برای مشاوره و درخواست سریع کارشناس لطفا بر روی شماره های روبرو کلیک نمایید : 9033 8820 - 021 - 7713 6563 - 021

جستجو
Back to all

انواع رنگ خودرو

انواع رنگ خودرو

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در زیبایی خودرو رنگ آن است. یکی دیگر از مزیت‌های رنگ خودرو، مانع از ایجاد خط‌وخش و همچنین جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب به بدنه خودرو است. ولی باید توجه داشته باشید که در انتخاب و کارشناسی رنگ خودروی خود بسیار دقت کنید. چون به‌راحتی نمی‌توان رنگ خودرو را تعویض کرد به همین دلیل ممکن است شما مجبور شوید خودروی خود را بفروشید.

انواع رنگ خودرو

در ادامه این مطلب به بررسی انواع رنگ‌های خودرو می‌پردازیم. به‌علاوه کد رنگ‌های خودرو به همراه محل آن و در آخر دلیل تفاوت قیمت رنگ خودرو ها و همچنین مهم‌ترین معیارهای انتخاب رنگ خودرو را بررسی خواهیم کرد.

انواع رنگ خودرو

رنگ‌های خودرو، از انواع گوناگونی تشکیل شده‌اند که هرکدام از آنها مزایا و معایب خود را  دارند.

انواع رنگ خودرو عبارت‌اند از:

رنگ‌روغنی

رنگ‌ روغنی از قدیمی‌ترین نوع رنگ‌های خودرو است مه از دولایه پرایمیر یا آستر و رنگ اصلی تشکیل می‌شود که در ابتدا پرایمیر یا آستر را روی بدنه فلزی خودرو می‌زنند و در ادامه رنگ اصلی را روی آستر قرار می‌دهند.

رنگ متالیک

رنگ متالیک از 3 لایه آستر، رنگ اصلی و کلیر یا محافظ تشکیل شده است.

این رنگ نیز همانند رنگ‌ روغن در ابتدا آستر و سپس رنگ اصلی روی بدنه خودرو قرار می‌گیرند و در آخرین مرحله از کلیر استفاده می‌شود. در واقع کلیر نوعی محافظ رنگ خودرو است که به آن درخشندگی نیز می‌دهد و درصورتی‌که در رنگ متالیک از کلیر استفاده نشود، این رنگ دوام زیادی نخواهد داشت.

برای انعکاس بیشتر نور در رنگ متالیک از مقدار کمی پودر فلز استفاده می‌کنند که این کار باعث می‌شود نور بیشتری از بدنه خودرو منعکس شود و خودرو ظاهر زیباتری را به خود بگیرد. باتوجه‌به نوع فلزی که در رنگ استفاده می‌شود، میزان درخشندگی نیز متفاوت است.

رنگ معمولی

ارزان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین نوع رنگ خودرو، رنگ‌های معمولی هستند که به‌صورت استاندارد در خودروهای جدید استفاده می‌شوند. این نوع رنگ به‌صورت یک‌لایه رنگ معمولی روی بدنه خودرو قرار گرفته و به‌وسیله یک پوشش بی‌رنگ و شفاف پوشیده می‌شود.

این پوشش بی‌رنگ باعث براق شدن خودرو می‌شود و از واردشدن آسیب‌های خارجی و همچنین ایجاد خط‌ وخش نیز جلوگیری می‌کند. رنگ‌های معمولی تنوع کمی دارند و بیشتر در رنگ‌های اصلی مانند، سفید، آبی، مشکی، خاکستری یا قرمز استفاده می‌شوند. از مزیت‌های رنگ معمولی می‌توان به قیمت و پایین و رنگ‌آمیزی آسان آن اشاره کرد.

رنگ‌های مات و کدر

رنگ‌های مات و کدر جز رنگ‌هایی هستند که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و قیمت آنها نیز نسبتاً زیاد است و استفاده عمده آنها در خودروهای لوکس است. برای ازبین‌بردن درخشندگی رنگ که به‌اصطلاح به آن مات شدن می‌گویند، سطح رنگ ساده را با لایه‌ای از اپوکسی به همراه روکش PVC می‌پوشانند تا باعث شوند رنگ ساده ظاهری مات و کدر پیدا کند.

استفاده از اپوکسی و PVC باعث بالارفتن استحکام، دوام و مقاومت این رنگ‌ها می‌شود و البته در نظر داشته باشید که ترمیم و نگهداری این رنگ‌ها کار بسیار دشواری است.

رنگ‌های فوری یا سلولزی

این رنگ‌ها از ماندگاری و دوام بالایی برخوردار هستند و در برابر اشعه UV و همچنین حرارت مقاومت خوبی دارند همچنین نسبت به کدرشدن و تغییر رنگ نیز مقاوم هستند. این رنگ‌ها را به‌عنوان رنگ نهایی روی بدن خودرو ها استفاده می‌کنند.

رنگ‌های صدفی

در رنگ‌های صدفی به‌جای استفاده از فلز، از یک کریستال سرامیکی به نام میکا استفاده می‌شود که باعث می‌شود رنگ‌ها حالتی کریستالی به خود بگیرند. به صورتی که این کریستال‌ها همانند منشور، از رنگ‌ها طیف‌های مختلفی ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود هنگامی که از زوایای مختلف به خودرو نگاه می‌کنید، رنگ‌های گوناگونی را مشاهده کنید.

