیجیتالی این دستگاه و داشتن وسیله ای شبیه سوزن ،با جابجا شدن سوزن،میزان آج لاستیک و سایش آن اندازه گیری می شود.

کلام پایانی

باید بدانیم آج لاستیک نقش مهمی در چسبندگی خودرو با سطح زمین  و مشکلات شاسی ماشین پدارد و در نهایت به کنترل راحت خودرو و ترمز ارام خودرو کمک می کند.یکی دیگر از فواید آج لاستیک کمک در صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

با اینکه لاستیک های خودرو نقش مهمی در عملکرد خودرو دارند اما در هنگام  بررسی قطعات از توجه کمتری برخوردار هستند و همیشه نادیده گرفته می شوند بنابر این  توصیه ما به شما رانندگان ایین است که لاستیک های خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید و به موقع آنها را تعویض کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرده باشید.

نظرات
نظر خود را وارد نمایید. بسته

درخواست سریع کارشناس خودرو