این رنگ‌ها علاوه بر انعکاس نور، بسیار براق و درخشان نیز هستند. این رنگ‌ها قابلیت پنهان‌کردن آسیب‌های کوچک روی بدنه را دارند. قیمت این رنگ‌ها بسیار زیاد است و بیشتر در خودروهای لوکس و گران‌قیمت استفاده می‌شود.

انواع رنگ خودرو

کد رنگ خودرو چیست؟

طیف بسیار وسیعی از انواع رنگ خودرو وجود دارد، هر کدام از این رنگ‌ها یک کد مخصوص دارد که با استفاده از این کد به‌راحتی می‌توان هر رنگی را که می‌خواهید پیدا کنید. در مواقعی مانند ترمیم رنگ خودرو، شناسایی کد رنگ آن بسیار مهم است. زیرا برای یکنواخت بودن رنگ، باید از رنگ خودروی آسیب‌دیده برای ترمیم قسمت‌های موردنیاز استفاده کرد. در غیر این صورت بدنه خودرو دورنگ می‌شود و ظاهر ناخوشایندی را به خود می‌گیرد. به همین دلیل باید نسبت به کد رنگ خودرو آشنایی داشته باشیم و نحوه پیداکردن آن را نیز بدانیم.

استانداردهای مختلفی برای کد رنگ خودرو وجود دارد. زیرا این کد می‌تواند از ترکیب چند عدد یا حرف یا تنها از چند عدد تشکیل شده باشد. ترکیب کد رنگ خودرو به برند و مدل شرکت تولیدکننده آن بستگی دارد.

نحوه تشخیص کد رنگ خودرو

برای تشخیص کد رنگ خودرو راه‌های مختلف و زیادی وجود دارد که در ادامه دو تا از راحت‌ترین راه‌ها را مرور خواهیم کرد.

برچسب اطلاعات خودرو

به‌وسیله برچسب اطلاعات خودرو که به آن VCL، SPID یا CIS گفته می‌شود، می‌توانید کد رنگ استفاده شده در خودرو را بیابید. همچنین روی این برچسب، اطلاعاتی در مورد رنگ خودرو، سال و مدل ساخت آن نیز وجود دارد. البته توجه داشته باشید که در خودرو های ساخت ایران، معمولاً چیزی به اسم برچسب اطلاعات خودرو وجود ندارد.

انواع رنگ خودرو

برای پیداکردن برچسب اطلاعات خودرو باید قسمت‌هایی از جمله درب سمت راننده، زیر کاپوت و روی عایق گرمای موتور، زیر صندلی راننده و در آخر محفظه چرخ‌های زاپاس را باید بررسی کنید. البته مکان دقیق برچسب اطلاعات خودرو، در کاتالوگ همراه خودرو نیز ذکر شده است. بعد از پیداکردن برچسب، حال نوبت به پیداکردن یک کد است که با کلمه‌ای مانند paint، PNT یا C/TR مشخص شده است.

شماره شناسه خودرو یا VIN

شماره شناسه خودرو یا VIN یک کد 17 رقمی است که از حروف لاتین و اعداد مختلفی ایجاد می‌شود. هر خودرو VIN مخصوص به خودش را دارد. شما به‌وسیله کد VIN  می‌توانید کد رنگ خودروی خود را به دست آورید. محل قرارگیری کد VIN  معمولاً پلاک فلزی روی موتور یا کارت ماشین است. برای پیداکردن کد رنگ خودروی خود، با نمایندگی خودرو تماس گرفته و با اعلام کد VIN  خودروی خود از آنها بخواهید کد رنگ خودرو را به شما بدهند.

انواع رنگ خودرو

تفاوت قیمت رنگ خودرو در چیست؟

رنگ‌های خودرو از انواع مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام از آنها قیمت‌های متفاوتی دارند، زیرا مواد اولیه‌ای که در رنگ‌ها استفاده شده متفاوت است. برای مثال رنگ‌هایی مانند صدفی و متالیک از سایر رنگ‌های معمولی گران‌تر هستند. البته تفاوت قیمت رنگ خودرو تنها به دلیل مواد اولیه رنگ‌ها نیست و خودرنگ در قیمت خودرو تأثیرگذار است. رنگ‌های سفید و مشکی از ارزان‌ترین رنگ‌هایی هستند که در بازار می‌توانید پیدا کنید. سایر رنگ‌های موجود هرکدام یک قیمت خاص دارد. همچنین رنگ‌های خاص و نایاب طبیعتاً قیمت بسیار بالاتری دارند.

بعضی از افراد ترجیح می‌دهند از رنگ‌های سفارشی برای خودروی خود استفاده کنند تا یک خودروی خاص داشته باشند. شرکت‌های خودروسازی، امکان خرید خودرو با این رنگ‌ها را برای علاقه‌مندان فراهم کرده‌اند. درصورتی‌که قصد دارید خودرویی با رنگ سفارشی داشته باشید باید هزینه بیشتری با متقبل شوید.

رنگ‌های فابریک از ارزش بیشتری برخوردار هستند و رنگ‌کردن ماشین در صافکاری‌ها موجب کاهش شدید قیمت خودرو می‌شود. زیرا کیفیت رنگ فابریک با رنگ غیر فابریک قابل‌مقایسه نیست. میزان افت قیمت خودرو نیز به محل و وسعت قسمتی که رنگ شده است بستگی دارد.

نظرات
نظر خود را وارد نمایید. بسته

درخواست سریع کارشناس خودرو